eitaa logo
حکمت و حکومت
220 دنبال‌کننده
380 عکس
150 ویدیو
9 فایل
محور پیامهای این کانال حکمت، حکومت و خصوصا حکمتهایی که در حکومت به کار آید(تفسیر الهیاتی سیاست) ادمین: @sjfadak (سجاد فدک طلبه درس خارج شهر مقدس قم و دانشجوی دکتری فقه سیاسی)
مشاهده در ایتا
دانلود
موسیقی (جدید)_(47).mp3
5.17M
نکاتی در مورد شعار مرگ بر دیکتاتور!!! کلمة حق یراد بها الباطل
🔸آینده انقلاب جناب حجت الاسلام و المسلمین سید موسی موسوی قهدریجانی نماینده سابق امام ورهبری در کردستان نقل می کند در ابتدای تبعید حضرت امام به نجف اشرف و اوج دستگیری های شاگردان حضرت امام سرنوشت نهضت حضرت امام بسیار مبهم به نظر می‌رسید. 🔻یک روز جمعه جمعی از دوستان اهل معنا از جمله دونفر از دوستان مهذب بنده حجج اسلام میرشمسی و معتمدی که هردو اهل سلوک هستند پس از مراسم دعا و درس اخلاق مرحوم آیت اللّٰه حاج شیخ عباس تهرانی به منزل ایشان رفتند. این دوستان در بازگشت، گفتند به جهت نگرانی شدیدی که از آینده امام و انقلاب بود، از ایشان راجع به وضعیت آینده سوال کردیم. ✅ ایشان با اطمینان خاصی لبخند زدند و فرمودند نگران نباشید. خداوند منان اراده فرموده حاج آقا روح اللّٰه سالم به ایران برگردد ولی نه به این نزدیکی. این هجرت حدود ۱۵ سال طول می کشد و ایشان در شرایطی با عزت به ایران برمی‌گردد که شاه را قبلا بیرون رانده و خدا اراده کرده به دست ایشان پس از قرن ها تشکیل حکومت اسلامی بدهد. 📌📌 و این پرچم در دست نسل حضرت فاطمه سلام اللّٰه علیها می ماند تا تحویل صاحب اصلی‌اش حضرت بقية اللّٰه أرواحنا فداه شود.📌📌 📕 اقتباس از کتاب خاطره های آموزنده مرحوم آیت اللّٰه محمد محمدی ری شهری. صفحه ۱۰۳
به تناسب فریاد الله اکبر در شب 21 بهمن: 🔸جایگاه رفیع "الله اکبر" در امتیاز بخشی به امت پیامبر(ص) در قیاس با همه امتهای گذشته! سالکین اُمم سالفه و شرایع ماضیه کمالاتشان محدود بوده، پس از حصول فناء و نیستى خود فقط مى‌توانستند مشاهدۀ اَسماء و صفات پروردگار را بنمایند و بالاتر از این مرحله را گمان نمى‌بردند. و سرّ آن این بود که نهایت معرفت آنان منتهى به کلمه لاَ اِلَهَ اِلّا اللهُ‌ مى‌شد که حاصل آن‌ شهود ذات مستجمع جمیع صفات کمالیّه و جمالیّه است، ولى سالکین امّت رسول اکرم صلّى الله علیه و آله از این مرحله بس بالاتر رفته به مراحل بعدیّه اطّلاع پیدا نموده اند و به مراحلى که قابل شرح و بیان نیست راه یافته اند، و علّت آن اینست که جمیع دستورات اسلامیّه راجع است به کلمه «اَللهُ اَکْبَرُ مِنْ أن یُوصَفَ». و بنا بر این اساس قهراً مراحلى را که سالک مسلمان طىّ مى کند به جائى منتهى مى شود که قابل شرح و بیان و توصیف نیست، و این به مناسبت ارتباط سلوک با کلمۀ مبارکۀ «اَللهُ اَکْبَرُ مِنْ اَنْ یُوصَفَ» است. لهذا خود اَنبیاى سَلَف نیز ما فوق مقام شهود اسماء و صفات الهى چیزى را گمان نمى بردند تا با طائر همّت قصد پرواز به آن آشیان را بنمایند. از این روى در دنیا که به انواع ابتلائات دچار مى شدند متوسّل و متمسّک به ولایت معنوى و روحى رسول الله و أمیر المؤمنین و صدّیقۀ کبرى و اولاد طاهرینشان مى شدند آنگاه نجات مى یافتند، و این همان مقام ولایت کبراى معنویّۀ ایشان بود که دفع هموم و غموم از آن انبیاء مى کرد. رساله لب اللباب در سیر و سلوک اولی الالباب - نویسنده: علامه طهرانی(ره) - تقریر درس سلوک علامه طباطبایی(ره)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸مراحل انتظار از منظر آیت الله عمید زنجانی(ره) «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضى‏ لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً يَعْبُدُونَنِي لا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئاً.» انتظار، يك فرايند است، يعنى يك مسئله بسيط براى يك زمان و داراى حالت ثابت نيست. مراحلى دارد كه در طول زمان، انتظار، از اين معبرها و لايه ‏ها و مراحل مى ‏گذرد. آغازش ايمان است و پايانش امنيت، در ميان اين آغاز كه ايمان است تا فرجام كه امنيت كامل است، لايه ‏ها و مراحل و حلقه ‏هاى مختلفى وجود دارد. آيه ‏اى كه تلاوت كردم وعده براى همه نيست، بلكه وعده مشروط است. بلكه شرط اول تحقق ايمان است و شرط دوم عمل، صالح يعنى بالندگى، يعنى توسعه انسانى. عمل صالح واژه ‏اى قرآنى است كه اگر بخواهيم معادل آن را در اصطلاحات روز پيدا كنيم همان رشد و توسعه انسانى است كه از نظر علم به مرحله بالاى زمانش رسيده است و از نظر توان‏مندى‏ ها و مديريت، توانسته است اقتدار لازم را كسب كند و خود را با مقام آنچه كه در زمانش هست مجهز كرده است و قادر است امور خود را به نحو احسن به سمت كمال هدايت كند. پس عمل صالح يعنى بالندگى و توسعه‏ يافتگى انسانى. توسعه ‏ها به ‏معناى اقتصادى، سياسى، فرهنگى و غير آن، فرع و نتيجه توسعه انسانى است. شرط سوم، استخلاف و تشكيل حكومت است. از بالندگى و توسعه ‏يافتگى تا استخلاف و حكومت مراحل جداگانه‏ اى هست كه همان «امر به معروف و نهى از منكر» است. البته امر به معروف و نهى از منكر، از توسعه ‏يافتگى انسانى، خردورزى و ايمان و عمل صالح انسان آغاز مى‏ شود. شما اگر قانون اساسى را بررسى كنيد هشتاد درصد آن امر به معروف و نهى از منكر است، بسيارى از مراحل اين دو فريضه، فردى نيست فرد حق ندارد در حوزه اين دو، كه شأن حكومت است وارد شود، تأسيس دستگاه قضايى امر به معروف و نهى از منكر است‏. در اين فرايند حكومت پايان كار نيست، از حكومت به صلح و از صلح به امنيت پايان داده است: وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً يَعْبُدُونَنِي لا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئاً مرحله نهايى تبديل خوف و امن است، خوف و امن يك واقعيت خارجى نيست بلكه حقيقت درونى انسانى است، يك مقوله ذهنى و ادراكى است. وقتى ما مى‏ گوييم امنيت پايان يك پروسه و يك فرايند بسيار طولانى در لابه ‏لاى انتظار معنايش اين است كه بايد حقوق روشن بشود سراغ امنيت رفتن بدون تبيين حقوق فقط دنبال سراب رفتن است. اين حلال و حرام‏هاست كه مشخص مى ‏كند چه كسى چه حقى دارد و جامعه چه حقى دارد. امروزه اگر در جهان امنيت نيست، علتش آن است كه حق و تكليف روشن نيست و لذا به حقوق ديگران تجاوز مى ‏شود. اين امنيت نداشتن دليل عمده‏ اش اين است كه جامعه بين الملل تعريف و چهارچوب منافع ملى و حد و حدود آن را مشخص نكرده است. اين كافى نيست كه عوامل موجده يا تهديدكننده امنيت را پيش‏ بينى بكنيم اولى را تحقق ببخشيم دومى را منتفى بكنيم، بايد اين حقيقت در درون انسان و در درون جامعه ملى و بين المللى وجود داشته باشد. امنيت را اگر در بيرون ادراك نكنيم چه فايده‏ اى دارد بهترين تعبير قرآن (سكينه) است. امنيت به ‏عنوان يك واژه‏ اى سياسى در دنيا شناخته شده است. اگر واقعيت امنيت را براساس فهم قرآنى به دست آوريم آن «سكينه» است. اين «سكينه» بايد ادراك شود و لذا اصلا امنيت بى‏ ايمان امكان ندارد، بايد پايگاه عقلانى و ادراكى داشته باشد، به باور انسان بنشيند، تا امنيت به باور انسان ننشيند متزلزل است‏ امنيت در مقابل جنگ نيست. متأسفانه در فرهنگ سياسى امروز امنيت را در مقابل جنگ قرار مى‏ دهند تنها جنگ نيست كه تهديدكننده امنيت است، بله جنگ از عوامل تهديدكننده امنيت است، قرآن چهار عامل اصلى را به ‏عنوان عوامل تهديدكننده امنيت ذكر مى ‏كند: استكبار، عامل تهديدكننده امنيت است چه به ما تعرضى داشته باشد يا نداشته باشد. اصلا وجود استكبار در جهان. اين‏كه عده‏ اى به خودشان اجازه دهند هرچه دلشان مى‏ خواهد انجام دهند كه متأسفانه الان دنياى تك‏ قطبى به اين سمت در حال حركت است. ظلم از عوامل تهديد كننده امنيت است چه پنهان و چه پيدا. «تجاوز» كه اصطلاح قرآنى آن «عدوان» است منشأ تمامى بى‏ امنى ‏هاست و در جهان فراوان است. اكنون ظلم و استكبار و فقر و تجاوز تمام جهان را گرفته است. گفتمان مهدويت سخنرانى و مقاله ‏هاى گفتمان نهم، ج‏1، ص 29 تا 43(گزیده ای از متن ارائه شده) @hekmatvahokumat
🙏 یک خواسته تهِ‌دلی... 🌷
کتاب «حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه» مجموعه بیانات و اشارات آیت الله بهجت (قدس سره) دیروز به دستم رسید. خیلی خوشحالم که صبح جمعه ام را با این کتاب می گذرانم. فکر میکنم این کتاب جزء کتابهای معروف و پرمخاطب در زمینه کتب مهدویت بشود. ظرف مدت کوتاهی به چاپ ششم رسیده است. کتاب حجم بالایی دارد ۶۹۶ ص و طرح جلد زیبایی متاسفانه قیمت کتاب گران است. ۲۴۰ هزار تومن ولی به نظرم ارزش خرید آن را دارد. و انتخاب خوبی است برای هدیه به دوستان و آشنایان در سایت معظم له در قسمت نظرات، گفته شده: ظاهرا تا چند وقت دیگر در مورد نسخه الکترونیکی آن اقداماتی صورت می گیرد. خداوند ما را عامل به سفارشات این مرد الهی قرار دهد و توفیق ظهور شخصی و عمومی را به ما عنایت فرماید🤲🤲
21.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 پادکست | فلسفه شب‌های قدر ◾️ ما می‌توانیم با دعا در شب قدر کاری کنیم که تا ابد خود را درست کنیم. 🎙 گفتاری از آیت‌الله یزدان‌پناه. 🎬 گروه هنری رسانه‌ای نفحات @nafahat_artmedia