هدایت شده از علی ولی الله
روز 9 آذر روز بزرگداشت شیخ مفید
در میان دانشمندان اسلامی، بزرگانییافت میشوند که در پیشرفت احکام الهی در جوامع تاثیر بسیار داشته، آثاری جاویدان ازخود به جای گذاشتهاند؛ شیخ مفید، در شمارچنین دانشمندانی جای دارد.
نامش محمد بن محمد بن نعمان بنعبدالسلام و کنیهاش ابو عبدالله است و در یازدهم ذیقعده (سالروز میلاد حضرتثامن الحجج علی بن موسی الرضاعلیه السلام) درسال ۳۳۶ ه .ق. دیده به جهان گشود.
شیخ طوسی، در کتاب رجال خود از این عالم گرانسنگ این گونه یاد میکند:
«محمد بن محمد بن نعمان دانشمندیبزرگ و موثق است.» او در فهرستمینویسد: «محمد بن محمد به نعمانمعروف به «ابن معلم» از متکلمان امامیه است.
در زمان او ریاست علمی و دینی شیعه به اومنتهی گردید. در علم فقه و کلام بر هر کسبرتری داشت. دانشمندی حاضر جواب بود ونزدیک به ۲۰۰ جلد کتاب از او به یادگار ماندهاست.
ابن شهر آشوب در مورد وی مینویسد:شیخ مفید ابو عبدالله محمد بن محمد بننعمان از شاگردان ابو جعفر بن قولویه بود وحضرت ولی عصر او را به «شیخ مفید» ملقبفرمود.
نجاشی - که خود از زمره شاگردان آن عالمگرانمایه است.- در باره استادش میگوید:
استاد ما - رضیالله عنه - مقام والای او درعلم و کلام و روایت و وثاقت، مشهورتر ومعروفتر از آن است که به وصف آید.
جایگاه و مقام علمی و دینی شیخ مفیدزمانی بهتر روشن میگردد که عصر وی موردبررسی قرارگیرد.
● عصر حیات
در عصر شیخ مفید، شیعیان از آزادیبیشتری برخوردار بودند و وجود عالمبزرگواری چون شیخ مفید در میان آنان بهاعتبارشان میافزود.
شیخ از پراکندگیشیعیان ممانعت ورزید، آنان را از خطر تفرقهنجات داد، با اعتبار خویش اوضاع اسفبارآنها را سامان بخشید
و آنها را به اوج عزترسانید. شیخ مفید در محله کرخ بغداد - کهمرکز شیعیان بود.- میزیست و مسجدمعروف «براثا»- که اکنون زیارتگاه شیعیاناست.- محل تدریس وی بود.
از سوی دیگر، دوران شیخ مفید دورانرونق مباحث کلامی و اصولی در میاندانشمندان اهل سنتبود.
پیش از وی،شیعیان در مسائل کلامی و اصولی حلقههایدرس تشکیل داده بودند و شیخ صدوق - کهریاست علمی و دینی شیعیان را عهدهداربود.- سبک سادهای در تصنیف و تالیف کتبپیش گرفت و بر همان شیوه نیز فتوا داد.
سبک ساده بیانی صدوق، جهت تفهیممسایل کلامی و اعتقادی سودمند بود، ولی باپیشرفت علمای اهل سنت در آن علوم، ادامهآن سبک سبب رکود جامعه شیعی میشد.
براین اساس، ایجاد یک تحول، ضروری به نظرمیرسید. در این زمان شیخ مفید با استفادهاز مبانی علم کلام و اصول راه بحث و استدلالرا بر شیعیان گشود;
ابواب فقه را با دقت موردتجزیه و تحلیل قرار داد، هر موضوعی را درجایگاه خویش بیان کرد و با این روش، جامعهمسلمانان را با روش صحیح استدلال آشناساخت
شیخ مفید نه تنها نزد علمای شیعه بلکهنزد علمای اهل سنت نیز مقامی والا داشت وآنها نیز او را میستودند.
ابن ندیم - که از معاصران او بود.- در بارهوی مینویسد:«دانشمندی با هوش و بافراست است. من او را دیدهام، دانشمندیعالیقدر است.
ابن حجر عسقلانی در باره ویمینویسد:«مفید بسیار پارسا و فروتن وپاسدار علم بود.
گروهی از دانشمندان ازمحضر او بهره جستند. او چنان در مکتبتشیع والامقام است که معروف استبر هردانشمندی منت (حق) دارد.»
شیخ مفید در مناظره از قدرت خارقالعادهای بر خوردار بود و مخاطب خویش رابه خوبی اقناع میکرد.
خطیب بغدادی - که از علمای اهل سنت وهم عصر شیخ مفید بود.- میگوید: «او، اگرمیخواست، قدرت داشت ثابت کند که ستونچوبی از طلا است».
نامهای چند تن ازعلمای اهل سنت - که شیخ مفید اغلب باآنها مناظره میکرد.- عبارت است از: علی بنعیسی رمانی، قاضی ابوبکر باقلانی و قاضیعبدالجبار معتزلی.
● شیخ مفید و تبعید
شیخ مفید در عصر عضدالدوله دیلمی وحکومت آل بویه - که دوران عزت و اقتدارشیعه بود.- میزیست و اکثر مناظرات وی درهمین دوران صورت گرفت.
شیخ در زمانوفات عضدالدوله ۳۴ ساله بود. البته ایندوران آزادی برای شیخ و شیعیان چندانپایدار نبود;
زیرا به زودی دوران دستگیری وتبعید شیخ و دوستانش آغاز شد.
ابن اثیر ازآن دوران این گونه یاد میکند: «در سال ۴۰۹ه . سلطان الدوله، پسر بهاءالدوله، ابنسهلان را به کومتبغداد منصوب کرد.چون او وارد بغداد شد، ابو عبدالله بن نعمان،فقیه شیعه، راتبعید کرد.
● افول ستاره
نجاشی، شاگرد عالیقدر شیخ، از زمان فراقاستاد چنین میگوید:
«مفید (ره) سه شبمانده به آخر ماه رمضان سال ۴۱۳ ه . وفاتیافت و ولادتش روز یازدهم ذی قعده سال۳۳۶ ه. بود.
بسم الله الرحمن الرحیم
مبلغان گرامی زید عزهم
سلام علیکم
احتراما ، باستحضار می رساند امتحان جبرانی ضمن خدمت نیمه اول سال 99 برای آن دسته از مبلغینی که بدلایلی نتوانستند در آزمونها شرکت نمایند در آذر ماه به صورت مجازی به شرح ذیل برگزار می گردد :
1. تفسير جزء های زوج : 16 و 15 آذر ماه
2. تفسير جزء های فرد : 18 آذر ماه
3. احکام : 17 آذر ماه
برای شرکت در آزمون مجازی ، از ساعت 7 تا 16 به منوی آموزش، قسمت آزمون مراجعه فرموده و درس مورد نظر را انتخاب کنید.
نکات:
1- مدت امتحان، 20 دقیقه می باشد . در صورتی که در حین امتحان، ارتباط با سایت قطع گردد ، فقط دوبار دیگر امکان اتصال وجود خواهد داشت.
2- نمره منفی ندارد.
3- نمره امتحان تفسیر 15 و 5 نمره هم به خلاصه نویسی اختصاص یافته است.
4- جزوه تفسیر به معاون تبلیغ تحویل داده شود .
5- بلافاصله پس از امتحان، می توانید با مراجعه به کارنامه ، نتیجه امتحان را مشاهده کنید.
کانال هجرت:
https://eitaa.com/hejrat_ir (ايتا) 🇮🇷
https://sapp.ir/hejrat_ir (سروش) 🇮🇷
با تشکر
بسمه تعالی
مبلغین گرامی زید عزهم
سلام علیکم
با تقديم احترام؛ باستحضار می رساند از ماه آینده (دی ماه) برای وارد شدن به سامانه سماوات و ثبت گزارش ماهانه می بایست از طریق پیشخوان بر خط حوزه های علمیه اقدام نمایید لذا لازم است قبل از تاریخ فوق وارد پیشخوان شده و پس از احراز هویت مدارک و اطلاعات خود را به روز رسانی نمایید .
تذکر :
1- مبلغین(بينات- هجرت-مدارس و...) در سامانه پيشخوان بايد رمز ورود به سيستم مرکز مديريت را وارد نموده و در صورت فراموشي رمز گزينه " فراموشي نام کاربري و کلمه عبور " را انتخاب کنید.
2- مبلغینی که پرونده آموزش انها در حوزه های علمیه اصفهان و خراسان می باشد. و یا از اتباع هستند جهت وارد شدن به پیشخوان حوزه از طریق راهنمای ضمیمه وارد شده و احراز هویت نمایند .
برای احراز هویت مدارک ذيل بايد اسکن و بارگذاري شود:
1- عکس رنگی
2- صفحه اول شناسنامه
3- کارت ملی
تذکر:
مدارک باید اصلی بوده و کپی نباشد.
براي ورود به سامانه پيشخوان از لينک زير وارد شويد:
http://login.ismc.ir/
در صورتي که هر مشکلي يا سوالي در خصوص احراز هويت پيدا شد با تلفن پشتيباني پيشخوان که در سايت موجود مي باشد تماس حاصل فرماييد.
با تشکر
مديريت مسجد و هجرت
«خروج از فرهنگ بدآموز غربی و نفوذ و جایگزین شدن فرهنگ آموزنده اسلامی، ملی و انقلاب فرهنگی در تمام زمینهها در سطح کشور آن چنان محتاج تلاش و کوشش است که برای تحقق آن سالیان دراز باید زحمت کشید و با نفوذ عمیق ریشهدار غرب مبارزه کرد. اینک با تشکر از زحمات ستاد انقلاب فرهنگی برای هر چه بارورتر شدن انقلاب در سطح کشور، تقویت این نهاد را لازم دیدم. بدین جهت علاوه بر کلیه افراد ستاد انقلاب فرهنگی و رؤسای محترم ۳ قوه، حجج اسلام آقای خامنهای، آقای اردبیلی و آقای رفسنجانی و همچنین جناب حجت الاسلام آقای مهدوی کنی و آقایان سیدکاظم اکرمی وزیر آموزش و پرورش و رضا داوری و نصرالله پورجوادی و محمدرضا هاشمی را به آنان اضافه نمودم.»
سومین ترمیم عمده شورای عالی انقلاب فرهنگی به سال ۱۳۷۵ برمیگردد. حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ ۱۴/۹/۷۵ با صدور پیامی ضمن تعیین ترکیب جدید اعضای شورای عالی بر اهمیت جایگاه و وظایف خطیر آن نیز تأکید نمودند.
بدین ترتیب شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد مرحله جدیدی از حیات تشکیلاتی خود شد. در این مرحله شورای عالی انقلاب فرهنگی موظف گردید در رأس فعالیتهای خود به مدیریت فرهنگی جامعه در عرصههای مختلف بپردازد و با سیاستگذاریهای اصولی خود زمینه را برای پیدایش جامعهای بهرهمند از حیات طیبه الهی فراهم سازد