eitaa logo
مجمع عالی حکمت اسلامی
2.7هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
566 ویدیو
8 فایل
مجمع عالی حکمت اسلامی، مرکزیتی است برای ترویج و گسترش حکمت اسلامی با حضور اساتید و نخبگان علوم عقلی حوزوی و دانشگاهی
مشاهده در ایتا
دانلود
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ ◼️روح بلند عالم عامل و حکیم متأله حضرت آیت الله سید حسن مصطفوی (رحمت الله علیه) به ملکوت اعلی پیوست. ◾️مجمع عالی حکمت اسلامی رحلت جانسوز این عالم و فیلسوف والامقام را تسلیت عرض می کند. @hekmateislami
14.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مستند حکیم متأله؛ ویژه برنامه اجلال از مقام علمی حضرت آیت الله سید حسن مصطفوی؛ ● این مراسم ۸ خرداد ۱۳۹۲ در قم و از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شده بود. @hekmateislami
متن لوح تقدیر به حضرت آیت الله سید حسن مصطفوی(ره) در مراسم اجلال علمی با امضاء حضرات آیات عظام: جوادی آملی، سبحانی و مصباح یزدی. ● این مراسم ۸ خرداد ۱۳۹۲ در قم و از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شده بود. @hekmateislami
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید. ✅ https://b2n.ir/g.kalam @hekmateislami
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید. ✅ https://b2n.ir/f.honar @hekmateislami
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید. ✅ https://b2n.ir/f.akhlagh @hekmateislami
▪️پیام تسلیت مجمع عالی حکمت اسلامی به مناسبت ارتحال حضرت آیت الله سیدحسن سعادت مصطفوی(ره) 🌐http://hekmateislami.com/?p=13601 @hekmateislami
◼️پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی درگذشت آیت الله مصطفوی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در پیامی رحلت عالم فرزانه آقای حاج سید حسن مصطفوی را تسلیت گفتند. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم درگذشت عالم فرزانه جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج سید حسن مصطفوی رحمة‌الله‌علیه را به خاندان گرامی و شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض می‌کنم. تحقیق و تدریس در علوم عقلی و فلسفه‌ی اسلامی برجسته‌ترین فعالیت علمی این روحانی انقلابی و پر تلاش بود که در کنار اشتغالات فرهنگی و مردمی، کارنامه‌ئی وزین برای آن بزرگوار پدید آورده بود. از خداوند متعال پاداش بزرگ و رحمت و مغفرت برای ایشان مسألت می‌کنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۸ شهریور ۱۴۰۱ @hekmateislami
⬅️هشتاد و یکمین جلسه گروه علمی فلسفه هنر و ارتباطات مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع “مبانی هنر از منظر آیت الله جوادی آملی” با ارائه حجت الاسلام دکتر مسلم گریوانی – سه شنبه 8 شهریور 1401 : 🔹سرفصلهای این نشست در چند محور مطرح شد: 1.دلیل انتخاب دیدگاه علامه جوادی آملی در عرصه هنر 2.تعریف ایشان از هنر و تبیین و تقریر مبانی هنر 3.ارائه پیشنهاد به محققان این عرصه درباره محور نخست، چند ویژگی در اندیشه ایشان باعث انتخاب این عنوان و جلسه شده است: یکی اینکه هنر در اندیشه آیت الله جوادی آملی، در رفعت قرار دارد. علامه جوادی، «تمدن» را کنار «تدین»، مکمل همدیگر می دانند و برای تحقق تمدن اسلامی، هنر را از ارکان آن تلقی میکنند. تعبیری که خود ایشان دارند باریک و جالب است که: «هنر از فرایض تمدن اسلامی است نه از نوافل آن!» دوم اینکه ایشان صاحبِ اندیشه هستند. ایشان به لحاظ فکری در دستگاه معرفتی حکمت متعالیه تنفس میکنند و از این جهت، دارای یک سامانه معرفتی هستند که هرکدام از مفاهیم بنیادین از قبیل: عقل، علم، هنر، وحی، نقل، عرفان و... در جایگاه خود و به صورت بهم پیوسته تعریف می شود. بر این اساس، ویژگی مدرسه حکمی علامه جوادی این است که وحی را در مرکز همۀ علوم، معارف، منابع و مناهج معرفتی برمی‌شمرند. وحی در کنار عقل و نقل و تجربه نیست، بلکه در طول آنهاست. همچنین عقل در این مدرسه، در همۀ سطوح و روش‌های معرفتی حضور فعال دارد. در چنین تصویری است که علوم وحیانی از جمله فلسفه وحیانی، عرفان وحیانی، هنر وحیانی و... شکل می گیرد. ویژگی سوم، امتداد عینی و انضمامیِ حکمت در اندیشه ایشان است. فضلایی که پیگیر آثار و دروس علمی ایشان هستند میدانند ایشان معارفِ حکمت نظری را گاهی تا اٌپن آشپزخانه (در هنر معماری)، پشت فرمان خودرو (در فن رانندگی) و حکمت عملی را گاهی تا مهد کودک امتداد عینی میدهد. در یک تعبیری میفرمایند: راننده باید فرمان خودرو را به دست عقل دهد نه صرف عضلات دست! اما محور دوم درباره تعریف و تصویر ایشان از هنر است. ایشان معتقدند: «هنر عبارتست از: تبدیل کمال به جمال از رهگذر خیال» به بیان دیگر هنر عبارتست از: «تنزیل امر معقول به کارگاه خیال و تبدیل آن به جمال محسوس.» همانطور که پیداست این تعریف دارای کلیدواژگان مهم و کلیدی است از قبیل: خیال، کمال، جمال، محسوس، تنزیل و... که هرکدام از اینها حکایت از داشتن مبانی فلسفی و حکمی در اندیشه ایشان دارد و این مساله ما را به سمت تبیین مبانی اندیشه ایشان در عرصه هنر یعنی محور سوم گسیل می دهد. توضیح اینکه: برای فهم این تعریف نیازمند درک سه مفهوم کلیدی است: مفهوم «کمال»، «زیبایی» و «هنر». توضیح اینکه هنر نیز در منظومه فکری ایشان ذیل حکمت متعالیه تعریف می شود و در این هندسه، هر چه به وجود هستی برگردد ـ نه به اعتبار و قرارداد ـ کمال نام دارد و از آنجا که خداوند هستی محض است، زیبایی محض هم است. همچنین آنچه که از همین سنخ و صبغه است و در کمال او سهم مؤثری دارد، زیبایی نام دارد و اگر کسی بتواند چنین کمالی را ارائه کند، او را هنرمند و چنین کاری را هنر می شمارد. ایشان در بیان دیگری زیبایی یا جمال را چیزی می داند که به دستگاه ادراکی انسان ملایمت داشته باشد و هنر را خلاقیّت این دستگاه (ادراکی) معنا می کند و کسی که چنین شیء هماهنگی را بیافریند، هنرمند است... ادامه در لینک زیر: 🌐hekmateislami.com/?p=13604 @hekmateislami