روز دوازدهم ربیع الثانی روز افزایش رکعات نمازها
راز تعداد رکعات هر نماز چیست؟
حضرت آدم(علیه السلام) بعد از قبولشدن توبهاش در وقت مغرب سه رکعت نماز خواند؛ یک رکعت برای کفاره گناه خودش و رکعت دیگر برای کفاره گناه حوّا و یک رکعت نیز به شکرانه پذیرفتهشدن توبهاش.
در منابع اسلامى گزارشهاى مختلفى درباره تاریخ تشریع نماز آمده است،
برخى روایات، تشریع نمازهاى یومیه را مصادف با واقعه معراج پیامبر(ص) مىدانند
و برخى دیگر، از نمازهاى پیامبر(صلی الله علیه و اله) پیش از معراج و حتى پیش از بعثت سخن به میان آوردهاند،
همچنین از بعضى آیههایى که در اوایل بعثت پیغمبر(صلی الله علیه و اله) نازل شده،
نمازگزاردن ایشان(صلی الله علیه و اله) و حتى فرمان به نماز شب استفاده مىشود،
با این وجود در سالهای ابتدایی صدر اسلام نمازهای مسلمانان به صورت پنج نماز دو رکعتی بود
که بعد از مدتی شخص پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله) در روز 12 ربیعالثانی سال اول هجرت با تشریع الهی تعداد رکعات نمازهای یومیه را 17 رکعت بیان کردند،
*سر تعداد رکعات هر نماز
روایاتی که راز تعداد رکعات نمازهای واجب را بیان میدارد، نشان دهنده سیر تطوری است برای رسیدن تعداد و چگونگی نمازهای واجب به گونهای که به ما رسیده است.
*سیر تکمیل نمازهای واجب
بر اساس «إِنَّ الصَّلاةَ کانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ کِتاباً مَوْقُوتا»؛
چگونگی نماز برای مؤمنان از ابتدا مشخص بوده؛ اما همچون دیگر احکام ارسال آن دارای سیری است.
مبداء واجب شدن نمازهای پنجگانه به صورت کامل، معراج پیامبر اعظم(صلی الله علیه و اله) است،
در معراج، نمازهای پنجگانه بر مسلمانان واجب شد، گفتنی است که در ابتدا پنجاه نماز بر مؤمنان واجب بود؛
اما با شفاعت پیامبر رحمت(صلی الله علیه و اله) نمازهای واجب بر مسلمانان تخفیف داده شد و به پنج نماز رسید تا عموم مسلمانان توانایی انجام آنها را داشته باشند،
البته در اینکه چرا تعداد نمازها، به پنج رسید و کمتر یا بیشتر نشد نیز رازی وجود دارد.
حضرت زین العابدین(علیه السلام) علت را اینگونه پاسخ میدهند که:
«رسول خدا (صلی الله علیه و اله) مىخواست براى امتش تخفیف بگیرد و در عین حال با وجود کم شدن رکعات نماز همچنان ثواب پنجاه نماز عاید امت ایشان شود،
به علت قول خداوند عزوجل که «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها»؛
هر کس حسنه و کار نیکى انجام دهد براى او ده برابر آن پاداش است،
به همین علت وقتى آن حضرت به زمین فرود آمد جبرئیل بر او نازل شده و گفت: اى محمد! همانا پروردگارت به تو سلام میرساند و میفرماید: که من این پنج نماز را به جاى همان پنجاه نماز مىپذیرم.
آن حضرت(صلی الله علیه و اله) به اذن خدا تا در مکه بودند فقط ده رکعت را بیان فرمودند و بقیه را بعد از هجرت اظهار داشتهاند،
بنابراین نمازها در ابتدا دو رکعتی بودند، اما در مدینه به علت شرایط مناسب مسلمانان و تقویت معنویت آنها به رکعات کامل خود که هفده رکعت بود، رسید،
امام سجاد(علیه السلام) میفرمایند: نماز در مکه دو رکعت واجب شده بود و پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله) در مدینه بعد از قوت یافتن دعوت اسلام و وجوب مهار بر مسلمانان به نماز اضافه کردند.
البته این عمل پیامبر به دستور و اذن خداوند بوده؛ چون او هر چه را را بفرماید از جانب خداوند گفته است.
امام رضا(علیه السلام) میفرمایند: اینکه در نماز، اصل دو رکعت شد و بر بعضی دو رکعت و بر بعضی یک رکعت و بر بعضی دیگر هیچ نیافزود،
بدان جهت بوده که اصل نماز فقط یک رکعت بود، چون عدد اصلی همان یک است،
پس اگر از یک هم کمتر میشد دیگر آن نماز نمیبود و چون خداوند عزوجل میدانست که بندگانش آن یک رکعت را که کمتر از آن دیگر نماز محسوب نمیشود به تمام و کمال و با حضور قلب به جای نخواهند آورد،
لذا رکعتی به آن اضافه فرمود تا اگر در رکعت اول کمبودی باشد در رکعت دوم آن نقص بر طرف شود،
پس اصل نماز که خداوند عزّوجّل واجب فرموده، دو رکعت شد.
أُخْرَى لِیُتِمَّ بِالثَّانِیَةِ مَا نَقَصَ مِنَ الْأُولَى
به حضرت موسی بن جعفر(ع) عرض شد: براى چه نمازهاى واجب و مستحب پنجاه رکعت بوده، نه زیادتر و نه کمتر از آن است؟
حضرت(ع) در جواب فرمودند: ... حق تعالى براى هر ساعت دو رکعت نماز قرار داده که مجموعا پنجاه رکعت است و ما بین غروب آفتاب تا سقوط شفق، ظلمت است که براى آن نیز یک رکعت نماز منظور شده است.
*نتیجه
در تحلیل این روایات و بحث افزوده شدن تعداد رکعات، این گونه میشود بیان داشت که نزول احکام ناظر به شرایط و بالا رفتن ظرفیت مردم است، همچون اعلام حرمت شراب که دفعی نبوده و به تدریج بیان شد.
نماز نیز به مرور به جایگاه و شکل انتهایی خود رسیده البته در این سیر نیز رازهایی وجود دارد.
هدایت شده از همکاران
🇮🇷🌹🏴🌹🇮🇷🏴🌹🏴🌹🇮🇷
مجلس ختم مجازی دانشمند هسته ای شهید والامقام دکتر محسن فخری زاده
🎙با سخنرانی حضرت آیت الله اعرافی
⏰امروز شنبه 8 آذر ساعت ۱۹:۳۰
🌐لینک حضور:
https://ac.ismc.ir/rozeh
✳️روابط عمومی مرکز✳️
🆔 @manabea110
هدایت شده از KHAMENEI.IR
▫️ سخننگاشت | پیام رهبرانقلاب در پی شهادت دانشمند هستهای و دفاعی کشور آقای محسنفخریزاده؛ عاملان و آمران جنایت مجازات و تلاش علمی و فنی شهید پیگیری شود
🔻 دو موضوع مهم را همهی دستاندرکاران باید به جِدّ در دستور کار قرار دهند، نخست پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان و آمران آن، و دیگر پیگیری تلاش علمی و فنی شهید در همهی بخشهائی که وی بدانها اشتغال داشت.
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
▫️ سخننگاشت | پیام رهبرانقلاب در پی شهادت دانشمند هستهای و دفاعی کشور آقای محسنفخریزاده؛ عاملان و آمران جنایت مجازات و تلاش علمی و فنی شهید پیگیری شود
🔻 دو موضوع مهم را همهی دستاندرکاران باید به جِدّ در دستور کار قرار دهند، نخست پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان و آمران آن، و دیگر پیگیری تلاش علمی و فنی شهید در همهی بخشهائی که وی بدانها اشتغال داشت.
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
▫️ لوح | مقام والای شهادت، پاداش الهی تلاشهای علمی ماندگار اوست
🔺️ بخشی از پیام رهبر انقلاب در پی ترور دانشمند هستهای و دفاعی شهید محسن فخری زاده
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
پیام رهبر انقلاب درپی ترور دانشمند هستهای و دفاعی شهید محسن فخریزاده
حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی در پی ترور دانشمند هستهای و دفاعی شهید، دکتر محسن فخریزاده پیامی صادر کردند.
متن پیام به این شرح است:
بسمالله الرحمن الرحیم
دانشمند برجسته و ممتاز هستهئی و دفاعی کشور جناب آقای محسن فخریزاده به دست مزدوران جنایتکار و شقاوتپیشه به شهادت رسید. این عنصر علمی کمنظیر جان عزیز و گرانبها را به خاطر تلاشهای علمی بزرگ و ماندگار خود، در راه خدا مبذول داشت و مقام والای شهادت، پاداش الهی اوست. دو موضوع مهم را همهی دستاندرکاران باید به جِدّ در دستور کار قرار دهند، نخست پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان و آمران آن، و دیگر پیگیری تلاش علمی و فنی شهید در همهی بخشهائی که وی بدانها اشتغال داشت. اینجانب به خاندان مکرم او و به جامعهی علمی کشور و به همکاران و شاگردان او در بخشهای گوناگون، شهادت او را تبریک و فقدان او را تسلیت میگویم و علو درجات او را از خداوند مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۸ آذرماه ۹۹
هدایت شده از علی ولی الله
روز 9 آذر روز بزرگداشت شیخ مفید
در میان دانشمندان اسلامی، بزرگانییافت میشوند که در پیشرفت احکام الهی در جوامع تاثیر بسیار داشته، آثاری جاویدان ازخود به جای گذاشتهاند؛ شیخ مفید، در شمارچنین دانشمندانی جای دارد.
نامش محمد بن محمد بن نعمان بنعبدالسلام و کنیهاش ابو عبدالله است و در یازدهم ذیقعده (سالروز میلاد حضرتثامن الحجج علی بن موسی الرضاعلیه السلام) درسال ۳۳۶ ه .ق. دیده به جهان گشود.
شیخ طوسی، در کتاب رجال خود از این عالم گرانسنگ این گونه یاد میکند:
«محمد بن محمد بن نعمان دانشمندیبزرگ و موثق است.» او در فهرستمینویسد: «محمد بن محمد به نعمانمعروف به «ابن معلم» از متکلمان امامیه است.
در زمان او ریاست علمی و دینی شیعه به اومنتهی گردید. در علم فقه و کلام بر هر کسبرتری داشت. دانشمندی حاضر جواب بود ونزدیک به ۲۰۰ جلد کتاب از او به یادگار ماندهاست.
ابن شهر آشوب در مورد وی مینویسد:شیخ مفید ابو عبدالله محمد بن محمد بننعمان از شاگردان ابو جعفر بن قولویه بود وحضرت ولی عصر او را به «شیخ مفید» ملقبفرمود.
نجاشی - که خود از زمره شاگردان آن عالمگرانمایه است.- در باره استادش میگوید:
استاد ما - رضیالله عنه - مقام والای او درعلم و کلام و روایت و وثاقت، مشهورتر ومعروفتر از آن است که به وصف آید.
جایگاه و مقام علمی و دینی شیخ مفیدزمانی بهتر روشن میگردد که عصر وی موردبررسی قرارگیرد.
● عصر حیات
در عصر شیخ مفید، شیعیان از آزادیبیشتری برخوردار بودند و وجود عالمبزرگواری چون شیخ مفید در میان آنان بهاعتبارشان میافزود.
شیخ از پراکندگیشیعیان ممانعت ورزید، آنان را از خطر تفرقهنجات داد، با اعتبار خویش اوضاع اسفبارآنها را سامان بخشید
و آنها را به اوج عزترسانید. شیخ مفید در محله کرخ بغداد - کهمرکز شیعیان بود.- میزیست و مسجدمعروف «براثا»- که اکنون زیارتگاه شیعیاناست.- محل تدریس وی بود.
از سوی دیگر، دوران شیخ مفید دورانرونق مباحث کلامی و اصولی در میاندانشمندان اهل سنتبود.
پیش از وی،شیعیان در مسائل کلامی و اصولی حلقههایدرس تشکیل داده بودند و شیخ صدوق - کهریاست علمی و دینی شیعیان را عهدهداربود.- سبک سادهای در تصنیف و تالیف کتبپیش گرفت و بر همان شیوه نیز فتوا داد.
سبک ساده بیانی صدوق، جهت تفهیممسایل کلامی و اعتقادی سودمند بود، ولی باپیشرفت علمای اهل سنت در آن علوم، ادامهآن سبک سبب رکود جامعه شیعی میشد.
براین اساس، ایجاد یک تحول، ضروری به نظرمیرسید. در این زمان شیخ مفید با استفادهاز مبانی علم کلام و اصول راه بحث و استدلالرا بر شیعیان گشود;
ابواب فقه را با دقت موردتجزیه و تحلیل قرار داد، هر موضوعی را درجایگاه خویش بیان کرد و با این روش، جامعهمسلمانان را با روش صحیح استدلال آشناساخت
شیخ مفید نه تنها نزد علمای شیعه بلکهنزد علمای اهل سنت نیز مقامی والا داشت وآنها نیز او را میستودند.
ابن ندیم - که از معاصران او بود.- در بارهوی مینویسد:«دانشمندی با هوش و بافراست است. من او را دیدهام، دانشمندیعالیقدر است.
ابن حجر عسقلانی در باره ویمینویسد:«مفید بسیار پارسا و فروتن وپاسدار علم بود.
گروهی از دانشمندان ازمحضر او بهره جستند. او چنان در مکتبتشیع والامقام است که معروف استبر هردانشمندی منت (حق) دارد.»
شیخ مفید در مناظره از قدرت خارقالعادهای بر خوردار بود و مخاطب خویش رابه خوبی اقناع میکرد.
خطیب بغدادی - که از علمای اهل سنت وهم عصر شیخ مفید بود.- میگوید: «او، اگرمیخواست، قدرت داشت ثابت کند که ستونچوبی از طلا است».
نامهای چند تن ازعلمای اهل سنت - که شیخ مفید اغلب باآنها مناظره میکرد.- عبارت است از: علی بنعیسی رمانی، قاضی ابوبکر باقلانی و قاضیعبدالجبار معتزلی.
● شیخ مفید و تبعید
شیخ مفید در عصر عضدالدوله دیلمی وحکومت آل بویه - که دوران عزت و اقتدارشیعه بود.- میزیست و اکثر مناظرات وی درهمین دوران صورت گرفت.
شیخ در زمانوفات عضدالدوله ۳۴ ساله بود. البته ایندوران آزادی برای شیخ و شیعیان چندانپایدار نبود;
زیرا به زودی دوران دستگیری وتبعید شیخ و دوستانش آغاز شد.
ابن اثیر ازآن دوران این گونه یاد میکند: «در سال ۴۰۹ه . سلطان الدوله، پسر بهاءالدوله، ابنسهلان را به کومتبغداد منصوب کرد.چون او وارد بغداد شد، ابو عبدالله بن نعمان،فقیه شیعه، راتبعید کرد.
● افول ستاره
نجاشی، شاگرد عالیقدر شیخ، از زمان فراقاستاد چنین میگوید:
«مفید (ره) سه شبمانده به آخر ماه رمضان سال ۴۱۳ ه . وفاتیافت و ولادتش روز یازدهم ذی قعده سال۳۳۶ ه. بود.
بسم الله الرحمن الرحیم
مبلغان گرامی زید عزهم
سلام علیکم
احتراما ، باستحضار می رساند امتحان جبرانی ضمن خدمت نیمه اول سال 99 برای آن دسته از مبلغینی که بدلایلی نتوانستند در آزمونها شرکت نمایند در آذر ماه به صورت مجازی به شرح ذیل برگزار می گردد :
1. تفسير جزء های زوج : 16 و 15 آذر ماه
2. تفسير جزء های فرد : 18 آذر ماه
3. احکام : 17 آذر ماه
برای شرکت در آزمون مجازی ، از ساعت 7 تا 16 به منوی آموزش، قسمت آزمون مراجعه فرموده و درس مورد نظر را انتخاب کنید.
نکات:
1- مدت امتحان، 20 دقیقه می باشد . در صورتی که در حین امتحان، ارتباط با سایت قطع گردد ، فقط دوبار دیگر امکان اتصال وجود خواهد داشت.
2- نمره منفی ندارد.
3- نمره امتحان تفسیر 15 و 5 نمره هم به خلاصه نویسی اختصاص یافته است.
4- جزوه تفسیر به معاون تبلیغ تحویل داده شود .
5- بلافاصله پس از امتحان، می توانید با مراجعه به کارنامه ، نتیجه امتحان را مشاهده کنید.
کانال هجرت:
https://eitaa.com/hejrat_ir (ايتا) 🇮🇷
https://sapp.ir/hejrat_ir (سروش) 🇮🇷
با تشکر
بسمه تعالی
مبلغین گرامی زید عزهم
سلام علیکم
با تقديم احترام؛ باستحضار می رساند از ماه آینده (دی ماه) برای وارد شدن به سامانه سماوات و ثبت گزارش ماهانه می بایست از طریق پیشخوان بر خط حوزه های علمیه اقدام نمایید لذا لازم است قبل از تاریخ فوق وارد پیشخوان شده و پس از احراز هویت مدارک و اطلاعات خود را به روز رسانی نمایید .
تذکر :
1- مبلغین(بينات- هجرت-مدارس و...) در سامانه پيشخوان بايد رمز ورود به سيستم مرکز مديريت را وارد نموده و در صورت فراموشي رمز گزينه " فراموشي نام کاربري و کلمه عبور " را انتخاب کنید.
2- مبلغینی که پرونده آموزش انها در حوزه های علمیه اصفهان و خراسان می باشد. و یا از اتباع هستند جهت وارد شدن به پیشخوان حوزه از طریق راهنمای ضمیمه وارد شده و احراز هویت نمایند .
برای احراز هویت مدارک ذيل بايد اسکن و بارگذاري شود:
1- عکس رنگی
2- صفحه اول شناسنامه
3- کارت ملی
تذکر:
مدارک باید اصلی بوده و کپی نباشد.
براي ورود به سامانه پيشخوان از لينک زير وارد شويد:
http://login.ismc.ir/
در صورتي که هر مشکلي يا سوالي در خصوص احراز هويت پيدا شد با تلفن پشتيباني پيشخوان که در سايت موجود مي باشد تماس حاصل فرماييد.
با تشکر
مديريت مسجد و هجرت