eitaa logo
بینش مطهر استان مرکزی
263 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
693 ویدیو
62 فایل
📖شبکه ای با هدف تربیت مربیانی جهت ایجاد نظام فکری اسلام ناب محمدیﷺ 🌐آدرس: خیابان شهید رجایی،کوچه شهید موسوی(جنب پاساژ دیدار)،خانه جوان، بینش مطهر استان مرکزی ارتباط با ما: 📩 @Lindi935 پاسخ به سوالات: 🆔️ @bineshmarkazi سفارش کتاب: @Mali_binesh_markazi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠استعمال لفظ «آیت» به جای «معجزه» در قرآن کریم: اولین اصطلاح قرآنی برای معجزه، آیت (به معنای علامت و نشانۀ خداوند) است. در سوره مبارکه إسراء، آیه شریفه 101 می‌فرماید: 💫وَلَقَدْ آتَينَا مُوسَى تِسْعَ آياتٍ بَينَاتٍ فَاسْأَلْ بَنِي إِسْرَائِيلَ إِذْ جَاءَهُمْ فَقَالَ لَهُ فِرْعَوْنُ إِنِّي لَأَظُنُّكَ يا مُوسَى مَسْحُورًا. «ما به موسی نُه معجزه روشن داديم؛ پس از بني اسرائيل سؤال کن آن زمان که اين (معجزات نه گانه) به سراغ آنها آمد (چگونه بودند)؟! فرعون به او گفت: اي موسی! گمان مي‌کنم تو ديوانه (يا ساحري)!» نمی فرماید «تسع معجزات». اگر به ما بگویند این شیء یک آیت است و خداوند این را برای شما فرستاده و نشان از خداوند دارد و شما را به خداوند رهنمون می‌‌سازد، چه حسی داریم؟ هدف از آیت، هدایت است، نه غلبه. هدف از بحث آیت این نیست که اثبات برتری کرده تا طرف مقابل را به خاک بیندازد و ذلت او مشخص شود و بگوید حال که متوجه شدی تابع باش! ادامه👇👇👇 🆔️ @banovan_rahehagh 🆔@hekmatemotahar1
خداوند می فرماید حال که فهمیدی خدایی هست، پس حرکت کن. در این بیان، فرد مقابل جنبۀ به ذلت افتادن خود را مدنظر و مورد توجه قرار نمی‌دهد. این نوع بیان، لجاجت را از مخاطب می‌‌گیرد و اجازۀ طبابت را به طبیب می‌دهد. چون غرض اصلی از آیت الهی هدایت است نه به عجز درآوردن دیگران. یکی از بهترین ابزارها برای هدایت غیر مسلمین به اسلام، طرح مباحث اعجاز است. منتهی تاکنون این بحث طرح نشده و اگر هم طرح شده چون با روحیۀ جنگ و دعوا و قهر و غلبۀ یک پهلوان کشتی‌‌گیر مطرح شده که طرف مقابل را به ذلت و عجز می‌کشاند، کشش لازم برای هدایت را نداشته. وگرنه پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم هم با همین ابزار هدایت می‌‌کردند، ولی وقتی هدف هدایت باشد تأثیر می‌‌گذارد. حضرت سلیمان علیه السلام نامه‌ای می‌نویسند: 💫إِنَّهُ مِن سُلَيْمَانَ وَ إِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ أَلَّا تَعْلُواْ عَلىَ‏َّ وَ أْتُونىِ مُسْلِمِينَ. (سوره مبارکه نمل، آیه شریفه 30 و 31) «اين نامه از سليمان است، و چنين می‌باشد: به نام خداوند بخشنده مهربان. توصيه من اين است که نسبت به من برتري‌جويي نکنيد، و بسوي من آييد در حالي که تسليم حق هستيد!» همین دو جمله، بلقیس را به خضوع کشاند. حضرت می‌فرمایند: من و تو هر دو عبد خداوندِ دارای رحمت هستیم. با این تفاوت که من می‌خواهم تو را به مقام رحمت رحیمی خداوند بکشانم. در هرکسی که می‌‌خواهد حرف از دین بزند، باید این حال وجود داشته باشد، حالت دستگیری و هدایت دیگران نه حالت غلبه و پیروزی در میدان مبارزه؛ حالت پدر دلسوز باشد. ادامه دارد... 🆔️ @banovan_rahehagh 🆔@hekmatemotahar1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مکتب امام
بسم الله الرحمن الرحیم دوره آموزش مجازی (گفتمان انتخابات 1400) با محوریت کتاب روح توحید، نفی عبودیت غیرخدا ✅ ویژه طلاب، دانشجویان و فعالین فرهنگی 🎁 مزایا: ۱. آشنایی با مفاهیم توحیدی با رویکرد عملیاتی کردن ۲. برگزاری دوره به صورت رایگان ۳. حضور اساتید مجرب به صورت مجازی ۴. ارائه گواهی از پژوهشکده باقرالعلوم (علیه‌السلام) ⛔️ مهلت ثبت نام تا جمعه ۳ اردیبهشت 👨‍💻لینک سایت جهت ثبت‌نام 👇 🌐 www.qomgram.ir/tavasi 📲 قبل از برگزاری دوره لینک کلاس آنلاین ارسال می‌شود 🗓 زمان برگزاری: دهه دوم ماه مبارک رمضان ( ۴ تا ۱۳ اردیبهشت) ⏰ ساعت وبینار: ۱۷ الی ۱۸ ________ ارتباط با ادمین @gofteman_admin گفتمان توحید @goftemane_tohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠💠⚜️💠💠 توضیح فإن خِفتُم ألّا تَعدِلُوا... اگر عدالت می‌ورزید مثنی و ثلاث و رباع؛ اما اگر می‌ترسید که عدالت بورزید فواحدة، یعنی قاعدتاً روح بحث ازدواج متعدد در کجا آمده است؟ در بحث ازدواج با یتیم یا با زنی که بچۀ یتیم دارد. سپس می‌فرماید اگر در این زمینه نمی‌توانید ازدواج مجدد کنید این کار را برای آدم‌های با شخصیت تر از خودت بگذار؛ زنان معطل دیگر را برو بگیر. اصل مثنی و ثلاث و رباع برای کیست؟ برای اینهاست. می‌گوید بیوه، مطلّقه، همسر شهید، زن یتیم دار و دختر یتیم در جامعه نماند. اگر یک سری به یتیم خانه‌ها بزنید می‌ببینید که چند نفرشان ازدواج می‌کنند. کدامیک از ما این کار را می‌کنیم که مثلاً به برادرمان پیشنهاد بدهیم از آنجا دختر بگیرد؟ ما که الحمدلله می‌رویم از بهترین خانوادۀ با شخصیت و پولدار و... زن می‌گیریم. برای آنها هم خدا کریم است، إن شاءالله یکی برایشان می‌آید. ببینید همین خودخواهی هاست دیگر. فرض کنید الان ما یک دختر داریم، پایمان هم لب گور است و سرطان داریم، دخترمان هم در خانه مانده است؛ در چنین شرایطی چه حسی داریم؟ یا فرض کنید دخترمان را شخصی عقد کرده اما طلاق داده است و الان با یک بچه در خانه مانده است. آیا اگر به این خانم بگوییم تقوا داشته باش و موعظه اش کنیم درست می‌شود؟ مگر با موعظه نیاز انسان برطرف می‌شود؟ مگر با موعظه شکم من سیر می‌شود؟ نیاز است بابا، نیاز است!! گویا هنوز این را متوجه نشده ایم. در یک خانواده‌ای پدر و مادر مسنی بودند همراه با دخترشان که به سن زیادی رسیده بود؛ می‌گفتند اگر یک کسی باشد زن دوم بخواهد بگیرد خوب است که دختر ما را بیاید بگیرد؛ می‌گفتند این زنها حسودند. باید خودمان را جای این فرد بگذاریم، و از آن کانال نگاهش کنیم. مشکل دیگر انگیزه‌های ما انسان هاست که مخلوط و درهم است؛ نیت خالص خیلی کم یافت می‌شود و عمدتاً ما گرفتار غرایز و عواطفیم. شاهدش اینکه اگر ما به حد نصاب می‌رسیدیم امام زمان علیه السلام ظهور کرده بودند. در بسیاری از موارد، اقتضائات نفسانی حاکم است. یعنی آن مقداری که ما برای خانوادۀ خودمان هزینه می‌کنیم آیا مثلاً برای اقوام و خویشانی که پدر از دست داده اند انجام می‌دهیم؟ آیا دل می‌سوزانیم؟ ممکن است چند وقت بگذرد خبر هم نگیریم. خصوصیت طبیعی انسان تربیت نشده همین است؛ و نوعاً ما همین طور هستیم. حتی برای نزدیکترین نزدیکان، آنقدر دلسوزی نداریم. آنقدر قرآن بر روی بحث ایتام تأکید کرده که بعضی‌ها از شدت تأکید، دیگر نمی‌رفتند یتیمان را سرپرستی کنند. آیه 220 سوره بقره را مطالعه کنید: «وَ یسْئَلُونَكَ عَنِ الْیتامى‏، قُلْ إِصْلاحٌ لَهُمْ خَیر وَ إِنْ تُخالِطُوهُمْ فَإِخْوانُكُم وَ اللَّهُ یعْلَمُ الْمُفْسِدَ مِنَ الْمُصْلِح وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ لَأَعْنَتَكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَزِیز حَكِیم» - و از تو در باره یتیمان سؤال مى‏كنند، بگو: اصلاح كار آنان بهتر است. و اگر زندگى خود را با زندگى آنان بیامیزید، (مانعى ندارد) آنها برادر (دینى)شما هستند. (و همچون یك برادر با آنها رفتار كنید!) خداوند، مفسدان را از مصلحان، بازمى‏شناسد. و اگر خدا بخواهد، شما را به زحمت مى‏اندازد (و دستور مى‏دهد در عین سرپرستى یتیمان، زندگى و اموال آنها را بكلى از اموال خود، جدا سازید ولى خداوند چنین نمى‏كند) زیرا او توانا و حكیم است - ادامه دارد 🆔 @banovan_rahehagh 🆔@hekmatemotahar1
🍃دعا کردن را مانند دوا خوردن تلقی نکنید که فقط هنگام بیماری از آن استفاده می کنید، بلکه دعا را مانند اکسیژن بدانید که در همه حال به آن نیاز دارید؛ سعی کنید بیشتر اوقات را با دعا کردن به درگاه خداوند سپری کنید. 🆔@hekmatemotahar1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠چگونه قرآن کریم را قرائت کنیم؟ قرائت، خواندن با درک معناست. خواندنی که معنا را متوجه نشویم، اصلاً قرائت نیست. اکثر جلسات قرائت قرآن ما، جلسۀ تلفظ قرآن است. بنابراین اگر کسی در ماه مبارک رمضان، قرآن را 10دور هم بکند، حداقل انتظار خداوند از قرائت قرآن را فراهم نکرده است. باید قرآن کریم را با ترجمه و فهم معنا خواند. 💠چگونه ترجمه قرآن کریم را بخوانیم؟ 1⃣یکی از روش‌‌ها آن است که ابتدا آیه، سپس ترجمۀ آن را بخوانیم. ⏪ این نوع قرائت، پریدن وسط صحبت خداوند و خلاف ادبِ مواجهه با قرآن کریم بوده و غلط است. 2⃣بهتر است که ابتدا کل آیات مثلاً یک صفحه را بخوانیم بعد ترجمۀ آنها را بخوانیم. و برای توجه بیشتر به ترجمه؛ بهتر است اول یک بار ترجمۀ مثلاً کل صفحه را بخوانیم، بعد آیات را پشت سر هم بخوانیم و دوباره اگر لازم است ترجمه را تطبیق دهیم. ⏪این فهم معنا، حداقل سطح ارتباط با قرآن کریم و دستورالعمل نفوذ به آن است. ادامه👇👇👇 🆔️ @banovan_rahehagh 🆔@hekmatemotahar1
⃣1⃣ سطوح بالاتر دیگری به عنوان مثال؛ تلاوت، ترتیل، تفسیر، استماع و تفکر هم کلیدهای ارتباطی و دستورالعمل های نفوذ به قرآن کریم هستند که می‌توانند دوستان خودشان پیگیری کنند. 💠آداب ظاهری و باطنی قرائت قرآن مجید چیست؟ یکبار مرحوم آقای شیخ تقی آملی، خدمت آقای قاضی مشرف شده و می‌فر‌‌مایند: چرا ما با قرآن خواندن، چیزی به دست نمی‌آوریم؟ انسان قرآن می‌‌خواند تا بفهمد و حالی درون او ایجاد شود. آقا شیخ تقی آملی می‌فرمودند: من هنگام قرآن خواندن درحالت عادی بودم مثلاً قرآن روی پایم بود یا تکیه می‌دادم. مرحوم آقای قاضی فرمودند: آن‌طور که تو نشسته و لم می‌دهی یا قرآن را روی زمین یا پاهایت می‌گذاری، قطعاً چیزی متوجه نخواهی شد. قرآن کریم کتابی خاص است. به سگی که در قرآن کریم نوشته شده، نمی‌توان بدون وضو دست زد. کلمۀ شیطانِ نگاشته شده در قرآن کریم را نمی‌توان بدون طهارت بوسید. قرآن در این زمینه، مانند هیچ کتابی حتی مانند نهج البلاغه نیست. کتابی خاص با آثاری خاص است که ما آثارش را نمی‌فهمیم. هم مراعات آداب ظاهری آثار رشد دهندۀ خاص برای انسان دارد، هم عدم مراعات، آثار منفی خاصی برای انسان بوجود می‌آورد. ادامه دارد... 🆔️ @banovan_rahehagh 🆔@hekmatemotahar1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⃣1⃣ در آیه شریفه 38 سوره مبارکه یونس خداوند می‌فرماید: 💫أَمْ يقُولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِثْلِهِ وَادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ بَلْ كَذَّبُواْ بِمَا لَمْ يحِيطُواْ بِعِلْمِهِ وَ لَمَّا يَأْتهِمْ تَأْوِيلُهُ كَذَالِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَانظُرْ كَيْفَ كاَنَ عَاقِبَةُ الظَّالِمِينَ. «آيا آنها مي‌گويند: او قرآن را بدروغ به خدا نسبت داده است؟! بگو: اگر راست مي گوييد، يک سوره همانند آن بياوريد؛ و غير از خدا، هر کس را مي‌توانيد (به ياري) طلبيد! (ولي آنها از روي علم و دانش قرآن را انکار نکردند؛) بلکه چيزي را تکذيب کردند که آگاهي از آن نداشتند، و هنوز واقعيتش بر آنان روشن نشده است! پيشينيان آنها نيز همين گونه تکذيب کردند؛ پس بنگر عاقبت کار ظالمان چگونه بود!» ادامه👇👇👇 🆔️ @banovan_rahehagh 🆔@hekmatemotahar1
⃣1⃣ این آیه مربوط به جهل است و روایت امام علی علیه السلام که فرمودند: «النَّاسُ‏ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا» (نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 501)، ریشه در همین آیه دارد که مردم به آن چه جاهل‌اند، دشمنی دارند. لازمۀ پذیرشِ حقانیت و علم و کمال یک شیء، اعتراف به نقص و کمبود خود است و اکثر مردم به خاطر حاکمیتِ حبِّ نفس، به نقص خودشان اعتراف نمی‌کنند. این بیماری بدتر از سرطان است که افراد وقتی مطلبی را نمی‌فهمند آن را انکار کنند و بگویند نیست یا بگویند چیز مهم و و دارای کمالی نیست. وقتی کسى پا در اولین پلۀ رشد می‌گذارد که اشکالاتش را پذیرفته باشد. اما اگر من بپذیرم در بهترین نقطه قرار دارم، هیچ وقت تغییر نخواهم کرد. ⏪بنابراین هیچ مؤمنی نباید چیزی را که به آن احاطه ندارد، انکار کند. حقیقت قرآن کریم، موجودی ملکوتی است قرآن کریم، آثار ویژه‌‌ای دارد که ما توان تشخیص آنها را نداریم و با درک اولیۀ ما جور در نمی‌آید. 🚫مثلاً چرا نباید لَم داده قرآن بخوانیم؟ در آیه شریفه 52 از سوره مبارکه شوری خداوند می‌فرماید: وَكَذَلِكَ أَوْحَينَا إِلَيكَ رُوحًا مِنْ أَمْرِنَا مَا كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتَابُ وَلَا الْإِيمَانُ وَلَكِنْ جَعَلْنَاهُ نُورًا نَهْدِي بِهِ مَنْ نَشَاءُ مِنْ عِبَادِنَا وَإِنَّكَ لَتَهْدِي إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ. «همان گونه (که بر پيامبران پيشين وحي فرستاديم) بر تو نيز روحي را بفرمان خود وحي کرديم؛ تو پيش از اين نمي‌دانستي کتاب و ايمان چيست (و از محتواي قرآن آگاه نبودي)؛ ولي ما آن را نوري قرار داديم که بوسيله آن هر کس از بندگان خويش را بخواهيم هدايت مي‌کنيم؛ و تو مسلما به سوي راه راست هدايت مي‌کني.» این روح، موجودی ملکوتی و فرشته است؛ پس باید دقت کرد. انسان باید در مقابل قرآن کریم مرتب و با وضو بوده، مسواک بزند، دعای قبل و بعد از قرائت را بخواند و اگر نتوانست حفظ کند. اگر دسترسی نداشتیم، به فارسی دعا کنیم که خداوندا قرآنی را که می‌‌خوانم، مایۀ نور قلب، عمل بیشتر و تثبیت در حق قرار بده. از عمده آداب تلاوت قرآن، آداب باطنی است. یکی از آداب باطنی ارتباط با قرآن کریم این است که خود را مخاطب کلام خداوند ببینیم. مخاطب قرآن کریم؛ تک‌تک مردم هستند. قرآن کتابی نیست که برای داستان خواندن ما نازل شده باشد. مخاطب قرآن، تک‌‌تک بنده و شما هستیم و در نزول آن، خصوصیات تک‌‌تک بنده و شما لحاظ شده، ولی ما به این مطلب توجه دقیقی نداریم. اگر هریک از ما نبودیم، قرآن کریم طور دیگری نازل می‌‌شد. قرآن کریم انبار نیست که یک سری مطالب در آن ریخته شده و هرکس هرچه می‌‌خواهد از آن بردارد. خصوصیات چندین میلیارد انسان به‌صورت ریز در قرآن کریم آمده است. این کار فقط از علم بی‌نهایت برمی‌آید و اصلاً لازمۀ علم بی‌نهایت همین است. ادامه دارد... 🆔️ @banovan_rahehagh 🆔@hekmatemotahar1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ چه کنیم نفس، ما را به آسانی به گناه نکشاند؟ 🔸اگر انسان خیال را در اختیار خودش نگیرد یکی از چیزهایی است که انسان را فاسد می‌کند؛ یعنی انسان نیاز به تمرکز قوّه خیال دارد. اگر قوّه خیال آزاد باشد، منشأ فساد اخلاق انسان می‌‌شود. 🔹امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند: النَّفْسُ انْ لَمْ تَشْغَلْهُ شَغَلَک؛ یعنی اگر تو نفس را به کاری مشغول نکنی، او تو را به خودش مشغول می‌‌کند. 🔸یک چیزهایی است که اگر انسان آنها را به کاری نگمارد طوری نمی ‌شود، مثل یک جماد است. این انگشتر را که من به انگشتم می‌ کنم، اگر روی طاقچه‌ ای یا در جعبه‌ ای بگذارم طوری نمی‌ شود. 🔹ولی نفس انسان جور دیگری است، همیشه باید او را مشغول داشت؛ یعنی همیشه باید یک کاری داشته باشد که او را متمرکز کند و وادار به آن کار نماید و الّا اگر شما به او کار نداشته باشید، او شما را به آنچه که دلش می ‌خواهد وادار می‌ کند و آن وقت است که دریچه خیال به روی انسان باز می‌ شود؛ در رختخواب فکر می‌ کند، در بازار فکر می‌ کند، همین‌ طور خیال خیال خیال، و همین خیالات است که انسان را به هزاران نوع گناه می ‌کشاند. اما برعکس، وقتی که انسان یک کار و یک شغل دارد، آن کار و شغل، او را به سوی خود می ‌کشد و جذب می ‌کند. 📙 استاد شهید مطهری (ره)، تعلیم و تربیت در اسلام، ص278 🆔@hekmatemotahar1
✴حضرت خدیجه؛ همسر يگانه پيامبر‌(ص) همسر بزرگوار پيغمبر اکرم صلى الله عليه و آله، که به اتفاق شيعه و سنى تا اين زن- که همسر اول پيغمبر بود- زنده بود، حضرت همسر ديگرى انتخاب نکرد و با اينکه وقتى اين زن از دنيا میرفت نزديک هفتاد سال از عمر او گذشته بود، پيغمبر اکرم تا آخر عمر هر وقت نام خديجه را میشنيد اشکهايش جارى میشد. اين نشان میدهد منتهاى وفاق روحى را که ميان اين زن و حضرت رسول وجود داشت. 📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏27، ص: 481 🆔@hekmatemotahar1
🍀 حضرت خدیجه، بانویی با عظمت و مجهول القدر 🍀 🔹 استاد نخاولی (مد ظله العالی) : 🔸 حضرت ام المؤمنین خدیجه کبری (سلام الله علیها) مجهول القدر است؛ این بانوی بزرگوار از آن زنان ملکوتی عالم است که قدر و قیمت و بها و ارزش ایشان کمتر مورد توجه قرار گرفته است. 🔸 بانویی که لیاقت در کنار رسول اکرم بودن را پیدا کردند و هر چه از عزت و آبرو و مال و مکنت داشتند، خالصانه در راه خداوند و در راه اسلام خرج کردند، و نهایتاً در شعب ابیطالب از شدت گرسنگی های مکرر، رحلت فرمودند. 🔸 در عظمت و کرامت ایشان همین بس که لیاقت همسری پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و مادری حضرت صدیقه (سلام الله علیها) را داشتند. 🔸 اگر خداوند متعال از بین مادران پیامبران، مادر حضرت مریم را با عظمت یاد نموده، مقدمه‌‌ای برای مادر حضرت صدیقه (سلام الله علیها) بوده است. ✅ در مشکلات و حوائج، توسل كردن و پناه بردن به ایشان اثر ویژه‌‌ای دارد. 🆔@hekmatemotahar1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 در مشکلات و حوائج، توسل کردن و پناه بردن به حضرت خدیجه کبری (سلام الله علیها) اثر ویژه‌ای دارد. 🆔@hekmatemotahar1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠زیارت نامه حضرت خدیجه (سلام الله علیها) بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ 🔹اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا اُمَّ الْمُؤْمِنِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا زَوْجَةَ سَیّـِدِ الْمُرْسَلِینِ، اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا اُمَّ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ سَیِّدَةِ نِساءِ الْعالَمِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا أَوَّلَ الْمُؤْمِناتِ، اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا مَنْ أَنْفَقَتْ مالَها فِی نُصْرَةِ سَیِّدِ الاَْنْبِیاءِ، وَ نَصَرَتْهُ مَااسْتَطاعَتْ وَدافَعَتْ عَنْهُ الاَْعْداءَ، اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا مَنْ سَلَّمَ عَلَیْها جَبْرَئِیلُ، وَ بلَّغَهَا السَّلامَ مِنَ اللهِ الْجَلِیلِ، فَهَنِیئاً لَكِ بِما أَوْلاكِ اللهُ مِنْ فَضْل، وَالسَّلامُ عَلَیْكِ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَكاتُهُ . 🔸سلام بر تو اى مادر مؤمنان، سلام بر تو اى همسر سرور فرستادگان، سلام بر تو اى مادر فاطمه زهرا سرور بانوان دو جهان، سلام بر تو اى نخست بانوى مؤمن، سلام بر تو اى آن كه دارائیش را در راه پیروزى اسلام و یارى سرور انبیا هزینه كرد و دشمنان را از او دور ساخت، سلام بر تو اى آن كه بر او جبرئیل درود فرستاد، و سلام خداى بزرگ را به او ابلاغ كرد، این فضل الهى گوارایت باد و سلام و رحمت و بركاتش بر تو باد. 🆔@hekmatemotahar1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠💠⚜️💠💠 ❇️در ادامه ی بحث تفسیر آیه تعدد زوجات بودیم.و ازدواج با یتیم در آیه تعدد زوجات اگر یک بچۀ یتیم، ضد اجتماع شود یک دانه اش خفاش شب می‌شود؛ یک دانه اش!! چه بچۀ محصول فساد و چه بچه‌ای که از اجتماع بی محبتی دیده است. یک نقطۀ مشترک در تمام جنایتکاران و زندانیان وجود دارد: عاطفه!! می‌فرماید اگر این کار را نمی‌توانی بکنی خانم‌های دیگر را بگیر؛ افراد دسته اول تر اینها را بگیرند. 🌱در مورد کسانی که می‌خواهند با زن معمولی ازدواج کنند شرطش عدالت است (إن خفتم الا تعدلوا). اما شرط کسانی که می‌خواهند با این ایتام ازدواج کرده و سرپرستی کنند، قسط است. قسط خیلی برتر از عدالت است. انسان هایی مثل علامه طباطبایی باید باشند تا از عهدۀ قسط بر آیند، نه مرد بی سر و پایی که برود شهوت رانی کند و شما او را پای این آیه بگذارید. تازه آیۀ مبارکه نمی‌فرماید: «و إن لا تقسطوا فانکحوا»؛ نمی‌فرماید اگر قسط ندارید بروید زنان دیگر را بگیرید. بلکه می‌فرماید نباید در سطح مرز قسط حرکت کنید؛ باید بالاتر از این مرزها باشید. «و إن خفتم» اگر همین که می‌ترسی قسط نداشته باشی، وارد این حریم نشو. اگر با این شرایط وارد شوی آسیب می‌زنی. هم به زن اول آسیب می‌زنی هم به زن دوم. عدل یعنی هر چیزی کاملاً سر جای خودش باشد؛ هیچکس در آن زندگی احساس زیادی نکند. در قسط باید از خودت بیشتر مایه بگذاری. کار عظیم است؛ مگر نمی‌خواهی به خداوند نزدیک بشوی؟! ادامه دارد. 🆔 @banovan_rahehagh 🆔@hekmatemotahar1