eitaa logo
هجرت
10.5هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
395 ویدیو
5.4هزار فایل
کاربری مدیر هجرت و مدیر کانال @tarh_hejrat1
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از علی ولی الله
روز 9 آذر روز بزرگداشت شیخ مفید در میان دانشمندان اسلامی، بزرگانی‏یافت می‏شوند که در پیشرفت احکام الهی در جوامع تاثیر بسیار داشته، آثاری جاویدان ازخود به جای گذاشته‏اند؛ شیخ مفید، در شمارچنین دانشمندانی جای دارد. نامش محمد بن محمد بن نعمان بن‏عبدالسلام و کنیه‏اش ابو عبدالله است و در یازدهم ذیقعده (سالروز میلاد حضرت‏ثامن الحجج علی بن موسی الرضاعلیه السلام) درسال ۳۳۶ ه .ق. دیده به جهان گشود. شیخ طوسی، در کتاب رجال خود از این عالم گرانسنگ این گونه یاد می‏کند: «محمد بن محمد بن نعمان دانشمندی‏بزرگ و موثق است.» او در فهرست‏می‏نویسد: «محمد بن محمد به نعمان‏معروف به «ابن معلم‏» از متکلمان امامیه است‏. در زمان او ریاست علمی و دینی شیعه به اومنتهی گردید. در علم فقه و کلام بر هر کس‏برتری داشت. دانشمندی حاضر جواب بود ونزدیک به ۲۰۰ جلد کتاب از او به یادگار مانده‏است. ابن شهر آشوب در مورد وی می‏نویسد:شیخ مفید ابو عبدالله محمد بن محمد بن‏نعمان از شاگردان ابو جعفر بن قولویه بود وحضرت ولی عصر او را به «شیخ مفید» ملقب‏فرمود. نجاشی - که خود از زمره شاگردان آن عالم‏گرانمایه است.- در باره استادش می‏گوید: استاد ما - رضی‏الله عنه - مقام والای او درعلم و کلام و روایت و وثاقت، مشهورتر ومعروفتر از آن است که به وصف آید. جایگاه و مقام علمی و دینی شیخ مفیدزمانی بهتر روشن می‏گردد که عصر وی موردبررسی قرارگیرد. ● عصر حیات در عصر شیخ مفید، شیعیان از آزادی‏بیشتری برخوردار بودند و وجود عالم‏بزرگواری چون شیخ مفید در میان آنان به‏اعتبارشان می‏افزود. شیخ از پراکندگی‏شیعیان ممانعت ورزید، آنان را از خطر تفرقه‏نجات داد، با اعتبار خویش اوضاع اسفبارآن‏ها را سامان بخشید و آن‏ها را به اوج عزت‏رسانید. شیخ مفید در محله کرخ بغداد - که‏مرکز شیعیان بود.- می‏زیست و مسجدمعروف «براثا»- که اکنون زیارتگاه شیعیان‏است.- محل تدریس وی بود. از سوی دیگر، دوران شیخ مفید دوران‏رونق مباحث کلامی و اصولی در میان‏دانشمندان اهل سنت‏بود. پیش از وی،شیعیان در مسائل کلامی و اصولی حلقه‏های‏درس تشکیل داده بودند و شیخ صدوق - که‏ریاست علمی و دینی شیعیان را عهده‏داربود.- سبک ساده‏ای در تصنیف و تالیف کتب‏پیش گرفت و بر همان شیوه نیز فتوا داد. سبک ساده بیانی صدوق، جهت تفهیم‏مسایل کلامی و اعتقادی سودمند بود، ولی باپیشرفت علمای اهل سنت در آن علوم، ادامه‏آن سبک سبب رکود جامعه شیعی می‏شد. براین اساس، ایجاد یک تحول، ضروری به نظرمی‏رسید. در این زمان شیخ مفید با استفاده‏از مبانی علم کلام و اصول راه بحث و استدلال‏را بر شیعیان گشود; ابواب فقه را با دقت موردتجزیه و تحلیل قرار داد، هر موضوعی را درجایگاه خویش بیان کرد و با این روش، جامعه‏مسلمانان را با روش صحیح استدلال آشناساخت شیخ مفید نه تنها نزد علمای شیعه بلکه‏نزد علمای اهل سنت نیز مقامی والا داشت وآن‏ها نیز او را می‏ستودند. ابن ندیم - که از معاصران او بود.- در باره‏وی می‏نویسد:«دانشمندی با هوش و بافراست است. من او را دیده‏ام، دانشمندی‏عالیقدر است. ابن حجر عسقلانی در باره وی‏می‏نویسد:«مفید بسیار پارسا و فروتن وپاسدار علم بود. گروهی از دانشمندان ازمحضر او بهره جستند. او چنان در مکتب‏تشیع والامقام است که معروف است‏بر هردانشمندی منت (حق) دارد.» شیخ مفید در مناظره از قدرت خارق‏العاده‏ای بر خوردار بود و مخاطب خویش رابه خوبی اقناع می‏کرد. خطیب بغدادی - که از علمای اهل سنت وهم عصر شیخ مفید بود.- می‏گوید: «او، اگرمی‏خواست، قدرت داشت ثابت کند که ستون‏چوبی از طلا است‏». نام‏های چند تن ازعلمای اهل سنت - که شیخ مفید اغلب باآن‏ها مناظره می‏کرد.- عبارت است از: علی بن‏عیسی رمانی، قاضی ابوبکر باقلانی و قاضی‏عبدالجبار معتزلی. ● شیخ مفید و تبعید شیخ مفید در عصر عضدالدوله دیلمی وحکومت آل بویه - که دوران عزت و اقتدارشیعه بود.- می‏زیست و اکثر مناظرات وی درهمین دوران صورت گرفت. شیخ در زمان‏وفات عضدالدوله ۳۴ ساله بود. البته این‏دوران آزادی برای شیخ و شیعیان چندان‏پایدار نبود; زیرا به زودی دوران دستگیری وتبعید شیخ و دوستانش آغاز شد. ابن اثیر ازآن دوران این گونه یاد می‏کند: «در سال ۴۰۹ه . سلطان الدوله، پسر بهاءالدوله، ابن‏سهلان را به کومت‏بغداد منصوب کرد.چون او وارد بغداد شد، ابو عبدالله بن نعمان،فقیه شیعه، راتبعید کرد. ● افول ستاره نجاشی، شاگرد عالیقدر شیخ، از زمان فراق‏استاد چنین می‏گوید: «مفید (ره) سه شب‏مانده به آخر ماه رمضان سال ۴۱۳ ه . وفات‏یافت و ولادتش روز یازدهم ذی قعده سال‏۳۳۶ ه. بود.
بسم الله الرحمن الرحیم مبلغان گرامی زید عزهم سلام علیکم احتراما ، باستحضار می رساند امتحان جبرانی ضمن خدمت نیمه اول سال 99 برای آن دسته از مبلغینی که بدلایلی نتوانستند در آزمونها شرکت نمایند در آذر ماه به صورت مجازی به شرح ذیل برگزار می گردد : 1. تفسير جزء های زوج : 16 و 15 آذر ماه 2. تفسير جزء های فرد : 18 آذر ماه 3. احکام : 17 آذر ماه برای شرکت در آزمون مجازی ، از ساعت 7 تا 16 به منوی آموزش، قسمت آزمون مراجعه فرموده و درس مورد نظر را انتخاب کنید. نکات: 1- مدت امتحان، 20 دقیقه می باشد . در صورتی که در حین امتحان، ارتباط با سایت قطع گردد ، فقط دوبار دیگر امکان اتصال وجود خواهد داشت. 2- نمره منفی ندارد. 3- نمره امتحان تفسیر 15 و 5 نمره هم به خلاصه نویسی اختصاص یافته است. 4- جزوه تفسیر به معاون تبلیغ تحویل داده شود . 5- بلافاصله پس از امتحان، می توانید با مراجعه به کارنامه ، نتیجه امتحان را مشاهده کنید. کانال هجرت: https://eitaa.com/hejrat_ir (ايتا) 🇮🇷 https://sapp.ir/hejrat_ir (سروش) 🇮🇷 با تشکر
نهایی 258.pdf
7.2M
ماهنامه مبلغان ربیع الثانی
بسمه تعالی مبلغین گرامی زید عزهم سلام علیکم با تقديم احترام؛ باستحضار می رساند از ماه آینده (دی ماه) برای وارد شدن به سامانه سماوات و ثبت گزارش ماهانه می بایست از طریق پیشخوان بر خط حوزه های علمیه اقدام نمایید لذا لازم است قبل از تاریخ فوق وارد پیشخوان شده و پس از احراز هویت مدارک و اطلاعات خود را به روز رسانی نمایید . تذکر : 1- مبلغین(بينات- هجرت-مدارس و...) در سامانه پيشخوان بايد رمز ورود به سيستم مرکز مديريت را وارد نموده و در صورت فراموشي رمز گزينه " فراموشي نام کاربري و کلمه عبور " را انتخاب کنید. 2- مبلغینی که پرونده آموزش انها در حوزه های علمیه اصفهان و خراسان می باشد. و یا از اتباع هستند جهت وارد شدن به پیشخوان حوزه از طریق راهنمای ضمیمه وارد شده و احراز هویت نمایند . برای احراز هویت مدارک ذيل بايد اسکن و بارگذاري شود: 1- عکس رنگی 2- صفحه اول شناسنامه 3- کارت ملی تذکر: مدارک باید اصلی بوده و کپی نباشد. براي ورود به سامانه پيشخوان از لينک زير وارد شويد: http://login.ismc.ir/ در صورتي که هر مشکلي يا سوالي در خصوص احراز هويت پيدا شد با تلفن پشتيباني پيشخوان که در سايت موجود مي باشد تماس حاصل فرماييد. با تشکر مديريت مسجد و هجرت
احراز هويت.pdf
833.8K
راهنمای احراز هویت در پیشخوان حوزه
«خروج از فرهنگ بدآموز غربی و نفوذ و جایگزین شدن فرهنگ آموزنده اسلامی، ملی و انقلاب فرهنگی در تمام زمینه‌ها در سطح کشور آن چنان محتاج تلاش و کوشش است که برای تحقق آن سالیان دراز باید زحمت کشید و با نفوذ عمیق ریشه‌دار غرب مبارزه کرد. اینک با تشکر از زحمات ستاد انقلاب فرهنگی برای هر چه بارورتر شدن انقلاب در سطح کشور، تقویت این نهاد را لازم دیدم. بدین جهت علاوه بر کلیه افراد ستاد انقلاب فرهنگی و رؤسای محترم ۳ قوه، حجج اسلام آقای خامنه‌‏ای، آقای اردبیلی و آقای رفسنجانی و همچنین جناب حجت الاسلام آقای مهدوی کنی و آقایان سیدکاظم اکرمی وزیر آموزش و پرورش و رضا داوری و نصرالله پورجوادی و محمدرضا هاشمی را به آنان اضافه نمودم.» سومین ترمیم عمده شورای عالی انقلاب فرهنگی به سال ۱۳۷۵ برمی‏گردد. حضرت ‏آیت‌‏الله ‏خامنه‌‏ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ ۱۴/۹/۷۵ با صدور پیامی ضمن تعیین ترکیب جدید اعضای شورای عالی بر اهمیت جایگاه و وظایف خطیر آن نیز تأکید نمودند. بدین ترتیب شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد مرحله جدیدی از حیات تشکیلاتی خود ‏شد. در این مرحله شورای عالی انقلاب فرهنگی موظف گردید در رأس فعالیتهای خود به مدیریت فرهنگی جامعه در عرصه‌های مختلف بپردازد و با سیاستگذاری‏های اصولی خود زمینه را برای پیدایش جامعه‏ای بهره‌‏مند از حیات طیبه الهی فراهم سازد