eitaa logo
مجمع عالی حکمت اسلامی
2.6هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
536 ویدیو
8 فایل
مجمع عالی حکمت اسلامی، مرکزیتی است برای ترویج و گسترش حکمت اسلامی با حضور اساتید و نخبگان علوم عقلی حوزوی و دانشگاهی
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️سالروز وفات کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها تسلیت باد @hekmateislami
🔶 دومین پیش نشست علمی همایش 🔺به همت اسلامی و جمعی از موسسات علمی برگزار می‌شود: ✅ نشست علمی با موضوع "مولفه‌ها و شاخصه‌های " 🎙با حضور آقایان: 📅 چهارشنبه 12 آذرماه ماه 99 / ساعت 18 تا 20 📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐join.skype.com/f6G4330gqaeE @hekmateislami
◀️ روش تفسیری علامه طباطبایی 🔹مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه تبریز در همگامی و همراهی با سیاست‌ها و برنامه‌های مجمع عالی حکمت اسلامی، در ششمین ویژه برنامه‌های بزرگداشت علامه طباطبایی(ره) مشارکت جدی داشت و نشستی را با همکاری مرکز مطالعات علم و دین دانشگاه صنعتی سهند، چهارشنبه ۲۱/۰۸/۹۹ از ساعت ۱۴:۳۰ لغایت ۱۷ به صورت مجازی برگزار کرد. 🔸در این نشست علمی ابتدا جناب آقای دکتر میکائیل جمال پور بحث خود را با عنوان: «تأملی پیرامون نظریۀ اداکات اعتباری علامه طباطبایی» ارائه که توسط آقایان دکتر جوان پور و حجت الاسلام والمسلمین نیازی – از اساتید حوزه و دانشگاه – مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت. 🔹در ادامه حضرت حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز طی سخنانی به بررسی نقش و جایگاه علامه طباطبایی در احیای حکمت اسلامی پرداختند. 🔹در ادامه این نشست، آیت الله فیاضی رئیس محترم هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی در خصوص روش تفسیر علامه طباطبائی (ره) بحث مبسوطی را ایراد نمودند و به شبهه کسانی که می‌پندارند تفسیر قرآن به قرآن، کنار گذاشتن اهل بیت علیهم‌السلام در تبیین وحی آسمانی است، پاسخ دادند. مشروح سخنان ایشان با موضوع «روش تفسیری علامه طباطبایی» به استحضار علاقمندان می رسد: اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدالله رب العالمین و الصلاه و السلام علی رسوله محمد و آله الطیبین الطاهرین و لعنت الله علی اعداءهم اجمعین. خدای متعال را سپاس می گوییم که به ما عنایت فرمود به کاری اقدام کنیم که مورد توجه و عنایت خاص رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه­ای است و از خدای متعال می­خواهیم که به ما آن اخلاص و روح بندگی را عنایت بفرماید که بتوانیم این کار را به درستی به مقصد برسانیم. 🔸عرض سلام و ارادت دارم خدمت نماینده محترم مقام معظم رهبری در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه محبوب شهر تبریز؛ حضرت آیت الله آل هاشم که واقعا در سایه عنایات ایشان ما توانستیم بحمد لله در این استان شعبه ای از مجمع عالی حکمت را در شهر تبریز داشته باشیم و همان طور که حضرتشان فرمودند جناب آقای شاهدی بسیار نیروی ارزنده و پیگیر و جدی هستند. امیدواریم که انشاالله عنایات موالیمان به خصوص حضرت ولی عصر (صلوات الله علیه) شامل حال حضرت آقای آل هاشم و همه خدمت­گزاران این نظام مقدس باشد . 🔹عرضی که بنده در حضور شما می خواهم داشته باشم، مسئله ای است که حضرت علامه طباطبائی به آن تاکید فرموده اند و آن، تفسیر قرآن به قرآن است. حضرت علامه طباطبائی فرموده اند که قران نیاز ندارد برای خودش به چیزی غیر از خودش. بنابر این، تفسیر قرآن با قرآن نیاز به چیز دیگری ندارد. این سخن اگرچه حساسیت برخی را برانگیخته اما حق این است که سخنی است بسیار قویم و متین، به شرط اینکه توجه شود که منظور و مراد ایشان ناظر بر چیست. حضرت علامه نفرموده اند که مفسران در تفسیر قرآن فقط به قرآن نیاز دارند و به غیر قرآن نیاز ندارند؛ هرگز چنین نفرموده اند. آنچه که ایشان فرموده اند این است که خود قرآن نیاز ندارد. به این معنا که قرآنی که تبیان کل شیء است؛ قرآنی که نور است، معنا ندارد که برای تبیین، به غیر خودش نیاز داشته باشد. برای اینکه به این مسئله توجه شود، لازم است اول به این آیه قرآن دقت شود که خود علامه به صراحت این آیه مبارک را آورده اند: ” وَ نَزَّلْنا عَلَیْکَ الْکِتابَ تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ‌ءٍ ” (ای پیامبر، ما قرآن را فرستادیم در حالی که مبین همه چیز است.سوره نحل/۸۹). اینکه قرآن مبیّن همه چیز است، علامه طباطبائی در تفسیرشان فرموده اند که دو احتمال وجود دارد: یکی اینکه هیچ مسئله ای از مسائل که می­توان آنرا به عنوان یک مسئله طرح کرد و برای آن پاسخ خواست، وجود ندارد، مگر اینکه پاسخی برای آن در قرآن وجود دارد. به تعبیر دیگر، قرآن کتاب علم الهی است؛ یعنی آنچه را که خدا می­داند و برای بشر قابل فهم است در قرآن آمده است. مؤید این احتمال، روایات معتبری است که در جوامع روایی داریم. در کافی شریف چاپ دارالکتب الاسلامیه جلد ۱ صفحه ۶۱ از امام صادق- علیه السلام- نقل است که... ادامه در... ✅http://hekmateislami.com/?p=11267 @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه فلسفه سیاسی وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه فلسفه دین وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه فلسفه هنر و ارتباطات وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه سایر گروه ها وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه سایر گروه ها وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه فلسفه هنر و ارتباطات وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه سایر گروه ها وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
▪️ارتحال عالم ربانی حضرت آیت الله یزدی را به محضر مقام معظم رهبری، حوزه های علمیه و بیت مکرم ایشان تسلیت عرض می کنیم. مجمع عالی حکمت اسلامی @hekmateislami
این جلسه بصورت حضوری و مجازی برگزار می شود. @hekmateislami
🔻 به مناسبت سالروز جهانی فلسفه 🔸 توسط قطب علمی فلسفه دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با همکاری نهادهای علمی از جمله مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)؛ برگزار می‌شود: 📙 همایش ملی "فلسفه دین اسلامی" ✅ با پیام تصویری حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) 🎙 سخنرانان: 🔸 آیت‌الله علی‌اکبر رشاد 🔸 حجت‌الاسلام دکتر ابوالفضل ساجدی 🔸 حجت‌الاسلام دکتر علیرضا قائمی‌نیا 📅 پنجشنبه ۲۷ آذرماه ۹۹ ساعت ۱۵:۰۰ 📣 پخش زنده و مستقیم از : 🌐 aparat.com/iictchannel/live 🌐 instagram.com/iict.ac_ir @hekmateislami
◀️یکصد و نهمین جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی سه شنبه ۱۱ آبان ۹۹ از ساعت ۲۰ بمنظور بررسی موضوعات: ۱-ضرورت تاسیس دولت از منظر فلسفه سیاسی اسلامی ۲-تبیین منظر انسان شناسی با تاکید برمحور فطرت و طبیعت " با حضور اعضای محترم گروه به صورت مجازی برگزار شد. در ابتدای این جلسه آقایان دکتر غلامرضا بهروزی لک، دکتر محمد حسین طالبی، دکتر مرتضی یوسفی راد و دکتر محسن مهاجرنیا به ارائه دیدگاههای خود در خصوص ضرورت تاسیس دولت از منظر فلسفه سیاسی اسلامی پرداختند. 🔸دکتر غلامرضا بهروزی لک: در فلسفه اسلامی آنچه محقق شده بر اساس طبع مدنی و بر اساس دیدگاه مدنی بالتبع ارسطو و افلاطون است و از این پرسش که انسان چگونه آفریده شده‌ است، براساس این دیدگاه فاصله گرفته است. در خصوص نسبت طبیعت و فطرت، علامه طباطبایی در المیزان فطرت و طبیعت را با هم اعلام کرده است. طبع همان ویژگی حیوانی که با این زندگی هماهنگ شده ولی فطرت بُعد روحانی انسان است. البته فطرت فقط بُعد روحی محض نیست بلکه در زندگی دنیوی هم وجود دارد. آیت الله جوادی آملی می‌فرماید فطرت غیر از طبیعت و غیر از غریزه است و ویژگی انسان است که با بینش شهودی به آن می‌رسد. پس فطرت غیر از طبیعت و غریزه است و فطرت انسان را به راه درست هدایت می‌کند و فطرت در دو بُعد شناخت و احساس بیان شده است. (بینش و گرایش) اگر فطرت از مسیر خودش خارج شود فطرت محجوبه (حجاب) می‌شود. پس وقتی فطرت این مقدار مهم است و برخی اوقات به مدنی بالفطره بودن هم خوب اشاره نشده است. سوالی که مطرح است اینکه آیا خدا انسان را بگونه‌ای آفریده است که بطرف فطرت واقعی کشش پیدا کند؟اگر فطرت الهی است پس باید یک کشش حقه را در انسان جستجو کنیم. 🔹اینکه فطرت چگونه سبب می‌شود که دولت مطلوب شکل گیرد تا دولت محجوبه شکل نگیرد. دولت محجوبه به خاطر موانع است که با جنود جهل این موانع شکل می گیرد، لذا استضعاف شکل می‌گیرد، استضعاف به معنای فقر معیشتی نیست؛ بلکه آنکه باید در جایی باشد و از آنجا کنار گذاشته شود، استضعاف شکل می‌گیرد. مردم انسان‌هایی هستند که از فطرت الهی برخوردار هستند و به دنبال هدایت می‌گردند و این اقتضائات که از نظریه فطرت می‌توان در حکمت متعالیه استفاده شود فواید بسیاری خواهد داشت. 🔸در آیه ۲۱۳ سوره بقره یکی از چیزهایی که مغفول واقع شده، ماهیت امت واحده است، امت واحده، ناقص است یا خیر؟ یا اینکه امت واحده امت بسیطی است که در آن دولت وجود داشته و در راس آن نبی و هادی بوده، تا زمانی که نیازهایی برایشان پیش آمده و وقتی روابط گسترده شد، اختلاف بوجود آمد لذا بخاطر پیچیدگی جوامع و وجود موانع شریعت می آید که شریعت از زمان حضرت نوح نبی آغاز می‌شود، پس اینگونه است که شریعت می‌آید... ادامه در... ✅http://hekmateislami.com/?p=11305 @hekmateislami
گروه روش شناسی علوم انسانی برگزار می‌کند: نقد کتاب قانون اخلاق؛ تالیف آیت الله عابدی شاهرودی باحضور: دکتر سید محمدرضا حسینی بهشتی، دکتر محسن جوادی، دکتر حمید رضا حسنی مورخ سه شنبه 25 آذر 99 ساعت 14-16 لینک ورود به جلسه: https://webinar.ihcs.ac.ir/b/ihc-g6r-ved @hekmateislami