eitaa logo
مجمع عالی حکمت اسلامی
2.7هزار دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
568 ویدیو
8 فایل
مجمع عالی حکمت اسلامی، مرکزیتی است برای ترویج و گسترش حکمت اسلامی با حضور اساتید و نخبگان علوم عقلی حوزوی و دانشگاهی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰فهرست برنامه‌های ارائه شده در آپارات مجمع عالی حکمت اسلامی: 🔸ویژه برنامه روز بزرگداشت ملارصدرا؛ استاد سید یدالله یزدان‌پناه 🔹ویژه‌برنامه بزرگداشت روز معلم و شهادت استاد آیت‌الله مرتضی مطهری؛ دکتر مسعود آذربایجانی 🔸معرفی شیخ شهاب الدین سهروردی شیخ اشراق؛ استاد علی امینی‌نژاد 🔹فیلم‌های مرتبط با کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه سیّدمحمدحسین طباطبایی 🔸ویژه برنامه فرهنگی ضیافت5؛ آیت‌الله محمدباقر تحریری 🔹پرسمان، پاسخ به شبهات اعتقادی، کلامی و فلسفی؛ دکتر محمد جعفری و دکتر ابوالفضل روحی 🔸ویژه‌برنامه بزرگداشت علامه محمدتقی جعفری(ره)؛ دکتر مرتضی یوسفی‌راد 🔹ویژه‌برنامه بزرگداشت آیت‌الله علامه مصباح یزدی(ره)؛ آیت‌الله سید محمد غروی 🔸مستند"حُسن حَسن"؛ شخصیت علمی علامه حسن زاده از منظر شاگردان 🔹مستند"یادِ یار"؛ به مناسبت سالروز درگذشت مرحوم محمدمهدی مهندسی(ره) 🔸و... 🟢 ما را در آپارات دنبال کنید 🟢 🆔@hekmateislami
امام على عليه‌السلام ـ‌یاران خويش را بسيار با اين سخنان، مخاطب ساخته‌ـ مى فرمود: 💠 از دل بستن به دنيا كم كنيد و با توشه نيكى كه در برابر شماست، رهسپار شويد. 📚نهج البلاغه خطبه۲۰۴ 🆔@hekmateislami
✳️ وظیفه فلسفه جهانی کردن «دین» و کشف درمان بیماری های باطنی انسان است آیت الله العظمی جوادی آملی: 👈 حکما و علمای باید جهانی فکر کنند، چرا که از همان ابتدای نزول، قرآن‌کریم فرمود من آمده‌ام که جهانی باشم؛ در چند جا، قرآن‌کریم فرمود «لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ»، فرمود من درمان بیماری‌هایی را با خود آورده‌ام که شما از طریق آزمایشگاه‌های دنیوی و تجربی توان کشف درمان آنها را ندارید و وظیفه فلسفه جهانی کردن و کشف درمان بیماری‌های باطنی و درونی است که به برخی از این بیماری‌ها اشاره می‌کند و می‌فرماید «في قُلوبِهِم مَرَضٌ». 🆔@hekmateislami
9.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰شب نیمه شعبان درب‌های آسمان باز می شود آیت‌الله مجتبی تهرانی(ره): 🔸روایت از پیغمبراکرم است که دارد: «قال رسول الله(صلّى‏ اللَّه‏ عليه‏ وآله‏ وسلّم‏): کُنتُ نائماً لیلة النصف مِن شَعبان فَاَتالی جِبرائیل فَقال یا محمد(صلّى‏ اللَّه‏ عليه‏ وآله‏ وسلّم‏) أتَنام فی هذه اللیله»؛ استراحت کرده بود پیغمبراکرم شب نیمه شعبان حضرت فرمود: جبرائیل آمد گفت استراحت کردی در امشب؟ «فقلت یا جبرائیل ما هذه لیله؟»؛ سؤال کردم این چه شبی است؟ «قال اللیلة النصف من الشعبان»؛ این نیمه شعبان است. «قُم یا محمد(صلّى‏ اللَّه‏ عليه‏ وآله‏ وسلّم‏)»؛ در روایت دارد جبرائیل به من گفت بلند شو ولی اکتفا نکرد به بلند شو، «فَاَقامَنی»؛ زیر بغلم را گرفت بلندم کرد. مهلت نداد خودم بلند شوم، زیر بغلم را گرفت بلندم کرد. «فَاَقامنی»؛ سر پایم کرد. «ثُم ذَهَبَ لی إلی البَقیع»؛ بعد با من آمد رفتیم به سمت بقیع. «ثم قال لی إرفَع رَأسَک». این ها درش خیلی مسائل ظریف دارد من هم ساده اش را می خوانم می روم. 👈به من گفت سرت را بالا کن. «فان هذه لیله»؛ امشب شبی است که باز می شود در او درب های آسمان. باز می شود در این شب «ابواب الرَحمه و باب الرِضوان و باب المَغفِره و باب الفَضل و باب التُوبه و باب النِعمَه و باب الجُود و باب الاِحسان». عجب شب، شب خیلی عظیم و بزرگی است. 🆔@hekmateislami
🌺 فرا رسیدن سالروز ولادت فرخنده‌ی قطب عالم امکان، شریک القرآن، امام الانس والجان، فریادرس بی‌پناهان، یگانه مصلح کلّ عالم، حضرت حجّةبن‌الحسن‌العسکری عجّل‌الله‌‌تعالی‌فرجه‌الشریف را به همه‌ی شیعیان و منتظران، تبریک و تهنیت عرض می‌نمائیم. 🆔@hekmateislami
امام صادق عليه السلام: ▫️كم مِن صَبرِ ساعَةٍ قد أورَثَ فَرَحا طَويلاً، و كَم مِن لَذَّةِ ساعَةٍ قد أورَثَت حُزنا طَويلاً! 🔹بسا لحظه اى شكيبايى كه شادى درازى را در پى آورَد و بسا لذّتى آنى كه اندوهى طولانى برجاى گذارَد. 📚ميزان الحكمه ج6 ص156 🆔@hekmateislami
✅ نمایی از فصلنامه‌های علمی_پژوهشی مجمع عالی حکمت اسلامی ⬅️ برهان صدیقین در کلام آقاعلی مدرس زنوزی 🔸برهان صدیقین که از ابداعات فیلسوفان مسلمان است، از معتبرترین برهان‏ها بر وجود حق ‏تعالی و صفات ذاتیه و فعلیه اوست. در این عرصه فیلسوفانی چون ابن‌سینا، ملاصدرا و تابعان ملاصدرا از ملاعلی نوری تا علامه‌طباطبایی قلم زده‌اند. 🔹آقاعلی مدرس یکی از فیلسوفان صدرایی است که در رسالة في طریقة الصدیقین خود برهان ویژه‌ای اقامه کرده است. در این برهان او از ماهیت من حیث هي آغاز می‌کند و با اثبات اصالت و تشکیک وجود، بدون روی‏آوری به تقسیم وجود، احکام حقیقت وجود یا وجود من حیث هو وجود را به دست می‌آورد و نشان می‌دهد وجود من حیث هو وجود واجب‏الوجود است و از واجب‏الوجود صفات ذاتیة و سپس صفات فعلیه‌اش را نتیجه می‌گیرد. 👈این برهان ازآنجا‌که بر تقسیم وجود مبتنی نیست، از برهان‌های صدیقینی که از تقسیم وجود بهره می‌گیرند، برتر است؛ زیرا در برهان‌های تقسیم، قسمی از آن وجود ممکن است. ازاین‌رو، محتمل است که قسم ممکن که همان وجود خلقی است، وجود واجب و خدای متعال را نتیجه داده باشد. اگر چنین احتمالی روا باشد، احتمالاً برهان صدیقین نباشد؛ درحالی‌که اگر از تقسیم وجود بهره نگرفته باشیم، این احتمال به‌طور کلی منتفی است. 📚 موضوع مقاله: تقریر برهان صدیقین آقاعلی مدرس زنوزی (سیری در «رسالة في طریقة الصدیقین» آقاعلی مدرس) 🖋عسکری سلیمانی امیری 🆔@hekmateislami
🔰 کارگروه حکمت برای کودکان و نوجوانان، جلسه۳۰ 💠 یادگیری انسان به مثابه کنش استراتژیک الهی 🎤حجت‌الاسلام دکتر محمدصادق علیپور 🗓شنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۳؛ ساعت ۱۹ 🖇 حضوری و مجازی 🖥 لینک حضور در جلسه https://b2n.ir/f.kodak 🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، سالن جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_تخصصی #فلسفه_سیاسی 🔰گروه علمی فلسفه سیاسی، جلسه۱۸۵ 🔹حکمرانی و ارائه الگوی حکمرانی از م
💠سوره عصر ترسیم حکمرانی توحیدی برای انسان است ⬅️ نشست علمی با موضوع «حکمرانی و ارائه الگوی حکمرانی از منظر علامه مصباح(ره)» 🔰حجت‌الاسلام نجف لکزایی؛ رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به الگوی حمکرانی اسلامی از منظر علامه طباطبایی، گفت: 🔸علامه مصباح در پروژه کلان معارف قرآن که به عنوان طرح ولایت در حال اجراست طرح‌های مختلف ترتیبی و موضوعی را مورد نقد قرار داده‌اند، گفت: طرح ایشان برای فهم نظام‌مند قرآن کریم آن است که ایشان فرموده است ما باید محور همه معارف قرآنی را الله قرار دهیم و در تفسیر قرآن هم باید از خداشناسی و توحید شروع کنیم و در ادامه هم به خلقت جهان و انسان باید رو بیاوریم. 🔹وی افزود: در بحث انسان چون او موجود مختاری هست و دوراهی‌هایی در برابر وی قرار دارد بحث راه‌شناسی در میان خواهد آمد و در این بین احتیاج به راهنما و راهنماشناسی و نقشه راه دارد که همان قرآن‌شناسی است و وقتی قرآن می‌خوانیم می‌بینیم هدف قرآن، انسان‌سازی و اخلاق است و برای تعلیم انسان مسائل عبادی و احکام فردی و اجتماعی وضع شده است. ◽️استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: ارزش‌ها را به چند بخش تقسیم کرده است؛ یکی ارزش‌های توحیدی مانند بحث مشروعیت، بعد ارزش اخلاقی و خودسازی از طریق ایمان که گرایش‌های اخلاقی مورد بحث است؛ مؤلفه دیگر هم ارزش‌های سیاسی و حقوق و تکالیف این مورد است. 📝برای مطالعه گزارش نشست، کلیک کنید. 🆔@hekmateislami
پيامبر خدا صلی الله علیه و آله: ◽️الدُّنيا دُوَلٌ، فَما كانَ لَكَ مِنها أتاكَ عَلى ضَعفِكَ، وما كانَ عَلَيكَ لَم تَدفَعهُ بِقُوَّتِكَ، ومَنِ انقَطَعَ رَجاؤُهُ مِمّا فاتَ استَراحَ بَدَنُهُ، ومَن رَضِيَ بما رَزَقَهُ اللّهُ قَرَّت عَينُهُ. 🔹دنيا مى چرخد؛ هر چه از آن براى تو باشد، به تو مى رسد، هر چند ناتوان باشى و آنچه به زيان تو باشد، نمى توانى آن را با نيرويت برانى. هر كس اميدش به آنچه از دست رفته، قطع گردد، بدنش آسوده مى گردد و هر كس به آنچه خدا روزى اش كرده، خشنود شود، چشمش روشن مى شود. 📚بحارالأنوار ج77 ص121 🆔@hekmateislami
🔰 گروه علمی فلسفه دین، جلسه۱۶۴ ⬅️ خاستگاه، زمینه‌ها و عوامل الحاد 🎤 حجت‌الاسلام سیدعبدالهادی حسینی 🗓 سه شنبه ۱۴۰۳/۱۱/۳۰، ساعت ۱۹:۳۰ 📲جلسه به صورت مجازی برگزار می‌شود 💻لینک حضور در جلسه https://b2n.ir/f.din 🆔@hekmateislami
🔰جلسه گروه علمی فلسفه اخلاق؛جلسه۱۷۷ ⬅️ ظرفیت شناسی اصول عملیه در حل مسائل معرفت اخلاقی 🎤حجت‌الاسلام دکتر بهروز محمدی منفرد 🗓 سه‌شنبه ۱۴۰۳/۱۱/۳۰ ساعت ۱۸:۴۵ 🖇حضوری و مجازی 💻لینک حضور در جلسه https://b2n.ir/f.akhlagh 🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 🆔@hekmateislami