🔸سیرت صورتگری!
قاعدتا مشاهده کرده اید زنانی را که کشف حجاب می کنند بسیار بسیار به ظاهر و زیبایی خود دقت و حساسیت دارند و بی حجابی را حقی قلمداد میکنند برای بروز زیبایی های آنها. آنچنان حساسیتی که نمیتوانند کوچکترین لک و جوش را در صورت خود ببینند. عموما آنها هزینه زیادی صرف آرایش و زینت خود می کنند.
دلم به حال آنان می سوزد!
چرا؟
آنان که تا این حد، به زیبایی شان اهمیت می دهند چه حالی خواهند داشت وقتی خود را در صورتهای قبیحه ی برزخی و اخروی مشاهده کنند و متوجه شوند نه چند سال، بلکه هزاران سال را باید در صورتی حیوانی و بلکه زشت تر از حیوان سپری کنند؟؟
به نظرتان می توانند این صورتهای موحش را از خود ببینند و تحمل کنند؟
جای غصه و دلسوزی ندارد واقعا؟
آنچه بر اساس آیات، روایات، استدلال حکما، شهود عرفا و مشاهده تجربه گران نزدیک به مرگ ثابت شده است این است که هر کس عقل و شرع را بر وجود خود حاکم کند صورت انسانی خواهد داشت اما مع الاسف آن انسانی که وهم یا غضب یا شهوت را بر خود مسلط کند صورتهایی حیوانی متناسب با این قوا را خواهد داشت.
ای کاش این خانم ها به اندازه یک احتمال به این حقیقت تلخ توجه می کردند که خداوند با احکام شریعت خود خیر و صلاح آنها را میخواهد و دوست دارد برای همیشه در نهایت زیبایی زندگی کنند.
🔸فرق عرفان عملی و اخلاق فلسفی با یک تمثیل
در اخلاق فلسفى، اخلاقى كه همه فيلسوفان گفته اند، همين قدر گفته شده است كه براى انسان، ايثار فضيلت است ولى خودخواهى و استيثار رذيلت است؛ شجاعت، اخلاق ولى جبن و تهوّر ضد اخلاق است؛ سخاوت، خوب ولى بخل و اسراف بد است؛ صبر و خويشتندارى، خوب ولى جزع و فزع و بيتابى كردن بد است، و از اين قبيل مسائل. انسان يك كتاب اخلاق از كتب علماى اخلاق را كه بخواند مى بيند مجموعه اى از امور را توصيه و مجموعه ديگرى را منع كرده اند: آنها بد است و اينها خوب.
آنگاه انسان خودش را مثل اتاقى مى بيند كه هيچ دكورى ندارد، در و ديوارش خالى محض است، ولى مقدار زيادى دكور و زينت آلات گذاشته اند و مى گويند اگر مى خواهى اينجا مزيّن شود، اينها را نصب كن. فلاسفه چنين خيال كرده اند كه نفس و روح انسان موجودى است كه مجموعه اين فضائل بايد در آن وجود داشته باشد.
ولى آنها (عرفا) گفته اند مسأله اينطور نيست؛ تو مانند يك نهال در حال حركت و تحوّل هستى، دارى [مسيرى را] منزل بعد از منزل طى مى كنى؛ اگر مى خواهى مراحل انسانيت را طى كنى بايد از منزل اول شروع كنى و ده منزل را طى كنى (براى فواصل كمتر صد منزل مى گويند و براى فواصل نزديكتر هزار منزل). مثلًا اولين منزل تو «يقظه» (بيدارى و آگاهى) است، منزل دوم تو «توبه» است، منزل سوم «انابه» است، منزل چهارم «تفكر» و منزل پنجم «محاسبه» است. همين طور منزل به منزل بيان مى كنند و انسان را تا آنجايى كه خودشان معتقدند مى برند.
بنابراين در پاسخ به اين سؤال كه آيا [شناخت عرفانى] مكانيزمى دارد يا نه، بايد گفت: مكانيزم بسيار عالى دارد. اينها جزء نفايس و ذخاير معارف دنياى اسلام است. گو اينكه امروز يك اخ اخ كردن و يك تف تف كردن در بين خود ما پيدا شده است، ولى فرنگيها اكنون قدر اينها را بهتر از ما مى دانند.
اگر منازل عرفان را در نظر بگيريم، شناخت چند مرحله اى است (ده مرحله اى است و به يك حساب صد مرحله اى و به حساب ديگر هزار مرحله اى) ولى به يك حساب ديگر تك مرحله اى است، چون همه از يك منبع يعنى «دل» برمىخيزد و منابع متعدد ندارد.
مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (مسئله شناخت)، ج13، ص: 391
پ ن: جای تاسف دارد که غربی ها نسبت به اندوخته های عرفانی ما قدرشناسی داشته باشند و از آن بهره برداری کنند اما جامعه حوزوی ما با گارد گرفتن نسبت به کلیت دانش عرفان، آن را وانهاده و نسبت به این تراث چند صد ساله بی مهری و بغض داشته باشد.
8.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چی میشد اگه آقامون ما رو هم از زندان نفس آزاد می کرد
🔰امام(ره)، به معنای واقعی کلمه "آیت الله" و آیه ای از آیات الهی بر روی زمین بود؛ و خداوند پس از وفات ایشان، آیه ای دیگر از آیاتش را به ملت ایران هدیه کرد:
🔸«ما نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِها نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْها أَوْ مِثْلِهاٌ؛ هر آیه اى از آیات خود را از میان برداریم، بهتر از آن يا همانند آن را مى آوريم.» (بقره: 106)
@basaer_fi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به نماز صبح و شبت سلام
و به نور در نَسَبت سلام
قطعه ای دلنشین از آقای سید حجت بحرالعلوم ذاکر اهل بیت ع
🔸نسبت عقل و شرع در کلام آیت الله جوادی آملی(حفظه الله)
عقل سراج است نه صراط. شرع صراط است راه است، ذات اقدس الهي اين راه را ترسيم کرده است، عملاً هم ما به اين ذوات قدسي در زيارت جامعه ميگوييم: «أَنْتُم الصِّرَاطُ الأَقْوَم»، اينها صراطاند؛ ما با عقل اين صراط را تشخيص ميدهيم، عقل قانونگذار نيست، قانونشناس است؛ به دليل اينکه چه عقل حکيم باشد، چه عقل متکلم باشد، چه عقل اصولي باشد، چه عقل فقيه باشد، اين قانون قبل از اين عقل وجود داشت، وقتي اين عقل وجود پيدا کرد آن قانون موجود هست، وقتي اين شخص حکيم يا متکلم يا اصولي يا فقيه از دنيا رفت، اين عقل رخت بربست، اين قانون سر جايش هست؛ پس معلوم ميشود كه عقل قانونگذار نيست، بلكه قانونشناس است، عقل چراغ است، ما بايد بين سراج و صراط فرق بگذاريم. اينکه شما ميبينيد ميگويند عقلاً و شرعاً اينطور است، اين نه حرف علمي است و نه ميشود اينجور حرف زد؛ بايد بگوييم عقلاً و نقلاً؛ نه عقلاً و شرعاً؛ شرع مقابل ندارد، صراط مقابل ندارد، صراط را که با سراج مقابل قرار نميدهند. چراغ را که با راه مقابل هم قرار نميدهند چراغ، چراغ است كه با چراغهاي ديگر در رديف است؛ پس عقلاً و نقلاً، نه عقلاً و شرعاً؛ شريعت راه است، اينکه ميگويند شريعه فرات، شريعه فرات، چون مستحضريد اين نهرهاي تُند از هر جايش نميشود آب گرفت، آن جاهايي که شيب نرم دارد و تشنهها چه براي خودشان و چه براي مرکوبها ميروند آب ميگيرند، «مورد الشاربة»، اين را ميگويند شريعه.
پس شرع راه است، طريق است، طريق را بايد مهندس مشخص کند، عقل چراغ است، اين راه و اين قانون چه در نظام تکوين كه مربوط به آسمان و زمين و دريا و صحرا است و چه در نظام تشريع كه مربوط به بايد و نبايد و حلال و حرام و صحت و باطل است، قبل از عقل حکيم بود، قبل از عقل متکلم بود، قبل از عقل اصولي بود، قبل از عقل فقيه بود، بعد از مرگ اينها هم هست.
درس خارج فقه آیت الله جوادی- 94/10/30
هدایت شده از زندگی به سبک شهدا
6.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹 شهید از زبان شهید
📌 شهیدی که شبها در نخلستان با پای برهنه در میان خارها میدوید و گریه و توبه میکرد.
🔹 حاج قاسم: شهید احمد امینی، آدم عارف عجیب بود.
◇ خوشا کسانی مردانه مردهاند و تو ای عزیز میدانی تنها کسانی مردانه میمیرند که مردانه زیسته اند.
#عارف_شهید_احمد_امینی
#شهید_قاسم_سلیمانی
🕊 کانال زندگی به سبک شهدا
🆔 Eitaa.com/sireshohada
http://eitaa.com/joinchat/2393309186Cb87aaefb20
حکمت و حکومت
🌹 شهید از زبان شهید 📌 شهیدی که شبها در نخلستان با پای برهنه در میان خارها میدوید و گریه و توبه میک
🔸حسرت جانسوز نرسیدن به شفاعت شهیدان
ارتباط و اتصال با شهیدان که به اوج حیات طیبه رسیده اند به روح انسان حیات می دهد.
به خودم میگویم چقدر حسرت آفرین است در روز جزا که بفهمیم که چقدر در دسترسمان بود که لااقل با یکی از این ارواح نورانی ارتباط روحی برقرار کنیم و به شفاعت او نائل شویم.
آنکه نتوانسته باشد از این همه جواهرات سرزمین ایران، یک جواهر با خود به قیامت ببرد، چقدر خسران دارد؟!
آنکه در سرزمین کفر زیسته چقدر جا دارد که ما را ملامت کند که
"در اطراف ما یک نمونه از این جواهرات نبود شما چگونه از میان گنجهای جواهرات عبور کردید ولی با خود هیچ نیاورده اید!!"
این آیه وصف حال ماست:
"أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ يَا حَسْرَتَا عَلَى مَا فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ اللَّه" یکی از مصادیق بارز فریاد یاحسرتا، حسرت بهره نبردن از رفاقت با شهداست.
شهدایی که در کنارمان بودند ولی ما در کنارشان نبودیم!
فیلمی را از یکی کانالها مشاهده کردم که تعدادی از نیروهای اکراینی در یک فضای مین گذاری وارد شده بودند
هر چند دقیقه مینی منفجر میشد و یک یا دو پا قطع میشد.
صحنه بسیار رقت انگیز و متاثر کننده ای بود. دیدن صحنه هایش خیلی سخت بود.
با دیدن این صحنه ها به یاد خاطراتی افتادم از رزمندگان ما که چگونه داوطلبانه وارد میدان مین می شدند و معبر را برای بقیه باز میکردند.
واقعا رشادت های دفاع مقدس فوق تصور ما است.
🔸تفسیر انفسی از یک روایت معروف
❇️مرحوم حاج اسماعیل دولابی دربارهی این حدیث: «شنا، اسبسواری و تیراندازی را به فرزندانتان بیاموزید.»
میفرمود: «مقصود از شنا این است که در دریای عمیق #دنیا شنا کنند و در آن غرق نشوند.🏊
✅مقصود از اسبسواری این است که یاد بدهید چگونه #مرکب بدن را برانند که سر کشی نکند و اختیار آنها را به دست نگیرد و آنقدر اینسو و آنسو نکشاند که آنها را خسته و درمانده کند و آخرالامر هم بر زمین بزند و بکشد.
🔰مقصود از تیراندازی این است که یاد بدهید چگونه #تیر دعا را به هدف بزنند.
⬅️ اگر این سه تا را یاد گرفتی، دیگر #فرمان خدا را ببر و به این کاری نداشته باش که چیزی گیرت میآید و روزیات زیاد میشود یا کم میشود.»
📚(مصباح الهدی، ص 460)
حکمت و حکومت
🔸تفسیر انفسی از یک روایت معروف ❇️مرحوم حاج اسماعیل دولابی دربارهی این حدیث: «شنا، اسبسواری و تیرا
به لحاظ روش شناسی این نکته قابل تامل است که آموزه های دینی و وحیانی دارای "لایه ها و بطون" هستند لذا اهلش میتوانند از لایه های ظاهری آن به لایه های باطنی آن منتقل شوند.
انتقال از ظاهر روایت به باطن روایت صرفا به این صورت نیست که "امور ظاهری انسان" به "امور باطنی، معنوی و غیبی انسان" منتقل شویم.
گاهی یک آیه یا روایت "فردی" فهمیده شده است اما در بطن خود یک معنای "اجتماعی و سیاسی" دارد.
و گاهی یک آیه یا روایت جمعی فهمیده شده ولی در بطن خود معنای فردی و نفسی دارد.
مثلا در این برداشت شهید مطهری از آیه شریفه دقت بفرمایید. آیه ای که ما عمدتا از آن معنای نفسی و فردی برداشت میکردیم ایشان برداشت اجتماعی کرده است:
"بزرگترین استعمار، استعمار فکری است و بزرگترین زیان، نبودنِ استقلال فکری برای یک ملت است. وای به حال یک ملت که خود را در روح و احساساتْ فقیر و بیچاره ببیند و به حالی درآید که مثَل مشهور درباره او صدق کند: «الاغ مرده دیگران برای او قاطر است».
این است ملتی که حیثیت و شرف انسانی (یعنی همان چیزی که مبنای اصلی حقوق بشری است) را باخته است. «قل ان الخاسرین الذین خسرو انفسهم». این است اثر آن تبلیغاتی که سالها به عناوین مختلف القاء کردند که اگر ایرانی میخواهد سعادتمند شود باید جسماً و روحاً و ظاهراً و باطناً فرنگی شود. (استاد مطهری، یادداشتها، ج۱۱، ص۵۴۰)"
ایشان از "خسروا انفسهم" خودباختگی اجتماعی و فرهنگی برداشت کرده است که یک برداشت اجتماعی از آیه شریفه است.
10.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 #کلیپ_تصویری
▫️عید سیاسی اسلام
🔸حجت الاسلام و المسلمین #امیری طیبی
#غدیر_١۴٠٢
#مبلغ_غدیر_باشیم
#جهانی_سازی_غدیر
@Mohammad_AmiriTayebi