💢 عسکر دیرباز: بهره نبردن از آموزههای دینی، باعث عدم رشد حکمت عملی شده است
حجت الاسلام عسگر دیرباز گفت: عاملی که باعث رشد پیدا نکردن حکمت عملی در فضای فرهنگی بود، بهره نبردن از آموزههای دینی به لحاظ روش عقلی و برهانی و قیاسی بود.
به گزارش روابط عمومی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و به نقل از خبرگزاری مهر، حجت الاسلام عسگر دیرباز رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در نشستی با عنوان «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها» که امروز دوشنبه ۲۶ دیماه برگزار شد، گفت: ما باید کارهای پژوهشی را در زمینه حکمت عملی مرور و جمع بندی کنیم. باید بتوانیم با مباحث مربوط به حکمت عملی در نشستهای مختلف گامهایی به جلو برده و امیدواریم این هدف با برپایی همایشهایی مانند «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها» محقق شود.
وی ادامه داد: ما باید ارتباط حکمت عملی و اهدافی که این مؤسسه پژوهشی دارد را بیشتر مورد مطالعه قرار دهیم. گروه حکمت عملی از گروههای تازه تأسیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران است و جای خودش را با ارتباط وسیعی که بین حکمت عملی و نظری در آموزههای فیلسوفان وجود دارد، باز میکند. گرچه بعضی از فیلسوفان مثل فارابی با قوت بیشتری این همراهی را پیش بردند و بعضی دیگر کمتر همراهی کردند.
حجت الاسلام دیرباز با بیان ارتباط این گروه پژوهشی با گروه پژوهشی فلسفه علوم انسانی ادامه داد...
متن کامل خبر ...
https://www.irip.ac.ir/fa/news/477
برای مشاهده ویدئو سخنرانی کلیک نمایید .
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
صوت سخنرانی 👇🏻
دکتر عسکر دیر باز- همایش حکمت عملی 14011027.MP3
39.12M
سخنرانی: حجت الاسلام عسگر دیرباز
رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها»
🗓دوشنبه ۲۶ دیماه1401
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
هدایت شده از موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
💢 غلامرضا اعوانی: تطبیق حکمت عملی و شریعت دستاورد حکمای اسلامی است
🔹استاد پیشکسوت فلسفه گفت: یکی از بزرگترین دستاوردهای حکمای اسلامی تطبیق دادن حکمت عملی با شریعت بوده است. مثلا کتاب دهم شفا به حکمت عملی اختصاص پیدا کرده و بخشی از آن با رویای صادقه، الهامات حضرت نبی، عبادات و ... است و حتی رویای صادقه را دلیل بر وجود خداوند و آن را جزیی از اجزای نبوت میداند.
🔶 به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به نقل از خبرنگار ایکنا، نشست «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها» امروز دوشنبه ۲۶ دیماه از سوی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد.
غلامرضا اعوانی، استاد پیشکسوت فلسفه در این نشست سخنرانی کرد که در ادامه متن سخنان وی را میخوانید؛
حکمت عملی و نظری از هم جدایی ندارند. انسان موجودی است که میتواند به حکمت برسد و حتی فرشته هم حکمت ندارد و این نکتهای بسیار مهم است. اما در فلسفه جدید گرایشی ایجاد شده که فلسفه عملی را بدون مسائلی که در فلسفه نظری مطرح است مورد بحث قرار میدهند اما این رویکرد در گذشته سابقه نداشته است. فیلسوفان جدید مخصوصاً با استفاده از مبادی، که با حکمت الهی هم منافات دارد قصد جدایی حکمت نظری و عملی را دارند.
رابطه حکمت نظری و عملی
وحدت میان این دو، موجب بقای ادیان بوده است. برای مثال بودا دو هزار و پانصد سال پیش زندگی کرده است و هنوز دین بودایی وجود دارد و این ناشی از هماهنگی حکمت نظری و عملی است البته فرقی بین دین و حکمت وجود دارد...
متن کامل خبر ...
https://www.irip.ac.ir/fa/news/478
دکتر غلامرضا اعوانی - حکمت عملی.mp3
10.36M
سخنرانی: غلامرضا اعوانی
استاد پیشکسوت فلسفه
همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها»
🗓دوشنبه ۲۶ دیماه1401
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢یحیی بوذرینژاد: عقلگرایی در حکمت عملی فارابی شباهت به عقل در منابع است
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: اگر فارابی به استقلال عقل در حکمت عملی توجه داشته ، اقدامش شبیه عقل در منابع استنباط شیعیان است، در حالی که اهل سنت بیشتر به قیاسفقهی یا تمثیل اعتقاد دارند. به نظر میرسد وقتی ابن سینا تدبیر منزل و سیاست را به فقه و شریعت محول میکند، اخلاق در تمدن اسلامی به گونهای بدون متصدی میماند و به همین دلیل ابن مسکویه بیشتر به اخلاق توجه میکند.
به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به نقل از خبرنگار ایکنا، یحیی بوذرینژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، امروز دوشنبه ۲۶ دی در نشست «روششناسی حکمت عملی از منظر فارابی و ابن سینا»، که از سوی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد، سخنرانی کرد. در ادامه گزیده سخنان وی را میخوانید:
در تمدن اسلامی مسئله اصلی فارابی اهمیت زیادی دارد، چراکه میخواهد نشان دهد شریعت چگونه عقلانی است و علوم عقلی باید مورد توجه ما قرار گیرد. برخی میگویند دغدغه فارابی خلافت بود، اما دغدغه وی نبوت و تبیین عقلانی آن بود. فارابی برای تبیین این مسئله میگوید کلیات شریعت و فقه، در حکمت عملی آمده است. بنده همیشه فکر میکردم چرا در آثار فارابی فلسفه عملی یا مدنی برجسته است ؟ علت این امر توجه وی به عقل برهانی و نقش آن در مسائل اجتماعی و سیاسی است. همچنین، فارابی در دوره آل بویه زندگی میکند و خلافت از لحاظ فرهنگی و سیاسی وابسته به ...
متن کامل خبر ...
https://www.irip.ac.ir/fa/news/479
صوت سخنرانی👇🏻
دکتر بوذری نژاد - حکمت عملی.mp3
9.31M
سخنرانی: یحیی بوذری نژاد
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
عنوان سخنرانی: روششناسی حکمت عملی از منظر فارابی و ابن سینا
همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها»
🗓دوشنبه ۲۶ دیماه1401
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢 محسن جوادی: دیدگاه ابن سینا درباره بدیهی بودن اخلاق و حسن و قبح ذاتی
عضو هیئت علمی دانشگاه قم بیان کرد: ابن سینا بدیهی بودن اخلاق و حسن و قبح را قبول نمیکند، اما نفی بداهت مستلزم نفی واقعیت نیست، چون همه واقعیات لزوماً بدیهی نیستند. بنابراین قطعاً ابن سینا ضد معتزله است، اما نمیتوان گفت او واقعگرا نیست.
به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به نقل از خبرنگار ایکنا، محسن جوادی، عضو هیئت علمی دانشگاه قم، روز دوشنبه ۲۶ دی در نشست «نسبت ضروری جدل و علوم مدنی در ابن سینا»، که از سوی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد، به سخنرانی پرداخت که در ادامه گزیده سخنان وی را میخوانید:
وقتی مترجمان عرب کتابهای منطقی و فلسفی را ترجمه میکردند کلمه «طوبیقا» را در فلسفه یونانی به جدل ترجمه کردند که معادل درستی برای این کلمه است. ارسطو وقتی از جدل صحبت میکند به فواید آن اشاره میکند و میگوید چند فایده دارد که از جمله آنها غلبه است. یعنی کسی را پیش روی خود دارید که مطلب باطلی را مورد اشاره قرار داده یا مطلب حقی را انکار میکند اما نمیتوانید با برهان، وی قانع کنید. بنابراین از جدل استفاده میکنید. فایده دیگر این است که گاهی اوقات، خودتان یا کسی دیگر که وارد برهان میشوید نمیتواند جانب یک طرف را بگیرید و مثلاً در بحث سعادت، مسیرهای برهانی زیادی وجود دارد و نمیتوان لزوما سعادت را به معنای خوشبختی یا لقاء الله نامید. بنابراین از مشهورات استفاده میکنید. ابن سینا در کتاب «شفا» هم به این موارد اشاره کرده است.
متن کامل خبر ...
https://www.irip.ac.ir/fa/news/480
دکتر جوادی - حکمت عملی.mp3
12.15M
سخنرانی: محسن جوادی
عضو هیئت علمی دانشگاه قم
عنوان سخنرانی: نسبت ضروری جدل و علوم مدنی در ابن سینا
همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها»
🗓دوشنبه ۲۶ دیماه1401
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
میز گرد - حکمت عملی.mp3
29.87M
💢میزگرد با حضور: دکتر فرزانه ذوالحسنی و دکتر زهیر انصاریان
رابطه حکمت و شریعت در نظام سینوی(فرزانه ذوالحسنی)
مناسبات شریعت الهی و حکمت عملی از دیدگاه ابن سینا(زهیر انصاریان)
همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها»
🗓دوشنبه ۲۶ دیماه1401
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢 حجتالاسلام رضا غلامی: تحول در حکمت عملی لازمه نقشآفرینی آن در تمدن اسلامی است
🔹 رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی بیان کرد: اگر حکمت عملی با مختصاتی که دارد متحول نشود، نمیتواند سهم زیادی در تمدنسازی اسلامی داشته باشد چون در فهم ظرافت و دشواریهای تمدن از عصر مدرن به بعد ناتوان است.
به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به نقل از خبرنگار ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین رضا غلامی، رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، امروز دوشنبه ۲۶ دی در نشست «ظرفیتها و کاستیهای حکمت متعالیه برای بازتولید نظام حکمت عملی»، که از سوی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد، به سخنرانی پرداخت که در ادامه گزیده سخنان وی را میخوانید:
سؤالی که باید در ابتدا جواب دهیم این است که آیا اصولا حکمت عملی جزیی از فلسفه است یا خیر؟ شخصاً معتقدم اگر فلسفه را تبیین، توصیف و تحلیل هستی در نظر بگیریم، حکمت عملی در قلمرو فلسفه قرار نمیگیرد چون کار فلسفه، باید و نباید نیست بلکه کار آن توصیف هستی است و راجع به هستها صحبت میکند اما این سنتی جا افتاده در فلسفه اسلامی است که عمده فلاسفه اسلامی از فارابی تا ملاصدرا...
متن کامل خبر ...
https://www.irip.ac.ir/fa/news/481
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
رضا غلامی - حکمت عملی.mp3
11.18M
سخنرانی: رضا غلامی
رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی
عنوان سخنرانی: ظرفیتها و کاستیهای حکمت متعالیه برای بازتولید نظام حکمت عملی
همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها»
🗓دوشنبه ۲۶ دیماه1401
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
جهرمی - حکمت عملی.mp3
7M
سخنرانی: محمد جواد ناسک جهرمی
عنوان سخنرانی: بررسی رابطه حکمت عملی و تصوف در فارس با تأکید بر سدهی نهم هجری قمری
همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها»
🗓دوشنبه ۲۶ دیماه1401
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢 حامد روشنی راد تشریح کرد: فرونسیس و نسبت آن با حکمت نظری نزد ارسطو
🔹روشنی راد در همایش ملی «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی، و روشها» گفت: فرونسیس که مبدأ حکمت عملی محسوب میگردد، همچون ضرورتی است برای تحقّق سوفیا یا حکمت نظری که غایت است.
به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، دکتر حامد روشنی راد، در همایش ملی «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی، و روشها»، به ارتباط بین فرونسیس و سوفیا در آرای ارسطو پرداخت. به اعتقاد وی، فرونسیس مبدأ حکمت عملیست که در گذشته فتنت یا فتانت ترجمه شده و امروزه فرزانگی یا حکمت عملی ترجمه میشود. سوفیا هم همان حکمت نظریست که حکمت محض در نظر گرفته میشود.
روشنی راد افزود: در ارتباط بین سوفیا و فرونسیس یک بحث ساختاری/توصیفی و یک بحث کارکردی وجود دارد. از منظر ساختاری، ارسطو در اخلاق نیکوماخوس معتقد است که سعادت عبارت است از زندگی بر اساس فضیلت...
متن کامل خبر ...
https://www.irip.ac.ir/fa/news/489
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
دکتر روشنی راد- کم حجم - حکمت عملی.mp3
6.99M
سخنرانی: حامد روشنی راد
عنوان سخنرانی : فرونسیس و نسبت آن با حکمت نظری نزد ارسطو
همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها»
🗓دوشنبه ۲۶ دیماه1401
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
سید احمد حسینی - حکمت عملی.mp3
11.08M
سخنرانی: سید احمد حسینی
عنوان سخنرانی : ملاک تقسیم حکمت به نظری و عملی و سنخشناسی گزارههای حکمت عملی
همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها»
🗓دوشنبه ۲۶ دیماه1401
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
یوسفی راد - حکمت عملی.mp3
11.31M
سخنرانی: دکتر مرتضی یوسفی راد
عنوان سخنرانی : حکمت عملی و مساله عدالت و اعتدال مدنی
همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها»
🗓دوشنبه ۲۶ دیماه1401
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
مهدی عاشوری - حکمت عملی.mp3
11.09M
سخنرانی: دکتر مهدی عاشوری
عنوان سخنرانی : بنیادگذاری حکمت عملی بر اساس تمایز بین اراده کنش گرانه و اراده جامعه پردازانه
همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها»
🗓دوشنبه ۲۶ دیماه1401
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
ابیانه.mp3
47.75M
سخنرانی: دکتر فرشته ندری ابیانه
عنوان سخنرانی : نوآوری های فیلسوفان مسلمان ( فارابی ، ابن سینا ) در حکمت عملی
همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها»
🗓دوشنبه ۲۶ دیماه1401
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
لگنهاوزن - حکمت عملی.mp3
20.27M
سخنرانی: دکتر محمد لگنهاوزن
همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها»
🗓دوشنبه ۲۶ دیماه1401
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
حسین هوشنگی - حکمت عملی.mp3
10.68M
سخنرانی: دکتر حسین هوشنگی
عنوان سخنرانی : عقل عملی اخلاقی و ابزاری در حکمت عملی کانت
همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها»
🗓دوشنبه ۲۶ دیماه1401
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
مصطفی زالی - حکمت عملی.mp3
8.58M
سخنرانی: دکتر مصطفی زالی
عنوان سخنرانی : اولویت عقل عملی بر عقل نظری: جستاری در نسبت میان عقل نظری و عملی در نظام اندیشه کانت
همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها»
🗓دوشنبه ۲۶ دیماه1401
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
علی اکبر ناسخیان - حکمت عملی.mp3
9.51M
سخنرانی: دکتر علی اکبر ناسخیان
عنوان سخنرانی : نظریۀ معقولات ارادی و روششناسی توصیف پدیدههای اخلاقی-اجتماعی در فلسفۀ عملی
همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها»
🗓دوشنبه ۲۶ دیماه1401
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
فدایی - حکمت عملی.mp3
11.41M
سخنرانی: دکتر مهدی فدایی مهربانی
عنوان سخنرانی : خوانش عرفانیِ شیعیان از حکمت عملی ذیل باب اخلاق سیاسی (مطالعۀ موردی حکمای عصر صفویه)
همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها»
🗓دوشنبه ۲۶ دیماه1401
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
اسماعیلی مهر - حکمت عملی.mp3
19.21M
سخنرانی: دکترحامد اسماعیلیمهر
عنوان سخنرانی 1: صدق و کذبپذیری گزارههای ارزشی اخلاق از منظر ملاصدرا
عنوان سخنرانی 2 : شکاف میان نظر و عمل از دیدگاه علامه طباطبایی
همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها»
🗓دوشنبه ۲۶ دیماه1401
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
محمد علی نوری - حکمت عملی.mp3
8.69M
سخنرانی: دکترمحمدعلی نوری
عنوان سخنرانی : مبانی انسانشناختی حکمت عملی از دیدگاه افلاطون
همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها»
🗓دوشنبه ۲۶ دیماه1401
https://eitaa.com/hekmatfalsafe