eitaa logo
مجمع عالی حکمت اسلامی
2.6هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
553 ویدیو
8 فایل
مجمع عالی حکمت اسلامی، مرکزیتی است برای ترویج و گسترش حکمت اسلامی با حضور اساتید و نخبگان علوم عقلی حوزوی و دانشگاهی
مشاهده در ایتا
دانلود
⬅️ جلسه هم‌اندیشی با نمایندگان مراکز همکار با کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی که در قم مستقر می‌باشند دوشنبه دوم خرداد 1401 برگزار شد. 🔸در این جلسه ابتدا محمدباقر خراسانی دبیر اجرایی کنگره با اشاره به پیشینه برنامه‌های مجمع عالی حکمت اسلامی در بزرگداشت علامه طباطبایی، بیان داشتند؛ گرچه از سال 94 تاکنون ویژه برنامه‌های بزرگداشت علامه در ایام ارتحال ایشان برنامه‌ریزی و برگزار شده است، اما به‌مناسبت چهلمین سالگرد ارتحال علامه برنامه‌ریزی برای کنگره جامع و بین‌المللی صورت گرفت که 5 مرکز به عنوان برگزار کننده اصلی و تاکنون 26 مرکز علمی فرهنگی و اجرایی کشور اعلام همکاری کرده‌اند. وی افزود برنامه‌های علمی کنگره با برگزاری مراسم بزرگداشتی در 24 آبان 1401 که مقارن با چهلمین سالروز ارتحال علامه بود، رسماً آغاز که فراخوان مقالات آماده و برای قریب 1000 مرکز علمی و فرهنگی ارسال و تیزر فراخوان نیز از بخش‌های مختلف رسانه علمی به‌ویژه رادیو معارف و شبکه قرآن و معارف سیما پخش گردید. نسبت به مقالات تاکنون 127 چکیده و 85 مقاله به دبیرخانه رسیده که تا پایان خرداد 1401 فرصت ارسال مقاله می‌باشد، ضمن اینکه تاکنون 10 پیش‌نشست در 5 استان کشور برگزار و برنامه‌ریزی برای برگزاری پیش‌نشست‌های دیگر ادامه دارد. دبیر اجرایی کنگره علامه طباطبایی ضمن دعوت از مراکز همکار جهت مشارکت بیشتر در اطلاع‌رسانی و فراخوان مقالات، خواستار برگزاری پیش‌نشست‌های علمی و برنامه‌های ترویجی و تبیینی شد. در این جلسه که نمایندگان رادیو معارف، بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا، معاونت پژوهشی حوزه‌های علمیه، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، جامعه الزهرا، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، جامعه المصطفی العالمیه و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی حضور داشتند، نقطه نظرات خود را در راستای برگزاری هرچه بهتر کنگره بیان داشتند. ـ راه‌اندازی دبیرخانه دائمی کنگره علامه در مجمع عالی حکمت اسلامی؛ ـ برگزاری نشست‌های علمی با موضوع تبیین و معرفی شخصیت علامه؛ ـ دعوت ویژه از اساتید جهت تدوین مقالات؛ ـ برگزاری پیش‌نشست‌های علمی بر اساس محورهای فراخوان مقالات؛ ـ استفاده از ظرفیت پایگاه‌های علوم استنادی و پایگاه‌های مرتبط با همایش‌ها؛ ـ فعال‌تر شدن بخش بین‌المللی و دعوت از اساتید غربی جهت تدوین مقالات؛ ـ اطلاع‌رسانی به زبان‌های عربی، انگلیسی و...؛ ـ جمع‌آوری اطلاعات مربوط به پایان‌نامه‌ها، مقالات و کتاب‌هایی که با موضوع علامه تدوین شده است؛ ـ و... . اهم مطالب مطرح شده از سوی نمایندگان مراکز علمی همکار کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی بوده است. 🌐https://hekmateislami.com/?p=13235 @hekmateislami
🔵تعیین مسئولیت‌ها در دوره نهم هیئت مدیره 🔸در سیصد و نود و دومین جلسه هیئت مدیر مجمع عالی حکمت اسلامی که با حضور اکثریت اعضاء برگزار شد، براساس ماده ۳۶ اساسنامه، وظایف و مسئولیت‌ها تعیین و مشخص شد. 🔸در این جلسه با توجه به برگزاری نهمین دوره انتخابات هیئت مدیره، رئیس، دبیر، معاونان آموزشی، پژوهشی، بین‌الملل، اداری و مالی و مدیر اجرایی مشخص و تعیین شدند. 🌐https://hekmateislami.com/?p=13239 @hekmateislami
🔹حضرت آیت‌الله غلامرضا فیاضی با رای اکثریت آراء اعضای نهمین دوره هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی به عنوان رئیس هیئت مدیره انتخاب شدند. @hekmateislami
🔹حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای حسن معلمی با رای اکثریت اعضای نهمین دوره هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی به عنوان دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی انتخاب شدند. @hekmateislami
🔹براساس رای اکثریت اعضای هیئت مدیره دوره نهم، حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای حمید پارسانیا به عنوان معاون آموزشی در دوره نهم انتخاب شدند. @hekmateislami
🔹حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر علی عباسی با رای اکثریت اعضای هیئت مدیره، به عنوان معاون پژوهش مجمع عالی حکمت اسلامی در دوره نهم انتخاب شدند. @hekmateislami
🔹با اکثریت آرای اعضای نهمین هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن قمی بهعنوان معاون بین‌الملل مجمع عالی حکمت اسلامی انتخاب شدند. @hekmateislami
🔹حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر یارعلی کرد فیروزجایی با رای اکثریت اعضای هیئت مدیره به عنوان معاون اداری مالی مجمع عالی حکمت اسلامی در دوره نهم انتخاب شدند. @hekmateislami
🔹آقای محمدباقر خراسانی به اتفاق آرای اعضای نهمین دوره هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی، به‌عنوان مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی انتخاب و منصوب شدند. @hekmateislami
در سیصد و نود و دومین جلسه هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی که باحضور اعضای منتخب دوره نهم برگزار شد، بر اساس بند 3 ماده 36 اساسنامه، رئیس هیئت مدیره، دبیر، معاونان آموزشی، پژوهشی، بین‌المللی، اداری مالی و مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی در دوره نهم انتخاب و تعیین شدند. @hekmateislami
با احترام به اطلاع می رساند؛ با توجه به افزایش گرد و غبار و آلودگی هوا، کلیه بخش های اداری، آموزش، پژوهش و کتابخانه مجمع عالی حکمت اسلامی فردا چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱ تعطیل می باشد. @hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 ویژه برنامه اول خرداد؛ روز بزرگداشت 🔸 حکمت متعالیه؛ 🔺 جلسه پنجم 🔹حجت الاسلام والمسلمین استاد علی امینی نژاد @hekmateislami
یازدهمین پیش‌نشست علمی کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی برگزار می‌شود. 🔸یازدهمین پیش‌نشست علمی کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی رحمة‌الله‌علیه با موضوع “بررسی تطبیقی تفسیر علمی آیات از دیدگاه علامه طباطبایی و موریس بوکای” یکشنبه ۸ خرداد برگزار می‌شود. این پیش‌نشست علمی ساعت ۸ روز یکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱ از سوی مؤسسه آموزش عالی حوزوی فاطمیه کرمان و با همکاری دبیرخانه کنگره به صورت حضوری برگزار می‌شود. در این پیش نشست علمی که در مؤسسه آموزش عالی حوزوی فاطمیه برگزار می‌گردد سرکار خانم نسیم سادات مرتضوی به عنوان ارائه دهنده و سرکار خانم معصومه حاجی مقصودی به عنوان دبیر علمی به ارائه بحث خواهند پرداخت. 🌐https://hekmateislami.com/?p=13260 @hekmateislami
🔵 دوازدهمین پیش‌نشست علمی کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی برگزار می‌شود. 🔹دوازدهمین پیش‌نشست علمی کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی رحمة‌الله‌علیه با موضوع "نقش علامه طباطبایی در تقویت بنیان‌های معرفتی و گسترش تشیّع" چهارشنبه 11خرداد برگزار می‌شود. این پیش‌نشست علمی ساعت 10:30 روز چهارشنبه 11 خرداد 1401 در سالن ابن سینا دانشکده داروسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان و با همکاری دبیرخانه کنگره به صورت حضوری و مجازی برگزار و حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر عبدالحسین خسروپناه به عنوان کارشناس به ارائه بحث خواهند پرداخت. 🌐https://hekmateislami.com/?p=13263 @hekmateislami
🔵 سیزدهمین پیش‌نشست علمی کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی برگزار می‌شود. سیزدهمین پیش‌نشست علمی کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی رحمة‌الله‌علیه با موضوع “نقش اخلاق در شکل‌گیری هویت انسان از دیدگاه علامه طباطبایی” چهارشنبه ۱۱خرداد برگزار می‌شود. این پیش‌نشست علمی ساعت ۱۸ روز چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ از سوی معاونت پژوهش مرکز تربیت مدرس صدیقه کبری سلام الله علیها و با همکاری دبیرخانه کنگره به صورت مجازی برگزار و حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر علیرضا آل بویه به عنوان کارشناس به ارائه بحث خواهند پرداخت. 🌐https://hekmateislami.com/?p=13267 @hekmateislami
🔵 چهاردهمین پیش‌نشست علمی کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی برگزار می‌شود. چهاردهمین پیش‌نشست علمی کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی رحمة‌الله‌علیه با موضوع "واکاوی نوآوری علامه طباطبایی در بهره‌وری از سیاق جهت تبیین مفاد قصری آیات" پنج‌شنبه 12خرداد برگزار می‌شود. این پیش‌نشست علمی ساعت 10 روز پنج‌شنبه 12 خرداد 1401 از دانشگاه مجازی المصطفی و با همکاری دبیرخانه کنگره به صورت مجازی برگزار و سرکار خانم رقیه عالمی به عنوان ارائه دهنده وحجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر سید حسین شفیعی به عنوان ناقد به ارائه بحث خواهند پرداخت. 🌐https://hekmateislami.com/?p=13270 @hekmateislami
◾️ شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع) تسلیت باد. @hekmateislami
یکصد و چهلمین جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع “-حکمرانی در اندیشه استاد شهید آیت الله مطهری با ارائه حجت الاسلام دکتر نجف لک زایی 2- بررسی دیدگاه شهید مطهری در باره مناسبات عقل ودین” با ارائه حجت الاسلام دکتر احمد رضا یزدانی مقدم – سه شنبه 27 اردیبهشت 1401 : آقای یزدانی مقدم: چارچوب تحلیلی شهيد مطهرى درباره عدل و حسن و قبح و مستقلات عقلیه در اعتقادات و فقه شهيد مطهرى چارچوبی تحلیلی درباره عدل و حُسن و قبح و مستقلات عقلیه در اعتقادات و فقه ارائه می¬کند.[1] وی در توضیح دیدگاه اشاعره و معتزله می گوید: اشاعره عدل الهى را به گونه‏اى خاص تفسير كردند، گفتند: عدل، حقيقتى نيست كه قبلا بتوان آن را توصيف كرد و مقياس و معيارى براى فعل پروردگار قرار داد. بنابراین معنى عادل بودن ذات حق، اين نيست كه او از قوانين قبلى به نام قوانين عدل پيروى مى‏كند، بلكه او سرمنشأ عدل است، آنچه او مى‏كند عدل است نه اينكه آنچه عدل است او مى‏كند. عدل و ظلم، متأخر و منتزع از فعل پروردگار است. عدل، مقياس فعل پروردگار نيست؛ فعل پروردگار، مقياس عدل است. میتوان دیدگاه اشاعره را در قالب این مصرع صورتبندی کرد که: «آنچه آن خسرو كند شيرين بود».[2] معتزله كه طرفدار عدل بودند گفتند: عدل، خود حقيقتى است و پروردگار به حكم اينكه حكيم و عادل است كارهاى خود را با معيار و مقياس عدل انجام می ‏دهد. برخى افعال در ذات خود عدل اند، مانند پاداش به نيكوكاران؛ و برخى در ذات خود، ظلم اند و چون افعال در ذات خود با يكديگر متفاوتند و ذات مقدّس بارى تعالى خير مطلق و كامل مطلق و حكيم مطلق و عادل مطلق است كارهاى خود را با معيار و مقياس عدل انتخاب مى‏كند. [3] حسن و قبح عقلى چون سخن از صفات ذاتى افعال به ميان آمد؛ پاى عقل و استقلال عقل در اكتشاف اين صفات به ميان آمد. به اين صورت كه: آيا عقل در ادراك حسن و قبح اشياء «استقلال» دارد و به تنهائى قادر به درك و تشخيص آنها است يا نيازمند به كمك و راهنمائى شرع است؟ ازاين‏رو حُسن و قبح ذاتى به نام حُسن و قبح عقلى خوانده شد. معتزله طرفدار حسن و قبح ذاتى عقلى شدند و مسأله مستقلّات عقليّه را طرح كردند. اشاعره حسن و قبح ذاتى عقلى را مورد انكار قرار دادند و عقل را در ادراك حسن و قبح‏ها تابع راهنمائى شرع دانستند. اشاعره مدعى بودند كه به طور كلى اينكه: عدل چيست؟ ظلم چيست؟ نيكو چيست؟ ناپسند چيست؟ همه بايد از لسان شرع اخذ شود و بايد در اين مسائل تابع و تسليم «سنّت اسلامى» بود و بس. [4] شيعه از «عدليّه» است [5] و به حق گفته شد كه: العدل و التّوحيد علويّان، و الجبر و التّشبيه امويّان. [6] عدل، حُسن و قبح عقلى، و حجّيّت عقل در فقه شیعه مطهرى سپس به موضوع عدل در فقه شیعه می پردازد و می¬گوید: ريشه طرح مسأله «عدل» را در جهان اسلام، تنها در علم كلام و در ميان متكلّمان نبايد جستجو كرد، ريشه‏اى هم در جاى ديگر دارد و آن فقه اسلامى است.[7] در فقه شيعه، اصل تبعيّت احكام از مصالح و مفاسد نفس الامرى و قاعده ملازمه حكم عقل و شرع، مورد تأييد قرار گرفت و حق عقل در اجتهاد، محفوظ ماند. [8] اصل «عدل» و اصل تبعيّت احكام از مصالح و مفاسد نفس الامرى، و اصل حُسن و قبح عقلى و اصل حجّيّت عقل، به عنوان زيربناى فقه شيعه معتبر شناخته شد؛ و اصل «عدل» جاى خويش را در فقه اسلامى بازيافت. در فقه شيعه عقل و برهان معتبر شناخته شد. [9] تبیین مفهوم عقل شهید مطهری مفهوم عقل را چنین تبیین می کند که: وقتى كه ما مى‏گوييم عقل، معنايش اين نيست كه هركسى بنشيند با خودش خيالى بكند و بعد بگويد: عقل من اين‏جور حكم مى‏كند؛ همان طور كه در ساير مسائل مى‏بينيد يك چيزى متد علمى دارد، روى متد علمى بايد عمل بشود وگرنه اشكالاتى به وجود مى‏آيد.[10]‏ البته علم (يعنى علمى كه كشف مى‏كند) هم عقل است. هرچه علم كشف مى‏كند براى عقل انسان هم روشن مى‏شود. [11]‏ جایگاه و نقش عقل در فقه مطهرى جایگاه و نقش عقل در فقه را چنین توضیح می دهد: راهى كه در شيعه هست راه عقل است. عقل حجت است و حجتِ خداست. اما عقل قانون دارد. به نام عقل نمى‏شود هر اظهارنظرى را حجت دانست. از جمله احكام و قوانين عقل اين است كه عقل مى‏گويد دنبال يقين برو... ادامه در لینک زیر: 🌐https://hekmateislami.com/?p=13287 @hekmateislami
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید. ✅ https://b2n.ir/f.akhlagh @hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تیزر فراخوان مقالات کنگره بین المللی علامه طباطبائی - آخرین تمدید ارسال مقالات @hekmateislami