#برترین_نشانه5⃣
#اعجاز_قرآن_کریم
#در_محضر_استاد
#دکتر_نخاولی
بحثی که انشاءالله قصد داریم با یکدیگرمرور کنیم، بحث اعجاز قرآن است.
برای ورود به بحث ابتدا نکاتی مقدماتی را بیان میکنیم:
1⃣نکتۀ اول: آیاتی از قرآن کریم که اعجاز قرآن را بیان میکنند، در جاهای مختلفی از قرآن کریم و در دستهبندیهای مختلفی آمدهاند.
از جملۀ این آیات، آیات مربوط به تحدی است.
تحدی به معنای مبارز طلبی است.
قرآن کریم تمام بشریت را به مبارزه میطلبد.
آیات تحدی در 5 جای قرآن کریم آمده است:
(بقره- 23)، (یونس- 38)، (هود- 13)، (قصص- 49)، (إسراء- 88).
2⃣نکتۀ دوم: واژۀ معجزه در قرآن کریم نیامده است.
واژۀ معجزه از واژههای اختراعی مسلمانان بوده و به معنای «به عجز آورنده» است.
برای مفهوم معجزه در قرآن کریم از شش واژۀ دیگر استفاده شده، ولی در هیچ جای قرآن کریم از خود واژۀ معجزه استفاده نشده است.
روح اصطلاحات قرآنی، بار منفی ندارد و دارای بار ایجابی و مثبت و رحمانی و جلوۀ رحمت خداوند هستند.
ادامه👇👇👇
🆔️ @banovan_rahehagh
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
#برترین_نشانه6⃣
#اعجاز_قرآن_کریم
#در_محضر_استاد
#دکتر_نخاولی
اما واژۀ اعجاز، بیشتر جلوۀ قهر و غلبه را نمایان میکند و خداوند این اصطلاح را برای معجزات خودش، به کار نبرده است.
انتخاب این اصطلاح، یک انحراف از مقصد قرآن است که در طول تاریخ برای متکلمین و علمای بزرگوار ما پیش آمده است.
آنها میخواستند یهودیان و مسیحیان و مشرکان را مسلمان کنند، اصطلاحی درست کردند که فضای قرآن را به روحیۀ جنگ و دعوا برده و یک سنت غلط ایجاد کرده است.
تفاوت نگاه بشری و نگاه رحمانی در همین نامگذاریها مشخص میشود.
روح اصطلاح قرآنی، روح هدایت است و نگاه رحمانی.
ولی با نگاه بشری و اصطلاحسازیِ تقابلی، این روح رحمانی را از افراد گرفتند و آنها را به فضای تقابل کشاندند.
ادامه دارد...
🆔️ @banovan_rahehagh
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
💠💠⚜️💠💠
#بررسی_شبهات_زنان
#در_محضر_استاد
#دکتر_نخاولی
✅حل آیۀ 3 سورۀ نساء
اما حل این آیه را توجه کنید. از میان آراء ششگانۀ مفسرین، آنکه نزدیک تر به واقع مینمود و مرحوم علامه طباطبایی پذیرفتند این است که «بعضی از دختران یتیم هم مال داشتند و هم جمال، لذا افرادی میآمدند و آنها را به همسری میگرفتند. اما چون این ایتام پشتوانهای نداشتند، مال آنها را تصاحب کرده و بعد هم نفقهای به آنها نمیدادند یا اندک میدادند؛ نهایتاً هم در جامعه رهایشان میکردند. خداوند میفرماید اگر آنقدر در خودت عرضه نمیبینی که تقوا را مراعات کرده و با اینها درست رفتار کنی برو از کسانی که خانواده و عشیره دارند زن اختیار کن؛ که اگر خواستی یک کاری بکنی بیایند و یک دست کتکت بزنند تا آدم شوی.» به نظر میرسد که این فرمایش محل تأمل است. به خاطر اینکه میگوید اگر شما نتوانستید... خب کسی که نمیتواند با یتیم درست رفتار کند مگر با زن دیگر درست رفتار میکند؟
اگر با یتیم که خودش عواطف را تحریک میکند به درستی رفتار نکردی قطعاً با بقیه هم درست رفتار نخواهی کرد. این قول یعنی اگر ایتام را نتوانستید مراعات کنید با اینها چکار دارید؟ این حرف معنا ندارد. نکته اش چیست؟ اگر دقیق تر به آیه نگاه کنید، خیلی نکات لطیفی دارد. ضمن اینکه طبق این قول، اعداد آیه قابل توجیه نبود؛ آیه میتوانست بگوید فانکحوا من النساء اخری، زنان دیگری بگیرید؛ اما میگوید اگر ترسیدید قسط را رعایت نکنید دو و سه و چهار از زنان را بگیرید، یعنی ازدواج کنید با این خصوصیت تعدد. این طرز بیان چه چیزی را به ما میفهماند؟ مطالبی که بنده عرض میکنم احتمالاتی است که به ذهن رسیده است و نمیخواهم بگویم این نظر خداوند است. در عبارت فان خفتم الا تعدلوا دقت کنید.
ادامه دارد
🆔 @banovan_rahehagh
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
#اطلاعیه
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و تحیت
بینشپژوهان عزیز
*نهمین جلسه سراسری دوره ملی بینش مطهر* بر اساس مقرری اول کتاب *آزادی بندگی؛ هدف زندگی*، سهشنبه ۳۱ فروردین از ساعت ۱۰ صبح برگزار میشود.
با توجه به شرایط کرونا، فعلا *جلسه حضوری برگزار نخواهد گردید.*
پخش جلسه از طریق لینك زیر صورت میپذیرد.
https://www.aparat.com/iau.bineshmotahar
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
#برترین_نشانه7⃣
#اعجاز_قرآن_کریم
#در_محضر_استاد
💠استعمال لفظ «آیت» به جای «معجزه» در قرآن کریم:
اولین اصطلاح قرآنی برای معجزه، آیت (به معنای علامت و نشانۀ خداوند) است.
در سوره مبارکه إسراء، آیه شریفه 101 میفرماید:
💫وَلَقَدْ آتَينَا مُوسَى تِسْعَ آياتٍ بَينَاتٍ فَاسْأَلْ بَنِي إِسْرَائِيلَ إِذْ جَاءَهُمْ فَقَالَ لَهُ فِرْعَوْنُ إِنِّي لَأَظُنُّكَ يا مُوسَى مَسْحُورًا.
«ما به موسی نُه معجزه روشن داديم؛ پس از بني اسرائيل سؤال کن آن زمان که اين (معجزات نه گانه) به سراغ آنها آمد (چگونه بودند)؟! فرعون به او گفت: اي موسی! گمان ميکنم تو ديوانه (يا ساحري)!»
نمی فرماید «تسع معجزات».
اگر به ما بگویند این شیء یک آیت است و خداوند این را برای شما فرستاده و نشان از خداوند دارد و شما را به خداوند رهنمون میسازد، چه حسی داریم؟
هدف از آیت، هدایت است، نه غلبه.
هدف از بحث آیت این نیست که اثبات برتری کرده تا طرف مقابل را به خاک بیندازد و ذلت او مشخص شود و بگوید حال که متوجه شدی تابع باش!
ادامه👇👇👇
🆔️ @banovan_rahehagh
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
#برترین_نشانه8⃣
#اعجاز_قرآن_کریم
#در_محضر_استاد
خداوند می فرماید حال که فهمیدی خدایی هست، پس حرکت کن.
در این بیان، فرد مقابل جنبۀ به ذلت افتادن خود را مدنظر و مورد توجه قرار نمیدهد.
این نوع بیان، لجاجت را از مخاطب میگیرد و اجازۀ طبابت را به طبیب میدهد.
چون غرض اصلی از آیت الهی هدایت است نه به عجز درآوردن دیگران.
یکی از بهترین ابزارها برای هدایت غیر مسلمین به اسلام، طرح مباحث اعجاز است.
منتهی تاکنون این بحث طرح نشده و اگر هم طرح شده چون با روحیۀ جنگ و دعوا و قهر و غلبۀ یک پهلوان کشتیگیر مطرح شده که طرف مقابل را به ذلت و عجز میکشاند، کشش لازم برای هدایت را نداشته.
وگرنه پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم هم با همین ابزار هدایت میکردند، ولی وقتی هدف هدایت باشد تأثیر میگذارد.
حضرت سلیمان علیه السلام نامهای مینویسند:
💫إِنَّهُ مِن سُلَيْمَانَ وَ إِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ أَلَّا تَعْلُواْ عَلىََّ وَ أْتُونىِ مُسْلِمِينَ. (سوره مبارکه نمل، آیه شریفه 30 و 31)
«اين نامه از سليمان است، و چنين میباشد: به نام خداوند بخشنده مهربان. توصيه من اين است که نسبت به من برتريجويي نکنيد، و بسوي من آييد در حالي که تسليم حق هستيد!»
همین دو جمله، بلقیس را به خضوع کشاند.
حضرت میفرمایند: من و تو هر دو عبد خداوندِ دارای رحمت هستیم.
با این تفاوت که من میخواهم تو را به مقام رحمت رحیمی خداوند بکشانم.
در هرکسی که میخواهد حرف از دین بزند، باید این حال وجود داشته باشد، حالت دستگیری و هدایت دیگران نه حالت غلبه و پیروزی در میدان مبارزه؛ حالت پدر دلسوز باشد.
ادامه دارد...
🆔️ @banovan_rahehagh
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1