eitaa logo
اقتصاد انرژی/همت قلی زاده
2.8هزار دنبال‌کننده
612 عکس
153 ویدیو
193 فایل
در این کانال به دلایل ریشه ای تورم و بیکاری و بی ثباتی اقتصادی از منظر تحولات انرژی خواهیم پرداخت.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از سهم مردم
قاچاق سازمان یافته بنزین یا بزرگنمایی در آمار؟ ✅ دکتر رضا غلامی اقتصاددان: ادعا می شود که حدود 40 تا 50 میلیون لیتر در روز بنزین قاچاق می شود، چطور می شود که یک سوم کل سوختی که در شبکه توزیع می شود قاچاق بشود؟ به نظر می رسد بزرگنمایی قاچاق سوخت هدف دار مطرح شده است. ✅همت قلی زاده کارشناس حوزه انرژی: اگر روزی ۵۰ میلیون لیتر  ادعایی قاچاق سوخت را تقسیم بر ۳۵۰۰ جایگاه بکنیم هر پمپ بنزینی روزی ۱۵ هزار لیتر قاچاق سوخت می کند که این امکان فنی ندارد. چون شرکت ملی  پخش فراورده های نفتی مسلح به انواع اقسام نرم افزارهای کنترلی است و حتی می تواند یک گالن بیست لیتری را هم رصد کند. 🔻مشروح این گزارش را در قدس آنلاین بخوانید: https://qudsonline.ir/xbGkm https://eitaa.com/sahmmardom
دکتر برخورداری دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران گفت قیمت جهانی انرژی و‌ مبنا قرار دادن قیمت فوب خلیج فارس در داخل کشور یک کار چِرتی است که در هیچ جای جهان چنین اتفاقی نیفتاده است. حقیقتا خستگی این چند وقت منو از تنم به در کرد. کی بود میگفت این فقط حرف قلی زاده و غیر علمی است!
‏برخی افراد بهای تمام شده بنزین را با محاسبات غلط عددی اعلام می کنند که اصلا نمی دانند ماجرا چیست! شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی هزینه عملیات حمل و توزیع خود را از طریق فروش نفت ملی دریافت می کند بنابراین ارایه اعداد عجیب بیانگر آن است که آنها می خواهند دو بار جیب ملت را بزنند.
‏اینکه اعدادی درباره قاچاق هنگفت سوخت اعداد غلطی توسط افرادی که حتی یکبار اسناد ملی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی را مطالعه نکرده اند مصداق تشویش اذهان عمومی است. در صفحه ۱۳ صورت مالی سال ۱۴۰۲ این شرکت حجم فرآورده مکشوفه طی یک سال کلا ۷۳ میلیون لیتر یعنی روزانه حدود ۲۰۲ هزار لیتر است.
‏تمام ادعاهای رقم هنگفت قاچاق سوخت قطعا یک دروغ و انحراف مسأله است و به همین دلیل هم دستگاههای متولی موضع گیری رسمی خود را اعلام نمی کنند. در سال ۱۴۰۲ شرکت پخش حدود ۱۱ میلیون لیتر بنزین با قیمت لیتری ۱۸۶۰۰ تومان فروش مرزی داشته است. همین یک عدد دلیل محکمی بر رد ادعاهای دروغین است!
‏هژمونی قیمتگذاری جهانی حامل‌های انرژی در داخل کشور شکست خورده است. دیر یا زود نظم جدیدی در قیمت‌گذاری شکل خواهد گرفت. امیدوارم رئیس جمهور دکتر پزشکیان این نظم جدید اقتصادی را رقم بزنند.
‏همه دولتها را آدمهای دو صفت (البته شما بخواهید بی صفت) زمین گیر کرده اند! بی صفت ها که در طبقه میانی بصورت چراغ خاموش جا خوش می کنند در همه دولتها بزرگترین مانع شایسته سالاری در کشور هستند، اغلب اینها دو ویژگی مشترک داشته اند: همه آنها از سطح سواد پایینی برخوردارند و شجاع نیستند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 فیلم/ اگر خودروهای در حد متوسط تولید و وارد کشور شود، مصرف بنزین یک سوم می‌شود، نیازی به گران کردن بنزین نیست/ قاچاق بنزین دروغ است، مگر می‌شود جلوی چشم نهادهای نظارتی، بنزین را از کشور خارج کرد؟ 👤همت قلی زاده، اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی: تا کی می‌توانیم از ایران‌خودرو و سایپا دفاع کنیم؟ سالی ۲۵ هزار نفر بابت کیفیت بد خودروهای داخلی کشته می‌شوند. ☸️ @hemmatgholizadeh
‏چند وقت پیش با خبرآنلاین مصاحبه ای داشتم که گویا امروز منتشر شده، پیشنهاد می کنم این گفتگو که درباره بهای تمام شده بنزین است را مطالعه کنید: khabaronline.ir/xmHmT‎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 امام جمعه چهاردانگه : 🔺 بلای اقتصاد کشور ما✌️چیز بیشتر نیست: ● جهانی سازی قیمت ها ● دلاری کردن اقتصاد بنزین جایی یک دلار است که حقوق کارگر ۱۵۰۰ دلار است . هزینه دلاری ، در آمد ریالی بهشت سرمایه داری رانت خوار خواهد بود . ▫️ صفحه رسمی حجت الاسلام سنجری در ایتا : 🟠 https://eitaa.com/joinchat/399638833C79b93848f0
چاره ای نیست فقط باید بخندم 😄😄😄😄 برادر عزیز من فکر می کردم تو آدم منصفی هستی تو هم که تو زرد از آب درآمدی! من که ادعایی ندارم ولی اگر اقتصاد هم بلد نباشم از این مدعیِ منکرِ حقیقت قطعا بیشتر بلدم. هر چه بگویم از طنز ماجرا کم نمی شود.
‏جزایر سه گانه ابوموسی، تنب های بزرگ و کوچک در ‎ جزء لاینفک ایران 🇮🇷 است، هر کسی غیر از این گفته غلط اضافی کرده است. شما هم کامنت بگذارید و فوروارد کنید تا فکر نکنند در شلوغی این روزهای خاورمیانه می توانند چشم به خاک ما بدوزند. برای دفاع از خاک خود لحظه ای درنگ نخواهیم کرد‌.
‏عجب روزگاریست... ما در قلب تاریخ زنده زنده داریم چیزهایی رو می ببینیم که نسل های بعد را به شوک فکری فروخواهد برد! به قول شیخ بهایی: شب های هجر را گذراندیم و زنده ایم ما را به سخت جانی خود این گمان نبود
محاصره را محاصره کن راه فراری نیست بازوان قطع شده ات را بردار و دشمنت را با آن بزن راه فراری نداری من در کنارت افتاده ام؟ مرا بردار و با من دشمنت را بزن که اکنون آزادی، آزاد... ‎
‏مرزبانی جمهوری اسلامی ایران فکری به حال مرزهای شرقی کشور بکند. اینجا ریال به ریال سر یارانه با ما در حال چانه زدن هستند، اما مهاجران کیلو کیلو بدون حساب و کتاب از امکانات اقتصادی کشور بهره مند می شوند. اقتصاد سیاسی این نوع مهاجرپذیری زیر سئوال و مغایر با امنیت و منافع ملی کشور است.
‏ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده در شب ظلمانی ام، مـاه نشانم بـده يوسف مصری ز چاه، گشت چنان پادشاه گر که طریق ايـن بُـود، چاه نشانم بده بر قدمت همچو خاک، گريه کنم سوزناک گِل شد از آن گريه خاک، روح به جانم بده از دل شب می رسد، نـور سرا پـرده ها در سحر از مشرقت، صوت اذانم بده سر خوشی اين جهان، لذت يک آن بُـود آنچه تو را خوشتر است، راه به آنم بـده
در دولت قبل یکی از فارغ التحصیلان اقتصاد دانشگاه علامه مدیر دفتر اقتصاد کلان سازمان برنامه شده بود، بین ما بحث غلط بودن یارانه پنهان انرژی شکل گرفته بود و می گفت حرفت درست نیست، گفتم اجازه بده به استادت (دکتر مؤمنی) زنگ بزنم و بپرسم ببینم استادت چرا خودش موافق حرف من هست و چطور دانشجویش خلاف نظر استادش حرف می زند، گفت زنگ نزن زشته، گفتم نخیر حتما باید زنگ بزنم و از ایشان بپرسم گفت زنگ نزن ولی استدلالت درباره غلط بودن یارانه پنهان گاز درست است، من هم گفتم پس ۷۶٪ حرف من درست است چون ۷۶٪ عدد محاسباتی یارانه پنهان مربوط به گاز است. او نهایتا پذیرفت!
از ما و من حذر کن بر خویشتن سفرکن مانند جویباری بر قلب کوهساری باید رسیده باشی من را ندیده باشی از خود مکن کناره از خود مکن کناره وقتی شدی روانه در قلب بیکرانه باید که راه باشی هرسو پناه باشی باید که برگردی پیوسته درد گردی العاقل و اشاره العاقل و اشاره در رفتن و رسیدن هنگام خوشه چیدن باید شکوه باشی هم درد کوه باشی باید که رود باشی نبض سرود باشی این است راه چاره این است راه چاره وقتی که می توانی ناگفته را بخوانی خورشید را بچینی نادیده را ببینی در خویشتن بمیری تا عرش پر بگیری
‏قیمت تمام شدهٔ هر لیتر ‎ در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ برای پالایشگاههای اصفهان، تهران، لاوان، شیراز، تبریز و بندرعباس مستند به صورتهای مالی منتشر شده این شرکتها درسایت کدال چند تومان است؟ ‎ بدون ‎ در سال ۱۴۰۲ کاهش هم داشته است! ‏دو نکته مهم در این محاسبات باید گفته شود: ۱- نفت ملی تا سال ۱۳۸۵ در محاسبات صفر ریال لحاظ می شد ولی در حال حاضر، هر لیتر نفت‌خام به قیمت جهانی وارد محاسبات شده و من برای امکان قیاس، بهای تمام شده بدون نفت را نیز حساب کرده ام. ۲- سلطه دلار در زندگی روزمره ما از طریق قیمت نفت جهانی متاسفانه محرز است. هر اندازه نرخ ارز افزایش یابد سفره ملت از این طریق غارت می شود! ⚠️این محاسبات برای اولین بار منتشر می شود. @hemmatgholizadeh
قیمت تمام شده محصولات پالایشگاهها در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ به این دلیل کاهش یافته که قیمت فوب خلیج فارس آنها در این بازه کاهش یافته است. آنچه که ما در صورت مالی پالایشگاه های داخلی می بینیم قیمت فوب فرآورده ها با ظاهر (تسعیر شده به ریال) است.
این دوست گرامی خیلی سعی دارد با هدایت اذهان عمومی اصل مطلب علمی را به انحراف بکشد، او حتی نمی داند ارایه اطلاعات شرکت های بورسی که از سایت کدال استخراج می شود هیچ ارتباطی با هیچ ارگان دولتی ندارد ولی از روی جهالت در تلاش است ارقام صحیح منتشر شده درباره بهای تمام شده بنزین که اولین بار در سیمای جمهوری اسلامی ایران و سایر رسانه ها و فضای مجازی توسط اینجانب مطرح و منتشر شده با انتساب یک موضوع علمی به برچسب های سیاسی کماکان نقش سیاسی نماهایی که کشور را به اینجا رسانده اند،ایفا کند. اینکه من یک حرف علمی را که در دولت نهم پنهان نگاه داشته شده و با استدلال و مستندات و ارایه و دفاع آن در دانشگاههای مختلف کشور، توسط این فرد که خودش را منتسب به جناح اصلاح طلبان ( که من این را تأیید نمی کنم و اساسا رویه ایشان مبتنی بر پروپاگاندای رسانه ای است و اصلا او را اصلاح طلب نمی دانم و اینگونه افراد فقط با نام اصلاحات، نان اصلاحات را خورده اند) میداند، به سخره کشیده می شود. حالا اینکه من یک حرف علمی را برجسته کرده ام و برخی افراد دلسوز از هر دو جناح سیاسی به این مشکل پی برده و مطرح کرده اند، این فرد... (ادامه در پست بعدی)
گزارش عجیب مدیرکل حسابرسی معافیت های مالیاتی سازمان امور مالیاتی از میزان معافیت های مالیاتی: عزیزان، آقایان! این چه کاری است؟ https://B2n.ir/s23871