#روایت_من
راهبر مثل ناخدای کشتی
حدوداً پنجاه روز هست که باهمیم،
بهخاطر رویداد داستاننویسی "زنان مقاومت"
از منابع مطالعاتی و تصویری شروع کردیم.
دیدن مستندها، پوسترها، منابع مجازی و مطالعه کتاب
تا ایدهیابی و رسیدن به ایدهداستانی
تا نوشتن طرح یا نسخه اولیه
قطعا این روزهای آخرِ کار، فعالیتها اوج گرفته و عرقِ ملوانها درآمده چون حالا نوبت بخش مهم کارهست: بخش بازنویسی.
ناخدا مدام دستور میده: "این کارو بکنین! اون کارو نکنین!"
امروز یکی از دوستان پیام داده:
"اگه اینطوری باشه من تا ده ماه دیگه دارم بازنویسی میکنم 😐"
منم این جوابو دادم که درواقع پیام برای همه ملوانهای این کشتی هست:
"داستانتون داره خیلی خوب میشه
یه کم دیگه طاقت بیارید
طناب بادبانها را محکم نگه دارید
من دارم ساحل میبینم 😃"
⛱️ 🌊
#یک_راهبر
#رویداد_داستان_زنان_مقاومت
#سازمان_تبلیغات_اسلامی_یزد
.
#روایت_من
پروژه نفوذ
در مورد هوش مصنوعی، خارجیها داستانهای زیادی نوشتند و فیلمهای جذاب و پرفروشی ساختند ( مخصوصا هالیوود)
اما هنوز در ایران، سیاستگذارانی هستند که با داستان تخیلی مخالفند و نویسندگان این ژانر در ایران، تحت فشارند
همین چندوقت پیش یکی از سازمانهای یزد یکی از نویسندگان را جهت سخنرانی دعوت کردهبود
ایشان ساحت زندگینامه را پاکتر از ساحت داستان میدانستند
همچنین معتقد بودند بر اساس فقه اسلامی نوشتن داستان تخیلی درست نیست
بعداً در گروه مجازی وابسته به افراد این سازمان دولتی گفتم که بعضی از بزرگواران تفاوت تخیل با خیال ( وهم) را هنوز نمیدانند که چند روز بعد هم از آن گروه حذفم کردند
آن آقای نویسنده مدعو در سخنرانیاش چندین بار کلمه "نفوذ فرهنگی" را آوردند و حسابی روی این کلمه تاکید داشتند
بهایشان و امثال ایشان نمیخواهم تهمتی بزنم چون ممکن است از روی کم اطلاعی و کم سوادی این حرفها را بزنند ولی به هرحال شک کردن به این صحبتها جایز است.
نقش همسر مومن مختار در سریال مختار دیالوگ جالبی داشت:
"آدمی به تشکیک بالغ میشود"
پیشنهاد میکنم علاوه بر اینکه سیاستگذاران حوزه نویسندگی دقت بیشتری روی حرفهایشان داشتهباشند،
ناظرین هم روی حرفهای آنها دقت بیشتری داشتهباشند و از آنها استدلال بخواهند
صرف آوردن ادبیاتی مثل "پروژه نفوذ" و حتی مایه گذاشتن از آیات قرآن مثل آیه شریفه
وَالشُّعَرَاءُ يَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ ، ملاک نیست.
درخواست اینکه اگر کسی بدون استدلال و تفسیر آیات، نویسندگان و هنرمندان را تحت فشار روحی_ روانی، ذهنی، مالی، کاری و اجتماعی قراردهد و مانع رشد داستان و هنر شود از طرف نهادهای مدنی و ناظرین دولتی برخوردهای جدیتری صورت بگیرد.
در نهایت نویسنده برای مخاطب مینویسند. مخاطب نوجوان و جوان امروز به سمت انواع ژانرها تمایل دارد و محدود کردن داستان در ایران به رئالیسم، نتیجهاش آن است که مخاطبان به سمت داستانها و فیلمهای خارجی تمایل داشته باشند.
#هوش_مصنوعی
#پروژه_نفوذ
🔻🔻🔻🔻🔻
کانال حرفههنر
https://eitaa.com/herfeyehonar
📚✨
💠 *کارگاه متنخوانی «تاریخ بیهقی»* 📖
🔷 بررسی ظرفیتهای داستانی متون کهن به خوانش و تحلیل؛ میرشمسالدین فلاحهاشمی
📆 دوشنبهها
🕔 ساعت ١٧
بصورت حضوری و آنلاین
تاریخ شروع: ۱۹ شهریور ماه
مبلغ شهریه: ۴۰۰ هزار تومان، امکان پرداخت در دو قسط
📍 خیابان انقلاب اسلامی، حدفاصل ابوریحان و فلسطین، بنبست سروش، پلاک ٢، واحد ١
🔷 برای راهنمایی و ثبتنام میتوانید با شماره زیر تماس حاصل فرمائید.
٠٢١_۶۶۴٧٠٠١۶
٠٩٣۵۴۶۴٨٠٧٩
@z_ghomi
#آموزشی
تبدیل فایل متنی به فایل word در گوشی:
۱.درقسمت notes گوشی داستانتون را وارد کنید
۲. بزنید روی سه نقطه نوارابزار. گوشه بالا
۳. گزینه ذخیره فایلی را بزنید
۴. گزینه microsoft word را انتخاب کنید
۵. گزینه انجامشد را بزنید
۶. نام داستانتون را وارد کنید
۷ گزینه ذخیره را بزنید
۸. در قسمت فایلهای شخصی جستجو کنید
🔻🔻🔻🔻
فوروارد با لینک کانال حرفههنر
https://eitaa.com/herfeyehonar
18.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️شعر خوانی شاعر اهل بیت سرکار خانم پروین امیدواری عضو انجمن ترنم بسیج هنرمندان شهرستان ابرکوه و عضو گروه حرفههنر به مناسبت شهادت امام رضا (ع)
٢۵شهریور ١۴٠٢ شمسی مصادف با ٣٠صفر ١۴۴۵ قمری
🔻🔻🔻🔻🔻
کانال حرفههنر
https://eitaa.com/herfeyehonar
#روایت_من
نویسندهی بد
این متن را که مینویسم حتّی شامل خودم هم میشود زمانی که کارهایی را انجام نمیدهم یا انجام میدهم.
۱. نویسندهای که استراحت و تفریح ندارد.
زمانی که نویسنده از یک فرآیند داستانی فارغ میشود اما خیلی سریع به سراغ فرآیند داستانی دیگر میرود.
نویسنده از آنجا که مدتها ذهن و روحش با شخصیتها و موقعیتهای یک داستان درگیر میشود باید استراحت کوتاهی بکند.
عدهای میگویند دوران افسردگی نویسنده
ولی من نامش را میگذارم دوران استراحت نویسنده
۲. نویسندهای که پشتکار ندارد.
زمانی که نویسنده بین دو فرآیند داستانی فاصله زمانی زیادی میگذارد.
در این صورت بهسختی به داستاننویسی برمیگردد.
پیشرفت در مستمر نوشتن است.
فاصله زیاد و تمرین غیرپیوسته باعث پَسرفت است.
۳. نویسندهای که مدیریت روابط ندارد.
مثلا کسی که هنوز خانواده و اطرافیانش او را نویسنده نمیدانند یا خودش از عنوان شغل نویسندگی اِبا دارد.
یا هرکس با هرپیشنهادی او را به راهی در نویسندگی میکشاند که نتیجهاش خستگی و فرسودگی است.
درواقع نویسندهای که اختیارش دست خودش نیست یک نویسنده بد است.
نویسندهای که با همکارانش تعامل کم یا منفی دارد فرقی نمیکند با نویسندهای که میخواهد همه را راضی نگهدارد چون در هرصورت نویسنده بد است.
۴. نویسندهای که خیلی سرش شلوغ است.
این نویسنده برنامههای همزمانِ زیادی دارد و گمان میکند تا قبل از اینکه دنیا تمام شود باید همه آن پروژهها را انجام دهد اما وقتی که نمیتواند سرخورده میشود.
۵. نویسندهای که بهروز نیست.
کسی که به دانش قبلی خودش کفایت میکند و کم یا خیلی کم مطالعه میکند.
نویسندهای که فقط در حوزه یا سبک موردعلاقهاش مطالعه میکند و فیلم میبیند.
نویسندهای که دانش را فقط در کتاب و فیلم میداند و سهمی برای تجربه و معاشرت با مردم قائل نیست.
۶. نویسندهای که زینت المجالس است.
نویسندگان بهعلت مطالعه بالا، دانش عمومی زیادی کسب میکنند، گاهی اینقدر حضورشان در مجالس و مجامع پُررنگ است و رونقدهنده میشوند که نویسندگیشان تحتالشعاع قرار میگیرد.
بلاگری و حضور زیاد در گروههای مجازی نیز شامل آن میشود.
۷. نویسندهای که بدقول است.
نویسندهای که پروژهای را قبول کرده یعنی باید قبل از آنکه قبول کند برنامهریزی درست کردهباشد حتی در برنامهریزی مسائلی مثل بیماری، مشکلات شخصی، فوت عزیزان، جنگ، زلزله، سیل و حتی پروژههای پیشنهادی دیگر را برآورد کند.
اینکه وسط یک پروژه نویسنده انصراف بدهد یعنی حرفهای نیست.
۸. نویسندهای که ترسو است.
هیچکس قدرت ذهنخوانی ندارد. اگر در سازمان یا پروژهای مشکلی است، باید نویسنده محترمانه مسئله را مطرح کند.
حتی لازم میشود گاهی جسورانه انتقاد کند و به همراهش پیشنهادهایی را مطرح کند.
نویسنده بد، توان انتقاد و ارائه پیشنهاد ندارد.
اما مدیری که پاسخگو نیست و توان حل مسئله را ندارد، یک مدیر بد است که دیر یا زود از شما یک نویسنده بد میسازد.
نکته مهم:
نویسنده بد، به مرور خودش را در مسیرهایی قرار میدهد که کار برای بازگشت از غلط و در مسیر صحیح قرارگرفتن خیلی سخت و دشوار میشود.
نکته مهمتر:
از آنجا که نویسندگی در عصر جدید به صورت گروهی و تعاملی است، نویسندهای که روحیه تعامل ندارد یا توان مدیریت کردن خودش و برنامههایش را ندارد از پروژههایی محروم میشود، حتی اگر متخصص باشد چون هیچکس نمیخواهد با یک نویسنده بدقول کار کند.
یادداشت: زهرا ملکثابت
🔻🔻🔻🔻🔻
فوروارد با لینک کانال حرفههنر
https://eitaa.com/herfeyehonar