eitaa logo
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
1.4هزار دنبال‌کننده
658 عکس
36 ویدیو
15 فایل
🔹سایت: irip.ac.ir 🔹کانال آپارات: https://www.aparat.com/irip.ac.ir 🔹پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/irip.ac.ir/profilecard 🔹کانال تلگرام: https://t.me/hekmatfalsafe 🔹ادمین: ☎️ 021-67238208 ☎️ 021-67238209
مشاهده در ایتا
دانلود
💠حلول ماه شعبان و فرارسیدن اعیاد شعبانیه تبریک و تهنیت باد. https://eitaa.com/hekmatfalsafe
. ✅ انتخاب کتاب «اندیشه‌نامه علوم عقلی اسلامی» به عنوان اثر شایسته تحسین، در بیست‌و‌چهارمین همایش کتاب سال حوزه کسب این افتخار را به جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای دکتر مهدی عبدالهی، مؤلف و مدوّن این اثر ارزنده، تبریک گفته و آرزوی دوام توفیق برای ایشان داریم. https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢 همایش بین‌المللی «تاریخ منطق در جهان اسلام» برگزار می‌شود. 🔹 به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، همایش بین‌المللی «تاریخ منطق در جهان اسلام» در تاریخ‌ 13 لغایت 16 اسفندماه 1401، شنبه تا سه‌شنبه، توسط گروه منطق مؤسسهٔ پژوهشی حکمت و فلسفهٔ ایران، با همکاری انجمن منطق ایران برگزار می‌‌شود. کمیتهٔ علمی همایش از فرهیختگان، پژوهشگران و علاقه‌مندان فلسفه و منطق دعوت می‌نماید تا در این همایش حضور بهم رسانند. 🌐 آدرس لینک شرکت کنندگان مجازی : irip.ac.ir/u/136 📌محورهای اصلی همایش بین‌المللی «تاریخ منطق در جهان اسلام»: 1. منطق پیشاسینوی 2. منطق ابن‌سینا 3. منطق پساسینوی 4. منطق تطبیقی https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢 منطق در نظام فکری فارابی به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به نقل از خبرنگار ایکنا، ضیاء موحد، استاد بازنشسته گروه منطق مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، روز چهارشنبه ۱۰ اسفندماه در کنگره فارابی که از سوی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی برگزار شد با موضوع «منطق در نظام فکری فارابی» به سخنرانی پرداخت. در ادامه متن سخنان وی را می‌خوانید: جایگاه فارابی در علم منطق درباره تاریخ منطق دو روایت وجود دارد که یکی غربی و دیگری غربی –شرقی هستند. در روایت غربی، منطق از ارسطو به عنوان مدون منطق آغاز شده و به همین دلیل هم وی را به دلیل آثار منطقی که دارد معلم اول نامیده‌اند. بعد از ارسطو، درباره کسی که در روایت غربی، اولین بار نظام موضوعی منطق را پایه‌گذاری می‌کند به فرگه می‌رسیم که در سال ۱۹۲۵ از دنیا رفت. وی برای اولین بار، نظام منطقی را به شکل کامل و با انسجام تمام ارائه می‌کند چون نظام ارسطو کامل نبود اما وی آن را تکمیل کرد. کسی که بعد از فرگه، به اعتبار اهمیت در مرتبه بعد قرار دارد منطق‌دانی به نام کورت گودل است که در سال ۱۹۳۱ و ۱۹۳۲ دو مقاله عرضه می‌کند که باعث می‌شود کارهای فرگه را تکمیل ‌کند. متن کامل خبر ... https://www.irip.ac.ir/fa/news/535 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢 نقد و بررسی تصحیح و ترجمه های موجود از کتاب " الحروف " فارابی به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، فاطمه شهیدی استادیار گروه مطالعات ابن سینا مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، روز چهارشنبه ۱۰ اسفندماه در کنگره فارابی که از سوی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی برگزار شد با موضوع نقد و بررسی تصحیح و ترجمه های موجود از کتاب " الحروف " فارابی طی سخنانی گفت: ورود من به این بحث به دلیل تصحیحی است که با همکاری دکتر یوسف ثانی درباره الحروف داریم و قرار است در سال آینده منتشر شود. فاطمه شهیدی درباره تصحیح محسن المهدی درباره تصحیح الحروف بیان کرد: آرای شاذی از فارابی در این اثر آمده و بدون توجه به این آرا نمی‌توان تصحیح درستی از آن ارائه کرد. ما متن الحروف را با دقت نخواندیم و به همین دلیل نتوانستیم درک درستی از آن داشته باشیم. وی با بیان اینکه کتاب الحروف در سال ۱۹۶۷ برای اولین بار توسط یکی از پرکارترین شاگردان لئو اشتراوس (فیلسوف سیاسی معاصر و متأثر از فارابی) یعنی محسن مهدی تصحیح و منتشر شد و در اختیار پژوهشگران قرار گرفت یادآور شد: تا پیش از این تصحیح الحروف قرون متمادی مورد غفلت بوده است. هرچند از میان تراجم و فهارس متقدم عالم اسلام تنها در عیون الأنباء فی طبقات الأطبّاء والحکما از ابن‌أبی‌أصیبعه (۶۶۸هـ) و إخبار العلماء بأخبار الحکماء از قفطی (۶۴۶هـ) ذیل آثار فارابی به اثری با نامی‌ مشابه الحروف اشاره شده ‌است متن کامل خبر ... https://www.irip.ac.ir/fa/news/536 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢 بازدید حجت‌ الاسلام والمسلمین عسگر دیرباز، رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران از سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور حجت‌الاسلام والمسلمین عسگر دیرباز، رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه از سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری ایکنا بازدید کرد. وی ضمن این بازدید در جریان فعالیت‌های مراکز مختلف سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری بین‌المللی قرآن قرار گرفت. همچنین حجت‌الاسلام دیرباز با حضور در استودیو مبین، به سوالات خبرنگار ایکنا درباره مزیت پژوهش‌های حوزه علوم انسانی و اسلامی، فعالیت‌های پژوهشی موسسه حکمت و فلسفه ایران در زمینه علوم اسلامی، جذب استعدادها در این حوزه، وضعیت فعالیت‌های پژوهشی در زمینه فلسفه اسلامی و ارتباط موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه با سایر پژوهشگاه‌ها پاسخ داد. https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢 تنگنای قیاس؛ از ارسطو تا ابن‌سینا عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی امروز شنبه ۱۳ اسفند در همایش «تاریخ منطق در جهان اسلام» گفت: نتیجه ترفند بوعلی این است که اگر استدلال‌های شرطی را با ترفند او با عنوان قیاس استثنایی ذیل قیاس قرار دهیم، اکثر استدلال‌های فلسفی ذیل قیاس قرار می‌گیرند و بدین ترتیب از تنگنای قیاس خارج می‌شویم. به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به نقل ازخبرنگار ایکنا، غلامرضا ذکیانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، امروز شنبه ۱۳ اسفند در همایش «تاریخ منطق در جهان اسلام» با موضوع «تنگنای قیاس؛ از ارسطو ابن ‌سینا» به سخنرانی پرداخت که در ادامه گزیده آن را می‌خوانید: اگر بخواهیم موضوع تنگنای قیاس را در عناوین دروس رسمی دنبال کنیم، جواب این است که ما منطق را علم بدانیم یا ابزار؟ این بحث مربوط به فلسفه منطق است و از قدیم‌الایام محل بحث بوده و ما به سادگی از کنار این بحث رد می‌‌شویم، در حالی که نباید این‌طور باشد، چراکه اگر کارآمدی منطق برای کسی اهمیت داشته باشد، با بحث تنگنای قیاس مواجه خواهد شد. درباره مفهوم تنگنای قیاس باید گفت که ارسطو سه شکل و چهارده قیاسِ منتج دارد. البته بوعلی و افراد بعد از وی چهار شکل و نوزده منتج دارند؛ هرچند این امر به قبل از بوعلی تا زمان جالینوس نیز نسبت داده شده است، اما مهم نیست که چهارده ضرب باشد یا نوزده، بلکه اینها شامل گزاره‌های حملی هستند که شامل بسیاری از نسبت‌ها و استدلال‌ها نمی‌شوند. متن کامل خبر ...https://www.irip.ac.ir/fa/news/537 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢حضرت علی اکبر(ع) از نظر ایمان و تقوا بهترین الگو برای نسل جوان هستند حجت الاسلام و المسلمین عسگر دیرباز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، اظهار داشت: حضرت علی اکبر(ع) فرزند ارشد امام حسین (ع) هستند، ابا عبدالله(ع) فرزندان خود را به نام امیرالمومنین(ع) نامگذاری کردند. وی افزود: امام حسین(ع) فرمودند علی اکبر از نظر سیما و رفتار شبیه ترین فرد به رسول الله هستند و از این جهت که می خواستند به یاد جدشان بیفتند به سیما و چهره نازنین حضرت علی اکبر(ع) نگاه می کردند، از این جهت از نظر رفتار و منش و شخصیت دارای ویژگی هایی بودند که به به رسول الله شباهت داشتند. عسکر دیرباز بیان کرد: کارون امام حسین(ع) در حال حرکت به سمت کوفه بود ودر کربلا توقف کرد، امام (ع) در راه خواب دیدند که هنگامی که بیدار می شوند هاتفی می گوید کارون به سوی مرگ و پس از اینکه بیدار شد چند بار گفت: انالله و انا الیه راجعون و الحمدلله رب العالمین. رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران عنوان کرد: فرزندش علی اکبر پیش آمد و گفت: ای پدر، چرا حمد خدا به جا آوردی و انا لله و انا الیه راجعون گفتی؟ فرمود: پسرم، لحظه‌ای به خواب رفتم و در خواب، اسب سواری را دیدم که می‌گفت:این گروه می‌روند و مرگ نیز به سوی آنها می رود، دانستم که این خبر مرگ ما است، علی اکبر گفت: پدر جان! خداوند برای ما بدی پیش نیاورد. مگر ما بر حق نیستیم؟ متن کامل خبر ...https://www.hawzahnews.com/news/1074436 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢 همایش بین‌المللی «تاریخ منطق در جهان اسلام» برگزار می‌شود. 🔹 به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، همایش بین‌المللی «تاریخ منطق در جهان اسلام» در تاریخ‌ 13 لغایت 16 اسفندماه 1401، شنبه تا سه‌شنبه، توسط گروه منطق مؤسسهٔ پژوهشی حکمت و فلسفهٔ ایران، با همکاری انجمن منطق ایران برگزار می‌‌شود. کمیتهٔ علمی همایش از فرهیختگان، پژوهشگران و علاقه‌مندان فلسفه و منطق دعوت می‌نماید تا در این همایش حضور بهم رسانند. 🌐 آدرس لینک شرکت کنندگان مجازی : irip.ac.ir/u/136 📌محورهای اصلی همایش بین‌المللی «تاریخ منطق در جهان اسلام»: 1. منطق پیشاسینوی 2. منطق ابن‌سینا 3. منطق پساسینوی 4. منطق تطبیقی https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢محمد شرف‌الإسلامی بیان داشت: «نوآوری‌های منطقی ابوالبرکات در قیاس از کتاب المعتبر» به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، محمد شرف‌الإسلامی، در آخرین سخنرانی روز نخست همایش بین‌المللی «تاریخ منطق در جهان اسلام»، به ارائه گزارشی از آرای منطقی ابوالبرکات ناظر به کتاب القیاس «المعتبر» و تطبیق آن با آرای ارسطو و ابن سینا پرداخت. در ادامه نتایج بحث وی از نظر می‌گذرد: ابوالبرکات (۴۶۷–۵۴۷ ه.ق) جزو متفکرین و منطق دانان مکتب غرب و بغداد در برابر مکتب شرق که ابن سینا سردمدار آن است، می باشد. در مکتب و مدرسه غرب، ارسطو در رأس قرار دارد. سپس فارابی پیشرو نظام منطقی غرب در جهان اسلام، و ابوالبرکات، فاصل بین فارابی و منطقیون بعد از خود از جمله: فخر رازی، سهروری، خونَجی و ابن نفیس بشمار میرود. منطق «المعتبر» از الگوی منطق اشارات ابن سینا پیروی میکند، با این تفاوت که ابوالبرکات، بخش جدل (طوبیقا)، خطابه (ریطوریقا)، و شعر (بوطیقا) را هر کدام در مقاله ای جداگانه مورد بررسی قرار داده است. او مانند ابن سینا، بخش مقولات را حذف کرده، و بحث الفاظ و کلیات خمس را بعنوان مدخل وارد نموده است. منطق «المعتبر» در 8 مقاله تدوین شده است که شامل: مدخل (الفاظ و کلیات خمس)، قضایا، قیاس، برهان، جدل، سفسطه، خطابه و شعر متن کامل خبر ...https://www.irip.ac.ir/fa/news/542 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢داود حسینی تشریح کرد: «سمنتیک و قاعده فرعیه» به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، داود حسینی، دانشیار فلسفه دانشگاه تربیت مدرس، در همایش بین‌المللی «تاریخ منطق در جهان اسلام» به ارائه سخنرانی با موضوع «منطق وجود نزد میرداماد؛ سمنتیک و قاعده فرعیه» پرداخت که در ادامه مدخل بیانات وی از نظر می‌گذرد: بخش‌های منطق بنا بر دیدگاه متعارف دربارۀ منطق در روزگار ما: 1. نظریۀ برهان (اصول و قاعده‌های استنتاج) 2. سمنتیک (شرایط صدق و روابط حاکم بر صدق) مشارکت فیلسوفان (و نه لزوماً منطق‌دانان) جهان اسلام در علم منطق: 1. نظریۀ برهان (اغلب در متن‌های منطقی) 2. سمنتیک (اغلب در متن‌های فلسفی) فیلسوف مورد بحث: میرداماد (الأفق‌المبین) حیطۀ مورد بحث: سمنتیک گزاره‌های شخصی یک ادعای تاریخی مشهور: در قبال نسبت میان ثبوت شیء لشیء و ثبوت المثبت له دو نظر هست: 1 .قاعدۀ فرعیه: ثبوت شیء لشیء فرع لثبوت المثبت له. 2 .قاعدۀ استلزام: ثبوت شیء لشیء مستلزم لثبوت المثبت له. ادامۀ ادعای تاریخی مشهور: میرداماد (در میان بسیاری دیگر، نظیر فخر رازی و دوانی) قائل به استلزام است. متن کامل خبر ... https://www.irip.ac.ir/fa/news/541 https://eitaa.com/hekmatfalsafe