eitaa logo
مجمع عالی حکمت اسلامی
3هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
693 ویدیو
11 فایل
مجمع عالی حکمت اسلامی، مرکزیتی است برای ترویج و گسترش حکمت اسلامی با حضور اساتید و نخبگان علوم عقلی حوزوی و دانشگاهی
مشاهده در ایتا
دانلود
◀️دکتر کاکایی: ملاصدرا می خواهد علوم زمان خود را به وحدت از دیدگاه الهیات برساند 🔸حجت السلام و المسلمین دکتر کاکایی عضو شورای اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه شیراز و رئیس دانشکده الهیات دانشگاه شیراز نیز در این مراسم گفت: ملاصدرا می خواهد علوم زمان خود را به وحدت از دیدگاه الهیات برساند. ایشان با اشاره به همزمانی دکارت و ملاصدرا در اروپا و ایران گفت: دکارت به دنبال این بود که علوم زمان خود را به یک روش برگرداند که آن روش در واقع ملکه علوم یعنی ریاضیات بود. دکتر قاسم کاکایی در بیان تفاوت ملاصدرا با دکارت گفت: ملاصدرا نیز می خواهد علوم زمان خود را به وحدت برساند و آن وحدت از دیدگاه الهیاتی است. به عقیده وی ملاصدرا خدا را درونی کرد برای انسان.او عرفان و فلسفه را با هم می آمیزد و یکی می کند و یک معجونِ شیرینِ دلچسبِ عقل پدیر به نام حکمت متعالیه به ما ارائه می دهد. رییس دانشکده_الهیات دانشگاه شیراز می گوید: برخلاف دکارت که بر علیه همه علوم زمان خود انقلاب کرد،ملاصدرا قطب دین را عقل دانست و علیه همه علوم شورش نکرد.بلکه همه بزرگان مختلف فرهنگ ما را در حکمت متعالیه آشتی داد. ✅http://hekmateislami.com/?p=10630 @hekmateislami
🔹کتاب “جستارهایی در فلسفه اسلامی؛ مشتمل برآراء اختصاصی آیت الله فیاضی(جلد چهارم)” منتشر شد. 🔸فلسفه اسلامی با عمری بیش از هزار سال، سه مکتب مهم و اساسی مشاء، اشراق و حکمت متعالیه را به خود دیده است. این مکاتب در طول یکدیگر قرار داشته‌اند و بخشی از مجموعه‌ای واحد را تشکیل می‌دهند. اما کاروان فلسفه همچنان در حرکت است و اندیشمندان بسیاری به تبیین مکاتب فوق و نیز ارائه دیدگاه اختصاصی خویش می‌پردازند. آیت‌اللّه فیاضی نیز با غور و دقت در مسائل فلسفی در طول ده‌ها سال، دیدگاه‌های خاصی را در جهت تکمیل مباحث فلسفه و نیز تقریب آنها به آموزه‌های اسلامی ارائه کرده است. پژوهش حاضر درصدد بیان آرای اختصاصی آیت‌اللّه غلامرضا فیاضی در پاره‌ای از مسائل فلسفه اسلامی است. @hekmateislami
✔️ هم اکنون برگزاری نشست علمی ابعاد فلسفی و عرفانی حضرت امام خمینی رحمت الله علیه با سخنرانی آیت الله فیاضی در مدرسه صدرخواجو اصفهان @hekmateislami
◀️یکصدمین جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع "شان راهبردی دولت در اندیشه امام خمینی"با ارائه آقای دکتر علیرضا صدرا– سه شنبه 13 خرداد 99 : 🔹 پیش درآمد انقلاب اسلامی ایران گام چهلم نخست: یک.نهادسازی و نظام سازی و تأسیس دو.دفاع مقدس و تثبیت سه.توسعه زیربنایی و تحکیم گام چهلم دوم: « راهبرد گام دوم راهبری» یک.دولت سازی اسلامی دو.جامعه سازی اسلامی سه.امت سازی اسلامی چهار.تمدن سازی اسلامی یا؛ ۱ . چالش دولت سازی کارآمد (نه کارآمدسازی دولت) ۲ . راهبرد الگوسازی پیشرفت جامعه و امت «نهایی سازی، ترویج و تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» ۳ . چشم انداز تمدن سازی نوین اسلامی با؛ کارآمدسازی زیرساختی، ساختاری و راهبردی ملی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، داخلی و خارجی، دولتی، عمومی و خصوصی: نظام مدنی؛ اجتماعی و سیاسی 🔸درآمد دولت سازی کارآمد: نقطه آغازین و محوریت عزیمت کارآمدسازی ملی و پیشرفت مدنی کارآمدسازی ساختاری و راهبردی (ساختار راهبردی و راهبرد ساختاری) ساختار سازی راهبردی و راهبردی سازی ساختاری مدل: دولت معمار مدنی؛ سیاست معماری مدنی دولت هادی (راهنمایی) دولت ولی (سرپرستی) دولت امام (راهبری) سیاست هدایت، سیاست ولایت و سیاست امامت 🔹الگوی دولت: دولت کارگذار – کارگذاری دولت یک.نه دولت حداقلی سرمایه سالاری نه دولت سازی حداکثری سوسیالیستی (توتالیتریستی) مبادی، مبانی و مسایل سیاسی مبادی سیاسی (چرایی؟): فلسفه و حکمت حکومت (دولت) مدنی، دولت (حکومت) حکمت مدنی مبانی سیاسی (چیستی؟): خداشناسی سیاسی، معرفت شناسی سیاسی، ارزش شناسی سیاسی، هستی شناسی سیاسی، انسان شناسی سیاسی؛ انسان گرایی فطری و بشرگرایی غریزی، غایت شناسی سیاسی، جامعه شناختی سیاسی؛ اصالت تجمیعی فرد و جامعه، مسایل سیاسی (چگونگی نظام سیاسی): عدالت مدنی، آزادی مدنی، سعادت مدنی (آسایش بدنی و آرامش مدنی)، مشروعیت سیاسی، حاکمیت سیاسی؛ حاکمیت عمومی (نه همگانی و نه عام)، امامت و ولایت فقیه امنیت مدنی، نظام مدنی، کارامد مدنی، پیشرفت مدنی؛ خودشکوفایی مدنی، کرامت انسانی مدنی پیشرفت مدنی: از فطرت انسانی تا خودشکوفایی مدنی توسعه مدنی: از غریزه بشری تا خودارضایی شخصی (چگونگی) کارگذاری سیاسی دولت کارویژه های دوگانه دولت: الف.سیاست گذاری دولت (ترسیم سیاستهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داخلی و خارجی) ب.سیاست مداری دولت (اعمال سیاست ها) 🔹کارکردهای دولت: (بعد از؛ یک.تبیین علمی نظری دو.ترسیم علمی عملی، سه.ترویج علمی عمومی، گفتمان سازی نخبگانی (تبیینی)، گفتمان سازی مردمی (تبلیغی) ، گفتمان سازی کارشناسی و مدیریتی (توجیهی و ترویجی) چهار.تحقق علمی عینی پیشرفت مدنی: اول.الف.راهبرد مهندسی (معماری) پیشرفت مدنی ب.مهندسی راهبردی پیشرفت مدنی؛ نهادسازی و نظام سازی پیشرفت مدنی دوم.الف.راهبرد مدیریت پیشرفت مدنی ب. مدیریت راهبردی پیشرفت مدنی ۱ . بسیج نیروها و نهادها و منابع مادی، مالی، معنوی و سرمایه انسانی و فکری سخت افزاری، نیمه سختافزاری و نرم افزاری بالفعل، فعال و غیرفعال، بالقوه داخلی و خارجی ۲ . سازماندهی ساختاری پیشرفت مدنی الف. حقوقی و قانونی (قانونگذاری) «راهبرد کارامدسازی قانونی راهبری» ب.اداری و اجرایی (بوروکراسی و دیوان سالاری) ۳ . اداره و پیشبرد ۴ . نظارت و کنترل: پایش الف.رصد (مانیتورینگ) ب. ترویج و تحقق(تزریق: دیسپاچینگ) سوم.الف.راهبرد آسیب شناسی و آسیب زدایی پیشرفت مدنی ب. آسیب شناسی و آسیب زدایی راهبردی پیشرفت مدنی (بازمهندسی: مهندسی مجدد، مکرر و مستمر) 🔸برآمد یک.ساختارسازی ستادی (قرارگاهی) راهبردی دولت ستادسازی دولت (بجای سازمانی و فرانهادی) ۱ . تجربه قرارگاه خاتم (ص) دفاع مقدس الف.حضور و مشارکت مردمی و ب.یک.آموزش، دو.ساماندهی، سه.تجهیز (تسلیح) و چهار مدیریت (فرماندهی) دولتی /حاکمیتی ۲ . تجربه ستاد ملی مبارزه با کرونای کشور دو.غیر دولتی سازی صف (واگذاری سازی): عمومی سازی - خصوصی سازی (اقتصادی، سیاسی و فرهنگی)؛ *اول.راهبری و مجمع تشخیص الف.ترسیم چشم اندازهای میان مدت ببالا ب.تصویب سیاستهای کلان کوتاه مدت ببالا (مجلس خبرگان راهبردی: مجلس خبرگان راهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام متشکل از بازای هر یک میلیون یک نفر: یک.۵۰% شخصیتهای حقیقی توسط رهبری دو.۵۰% شخصیت حقوقی نمایندگان مجامع تخصصی و صنفی) *دوم.مجلس شورای اسلامی کارگروه بندی (کمیسیون بندی): یک.قانونگذاری (پنجساله، یکساله و عادی) دو.نظارت بر حسن اجراء؛ الف.کارگروه توسعه اقتصادی و آسایش همگانی ب.کارگروه توسعه و تعادل سیاسی و کارامدسازی ملی ج.کارگروه توسعه و تعالی فرهنگی؛ معنوی و اخلاقی و تضمین آرامش مدنی *سوم. مدیریت اجرایی کشور ریاست جمهوری، معاونت ها و سازمانها و وزارتخانه های راهبردی (اقتصادی، سیاسی و فرهنگی) *چهارم.خودگردانی استانی (تمرکز زدایی) ✅http://hekmateislami.com/?p=10650 @hekmateislami