eitaa logo
مجمع عالی حکمت اسلامی
2.5هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
524 ویدیو
8 فایل
مجمع عالی حکمت اسلامی، مرکزیتی است برای ترویج و گسترش حکمت اسلامی با حضور اساتید و نخبگان علوم عقلی حوزوی و دانشگاهی
مشاهده در ایتا
دانلود
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه سایر گروه ها وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
🔹نشست علمی "فلسفه آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران" برگزار می شود. ✅http://hekmateislami.com/?p=11730 @hekmateislami
1399.11.23 رونمایی از کتاب.mp3
4.84M
🔸صوت جلسه رونمایی از کتاب "رابطه علم و دین از منظر چهار حکیم مسلمان معاصر" 🔹پنجشنبه 23 بهمن 1399 🔺مجمع عالی حکمت اسلامی @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه سایر گروه ها وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
◀️یکصد و شانزدهمین جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع " عناصر دولت در فلسفه سیاسی اسلامی”(جلسه چهارم) – سه شنبه 5 اسفند 99 : 🔹دکتر داوود مهدوی زادگان: قدرت از عناصر اصلی فلسفه سیاسی است. اساساً در فلسفه سیاسی آنچه که بصورت تعینات می رود، قدرت است و اگر قدرت نباشد احتمالاً شاکله فلسفه سیاسی شکل نمی‌گیرد. امام خمینی هم به همین بحث قدرت توجه دارند که در اصول فقه بحث استعلاء (اقتدار) را مطرح می کنند و معتقدند حاکم برای صدور حکم باید استعلاء و اقتدار داشته باشند. به همین دلیل آنچه قبلاً نسبت به اوامر امام خمینی برخی برداشت ارشادی داشتند اکثراً مولوی بوده و نه ارشادی، و امام به بحث استعلاء و قدرت توجه دارند. مقام معظم رهبری هم در روزهای اول رهبر خود بر بحث قدرت توجه دارند که حالا که این مسئولیت واگذار شده است باید با قدرت پیش برویم. بر این اساس اگر به قدرت توجه و نظر نباشد نمی‌توان دولت یا حکومتی مقتدر تشکیل داد و بدون توجه به قدرت داخلی تمام توجه به قدرت کشورها و مراکز دیگر است. 🔸دکتر محسن رضوانی: توجه به قدرت در فلسفه سیاسی اسلامی، توجه مناسبی نیست چون در فلسفه سیاسی(اسلامی) فضیلت مدار، قدرت مسئله اصلی نیست برخلاف فلسفه سیاسی غرب که قدرت محور و مسئله اصلی است. در فلسفه سیاسی یونان که مبتنی بر فضیلت، اخلاق و عدالت و انسان است، موضوع فلسفه سیاسی تربیت است. در آثار فلاسفه سیاسی مسلمان نیز توجه به بحث تربیت و هدایت شده است، البته برخی افرادی که از ابتدا به صورت جدی در باب فلسفه سیاسی ورود نداشتند و با مطالعه فلاسفه غربی به فلسفه سیاسی پرداختند، چون در آثار فلاسفه سیاسی غربی توجه داشتند به موضوع قدرت در فلسفه سیاسی توجه پیدا کردند. 🔹دکتر نجف لک‌زایی: در فلسفه سیاسی اسلامی قدرت هدف نیست بلکه قدرت ابزار است برای تحقق هدف، که هدف فعل سیاسی، سعادت است و ابزاری برای رسیدن به این هدف که سعادت باشد، قدرت است و قدرت در دولت متجلی می‌شود. در واقع الان در فلسفه سیاسی با دو رویکرد و مکتب مواجه هستیم؛ مکتب قدرت و مکتب تربیت که در اولی قدرت هدف هست و در دومی تربیت که در دومی برای رسیدن به هدف که همان تربیت باشد از ابزار قدرت استفاده می شود. 🔸دکتر علیرضا صدرا: در بحث عناصر دولت که قدرت را جزو عناصر بدانیم و یا خیر؟ و اینکه قدرت را هدف بدانیم و یا تربیت را هدف؟ باید توجه داشته باشیم اگر در فلسفه سیاسی نگاه ما توحیدی باشد قدرت و حکمت از همدیگر جدا نیستند و یکی هستند و هر دو را با هم ببینیم، بلکه آنچه در فلسفه سیاسی تفاوت دارد نگاه توحیدی و نگاه غیر توحیدی است. 🔹دکتر محسن رضوانی: وقتی راجع به قدرت و یا سایر مفاهیم سیاسی صحبت می‌کنیم، یک موقع معنای لغوی مدنظر هست که به این کاری نداریم، و یک معنای اصطلاحی، که الان معنای اصطلاحی قدرت است که به معنای power است، قدرت به معنای power در فلسفه سیاسی نه اینکه جایگاهی ندارد، بلکه در فلسفه سیاسی اسلامی هدایت و تربیت محور هستند و قدرت نگاه نوع اولی نیست، و اگر امر بین قدرت و تربیت دائر شود، تربیت می‌تواند مورد توجه قرار گیرد... ادامه در... ✅http://hekmateislami.com/?p=11740 @hekmateislami
◀️یکصد و چهل و یکمین جلسه گروه علمی فلسفه اخلاق مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع "بررسی ارزش اخلاقی تولی و تبری از منظر محقق طوسی" با ارائه حجت الاسلام دکتر سید مرتضی هنرمند– چهار شنبه 6 اسفند 99 : 🔹تولی و تبری یکی از مسائل مهم در علم فقه؛ کلام و اخلاق است. این مسأله علیرغم اینکه در کلام و فقه مورد اهتمام قرارگرفته است در علم اخلاق کمتر مورد توجه بوده است . تولی و تبری به معنای دوستی خدا و دوستان او و بیزاری از دشمنان خداوند و اولیاء او، حالتی نفسانی است و تهذیب نفس و تربیت اخلاقی نیز از همین نقطه آغاز می شود. بنابراین جا دارد که این مسئله در اخلاق محور بحث قرار گیرد. خواجه نصیرالدین طوسی در رساله ای مستقل به ارزش اخلاقی تولی و تبری و ابعاد آن پرداخته است. در این مقاله با روش توصیفی تحلیلی دیدگاه وی در این باره را بررسی کرده و به این نتایج دست یافته ایم: الف. تولی و تبری علاوه بر آنکه نشانه دینداری است مقامی است که با کنترل قوای نفس حیوانی(یعنی شهوت و خشم) و تحت نظر عقل به عنوان حجت باطنی الهی قابل دستیابی است؛ ب. از ثمرات این مقام می توان به زایش و رویش تمام فضائل اخلاقی و دستیابی به برخی درجات عرفانی مانند رضا، تسلیم، ایمان، یقین و در نهایت دستیابی به مقام اهل وحدت اشاره نمود. ✅http://hekmateislami.com/?p=11749 @hekmateislami
🔹نشست علمی "فلسفه آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران" برگزار می شود. ✅http://hekmateislami.com/?p=11730 @hekmateislami
◀️هم اکنون نشست علمی "فلسفه آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران" 🔹پنجشنبه ۱۴ اسفند ۹۹ 🔸مجمع عالی حکمت اسلامی 🔻این نشست به صورت زنده از سایت مجمع عالی حکمت اسلامی در حال پخش می باشد. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=991 ✔️http://instagram.com/hekmate_islami @hekmateislami
🍁 عرضه با تخفیف محصولات مجمع عالی حکمت اسلامی در طرح «زمستانه کتاب ۹۹» 🏷 ٪۲۵ یارانه خرید کتاب 📆 ۹ تا ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ ✔️ علاقمندان جهت تهیه کتب منتشره از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی می توانند با مراجعه به فروشگاه انتشارات حکمت اسلامی، از تخفیف طرح زمستانه کتاب بهره‌مند شوند. آدرس: قم ـ مجتمع ناشران ـ طبقه اول واحد ۱۰۴ فروشگاه حکمت اسلامی @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه فلسفه سیاسی، وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه فلسفه دین، وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه سایر گروه ها وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
هم اکنون جلسه شورای اعضای اجرایی شعبه شیراز با حضور آیت الله فیاضی رئیس هیئت مدیره، آیت الله دژکام نماینده مقام معظم رهبری در استان فارس، حجت الاسلام والمسلمین معلمی دبیر مجمع، دکتر محمد جواد دهقانی رئیس پایگاه علوم استنادی جهان اسلام( ISC) و محمد باقر خراسانی مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ استان مقدس حضرت شاهچراغ علیه السلام @hekmateislami
🌷فرا رسیدن مبعث پیامبر رحمت و مهربانی، حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم بر مسلمانان جهان مبارک باد. @hekmateislami
◀️نشست علمی “فلسفۀ آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران” با حضور کارشناسان محترم حجّت الاسلام والمسلمین دکتر مسعود آذربایجانی و حجّت الاسلام دکتر علی لطیفی و دبیری علمی دکتر هادی موسوی پنجشنبه 1399/11/14 در مجمع عالی حکمت اسلامی قم برگزار شد. 🔹در ابتدا دکتر هادی موسوی بر اهمیت بحث از آموزش عالی و شمول این بحث نسبت به دو بخش از نهاد علم ایران یعنی حوزه و دانشگاه تأکید کردند و از جمله آسیبهای آکادمیک در بحث از آموزشی عالی را این دانستند که طرح ایده دانشگاه یا فلسفه آموزش عالی تنها در یک شکل بازتولیدی و در هوای ترجمه‏ای وارد کشور شده است و فضای آکادمیک ما هنوز نتوانسته است این مسأله‌ای که در بیرون و برای جامعه مدرن مطرح بوده است درونی‌سازی کند. یکی از نشانه‏های آن اینست که نقش حوزه در این مباحث به عنوان بخش مهم آموزش عالی ایران در نظر گرفته نشده است و دیگر اینکه بحث از یک نهاد بدون اشاره به محتوای آن قطعاً از جمله بحثهایی است که به نتیجه نخواهد رسید. 🔸حجت الاسلام والمسلمین دکتر آذربایجانی اظهار داشتند که رصد مستمرّ و آسیب‌شناسی وضع موجود، دستیابی به پیشرفت دانش‌بنیان، بومی‌سازی آموزش عالی، و تحقّق تحوّل در علوم انسانی و استمرار آن، از مهم‌ترین دلایل طرح بحث فلسفۀ آموزش عالی است. ایشان بر مبنای تقسیم ارسطو از حکمت، شئونی را برای دانشگاه برشمردند: شأن معرفتی که باید بر پایۀ دو رکن آموزش و پژوهش حقیقت‌یاب گسترش و تعمیق معرفت را دنبال کند. شأن روانشناختی که باید برنامه‌ریزی در حوزۀ اخلاق و معارف، شخصیت و سعۀ وجودی افراد را ارتقا دهد. شأن جامعه‌شناختی که محصول دو شأن پیشین است و باید راهبری جامعه را هم در تأمین تخصّص‌های لازم تجاری‌سازی دانش و فایده رساندن به جامعه و هم در راهبری سیاسی-اجتماعی آن دنبال کند. به اعتقاد ایشان بحث فلسفۀ آموزش عالی کپی صرف از ساختارهای جهان مدرن نیست و باید با تفکّر و نگاه به پایه‌های اصلی نهاد علم در کشور این بحث را پیش ببریم. 🔹از نظر ایشان رشد کمّی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در ایران و پایین بودن نرخ استاد نسبت به دانشجو می‌تواند شأن دانشگاه را دچار آسیب کند و مانع تحقّق اهداف ما شود. بیکاری گستردۀ فارغ التحصیلان دانشگاهی، عدم برخورداری از مهارت‌های لازم به ویژه در دانشگاه‌های غیردولتی، مدرک‌گرایی، سطحی شدن دانش و تنزّل جایگاه آن، عدم برخورداری از استانداردهای لازم در نظام آموزشی دانشگاه و عدم توزیع متعادل مؤسسات آموزش عالی از دیگر پیامدهای رشد کمّی دانشگاه‌ها در کشور است. 🔸ایشان در بخش پایانی سخنان خود، مسائل پیش روی فلسفۀ آموزش عالی را بیان کردند و پیشنهادهایی را در این خصوص ارائه فرمودند... ادامه در... ✅http://hekmateislami.com/?p=11831 @hekmateislami
ولادت با سعادت سید و سالار آزادگان جهان حضرت امام حسین (ع) و روز پاسدار مبارک باد🌺 @hekmateislami
🔹بیست و هفتمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسلامی منتشر شد. 🔸در این شماره ۸ مقاله با موضوعات: 🔺گستره وجود سیال در قلمرو هستی / محمدمهدی کمالی، محمدمحسن کمالی 🔺مبانی هستی‌شناختی و انسان‌شناختی سریان انسان کامل در مراتب هستی از منظر عرفان اسلامی / داریوش رجبی، احمد سعیدی 🔺تحلیل عقل نظری و عقل عملی در اندیشه فخر رازی (از گونه‌شناسی کمالات قوا تا واکاوی ارتباط آنها در زیست سعادتمندانه) / هاشم قربانی 🔺تحلیل کثرت اسماء و صفات الهی در حکمت متعالیه / حجت اسعدی، عباس جوارشکیان، سید مرتضی حسینی شاهرودی 🔺بازخوانی رویکرد اندیشمندان شیعه به روایات نخستین مخلوق / عبدالله میراحمدی، زهرا اسعدی سامانی 🔺سودگروی اخلاقی در آیینه قرآن و عقل / امیر حسین پاشایی، هادی صادقی 🔺فلسفه مضاف پیشین؛ بستر معرفتی تحول در علوم انسانی / مهدی عبداللهی 🔺سیر انفسی در مکتب ودانته و حکمت متعالیه صدرایی / الهه السادات سجاددوست، علیرضا خواجهگیر، مجتبی جعفری اشکاوندی، علی ملکزاده منتشر شد. ✅http://hekmateislami.com/?p=11835 @hekmateislami