15.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸ماجرای جوانی که ۲۷ روز بعد از شلاق خوردنش به خاطر شرب خمر، به شهادت رسید
و در همان جایی که شلاق خورد، نماز میت برای او خوانده شد
و بوی عطری که در زمان تشییعش منطقه را پر کرده بود.
راوی این ماجرا استاد حسینی آملی حفظه الله از شاگردان برجسته علامه حسن زاده آملی و از اساتید فلسفه و عرفان است.
شخصی بود به نام سعید میگوید وارد
در سرّ من رای [شهر سامّرا] شدم، دیدم
قیامت شده، مردم ناله و فریاد میکنند،
پرسیدم این چه ناله و فریاد است؟
گفتند جناب امام حسن عسکری -علیه
السلام- از دنیا رفته است و شیعیان بر
در دولتسرایش نوحه میکنند.
با خود فکر کردم که آیا حجّت خدا بر
ما بعد از این حضرت که خواهد بود!
ناگاه دیدم کودکی از خانه آمد که از
نور روی مبارکش دیده خیره میشود،
و دستمالی در دست دارد و گریه میکند
و مردم او را تعزیة میگویند، گفتم آیا
این کودک که باشد؟ حضرت فرمود:
ای سعید بیا، چون رفتم پیشانی مرا
بوسید، فرمود: ای سعید من حجّت توام!
محمد بن حسن -علیهما السلام- عرض
کردم: ای آقا چرا از میان این جماعت
پیشانی مرا بوسیدی؟
فرمود: از جهت این که تو تعزیهی جدّم
حسین -علیه السّلام- را میداری، شیعیان
مرا از من دعا برسان که ماتم جدّم را در
دوشنبه و جمعه فراموش نکنند!
📚 بیاض مقتل ۳۶۹ کتابخانهملّی، ص۲۲۴
استاد میرزامحمدی ربیع.mp3
7.27M
🔸بیانات مهم استاد میرزامحمدی
دهه محسنیه؟!
توسل به اهل بیت هر روز میشود ولی اقامه عزا و مشکی پوشیدن دلیل می دهد.
اول ربیع مشکی پوشیدن!
🔺خیلی مهم مخصوصا برای خطبا و مداحان
حکمت و حکومت
🔸بیانات مهم استاد میرزامحمدی دهه محسنیه؟! توسل به اهل بیت هر روز میشود ولی اقامه عزا و مشکی پوشید
✍در این ایام با نام محسنیه بعضی آنچنان دسته با طبل و ... برپا میکنند گویا شب ۶ تا ۱۰ محرم است!
هر شب دسته وارد حرم میکنند. چند شب پیش یکی از همین دسته های پرشور! در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها وارد شدند و با اذکار و لعن گوییهای خاص باعث حواشی و اختلافاتی در حرم شدند😔
🔰لعن های کذایی - دستور عجیب میرزای شیرازی بزرگ
حاج آقا رضا صدر از حاج انصاری مرحوم، واعظ معروف و ایشان از مرحوم آقای حاج شیخ عبدالکریم حائری نقل میکرده: دریکی از ملاقاتهای عمومی میرزای بزرگ شیرازی میبینند که نظر ایشان به یک شخص معین معطوف است. هرچه اشخاص جلو می آیند و بعد از دستبوسی میرزا میروند، بازهم توجه میرزا به همان شخص و همان نقطه است؛ تا اینکه بالاخره نوبت به آن شخص موردنظر میرزا میرسد و می آید دست میرزا را می بوسد. میرزا از او سؤال میکند اهل کجایی؟ میگوید: اهل کربلا. می پرسد برای چه اینجا آمده ای؟ میگوید: آمده ام تا در سامرا درس بخوانم. میرزا میفرماید: من به شما حکم میکنم که همین حالا مراجعت کنید به کربلا و شهریه و حقوقی هم که در اینجا به طلبه ها داده میشود در کربلا به شما داده می شود و همین حالا برگردید. میرزا نوکرش را صدا میزند و به او میگوید: قطار کی حرکت میکند؟ میگوید مثلاً نیم ساعت دیگر. می فرماید این آقا را الآن ببرید پای قطار و آنجا باشید تا ایشان مشرف شوند کربلا و بعد مراجعت کنید. نیم ساعت بعد میرزا مرتب می پرسد: خادم نیامد؟ همینطور منتظر بوده و دقیقه شماری میکرده که خادم برگردد. بالاخره خادم برمیگردد، میرزا میگوید: او را راه انداختی؟ میگوید بله. میگوید: خودت آنجا بودی موقع حرکت قطار؟ میگوید بله. میگوید: قطعی شد حرکتش؟ میگوید: بله. میرزا خیلی استنطاق میکند تا قطعی شود که آن شخص به کربلا برگشته است. بعداً بعضی از اصحاب از ایشان می پرسند: چرا این شخص را با این اهتمام به کربلا برگرداندید؟
◀️میرزا میفرماید: «از خصوصیات این شخص فهمیدم که اگر در اینجا بماند کار دست ما می دهد و از آن لعن های کذایی می خواند و ما که زحمت کشیدیم مشکله اختلاف بین شیعه و سنی را به زحمت حل کردیم، او با یک عملش ممکن است این زحمات را از بین ببرد، یک لعن در حرم بخواند و تمام این زحمات به هدر رود».
بعد که خود آن شخص را دیده بودند، گفته بود: خوش انصاف میرزا، نگذاشت اقلاً یک لعنی بخوانیم.
📚منبع:
آیت الله العظمی شبیری زنجانی، جرعه ای از دریا، ج 1، ص 120-119
🔸آیا آیه غار دلالت بر فضیلت خلیفه اول دارد؟
✍مخالفین شیعه برای اثبات فضلیت خلیفه اول به نزول سکینه و آرامش در آیه غار استدلال میکند، روایتی از امام صادق علیهالسلام به این مطلب پرداخته است.
🔹آیه معروف به آیه غار
إِلَّا تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا فَأَنْزَلَ اللَّهُ 👈سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ👉 وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا السُّفْلَى وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ{التوبه ۴۰}
ترجمه: اگر شما او را (یعنی رسول خدا را) یاری نکنید البته خداوند او را یاری کرد هنگامی که کافران او را که یکی از دو تن بود (از مکه) بیرون کردند، آنگاه که در غار بودند (و خدا بر در غار کوه پرده عنکبوتان و آشیانه کبوتران گماشت تا دشمنان که به عزم کشتنش آمده بودند او را نیافتند) و آنگاه که او به رفیق و همسفر خود (ابوبکر که پریشان و مضطرب بود) میگفت: مترس که خدا با ماست. آن زمان خدا وقار و آرامش خاطر خود را بر او فرستاد و او را به سپاه و لشکرهای غیبی خود که شما آنان را ندیدید مدد فرمود و ندای کافران را پست گردانید و ندای خداست که مقام بلند دارد، و خدا را کمال قدرت و دانایی است.
🛑عَبْدُ اللَّهِ بْنُ بُکَیْرٍ، عَنْ حَمْزَةَ بْنِ حُمْرَانَ، قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیْهِ السَّلَامُ فِی احْتِجَاجِ النَّاسِ عَلَیْنَا فِی الْغَارِ، فَقَالَ عَلَیْهِ السَّلَامُ: حَسْبُکَ بِذَلِکَ عَاراً- أَوْ قَالَ : شَرّاً- إِنَّ اللَّهَ لَمْ یَذْکُرْ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ مَعَ الْمُؤْمِنِینَ إِلَّا أَنْزَلَ اللَّهُ السَّکِینَةَ عَلَیْهِمْ جَمِیعاً، وَ إِنَّهُ أَنْزَلَ السَّکِینَةَ عَلَی رَسُولِهِ وَ أَخْرَجَهُ مِنْهَا وَ خَصَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ دُونَهُ..
🔰حمزة بن حمران گوید:
با مولا حضرت صادق علیه السلام در مورد استدلال مخالفین شیعه بر ما در مسئله غار صحبت کردم.
حضرت صادق علیهالسلام فرمودند:
همین مطلب به عنوان عیب کفایت میکند که خداوند تبارک و تعالی هیچ جای قرآن رسول الله صلیاللهعلیهواله را همراه مومنین ذکر نفرموده مگر اینکه سکینه و آرامش را بر همگی آنان هم نازل فرموده.
اما در قضیه غار سکینه را فقط بر پیامبرش نازل فرمود و دیگری را از مفاد آیه خارج نمود.
وآرامش را به رسول خدا صلَّی الله علیه و آله اختصاص داد؛ نه دیگری.
📚:السرائر ج3، ص: 633
🔹سکینه در قرآن
1. ثُمَّ👈 أَنزَلَ اللَّـهُ سَكِينَتَهُ عَلَىٰ رَسُولِهِ وَعَلَى الْمُؤْمِنِين👉َ وَأَنزَلَ جُنُودًا لَّمْ تَرَوْهَا وَعَذَّبَ الَّذِينَ كَفَرُوا وَذَٰلِكَ جَزَاءُ الْكَافِرِينَ ﴿التوبة: ٢٦﴾
2. إِذْ جَعَلَ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي قُلُوبِهِمُ الْحَمِيَّةَ حَمِيَّةَ الْجَاهِلِيَّةِ👈 فَأَنزَلَ اللَّـهُ سَكِينَتَهُ عَلَىٰ رَسُولِهِ وَعَلَى الْمُؤْمِنِينَ👉 وَأَلْزَمَهُمْ كَلِمَةَ التَّقْوَىٰ وَكَانُوا أَحَقَّ بِهَا وَأَهْلَهَا وَكَانَ اللَّـهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا ﴿الفتح: ٢٦﴾
🔹پ ن:
مسأله وحدت و تقریب میان شیعه و سنی به این معنا نیست که بحث استدلالی در مورد اختلافات شیعه و سنی صورت نگیرد.
سجده شکر شهید هنیه پس از عملیات طوفان الاقصی را به یاد آورید.
ما هم پس از شنیدن خبر مسرت بخش اصابت موشک یمن به تل آویو سجده شکر به جا آوریم.
«لئن شکرتم لأزیدنکم»
#یمن_قهرمان
🔸 مواجهه با سائل
🔹 انفاق اندک به سائل ناشناس
عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : أَنَّهُ سُئِلَ عَنِ اَلسَّائِلِ يَسْأَلُ وَ لاَ يُدْرَى مَا هُوَ فَقَالَ أَعْطِ مَنْ وَقَعَتْ فِي قَلْبِكَ لَهُ اَلرَّحْمَةُ فَقَالَ أَعْطِ دُونَ اَلدِّرْهَمِ قُلْتُ أَكْثَرُ مَا يُعْطَى قَالَ أَرْبَعَةُ دَوَانِيقَ
الکافي ج ۴، ص ۱۴
از امام صادق عليه السّلام پرسيدند: سائلى كه گدايى مىكند و ناشناخته است آيا مىتوان چيزى به او داد؟
فرمود: هركه در قلب تو مورد رحمت قرار گرفت صدقه بده. حضرتش فرمود: كمتر از يكدرهم بده.
عرض كردم: بيشترين مقدارى كه مىتوان داد چقدر است؟
فرمود: چهار دانق. (هر دانق یک ششم درهم است)*
*طبق محاسبه بنده چهار دانق میشود حدود 150 هزار تومن. هر درهم نقره 2.5 گرم است تقریبا:
4/6*2.5*89000
🔹 میزان انفاق روزانه
سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: فِي اَلسُّؤَّالِ أَطْعِمُوا ثَلاَثَةً إِنْ شِئْتُمْ أَنْ تَزْدَادُوا فَازْدَادُوا وَ إِلاَّ فَقَدْ أَدَّيْتُمْ حَقَّ يَوْمِكُمْ.
الکافي ج ۴، ص ۱۷
امام صادق عليه السّلام در بارۀ سائلان فرمود: سه نفر را اطعام كنيد، و اگر بخواهيد كه بر آن بيفزائيد ميتوانيد بيفزائيد، و الا شما حقّ روز خود را اداء كردهايد.
🔹 پاسخ سائل شبانه
عَنِ اَلسَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ آبَائِهِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : إِذَا طَرَقَكُمْ سَائِلٌ ذَكَرٌ بِلَيْلٍ فَلاَ تَرُدُّوهُ
الکافي ج ۴، ص ۸
امام صادق عليه السّلام فرمود: پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و اله فرمود:
اگر شب هنگام سائل مردى درب منزل شما را كوبيد، او را نااميد برمگردانيد.
#سبک_زندگی_اسلامی