💠💠⚜️💠💠
#بررسی_شبهات_زنان
#در_محضر_استاد
#دکتر_نخاولی
✅ در ادامه بحث عدالت در تعدد زوجات بودیم
و تفسیر ( لن تستطیع...)
و حالا ادامه ی بحث
✳️اگر مردی سنجید و فکر کرد عدالت دارد، بعداً معلوم شد که نداشت و نتوانست به طور ظاهری هم انجام بدهد، باید از زندگی دومش دست بکشد. یک مادر که عاطفۀ سرشاری به فرزندانش دارد، عاطفهای که دارد یکسان نیست. اینکه یکسان نیست به این معنا نیست که عاطفه اش سطحی است، به این معنا نیست که فیلم بازی میکند؛ هیچکدام از اینها نیست. حالا صورت مسأله، هر نوع عشقی باشد. عشق مادری باشد یا عشق همسری. این مسأله در هیچ جایی ممکن نیست. اما یک مادری که همۀ بچههایش را دوست دارد، چون اتفاقاً بچههایش را دوست دارد و چون میداند اگر علاقهاش را به یکی ظهور دهد و بارز کند آنهای دیگر مثلاً ضایع شده یا خودش برایش مشکلات ایجاد میشود، این عاطفهای که دارد باعث میشود آن چیزی که یکسان ندارد را بظاهر یکسان نشان بدهد، در حالی که قطعاً یکسان نیست. این برای خانمها رشد است نه شکست و انزوا. یعنی چه بهتر که یکی دیگر هم به همراه ما رشد کند.
ادامه دارد
🆔 @banovan_rahehagh
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
💠بسم الله الرحمن الرحیم💠
با سلام و تحیت
بینشپژوهان عزیز
*هفتمین جلسه سراسری دوره ملی بینش مطهر* بر اساس مقرری ششم كتاب آزادی انسان، *سهشنبه ۱۷ فروردین از ساعت ۱۰ صبح* برگزار میشود.
علاقمندان برای شركت حضوری در جلسه میتوانند به نشانی ذیل مراجعه نمایند.
تهران انتهای اتوبان ستاری، سازمان مركزی دانشگاه آزاد اسلامی، سالن اجتماعات شهید مطهری
در این حال پخش مستقیم این جلسه نیز از طریق هریك از لینكهای زیر صورت میپذیرد.
http://ecourse.iauec.ac.ir/live
https://www.aparat.com/iau.bineshmotahar/live
تلفن پشتیبانی: 02142863377
*معاونت توانمندسازی مرکز جذب و امور هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی*
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
💠💠⚜️💠💠
#بررسی_شبهات_زنان
#در_محضر_استاد
#دکتر_نخاولی
✅حکم فقهی یا اخلاقی؟
سؤال: اگر ازدواج دوم به خاطر عشق و امثال آن باشد اشکال شرعی دارد؟
جواب: حرمت فقهی ندارد. اصلاً این آیه در بحث وجوب فقهی هم نیست. این بحث اخلاقی است. اخلاق، انسانیت و عشق به خداوند. دقیقاً این حکم برای جلوگیری از همین موارد آمده و میگوید تو این موارد را جمع و جور کن.
سؤال: اینکه حرمت اخلاقی دارد، با افزایش آن، مورد حرمت فقهی قرار نمیگیرد؟
جواب: در جامعۀ ایمانی اگر معضلات ایجاد کند قطعاً همین طور است. اخلاقیات چیزی نیست که فراموش کنیم. اخلاقیات، الزامات سطح ایمان است. میگوید اگر میخواهی آدمی با شخصیت ایمانی باشی نباید به حداقلها و نمره ده اکتفا کنی بلکه باید بالاتر بیایی و سطح اخلاق را مراعات کنی. فقه را اگر به معنای اعم از قانون و فرهنگ بگیریم بله حرام است. حرمت به معنای حرام قانونی نیست که چوب داشته باشد، مجرم اخلاقی است. البته قطعاً ضرر میرساند، منتها ضررها دو دسته اند:
گاهی ضرر اساسی و حیاتی است و قابل جبران نیست، آن حرام فقهی میشود. شما اگر میوه نخورید بالاخره به بدنتان ضرر میرسد، اما اگر آب و نان نخورید میمیرید. آنهایی که تخریبش اساسی است واجب و حرام میشود. آنهایی که در یک سطح پایین تر است مستحبات و مکروهات یا همین اخلاقیات میشود. اگر در یک سطحی تشخیص داده شود که این اخلاقیات به یک وجوب و حرمت فقهی میرسد، در آنجا حکم فقهی بار میشود، ولی نه ابتدا به ساکن.
ادامه دارد
🆔 @banovan_rahehagh
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
💫 بسم الله الرحمن الرحیم 💫
⚜ #مهدویت فلسفه بزرگ جهانی
🍃🌺مسئله حضرت حجت یک فلسفه بزرگ جهانی است، این را ما باید به صورت یک فلسفه بزرگ جهانی تلقی کنیم. وقتی قرآن می گوید:
🍃وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ (انبیاء/ ۱۰۵)
صحبت از زمین است، نه صحبت از این منطقه و آن منطقه و این قوم و آن نژاد.
🎋 اولا امیدواری به آینده است که دنیا در آینده نابود نمی شود.
🌺🍃طبق اصول ظاهری نیز همین طور است، ولی اصول دین و مذهب به ما می گوید:
زندگی سعادتمندانه بشر آن است که در آینده است، اینکه اکنون هست موقت است.
🎋 دوم: آن دوره ، دوره عقل و عدالت است.
🔴 اجتماع بشری سه دوره را باید طی کند:
۱. یک دوره، دوره اساطیر و افسانهها و به تعبیر قرآن دوره جاهلیت است.
۲. دوره دوم دوره علم است، ولی علم و جوانی، یعنی دوره حکومت خشم و شهوت.
۳ . دورهای که واقعاً در آن دوره معرفت و عدالت و صلح و انسانیت و معنویت حکومت کند.
❓ چگونه میشود که چنین دورهای نیاید؟! مگر میشود که خداوند این عالم را خلق کرده باشد و بشر را به عنوان اشرف مخلوقات آفریده باشد، بعد بشر به دوره بلوغ خودش نرسیده یکمرتبه تمام بشر را زیرورو کند؟!.
⬅️ پس مهدویت یک فلسفه بسیار بسیار بزرگ است.
📘مهدویت، دوازدهمین کتاب از سیر مطالعاتی بینش مطهر،ص ۱۱۱
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
💠💠⚜️💠💠
#بررسی_شبهات_زنان
#در_محضر_استاد
#دکتر_نخاولی
✅رشد کردن هزینه دارد
اصلاً روح طرح این مسأله چه بود؟ برای حل و فصل چه چیزی بود؟ حل و فصل بعضی از بحرانها و معضلات اجتماعی. به حکم اینکه انسان اند و عواطف دارند چه زن و چه مرد. میبینند این فرد دارد ضایع میشود. به حکم انسان بودن و عواطف داشتن باید در مقابل دیگرانی که مشکل دارند واکنش نشان بدهد (تو کز محنت دیگران بی غمی/ نشاید که نامت نهند آدمی) از کجا ما انسانیم؟ دوم به حکم اینکه میخواهند رشد کنند. شما چرا در ماه مبارک رمضان در مرداد ماه، از روزه گرفتن اذیت نمیشوید، حتی اگر کار بدنی هم داشته باشید، چرا این کار را میکنید؟
🌱 برای رشد باید هزینه هایش را پرداخت. یک کاسه آش را کسی در این عالم مفت به کسی میدهد؟ این مساله واجب که نیست، اما کسانی که میخواهند بیشتر رشد کنند توجه میکنند. این حکم میگوید آنها که در سطح ایمانند آن قدر مسؤولیت پذیری دارند، خانم هایشان هم در سطحی از ایمان هستند که میخواهند به خداوند نزدیک تر شوند. اگر شما به خانوادهای که بچه هایی را تحت پوشش و سرپرستی خود میگیرند سری زده باشید، چه حسی به شما دست میدهد؟ آیا در این فضا رشد نمیکنید؟ منتها یک نکتهای اینجا دارد:
❇️وَ قَالَ ابا عبد الله الحسین فِی مَسِیرِهِ إِلَى كَرْبَلَاءَ «...إِنَّ النَّاسَ عَبِیدُ الدُّنْیا وَ الدِّینُ لَعْقٌ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ یحُوطُونَهُ مَا دَرَّتْ مَعَایشُهُمْ فَإِذَا مُحِّصُوا بِالْبَلَاءِ قَلَّ الدَّیانُونَ»
- مردم بندگان دنیا هستند و دین لعابى است كه تا زندگى روبراه است، به دور زبان مىگردانند و چون دوران آزمایش رسد دینداران كمیاب شوند -چقدر این حرف پشت مرا میلرزاند. این حرف کمر مرا شکسته. با دین همراهند، اما تا کجا؟ تا سر زدن به خانه، تا هفتهای یکبار، تا اینکه خرج این خانواده کمر مرا نشکند، تا که یک تفننی باشد که حس کنم عجب من آدم خوبی ام. گاهی ما کمکی که میکنیم برای خودمان است نه آنها. میخواهیم با به دست آوردن یک حس خوب، گرهی از معضلات درونی خودمان باز کنیم. انما نطعمکم لوجه خودم. حس خوبی دارم چون دلم سوخته!
«إنما نطعمکم لوجه الله لا نرید... »در این فضا اگر شما به من فحش بدهی یا تشکر کنی برایم فرق نمیکند. چون اصلاً برای شما نبود که بعد بگویم دیگر من دستم را داغ میکنم که به کسی خوبی نکنم. «من پشت دستم را داغ کنم» یعنی برای شما انجام دادم، نه برای خداوند. در قضیۀ نزول سورۀ هل أتی، اصلاً آن نفر سومی که اسیر بود بد و بیراه به حضرت امیر علیه السلام گفت؛ در مقابل بد و بیراه هایش حضرت پنج تا نان را داد. اما ما تا کجا همراهیم؟ ما دَرَّت معایشهم؛ تا به زندگیمان لطمۀ جدی نخورد.
«و اذا مُحِّصُوا بِالْبَلَاءِ قَلَّ الدَّیانُونَ» وقتی کار سخت بشود، آنها کمند، خیلی کمند. نه مردش زیر بار این مسؤولیت میرود نه خانمش حاضر است این کار را بکند. خانم به واسطۀ خودش، مرد هم به واسطۀ خودش؛ درست است یا نه؟
🌿چرا خانمها اکثراً با این حکم مخالفند؟ فکر میکنند آقایان به نفعشان است؛ درست است؟ مگر راه شهوات در این جامعه بسته است. اتفاقاً مردها هم با این حکم مخالفند. خیلی هم مخالفند؛ چرا؟ چون بار روی دوش او میآورد. مرد شهوت ران مگر احمق است که زیر بار خرج دو تا خانواده برود؟ زیر بار دعوا با دو تا زن برود؟ زیر بار یکی اش هم نمیرود. این ضرب المثل شیطانی در لسان برخی پسران رایج شده که میگویند مگر ما احمقیم، برای خریدن یک لیوان شیر که آدم نمیرود گاو بخرد. الله اکبر!! اگر مرد شهوت ران باشد، مرادش در کوچه و بازار فراوان پیدا میشود. و نوع آقایانی که این کار را میکنند، یا ارتباطاتشان از راه نامشروع است یا حداکثر صیغه میکنند. از هر هزار مردی که با زنی ارتباط دارند یک دانه اش زیر بار ازدواج دوم نرفته است. اگر خیلی متدین باشند نهایتاً صیغه میکنند. در حالی که خود مردان از این باب فرار میکنند و اصلاً تمایلی ندارند.
یعنی خود مرد هم حس میکند که یک تکلیف است، یک بار است، نه یک لذت آنچنانی و گرنه اگر یک لذت خیلی آنچنانی بود همه مردان حتی اگر شده دور از چشم همسرشان، میرفتند یک زن دوم ثابت غیر از همسرشان میگرفتند نه صیغه ای؛ با تمام بارهایی که باید برایش بکشند. لاابالیها چطور دور از چشم همسرانشان دور هم جمع میشوند، فیلم نگاه میکنند و مواد مخدر استفاده میکنند؛ همین کار را با این مسأله هم میکردند. اکثراً یا شاید تمام مواردی که ما دیدیم و موجب اشکال و اختلاف در این حکم شده است دقیقاً مردانی اند که خصوصیات این آیه را ندارند. اصلاً زن دوم نگرفته اند یا زن دوم مصیبت زده گرفته اند.
ادامه دارد
🆔 @banovan_rahehagh
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1