🌺میلادمسعودمولدوکعبه برهمه شیفتگانش مبارک
🌷داستان ولادت على (عليه السلام) در خانه كعبه
💐این واقعه بزرگ هنگامى اتفاق افتادكه محمدامین (صلی الله علیه وآله) به سن سى سالگى رسيده بود وهنوزبه پیامبری مبعوث نشده بود
🌹علامه امينى به تفصيل پيرامون ولادت على (عليه السلام) دركعبه بحث نموده و ازجمله حاكم نيشابورى نقل مى كند كه گفته است:
🥀«اخبار به تواتر رسيده كه فاطمه دختر اسد، اميرالمؤمنين على بن ابيطالب كرم الله وجهه را در درون كعبه زائيد.
🥀(وقد تواتر الاخبار ان فاطمة بنت اسد ولدت اميرالمؤمنين على بن ابيطالب كرم الله وجهه فى جوف الكعبه"
🥀( «مستدرك صحيحين » ج ۳ ص ۴۸۳)
💐و از كنجى شافعى دركتاب «كفايه » نقل كرده كه از طريق ابن نجار از حاكم نيشابورى روايت نموده كه گفته است: «ولد أمير المؤمنين علي بن أبي طالب بمكة في بيت الله الحرام ليلة الجمعة لثلث عشرة ليلة خلت من رجب سنة ثلثين من عام الفيل ولم يولد قبله ولا بعده مولود في بيت الله الحرام سواه إكراما له بذلك، وإجلالا لمحله في التعظيم . »«امير المؤمنين على بن ابيطالب درمكه در خانه خدا، شب جمعه سيزدهم ماه رجب سى سال گذشته از عام الفيل متولد گرديد. نه قبل و نه بعد از وى مولودى در بيت الله الحرام جز او متولد نگرديد، و اين كرامتى براى آن حضرت بو به خاطر مقام با عظمت او بود.»
🥀ودرادامه می نویسد: «وتبعه أحمد بن عبد الرحيم الدهلوي الشهير بشاه ولي الله والد عبد العزيز الدهلوي مصنف (التحفة الاثنى عشرية في الرد على الشيعة) فقال في كتابه (إزالة الخفاء): تواترت الأخبار إن فاطمة بنت أسد ولدت أمير المؤمنين عليا في جوف الكعبة فإنه ولد في يوم الجمعة ثالث عشر من شهر رجب بعد عام الفيل بثلثين سنة في الكعبة ولم يولد فيها أحد سواه قبله ولا بعده»
🍁به پيروى از وى، احمد بن عبدالرحيم دهلوى مشهوربه «شاه ولى الله » پدر عبدالعزيز دهلوى ... در كتاب «ازالة الخفاء» نوشته است: «اخبار متواتر است كه فاطمه دختر اسد اميرالمؤمنين على را در درون كعبه زائيد. آن حضرت درروز جمعه سيردهم ماه رجب سى سال بعد ار عام الفيل در كعبه متولد گرديد، و هيچ كس جز او نه قبل و نه بعد از وى در كعبه متولد نگرديد».
🍁شهاب الدين سيد محمود الوسى صاحب تفسير كبير در كتاب شرح قصيده عينية عبدالباقى افندى ص ۱۵ در ذيل اين بيت قصيده او در مدح مولاى متقيان: انت العلى الذى فوق العلى رفعا ببطن مكة عندالبيت اذ وضعا
🍂مى نويسد:
"وكون الأمير ـ كرّم الله وجهه ـ وُلد في البيت مشهور في الدنيا وذكره في كتب الفريقين السنة والشيعة -إلى أن قال -ولم يشتهر وضع غيره ـ كرّم الله وجهه ـ كما اشتهر وضعه بل لم تتفق الكلمة إلاّ عليه، وما أحرى بإمام الأمة أن يكون وضعه فيما هو قبلة للمؤمنين، وسبحان مَن يضع الأشياء في مواضعها وهو أحكم الحاكمين"
🍂«اينكه امير كرم الله وجهه در خانه خدا متولد شده، در دنيا امرى مشهور، و در كتب فریقين سنى و شيعه ذكر شده است ». تا آنجا كه مى گويد: «جز او كرم الله وجهه كسى در خانه خدا متولد نشده و چقدر مناسب است كه امام ائمه در محلى كه قبله مسلمين است متولد گردد. سبحان من يضع الاشياء فى مواضعها و هو احكم الحاكمين .
مولف «نور الهدايه فى اثبات الولايه » مى نويسد: «اين كه جمهور اهل سنت از ميان تمام صحابه پيغمبر فقط به على (عليه السلام) «كرم الله وجهه » مى گويند (يعنى گرامى باد رخسار او) به دو علت است:
يكى اين كه در ميان صحابه تنها على (عليه السلام) بوده است كه قبل ازبلوغ اسلام آورد، و هرگز در مقابل بت نايستاد و كرنش نكرد، و ديگر اين كه نوشته اند; زمانى كه فاطمه دختر اسد مادر على (عليه السلام) آبستن به حضرت بود، هرگاه محمد بن عبدالله (صلى الله عليه و آله) درا مى ديد، ناگهان به احترام آن حضرت برمى خواست و اداى احترام مى كرد.
پيغمبر آينده اسلام روزى گفت: اى مادر! تو آبستنى، من راضى نيستم براى من اين طور از جا برخيزى، فاطمه گفت: به خدا قسم هرگاه شما را مى بينم،جنينى كه در شكم دارم طورى جابجا مى شود كه مرا ناگزير مى سازد از جا بلند شوم!
🥀مرحوم صدوق و فتال نیشابورى از یزید بن قعنب روایت كردهاند كه گفت من با عباس بن عبدالمطلب و گروهى از عبدالعزى در كنار خانه خدا نشسته بودیم كه فاطمه بنت اسد مادر امیرالمؤمنین در حالی كه نه ماه به او آبستن بود و درد مخاض داشت آمد و گفت خدایا من به تو و بدانچه از رسولان و كتابها از جانب تو آمدهاند ایمان دارم و سخن جدم ابراهیم خلیل را تصدیق میكنم و اوست كه این بیت عتیق را بنا نهاده است به حق آن كه این خانه را ساخته و به حق مولودى كه در شكم من است ولادت او را بر من آسان
بدرخشيد.
هيچگاه چشم و روزگار نديده كه مانند اين مولود مسعود را دست قابله ها در پارچه اى بپيچند، مگر پسر آمنه: پيامبر اكرم محمّد را
گردان، یزید بن قعنب گوید ما به چشم خود دیدیم كه خانه كعبه از پشت(مستجار) شكافت و فاطمه به درون خانه رفت و از چشم ما پنهان گردید و دیوار به هم بر آمد چون خواستیم قفل در خانه را باز كنیم گشوده نشد لذا دانستیم كه این كار از امر خداى عز و جل است و فاطمه پس از چهار روز بیرون آمد و در حالی كه امیرالمؤمنین علیه السلام را در روى دست داشت گفت من بر همه زنهاى گذشته برترى دارم زیرا آسیه خدا را به پنهانى پرستید در آنجا كه پرستش خدا جز از روى ناچارى خوب نبود و مریم دختر عمران نخل خشك را به دست خود جنبانید تا از خرماى تازه چید و خورد(و هنگامی كه در بیت المقدس او را درد مخاض گرفت ندا رسید كه از اینجا بیرون شو اینجا عبادتگاه است و زایشگاه نیست) و من داخل خانه خدا شدم و از میوههاى بهشتى و بار و برگ آنها خوردم و چون خواستم بیرون آیم هاتفى ندا كرد اى فاطمه نام او را على بگذار كه او على است و خداوند على الاعلى فرماید من نام او را از نام خود گرفتم و به ادب خود تأدیبش كردم و او را به غامض علم خود آگاه گردانیدم و اوست كه بتها را از خانه من میشكند و اوست كه در بام خانهام اذان گوید و مرا تقدیس و تمجید نماید خوشا بر كسی كه او را دوست دارد و فرمانش برد و واى بر كسى كه او را دشمن دارد و نافرمانیش كند.(4)
تواتر حديث ولادت
همه ناقلان آثار و راويان اخبار اتفاق نظر دارند كه خورشيد امامت از درون كعبه طلوع نموده و داستان ولادت مولاى متقيان اميرمؤمنان، عليه السلام، در درون كعبه از مسلمات تاريخ است و هيچ پژوهشگر باانصافى نمى تواند در سند آن ابراز شك و ترديد نمايد و اينك اعتراف گروهى از بزرگان اهل سنت
🥀ابن صباغ مالكى در فصول المهمه گوید:
وُلدَ عَلِىٌّ عليه السلام بِمَكَّةَ المُشَرَّفَةِ بِدَاخِلِ البَيتِ الحَرامِ فِى يَومِ الجُمُعَةِ الثّالِثِ عشَرَ مِن شَهرِ اللهِ الأصَمِّ، رَجَبِ الفَردِ سَنَةَ ثَلاثِينَ مِن عَامِ الفِيلِ، قَبلَ الهِجرَةِ بِثَلاثٍ وَ عِشرَينَ سَنَةً، وَ قِيلَ بِخَمسٍ وَ عِشرِينَ، وَ قَبلَ البَعثِ بِاثنَتَى عَشرَةِ سَنَةً، وَ قِيلَ بِعشرِ سِنِين، وَ لَم يُولَد فِى البَيت الحَرامِ، قَبلَهُ احَدٌ سِواهُ، وَ هِىَ فَضِيلَةٌ خَصَّهُ اللهُ تَعالىَ بِهَا اجلَالًا لَه وَ اعلَائاً لِمَرتَبَتِهِ وَ اظهَاراً لِتَكرِمَتهِ، وَ كَانَ عَلِىٌّ هاشميّاً مِن هَاشِمييَّنِ وَ اوَّلُ مَن وَلّدَهُ هَاشِمٌ مَرَّتَينِ
على عليه السلام در جوف خانه خدا، و داخل بيت الله الحرام در مكه مكرمه متولد شد، در روز جمعه سيزدهم ماه رجب سى سال بعد از عام الفيل، و قبل از بعثت رسول خدا به ده سال، و قبل از هجرت رسول خدا به بيست و سه سال.
پیش از آن حضرت احدى در خانه كعبه ولادت نیافت مگر خود او واین فضیلتى است كه خداى تعالى به على علیه السلام اختصاص داده تا مردم مرتبه بلند او را بشناسند و از او تجلیل و تكریم نمایند.
و على اولين هاشمى است كه از دو هاشمى متولد شده است چون مادر او پدر او هر دو هاشمى بوده و قبل از او و برادرانش چنين هاشمى پا بعرصه وجود نگذاشت
🥀حافظ شمس الدين، ابو عبداللَّه محمدبن احمد ذهبى، در كتاب »تلخيص مستدرك« متن گفته حاكم نيشابورى را آورده كه مى گويد: (وقد تواتر الاخبار ان فاطمة بنت اسد ولدت اميرالمؤمنين على بن ابيطالب كرم الله وجهه فى جوف الكعبه.)اخبار به حد تواتر رسيده كه على بن ابى طالب در درون كعبه ديده به جهان گشود
🥀علامه لكهنوى نيز در كتاب »مرآة المؤمنين« عين گفته حاكم را آورده و تصريح نموده كه ولادت اميرمؤمنان، عليه السلام، در درون كعبه متواتر است و اين فضيلت ويژه آن حضرت مى باشد.(7)
4- گجراتى:علامه سعيد گجراتى، از بزرگان اهل سنت، در كتاب »الإعلام بأعلام مسجدالحرام« در پاسخ برخى از دشمنان اهل بيت، كه زادگاه اميرمؤمنان، عليه السلام، را از روى عناد در دامنه كوه ابوقبيس نوشته اند، مى نويسد:خدايا تو خود مى دانى كه اين سخن بهتانى بزرگ است و آن را دشمنان اهل بيت جعل كرده اند، زيرا روايت متواتر دلالت مى كند بر اين كه تولد آن حضرت در درون كعبه بوده است.
🥀حِمْيَرى سيد اسمعيل بن محمد مىگويد:
وَلَدَتهُ فِى حَرَمِ الالهِ وَ امنِهِ وَ البَيتِ حَيثُ فِنائُهُ وَ المَسجِدُ
بَيضاءُ طاهِرَةُ الثِّيابِ كَريمَةٌ طابَت وَ طاب وَليدُها وَ المَولدُ
فى لَيلةٍ غابَت نُحوسُ نُجومِها وَ بَدَت مَعَ القَمَرِ المُنِيرِ الأسعَدُ
مَا لُفَّ فِى خِرَقِ القَوابِلِ مِثلُهُ إلَّا ابنُ آمِنَةَ النَبِىِّ مُحَمَّدٌ
فاطمه بنت اسد علىّ را زائيد در حرم خدا و محل امن و امان الهى، در بيت الله كه ساحت حرم و مسجد الحرام است.
فاطمه زنى پارسا و روشن دل و پاكدامن و بزرگوارپاك و پاكيزه بود هم خودش و هم فرزند مولودش و هم محلّ تولّد مولودش.
در شبى اين مولود مبارك را زائيد كه ستارگان نحسش همه غائب شده بودند و فاطمه با آن ماه منير تابناك سعد و سعادت
هدایت شده از تولیدات بخش تبلیغ مجازی
اگر محبّت پنهان در سینه پدر توسط مردم، آحاد جامعه و فرزندان کشف شده باشد، آنگاه وقتی که پدر بیاید خواهند گفت: کوه محبّت آمد که در سینهاش ذخائر و خزائن محبّت وجود دارد.
🔖 #مناسبتی
🔖 #روز_پدر
🔖 #میلاد_امام_علی(ع)
هدایت شده از تولیدات بخش تبلیغ مجازی
پدر معنوی امت اسلام
قال رسول الله صلی الله علیه و اله
حَقُّ عَلِیٍّ عَلَی النّاسِ کَحَقِّ الْوَالدِ عَلی وَلَدِه؛
حقّ علی علیهالسلام بر مردم، مانند حقّ پدر بر فرزندش است.
روضة الواعظین، ج1، ص128
🔖 #مناسبتی
🔖 #روز_پدر
🔖 #میلاد_امام_علی(ع)
هدایت شده از تولیدات بخش تبلیغ مجازی
یکی از تفاوتهای اساسی که بین محبّت مادر و پدر وجود دارد این است که محبّت مادر به سهولت ابراز میشود چون به سهولت ابراز میشود به شهرت رسیده. اما محبّت پدر چون معمولاً به سهولت ابراز نمیشود، آن شهرت را ندارد.
🔖 #مناسبتی
🔖 #روز_پدر
🔖 #میلاد_امام_علی(ع)
🏴حضرت زینب سلام الله علیها، معلم قرآن
✍️یك سال پس از استقرار امیرمؤمنان علی (علیهالسلام) در كوفه، زنان و دختران مشتاق دانش، به آن حضرت پیام فرستادند و گفتند: ما شنیده ایم كه دختر شما حضرت زینب (علیهاالسلام) همانند مادرش فاطمه زهرا (علیهاالسلام) منبع سرشار دانش و داراى علوم و كمالات است. اگر اجازه دهید در صبح یكى از روزهاى عید به محضرش حاضر شده و از آن سرچشمه دانش بهره مند شویم .
👈حضرت على (علیهالسلام) اجازه داد تا دختر عالمه اش زینب كبرى (علیهاالسلام)، بانوان مسلمان كوفه را آموزش دهد و مشكلات علمى و دینى آنان را حل كند. حضرت زینب (علیهاالسلام) نیز آمادگى خود را اعلام نمود و بعد از دیدارهاى مقدماتى، جلسه تفسیر قرآن براى آنان تشكیل داده و پرسشها و شبهات آنان را پاسخ مىداد. (1)
🔖روزى در یكى از جلساتى كه حضرت زینب (علیهاالسلام) براى زنان كوفى تفسیر مىگفت، امیر مؤمنان علی (علیهالسلام) وارد جلسه شد تا كلاس درس دخترش را از نزدیك ببیند. آن روز حضرت زینب (علیهاالسلام) در مورد تفسیر «كهیعص» سخن مىگفت.
🔹حضرت على (علیهالسلام) ضمن اشاره به تفسیر دیگرى از این آیه فرمود: دخترم! این حروف رمزى است در مصیبتهایى كه بر شما عترت پیامبر (صلى الله علیه و آله) وارد خواهد شد. سپس آن حضرت تمام مصائب كربلا را براى دخترش و حاضرین شرح داد.
🔖حضرت زینب (علیهاالسلام) با شنیدن سخنان پدر متاثر شده و صداى ناله اش بلند گردید و فضاى جلسه قرآن تغییر کرد. (2)
📚پینوشتها:
1- ریاحین الشریعه، ج3، ص57 .
2- خصائص الزینبیه، ص27 .
🏴 #مناسبتی
🏴 #وفات_حضرت_زینب(س)
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
💠 حدیث روز 💠
💎 حضرت زینب (س) در کلام رسول خدا(ص)
🔻پيامبر صلياللهعليهوآلهوسلم:
مَن بَكى عَلى مُصابِ هذِهِ البِنتِ (زَينَبَ بَنتِ عَلِيٍ عليهاالسلام) كانَ كَمَن بَكى عَلى أخَوَيهَا الحَسَنِ و الحُسَينِ عليهماالسلام
🏴 هر كس بر مصيبتهاى اين دختر [زينب عليهاالسلام] بگريد، همانند كسى است كه بر برادرانش حسن و حسين عليهماالسلام گريسته باشد.
📚 وفيات الأئمه، ص ۴۳۱
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
آتش به دور خيمه بي پروا رها بود...
در خيمه ي آل علي آيا روا بود...
از ذوالجناح افتاد مولا و پس از آن
بي واهمه آتش به جان خيمه ها بود...
هردم زبانه مي کشد آتش به خيمه
آنجا حريم اهل بيت مصطفي بود...
در عصر عاشورا چه کردي با حريمش
آتش ...نديدي خيمه ي اهل ولا بود ....
تو آتشي و جايگاه تو جهنم
شايد از آن بي حرمتي ي کربلا بود...
هم بي پسر هم بي برادر گشته زينب
ديدي که زينب در حرم صاحب عزا بود
صبري جميل از حضرت زينب در ان دشت
انگار عاشورا نه آن روز منا بود.....
در قامت يک زن ولي مانند حيدر
طبع کلامش قدرت شمس و الضحي بود
روزي که گريان شد زمين و آسمان هم
صاحب عزاي حضرتش حتي خدا بود
شعر.........از قربان عامل ....روحاني هجرت مدارس .....شيروان
هدایت شده از تولیدات بخش تبلیغ مجازی
✍️دلبسته نبودن حضرت زینب (س) به تعلقات دنیا الگویی برای زنان امروز
🔥(بخش اول)
🔖جذّابیتهای ظاهری دنیای مدرن یکی از اصلیترین بزنگاههایی است که زن میتواند در آن مورد ابتلاء و آزمایش قرارگیرد و از این وادی دچار آسیبهای متعددی گردد که برخی از این آسیبها عبارتند از تجملگرایی، مصرفگرایی مشکلات اخلاقی و ... باید توجه داشت که زنها بیشتر از مردها به جذابیتهای ظاهری و زیباییهای محیطی توجه دارند و به طور طبیعی تعلقات بیشتری را در این زمینه از خود بروز میدهند. «زنان، به دلیل فراغت بیشتر برای بهرهگیری از ابزارهای فناورانه، بیشتر در معرض تبلیغات دربارهی ابزارهای لوکس و تجملی آشپزخانه، لوازم بهداشتی و آرایشی و سایر اقلام قرار میگیرند و از آنجایی که حس زیبادوستی و توجه به ظواهر در زنان قویتر است، توجه بیرویه به تبلیغات رسانههای نوین در این قشر از جامعه میتواند آسیب جدی به اقتصاد خانواده وارد کند.»[1]
🔹 دلبستگی به ظواهر دنیای مادی ارمغان عصر مدرن است که اگر زنان برای آن مدیریتی نداشته باشند، از نقشهای اساسی و مهمی که به عهدهشان گذاشته شده باز خواهند ماند. زن به عنوان رکن تربیتی خانواده اگر سلامت روحی و روانی خود را از دست دهد، باقی اعضای خانواده را نیز با چالشی جدی روبرو خواهد کرد. در روایات بسیاری دلبستگی زیاد از حد به دنیا مورد نکوهش قرار گرفته است و برای آن آثار زیانباری شمارش شده است. پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله): «مَنْ أَصْبَحَ وَ الدُّنْیَا أَکْبَرُ هَمِّهِ فَلَیْسَ مِنَ اللَّهِ فِی شَیْءٍ وَ أَلْزَمَ قَلْبَهُ أَرْبَعَ خِصَالٍ هَمّاً لَا یَنْقَطِعُ عَنْهُ أَبَداً وَ شُغُلًا لَا یَنْفَرِجُ مِنْهُ أَبَداً وَ فَقْراً لَا یَبْلُغُ غِنَاهُ أَبَداً وَ أَمَلًا لَا یَبْلُغُ مُنْتَهَاهُ أَبَداً؛[2] هر كه شبى را بگذراند و بيش از هر چيز به فكر دنيا باشد،از رحمت خدا بهرهاى ندارد،و دلش را چهار خصلت فرا گيرد:غمى كه هرگز جدايى نپذيرد،و آن گرفتارى كه هرگز برطرف نشود و آن تنگدستى كه هرگز به بىنيازى نرسد،و آرزويى كه هرگز به سامان نرسد.»
❇️ یکی از بهترین الگوهایی که زنان میتوانند با تأسی به او مدیریت درستی را بر دنیای مادی خود اعمال کنند، حضرت زینب (سلامالله علیها) است. ایشان در زندگی خود با عبدالله بن جعفر که مرد متمول و ثروتمندی بود به گونهای زیست که هرگز آلوده و گرفتار تعلقات دنیایی نشود و بهترین سند برای این حرف نیز واقعه کربلا و ماجرای رشادتهایی است که در مدت زمان اسارت از خود نشان دادند. کسی که گرفتار مادیات و ظواهر دنیایی شده باشد، نمیتواند اینگونه آزادمنشانه از حقانیت سیدالشهداء (علیه السلام) سخن بگوید و دفاع کند و سختیهای زیادی را با جان و دل بخرد و از اسباب راحتی و آسایش خود به آسانی دل بکند و با طیب خاطر قدم در راهی بگذارد که یک سوی آن واقعهی روز عاشوراست و سوی دیگر آن اسارت و مجلس شراب و سکونت در خرابههای شام است. اینها فقط برای کسی میتواند به وقوع بپیوندد که اندک دلبستگی به دنیا نداشته باشد.
📚پینوشت:
1. مقاله: «تحلیل رابطه میان میزان مصرف رسانه ای (تلویزیون، ماهواره و اینترنت) با تجمل گرایی دربین زنان 15 تا 29 ساله شهر مشهد»، هانیه محمدی علی اکبر مجدی محسن نوغانی دخت بهمنی، مجله علوم اجتماعی (فردوسی مشهد) سال شانزدهم بهار و تابستان 1398 شماره 1.
2. تنبيه الخواطر و نزهة النواظر (مجموعة ورّام)، مسعود بن عیسی ورام، ج ۱، ص ۱۳۰، انتشارات مکتبه الفقیه، قم.
🔹#سایت_اندیشه_برتر
🏴 #مناسبتی
🏴 #وفات_حضرت_زینب(س)
هدایت شده از تولیدات بخش تبلیغ مجازی
✍️دلبسته نبودن حضرت زینب (س) به تعلقات دنیا الگویی برای زنان امروز
🔥(بخش دوم)
💠 در عدم دلبستگی به دنیا آثار زیادی وجود دارد که تک تک این آثار را میتوان در زندگی حضرت زینب (سلام الله علیها) نیز یافت. امام صادق (علیه السلام) میفرمایند: «جُعِلَ اَلْخَيْرُ كُلُّهُ فِي بَيْتٍ وَ جُعِلَ مِفْتَاحُهُ اَلزُّهْدَ فِي اَلدُّنْيَا ثُمَّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ ص لاَ يَجِدُ اَلرَّجُلُ حَلاَوَةَ اَلْإِيمَانِ فِي قَلْبِهِ حَتَّى لاَ يُبَالِيَ مَنْ أَكَلَ اَلدُّنْيَا ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ ع حَرَامٌ عَلَى قُلُوبِكُمْ أَنْ تَعْرِفَ حَلاَوَةَ اَلْإِيمَانِ حَتَّى تَزْهَدَ فِي اَلدُّنْيَا؛[3] همه خوبی ها را در خانه ها نهادند و كليد آن زهد و بی رغبتی به دنیاست. سپس فرمود كه: رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده است: مرد شيرينى ايمان را در دل نچشد تا باكش نباشد كه دنيا در دست كيست و چه كسى آن را مىخورد. سپس امام صادق (ع) فرمود: بر دل هاى شما حرام است كه شيرينى ايمان را بدانند و بفهمند مگر آن که نسبت به دنيا زهد ورزند و بىرغبت باشند.» به سبب این بیرغبتی به دنیا و باور به آخرت است که در اوج اسارت اینچنین خطبههایی را از ایشان میبینیم که همه را به یاد خطبه خواندن علی مرتضی (علیه السلام) میاندازد. حق این است که زنان ما نیز از این بانوی گرامی الگو بگیرند و در زندگی خود سعادت دنیا و آخرت را به دست آورند.
🗞 عدم تعلق به دنیا شجاعتی مثال زدنی را در وجود انسان ایجاد مینماید مانند آن شجاعتی که زینب کبری (سلام الله علیها) در ماجرای اسارت خود انجام دادند و بر خلاف تصور آنهایی که فکر میکردند با ریختن خون امام حسین (علیه السلام) کار را تمام کردهاند ورق را برگرداندند و تمام نقشههای دشمن را نقش برآب کردند.
⭕️ در این روزهای سخت نیز ما جلوههای فداکارانه و زینبی پرستاران کشورمان را میبینیم که با غول بزرگ کرونا دست و پنچه نرم میکنند و در این مسیر از جان خود مایه میگذارند. اگر آمارها و گزارشهای رسمی و غیر رسمی نشان میدهد که بیشترین فداکاریها را کادر درمان کشور ایران اسلامی نسبت به دیگر کشورها از خود نشان میدهد و علی رغم تحریمهای دارویی و تجهیزات پزشکی با تلاش شبانه روزی به خدمت رسانی مشغول هستند، باید آن را مرهون الگوهایی همچون عقیلهی بنیهاشم حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) دانست که هر جا به آنها تأسی کردهایم توانستهایم دست به اقداماتی بزرگ و حیرت کننده بزنیم.
📚پینوشت:
3. الکافي، محمد بن یعقوب کلینی، ج ۲، ص ۱۲۸، انتشارات دار الکتب الاسلامیه، تهران، 1365 ه ش.
🔹#سایت_اندیشه_برتر
🏴 #مناسبتی
🏴 #وفات_حضرت_زینب(س)
هجرت
در دیداری که جمعی از خانواده های شهدا و ایثارگران با مقام معظم رهبری داشته اند وقتی که فرزند شهیدی این وصیت نامه را در محضر معظم له قرائت می کنند ایشان می فرمایند :
« من یک نکتهى دیگر را هم اضافه کنم بر آنچه که عزیزان ما در اینجا بیان کردند. گفتند: «آن کسانى که در دوران جهاد مقدس و دفاع مقدس، در جبهههاى جنوب و غرب رفتند وارد میدانها شدند و جان خود را کف دست گرفتند، به سه دسته تقسیم میشوند: بعضىها از گذشتهشان پشیمان میشوند، بعضىها بىتفاوت میمانند، بعضىها پایبند میمانند. آنهائى که پایبند میمانند، باید از غصه دق کنند». این جملهى اخیر را من قبول ندارم. آنهائى که پایبند میمانند، شاهد به ثمرنشستن این نهال و تناورشدن این درخت خواهند بود. اینجور نیست که با روى گرداندن کسانى، این حرکت عظیم، این بناى معْظم و شامخ تکان بخورد. با برگشتن یک عدهاى از این قافلهى عظیم، هرگز این قافله از راه باز نمی ماند؛ «من یرتدّ منکم عن دینه فسوف یأتى الله بقوم یحبّهم و یحبّونه»؛(2) این را خداى متعال در قرآن فرموده است به مسلمانان صدر اسلام، به آن کسانى که در رکاب پیغمبر جهاد کردند و جنگیدند و جان خودشان را فدا کردند؛ قرآن در واقع همین حقیقت را براى آنها بیان میکند.
دلها را باید نگه داشت. بعضى از دلها میلرزند، میلغزند، نمیتوانند خودشان را بر آن لبهى مرتفع نگه دارند و حرکت را ادامه دهند؛ لذا سقوط میکنند. قرآن از اینها تعبیر کرده است به: «من یرتدّ منکم عن دینه». ارتداد، به طور مطلق همه جا به معناى برگشتن از دین نیست؛ پشت کردن به دین نیست؛ معنایش این است که از آن راهى که در گذشته میرفت، برمیگردد. بله، یک عدهاى در انقلاب ما هم بودهاند، در صدر اسلام هم بودند؛ راهى را که در کنار پیغمبر حرکت میکردند، ادامه ندادند؛ اما آیا راه متوقف ماند؟ آیا راه متوقف میمانَد؟ آیا قافله در جاى خود مىایستد؟ قافله حرکت میکند: «فسوف یأتى الله بقوم یحبّهم و یحبّونه»؛ رویشهائى به وجود خواهد آمد. یکى از این رویشها، خود شما جوانها هستید. شما که دوران جنگ را ندیدید، شما که امام را ندیدید، شما که در عرصههاى جنگ نبودید؛ اما امروز سرتاسر کشور اسلامى و انقلابى ما از روحیهى ایستادگى و ثبات و افتخار و احساس عزت، لبریز است. » (3)
1: در فضای مجازی هر چه جستجو شد در جای معتبری بیان نشده بود که این وصیت نامه متعلق به ایشان باشد و فقط دهان به دهان نقل شده است .
2: مائده 54
3: بیانات در دیدار خانوادههاى شهدا و ایثارگران استان خراسان شمالى 22/7/91
منبع : سایت شخصی محمدابراهیم باغبان http://MEBAGHBAN.IR
منبع : سایت شخصی محمدابراهیم باغبان http://MEBAGHBAN.IR
هدایت شده از تولیدات بخش تبلیغ مجازی
⭕️ حلالیت طلبی برای خطاهای دوران کودکی
#احکام_کودکان
#حق_الناس
#احکام
❓ سوال: آیا برای گناهانی که در کودکی انجام داده ایم، (بدین صورت که با دوستان دعوا می کردیم، خدای نکرده حرف بدی زده باشیم و .....) نیاز به حلالیت دارد؟
✅ پاسخ: ⬇️
🔷 اگر قبل از سن بلوغ کاری که موجب خسارت و یا دیه شده باشد انجام داده باشید الآن باید جبران کنید و یا حلالیت بطلبید و الا وظیفهای ندارید.
------------------
✅ سایت آیت الله خامنه ای/کانال فقه و احکام /
leader.ir
🔹 #اندیشه_برتر
🔹 #احکام
هدایت شده از تولیدات بخش تبلیغ مجازی
❌ "دیدی گفتــم" ممـــنوع!
💠 وقتی همسرتان اشتباه میکند بلافاصله به او نگویید: دیدی گفتم؟ اگر از اشتباه كردن در حضور شما هراس داشته باشد شک نكنيد به تدريج از شما دورتر می شود و به مرور، #احساس_آرامش و لذتِ با شما بودن برایش کمرنگ میشود.
💠 این هراس، زمینهی از بین رفتن #اقتدار و #اعتماد_به_نفس همسر، مخفیکاری، #دروغگویی و کم شدن ارتباط کلامی او با شما شده و به مرور باعث #اختلاف و ســرد شدن رابطهتان خواهـــد شـــد.
💠 #تغافل و یا توجیه خطای #همسر در نزد دیگران، هم زمینهی اصلاح همسرتان را فراهم میکند و هم شما را در نزد او محبوب میسازد.
💠 درخطاهای بزرگ و ریشهدار که از همسرتان سر میزند اگر استمرار پیدا کرد حتماً با #مشاور در میان بگذارید.
🔹 #مرکز_جامع_مشاوره_خانواده
هدایت شده از تولیدات بخش تبلیغ مجازی
❓حال عبادت ندارم، چه کنم؟
🔰پاسخ: يکي از موانع عبادت و بندگي، كسالت و تنبلي است. صبر در طاعت، مقتضي آن است كه انسان سختي و مشقت انجام عبادات را تحمل كرده، از كسالت و تنبلي بپرهيزد.
🍀خداوند در قرآن كريم، كسالت در انجام طاعات و عبادات را از جمله صفات منافقين بيان ميدارد و ميفرمايد: «إِنَّ الْمُنافِقينَ يُخادِعُونَ اللَّهَ وَ هُوَ خادِعُهُمْ وَ إِذا قامُوا إِلَى الصَّلاةِ قامُوا كُسالى يُراؤُنَ النَّاسَ وَ لا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلاَّ قَليلا»؛ همانا منافقان، با خدا نيرنگ ميكنند در حالي كه او با آنان نيرنگ كننده است، چون به نماز ميايستند با كسالت برمي خيزند و چون در انظار مردم نماز ميخوانند، ريا ميكنند و خداوند را جز اندكي ياد نمي كنند.(نساء/ 142)
🌸امام على (عليه السلام) در روايتي مي فرمايند: «آفةُ النُّجْحِ الكَسَلُ»؛ يعني آفت موفّقيت، تنبلى است.(غرر الحكم/حديث3968)
✍️مهم ترين مساله اي که باعث کسالت و تنبلي در عبادت مي شود انجام گناهان مختلف و يا انجام کارهاي غير مفيد در طي شبانه روز است. رابطه بسيار تنگاتنگي بين غفلت انسان و گناهان وي با لذت نبردن از عبادت وجود دارد، به طوري که هر چقدر ما بيشتر مراقبت از اقوال و افعال و نيات و کردارمان نماييم، به همان مقدار نيز مي توانيم از عبادت خود لذت بيشتري ببريم؛ زيرا يکي از اصلي ترين خصوصيت گناه اين است که قلب را تيره و موجب مرض آن مي شود. قلب که به گناه، تيره و مريض شده است ديگر نمي تواند در هنگام راز و نياز با خداوند احساس نشاط و طراوات داشته باشد.
🔹يکي ديگر از مسايلي که تاثير بسياري در حال داشتن ما در عبادت دارد زمان انجام عبادات است. از آيه الله بهجت (رحمه الله عليه) پرسيدند: براي رفع تنبلي و کسالت در عبادات چه بايد کرد؟ ايشان در جواب فرمودند: در اوقات نشاط، مشغول به عبادت مستحبه شويد و در اوقات کسالت، اقتصار بر واجبات نماييد.
🔹 #اندیشه_تشییع
بسمه تعالی
قابل توجه مبلغین محترم هجرت،بینات،مدارس امین زید عزهم
سلام علیکم
با توجه به فرا رسیدن پایان سال لطفا گزارش عملکرد اسفند ماه 1399 را در روزهای 15 و 16 اسفند تکمیل فرمایید تا به موقع حقوق اسفند پرداخت گردد.
دوستانی که با تاخیر گزارش را تکمیل نمایند حقوقشان به ماه آینده موکول خواهد شد.
#سوژه_سخن_طنز
میگن اگه دل یه مومنی خوشحال کنی یه خونه تو بهشت برات میسازن😳☺️
با این جوکایی که من میگم حتما چند تا مسکن مهر دارم تو بهشت😌😎😂😂😂
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️
💢خوشحال کردن و رفع حوائج مومنین از بزرگترین و محبوبترین اعمال نزد خداوند هست.
جلب رضایت دیگران باعث جلب رضایت امام زمان عج الله میشود.
💠شخصی که مسلط به علوم غریبه بود، توانست در زمان خاصی، مکان حضور امام زمان(عج) را در بازار آهنگران شناسایی کند، و پس از آن به سرعت برای دیدار ایشان راهی محل شد و مشاهده کرد که حضرت در کنار دکانی نشسته است که صاحب آن بیتوجه به ایشان مشغول نرم کردن آهن است، اما پس از مدتی مشاهده کرد که پیرمرد صاحب دکان به امام زمان(عج) گفت: «یابن رسول الله، اینجا مکان گرمی است اجازه دهید برای شما آب خنک بیاورم».
اینگونه بود که استنباط شخص سوم، مبنی بر اینکه فقط خودش متوجه حضور حضرت است، غلط از آب درآمد.
پس از مدتی پیرزنی به دکان مرد آهنگر مراجعه کرد و گفت: «فرزندم بیمار است و خرج مداوای او هفت درهم است، تنها دارایی من هم همین قفل است که هیچ کس در این بازار بیش از شش درهم برای آن نمیپردازد، به خاطر خدا آن را به قیمت هفت درهم از من بخر»، مرد آهنگر با دیدن قفل بدون کلید، به پیرزن گفت: «که متاع او با این شرایط 10 درهم ارزش دارد و در صورت ساخته شدن کلید برای آن دوازده درهم در بازار به فروش میرسد، حال هر یک از این دو کار را که بخواهی، برای تو انجام میدهم»، سپس در برابر دیدگان متعجب پیرزن، 10درهم در ازای خرید قفل به او پرداخت کرد، آنگاه بقیةالله(عج) رو به شاهد کرد و فرمود: «برای پیدا کردن ما رمل نیندازید، اگر همه مثل این مرد، مسلمان باشید، ما به سراغ شما میآییم».