eitaa logo
حکمت بالغه
709 دنبال‌کننده
180 عکس
10 ویدیو
9 فایل
در این کانال نکاتی پیرامون آیات قرآن و روایات با رویکردهای جدید از قبیل معناشناسی و مباحث جدید فکری و فلسفی و علوم شناختی برگرفته از مباحث دکتر علیرضا قائمی نیا مطرح می‌شود. ارتباط با ادمین @hekmatebaleghe_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از sharif
https://www.aparat.com/v/FRf5X ویدئو فوق سخنرانی دکتر با عنوان « شدن نقد در علوم انسانی» است که در نخستین نشست مطالعات در است که در تاریخ 14 تیرماه 1402 در پژوهشگاه مطالعات، فرهنگی اجتماعی و تمدنی برگزار گردیده است. مهم ترین نکات این سخنرانی بشرح ذیل است: 📌 در نگاه تحلیلی به علوم انسانی، این علوم سه مرحله را طی کرده‌اند: مرحله ، و . 📌 وضعیت در این مراحل تفاوت دارد؛ در وضعیت‌ تک‌رشته‌ای بیشتر نقدها خصلت درون‌پارادایمی داشته و درونی بوده، به تدریج در مرحله چندرشته‌ای نقد صورت برونی و بیناپارادایمی پیدا کرده است. اما در مرحله سوم وضعیت یافته است. 📌 دو معنا دارد: عام (هر چیزی که تحت تاثیر است خواه از آن ساختار بگیرد و خواه را به عنوان ابزار به کار بگیرد) و معنای خاص (ساختار خود را از می‌گیرد). @hekmatebaleghe
https://www.aparat.com/v/iVxOC ویدئو فوق سخنرانی دکتر قائمی‌نیا با عنوان «زبان دین از منظر فلسفه و زبان‌شناسی» است که در نشست علمی اهمیت زبان دینی در اسلام و یهودیت و مسیحیت و با حضور پروفسور یوهانس نیهوف، در جامعه المصطفی؛ مجتمع امین، در روز یکشنبه مورخ یکم مرداد 1402 برگزار گردید. محورهای مهمی که در این سخنرانی مطرح گردید بشرح ذیل است: 📌 را می‌توان از منظر و بررسی کرد. 📌 در فلسفه دین این قبیل مسایل مطرح می‌شود: آیا زبان دین معنادار است؟ آیا تحقیق‌پذیر است؟ اگر تحقیق‌پذیر است به چه نحوه تحقیق‌پذیر است و غیره 📌 از منظر هم می‌توان بر اساس جریان‌های مختلف (، ، و غیره) تحلیل کرد. 📌 زبان دین مشترک لفظی است: گاهی مراد زبان متون اصلی دین و گاهی مراد زبان است. 📌 در مراکز و نیز در آلمان بیشتر جریان زبان‌شناسی تاریخی حاکم بوده که برای فهم زبان دین لازم است، ولی کافی نیست. 📌 روش روش مطلوبی بوده و این جریان‌ها را تا حدی در فهم زبان دین می‌توان جمع کرد. 📌 نظریه برای فهم ضرورت دارد. @hekmatebaleghe
امشبی را شه دین در حرمش مهمان است مکن ای صبح طلوع السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین (ع) فرارسیدن عاشورا حسینی تسلیت باد. 🏴🏴🏴🏴 @hekmatebaleghe
https://www.aparat.com/v/DvP5S ویدیوی فوق نشست کامل « قوی و » با سخنرانی دکتر است که در تاریخ 17 خرداد 1401 در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار گردید که مباحث مهم بشرح ذیل است: ✍️وجود نوخاستگی در طبیعت قوی را اثبات نمی‌کند. ✍️ به سیستم‌های مصنوعی نظر نکرده، اما برخی از مباحث آن را به توسعه داده‌اند که برداشت‌های مغالطی در بردارد. ✍️ از جسمانیه الحدوث و روحانیه البقا بودن نفس نمی‌توان قوی را اثبات کرد. زیرا این بحث به ارتباط نفس با بدن مربوط می‌شود. ابزارهای بدن نیستند. این قاعده به سیستم‌های طبیعی مربوط می‌شود، نه مصنوعی. ✍️ بحث هم نمی‌تواند قوی را اثبات کند. در این مورد اصلا نیست. ✍️ اصل انتولوژیکی «النفس فی وحدتها کل القوی» پیامدهای و و دارد. بنا به این اصل، خود بدن مرتبه‌ای نفس می‌شود و نفس وجود منبسط پیدا می‌کند. ✍️ پیامد شناختی این اصل این است که بدن در جنبه ادراکی و تحریکی نقش دارد. ادراک بدنی مهم است. بدن هم ادراک دارد و ادراک صرفا ما مغز نیست. تعریف از هوش طبیعی تفاوت پیدا می‌کند. نمی‌تواند وجود منبسط داشته باشد که ابزارهای دیجیتال بدن آن باشند. ✍️ نفس ادراک و آگاهی منبسط دارد؛ بدین معنا که بدن هم مرتبه‌ای از ادراک دارد. آگاهی منبسط آگاهی است که در سرتاسر بدن توزیع شده است. @hekmatebaleghe
🔸 نشست علمی آگاهی: فیزیک کوانتوم و فلسفه ذهن 🔰 گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه با همکاری موسسه فرهنگی هنری حکمت بالغه برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ⏰ چهارشنبه ۱۸ مردادماه۱۴۰۲، ساعت ۱۰ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/hekmat 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/quantum-3 🆔 @iictchannel
https://www.aparat.com/v/es30z ویدئوی فوق سخنرانی دکتر با عنوان « و » است که در نشست علمی «؛ فیزیک و » و در تاریخ 18 مردادماه 1402 در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی انجام گرفته است. مهم ترین محورهای این سخنرانی بشرح ذیل است: 1. فیزیک با تفاوت‌های اساسی دارد: بر خلاف آن، ایده‌های نامتعارف بسیار دارد و از عقل سلیم فاصله می‌گیرد، درون خود ایده‌های فلسفی بسیاری دارد و حتی تعارض درونی (نظریه با تأثیر مشاهده گر بر مشاهده)، تفاسیر فلسفی مختلفی دارد. 2. بنا به نظریات آگاهی، از فرایندهای کوانتومی داخل ناشی می‌شود. بنا بر این، نمی‌توان با فیزیک کلاسیک آگاهی را تببین کرد و باید به اصول در این باره رجوع کرد. در فیزیک کلاسیک هر ذره‌ای در یک زمان خاص در مکانی خاص قرار گرفته است. اما بنا به فیزیک کوانتوم یک ذره در زمان واحد در بسیاری از جاها می‌تواند باشد. 3. به نظر راجر پنروز، قضیه ناتمامیت گودل هم computationalism و هم قوی را رد می‌کند. 4. بنا به فیزیک کوانتوم می‌توان تفسیر جدیدی از پیش کشید. 5. بنا به نظریه هماهنگی (Orch OR theory) آگاهی با محاسبات کوانتومی سازمان‌یافته رویدادهای مجزا که در رخ می‌دهد ارتباط دارد. این نظریه مورد نقد و قرار گرفته است. @hekmatebaleghe
خاطره‌ای از دکتر صفوی این روزها جامعه زبانشناسی ایران داغدار از دست دادن استادی چون دکتر کوروش صفوی است که از نظر کوشش علمی و اخلاق زبانزد عامه و خاصه بود. از خداوند برای ایشان رحمت و مغفرت می‌طلبم و به همکاران زبانشناس به طور خاص و جامعه علمی ایران به طور عام، فقدان این استاد را تسلیت عرض می‌کنم. این فرصت را مغتنم می‌شمارم تا خاطره‌ای از ایشان را نقل کنم و در ادامه به یک نکته‌‌ی کلی علمی از آن نشست اشاره می‌کنم. ✅بنده از سالها قبل با آثار ایشان آشنا بودم و قلم ساده و روان ایشان را در زمینه معناشناسی و زبان‌شناسی بسیار می‌پسندیدم، هر چند در مورد پاره‌ای از نکات و آراء ایشان نقدهایی هم داشتم. ولی همیشه ایشان را می‌ستودم و هر اثری از ایشان می‌یافتم با ولع می‌خواندم. یک بار در 28 آذر سال 92 جلسه‌ای در دانشگاه علامه طباطبایی تهران با عنوان «معناشناسی و متون دینی» برگزار گردید که محور بحث آن نشست، کتاب حقیر؛ یعنی «معناشناسی شناختی قرآن» بود که ایشان و بنده بحثی را ارائه دادیم. این اولین بار بود که بنده ایشان را از نزدیک دیدم. نخست ایشان کلیاتی در باره معناشناسی شناختی به زبان ساده مطرح کردند و بعد با زبانی بسیار متواضعانه که در استاد دیگری سراغ ندارم، به تعریف این اثر پرداختند و گفتند: «می‌دانم پوست کله شما برای نوشتن این اثر کنده شده است». بعد از جلسه ایشان با مهربانی تمام تشکر کردند و پرسیدند شما اهل کجا هستید؟ عرض کردم: «ارومیه». ایشان گفتند: «عجب من هم اهل اردبیل هستم» و بعد با هم خندیدیم و گفتیم انگار معناشناسان ترک هستند. این برخورد ایشان با حقیر در شرایطی صورت می‌گرفت که با برخوردهای دوگانه رو به رو می‌شدم. برخی از اساتید که چیزی از معناشناسی شناختی نمی‌فهمیدند و ادعای علامه بودن داشتند و در جلسات خود می‌گفتند یک طلبه چه حقی داردکه به این بحث‌ها ورود کند. در مقابل، دسته‌ای از حوزویان هم به شدت این مباحث را کفرآمیز می‌دانستند و بنده را به صدها چیز متهم می‌کردند. اما روش و منش دکتر صفوی کاملا متفاوت بود؛ روحیه و اخلاق علمی را سرمشق خودش کرده بود. جامعه ایران به خاطر این برخوردهای دوگانه که ریشه‌های سیاسی هم دارد بیمارگونه است و نمی‌تواند رشد علمی داشته باشد. جامعه علمی تواضع و روحیه علمی؛ مانند روحیه و تواضع صفوی، را می‌طلبد. ✅اما نکته‌ای علمی کلی که در آن نشست بر سر آن با ایشان وفاق داشتم و هر دو بر آن تأکید می‌کردیم، این بود که پیوند زبان‌شناسی با متون دینی در ایران منقطع شده و همین امر موجب گردیده زبان‌شناسی در ایران چندان رشد نکند. باری، یکی از زمینه‌ها و بلکه یکی از مهم‌ترین زمینه‌هایی که باید زبان‌شناسی در آن بروز و ظهور داشته باشد و توانایی خود را در تحلیل نشان دهد، متون دینی است که امیدوارم این نکته مورد توجه دوستان علاقه‌مند به زبان‌شناسی و نیز علاقه‌مند به مطالعات دینی قرار گیرد. این نکته اهمیت مطالعات بینارشته‌ای را نشان می‌دهد. بی‌تردید، در مطالعات بینارشته‌ای میان زبان‌شناسی و مطالعات دینی گشایش علمی، هم برای زبان‌شناسی و هم برای مطالعات دینی، وجود دارد. @hekmatebaleghe
https://www.aparat.com/v/nCAzW ویدیوی فوق نظریه با با سخنرانی دکتر است که در مدرسه تابستانی حدیث و در تاریخ 25 مرداد 1402 برگزار گردید. مهم ترین موضوعات این نشست بشرح ذیل است: 📌 (خذ ماوافق الکتاب و رد ماخالفه) دو بخش دارند: آنچه موافق کتاب است باید بپذیریم و آنچه مخالف آن است رد کنیم. اما در طول تاریخ به بخش سلبی بیشتر توجه شده است. 📌 دلیل این مطلب فقدان نظریه ای در باب بوده است؛ برخی را به عدم مخالفت و برخی دیگر مراد از آن را روحی دانسته‌اند. 📌 نظریه موافقت معنایی دو ادعا دارد: اولا، مراد از موافقت معنایی است. ثانیاً این نوع قابل کشف به کمک و جدید است. 📌 موافقت‌ها به 5 دسته تقسیم می‌شوند: در پیش‌فرض‌های معنایی، در لوازم کاربردی ( در لوازم محاوره‌ای) و و و . @hekmatebaleghe
🔸 نشست علمی حیث التفاتی در فلسفه ذهن 🔰 قطب علمی فلسفه دین اسلامی با همکاری گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه و موسسه فرهنگی هنری حکمت بالغه برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ⏰ یکشنبه ۵ شهریورماه۱۴۰۲، ساعت۱۳ 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/qotb 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/eltefat 🆔 @iictchannel @hekmatebaleghe
https://www.aparat.com/v/0gyQ3 ویدیوی فوق علمی در با سخنرانی دکتر است که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و در تاریخ 5 شهریور 1402 برگزار گردید. مهم ترین موضوعات این بشرح ذیل است: 📌 در آثار و مدرسی و فلاسفه مطرح شده است. اما بحث جدید در این بار به برنتانو Brentano بر می‌گردد. به نظر برنتانو، وجه ممیز امر ذهنی از امر مادی است. حالات ذهنی دارند، ولی حالات فیزیکی این ویژگی را ندارند. 📌 دست کم چهار پیامد در دارد: نفی تقلیل‌گرا reductive physicalism، نفی ، تقدم اندیشه بر زبان، دفاع از عامیانه Folk psychology. 📌 مراد از صورت طبیعی دادن به حیث التفاتی naturalizing the intentionality برگراندن و تقلیل دادن آن به مفاهیم غیرالتفاتی است. دیدگاه‌ها در این زمینه به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند: شباهت، علیت، هم موقعیتی co-location. بر هر یک از این دیدگاه‌ها نقدهایی نیز وارد است. @hekmatebaleghe
🔺در این اثر که اخیرا توسط کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و با همکاری قطب فلسفه دین منتشر شده نسبت و دین بررسی شده است و باید آن را مقدمه‌ای بر فرهنگی در اسلام و نیز مدخلی بر تفسیر فرهنگی قرآن دانست. ✅مهم‌ترین بحث cognitive anthropology بحث از است. تعاریف متعددی از مدل‌های فرهنگی وجود دارد. اما مدل‌ها خصلت طرحواره‌ای دارند. در دین هم باید مدل‌های فرهنگی به این معنا در کار باشد. از این رو، باید زمینه‌های مختلف علوم اسلامی مورد بازخوانی قرار گیرد و مدل‌های فرهنگی کشف شود. نگارنده در ادامه تلاش کرده تا اقسام مدل‌های فرهنگی در دین را کشف و مورد بررسی قرار دهد. @hekmatebaleghe