eitaa logo
حکمت مطهر
4.9هزار دنبال‌کننده
202 عکس
60 ویدیو
5 فایل
ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز روبیکا و روبینو: rubika.ir/Hekmat_Motahar روابط عمومی: @sedrezaw
مشاهده در ایتا
دانلود
علی علیه السلام بر بالین زهرا علیها السلام نشست و سر زهرا علیها السلام را روی زانو گرفت. زهرا عرض کرد: یا اباالحسن وصیتهایی دارم که میل دارم شما به این وصیتها گوش کنید. فرمود: سمعاً و طاعةً، هرچه شما بفرمایید. ابتدا زهرا علیها السلام از روی تواضع و ادب و فروتنی جمله‌هایی گفت که قلب مقدس علی علیه السلام را آتش زد. علی‏ جان! من در مدتی که در خانه تو بودم مانند کنیزی برای تو بودم. در خانه تو در نهایت امانت به سر بردم. در خانه تو چنین و چنان بودم. وقتی که این جمله‌ها را گفت، اشکهای علی علیه السلام سرازیر شد. سر زهرا علیها السلام را محکم به سینه چسبانید، به علامت اینکه دیگر حاضر نیستم تو این چنین از من معذرت‏‌خواهی کنی، چون معنی سخن زهرا علیها السلام این بود که اگر من در وظیفه کوتاهی کرده‌ام مرا ببخش، و معنای عمل علی این بود: زهرا جان! من مایل نیستم و راضی نیستم که چنین سخنانی بر زبان تو جاری شود؛ من از اینکه چنین سخنانی از تو بشنوم رنج می‌برم. 📕آشنایی با قرآن، ج ۷، ص۵۷ 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
در میان عوامل فساد اخلاق و تضعیف روحیه و در میان عواملی که در زندگی ایجاد بدبختی وناتوانی می‌کنند، چیزی به اندازه تنعم و نازپروردگی مؤثر نیست. 📗 بیست گفتار، ص ۱۹۳ 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
اگر خداوند به وسیله بعضی از افراد بشر جلو بعضی دیگر را نگیرد خرابی و فساد همه جا را می‌گیرد. ارتشی که وظیفه‌اش جلوگیری از تجاوز است، وجودش لازم و ضروری است. 📕 جهاد، ص۱۶ 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
بین مسئله‌ «اعتماد به نفس» و «اعتماد به خدا» تضادی نیست و بین مسئله‌ حمد و سپاس یک مخلوق و حمد و سپاس خدا تضادی نیست. 📕آشنایی با قرآن، ج ۷، ص۱۵۲ 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
در قرآن این مطلب یک اصل اساسی بسیار متینی است و در آیات زیادی تکرار شده است که اگر شکر نعمت مرا بجای آورید یعنی اگر از نعمت من درست استفاده کنید آن را ابقا می‌کنم و اگر با نعمت من بازی کنید، کفران نعمت کنید، آن را از شما سلب می‌کنم. پس معنی‏ الْیوْمَ یئِسَ الَّذِینَ کفَرُوا مِنْ دِینِکمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ‏ این است که دیگر کافرها، بیرون جامعه اسلامی مأیوسند؛ از ناحیه آنها دیگر خطری برای عالم اسلامی نیست؛ از من بترسید، یعنی از خودتان بترسید. ای جماعت مسلمین! بعد از این اگر خطری باشد آن است که خودتان با نعمت اسلام بد عمل کنید، کفران نعمت کنید، آن استفاده‌‏ای را که باید ببرید نبرید، در نتیجه قانون من در مورد شما اجرا شود: إِنَّ اللهَ لا یغَیرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّی یغَیرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ‏. 📕امامت و رهبری، ص۱۰۴ 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
خدمت به خلق‌ یکی از ارزشهای قاطع و مسلّم انسان که اسلام آن را صددرصد تأیید می‌کند و واقعاً ارزشی انسانی است، خدمتگزارِ خلق خدا بودن است. در این زمینه پیغمبر اکرم زیاد تأکید فرموده است. قرآن کریم در زمینه تعاون و کمک دادن و خدمت کردن به‌ یکدیگر می‌فرماید: لَیسَ الْبِرَّ انْ تُوَلّوا وُجوهَکمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ لکنَّ الْبِرَّ مَنْ امَنَ بِاللهِ وَ الْیوْمِ الْاخِرِ وَ الْمَلائِکةِ وَ الْکتابِ وَ النَّبِیینَ و اتَی الْمالَ عَلی حُبِّهِ ذَوِی الْقُرْبی وَ الْیتامی وَ الْمَساکینَ وَ ابْنَ السَّبیلِ وَ السّائِلینَ وَ فِی الرِّقابِ 📕انسان کامل، ص۳۸ 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
می‌گویند آدم‌های دروغگو از بس به دیگران دروغ می‌گویند کم کم خودشان دروغ‌های خودشان به صورت راست و حقیقت برایشان جلوه می‌کند و گویا یادشان می‌رود که این دروغ و شایعه را خودشان ساخته‌اند. 📕آشنایی با قرآن، ج ۲، ص۸۷ 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
نباید کار را وظیفه فقرا و عجَزه و مستمندان دانست. تنها لذت کار است که خسته‌کننده نیست. لذات سینما و تئاتر و گردش اگر مستغرِق اوقات باشد، خسته‌کننده و برهم‌زننده اساس خانواده‌هاست و دلسردکننده است. مردم واقعاً نمى‌دانند که چرا همسرشان از زندگى دلسردى دارد و بهانه‌گیرى مى‌کند؛ هى بیشتر به تفریح و گردش مى‌پردازند، غافل از این که خودِ کار یک غریزه و احتیاج طبیعى است در انسان و یک امر تحمیلى و عرَضى نیست. سلامتى و نشاط و بهجت و سرور در کار است و بس. اى بسا نوکرها و کلفتها در خانواده‌هایى که لذت عیش و دنیا را صد برابر از آقا و خانم بیشتر و بهتر مى‌برند، با وجود آن که زحمتِ زیاد دارند و لباس و غذاى خوب ندارند و جاى خواب خوب ندارند. 📕خطابه های اخلاقی ، جلد دوم، ص۳۱ 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
اسلام نیامده است که به مردم بگوید معامله نکنید، تجارت نکنید؛ برعکس تشویق کرده است که کار کنید، کسب کنید، معامله کنید، تجارت کنید. می‌فرماید مردانی که خرید و فروش می‌کنند، تجارت می‌کنند، کسب می‌کنند، مشاغل زندگی دارند ولی در حالی که همه اینها را دارند، آنی هم از خدا غافل نیستند؛ پشت ترازوی عطّاری و بقّالی خودش است و دائماً هم مشغول حرف زدن و مکالمه و جنس تحویل دادن و پول گرفتن است، اما چیزی را که هرگز فراموش نمی‌کند خداست، خدا همیشه در ذهنش هست. اگر کسی دائم الحضور باشد، همیشه خدا در نظرش باشد، طبعاً هیچ وقت گناه نمی‌کند. 📕آزادی معنوی، ص۹۶ 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
طفل از اول باید با کار و زحمت و سختی و شدت آشنا باشد. اما اشرف مخلوقات غالباً برخلاف این عمل می‌کند؛ طبقه متمکن به خیال اینکه کار فقط به خاطر فقر است از کار و زحمت پرهیز می‌کنند، فرزند خود را یک بیچاره مفلوک ضعیف بار می‌آورند. 📕بیست گفتار، ص۱۵۱ 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
دفن مخفیانه علی علیه السلام‌ علی را شبانه دفن کردند، چرا؟ برای اینکه علی همان‌طور که دوستان فوق‌العاده شیفته‌ای دارد، دشمنان سرسختی هم دارد. در کتاب جاذبه و دافعه علی علیه السلام گفته‌ایم که این گونه انسانها، هم جاذبه فوق‌العاده شدید دارند و هم دافعه فوق‌العاده شدید؛ دوستانی دارند در نهایت درجه صمیمیت که جان دادن برایشان چیزی نیست، و دشمنانی دارند که دیگر خونخوارتر ز آنها دشمنی نیست، مخصوصاً دشمنهای داخلی، دشمنهای مقدس مآب، مقدسینِ خوارج که اینها واقعاً مردمی مجهز به اعتقاد و ایمان بودند ولی جاهل. خود علی علیه السلام اعتراف دارد که اینها مؤمنند، ولی می‌فرماید جاهلند: لاتَقْتُلُوا الْخَوارِجَ بَعْدی فَلَیسَ مَنْ طَلَبَ الْحَقَّ فَأَخْطَاهُ کمَنْ طَلَبَ الْباطِلَ فَأَدْرَکهُ. 📕انسان کامل، ص۱۲۴ 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
علی علیه السلام بر بالین زهرا علیها السلام نشست و سر زهرا علیها السلام را روی زانو گرفت. زهرا عرض کرد: یا اباالحسن وصیتهایی دارم که میل دارم شما به این وصیتها گوش کنید. فرمود: سمعاً و طاعةً، هرچه شما بفرمایید. ابتدا زهرا علیها السلام از روی تواضع و ادب و فروتنی جمله‌هایی گفت که قلب مقدس علی علیه السلام را آتش زد. علی‏ جان! من در مدتی که در خانه تو بودم مانند کنیزی برای تو بودم. در خانه تو در نهایت امانت به سر بردم. در خانه تو چنین و چنان بودم. وقتی که این جمله‌ها را گفت، اشکهای علی علیه السلام سرازیر شد. سر زهرا علیها السلام را محکم به سینه چسبانید، به علامت اینکه دیگر حاضر نیستم تو این چنین از من معذرت‏‌خواهی کنی، چون معنی سخن زهرا علیها السلام این بود که اگر من در وظیفه کوتاهی کرده‌ام مرا ببخش، و معنای عمل علی این بود: زهرا جان! من مایل نیستم و راضی نیستم که چنین سخنانی بر زبان تو جاری شود؛ من از اینکه چنین سخنانی از تو بشنوم رنج می‌برم. 📕آشنایی با قرآن، ج ۷، ص۵۷ 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
علی علیه السلام از حق دفاع می‌کرد. زهرا علیها السلام از حق دفاع می‌کرد نه از پول و نه از سرزمین فدک؛ یعنی [در نظر او] سرزمین فدک به اعتبار اینکه درآمدی دارد و پولی از بین رفته است ارزشی نداشت ولی به اعتبار اینکه چرا حق من باید پایمال بشود و دفاع از حق در اسلام مقدس و لازم و ضروری است ارزش داشت. 📕پانزده گفتار، ص۲۸۱ 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
قرآن می‌گوید برای اینکه رعب شما به دل دشمن بیفتد و خیال تجاوز به ساحت شما را در دماغ خود نپرورد، نیرو تهیه کنید و نیرومند باشید. 📘 جهاد، ص۲۸ 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
در اسلام فدا شدن برای جمع ثروت و به خاطر حرص، فنا شدن و نفله شدن است ولی فدا شدن به خاطر استیفای حقوق، شهادت است. 📕یادداشت‏ها، ج ‏۵، ص۲۷۸ 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
کار فریضه اجتماعی است کسی که در پرتو اجتماعی خوش و مرفّه زندگی می‌کند، باید به جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند خدمتی هم انجام دهد. پس، از نظر «وظیفه» چنین نیست که کار، تنها وظیفه تهیدستان و محتاجان است. 📕حکمت‌ها و اندرزها، ج ۲، ص۱۷۷ 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
انقلاب اسلامی یا اسلام انقلابی؟ آینده ما چه باید باشد؟ راه آینده ما راه انقلاب اسلامی باید باشد یا راه اسلام انقلابی؟ انقلاب اسلامی یعنی راهی که هدف اسلام و ارزش‌های اسلامی است، انقلاب و مبارزه برای برقراری ارزش‌های اسلامی است، یعنی مبارزه برای ما هدف نیست وسیله است، اسلام و ارزش‌های اسلامی برای ما هدف است. ما انقلاب می‌کنیم برای ارزش‌های اسلامی، مبارزه می‌کنیم برای ارزش‌های اسلامی، پس هدف برای ما اسلام است، مبارزه و انقلاب برای ما وسیله است. اما عده‌ای میان انقلاب اسلامی و اسلام انقلابی اشتباه می‌کنند یعنی برای آنها مبارزه و انقلاب هدف است، اسلام وسیله‌ای است برای مبارزه و انقلاب. نتیجه‌اش این است که از اسلام انتخاب می‌کنیم؛ هر چه از اسلام ما را در مسیر مبارزه قرار بدهد آن را قبول می‌کنیم و هر چه از اسلام- لااقل فکر کنیم- ما را در مسیر مبارزه قرار ندهد آن را از اسلام طرد می‌کنیم. آنوقت بر اساس این که ما اسلام را هدف و مبارزه و جهاد را وسیله‌ای برای برقراری ارزش‌های اسلامی بدانیم یا مبارزه را هدف بدانیم تفسیرها از اسلام، انسان، توحید، تاریخ، جامعه و تفسیرها از آیات قرآن متضاد و متناقض می‌شود. آن که مبارزه را هدف می‌داند می‌گوید من همیشه باید در حال مبارزه باشم و اصلا اسلام آمده برای مبارزه. نه، اسلام نیامده برای مبارزه، در اسلام عنصر مبارزه هست. اسلام خیلی دستورها آورده است یکی از آنها مبارزه‏ است اما نه این که اسلام آمده فقط برای مبارزه و هدفی جز مبارزه ندارد. اسلام آمده برای این که بشریت را به سعادت برساند، یکی از وسایلی که در شرایط خاص از آن وسایل استفاده می‌کند مبارزه است. 📕آینده انقلاب اسلامی ایران، ص۹۳ 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
مهاجرت‌های گروهی‏ البته این امر- همان‏طور که عرض کردم- تابع شرایط و اوضاع و احوال است. گاهی ‏چند خانواده مسلمان حرکت می‌کنند می‌روند به یکی از بلاد کفر و آنجا زندگی می‌کنند ولی خودشان در آنجا یک هسته می‌شوند یعنی حکم بذری را پیدا می‌کنند که به تدریج رشد می‌کند. و بسیاری از کشورهای امروز اسلامی مولود همین‏گونه مهاجرین و مهاجرتهای هدف‌دار بوده است؛ یعنی خانواده‌های مسلمان رفته‌اند آنجا برای اینکه بهتر زندگی کنند؛ ضمناً هسته‏‌ای تشکیل داده و به تدریج رشد کرده‌اند. یک کتابی الان زیر چاپ دارم تحت عنوان‏ خدمات متقابل اسلام و ایران‏. روی موضوع «خدمات ایران به اسلام» به اندازه‌ای که در دسترسم بود مطالعه کردم. از جمله انواع خدمات ایرانی‌ها به اسلام، خدمات تبلیغی است؛ یعنی اسلام را در جهان تبلیغ کردند. این تبلیغها بیشتر به همین صورت بوده که عرض کردم؛ یعنی یک دسته خانواده‌های ایرانی رفته‌اند در جای دیگر، ولی چون سخت مؤمن و معتقد به اسلام بوده‌اند نه تنها در هاضمه دیگران هضم نشده‌اند، بلکه دیگران را در هاضمه خودشان هضم کرده‌اند. 📕آشنایی با قرآن، ج ۳، ص۱۹۱ 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
بطر یعنی چه؟ انسان وقتی که یک نعمتی به او می‌رسد، یک خوشحالی و سرور و بلکه یک غروری پیدا می‌کند که دیگر پایش روی زمین بند نیست و به دیگران اعتنایی ندارد، خودش را بالادست همه می‌بیند. حالا آن نعمت هرچه می‌خواهد باشد. بعضی به واسطه ثروت زیاد اهل بطر می‌شوند، بعضی به واسطه قدرت زیاد یک حالت بی‏‌اعتنایی و غرور و تکبر نسبت به دیگران پیدا می‌کنند، همین‌طور که راه می‌روند با راه رفتنشان می‌خواهند نشان بدهند که منم صاحب قدرت، منم صاحب ثروت. حرف که می‌زند، با حرف زدنش کأنّه می‌گوید منم صاحب قدرت، منم صاحب ثروت، منم صاحب علم. حتی [غرور و تکبر] در نگاه کردنش پیداست. قرآن می‌گوید ولی شما از آن دسته نباشید، فتحها و پیروزیها شما را سرمست نکند، شما را متکبر و مغرور و اهل منیت نکند. لذا می‌گوید دیگران‏‌اند که چنین‏‌اند. 📕آشنایی با قرآن، ج ۳، ص۱۰۳ 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
صبر در قرآن به معنای مقاومت و ایستادگی در برابر انواع شداید و مشکلات است ولی در قاموس مردم عامی به معنای دست روی دست گذاشتن و به انتظار نشستن است. صبر در قرآن جنبه مثبت دارد و اراده و نیرو می‌خواهد ولی در نظر مردم عادی جنبه منفی دارد، زیرا از خود دفاع نکردن و تسلیم حوادث شدن مظهر بی‌ارادگی و سستی است. 📕حکمت‌ها و اندرزها، ج ۲، ص۱۱۶ 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
اگر مادری از شیر خودش مضایقه کند و به بچه‌ای که از خودش به دنیا آمده است شیر ندهد، آیا به این بچه ظلم کرده است یا نه؟ آیا ظلم کرده یا فقط ترک احسان کرده است؟ (ترک احسان یعنی تفضلی که می‌توانست بکند نکرده است، ولی ظلم یعنی حق واقعی این موجود را به او نداده است.) این مادر واقعاً ظلم کرده، نه اینکه ترک احسان کرده است. چرا ظلم کرده است؟ شیر مال اوست، به این بچه چه مربوط است؟ جواب این است که در متن خلقت یک هماهنگی میان پیدایش این بچه و پیدایش این شیر وجود دارد، به نحوی که اگر این بچه نمی‌بود این شیر به وجود نمی‌آمد. در اصل متن خلقت و طرح خلقت این دو با هم پیوسته هستند، اگر این آکل نبود آن مأکول هم نبود، همان طور که اگر آن مأکول نبود این آکل نبود. اگر مأکول نبود آکل بدون غذا می‌ماند و اگر آکل در متن خلقت و طرح خلقت نبود مأکول اصلا به وجود نمی‌آمد. 📕انسان شناسی قرآن، ص۲۳۰ 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
اسلام دشمن بیکاری و بیکارگی است انسان به حکم این که از جامعه بهره می‌برد و به حکم این که کار بهترین عامل سازنده فرد و اجتماع و بیکاری بزرگترین عامل فساد است باید کار مفید انجام دهد. 📘 وحی و نبوت؛، ص ۱۱۸ 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
قرآن رکن اساسی دعوتش که همه دعوتهای دیگرش بر اساس آن است مبدأشناسی و معادشناسی است. هر تعلیم دیگر خودش را بر اساس مبدأ و معاد بنا نهاده است. اگر اخلاق دارد بر اساس مبدأ و معاد است، تعلیم و تربیت دارد بر اساس مبدأ و معاد است، اگر اقتصاد دارد بر اساس مبدأ و معاد است، قوانین جزایی و حقوق دارد بر اساس مبدأ و معاد است. رکن اساسی تعلیمات قرآن مبدأ و معاد است و لذا ما می‌بینیم بیشترین آیات قرآن متوجه این دو است و عجیب این است که با این همه توجهی که قرآن ما را به مبدأ و معاد می‌دهد باز ما کوشش می‌کنیم خود تعلیمات قرآن را از مسیر مبدأ و معاد خارج کنیم و به مسیر دیگری بیندازیم! 📕آشنایی با قرآن، ج۱۱، ص۱۱۷ 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
نقش غیر مستقیم و نقش مستقیم زنان در انقلاب اسلامی‏ مرد الهامگیر از زن است و اگر در یک جریان اجتماعی زن‌ها هماهنگی نداشته باشند، از تأثیر مرد هم فوق‌العاده می‌کاهند و بر عکس اگر زن‌ها نقش موافق و احساسات موافق داشته باشند نیروی مردها را هم چند برابر می‌کنند؛ یعنی نه تنها ترمزی برای مردها نمی‌شوند، نیروی محرکی هم برای مردها به شمار می‌روند، و این مطلب در این نهضت فوق العاده مشهود بود. 📕آینده انقلاب اسلامی ایران، ص۲۱۰ 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
ما اگر بخواهیم در یک موضوع خدا را شکر بکنیم که در زمان علی نبودیم، حق داریم برای اینکه اگر در آن زمان می‏‌بودیم آن قدر ایمان نداشتیم که در آن موضوع ثابت قدم بمانیم. ممکن است ما اگر در زمان علی علیه السلام بودیم در جنگ جمل شرکت می‌کردیم، در جنگ صفین هم شرکت می‌کردیم ولی باور نکنید اگر ما با علی می‏‌بودیم جرأت می‌کردیم که در جنگ خوارج هم شرکت بکنیم برای اینکه آنجا علی به جنگ کسانی رفت که «قائِمُ اللَّیلِ وَ صائِمُ النَّهار» بودند، یعنی مردمانی که از سر شب تا صبح عبادت می‌کردند و روزها روزه‌‌‏دار بودند و در پیشانی آنها آثار سجده بود: جِباهاً قَرِحَةً پیشانیهایی که از بس سجده کرده بودند قرحه‏‌دار شده بود. چه کسی جرأت داشت با اینها بجنگد؟! فقط علی می‌توانست چون به ظاهر نگاه نمی‌کرد، با اینکه علی اقرار می‌کند که اینها مردمانی متظاهر و دروغگو نبودند. عمده این است. اگر منافق می‌‏بودند مهم نبود ولی خیر، اینها شبها نماز می‌خواندند و روزها روزه‌‏دار بودند اما وجودشان برای اسلام خطر است، جامدهایی هستند که برای اسلام ضررشان از دشمنان اسلام بیشتر است. و اگر علی در آن روز شمشیر به روی خوارج نکشیده بود و اگر شخصیت علی نبود و آن نصوصی که پیغمبر درباره علی کرد و اگر آن مقام علی، ایمان علی، زهد و تقوای علی نبود، بعد از علی هم هیچ خلیفه‌‏ای قدرت نداشت با خوارج بجنگد، هیچ سربازی جرأت نمی‌کرد به جنگ خوارج برود. ولی چون علی پیشقدم شده بود، آنها هم با خوارج می‏‌جنگیدند؛ می‌گفتند اینها کسانی هستند که علی با اینها جنگیده است، اگر جنگیدن با اینها خلاف حق بود علی با اینها نمی‏‌جنگید. 📕اسلام و نیازهای زمان، ج ۱، ص۷۶ 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
کار در اسلام رسول خدا فرمود: «خداوند مؤمنی را که شغل و حرفه‌ای داشته باشد دوست می‌دارد» و فرمود: «به لعنت خدا گرفتار است آن کس که سنگینی خود را در زندگی به دوش دیگران بیندازد» یعنی کار نکند و بخواهد بی کار بگردد و از محصول کار دیگران زندگی کند، و فرمود: «آن کس که برای تأمین زندگی خود و عائله‌اش کار و کوشش می‌کند مانند کسی است که در راه خدا جهاد می‌کند.» ایضآ در حدیث است که وقتی که در حضور رسول خدا از کسی تعریف می‌کردند می‌پرسید: کارش چیست؟ اگر می‌گفتند بیکار است، می‌فرمود: سَقَطَ مِنْ عَینی. 📕حکمت‌ها و اندرزها، ج ۲، ص۱۷۶ 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
کار معیار بازیافتن شخصیتهاست گذشته از نظر «وظیفه اجتماعی»، از نظرهای دیگر برای هر کسی کار و فعالیت و عمل لازم است، زیرا اولا هر کسی تا دست به فعالیت و کاری نزند و اثری از وجود خود نبیند نمی‌تواند خود را تجربه کند و بازیابد، نمی‌تواند بفهمد آیا از خودش اثری و هنری ساخته هست یا نیست. تنها در پرتو کار و فعالیت است که آدمی به استعدادهای نهفته وجود خود پی می‌برد و به خودش ایمان و اعتقاد پیدا می‌کند و شخصیت خود را بازمی‌یابد و به عبارت دیگر کار است که هر کسی را به خودش می‌شناساند و به عبارت رساتر، کار سبب می‌شود که انسان خودش را کشف کند و این مهمترین و بالاترین کشفهاست. 📕حکمت‌ها و اندرزها، ج ۲، ص۱۷۷ 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
شرایط تربیت اولاد: الف. مساعدبودن محیط خانوادگی ب. اعتدال در محبت ج. مراقبت مبصرات و مسموعات د. احتراز از وعده دروغ ه. قهرمان پرستی نه مظلوم پرستی و نه ستمگرپرستی و. طرز جوابگویی صادقانه و راهنمایانه در پاسخ سؤالات ز. احترام کودک و ترک تحقیر او ح. عدالت میان اولاد ط. نام نیک گذاشتن روی طفل ی. آزادی دادن در حد اعتدال و از جمله در انتخاب شغل با رعایت جنبه استعداد ذاتی و ارشاد او 📕یادداشت‏ها، ج ‏۲، ص۱۸۷ 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
ما که بچه بودیم، در منزل خود ما (من از هفت و هشت سالگی کاملاً یادم هست) اصلاً اینکه ماه رجب دارد می‌آید مشخص بود؛ می‌گفتند یک هفته به ماه رجب مانده، پنج روز مانده، سه روز مانده، امشب احتمالًا اول ماه رجب است، برویم برای استهلال؛ می‌رفتند برای استهلال، ماه را ببینند، شب اول ماه رجب است، اعمال ماه رجب را بجا بیاورند. در مسجد که جمع می‌شدند، همه صحبت آمدن ماه رجب بود. ماه مبارک رجب و ماه مبارک شعبان پیش‏درآمده‌ای ماه مبارک رمضان هستند. من از بچگی همیشه این را می‌دیدم، مرحوم ابوی ما و مرحومه والده ما غیر از اول و آخر ماه رجب و غیر از ایام ‏البیض (یعنی سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم این ماه که اعمال بالخصوصی دارد و عمل معروفش به نام عمل «امّ داود» را ما آن زمان بچه بودیم بجا آورده بودیم، بعد بزرگ شدیم فراموش کردیم؛ به تبع آن جوّی که آن وقت وجود داشت، یعنی آب جاری‌‏ای که در آن وقت بود، ولی وقتی که آبی رفت و مخفی شد، دیگر کیست که از نو آن را جاری کند) این دو غیر از روز اول و روز آخر و سه روز وسط، حداقل پنجشنبه و جمعه‌‏ها روزه بودند و بلکه مرحوم ابوی ما در بعضی از سالها دو ماه رجب و شعبان را پیوسته روزه می‏‌گرفتند و به ماه مبارک رمضان متصل می‌کردند، یعنی این سه ماه را یکسره روزه می‌‏گرفتند. اصلًا این ماه، ماه استغفار و توبه و عبادت است. 📕آشنایی با قرآن، ج ۸، ص۲۳۳ 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
شهادت حضرت امام هادی(ع) بر تمامی شیعیان تسلیت باد.