0511-0196.mp3
3.02M
🌹 ﷽ 🌹
💠اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج💠
🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
قسمت یکصد و نود و ششم نامه 31 نهج البلاغه
1_ آخرین حد توان را انسان باید برای رعایت تقوا بکار بگیرد.
کسی که میخواهد قدم اول را برای رعایت تقوا بردارد باید محکم قدم را بردارد و به طوری عمل کند که خداوند از او راضی باشد.
2_ خداوند در آیه8 سوره مائده دومرتبه در مورد تقوا میفرمایند : ای کسانی که ایمان آورده اید برای خدا به داد برخیزید و به عدالت شهادت دهید و البته نباید دشمنی گروهی شما را بر آن دارد که عدالت نکنید، عدالت کنید که آن به تقوا نزدیک تر است و از خدا پروا دارید که خداوند به آنچه انجام میدهید آگاه است.
شنبه _ 1402/08/27_ارسال از تهران
خداوند یار و نگهدارتان 🌹
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹
0511-0197.mp3
3.96M
🌹 ﷽ 🌹
💠اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج💠
🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
قسمت یکصد و نود و هفتم نامه 31 نهج البلاغه
1_ خداوند در آیه 8 سوره مائده میفرمایند: ای کسانی که ایمان آوردید به خاطر خداوند قیام کنید ، به عدالت گواهی دهید، اگر با کسی دشمن هم هستید خشم و نفرت شما باعث نشود که از حد و مرز عدالت خارج شوید.
2_ حضرت علی علیه السلام در نامه 47 خود میفرمایند : ابن ملجم به من یک ضربه زده و شما به او یک ضربه بزنید و نکند به هنگام گرفتن انتقام برای من بیش از یک نفر کشته شود.
عدالت با دوست و دشمن ، با همسر، با کودک و.... مصداق دارد.
عدالت به تقوا نزدیک تر است.
3_ در سوره مبارک نساء آیه135 خداوند سبحان عدالت را در رابطه با آن هایی که دوستشان داریم توصیه میفرمایند ولی در آیه 8سوره مائده رعایت تقوا و عدالت درباره کسانی که نسبت به آنها خشم و کینه داریم بیان میفرمایند.
دوچیز است که ما را از عدالت دور مینماید :
اول: دوستی
دوم: دشمنی
4_کسی که تقوا داشته باشد میتواند عدالت را اجرایی کند.
یکی از شرایط مهم رعایت تقوای الهی اجرای عدالت است.
یکشنبه _ 1402/08/28_ارسال از تهران
خداوند یار و نگهدارتان 🌹
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹
0511-0198.mp3
4.34M
🌹 ﷽ 🌹
💠اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج💠
🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
قسمت یکصد و نود و هشتم نامه 31 نهج البلاغه
1_ پیام هایی ارزشمنداز آیه 8 سوره مبارک مائده :
اولین پیام --> خداوند میفرمایند : عدالت در سایه ایمان صورت میپذیرد.
کسانی که به خداوند ایمان داشته باشند به مبدا و معاد و بهشت و جهنم و .....یقین داشته باشند و خداوند را در تمامی کار های خود ناظر و حاضر بدانند شوق آن ها به اجرای عدالت نسبت به بقیه بیشتر است.
دومین پیام --> خداوند میفرماید : قیام در راه خداوند باید استمرار داشته باشد.
عقب نشینی، بی تفاوتی ، سهل انگاری ممنوع.
سومین پیام --> خداوند میفرمایند : کار باید فقط برای رضای خداوند باشد.
انسان غیر از کسب رضای الهی کار دیگری را انجام نمیدهد.
چهارمین پیام --> خداوند میفرمایند : به عدالت گواهی دهید و از مرز عدالت به هیچ وجه خارج نشوید.
عدالت باید در همه زمینه های زندگی ما نهادینه شود.
پنجمین پیام --> انقدر اجرای عدالت مهم است که خداوند میفرمایند : عدالت را رعایت کنید (به صورت دستوری و امری)
ششمین پیام-->خداوند میفرمایند : عدالت به تقوا نزدیک تر است .
کسانی که با قرآن مانوس اند بیشتر حضرت علی علیه السلام را دوست دارند چون امیرالمومنین مفسر قرآن هستند.
هفتمین پیام --> خداوند میفرمایند : خداوند آگاه است به آنچه انجام میدهید.
دوشنبه _ 1402/08/29_ارسال از اصفهان
خداوند یار و نگهدارتان 🌹
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹
0511-0199.mp3
4.35M
🌹 ﷽ 🌹
💠اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج💠
🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
قسمت یکصد و نود و نهم نامه 31 نهج البلاغه
1_ انسان باتقوا آنچه را که خدا بیشتر دوست دارد را دوست دارد که یکی از آن ها اجرای عدالت است ولی کسانی که خداوند را دوست نداشته باشند به مبدا و حساب و کتاب و بهشت و جهنم اعتقاد نداشته باشند اجرای عدالت بسیار برای آن ها سخت تر است.
2_کسانی که تقوا دارند و به خدا اعتقاد دارند در سیاست های خارجی و داخلی و همچنین در مقابله با دشمن و همچنین در مقابل با مردم هم عدالت را رعایت میکند.
3_فرد با تقوا هم رابطه اش با خالق و هم مخلوق بسیار خوب است وخدمت به بندگان خداوند برای او لذت بخش است زیرا میداند خداوند به عملکرد او آگاه است و انسان عادلی میشود .
باور دارد که خداوند در کمین ستمکاران است و تمام رفتار او را زیر نظر دارد بنابراین ظلم به مردم نمیکند .
سه شنبه _ 1402/08/30_ارسال از اصفهان
خداوند یار و نگهدارتان 🌹
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹
0511-0200.mp3
4.24M
🌹 ﷽ 🌹
💠اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج💠
🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
قسمت دویستم نامه 31 نهج البلاغه
1_ خداوند در سوره نساء آیه 135میفرمایند : همه ما باید عدالت محور و خدا محور باشیم، فرد محور و اقلیم محور و سلطان محور نباشیم و قسط و عدالت ما بخاطر خداوند باشد.
عدالت را به عنوان یک خصلت و خویی پسندیده در وجودمان نهادینه کنیم.
2_اگر جایی شهادت میدهیم ، شهادتمان برای رضای خداوند باشد.
حتی اگر به ضرر خودمان نیز باشد باید از گفتن حق دریغ نکنیم.
فقر و ثروت نیز باعث نشود که ما از اجرای عدالت دور بشویم.
ترحم به فقیر باعث نشود که پا روی قانون و عدالت بگذاریم.
در مقابل فرد ثروتمند عدالت را رعایت کنیم.
از هوای نفس پیروی نکنیم که پیروی کردن از هوای نفس ما را از اجرای عدالت دور نکند.
چهار شنبه _ 1402/09/01_ارسال از اصفهان
خداوند یار و نگهدارتان 🌹
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹
0511-0201.mp3
3.85M
🌹 ﷽ 🌹
💠اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج💠
🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
قسمت دویست و یکم نامه 31 نهج البلاغه
1_ اگر بخواهیم پرهیزکار و عادل باشیم بایدعدالت و تقوای ما مستمر باشد و گواهی دادن ما هم فقط به خاطر خداوند باشد حتی اگر به ضرر خودمان یا پدر و مادرمان یا بستگانمان باشد.
2_امیرالمونین علیه السلام در نامه 53 به مالک اشتر میفرمایند : مردمی که بر آن ها حکومت میکنی دوقسمت اند : یا مسلمان اند که در دین با تو برابرند یا مسلمان نیستند که در خلقت و آفرینش باتو برابرند.
عدالت را در برابر کافران هم باید اجرا کنیم.
3_حضرت مولا در نامه 27 نهج البلاغه وقتی میخواهند محمد ابن ابی بکر را به عنوان استاندار مصر معرفی نمایند مینویسند : در نگاه کردن کوتاه مدت خود نیز عدالت را رعایت کن و اِلا آن هایی که بیشتر به آن ها توجه میکنی جَری میشوند در ظلم کردن به مردم
وبه آن هایی که بی اعتنایی میکنی بی رغبت و بی انگیزه میشوند در خدمت به بندگان خدا و از عدالت تو ناامید خواهند شد.
پنج شنبه _ 1402/09/02_ارسال از فرودگاه مهرآباد تهران
خداوند یار و نگهدارتان 🌹
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹
0511-0202.mp3
3.85M
🌹 ﷽ 🌹
💠اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج💠
🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
قسمت دویست و دوم نامه 31 نهج البلاغه
1_قسط از دیدگاه اسلام و قرآن کریم مفهومی بالاتر از عدالت دارد زیرا باوضع آن و قوانینی عادلانه میتوانیم تا حدودی عدالت نسبی را در جامعه برقرار کنیم.
2_ قسط یعنی بها دادن کامل به ارزش های انسانی در صحنه اجتماع.
یعنی هرکس را سر جای خودش قراردادن.
پست ها را به اهل و متخصص آن واگذار کردن.
قسط یعنی حق هرکس به خود او برسد.
اگر قسط در جامعه نهادینه شود بسیاری از مشکلات مردم برطرف میشود.
3_انسان های باتقوا و پرهیزکار اگر تخصص نداشته باشند به هیچ عنوان مسئولیت نمیپذیرند، اگر فردی که متخصص نیست مسئولیت پذیرفت نشان دهنده این است که عادل و باتقوا نیست و حق الناس مرتکب شده است.
4_قسط یعنی انجام کارها طبق لیاقت و ارزش و واقعیت ها .
شایسته سالاری باعث اجرای قسط در جامعه خواهد شد.
جمعه _ 1402/09/03_ارسال از شهرستان دَیِر استان بوشهر
خداوند یار و نگهدارتان 🌹
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹
0511-0203.mp3
3.69M
🌹 ﷽ 🌹
💠اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج💠
🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
قسمت دویست و سوم نامه 31 نهج البلاغه
1_نکاتی از آیه25سوره مبارک حدید میفرمایند :
اول : قسط در تمام ابعاد زندگی ما اعم از فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و مدیریتی و قضایی و تربیتی مطلوب است زیرا خدای عالم قسط رو مطلق بیان فرموده است.
دوم : در نظام الهی مردم بر سرنوشت خود حاکم اند.
سوم : مردم باید اجرا کننده قسط باشند.
چهارم : اجرای قسط با مشارکت عمومی مردم صورت میپذیرد.
پنجم : انبیا به زور قسط را به مردم تحمیل نمیکنند همانطور که دین را تحمیل نکردند.
ششم : یکی از اهداف کتب آسمانی و انبیا الهی قیام مردم به قسط است.
2_مولا امیرالمومنین در خطبه اول نهج البلاغه میفرمایند : پیامبران آمدند تا گنج های پنهان و نیروهای مخفی عقول مردم را کاوش گری کنند و برانگیزند تا حقایق و معارفی که در عقول مردم نهان و نهفته است به آن ها یادآوری کنند.
شنبه _ 1402/09/04_ارسال از شهر دبیران استان فارس
خداوند یار و نگهدارتان 🌹
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹
0511-0204.mp3
4.72M
🌹 ﷽ 🌹
💠اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج💠
🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
قسمت دویست و چهارم نامه 31 نهج البلاغه
1_نکاتی در رابطه با آیه 25 سوره حدید :
خداوند ، پیامبران و آیات و بینات را برای مردم آورده و معیار را برای مردم مشخص کرده ، کتاب را فرستاده تا مردم حق و باطل را بشناسند و به مرحله ای از رشد برسند که زندگی خود را بر مبنای عدالت و قسط شکل دهند.
2_بزرگترین مشکل و مصیبت در جامعه بشری در طول تاریخ دو عامل جهل و ظلم و ستمگری است.
پیامبران آمده اند تا با کتاب و میزان ریشه جهل و ظلم را ازبین ببرند و کفر را نابود کنند.
3_امام صادق علیه السلام از قول پیامبر (ص) نقل میکنند : فقیهان و دانشمندان امانت داران پیامبران الهی هستند تا آن زمان که در دنیا وارد نشده باشند
گفتند یا رسول الله منظور شما از ورود فقها به دنیا چیست؟
پیامبر فرمودند : پیروی کردن از سلطان
وقتی این کاررا انجام دهند و به خاطر دینتان از آن ها برحذر باشید.
4_یکی از مهم ترین اهداف انبیاء الهی برقراری عدالت و قسط است.
5_ قرآن کریم میفرماید : ما از علما و دانشمندان تعهد گرفتیم که آیات را برای مردم بیان کنند.
یکشنبه _ 1402/09/04_ارسال از تهران
خداوند یار و نگهدارتان 🌹
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹
0511-0205.mp3
4.72M
🌹 ﷽ 🌹
💠اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج💠
🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
قسمت دویست و پنجم نامه 31 نهج البلاغه
1_خداوند در آیه 187سوره آل عمران از دانشمندان یهود و مسیح تعهد گرفته که کتب الهی را تبیین کنند و آن را کتمان نکنند ولی آن ها به خاطر آنکه بازارشان کساد نشود زیر بار آن نرفتند و حق را به مردم نگفتند.
2_اگر دانشمندان ما باتقوا باشند سر دین با کسی معامله نمیکنند.
اگر علما سکوت کنند آنجا که باید حق بگویند و بترسند آنجایی که باید جهاد کنند و باظالمین ساخت و سازکنند بزرگترین گناهی است که مرتکب شدند.
داستان های قرآنی عبرتی است برای ما مخصوصا دانشمندان.
اگر دانشمندان فاسد بشوند عالم فاسد میشود.
3_اگر عالمه عمل کننده و پرهیزکار الگوی مردم باشد اعتماد مردم پابرجا و اقتصاد آن ها شکوفا خواهد شد .تقوا و پرهیزکاری سرلوحه زندگی خصوصی و عمومی و سیاسی و..... خواهد شد
دوشنبه _ 1402/09/06_ارسال از قم حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها
خداوند یار و نگهدارتان 🌹
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹
ل🌹 ﷽ 🌹
💠اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج💠
🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
قسمت دویست و ششم نامه 31 نهج البلاغه
1_علما باید با بینات ،کتاب و میزان که میزان حداقل سنجش حق از باطل است را به مردم آموزش دهند
عالم پرهیزکار باید مردم را تشویق به هدایت و گام برداشتن به سوی کمال کند
فرد عالم و پرهیزکار باید مردم را از نتایج و آثار ایمان و عمل صالح و صفات نیک باید آگاه کند و همچنین مردم را آگاه کنند از آثار شرک و کفر و اعمال ناپسند و اخلاق فاسد که موجب بدبختی دنیا و آخرت آنها میشود و عذاب آخرت را در پیش دارد.
2_ پیامبر اکرم (ص) میفرمایند : فردای قیامت آتش جهنم با سه گروه صحبت میکند
اول : حاکمان و رهبران
دوم : قاریان قرآن
سوم :ثروتمندانی که خداوند به آن ها ثروت عنایت فرموده است.
آتش جهنم به رهبران و حاکمان میگوید : ای کسانی که خداوند به شما سلطنت عنایت کرد و شما عدالت را اتخاذ نکردید و آتش جهنم آن هارا مانند مرغی که دانه را میخورد آن هارا میبلعد.
آتش جهنم به قاریان قرآن میگوید : ای کسانی که خودرا در مقابل مردم زینت دادید ولی معصیت خدا را انجام دادید
آتش جهنم به ثروتمندان میگوید : ای کسانی که خداوند در دنیا به شما مال و ثروت داد و فقرا به شما مراجعه کردند و شما بخل کردید و پولی به آن ها قرض ندادید.
3_ حضرت علی علیه السلام در نامه 27 به محمد ابن ابی بکرمیفرمایند : بترس از آتشی که عمق آن زیاد است، شدت عذاب آن زیاد است و عذاب آن تازه به تازه است، مهربانی در جهنم وجود ندارد و فریاد تو را کسی نمیشنود و هیچ موقع غم و اندوه از جهنم بیرون نمیرود.
سه شنبه _ 1402/09/07_ارسال از اصفهان
خداوند یار و نگهدارتان 🌹
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹