💠تولد امام باقر در سال ۷۵ هجری یعنی چهار سال قبل از واقعه شهادت جدش حسین بن علی علیه السلام در کربلاست و مطابق تصریح بعضی مورخین امام باقر علیه السلام که در آن وقت کودکی چهار ساله بوده در آن واقعه حاضر بوده و داستانی هم از محاجه آن حضرت - با آنکه کودک خردسال بوده- در مجلس یزید بن معاویه نقل کرده اند.
📚استاد شهید مرتضی مطهری، کتاب سیره معصومین، ص۵۵
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
🌹 فرصت ويژه پرواز رجبيه به سوي #سلامت_معنوي
متن روايت:
🔅«عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى نَصَبَ فِي اَلسَّمَاءِ اَلسَّابِعَةِ مَلَكاً يُقَالُ لَهُ اَلدَّاعِي فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ يُنَادِي ذَلِكَ اَلْمَلَكُ كُلَّ لَيْلَةٍ مِنْهُ إِلَى اَلصَّبَاحِ طُوبَى لِلذَّاكِرِينَ طُوبَى لِلطَّائِعِينَ وَ يَقُولُ اَللَّهُ تَعَالَى أَنَا جَلِيسُ مَنْ جَالَسَنِي وَ مُطِيعُ مَنْ أَطَاعَنِي وَ غَافِرُ مَنِ اِسْتَغْفَرَنِي اَلشَّهْرُ شَهْرِي وَ اَلْعَبْدُ عَبْدِي وَ اَلرَّحْمَةُ رَحْمَتِي فَمَنْ دَعَانِي فِي هَذَا اَلشَّهْرِ أَجَبْتُهُ وَ مَنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ وَ مَنِ اِسْتَهْدَانِي هَدَيْتُهُ وَ جَعَلْتُ هَذَا اَلشَّهْرَ حَبْلاً بَيْنِي وَ بَيْنَ عِبَادِي فَمَنِ اِعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَيَّ»
🔰همانا خداي تبارك و تعالي در آسمان هفتم فرشته اي به نام داعي منصوب كرده است ، پس هنگامي كه ماه رجب فرا رسد ، آن فرشته هر شب تا به صبح چنين ندا سر مي دهد :«خوشا به حال بر ذاكران ، خوشا به حال اطاعت كنندگان ، خداوند تعالي مي فرمايد : من همنشين هر كسي هستم كه با من هم نشيني كند و مطيع كسي هستم كه مرا اطاعت كند و آمرزنده كسي هستم كه از من آمرزش طلبد . اين ماه ، ماه من است و بنده ، بنده من و رحمت ، رحمت من . پس هر كس در اين ماه مرا بخواند ، اجابتش مي كنم و هر كه از من درخواست كند عطايش مي كنم و هر كه از من هدايت طلبد ،هدايتش مي كنم و اين ماه را ريسماني ميان خود و بندگانم قرار دادم پس هركس به آن چنگ زند ، به من خواهد رسيد . »
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
🏴 امام هادی (علیه السلام)
▪️ فرمود: «مَنْ هَانَتْ عَلَیهِ نَفْسُهُ فَلَا تَأْمَنْ شَرَّهُ»؛كسی كه خود را كریم نمی داند و #كریمانه زندگی نمی كند، از شرّ او در امان نباش، زیرا كسی كه به خودش رحم نمی كند یقیناً به شما رحم نخواهد كرد!
#آیت_الله_جوادی_آملی
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
برای ماهم چراغ بیاور!
دنیا تاریک است...
📚"برگرفته از کافی ، ج 2 ، ص 424 ، حدیث 4"
🏴#امام_هادی_علیه_السلام
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
💠💠⚜️💠💠
#بررسی_شبهات_زنان
#در_محضر_استاد
#دکتر_نخاولی
✅الگوگیری نابجا
شاید در بحث همین استثناها، سؤال شود که پس چرا حضرت عیسی علیه السلام مجرد بود؟ در جواب باید گفت: ما چکار به حضرت عیسی داریم؟ اما زمان علیه السلام هم شاید مجرد باشند. مگرما شرایط ایشان را داریم؟ اقتضائات و شرایط خاص، برای افراد خاص است. بحث عمومی با شرایط متعارف، قابل الگوگیری است. یک بحثی در سیره و تاریخ مطرح است که آیا همه چیز آن قابل الگوگیری است؟ هر چه ما میکشیم از افراد نیمچه دان است. چون افراد خبر ندارند، صرفاً یک چیزی شنیده اند یا خوانده اند. ما در تاریخ خیلی چیزها میخوانیم. پیامبر در 25 سالگی ازدواج کردند. آیا این الگو است؟ قطعاً نه! اگر کسی بخواهد به استناد این موضوع الگو بگیرد هیچ از دین نفهمیده است. اینکه آدم چهار تا گزاره حفظ کند که دین فهم نمیشود. این خودش یک بحث مبنایی خیلی دقیقی است که کجای سیره الگوست و کجا نه؟
پس آن اقتضائات خاص حضرت عیسی علیه السلام است. راجع به امام زمان علیه السلام هم نمیدانیم؛ گزارههای قطعی نداریم. یا مثلاً حضرت معصومه علیها السلام، یا در بین بزرگان مثل شیخ طوسی یا بعضی دیگر که مجرد بودند. اولاً کار پاکان را قیاس از خود مگیر؛ او تکلیف خودش را میداند. ثانیاً اگر اشتباه کرده که اشتباه کرده ازدواج نکرده، اگر هم کارش درست باشد آن شرایط مربوط به خودش است. پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام این همه تبلیغ و ترغیب به ازدواج کرده اند، آیا گفته اند فقط بی سوادها، علّاف ها، بقالها و کاسبها بروند ازدواج کنند؟ آنها که میخواهند دانش یاد بگیرند مجرد بمانند؟ معنی ندارد.
ادامه دارد
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
✅ ماه رجب، ماه «فتح باب» است
🌸 استاد نخاولی (مد ظله العالی) :
🌺 ماه رجب، ماه «فتح باب» است، یعنی زمینۀ تغییر حالات انسان را ایجاد میکند.
🌺 بنابراین فرد سالک :
👈 باید در سه ماه رجب، شعبان و ماه مبارک رمضان، برنامههای خود را سبکتر کرده و خود را برای رسیدن به خداوند، فارغ نماید و تا میتواند از این ماهها استفاده کند؛ و اگر چنین نکند، در قعر خاک است!
👈 باید نیت او خالص باشد؛ یعنی نباید کارهایش را برای استفادۀ نفس انجام دهد ولو به این نیت که به درجاتی برسد، بلکه در این ماه فقط و فقط باید به دنبال رضایت خداوند باشد.
👈 باید شبها را زودتر بخوابد، و روزها را مراقبه داشته باشد.
👈 باید رصد کند و ببیند چه کارهایی او را در عبور از نفس کمک میکند، و با چه اعمالی توجه به خداوند حاصل میگردد.
🌺 آری! در این ماه باید فقط و فقط به دنبال خداوند باشیم...
#فضیلت_و_اعمال_ماه_رجب
#در_محضر_استاد
#نکات_معرفتی
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
#حدیث
امام على عليه السلام:
و اعلَمْ أنَّ المَخْرَجَ في أمرَينِ : ما كانتْ فيهِ حِيلَةٌ فالاحْتِيالُ، و ما لَم تكُنْ فيهِ حِيلةٌ فالاصْطِبارُ .
بدان كه دو راه نجات بيشتر نيست: يا مشكلى چاره دارد كه بايد چاره انديشى كرد و يا چاره ندارد كه در آن صورت بايد شكيبايى ورزيد.
📚ميزان الحكمه جلد دوّم،صفحه 188
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
💎امشب لیله الرغائب است💎
" شب آرزوها "
شب خواستن ها ,
شب طلب کردن ها ,
شب بخشش خداوند ,
شب گرفتن آنچه می خواهی
از قدرت لایزال
پس :
محیا شو , دلت را از
کینه ها خالی کن , ببخش ,
مهربان تر از همیشه باش
تا دلت آینه ای شود و صیقلی
چه زیبا شبی ست امشب...
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هرگاه قصد روی تو ابن الرضا کنم
با نام تو خدای دلم را صدا کنم
گویند جود توست فزون از جوادها
با ذکر یا جواد دلت را رضا کنم
🌸ولادت امام محمدتقی (ع) بر همگان مبارک
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️فراخوان پذیرش حوزه های علمیه خواهران در همه سطوح حوزوی
برای سال تحصیلی1400_1401
🔰ثبت نام از ۲۵ بهمن ماه ۱۳۹۹تا اردیبهشت ماه۱۴۰۰🔰
✅ثبتنام با مراجعه به:
www.whc.ir
⭕️تاريخ، افراد سر از پا نشناخته زيادى را میشناسد كه بی اختيار جان خود را در راه مهر على فدا كردهاند. اين جاذبه را در كجا میتوان يافت؟ گمان نمیرود در جهان نظيرى داشته باشد. على به همين شدت دشمنان سرسخت دارد، دشمنانى كه از نام او به خود میپيچيدند. على از صورت يك فرد بيرون است وبه صورت يك مكتب موجود است، و به همين جهت گروهى را به سوى خود میكشد و گروهى را از خود طرد مینمايد.
🔰آرى، على شخصيت دونيرويى است🔰
📚منبع:
مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى، ج16، از صفحه 232 الى 235
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
💠جمع اضداد دراوصاف امیرالمؤمنین(ع)💠
🔹 قطع نظر از سخنان علی(ع)، به طور کلی روح علی(ع) یک روح وسیع و همه جانبه و چند بعدی است و همواره به این خصلت ستایش شده است.
🔸 او زمامداری است عادل، عابدی است شبزندهدار، در محراب عبادت گریان و در میدان نبرد خندان است، سربازی است خشن و سرپرستی است مهربان و رقیق القلب، حکیمی است ژرف اندیش، فرماندهی است لایق.
🔹 او، هم معلم است و هم خطیب و هم قاضی و هم مفتی و هم کشاورز و هم نویسنده. او انسان کامل است و برهمه دنیاهای روحی بشریت محیط است.
📗 استاد مطهری، سیری در نهج البلاغه
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
نرسد اگر به على کسى، به کجا رود؟ به کجا رسد؟
#امیرالمومنین_عليه_السلام
#حضرت_پدر
#ميلاد_مبارك🌺
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
#حدیث
امام على عليه السلام:
أحمَقُ النّاسِ مَن ظَنَّ أنّهُ أعْقَلُ النّاسِ
احمق ترين مردم كسى است كه خود را عاقل ترین مردم مى داند
📚غررالحكم حدیث 3089
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
🔰صبر حضرت زینب (س):
«شهید مطهری» در این رابطه می نویسد: «در حماسه حسینی آن کسی که بیش از همه درس تحمل و بردباری را آموخت و بیش از همه این پرتو حسینی بر روح مقدس او تابید خواهر بزرگوارش زینب ـ سلام الله علیها ـ بود
🔰خطبه های آتشین و زیبای زینب(س) در کوفه و شام که یزید و یزیدیان را رسوا ساخت در حد اعلای فصاحت و بلاغت بود. شهید مطهری در این رابطه می نویسد:
«خطابه ای که حضرت زینب در مجلس یزید خوانده است از خطابه های بی نظیر دنیاست
📚مجموعه آثاراستادشهیدمطهری ، ج 17 ص 406.
#استاد_مطهری
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
⭕️گزارشی از طرح ملی بینش مطهر در دانشگاه آزاد
✅تا کنون125نفر از کارمندان و اساتید دانشگاه آزاد #استان_مرکزی در این طرح شرکت کردهاند.
✅هم اکنون مرحله اول این طرح به شکل مجازی در حال برگزاری است.
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
#حدیث
رسول اللّه صلى الله علیه و آله :
دُعاءُ الوالِدِ لِوَلَدِهِ کَدُعاءِ النَّبِیِّ لاُِمَّتِهِ .
دعاى پدر براى فرزند ، مانند دعاى پیامبر براى امّت خویش است .
📚مشکاه الأنوار : ص ۲۸۲
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
💠بسم الله الرحمن الرحيم
با سلام و تحيت
بينشپژوهان عزيز
چهارمین جلسه سراسري دوره ملي بينش مطهر بر اساس مقرري سوم كتاب آزادي انسان، فردا سهشنبه 12 اسفند از ساعت ۱۰ صبح برگزار ميشود.
پخش مستقيم اين جلسه از طريق هريك از لينكهاي ذيل صورت ميپذيرد.
http://ecourse.iauec.ac.ir/live
https://www.aparat.com/iau.bineshmotahar/live
شماره پشتيباني : 02142863377
دبيرخانه دوره ملي بينش مطهر
بسم الله الرحمن الرحیم
⭕️ قابل توجه مخاطبین عزیز و گرامی
🔆 همایش مجازی
🎙 سخنران: حجت الاسلام سید مجتبی امین جواهری (استاد حوزه و دانشگاه)
🌐 موضوع: مولفه های معنویت اسلامی از دیدگاه شهید مطهری (مبتنی بر کتاب آزادی بندگی)
⏰ زمان: چهارشنبه 13 اسفند ساعت 19
◀️حضور در جلسه از طریق لینک https://www.instagram.com/binesh_qom/ در پیام رسان اینستاگرام
◀️ از طریق لینک مقابل در نرم افزار اسکای روم https://www.skyroom.online/ch/u09379448686/amin1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مفهوم_آزادی_معنوی
#وابستگی_آزادی_اجتماعی_به_آزادی_معنوی
📌متناسب با کتاب آزادی انسان
#کانال در ایتا و تلگرام:
🆔 @hekmatemotahar1
#اینستاگرام:
https://www.instagram.com/hekmatemotahar1
✨اللهُمَّ عَجِّل لوَلیّک الفرج✨
از ۱۴۴۰ دقیقه ای که در روز وقت داریم برنامه ریزی کنیم حداقل ۴۰ دقیقه کتاب های #شهید_مطهری را مطالعه کنیم.
🔰🔰🔰
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
#اینستاگرام:
https://www.instagram.com/hekmatemotahar1
⭕️#اطلاعیه
✅به زودی جزئیات فراخوان همکاری با موسسه #بینش_مطهر_استان_مرکزی اطلاع رسانی خواهد شد.
با ما همراه باشید.
🆔@hekmatemotahar1
⁉️سوال:
اگه خدا بخشنده است، پس چرا ما گناه نکنیم؟
اگه خدا رحمن و رحیم هست، پس من هرکاری بکنم من رو میبخشه.
✅جواب:
در بخشنده بودن و مهربان بودن خدا که شکی نیست
اما باید در نظر داشت که خداوند علاوه بر "رحمن"و "رحیم" اسماء دیگری هم دارد، مثل:
مالک، عادل، خافض، خالق، رازق، باسط، معز، مذل، سمیع، بصیر، علیم، خبیر، شهید، ولی، مجیب، حکیم، وکیل، هادی، مجید، واحد، اول، آخر، ظاهر، باطن، و ...
◀️کسی که ظلم میکند ویژگی "مالک" بودن و عادل بودن خداوند را فراموش کرده
و از ویژگی "خافض"(پست و خوار کننده بودن) و "منتقم" خدا غافل شدهست.
◀️کسی که ربا میخورد از ویژگی "رازق" بودن و "باسط" (فراخ کننده روزی بودن) خدا غافل شدهست.
◀️کسی که تهمت میزند یا غیبت میکند ویژگی "سمیع" و "بصیر" و "علیم" و "خبیر" بودن خدا را زیر سوال میبرد.
◀️کسی که مرتکب قتل میشود، ویژگی "شهید"(بیننده) بودن و "عادل" بودن خدا را فراموش کردهست.
◀️کسی که مشروب میخورد ویژگی "بصیر" و "حکیم" و "هادی" بودن خدا را فراموش کردهست.
◀️کسی که عبادات و واجبات را انجام نمیدهد، ویژگی "مجید" (بسیار لایق ستایش بودن) خدارا نادیده گرفته.
◀️کسی که از زندگی ناامید است، ویژگی "ولی"(دوست بودن)، "وکیل" (عهده دار بودن همه موجودات)، "حکیم" و "مجیب" (پاسخگو) بودن خدا را زیر سوال برده است.
◀️کسی که از فقر گلهمند است از ویژگی "معز" (عزیز کننده) خدا غافل شده است.
◀️کسی که به مال خود مغرور میشود، از ویژگی "مذل" (خوارکننده) بودن خدا غافل شده است.
◀️کسی که مرتکب شرک میشود، از ویژگی "واحد" بودن خدا غافل میشود.
◀️کسی که کافر است، از ویژگی "اول" و "آخر" بودن خدا غافل است.
#شبهه
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
⁉️سوال:
در کشورهای اسلامی دنبال روزه خوار میگردند تا شلاقش بزنند، اما دنبال گرسنه نمیگردند تا سیرش کنند.
✅جواب:
مسلمانان برای فطریه، صدقه، زکات و افطار دادن
به دنبال فقرا هم میگردند!
◀️کسی هم به دنبال روزه خوار نمیگردد تا شلاقش بزند آنچه مستحق مجازات است (تظاهر به روزه خواری) است نه خود روزه خواری
یعنی عمد داشته باشد که بگوید من روزه خوارم!
◀️اصلا فلسفه مجازات روزه خواری رو یاد بگیریم:
جلوی گرسنه غذا خوردن آنقدر زشت است که فرد مستحق مجازات میشود.
#شبهه
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
🎁جوایز اولین جشنواره اعتکاف🎁
📚پژوهشی در بخش های :
🔻پایان نامه
🔻مقاله
🔻کتاب
🔷تقدیر از 🎖سه اثر برتر 🎖در هر بخش هر یک به ارزش پنج میلیون ریال
📝ادبی در بخش های :
🔻شعر
🔻داستان کوتاه
🔷تقدیر از نفرات اول تا سوم :
🥇نفر اول: بیست میلیون ریال
🥈نفر دوم:ده میلیون ریال
🥉نفر سوم:هفت میلیون ریال
🔻خاطره نویسی
🔻دلنوشته
🔷تقدیر از نفرات اول تا سوم :
🥇نفر اول: ده میلیون ریال
🥈نفر دوم:هفت میلیون ریال
🥉نفر سوم:پنج میلیون ریال
📸هنری در بخش های:
🔻عکس
🔻تصویر سازی
🔻تایپوگرافی
🔻پوستر
🔷تقدیر از نفرات اول تا سوم :
🥇نفر اول: بیست میلیون ریال
🥈نفر دوم:ده میلیون ریال
🥉نفر سوم:هفت میلیون ریال
📽چند رسانه ای در بخش های:
🔻پادکست
🔻نماهنگ(کلیپ)
🔷تقدیر از نفرات اول تا سوم :
🥇نفر اول: بیست میلیون ریال
🥈نفر دوم:ده میلیون ریال
🥉نفر سوم:هفت میلیون ریال
📌سوال:
در بیشتر آیات قرآن، ضمائر مذکر استفاده شده،
آیا خطابهای قرآن فقط به مردان است و قرآن، زن ستیز است؟
✨تبیین شبهه: این پرسش که از لوازم همان شبهه قبلی است بهطور خاص در مورد خطابهای قرآنی طرح گردیده است. در این راستا اینگونه مطرح میشود که عموم خطابهای قرآنی به مردان صورت گرفته است، حتی در برخی جاهایی که مسائل زنان را بیان میکند با خطاب به مردان سخن میگوید. آنجایی هم که مخاطب زنومرد قیدشده، مردان را بر زنان مقدم داشته است. مهمتر آنکه، وقتی زنان را مخاطب قرار میدهد از ضمیر غایب استفاده میکند درحالیکه خطاب مردان با ضمیر حاضر است.
پاسخ: برخی مطالب مطرحشده در پرسش قبلی در اینجا نیز جریان دارد. لکن مطلبی که باید اضافه شود آن است که؛ زبان عربی مثل انگلیسی یا فرانسه و امثال آن، ازجمله زبانهایی است که اصطلاحاً سوگیری جنسیتی دارد، یعنی در برخی خطابها، اسمها، صفتها، ضمیرها و امثال آن مذکر و مؤنث را از هم جدا میکند.
در عربی عموماً با سهگونه مدلول روبرو هستیم (مذکر، مؤنث و خنثی)[7] اما با دو لفظ (مذکر و مؤنث). گاه ممکن است مدلول مذکر یا مؤنث باشد که به ترتیب از ضمیر مذکر و مؤنث استفاده میکنیم؛ اما درصورتیکه مدلول خنثی یا ترکیبی از مؤنث و مذکر باشد (مثل مجموعهای از زنانومردان)، عموماً گفته میشود از باب تغلیب از الفاظ مذکر استفاده میشود. مثلاً در فارسی مجموعه مردان و زنان را «مردم» میگویند که از «مرد» مشتق شده است. در انگلیسی (Human) دلالت بر بشر اعم از زنومرد دارد درحالیکه از (Man) مشتق شده است. در مورد ضمائر نیز همینگونه است. ازاینرو گفته میشود اگر در قرآن از ضمائر مذکر استفاده میشود الزاماً به معنای مذکر بودن مدلولها نیست بلکه چون ادبیات عرب لفظی برای مخاطب قرار دادن خنثی ندارد، از ضمیر مذکر برای مدلول خنثی استفاده میکند.
نکته مهمی که بعدازاین توضیح رخ مینماید این است که اگر ما در کلام عرب یا قرآن کریم، با ضمیر مذکر روبرو شویم تکلیف چیست؟ از کجا بفهمیم منظور خدا از ضمیر مذکر، مخاطب مذکر است یا اینکه از باب تغلیب بوده و همه زنانومردان را شامل میشود؟ بهعنوانمثال اگر گفته شود «یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید روزه بر شما واجب شد»؛ وظیفه چیست؟ آیا زنان میتوانند ادعا کنند که در این آیه از ضمیر مذکر استفادهشده است، پس زنان تکلیف بر روزه ندارند؟ در این موضوع حداقل سه نظر مهم مطرح است.[8]
نظریه اول؛ برخی قائلاند که هر جا ضمیر مذکر آمد، اصل بر آن است که مخاطب مذکر است و درصورتیکه مراد قرآن شامل هردو جنس گردد بایستی قرینهای را ذکر نماید. نظریه دوم؛ برخی دیگر اعتقاددارند ازآنجاکه در فرهنگ محاوره عرب، تغلیب امر رایج و غالب است، لذا اصل آن است که مخاطب چنین آیاتی هردو جنس است و اگر متکلم بخواهد آن را مخصوص یک جنس نماید بایستی قرینهای بر انحصار کلامش در جنس خاص بیاورد. ازاینرو وقتی آیات نماز، روزه، حج، زکات، نجاسات، … نازل میشد، هیچکس از زنان عصر پیامبر ص آن را مخصوص مردان نمیپنداشت و اگر بنا بود تمایزی بین زنومرد باشد یا توهمی در اختصاص وجود داشت، بهوسیله قرینههای متصله یا منفصله در قرآن و روایات توضیح داده میشد. بر این اساس اصل آن است که ضمائر قرآنی اگرچه مذکر باشد لکن مدلول آن فارغ از جنسیت است مگر آنکه قرینهای خلاف آن وجود داشته باشد.
نظریه سوم؛ هر دو نظریه قبلی در صورتی است که بپذیریم ضمائری که ما بهعنوان مذکر میشناسیم واقعاً مذکر هستند. درحالیکه برخی زبانشناسان اعتقاددارند، آنچه بهعنوان ضمیر مذکر شناخته میشود در اصل اسامی بینشان هستند که بر مدلول فارغ از جنسیت دلالت دارند، در مقابل اسمهای نشاندار که مدلول دارای جنسیت را دلالت میکنند. مثلاً در انگلیسی (lion) واژه بینشان است و به معنای شیر (فارغ از جنسیت) دلالت میکند. درحالیکه (Lioness) واژه نشاندار و به معنای شیر ماده است. در عربی، واژه زوج واژه بینشان و فارغ از جنسیت است لکن وقتی با تاء تأنیث میآید دلالت بر خصوص جفت مؤنث دارد. نمونه قرآنی آن آیه شریفه «انا خلقناکم من ذکر و انثی» یا آیه شریفه «انی لا اضیع عمل عامل منکم من ذکر او انثی» است. در این آیهها به خلاف تفسیر رایجی که میشود، «کم» یا «عامل» ضمیر و اسم بینشان است که اصالتاً فارغ از جنسیت است لذا در ادامه با «من» بیانیه جنسیت ذکر و انثی را از دل ضمیر «کم» یا «عامل» خارج میسازد. این امر نشاندهنده این است که حقیقتاً «کم» یا «عامل» مذکر نیستند بلکه ضمیر و اسم خنثی و بینشان است که قابلیت اطلاق بر مذکر و مؤنث را دارد.
همین استدلال در مورد دیگر آیات قرآن کریم نیز سریان دارد.
ادامه دارد.....
#شبهه
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1