eitaa logo
بینش مطهر استان مرکزی
246 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
788 ویدیو
62 فایل
📖شبکه ای با هدف تربیت مربیانی جهت ایجاد نظام فکری اسلام ناب محمدیﷺ 🌐آدرس: خیابان شهید رجایی،کوچه شهید موسوی(جنب پاساژ دیدار)،خانه جوان، بینش مطهر استان مرکزی ارتباط با ما: 📩 @Lindi935 پاسخ به سوالات: 🆔️ @bineshmarkazi سفارش کتاب: @Mali_binesh_markazi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠💠⚜️💠💠 🌱تعدد زوجات، اصل اولیه نیست یکی این‌که طرح بحث تعدد زوجات به عنوان یک موقعیت ثانویه است. اگر اصل اولیه باشد یعنی اگر اصل با تعدد زوجات می‌بود، باید به عنوان یک مطلب اولیه بیان می‌شد. اگر لسان آیه این بود که مثلاً «یا ایها الذین آمنوا انکحوا ما طاب لکم من النساء مثنی و ثلاث و رباع فان خفتم ان لا تعدلوا فواحدة» در این صورت که ابتدا به ساکن امر به تعدد شده است اصل اولی تعدد می‌شود و اگر کسی عدالت نداشت بحث به سمت تک همسری می‌رود. اما لسان آیه این نیست. لسان آیه در حل و فصل قضیۀ قبلی است؛ که می‌فرماید و ان خفتم ان لا تقسطوا. این فانکحوا و امر به نکاح متعدد، در جواب یک شرط آمده است. یعنی اگر آن شرط محقق شد این کار را بکنید؛ لسانِ اگر آنگاه است. یعنی اصل اولیه و جریان عادی این قضیه، این نیست، پس اگر شرط محقق شد امر به تعدد زوج نیز محقق می‌شود. می‌گویند اگر هوا گرم بود کولرها را روشن کنید؛ اگر خیلی تاریک شد برق‌ها را بزنید. اصل اولیه یعنی چه؟ یعنی حالت طبیعی جاری اجتماعی. 🌱موقعیت جغرافیایی بحث تعدد زوجات در قرآن مطلب دوم اینکه بحث تعدد زوج در یک موقعیت جغرافیایی مطرح شده است. موقعیت جغرافیایی تعدد زوج در بستر چه بحثی است؟ در بستر بحث یتیمان. آیۀ قبلش هم راجع به یتیم است، این آیه هم راجع به یتیم است، آیه بعدش چیست؟ «وَ آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَی‏ءٍ مِنْهُ نَفْساً فَكُلُوهُ هَنیئاً مَریئاً» - و مهر زنان را (بطور كامل) بعنوان یك بدهى (یا عطیه،) به آنان بپردازید! (ولى) اگر آنها چیزى از آن را با رضایت خاطر به شما ببخشند، حلال و گوارا مصرف كنید! - یعنی این بحث ازدواج را خداوند در بستر بحث یتیم قرار داده است. این دو تا نکته دارد. نکته اول: بحث تقوا در مورد افراد ضعیف و زیردست است. یعنی همان‌طور که افراد می‌توانند به یتیم به خاطر حالت یتیم بودن و ضعیف بودنش ظلم کنند، در مورد زنان هم خداوند اینگونه قرار داده است. اتَّقُوا اللَّه در این دو مورد. نکته دوم اینکه باید ازدواج در این فضا معنا پیدا کند؛ یعنی در حالت‌های ثانوی. 🌱 پس نکته اول اینکه اصل اولیه بر تک همسری است. همچنین اصل اولیه بر ازدواج دائم است نه موقت؛ و آن هم باز از همین سوره استخراج می‌شود. در ادامۀ بحث کنیز آمده است «...ذلِكَ لِمَنْ خَشِيَ الْعَنَتَ مِنْكُم...» این ازدواج برای کسی است که می‌ترسد به فساد کشیده شود. ولی ازدواج دائم که برای این نیست، بلکه سنت پیغمبر صلی الله علیه و آله است. پیامبر که معاذ الله خودشان خوف خطا و به گناه افتادن نداشتند. ازدواج اثر پایدار در رشد معنوی دارد. بحث کنیز و ازدواج موقت در ادامۀ هم آمده است. یعنی ایندو برای زمانی است که فرد دسترسی به ازدواج دائم ندارد. اینها بدل ازدواج دائم است برای خوف خطر. کسی که خوف به گناه افتادن ندارد ازدواج موقت و کنیز داشتن برایش فی نفسه استحبابی ندارد. 🆔 @banovan_rahehagh 🆔@hekmatemotahar1
💠💠⚜️💠💠 🌱 بستر طرح تعدد زوجات عمدۀ هنر یک مدیر قوی چه نوع مدیریتی است؟ در چه مواقعی است؟ در مواقع عادی و جاری یا در مواقع پیشامد بحران ها؟ هنر یک مدیر برجسته در سامان دادن بحران‌هایی است که در جامعه پیش می‌آید. اول این‌که میزان مرگ و میر پسرها از بدو تولد تا رسیدن به بلوغ، معمولاً از دخترها بیشتر است. دوم اینکه در سنین باروری و کارآیی، باز مرگ و میر پسرها بیشتر است. سوم، سن امید به زندگی یا سن توقع زنده ماندن، در مردان از زنان کمتر است. چهارم اینکه حوادث بنیان کنی که مرگ آمد است خصوصاً جنگ، بیشتر مردان را از بین می‌برند. این نکته را هم به همۀ این‌ها اضافه کنید که گاهی در برخی نقاط، موالید دختر یک درصد کمی بیشتر از موالید پسر است؛ این را با گیتاشناسی کشورها نگاه کنید. در چنین شرایطی یک دفعه در یک مملکتی تعداد دختران یا خانم‌های در سن ازدواج، به مقدار زیادی بیشتر از مردان می‌شود. در این شرایط برای جامعه چه باید کرد؟ در مواقع عادی که تقریباً یک نسبت مساوی دارند هیچ؛ در بحران‌ها باید چه کرد؟ این یکی از موارد بحرانی است. موارد دیگری هم هست که بحران‌های شخصی است، که راجع به بعضی از زنان و بعضی از مردان است؛ آن‌ها را دیگر وارد نمی‌شویم. آن چیزی که عمومی‌تر است همین است. مثلاً جنگی برپا شده و پانصد هزار نفر کشته شده اند. پانصد هزار خانم بیوه شده اند. چکار کنیم؟ ادامه دارد @banovan_rahehagh 🆔@hekmatemotahar1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نظام فکری آیت الله شهید مطهری ره.pdf
حجم: 1.19M
📖محتوای درس نظام فکری آیت‌الله شهید مطهری ره استاد حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین میثم قاسمی @qom_khamenei_ir 🆔@hekmatemotahar1
16.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 این روایت عجیب را حتما بشنوید در قیامت مومنان را سوی بهشت میکشند التماس دعا 🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹 🆔@hekmatemotahar1
💠امام سجاد(علیه اسلام) فرمود: سه حالت و خصلت در هر یک از مؤمنین باشد در پناه خداوند خواهد بود و روز قیامت در سایه رحمت عرش الهى مى باشد و از سختى ها و شداید صحراى محشر در امان است: اوّل آن که در کارگشائى و کمک به نیازمندان و درخواست کنندگان دریغ ننماید. دوّم آن که قبل از هر نوع حرکتى بیندیشد که کارى را که مى خواهد انجام دهد یا هر سخنى را که مى خواهد بگوید آیا رضایت و خوشنودى خداوند در آن است یا مورد غضب و سخط او مى باشد. سوّم قبل از عیب جوئى و بازگوئى عیب دیگران، سعى کند عیب هاى خود را برطرف نماید. 🆔@hekmatemotahar1
🌸 درسی از سیدالساجدین(ع): دعا همراه با عمل اجتماعي "لقد کان علی بن الحسین(ع) یمُرُ علی المدره فی وسط الطریق فینزِل عن دابته حتی یُنحّیها بیده عن الطریق" 🌸 يعني "هرگاه امام سجاد(ع) از راهی می گذشت وقتی درمیان جاده کلوخی می دید از مرکب خویش پیاده می شد و آن را با دست خود از وسط راه برمی داشت و آنگاه بر مرکب خود سوار شده به راه خود ادامه می داد." (بحار،ج۷۲: ۵۰) 👈🏼 اگر امام سجاد (ع) اهل دعا و سجده است اما در كنار آن، تحمل ديدن كلوخي را نيز در ميان راه مردم ندارد و بي اعتنا از كنار آن نمي گذرد، بلكه متواضعانه در رفع آن مي كوشد. 🌼 ميلاد امام زين العابدين (ع) بر همگان مبارك. 🆔@hekmatemotahar1
💠💠⚜️💠💠 👌🌱 راهکارهای حل بحران 1- یک راهش این است که به این دختران و خانم‌های بیوه بگوییم صبر کنید. آیا صبر کن معنا دارد؟ تا کی صبر کند؟ فرض کنید یک دفعه موالید پسر پانصد هزار تا بیشتر از دختران شود. بگوییم تا حصول چنین شرایطی صبر کن! این خانمی که 30- 25 سالش است اگر بخواهد با این آمار تازه اضافه شده به جامعه، یعنی با بچۀ تازه به دنیا آمده ازدواج کند، تا سن ازدواج آنها برسد، این خانم 60- 50 سالش می‌شود. تا کی صبر کند؟ مگر می‌شود انسان به جامعه تزریق کرد؟ این اولاً. ثانیاً آیا این «صبر کن» انسانی است؟ چون همۀ بحث ازدواج که بحث جنسی‌ نیست؛ بحث عاطفی‌اش، بحث حمایت‌های اجتماعی‌ و حمایت‌های خانوادگی ‌است، بحث مشکلات روحی- روانی‌اش است. مثل این‌که ما یک عده‌ای سر سفره نشسته، غذا خورده ایم و سیریم. به یک نفر که آن‌جا ایستاده و گرسنه است، بگوییم تو صبر کن. افرادی که بهره‌مند شده باشند اگر به دیگرانی که گرسنه‌اند و نیاز دارند بگویند صبر کن، این کاملاً غیر انسانی است. ثالثاً این «صبر کن» یعنی عملاً باب فساد را باز کردن. واقعیت ملموس جامعه نشان می‌دهد که معمولاً نمی‌توانند صبر کنند. پس این یک راه که بگوییم صبر کن. 2- راه دوم چیست؟ این است که بگوییم شما از هر راهی که دوست داری برو خودت را تأمین کن؛ که این دیگر چاه است. این‌ هم خودش، هم خانواده‌اش و هم جامعه را آتش زدن است. خودکشی و دیگر کشی!! خانواده‌های سالم دیگر را هم آتش می‌زنند. برای مثال در جامعۀ خودمان هم این مسأله هست که آقا دارد با خانواده اش زندگی‌ می‌کند، این خانم سر راهش سبز می‌شود؛ حالا به هر کیفیتی. یا به نامشروع یا مثلاً ازدواج موقت. خانواده‌ای با دروغ اساسش بنا می‌شود. به خانمش زنگ می‌زند که من برای مأموریت به اصفهان می‌روم. در حالی که با خانم دومش برای گردش به شمال می‌رود. و خانه‌ای که با دروغ بنیانش نهاده شد دیگر هیچ خیری در آن نیست، هیچ خیری. یعنی این دو تا، هم به خودشان لطمه می‌زنند هم به همۀ خانواده‌هایی که فعلاً سیرند و گفتند تو صبر کن. وقتی به او بگویم صبر کن، شاید نتیجه اش این باشد که از من دزدی ‌کند. فرض این است که این‌ها نیاز دارند. امکان رفع نیازشان چگونه است؟ یک راهش این است که بگوییم تو اصلاً خودت را سرکوب کن! مگر می‌شود نیاز را سرکوب کرد؟ مگر می‌شود نیاز عاطفی و روحی- روانی‌اش را سرکوب کند؟ حتی مگر می‌شود نیاز جسمی‌اش را سرکوب کند؟ 3- راه سوم چیست؟ این که بگوییم حداقل مشروع باشد؛ یعنی ازدواج موقت!! ازدواج موقت با چه کسی؟ با افراد مجرد یا متأهل؟ این همان چیزی است که از آن فرار می‌کردند. ازدواج با فرد مجرد باعث می‌شود افراد بی مسؤولیت شوند. افراد مجردی که با ازدواج موقت آشنا می‌شوند نوعاً دیگر زندگی جمع کن نیستند و زیر بار مسؤولیت یک زندگی نمی‌روند. آفت دیگرش این است که فرد تنوع طلب می‌شود. به همین دلیل است که خداوند اصل را بر ازدواج موقت قرار نداده است. ازدواج موقت به شرط اضطرار است. آسیبی که به دختر وارد می‌شود، مبتلا شدن به اضطراب و استرسی است که ناشی از آیندۀ مبهم و نامشخص است. می‌گوید خب من الان صیغه شدم، ده سال دیگر چه می‌شود؟ چهل سالم که شد چطور؟ چه کسی به من نگاه می‌کند؟ تازه نیازها مگر فقط نیاز مالی و نیاز جسمی است؟ نیاز روحی- روانی‌ام را چه کار کنم؟ بچه که می‌خواهم چه کار کنم؟ و... 4- راه چهارم چیست؟ این است که افراد باتقوا بیایند این خانم‌ها را سرپرستی کنند؛ متأهل باتقوا. با تقوا یعنی این که عدالت را رعایت می‌کند. یعنی زندگی اولش فدا نمی‌شود، آسیبی به آن نمی‌رسد، دومی را هم فدای اولی نمی‌کند. ضمناً امکان این سرپرستی را دارد؛ هم امکان روحی‌ و هم امکان مالی‌، و هم سایر شرایطی که باید داشته باشند. این‌ در حقیقت یک روش برای حل بحران‌های اجتماعی و مشکلات خانواده‌ها است. 🆔 @banovan_rahehagh 🆔@hekmatemotahar1
🔸بزرگترین تصمیم در اقتصاد کشور؛ ادغام بانک‌ها در بانک ملی ✍️ پروفسور درخشان 🔹اشتباه روحانی از جنس اشتباه مصدق بود. مصدق ظلم‌ستیز بود و مظهر ظلم آن زمان در ایران شرکت نفتی انگلیس و ایران بود. مصدق با آن مظهر ظلم وارد جنگ شد اما به امریکا پناه برد. ایده مصدق وقتی با رئیس جمهور آمریکا ملاقات کرد لیبرالیسم بود. داستان لیبرالیسم بحث امروز نیست و همین لیبرالیسم کمر مصدق را شکاند. 🔹آقای روحانی هم دقیقا با نگاه اعتماد به لیبرالیسم و با اعتقاد به همان رویکرد و جهان‌بینی و با تکیه به غرب با شعار راهبرد برد-برد به میدان آمد. پس با اعتقاد به لیبرالیسم و تکیه بر غرب به جنگ غرب رفت. این بزرگترین خطای آقای روحانی بود. 🔹دستاورد این دولت تدبیر و امید این بود که هر چه تدبیر داشت در برجام به کار برد و هر چه امید داشت معطوف به آمریکا و اروپایی‌ها کرد. ثمره‌ این کار چه شد؟ به نظر من این بزرگترین دستاورد دولت روحانی است و معقتدم روحانی ناخواسته خدمت بزرگی به نظام و کشور کرده که هیچ دولتی در گذشته نکرده است و آن باز کردن چشم بصیرت توده‌های مردم است که متوجه شوند دشمن کیست. 🔹شرط موفقیت انقلاب اسلامی شناخت دشمن است. گام دوم انقلاب باید با این مساله آغاز شود که این بصیرت به‌وجود آمده از دست نرود و اگر از دست رفت دیگر به نظر من کار بسیار مشکل می‌شود. بیش از 40 سال قبل انقلاب کردیم و حضرت امام خمینی (ره) می‌فرمودند شرط پیروزی انقلاب شناخت دشمن است و مقام معظم رهبری بر شناخت دشمن تاکید کردند. 🆔@hekmatemotahar1
برای مشاهده کامل مطلب فوق به لینک زیر مراجعه نمایید: http://profderakhshan.qasd.ir/articles/562#start📎