💠💠💠⚜️💠💠💠
#بررسی_شبهات_زنان
#در_محضر_استاد
#دکتر_نخاولی
در قسمت قبل مرز بین کفر و ایمان را بررسی کردیم
✅راه پیشگیری از کفر، سنجش خود و تعبد
می دانید حل و فصل کننده اش چیست؟ این که بدانم چقدر من میفهمم. همۀ ما ذهنمان را روی هم بریزیم، چقدر میفهمیم؟ همۀ هستی ذهنشان را روی هم بریزند، چقدر میفهمند؟ قرآن میفرماید همۀ ما سوی الله که پیغمبرشان هم جزء ایشان است، همۀ عقل و همتشان را روی هم بگذارند، یک سورۀ سه خطی مثل سوره کوثر را نمیتوانند بیاورند.
«أَمْ یقُولُونَ افْتَراهُ قُلْ فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقینَ»
- آیا آنها مىگویند: «او قرآن را به دروغ به خدا نسبت داده است»؟! بگو: «اگر راست مى گویید، یك سوره همانند آن بیاورید و غیر از خدا، هر كس را مىتوانید (به یارى) طلبید!» -
هر چه آدم بیشتر پیش برود روحیۀ تعبدش بیشتر میشود؛ چون هر چه بیشتر پیش میرود به ضعف خودش و به عظمت این نقاش که این نقش را کشیده بیشتر پی میبرد.
خُمّ پر از باده تهی از صداست
چونکه تهی شد ز صدا پر نواست
یک خُمی را پر کنید، هر چه تکان دهید صدا نمیدهد، یک کم که تهش بماند همان هم صدا میدهد.
چرخ به این گردش دائم خموش
چرخۀ حلّاج و یک عالم خروش
چون این روحیه به شکل نامحسوس در ذهن ما به وجود میآید باید پیشگیری کرد. لذا اینها را دائم باید مرور کنیم. از کارهایی که دائم باید بکنیم این است که خودمان را بسنجیم. یک سنجش هم همین است. وقتی که آدم آن ظرفیت را نداشت، یک حرکت مختصری که انجام دهد توقع زیاد پیدا میکند؛ چه با جنبههای علمی، چه با جنبههای عملی. شش ماه مطالعه میکند نتیجه اش سه تا کتاب میشود، در حالی که دیگری چندین سال مطالعه میکند نتیجه اش یک کتاب میشود. آن یکی مطالعهای سطحی میکند اما توقع در او ایجاد میشود. همچنین جنبههای عملی؛ یک عملی انجام میدهد منتظر است که کل هستی پشتیبانش باشند. الجاهل اذا صلی رکعتین ینتظر الوحی
دو رکعت نماز میخواند دیگر منتظر است فردا جبرئیل بر او نازل شود. نوح هزار سال زحمت کشیده، یک توقع دارد که خداوند به دل بچه اش بیندازد که بیاید بالای کشتی سوار شود، اما توبیخ میشود. عرض میکند خدایا ببخش؛ و برای این قضیه استغفار میکند.
ما اگر یک ماه جایی فعالیت کنیم از کل هستی متوقع میشویم. این حرف خیلی عمیق ابن سیناست که در آخر عمرش گفته است:
تا بدانجا رسید دانش من
که بدانستمی که نادانم
خیلی اهمیت دارد؛ اگر کسی حالش این بشود تعبدش بیشتر میشود. نوعاً حکما و امثال اینها در آخر عمر، دائم متعبدتر میشدند. بخاطر اینکه خیلی عقلهای برجستهای داشتند. خدا رحمت کند مرحوم علامه تهرانی را، وقتی که پیش دکتر میرفتند مثل یک بچه دبستانی، هر چه میگفت گوش میکردند.
ادامه دارد.
🆔 @banovan_rahehagh
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
2.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸خلاصه ای از زندگی استاد شهید مرتضی مطهری
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
35.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 برخی از عوامل مؤثر در زیاد شدن صبر
🌸 در محضر حجة الاسلام استاد نخاولی (مد ظله العالی)
📌 فرمایشات ۹۹/۱/۱۰
#نگرشی_دیگر_به_بلاها
#در_محضر_استاد
🌷 اللهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم
🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم...
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
💠💠⚜️💠💠
#بررسی_شبهات_زنان
#در_محضر_استاد
#دکتر_نخاولی
✅بیماری اعتراض به حکم الله
عدهای وقتی به شرع می¬رسند در تمام موارد به چون و چرای بی حد و حصر میپردازند، و اتفاقاً جالب است که در هزاران مورد دیگر هیچ چون و چرایی ندارند. آیا وقتی دکتر می¬رویم می¬گوییم چرا الان بجای داروی دیگر آمپول داده است؟ آیا نمی¬شود داروی دیگری داد؟ اگر می¬شود چرا نمی¬دهی؟ همینطور در امور روزمره که مبتلا هستیم صدها مسأله¬ داریم و هر مسأله¬ای را با انقیاد می¬پذیریم. یک سنت غلط و بدعت نامبارکی در امور مربوط به شرع شکل گرفته است. این چرا؟ آن چرا؟ چرا اینجا اینطوری؟ چرا آنجا آنطوری؟ چرا خدا اینجا اینطور کرد؟ چرا خدا آنجا آنطور کرد؟ حالا ما چه کسی هستیم وچه موقعیتی داریم؟ هیچ! یک سر سوزن علم آمیخته به یک اقیانوس جهل، به اضافۀ بی¬نهایت نادانی. در حواشی¬ همان مقدار علممان هم هزاران سؤال و جهل شکل گرفته است.
🌱 باید با این روش غلط که شیوع پیدا کرده مقابله شود. این به معنای این نیست که کسی سؤال نکند. باید سؤال کرد اما سؤال تفهّمی. هم فرشتگان و هم شیطان هر دو دربارۀ حضرت آدم علیه السلام سؤال کردند. فرق ابلیس با ملائک در کیفیت سؤالشان بود. فرشتگان سؤال تفهّمی داشتند که ما این را می¬پذیریم، می¬دانیم که خیلی هم خوب است اما عقلمان نمی¬کشد و دلیلش را نمیفهمیم. اما ابلیس سؤالش سؤال انحرافی و اعتراضی بود. از باطن ناراضی بود و دلش به این مسأله رضایت نمی¬داد. گاهی وقتها از خانمهای متدیّن شنیده میشود که می¬گویند چرا خداوند حکمی که خلاف فطرت زن هاست قرار داده است؟ - البته فرق ندارد چه زن باشد چه مرد- که نشان از مریضی آدم می¬دهد. فردی که این روحیه و حالت را دارد وضعیتش خطرناک است؛ یعنی وضعیتش بحرانی است و در آستانۀ سقوط قرار دارد که نسبت به حکم الله اعتراض میکند. خیلی علامت خطر جدی است و باید آدم خودش را جداً درمان کند. در فرمایش امیرالمؤمنین علیه السلام این تذکر آمده که: «وَ اعْلَمُوا أَنَّ هَذَا الْقُرْآنَ هُوَ النَّاصِحُ الَّذِي لَا يَغُشُّ وَ الْهَادِي الَّذِي لَا يُضِلُّ وَ الْمُحَدِّثُ الَّذِي لَا يَكْذِبُ... وَ اسْتَنْصِحُوهُ عَلَى أَنْفُسِكُمْ وَ اتَّهِمُوا عَلَيْهِ آرَاءَكُمْ وَ اسْتَغِشُّوا فِيهِ أَهْوَاءَكُم»
- بدانيد كه قرآن خيرخواهى است كه خيانت نمىكند، و هدايتگرى است كه گمراه نمىنمايد، و سخنگويى است كه دروغ نمىگويد.... براى خود از قرآن طلب نصيحت كنيد، آراء خود را كه بر خلاف قرآن است متّهم نماييد، و خواهش خود را كه مخالف قرآن است خائن بدانيد-
نظرات خودتان را در مقابل قرآن متهم کنید. اگر قرآن با نظر شما سازگار نیست آنرا متهم نکنید، بلکه نظر خودتان را متهم کنید که وای بر من که چقدر آدم ساقطی هستم از حیث عقلی، که این حکم خدا به عقلم جور در نمی¬آید، و چقدر عقل من فاصله دارد از حداقل استاندارد فهم قرآن و قبول آراء کتاب خداوند. واستغِشّوا علیه أهواءکم، اگر جایی هم با تمایلتان جور و یکسان در نمی¬آید خودتان را خائن بدانید؛ که چقدر نفس من، نفس پست و ساقطی شده که این احکام به میلش جور در نمی¬آید و دوست دارم یک جور دیگر باشد.
🥀 این روشِ دائم چون و چرا کردن در اوامر الهی، روش انسانهای پست است. یعنی انسانی که هیچ از خودش ندارد، دائماً در مقابل حقیقت مطلق و نامتناهی ان قُلت دارد. چقدر زشت است یک بچۀ اول دبستانی از انیشتین دائماً ایراد بگیرد که اینجا به نظر من اشتباه است. اصلاً خنده¬دار است؛ عقلای عالم می¬گویند این بچه چقدر بی¬عقل است که قدر خودش را نمی¬داند.
ادامه دارد
🆔 @banovan_rahehagh
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
1400.01.08ما وقت به امام زمان نمی دهیم_mixdown.mp3
زمان:
حجم:
910.4K
استاد نخاولی (مدظله العالی)
#کلیپ صوتی
🆔 sapp.ir/rahehagh.com
🆔 https://eitaa.com/rahehagh
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
💠💠⚜️💠💠
#بررسی_شبهات_زنان
#در_محضر_استاد
#دکتر_نخاولی
✅ثمرۀ عبودیت
عبودیت باعث می¬شود خیلی از مواردی که انسان نسبت به آن درک ندارد، برایش باز شود. میزان تأثیری که عبودیت در فهم و باز شدن بعضی از گره¬های کور ادراکی دارد اصلاً قابل مقایسه با سؤال و پرسش و پاسخ نیست. یعنی آن میزان علم سرشار فوق¬العاده که از طریق عبودیت، تقوا، طهارت، کنترل و توجه به خداوند بر آدمی وارد میشود صدها برابر میزان علمی است که از طریق این سؤال و جواب و حافظه و سر کلاس رفتن و امثال اینها بدست میآید. اینها همه علوم مرده است. غرض آن علمی است که جان انسان، منشأ اصلی علم باشد وگرنه آدم خوش حافظه کم نیست که می¬تواند خیلی مطالب را خوب بفهمد.
✅ تبیین عدالت در بحث تعدد زوجات
بعضی از روشنفکران گفته اند که بین آیه 129 و آیۀ 3 سورۀ نساء، تعارض وجود دارد. در آیۀ 129 میفرماید:
«وَ لَنْ تَسْتَطِیعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَینَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُم فَلا تَمِیلُوا كُلَّ الْمَیلِ فَتَذَرُوها كَالْمُعَلَّقَة وَ إِنْ تُصْلِحُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كانَ غَفُوراً رَحِیما»
- شما هرگز نمىتوانید (از نظر محبّت قلبى) در میان زنان، عدالت برقرار كنید، هر چند كوشش نمایید! ولى تمایل خود را بكلّى متوجّه یك طرف نسازید كه دیگرى را بصورت زنى كه شوهرش را از دست داده درآورید! و اگر راه صلاح و پرهیزگارى پیش گیرید، خداوند آمرزنده و مهربان است-
در آیه 3 میفرماید:
«وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُواْ فىِ الْیتَامَى فَانكِحُواْ مَا طَابَ لَكُم مِّنَ النِّسَاءِ مَثْنىَ وَ ثُلَاثَ وَ رُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَیمَانُكُمْ ذَالِكَ أَدْنىَ أَلَّا تَعُولُواْ»
- و اگر مىترسید كه (به هنگام ازدواج با دختران یتیم،) عدالت را رعایت نكنید، (از ازدواج با آنان، چشمپوشى كنید و) با زنان پاك (دیگر) ازدواج نمائید، دو یا سه یا چهار همسر و اگر مىترسید عدالت را (درباره همسران متعدد) رعایت نكنید، تنها یك همسر بگیرید، و یا از زنانى كه مالك آنهائید استفاده كنید، این كار، از ظلم و ستم بهتر جلوگیرى مىكند -
این تعارض قطعاً وجود ندارد. به این مسأله چند نوع میتوان پاسخ داد:
1️⃣ یک نوع جواب اینکه اینجا با پیش فرض عدالت، امر به تعدد زوجات شده است. پس یک عدالتی حاصل شده و اینجا که میگوید عدالت حاصل نشد، یک مرتبۀ درونی تر است.
2️⃣جواب دوم که از این روشن تر است اینکه در همین آیه دقت نشده است. یعنی آنهایی که گفتند تناقض دارد همین آیه را با دقت کامل نگاه نکرده اند. آیه میفرماید نمیتوانید بین زنان عدالت برقرار کنید، هر چقدر که شما تلاش کرده و تمایل داشته باشید. پس میل و انحراف به یک نفر نداشته باشید که به یک نفر بیشتر نگاه کنید و به دیگری کمتر! معادل ولا تمیلوا کل المیل ظلم است. پس به یک نفر توجه بیشتری نکنید یعنی عدالت را در میل و توجه خودتان رعایت کنید. این میلم کجاست؟ در امور خارجی که ظهور و بروز میآید میگویند به او بیشتر توجه کرده، و دیگری را رها کرده اصلاً. حالا ببینید آیه را: فلن تستطیع أن تعدلوا فاعدلوا،، به جای این جمله معادلش چیست؟ عدالت بورزید. یکی را بیشتر از دیگری بیشتر توجه نکنید که مساوی هست با عدالت. پس معلوم میشود با اینکه در دلتان مساوی نیستند اما هیچ ظهور و بروز خارجی نداشته باشد که یک نفر احساس کند رها شده است. این روشن است؟ این خودش نشان دهندۀ سطح تقواست که فرد با وجود تمایلش، هیچ ظهور و بروزی نمیدهد.
🌿 اصلاً ورع یعنی همین؛ ورع حد بالاتری از تقواست، یعنی آدم آن خواستههای درونی اش را بروز ندهد. عفت هم تقریباً به همین معناست، یعنی عدم بروز تمایلات. مثلاً من الان سخت نیازمندم و دلم میخواهد از کسی پول قرض کنم، مشکلات جدی دارم، اگر طوری رفتار کنم که شما اصلاً متوجه نشوید و فکر کنید وضعم خوب است، این حالت ورع میشود. این خیلی کنترل نفسانی دقیقی میخواهد.
ادامه دارد
🆔 @banovan_rahehagh
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
2.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◀️ اشتباه نمیبینید! پیرزنِ کوخ نشین برای سیر کردن شکم خود یونجه میخورد! این تصویری است که شاید روایت زندگی هزاران نفر مستضعف دیگر هم باشد، اما کمتر رسانهای به آنها میپردازد.
🔺 این تصویر ولینعمتان انقلاب است که سهمشان از سفرۀ انقلاب یونجه شده است؛ برخلافِ بسیاری از مسئولانشان که در کاخ زندگی میکنند!
🎙 #امام_خمینی، ۲۰ شهریور ۱۳۵۹:
💬 ملتفت باشید که شمایی که الآن به #حکومت رسیدهاید، [این] حکومت نیست؛ خدمتگزار هستید. اسلام حکومت به آن معنا ندارد. اسلام خدمتگزار دارد...
💬 برای این «هیچ ندارها» یک فکری بکنید، هی دنبال این نروید که همان طوری که در طاغوت میکرد، شهرها را خیلی مزین کنید و شهرها را خیلی بزرگ بکنید و همه همّ دولت و همه بودجه مملکت خرج شهرها بشود و خرج شمال شهر بشود که باز همان طاغوتیها از آن استفاده بکنند. برای این پایین شهریها، برای این بیچارهها برای اینها فکر بکنید...
#جنگ_فقر_و_غنا
👨👩👦👦مردم محروم سیستان و بلوچستان را دریابیم
🤝جمع آوری کمک های مردمی جهت روستاهای محروم شهرستان زابل
🚚اقلام مورد نیاز : چراغ نفتی ، فرش ، پتو ، ارزاق خشک ، وسایل گرمایشی ، گاز یخچال ، وسایل روشنایی ، اسباب بازی و لوازم تحریر
💳کمکهای نقدی : شماره کارت ۶۲۷۳۱۷۰۱۰۰۴۴۶۰۴
شماره حساب : ۱۳۲۵۴۳۹۵۰۰۰۹۵۱
بنام هیئت رزمندگان اسلام اراک
⛺مکان تحویل اقلام مورد نیاز : خیابان امام خمینی (ره) خیابان ملت حسینیه عاشقان ثارالله (ع) ۱۰اسفندماه لغایت ۲۰ آبان ماه ساعت ۱۶تا۱۸
☎️تلفن تماس : ۰۹۱۸۸۴۸۱۴۶۳
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hemmatemotahar1