eitaa logo
مجمع عالی حکمت اسلامی
3هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
693 ویدیو
11 فایل
مجمع عالی حکمت اسلامی، مرکزیتی است برای ترویج و گسترش حکمت اسلامی با حضور اساتید و نخبگان علوم عقلی حوزوی و دانشگاهی
مشاهده در ایتا
دانلود
💠به لطف و عنایت الهی، تاکنون ۴۵ شماره از فصلنامه علمی-پژوهشی حکمت اسلامی با موفقیت تهیه، تولید و منتشر شده است؛ که آخرین آن (شماره ۴۵) ویژه تابستان ۱۴۰۴ به چاپ رسیده است. 🔻علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت و مطالعه فصلنامه‌های منتشرشده، به آدرس زیر مراجعه فرمایند: 🌐https://hekmateislami.com/?page_id=3622 🆔 @hekmateislami
امام رضا عليه‌السلام: ▪️أحسِنِ الظَّنَّ باللّهِ؛ فإنّ اللّهَ عَزَّوجلَّ يقولُ: أنا عِندَ ظَنِّ عَبدِيَ المُؤمِنِ بي؛ إن خَيرا فخَيرا، و إن شَرّا فَشَرّا 🔸به خداوند گمان نيك ببر؛ زيرا خداى عزّوجلّ مى فرمايد: من نزد گمان بنده مؤمن خويشم؛ اگر گمانِ او به من نيك باشد، مطابق آن گمان با او رفتار كنم و اگر بد باشد نيز مطابق همان گمانِ بد با او عمل كنم. 📚ميزان الحكمه، ج۶، ص۵۷۷ 🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
⬅️مبانی حق غنی‌سازی اورانیوم در فقه و حقوق بین‌الملل 🔰گروه علمی فلسفه حقوق، جلسه ۶۴ 🎤حجت‌السلام دک
⬅️غنی سازی در هر درصد مورد نیاز براساس انی پی تی حق ایران است 📚 نشست تخصصی با موضوع «مبانی حق غنی‌سازی اورانیوم در فقه و حقوق بین‌الملل» 🔰حجت‌الاسلام محمدحسین پورامینی؛ استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اولین چیزی که این عنوان به ذهن متبادر می‌کند بحث سلاح هسته‌ای است، گفت: ▫️مقام معظم رهبری در شانزدهمین اجلاسیه سران جنبش عدم تعهد، بحث “انرژی هسته‌ای برای همه و سلاح هسته‌ای برای هیچکس” را مطرح کردند؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از ابتدای دهه هشتاد به صورت صریح مخالفتشان را با سلاح هسته‌ای و شیمیایی بیان فرمودند. 🔸وی افزود: ایشان در سال ۱۳۸۸ به صورت رسمی و در قالب یک فتوا، حرمت تولید و استفاده از سلاح را به عنوان سیاست رسمی جمهوری اسلامی معرفی فرمودند. ایشان همچنین تاکید کردند این فتوا برای همه سلاح‌های کشتار جمعی اعم از میکروبی و هسته‌ ای و شیمیایی است. 🔹پورامینی با بیان اینکه در برخی رسانه‌های خارجی شبهاتی را مانند مصلحتی بودن یا نبودن این فتوا بیان می‌کنند، تصریح کرد: از موضوعاتی است که در احکام حکومتی وجود دارد نه در فتوا؛ برخی هم می گویند ما با کاربرد سلاح هسته ای مخالف هستیم ولی با استناد به آیه ۶۰ انفال معتقدند که تولید سلاح هسته‌ای برای ارهاب و ترساندن دشمن و بازدارندگی ایرادی ندارد که طبعا مقام معظم رهبری پاسخشان این است که برای کاربرد حرام نمی توان چیزی را تولید کرد. 🌐 مطالعه مشروح گزارش این نشست 🆔 @hekmateislami
🔰لیست دروس شرح نهج‌ البلاغه 🔸مجموعه‌ای گرانقدر از جلسات شرح نهج‌البلاغه با بیانات استاد آیت‌الله تحریری در اختیار شما قرار گرفته است. 🔻برای مشاهده هر جلسه، کافی است بر روی عنوان خطبه دلخواه خود کلیک کنید تا به ویدیوی مربوطه در آپارات دسترسی یابید. ▫️خطبه۱۱۳ و ۱۱۴؛ بخش اول ▪️خطبه ۱۱۴؛ بخش دوم ▫️خطبه ۱۱۴؛ بخش سوم ▫️خطبه ۱۱۵ ▪️خطبه ۱۱۶ ▫️خطبه ۱۱۷ ▪️خطبه ۱۱۸ ▫️خطبه ۱۱۹ ▪️خطبه ۱۲۰ ▫️خطبه ۱۲۱ ▪️خطبه ۱۲۲ ▫️خطبه ۱۲۳ 🆔@hekmateislami
🔰 مخالفت مجوس با قدرت مطلقه خداوند 🔸 به گفته علامه حلی، مجوسیان با عمومیت قدرت خداوند مخالفت ورزیده‌اند؛ زیرا آنان شرور را از قلمرو قدرت الهی خارج می‌کنند و آن‌ها را به شیطان نسبت می‌دهند. دلیل ایشان بر این ادعا آن است که آفرینش شر هیچ سنخیتی با خداوند که خیر محض است ندارد؛ زیرا فاعل شر جز موجودی شریر و بدذات نمی‌تواند باشد. 🔻علامه در پاسخ به این ادعا دو نکته بیان می‌کند: 1️⃣ در کاربرد متعارف، «خیر» به کسی گفته می‌شود که کار نیک انجام می‌دهد و «شریر» به کسی که کار بد از او سر می‌زند. بر این اساس، چه مانعی وجود دارد که هر دو را به فاعلی واحد نسبت دهیم؟ 2️⃣ خیر و شر اموری نسبی‌اند؛ همان چیزی که برای موجودی خیر است، ممکن است برای موجودی دیگر شر به شمار آید. به تعبیر شاعر: پس بد مطلق نباشد در جهان بد به نسبت باشد این را هم بدان زهر مار آن مار را باشد حیات نسبتش با آدمی باشد ممات ▫️بر این اساس، چنین نیست که خیرات و شرور عالم دو دسته متمایز از یکدیگر باشند تا برای هر کدام از آن‌ها فاعلی جداگانه بجوییم. 📚 کلام اسلامی؛ شرحی بر کشف المراد 🖋حسن یوسفیان 🆔@hekmateislami
7.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️ جابر بر مزار حضرت سیدالشهداء (ع) در اولین اربعین حسینی 🎙شهید مطهری ———————— 🏴 فرا رسیدن اربعین حسینی را به محضر مبارک امام زمان علیه‌السلام و شیعیان و دوستداران آن حضرت تسلیت عرض می‌نماییم. 🆔@hekmateislami
▫️امیرالمؤمنین عليه‌السلام: 🔸هركس خود را در راه اصلاح نفس خویش، در رنج افكند، به سعادت دست پیدا خواهد کرد. 🔅من أجهَدَ نَفسَهُ في إصلاحِها سَعِدَ. 📚غررالحكم، ح۸۲۴۶ 🆔@hekmateislami
25.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰نگاهی اجمالی به سیر آراء درباره علم الهی به خلق 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین علی امینی‌نژاد: 🔸در مسئله علم باری تعالی سه بخش اساسی مطرح است: علم خداوند به خودش و کمالات و اسمای خویش، علم او به ماسوی خودش پیش از ایجاد، و علمش به ماسوی خودش پس از ایجاد. هرکدام از این بخش‌ها مسائل و پرسش‌های خاص خود را دارند. 🔹تمرکز بحث فعلی بر بخش دوم یعنی علم الهی به خلق قبل از ایجاد است؛ یعنی حالتی که هنوز معلوم وجود ندارد و این پرسش مطرح می‌شود که علم خداوند نسبت به آنچه هنوز خلق نشده چه نوع علمی است؟ آیا این علم، اجمالی است یا تفصیلی؟ در این زمینه، مکاتب فلسفی اسلامی – ، حکمت اشراق و – هر کدام نظرات و دیدگاه‌های متفاوتی دارند. 🔸تقریباً همه الهیون بر این باورند که خداوند پیش از خلقت، علمی اجمالی به ماسوای خود دارد و بیشتر اختلاف نظرها در مورد علم تفصیلی او قبل از ایجاد است. در علم تفصیلی تصویر نشده و علم الهی قبل از خلقت، صرفاً اجمالی دانسته شده؛ اما نظریه «علم اجمالی در عین کشف تفصیلی» را مطرح می‌کند و می‌کوشد نشان دهد ذات الهی مشتمل بر همه‌ی اشیاست، ولو بدون تمایز متن اشیا. این گفت‌وگو مقدمه‌ای برای ورود به بررسی همین دیدگاه‌ها و اختلافات است. ◽️ ◽️ ◽️ ◽️ ◽️ ◽️ 🎥 برای مشاهده فیلم کاملِ نشست «علم تفصیلی خدا به ما سوی الله قبل از خلق»،👈 کلیک کنید. 🆔@hekmateislami
✅ نمایی از فصلنامه‌ علمی-پژوهشی مجمع عالی حکمت اسلامی ⬅️ بررسی اصالت وجود و اعتباریت ماهیت از دیدگاه شهید مطهری ⬇️⬇️⬇️ 🆔 @hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
✅ نمایی از فصلنامه‌ علمی-پژوهشی مجمع عالی حکمت اسلامی ⬅️ بررسی اصالت وجود و اعتباریت ماهیت از دیدگا
✅ نمایی از فصلنامه‌ علمی-پژوهشی مجمع عالی حکمت اسلامی ⬅️ بررسی اصالت وجود و اعتباریت ماهیت از دیدگاه شهید مطهری 🔸از نگاه شهید مطهری، گرچه اصالت و اعتباریت ویژگی‌های متعددی دارد، اما دو ویژگی از همه مهم‌تر است: «هستی محض و خارج‌ساز بودن وجود» و «اندیشه‌محض بودن و محصول ذهن بودن ماهیت». ▫️منظور از اندیشه‌محض بودن این نیست که ماهیت کاملاً ساخته ذهن باشد و هیچ ارتباطی با خارج نداشته باشد؛ شهید مطهری این دیدگاه را باطل می‌داند. به عقیده او، شکل‌گیری ماهیت در ذهن، بی‌ملاک نیست و وجود خارجی منشأ پیدایش نوع خاصی از ماهیت در ذهن می‌شود که منعکس‌کننده مرتبه‌ای از وجود است. ▫️بر اساس این دو ویژگی، دیگر ویژگی‌های اصالت و اعتباریت نیز تفسیر خاصی پیدا می‌کنند که با آن‌ها سازگار است؛ ازاین‌رو منشأ اثر بودن فقط اختصاص به وجود دارد و ماهیت حتی بالتبع، منشأ اثری نیست. وجود، مانند آبی است که انسان در آن شنا می‌کند؛ همچنین معنای موجود بالذات و بالعرض نیز روشن می‌شود. پس تفسیر موجود بالعرض به “بالتبع” صحیح نیست. 🔹برهانی که شهید مطهری برای این دیدگاه می‌آورد، همان برهان صدرالمتألهین است که بر اساس تفاوت حیثیت ماهیت و وجود استوار است. حیثیت ماهیت غیر از حیثیت وجود است و امکان اتحاد این دو وجود ندارد؛ نه حیث هستی مساوی ماهیت است و نه حیث ماهیت مساوی وجود. اگر این دو در ذهن دو حیثیت متفاوت دارند، در خارج هم چنین‌اند؛ چراکه مفاهیم فقط حکم محکی خود را دارند. بنابراین، نه اصالت هر دو (وجود و ماهیت) ممکن است و نه اصالت یکی به نحو عینیت؛ زیرا حیثیت ماهیت، حیثیت لابشرطیت است و تنها در ذهن معنا دارد. پس وساطت ماهیت، وساطت در عروض است، نه در ثبوت. 🔸در نهایت، شهید مطهری ماهیت را به عنوان مفهومی در برابر وجود از ذهن حذف می‌کند و وجود را جایگزین آن می‌نماید؛ همان‌طور که در خارج نیز فقط وجود مطرح است. بنابراین، اتحاد ذهن و خارج بین دو وجود برقرار است، نه میان ماهیت و وجود. وجود ذهنی نشان‌دهنده وجود خارجی است و ماهیت، تصویری از تصویر وجود است، نه خود وجود. 📚 موضوع مقاله: وجود و ماهیت از منظر شهید مطهری؛ شماره ۲۲ پاییز ۱۳۹۸ 🖋 نویسنده: یوسف معزز 🆔 @hekmateislami
44.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰واحد پاسخگویی به شبهات مجمع عالی حکمت تقدیم می‌کند: ⬅️ پرسمان فابک۱ ❓آیا برنامه فلسفه برای کودک و نوجوان، باعث ایجاد شک و تردید در فکر او نمی شود؟ 🎙 دکتر محمد خیاط زنجانی: 🔸 برخی نسبت به آموزش فلسفه اسلامی به کودکان و نوجوانان (فابک)، با تردید نگاه می کنند و معتقدند که این برنامه می تواند آسیب‌های جدی به لحاظ نظری و عملی برای آنها داشته باشد. واحد پاسخگویی به شبهات مجمع در راستای رسالت خویش، تلاش می کند در ضمن سلسله تولیداتی، این شبهات را پاسخ دهد. 🆔@hekmateislami
◼️ سالروز شهادت پیامبر مهربانی ها، حضرت محمّد صلی الله علیه و آله و سلم، و کریم اهل بیت، حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام تسلیت باد. 🆔@hekmateislami