💢 محسن جوادی: دیدگاه ابن سینا درباره بدیهی بودن اخلاق و حسن و قبح ذاتی
عضو هیئت علمی دانشگاه قم بیان کرد: ابن سینا بدیهی بودن اخلاق و حسن و قبح را قبول نمیکند، اما نفی بداهت مستلزم نفی واقعیت نیست، چون همه واقعیات لزوماً بدیهی نیستند. بنابراین قطعاً ابن سینا ضد معتزله است، اما نمیتوان گفت او واقعگرا نیست.
به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به نقل از خبرنگار ایکنا، محسن جوادی، عضو هیئت علمی دانشگاه قم، روز دوشنبه ۲۶ دی در نشست «نسبت ضروری جدل و علوم مدنی در ابن سینا»، که از سوی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد، به سخنرانی پرداخت که در ادامه گزیده سخنان وی را میخوانید:
وقتی مترجمان عرب کتابهای منطقی و فلسفی را ترجمه میکردند کلمه «طوبیقا» را در فلسفه یونانی به جدل ترجمه کردند که معادل درستی برای این کلمه است. ارسطو وقتی از جدل صحبت میکند به فواید آن اشاره میکند و میگوید چند فایده دارد که از جمله آنها غلبه است. یعنی کسی را پیش روی خود دارید که مطلب باطلی را مورد اشاره قرار داده یا مطلب حقی را انکار میکند اما نمیتوانید با برهان، وی قانع کنید. بنابراین از جدل استفاده میکنید. فایده دیگر این است که گاهی اوقات، خودتان یا کسی دیگر که وارد برهان میشوید نمیتواند جانب یک طرف را بگیرید و مثلاً در بحث سعادت، مسیرهای برهانی زیادی وجود دارد و نمیتوان لزوما سعادت را به معنای خوشبختی یا لقاء الله نامید. بنابراین از مشهورات استفاده میکنید. ابن سینا در کتاب «شفا» هم به این موارد اشاره کرده است.
متن کامل خبر ...
https://www.irip.ac.ir/fa/news/480
دکتر جوادی - حکمت عملی.mp3
12.15M
سخنرانی: محسن جوادی
عضو هیئت علمی دانشگاه قم
عنوان سخنرانی: نسبت ضروری جدل و علوم مدنی در ابن سینا
همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها»
🗓دوشنبه ۲۶ دیماه1401
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
میز گرد - حکمت عملی.mp3
29.87M
💢میزگرد با حضور: دکتر فرزانه ذوالحسنی و دکتر زهیر انصاریان
رابطه حکمت و شریعت در نظام سینوی(فرزانه ذوالحسنی)
مناسبات شریعت الهی و حکمت عملی از دیدگاه ابن سینا(زهیر انصاریان)
همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها»
🗓دوشنبه ۲۶ دیماه1401
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢 حجتالاسلام رضا غلامی: تحول در حکمت عملی لازمه نقشآفرینی آن در تمدن اسلامی است
🔹 رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی بیان کرد: اگر حکمت عملی با مختصاتی که دارد متحول نشود، نمیتواند سهم زیادی در تمدنسازی اسلامی داشته باشد چون در فهم ظرافت و دشواریهای تمدن از عصر مدرن به بعد ناتوان است.
به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به نقل از خبرنگار ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین رضا غلامی، رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، امروز دوشنبه ۲۶ دی در نشست «ظرفیتها و کاستیهای حکمت متعالیه برای بازتولید نظام حکمت عملی»، که از سوی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد، به سخنرانی پرداخت که در ادامه گزیده سخنان وی را میخوانید:
سؤالی که باید در ابتدا جواب دهیم این است که آیا اصولا حکمت عملی جزیی از فلسفه است یا خیر؟ شخصاً معتقدم اگر فلسفه را تبیین، توصیف و تحلیل هستی در نظر بگیریم، حکمت عملی در قلمرو فلسفه قرار نمیگیرد چون کار فلسفه، باید و نباید نیست بلکه کار آن توصیف هستی است و راجع به هستها صحبت میکند اما این سنتی جا افتاده در فلسفه اسلامی است که عمده فلاسفه اسلامی از فارابی تا ملاصدرا...
متن کامل خبر ...
https://www.irip.ac.ir/fa/news/481
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
رضا غلامی - حکمت عملی.mp3
11.18M
سخنرانی: رضا غلامی
رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی
عنوان سخنرانی: ظرفیتها و کاستیهای حکمت متعالیه برای بازتولید نظام حکمت عملی
همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها»
🗓دوشنبه ۲۶ دیماه1401
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
جهرمی - حکمت عملی.mp3
7M
سخنرانی: محمد جواد ناسک جهرمی
عنوان سخنرانی: بررسی رابطه حکمت عملی و تصوف در فارس با تأکید بر سدهی نهم هجری قمری
همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها»
🗓دوشنبه ۲۶ دیماه1401
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢 حامد روشنی راد تشریح کرد: فرونسیس و نسبت آن با حکمت نظری نزد ارسطو
🔹روشنی راد در همایش ملی «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی، و روشها» گفت: فرونسیس که مبدأ حکمت عملی محسوب میگردد، همچون ضرورتی است برای تحقّق سوفیا یا حکمت نظری که غایت است.
به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، دکتر حامد روشنی راد، در همایش ملی «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی، و روشها»، به ارتباط بین فرونسیس و سوفیا در آرای ارسطو پرداخت. به اعتقاد وی، فرونسیس مبدأ حکمت عملیست که در گذشته فتنت یا فتانت ترجمه شده و امروزه فرزانگی یا حکمت عملی ترجمه میشود. سوفیا هم همان حکمت نظریست که حکمت محض در نظر گرفته میشود.
روشنی راد افزود: در ارتباط بین سوفیا و فرونسیس یک بحث ساختاری/توصیفی و یک بحث کارکردی وجود دارد. از منظر ساختاری، ارسطو در اخلاق نیکوماخوس معتقد است که سعادت عبارت است از زندگی بر اساس فضیلت...
متن کامل خبر ...
https://www.irip.ac.ir/fa/news/489
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
دکتر روشنی راد- کم حجم - حکمت عملی.mp3
6.99M
سخنرانی: حامد روشنی راد
عنوان سخنرانی : فرونسیس و نسبت آن با حکمت نظری نزد ارسطو
همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها»
🗓دوشنبه ۲۶ دیماه1401
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
سید احمد حسینی - حکمت عملی.mp3
11.08M
سخنرانی: سید احمد حسینی
عنوان سخنرانی : ملاک تقسیم حکمت به نظری و عملی و سنخشناسی گزارههای حکمت عملی
همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها»
🗓دوشنبه ۲۶ دیماه1401
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
یوسفی راد - حکمت عملی.mp3
11.31M
سخنرانی: دکتر مرتضی یوسفی راد
عنوان سخنرانی : حکمت عملی و مساله عدالت و اعتدال مدنی
همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها»
🗓دوشنبه ۲۶ دیماه1401
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
مهدی عاشوری - حکمت عملی.mp3
11.09M
سخنرانی: دکتر مهدی عاشوری
عنوان سخنرانی : بنیادگذاری حکمت عملی بر اساس تمایز بین اراده کنش گرانه و اراده جامعه پردازانه
همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها»
🗓دوشنبه ۲۶ دیماه1401
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
ابیانه.mp3
47.75M
سخنرانی: دکتر فرشته ندری ابیانه
عنوان سخنرانی : نوآوری های فیلسوفان مسلمان ( فارابی ، ابن سینا ) در حکمت عملی
همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها»
🗓دوشنبه ۲۶ دیماه1401
https://eitaa.com/hekmatfalsafe