زندگانی حضرت معصومه علیها السلام
فاطمه معصومه، دختر امام کاظم(علیه السلام) و خواهر امام رضا(علیه السلام) است.
شیخ مفید در الارشاد در میان دختران امام کاظم(علیه السلام) از دو دختر به نامهای فاطمهٔ کبرا و فاطمهٔ صغرا نام برده،
اما مشخص نکرده کدامیک حضرت معصومه هستند. ابنجوزی از علمای اهل سنت در قرن ششم قمری هم به چهار دختر به نام فاطمه در میان دختران امام کاظم اشاره کرده؛
اما او نیز از اینکه حضرت معصومه کدامیک بوده، سخن نگفته است. بهگفته محمد بن جریر طبری صغیر، نویسنده دلائلالامامه مادر حضرت معصومه، نجمهخاتون نام دارد که مادر امام رضا(ع) نیز هست.
لقبها
معصومه و کریمه اهل بیت لقبهای مشهور فاطمه دختر امام کاظم(علیه السلام) اند. گفتهاند «معصومه» از روایتی منتسب به امام رضا(علیه السلام) اخذ شده است. در این روایت که در زادالمعاد، نوشته محمدباقر مجلسی آمده است، امام رضا(علیه السلام) از او با نام معصومه یاد کرده است.
فاطمه معصومه(سلام الله علیها) را امروزه «کریمه اهل بیت» هم میخوانند. میگویند این لقب به خوابی مستند است که سید محمود مرعشی نجفی، پدر آیتالله مرعشی نجفی ره دیده و در آن یکی از ائمه(علیهم السلام) حضرت معصومه را کریمه اهلبیت خوانده است.
سفر به ایران، ورود به قم و درگذشت
برپایه کتاب تاریخ قم، حضرت معصومه در سال ۲۰۱ قمری برای دیدار برادرش امام رضا(علیه السلام) از مدینه راهی ایران شد که در آن زمان ولیعهد مأمون خلیفه عباسی بود و در خراسان سکونت داشت؛
اما در میان راه بیمار شد و درگذشت. به باور سید جعفر مرتضی عاملی، حضرت معصومه(سلام الله علیها) در ساوه مسموم و شهید شده است.
درخصوص علت رفتن او به قم دو گزارش وجود دارد: طبق گزارش نخست، وی در ساوه بیمار شد و از همراهانش خواست او را به قم ببرند.
بنابر گزارش دوم که نویسنده تاریخ قم آن را درستتر دانسته، خود قمیها از او خواستند به قم برود.
حضرت معصومه سلام الله علیهادر قم در خانه شخصی به نام موسی بن خزرج اشعری ساکن شد و پس از ۱۷ روز درگذشت.
جنازه او را در قبرستانی به نام بابلان (حرم کنونی) دفن کردند.
جایگاه نزد شیعیان
علمای شیعه جایگاه والایی برای فاطمه معصومه سلام الله قائلاند و روایاتی درخصوص منزلت او و اهمیت زیارتش نقل میکنند.
علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار به حدیثی از امام صادق(علیه السلام) پرداخته که طبق آن، شیعیان با شفاعت حضرت معصومه(سلام الله) به بهشت وارد میشوند. در فرازی از زیارتنامه فاطمه معصومه هم، از وی درخواست شفاعت شده است.
شوشتری در قاموس الرجال نوشته است: در میان فرزندان فراوانِ امام کاظم(علیه السلام)، پس از امام رضا(علیه السلام) کسی همپای معصومه نیست.
مرحوم شیخ عباس قمی هم او را برترینِ دختران موسی بن جعفر(علیه السلام) دانسته است.
برپایه روایاتی که از امام صادق(علیه السلام)، امام کاظم(علیه السلام) و امام جواد(علیه السلام) نقل شده است،
بهشت، پاداش کسی است که فاطمه دختر امام كاظم(علیه السلام) را زیارت کند.
البته در برخی روایات، پاداش بهشت برای کسی دانسته شده که او را با معرفت و شناخت زیارت کند.
سوال: چرا دختران امام موسی بن جعقرعلیه السلام ازدواج نکرده اند؟
جواب: احتمالات و نظریات مختلفی برای ازدواج نکردن دختران حضرت موسی بن جعفر(علیه السلام) بیان شده است
۱. وصیّت موسی بن جعفر(علیه السلام)یکی از احتمالات که در واقع یکی از پاسخها به پرسش فوق است، این است که خود حضرت موسی بن جعفر به دخترانش وصیت کرده تا ازدواج نکنند!
در پاسخ به این فرضیه اولاً، باید گفت: چنین وصیّتی برخلاف سنت رسول الله(صلی الله علیه و آله) و سیرة امامان اهل بیت عصمت و طهارت علیه السلام است و هرگز چنین وصیتی از امام معصوم صادر نمیشود.
ثانیاً، متن وصیت حضرت موسی بن جعفر علیه السلام به اقا علی ابن موسی الرضا علیه السلام غیر از آن چیزی است که ادّعا شده.
بنابراین این نظریه ی بیاساسی است و نمیتوان بر آن اعتماد کرد.
۲. همتا نداشتن
نظریه دوم این است که دختران حضرت موسی بن جعفرعلیه السلام مخصوصاً فاطمه معصومه(سلام الله علیها) از نظر کمال علمی و معنوی در حد بالایی قرار داشتند و کسی هم سنگ و همسر آنها پیدا نمیشد و یکی از اموری که در تزویج دختر مورد توجه قرار میگیرد، هم کفو بودن است.
این نظریه نیز نمیتواند قابل تأیید باشد؛ زیرا اولاً سیرة ائمه اطهار این نبوده که دختران خود را به جهت پیدا نشدن همسنگ در خانه نگه دارند و مانع ازدواج آنان شوند، بلکه آنان، هم در قول، و هم در عمل خود، مؤمن و مؤمنه هم کفو یکدیگر میدانستند.
از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله) نقل شده است که آن حضرت فرمود:
هر گاه کسی به خواستگاری دختر شما آمد که دینداری و امانتداری او را میپسندید (هر چند در حد دختر شما نباشد) شوهر دهید و اگر شوهر ندهید، در زمین فتنه و فساد بزرگ بر پا میشود.(منتخب میزان الحکمه، ص۲۳۴؛
ثانیاً، در عصر امام کاظم(علیه السلام) جوانان شایستهای از تبار امام حسن مجتبی(ع) و حضرت سیدالشهدا(ع) و نیز در میان شیعیان افرادی وجود داشتند که میتوانستند همسران مناسب برای آنان باشند.
۳. اختناق هارونی
احتمال و نظریه سوم آن است که اختناق هارون الرشید و وجود خفقان در آن دوران، چنان شدید بود که حتی کسی جرئت نداشت برای پرسیدن مسائل شرعی به در خانه موسی بن جعفر(علیه السلام) مراجعه کند،
تا چه رسد به اینکه به عنوان داماد آن حضرت رفت و آمد دائمی با خانواده موسی بن جعفر(علیه السلام) داشته باشد؛
چرا که همین ارتباط نسبی زمینهای را فراهم میساخت تا هارون به اذیت و آزار او بپردازد.
البته با اینکه هارون در مواردی تظاهر به دینداری میکرد، ولی ستمگری بیرحم بود. یکی از مورّخین میگوید:
هارون هنگام شنیدن وعظ از همه بیشتر اشک میریخت و در هنگام خشم و تندی از همه ظالمتر بود.
و همین مرد دو هزار کنیز داشت که سیصد نفر آنان مخصوص آواز خوانی و رقص و خنیاگری بودند
شیعیان در عصر خلافت هارون در تنگنا و فشار قرار داشتند و کسانی چون علی بن یقطین در تقیه به سر میبردند و کوچکترین حرکاتشان زیر نظر بود.
نمونه بارز آن داستان لباسی است که هارون به علی بن یقطین داد. این لباس ویژه خلفا بود و علی بن یقطین آن را به موسی بن جعفر(علیه السلام) اهدا کرد.
حضرت آن را قبول نکرد و فرمود: این لباس را نگهدار و از دست مده؛ زیرا در حادثهای که برایت پیش میآید، به کار میآید.
چندی بعد یکی از خدمتگزاران علی بن یقطین، نزد هارون شکایت کرد و گفت : لباس مخصوص را به موسی بن جعفرعلیه السلام اهدا کرده است.
هارون بلافاصله او را احضار کرد و از لباس پرسش کرد. او گفت: آن را در بقچهای نگه داشتهام.
هارون دستور دارد تا فوراًَ آن را بیاورد. وقتی که نگاهش به لباس افتاد، گفت: بعد از این هرگز سخن سعایت کنندهای را درباره تو باور نخواهم کرد.
این گونه قضایا نشان میدهد که ارتباط موسی بن جعفر(علیه السلام) کنترل میشد و از طرفی زندانی شدن امام نیز، انگیزه خواستگاری از دختران آن حضرت را کاهش میداد.
بعد از شهات امام وحشت بیشتری بر مردم حاکم شد و حضرت رضا(علیه السلام) نیز تحت نظر قرارگرفت.
در زمان مأمون آن حضرت به خراسان احضار شد و بعد از یک سال، حضرت معصومه(سلام الله علیها) و جعمعی از برادران او به خراسان حرکت کردند،
اما در راه، حضرت معصومه(سلام الله علیها) پیش از دیدن برادر، دار فانی را وداع کرد و امر ازدواج او هم تحقق نیافت.
بنابراین راز عدم ازدواج دختران حضرت را نه در وصیت پدر باید جستجو کرد و نه در نبود همسر متناسب
بلکه علت آن، وجود اختناق شدید هارونی و مأمونی بود که باعث شد که کسی جرئت نکند به راحتی به خانه موسی بن جعفرعلیه السلام و بعد از او فرزندش رفت و آمد داشته باشد و داماد آن خانواده گردد.
روز دوازدهم ربیع الثانی روز افزایش رکعات نمازها
راز تعداد رکعات هر نماز چیست؟
حضرت آدم(علیه السلام) بعد از قبولشدن توبهاش در وقت مغرب سه رکعت نماز خواند؛ یک رکعت برای کفاره گناه خودش و رکعت دیگر برای کفاره گناه حوّا و یک رکعت نیز به شکرانه پذیرفتهشدن توبهاش.
در منابع اسلامى گزارشهاى مختلفى درباره تاریخ تشریع نماز آمده است،
برخى روایات، تشریع نمازهاى یومیه را مصادف با واقعه معراج پیامبر(ص) مىدانند
و برخى دیگر، از نمازهاى پیامبر(صلی الله علیه و اله) پیش از معراج و حتى پیش از بعثت سخن به میان آوردهاند،
همچنین از بعضى آیههایى که در اوایل بعثت پیغمبر(صلی الله علیه و اله) نازل شده،
نمازگزاردن ایشان(صلی الله علیه و اله) و حتى فرمان به نماز شب استفاده مىشود،
با این وجود در سالهای ابتدایی صدر اسلام نمازهای مسلمانان به صورت پنج نماز دو رکعتی بود
که بعد از مدتی شخص پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله) در روز 12 ربیعالثانی سال اول هجرت با تشریع الهی تعداد رکعات نمازهای یومیه را 17 رکعت بیان کردند،
*سر تعداد رکعات هر نماز
روایاتی که راز تعداد رکعات نمازهای واجب را بیان میدارد، نشان دهنده سیر تطوری است برای رسیدن تعداد و چگونگی نمازهای واجب به گونهای که به ما رسیده است.
*سیر تکمیل نمازهای واجب
بر اساس «إِنَّ الصَّلاةَ کانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ کِتاباً مَوْقُوتا»؛
چگونگی نماز برای مؤمنان از ابتدا مشخص بوده؛ اما همچون دیگر احکام ارسال آن دارای سیری است.
مبداء واجب شدن نمازهای پنجگانه به صورت کامل، معراج پیامبر اعظم(صلی الله علیه و اله) است،
در معراج، نمازهای پنجگانه بر مسلمانان واجب شد، گفتنی است که در ابتدا پنجاه نماز بر مؤمنان واجب بود؛
اما با شفاعت پیامبر رحمت(صلی الله علیه و اله) نمازهای واجب بر مسلمانان تخفیف داده شد و به پنج نماز رسید تا عموم مسلمانان توانایی انجام آنها را داشته باشند،
البته در اینکه چرا تعداد نمازها، به پنج رسید و کمتر یا بیشتر نشد نیز رازی وجود دارد.
حضرت زین العابدین(علیه السلام) علت را اینگونه پاسخ میدهند که:
«رسول خدا (صلی الله علیه و اله) مىخواست براى امتش تخفیف بگیرد و در عین حال با وجود کم شدن رکعات نماز همچنان ثواب پنجاه نماز عاید امت ایشان شود،
به علت قول خداوند عزوجل که «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها»؛
هر کس حسنه و کار نیکى انجام دهد براى او ده برابر آن پاداش است،
به همین علت وقتى آن حضرت به زمین فرود آمد جبرئیل بر او نازل شده و گفت: اى محمد! همانا پروردگارت به تو سلام میرساند و میفرماید: که من این پنج نماز را به جاى همان پنجاه نماز مىپذیرم.
آن حضرت(صلی الله علیه و اله) به اذن خدا تا در مکه بودند فقط ده رکعت را بیان فرمودند و بقیه را بعد از هجرت اظهار داشتهاند،
بنابراین نمازها در ابتدا دو رکعتی بودند، اما در مدینه به علت شرایط مناسب مسلمانان و تقویت معنویت آنها به رکعات کامل خود که هفده رکعت بود، رسید،
امام سجاد(علیه السلام) میفرمایند: نماز در مکه دو رکعت واجب شده بود و پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله) در مدینه بعد از قوت یافتن دعوت اسلام و وجوب مهار بر مسلمانان به نماز اضافه کردند.
البته این عمل پیامبر به دستور و اذن خداوند بوده؛ چون او هر چه را را بفرماید از جانب خداوند گفته است.
امام رضا(علیه السلام) میفرمایند: اینکه در نماز، اصل دو رکعت شد و بر بعضی دو رکعت و بر بعضی یک رکعت و بر بعضی دیگر هیچ نیافزود،
بدان جهت بوده که اصل نماز فقط یک رکعت بود، چون عدد اصلی همان یک است،
پس اگر از یک هم کمتر میشد دیگر آن نماز نمیبود و چون خداوند عزوجل میدانست که بندگانش آن یک رکعت را که کمتر از آن دیگر نماز محسوب نمیشود به تمام و کمال و با حضور قلب به جای نخواهند آورد،
لذا رکعتی به آن اضافه فرمود تا اگر در رکعت اول کمبودی باشد در رکعت دوم آن نقص بر طرف شود،
پس اصل نماز که خداوند عزّوجّل واجب فرموده، دو رکعت شد.
أُخْرَى لِیُتِمَّ بِالثَّانِیَةِ مَا نَقَصَ مِنَ الْأُولَى
به حضرت موسی بن جعفر(ع) عرض شد: براى چه نمازهاى واجب و مستحب پنجاه رکعت بوده، نه زیادتر و نه کمتر از آن است؟
حضرت(ع) در جواب فرمودند: ... حق تعالى براى هر ساعت دو رکعت نماز قرار داده که مجموعا پنجاه رکعت است و ما بین غروب آفتاب تا سقوط شفق، ظلمت است که براى آن نیز یک رکعت نماز منظور شده است.
*نتیجه
در تحلیل این روایات و بحث افزوده شدن تعداد رکعات، این گونه میشود بیان داشت که نزول احکام ناظر به شرایط و بالا رفتن ظرفیت مردم است، همچون اعلام حرمت شراب که دفعی نبوده و به تدریج بیان شد.
نماز نیز به مرور به جایگاه و شکل انتهایی خود رسیده البته در این سیر نیز رازهایی وجود دارد.
هدایت شده از همکاران
🇮🇷🌹🏴🌹🇮🇷🏴🌹🏴🌹🇮🇷
مجلس ختم مجازی دانشمند هسته ای شهید والامقام دکتر محسن فخری زاده
🎙با سخنرانی حضرت آیت الله اعرافی
⏰امروز شنبه 8 آذر ساعت ۱۹:۳۰
🌐لینک حضور:
https://ac.ismc.ir/rozeh
✳️روابط عمومی مرکز✳️
🆔 @manabea110
هدایت شده از KHAMENEI.IR
▫️ سخننگاشت | پیام رهبرانقلاب در پی شهادت دانشمند هستهای و دفاعی کشور آقای محسنفخریزاده؛ عاملان و آمران جنایت مجازات و تلاش علمی و فنی شهید پیگیری شود
🔻 دو موضوع مهم را همهی دستاندرکاران باید به جِدّ در دستور کار قرار دهند، نخست پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان و آمران آن، و دیگر پیگیری تلاش علمی و فنی شهید در همهی بخشهائی که وی بدانها اشتغال داشت.
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
▫️ سخننگاشت | پیام رهبرانقلاب در پی شهادت دانشمند هستهای و دفاعی کشور آقای محسنفخریزاده؛ عاملان و آمران جنایت مجازات و تلاش علمی و فنی شهید پیگیری شود
🔻 دو موضوع مهم را همهی دستاندرکاران باید به جِدّ در دستور کار قرار دهند، نخست پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان و آمران آن، و دیگر پیگیری تلاش علمی و فنی شهید در همهی بخشهائی که وی بدانها اشتغال داشت.
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
▫️ لوح | مقام والای شهادت، پاداش الهی تلاشهای علمی ماندگار اوست
🔺️ بخشی از پیام رهبر انقلاب در پی ترور دانشمند هستهای و دفاعی شهید محسن فخری زاده
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
پیام رهبر انقلاب درپی ترور دانشمند هستهای و دفاعی شهید محسن فخریزاده
حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی در پی ترور دانشمند هستهای و دفاعی شهید، دکتر محسن فخریزاده پیامی صادر کردند.
متن پیام به این شرح است:
بسمالله الرحمن الرحیم
دانشمند برجسته و ممتاز هستهئی و دفاعی کشور جناب آقای محسن فخریزاده به دست مزدوران جنایتکار و شقاوتپیشه به شهادت رسید. این عنصر علمی کمنظیر جان عزیز و گرانبها را به خاطر تلاشهای علمی بزرگ و ماندگار خود، در راه خدا مبذول داشت و مقام والای شهادت، پاداش الهی اوست. دو موضوع مهم را همهی دستاندرکاران باید به جِدّ در دستور کار قرار دهند، نخست پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان و آمران آن، و دیگر پیگیری تلاش علمی و فنی شهید در همهی بخشهائی که وی بدانها اشتغال داشت. اینجانب به خاندان مکرم او و به جامعهی علمی کشور و به همکاران و شاگردان او در بخشهای گوناگون، شهادت او را تبریک و فقدان او را تسلیت میگویم و علو درجات او را از خداوند مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۸ آذرماه ۹۹
هدایت شده از علی ولی الله
روز 9 آذر روز بزرگداشت شیخ مفید
در میان دانشمندان اسلامی، بزرگانییافت میشوند که در پیشرفت احکام الهی در جوامع تاثیر بسیار داشته، آثاری جاویدان ازخود به جای گذاشتهاند؛ شیخ مفید، در شمارچنین دانشمندانی جای دارد.
نامش محمد بن محمد بن نعمان بنعبدالسلام و کنیهاش ابو عبدالله است و در یازدهم ذیقعده (سالروز میلاد حضرتثامن الحجج علی بن موسی الرضاعلیه السلام) درسال ۳۳۶ ه .ق. دیده به جهان گشود.
شیخ طوسی، در کتاب رجال خود از این عالم گرانسنگ این گونه یاد میکند:
«محمد بن محمد بن نعمان دانشمندیبزرگ و موثق است.» او در فهرستمینویسد: «محمد بن محمد به نعمانمعروف به «ابن معلم» از متکلمان امامیه است.
در زمان او ریاست علمی و دینی شیعه به اومنتهی گردید. در علم فقه و کلام بر هر کسبرتری داشت. دانشمندی حاضر جواب بود ونزدیک به ۲۰۰ جلد کتاب از او به یادگار ماندهاست.
ابن شهر آشوب در مورد وی مینویسد:شیخ مفید ابو عبدالله محمد بن محمد بننعمان از شاگردان ابو جعفر بن قولویه بود وحضرت ولی عصر او را به «شیخ مفید» ملقبفرمود.
نجاشی - که خود از زمره شاگردان آن عالمگرانمایه است.- در باره استادش میگوید:
استاد ما - رضیالله عنه - مقام والای او درعلم و کلام و روایت و وثاقت، مشهورتر ومعروفتر از آن است که به وصف آید.
جایگاه و مقام علمی و دینی شیخ مفیدزمانی بهتر روشن میگردد که عصر وی موردبررسی قرارگیرد.
● عصر حیات
در عصر شیخ مفید، شیعیان از آزادیبیشتری برخوردار بودند و وجود عالمبزرگواری چون شیخ مفید در میان آنان بهاعتبارشان میافزود.
شیخ از پراکندگیشیعیان ممانعت ورزید، آنان را از خطر تفرقهنجات داد، با اعتبار خویش اوضاع اسفبارآنها را سامان بخشید
و آنها را به اوج عزترسانید. شیخ مفید در محله کرخ بغداد - کهمرکز شیعیان بود.- میزیست و مسجدمعروف «براثا»- که اکنون زیارتگاه شیعیاناست.- محل تدریس وی بود.
از سوی دیگر، دوران شیخ مفید دورانرونق مباحث کلامی و اصولی در میاندانشمندان اهل سنتبود.
پیش از وی،شیعیان در مسائل کلامی و اصولی حلقههایدرس تشکیل داده بودند و شیخ صدوق - کهریاست علمی و دینی شیعیان را عهدهداربود.- سبک سادهای در تصنیف و تالیف کتبپیش گرفت و بر همان شیوه نیز فتوا داد.
سبک ساده بیانی صدوق، جهت تفهیممسایل کلامی و اعتقادی سودمند بود، ولی باپیشرفت علمای اهل سنت در آن علوم، ادامهآن سبک سبب رکود جامعه شیعی میشد.
براین اساس، ایجاد یک تحول، ضروری به نظرمیرسید. در این زمان شیخ مفید با استفادهاز مبانی علم کلام و اصول راه بحث و استدلالرا بر شیعیان گشود;
ابواب فقه را با دقت موردتجزیه و تحلیل قرار داد، هر موضوعی را درجایگاه خویش بیان کرد و با این روش، جامعهمسلمانان را با روش صحیح استدلال آشناساخت
شیخ مفید نه تنها نزد علمای شیعه بلکهنزد علمای اهل سنت نیز مقامی والا داشت وآنها نیز او را میستودند.
ابن ندیم - که از معاصران او بود.- در بارهوی مینویسد:«دانشمندی با هوش و بافراست است. من او را دیدهام، دانشمندیعالیقدر است.
ابن حجر عسقلانی در باره ویمینویسد:«مفید بسیار پارسا و فروتن وپاسدار علم بود.
گروهی از دانشمندان ازمحضر او بهره جستند. او چنان در مکتبتشیع والامقام است که معروف استبر هردانشمندی منت (حق) دارد.»
شیخ مفید در مناظره از قدرت خارقالعادهای بر خوردار بود و مخاطب خویش رابه خوبی اقناع میکرد.
خطیب بغدادی - که از علمای اهل سنت وهم عصر شیخ مفید بود.- میگوید: «او، اگرمیخواست، قدرت داشت ثابت کند که ستونچوبی از طلا است».
نامهای چند تن ازعلمای اهل سنت - که شیخ مفید اغلب باآنها مناظره میکرد.- عبارت است از: علی بنعیسی رمانی، قاضی ابوبکر باقلانی و قاضیعبدالجبار معتزلی.
● شیخ مفید و تبعید
شیخ مفید در عصر عضدالدوله دیلمی وحکومت آل بویه - که دوران عزت و اقتدارشیعه بود.- میزیست و اکثر مناظرات وی درهمین دوران صورت گرفت.
شیخ در زمانوفات عضدالدوله ۳۴ ساله بود. البته ایندوران آزادی برای شیخ و شیعیان چندانپایدار نبود;
زیرا به زودی دوران دستگیری وتبعید شیخ و دوستانش آغاز شد.
ابن اثیر ازآن دوران این گونه یاد میکند: «در سال ۴۰۹ه . سلطان الدوله، پسر بهاءالدوله، ابنسهلان را به کومتبغداد منصوب کرد.چون او وارد بغداد شد، ابو عبدالله بن نعمان،فقیه شیعه، راتبعید کرد.
● افول ستاره
نجاشی، شاگرد عالیقدر شیخ، از زمان فراقاستاد چنین میگوید:
«مفید (ره) سه شبمانده به آخر ماه رمضان سال ۴۱۳ ه . وفاتیافت و ولادتش روز یازدهم ذی قعده سال۳۳۶ ه. بود.
بسم الله الرحمن الرحیم
مبلغان گرامی زید عزهم
سلام علیکم
احتراما ، باستحضار می رساند امتحان جبرانی ضمن خدمت نیمه اول سال 99 برای آن دسته از مبلغینی که بدلایلی نتوانستند در آزمونها شرکت نمایند در آذر ماه به صورت مجازی به شرح ذیل برگزار می گردد :
1. تفسير جزء های زوج : 16 و 15 آذر ماه
2. تفسير جزء های فرد : 18 آذر ماه
3. احکام : 17 آذر ماه
برای شرکت در آزمون مجازی ، از ساعت 7 تا 16 به منوی آموزش، قسمت آزمون مراجعه فرموده و درس مورد نظر را انتخاب کنید.
نکات:
1- مدت امتحان، 20 دقیقه می باشد . در صورتی که در حین امتحان، ارتباط با سایت قطع گردد ، فقط دوبار دیگر امکان اتصال وجود خواهد داشت.
2- نمره منفی ندارد.
3- نمره امتحان تفسیر 15 و 5 نمره هم به خلاصه نویسی اختصاص یافته است.
4- جزوه تفسیر به معاون تبلیغ تحویل داده شود .
5- بلافاصله پس از امتحان، می توانید با مراجعه به کارنامه ، نتیجه امتحان را مشاهده کنید.
کانال هجرت:
https://eitaa.com/hejrat_ir (ايتا) 🇮🇷
https://sapp.ir/hejrat_ir (سروش) 🇮🇷
با تشکر
بسمه تعالی
مبلغین گرامی زید عزهم
سلام علیکم
با تقديم احترام؛ باستحضار می رساند از ماه آینده (دی ماه) برای وارد شدن به سامانه سماوات و ثبت گزارش ماهانه می بایست از طریق پیشخوان بر خط حوزه های علمیه اقدام نمایید لذا لازم است قبل از تاریخ فوق وارد پیشخوان شده و پس از احراز هویت مدارک و اطلاعات خود را به روز رسانی نمایید .
تذکر :
1- مبلغین(بينات- هجرت-مدارس و...) در سامانه پيشخوان بايد رمز ورود به سيستم مرکز مديريت را وارد نموده و در صورت فراموشي رمز گزينه " فراموشي نام کاربري و کلمه عبور " را انتخاب کنید.
2- مبلغینی که پرونده آموزش انها در حوزه های علمیه اصفهان و خراسان می باشد. و یا از اتباع هستند جهت وارد شدن به پیشخوان حوزه از طریق راهنمای ضمیمه وارد شده و احراز هویت نمایند .
برای احراز هویت مدارک ذيل بايد اسکن و بارگذاري شود:
1- عکس رنگی
2- صفحه اول شناسنامه
3- کارت ملی
تذکر:
مدارک باید اصلی بوده و کپی نباشد.
براي ورود به سامانه پيشخوان از لينک زير وارد شويد:
http://login.ismc.ir/
در صورتي که هر مشکلي يا سوالي در خصوص احراز هويت پيدا شد با تلفن پشتيباني پيشخوان که در سايت موجود مي باشد تماس حاصل فرماييد.
با تشکر
مديريت مسجد و هجرت
«خروج از فرهنگ بدآموز غربی و نفوذ و جایگزین شدن فرهنگ آموزنده اسلامی، ملی و انقلاب فرهنگی در تمام زمینهها در سطح کشور آن چنان محتاج تلاش و کوشش است که برای تحقق آن سالیان دراز باید زحمت کشید و با نفوذ عمیق ریشهدار غرب مبارزه کرد. اینک با تشکر از زحمات ستاد انقلاب فرهنگی برای هر چه بارورتر شدن انقلاب در سطح کشور، تقویت این نهاد را لازم دیدم. بدین جهت علاوه بر کلیه افراد ستاد انقلاب فرهنگی و رؤسای محترم ۳ قوه، حجج اسلام آقای خامنهای، آقای اردبیلی و آقای رفسنجانی و همچنین جناب حجت الاسلام آقای مهدوی کنی و آقایان سیدکاظم اکرمی وزیر آموزش و پرورش و رضا داوری و نصرالله پورجوادی و محمدرضا هاشمی را به آنان اضافه نمودم.»
سومین ترمیم عمده شورای عالی انقلاب فرهنگی به سال ۱۳۷۵ برمیگردد. حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ ۱۴/۹/۷۵ با صدور پیامی ضمن تعیین ترکیب جدید اعضای شورای عالی بر اهمیت جایگاه و وظایف خطیر آن نیز تأکید نمودند.
بدین ترتیب شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد مرحله جدیدی از حیات تشکیلاتی خود شد. در این مرحله شورای عالی انقلاب فرهنگی موظف گردید در رأس فعالیتهای خود به مدیریت فرهنگی جامعه در عرصههای مختلف بپردازد و با سیاستگذاریهای اصولی خود زمینه را برای پیدایش جامعهای بهرهمند از حیات طیبه الهی فراهم سازد
انقلاب فرهنگی که با توجه به شرایط حاکم بر فضای جامعه دانشگاهی آن دوران که یکی از نقاط عطف تصمیم گیری سیاسی زمامداران انقلاب بود، بیش از هر چیز بیانگر واقعی اندیشه حضرت امام در زمینه ایجاد محیط دانشگاهی متناسب با فرهنگ انقلاب اسلامی مردم ایران می باشد که حتی قبل از پیروزی انقلاب هم از دغدغه های فکری ایشان بود. از این رو در تاریخ ۲۳ خرداد ۵۹ حضرت امام خمینی (س) طی حکمی اعضای ستاد انقلاب فرهنگی و وظیفه آنان را تعیین کردند.
متن پیام بنیانگذار جمهوری اسلامی به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
مدتی است ضرورت انقلاب فرهنگی که امری اسلامی است و خواست ملت مسلمان می باشد، اعلام شده است و تا کنون اقدام مؤثر اساسی انجام نشده است و ملت اسلامی و خصوص دانشجویان با ایمان متعهد، نگران آن هستند و نیز نگران اخلال توطئه گران که هم اکنون گاه گاه آثارش نمایان می شود و ملت مسلمان و پایبند به اسلام خوف آن دارند که خدای نخواسته فرصت از دست برود و کار مثبتی انجام نگیرد، و فرهنگ همان باشد که در طول مدت سلطه رژیم فاسد کارفرمایان بی فرهنگ، این مرکز مهم اساسی را در خدمت استعمارگران قرار داده بودند، که از دستاوردهای دانشگاه ها به خوبی ظاهر می شود که جز معدودی متعهد و مؤمن که علیرغم خواست دانشگاه ها در خدمت کشور و اسلام بودند، دیگران جز ضرر و زیان چیزی برای کشور ما بار نیاوردند؛ و ادامه این فاجعه که مع الأسف خواست بعض گروه های وابسته به اجانب است، ضربه ای مهلک به انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی وارد خواهد کرد، و تسامح در این امر حیاتی، خیانت عظیم بر اسلام و کشور اسلامی است. بر این اساس به حضرات آقایان محترم محمد جواد باهنر، مهدی ربانی املشی، حسن حبیبی، عبدالکریم سروش، شمس آل احمد، جلال الدین فارسی و علی شریعتمداری مسئولیت داده می شود تا ستادی تشکیل دهند و از افراد صاحبنظر متعهد، از بین اساتید مسلمان و کارکنان متعهد و دانشجویان متعهد با ایمان و دیگر قشرهای تحصیلکرده، متعهد و مؤمن به جمهوری اسلامی دعوت نمایند تا شورایی تشکیل دهند و برای برنامه ریزیِ رشته های مختلف و خط مشی فرهنگی آینده دانشگاهها، بر اساس فرهنگ اسلامی و انتخاب و آماده سازی اساتید شایسته متعهد و آگاه و دیگر امور مربوط به انقلاب آموزشی اسلامی اقدام نمایند.
بدیهی است بر اساس مطالب فوق دبیرستان ها و دیگر مراکز آموزشی که در رژیم سابق با آموزش و پرورشی انحرافی و استعماری اداره می شد، تحت رسیدگی دقیق قرار گیرد تا فرزندان عزیزم از آسیب و انحراف مصون گردند. از خداوند متعال توفیق آقایان را در این امر مهم مسئلت می نمایم و عظمت اسلام و کشورهای اسلامی را خواهانم. والسلام علیکم .
روح الله الموسوی الخمینی.
۱۹ آذر ماه سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی به فرمان امام خمینی (ره)
تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی
صدور پیام نوروزی امام خمینی (ره) در اول فروردین ۱۳۵۹ را باید نقطه عطفی در تاریخ انقلاب فرهنگی دانست، ایشان در بند ۱۱ این پیام بر ضرورت ایجاد انقلاب اساسی در دانشگاههای سراسر کشور، تصفیه اساتید مرتبط با شرق و غرب و تبدیل دانشگاه به محیطی سالم برای تدوین علوم عالی اسلامی تأکید کردند.
شورای انقلاب به دنبال ملاقات با امام (ره) در بیانیه ۲۹/۱/۵۹ خود مقرر کرد که دانشگاه باید از حالت ستاد عملیاتی گروههای گوناگون خارج شود. در این بیانیه، ۳ روز مهلت برای برچیده شدن دفاتر و تشکیلات گروهها در دانشگاهها تعیین و افزوده شده بود که امتحانات دانشگاهی باید تا ۱۴ خرداد به پایان برسد و از ۱۵ خرداد دانشگاهها تعطیل و هرگونه اقدام استخدامی و مانند آن در دانشگاه متوقف گشته و نظام آموزشی کشور براساس موازین انقلابی و اسلامی طرح ریزی شود. پس از تعطیل رسمی دانشگاهها، امامخمینی (ره) در ۲۳/۳/۵۹ فرمانی را مبنی بر تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی صادر کردند. در قسمتی از فرمان ایشان آمده است:
«مدتی است ضرورت انقلاب فرهنگی که امری اسلامی است و خواست ملت مسلمان میباشد، اعلام شده و تاکنون اقدام مؤثری انجام نشده است و ملت اسلامی و خصوصاً دانشجویان باایمان متعهد نگران آن هستند و نیز نگران اخلال توطئهگران که هم اکنون گاه گاه آثارش نمایان میشود و ملت مسلمان و پایبند به اسلام خوف آن دارند که خدای نخواسته فرصت از دست برود و کار مثبتی انجام نگیرد و فرهنگ همان باشد که در طول مدت سلطه رژیم فاسد کارفرمایان بیفرهنگ، این مرکز مهم اساسی را در خدمت استعمارگران قرار داده بودند.
بر این اساس به حضرات آقایان محترم محمدجواد باهنر، مهدی ربانی املشی، حسن حبیبی، عبدالکریم سروش، شمس آلاحمد، جلال الدین فارسی و علی شریعتمداری مسؤولیت داده میشود تا ستادی تشکیل دهند و از افراد صاحبنظر متعهد، از بین اساتید مسلمان و کارکنان متعهد باایمان و دیگر قشرهای تحصیلکرده، متعهد و مؤمن به جمهوری اسلامی دعوت نمایند تا شورایی تشکیل دهند و برای برنامه ریزی رشته های مختلف و خطمشی فرهنگی آینده دانشگاهها، براساس فرهنگ اسلامی و انتخاب و آماده سازی اساتید شایسته، متعهد و آگاه و دیگر امور مربوط به انقلاب آموزشی اسلامی اقدام نمایند.»
ستاد انقلاب فرهنگی طبق فرمان امام (ره) ملزم بود که در برخورد با مسایل دانشگاهی فعالیتهای خود را بر چند محور متمرکز کند:
۱. تربیت استاد و گزینش افراد شایسته برای تدریس در دانشگاهها
۲. گزینش دانشجو
۳. اسلامی کردن جو دانشگاهها و تغییر برنامههای آموزشی دانشگاهها، به صورتی که محصول کار آنها در خدمت مردم قرار گیرد.
بر این اساس، ستاد از صاحبنظران مختلف دعوت به همکاری کرد و در اولین گام گروههای برنامهریزی در رشتههای پزشکی، فنی و مهندسی، علوم پایه کشاورزی، علوم انسانی و هنر تشکیل شد. از آنجایی که مدیریت دانشگاهها در گذشته هماهنگ با فرهنگ اسلامی جامعه نبود، باید تغییراتی در مدیریت دانشگاهها به عمل میآمد، سازمان دانشگاهها باید دگرگون میشد و مهمتر از همه، محیط دانشگاهها اسلامی میشد. برای این منظور، کمیتهای در ستاد با عنوان کمیته اسلامی کردن دانشگاهها ، تشکیل شد. با توجه به ناهماهنگی ضوابط و مقررات حاکم بر دانشگاهها با شرایط انقلابی جامعه، قسمت اعظم فعالیتهای ستاد بر اسلامی کردن دانشگاهها و تعیین ضوابط و مقرراتی منطبق با موازین اسلامی متمرکز شد.
در شهریور سال ۶۲ با توجه به نظر امام (ره) مبنی بر لزوم ترمیم و تقویت ستاد و مخصوصاً حضور مسئولین اجرایی در آن، به دنبال نامه رئیس جمهور وقت (آیت الله خامنهای)، امام امت در تاریخ ۸/۶/۶۲ طی نامهای به پیشنهاد رئیس جمهور مبنی بر ترمیم و تکمیل ستاد انقلاب فرهنگی پاسخ دادند و از این تاریخ ستاد با ترکیب ذیل به فعالیت خود ادامه داد: نخست وزیر، وزرای فرهنگ و آموزش عالی و فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۲ نفر دانشجو به انتخاب جهاد دانشگاهی و آقایان علی شریعتمداری، احمد احمدی، عبدالکریم سروش و مصطفی معین.
با بازگشایی دانشگاهها و توسعه مراکز آموزشی و گستردگی فعالیت ستاد انقلاب فرهنگی، ضرورت تقویت این نهاد بیش از پیش احساس شد. بطوریکه در ۱۹ آذر ۱۳۶۳ دومین ترمیم عمده ستاد انقلاب فرهنگی توسط حضرت امام خمینی (ره) انجام گرفت و به این ترتیب شورای عالی انقلاب فرهنگی با ترکیبی جدید تشکیل شد.
انا لله و انا الیه راجعون
خبر ارتحال فقیه مجاهد و اندیشمند شجاع مرحوم آیت الله آقای حاج شیخ محمد یزدی (قدس الله نفسه الزکیه) برای حوزههای علمیه بویژه حوزه علمیه قم و همه علاقمندان به اسلام و انقلاب اسلامی سنگین و مایه تأسف شدید شد.
آن فقید سعید چهره تابناکی بود که در سال های ممتد ازپشتوانه های استوار انقلاب اسلامی و از یاران فداکار امام خمینی(ره) و رهبری معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) بشمار می آمد و جانفشانی و فداکاری و پیشگامی ایشان از آغاز نهضت اسلامی و خدمات ارزنده آن عالم فرزانه به اسلام و انقلاب و مردم شریف ایران و قم در مسندهای گوناگون حوزوی، علمی، فرهنگی، تقنینی و قضائی و در جایگاه های مهم شورای نگهبان و ریاست مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و شورای عالی حوزه های علمیه، ماندگار و فراموش ناشدنی است.
فضیلت های اخلاقی، روح انقلابی، بصیرت سیاسی و تلاش اجتماعی ایشان برای همگان بویژه طلاب و فضلای حوزه درس آموز و الهام بخش خواهد بود.
فقدان آن دانشمند پارسا و با اخلاص را به مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) و مراجع عظام تقلید (دامت برکاتهم) و حوزههای علمیه و مردم شریف ایران و قم و بیت شریف ایشان تسلیت و تعزیت عرض می کنم و علو درجات، رضوان الهی و حشر با اولیای الهی و شهدای سرافراز را برای ایشان و صبر جمیل و اجر جزیل برای بازماندگان محترم از خداوند مهربان خواستارم.
به پاس مجاهدت های عالمانه بیش از نیم قرن این مجاهد بصیر و بزرگداشت این شخصیت، حوزههای علمیه روز پنجشنبه۲۰ آذر ماه ۱۳۹۹ تعطیل می باشد.
علیرضا اعرافی
مدیر حوزه های علمیه
۱۹ آذر ماه سال ۱۳۹۹
🆔 @manabea110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 فیلم تشییع عالم انقلابی و مجاهد حضرت آیت الله محمد یزدی در قم
ای خار چشم فتنه راهت ادامه دارد...
#عالم_انقلابی
#عمار_انقلاب
🔥 حوزه انقلابی
╭┅─────────────┅╮
🕌 @HowzehEnghelabi 🔆
╰┅─────────────┅╯
🔺نماز حضرت آیت الله محمد یزدی عالم انقلابی و مجاهد به امامت مرجع عالیقدر حضرت آیت الله سبحانی در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها اقامه گردید
#عمار_انقلاب
🔥 حوزه انقلابی
╭┅─────────────┅╮
🕌 @HowzehEnghelabi 🔆
╰┅─────────────┅╯
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت آیتالله محمد یزدی
▫️حضرت آیتالله خامنهای در پیامی درگذشت عالم مجاهد و پارسا آیتالله حاج شیخ محمد یزدی را تسلیت گفتند.
🔹 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت عالم مجاهد و پارسا آیةالله آقای حاج شیخ محمد یزدی رضواناللهعلیه را به حوزهی علمیهی معظم قم و مراجع عظام و علمای عالیمقام و جامعهی محترم مدرسین و به شاگردان و دوستان و ارادتمندان آن مرحوم و بهطور ویژه به خاندان گرامی و همسر و فرزندان مکرم ایشان تسلیت عرض میکنم. سوابق انقلابی و مبارزات دوران طاغوت در کنار حضور پیوسته و همیشگی در همهی دورانهای انقلاب و اشتغال به مسئولیتهای بزرگ در ادارهی کشور همچون ریاست قوهی قضاییه و عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، و در کنار فعالیت علمی و فقهی، شخصیتی جامع و اثرگذار از این عالم جلیل پدید آورده بود. ایمان راسخ به مبانی انقلاب و استقامت در این راه و غیرت دینی و انقلابی، نشانههای بارز دیگری از این شخصیت مکرم بود. امید است این وزن سنگین ذخیرهی معنوی مایهی علو درجات ایشان باشد. از خداوند متعال رحمت و مغفرت و رضوان الهی را برای آن مرحوم مسألت میکنم.
سیدعلی خامنهای
۱۹ آذر ۱۳۹۹
💻 @khamenei_ir