🔰اعداد استطاعتهای به چشم نیامده !
▫گفتوگو با آقای #وحید_جلیلی پیرامون چیستی حلقههای میانی
بخش اول
�لطفاً دیدگاهتان را در خصوص طرح مفهومی به نام «حلقههای میانی» توسط رهبر انقلاب بفرمایید:
هر حرکت اجرایی و اقدام میدانی، بایستی ناظر به مبانی معرفتی مشخصی باشد؛ همانطور که آقا در بیانیه گام دوم تاکید کردند، برای نیروهای انقلابی «چرایی» حرکتها خیلی مهم است. در واقع یکی از مهمترین ویژگیهای نیروی انقلابی – که حرکت او را از حرکتهای دیگر در دنیا متمایز میکند- این است که چرایی یا مبانی معرفتی و علل غایی برایش مهم است. در این راستا اولین و مهمترین نکته که باید به آن توجه کنیم این است که هیچکس از دایره خطاب برنامه دین خارج نیست؛ اگر قرآن میگوید: «لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ» و یا میفرماید «حَريصٌ عَلَيكُم» به این خاطر است که پیغمبر حاضر بودند جان بدهند اما یک نفر هم از دایره خطاب ایشان بیرون نماند و حرص میزدند برای اینکه همه بشریت پای کار آرمانهای الهی توحیدی باشند.
امیرالمؤمنین در خطبه ۲۱۶ نهجالبلاغه بیانی دارند به این مضمون که تحقق عبادت شایسته خدا در روی زمین، صرفاً به وسیله اولیای خدا و سلسله انبیا و ائمه ممکن نیست؛ بلکه اگر میخواهیم خدا در طرازی که حق اوست در جهان پرستش شود، باید همه آحاد مردم به این کاروان وارد شوند. حضرت میفرمایند: «وَ لَيْسَ امْرُؤٌ -وَ إِنْ عَظُمَتْ فِي الْحَقِّ مَنْزِلَتُهُ وَ تَقَدَّمَتْ فِي الدِّينِ فَضِيلَتُهُ- بِفَوْقِ أَنْ يُعَانَ عَلَى مَا حَمَّلَهُ اللَّهُ مِنْ حَقِّهِ؛ وَ لَا امْرُؤٌ -وَ إِنْ صَغَّرَتْهُ النُّفُوسُ وَ اقْتَحَمَتْهُ الْعُيُونُ- بِدُونِ أَنْ يُعِينَ عَلَى ذَلِكَ أَوْ يُعَانَ عَلَيْهِ» یعنی هيچ كس – هر چند جایگاه او بزرگ و ارزش او در دين بالا باشد- بىنياز نيست كه او را در انجام حق يارى رسانند و هيچ كس گرچه مردم او را خوار شمارند و در دیدهها بىارزش باشد، كوچکتر از آن نيست كه كسى را در انجام حق يارى كند، يا ديگرى به يارى او برخيزد.
بنابراین وقتی صحبت از «حلقههای میانی» میکنیم قاعدتاً هدف ما، ایجاد بستری در جامعه است که مفاهیم و معارف و آرمانهای دینی و عمل صالح را به صورت «حداکثری» در جامعه گسترش دهد. بعضی فکر میکنند حلقه میانی صرفاً برای کمک به ولیفقیه، نظام یا دستگاههاست- البته این هم هست- ولی به نظر میآید رسالت اصلی حلقههای میانی «دعوت» است؛ در واقع حلقههای میانی، حلقههای دعوت هستند؛ حلقههای فراخوان موثر قاعده جامعه و جمهور مردم به مسیر مبارزه و مقاومت و سازندگی هستند.
�شما مفهوم حلقههای میانی را چگونه تعریف میکنید؟
من فکر میکنم حلقههای میانی یک مفهوم نسبی است. اینطور نیست که حلقههایی در سطح بالا باشند و حلقههایی در سطح میانی. اگر مفهوم حلقههای میانی را بخواهیم درست بفهمیم بایستی به تعبیری که آقا اخیراً تحت عنوان «زنجیره تواصی» به کاربردند دقت کنیم؛ تواصی یک تعامل دوطرفه است به این معنی که هیچ انسان مسلمانی حق ندارد صرفاً گوش باشد یا صرفاً زبان. بلکه اگر میخواهد در مسیر تکامل باشد بایستی از یک طرف گوش و از یک طرف زبان باشد. وقتی در گروههای بالاتر از سطح معرفتی خود هست، بایستی بشنود و سطح معرفتی خود را ارتقا دهد و وقتی در گروههای پایینتر از سطح خود است، بایستی آنچه را میداند، به آنها هم تعلیم دهد. پس هر فردی دو نقش در حلقه میانی خود دارد، زمانی تعلیمدهنده است و زمانی یادگیرنده. خداوند در قرآن میفرماید: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا» یعنی این تفاوتهای ظاهری که در شما ایجاد کردیم هدفی دارد، حکمتی دارد و آن این است که هر کدام از شما به تبعِ نژاد، ژنتیک، موقعیت جغرافیایی، تجربه تاریخی و… مزیتی نسبت به دیگری پیدا میکنید و بایستی در مسیر معرفتافزایی با هم دیگر «همافزایی کنید» – لتعارفوا – با همافزایی میتوانید به معرفتهای بالا و بالاتر دست پیدا کنید و متعالی شوید. اگر این مبنا را بپذیریم، آنگاه هدف اصلی حلقه میانی باید گسترش و ارتقای همافزایی اجتماعی باشد؛ به این صورت که ظرفیتها و نیازها را شناسایی و این دو را به یکدیگر متصل میکند. اینطور هم نیست که یک عده فقط ظرفیت داشته باشند، یک عده فقط نیاز داشته باشند. باز قرآن در این رابطه میفرماید: « فضل الله بعضکم علی بعض» این را مفسرین گفتهاند منظور این نیست که یک عده، برای همیشه و در همه ساحات بر دیگران برتری یافتند؛ بلکه به این معناست که ما شما را محتاج یکدیگر قرار دادیم. حضرت آقا در تعبیر زیبایی در«طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» این را «ولایت افقی» نامیدهاند؛ «المُؤمِنونَ وَالمُؤمِناتُ بَعضُهُم أَولِياءُ بَعضٍ يَأمُرونَ بِالمَعروفِ وَيَنهَونَ عَنِ المُنكَرِ». بنابراین کار اصلی حلقههای میانی این است که ارتباطات اجتماعی و همافزایی اجتماعی در جامعه را به اوج برسانند.
متاسفانه در خصوص مبانی این مباحث خیلی کم کار شده است؛ قرآن کریم میفرماید: «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْيَانٌ مَرْصُوصٌ» (خداوند دوست دارد کسانی را که چونان زنجیره به هم پیوسته و بنایی آهنین در راه او جهاد میکنند). امیرالمؤمنین در خطبه ۳۴ نهجالبلاغه میفرماید: «غُلِبَ والله المتخاذلون»؛ یعنی شماها هر چقدر هم قوی باشید، اما فردی و تنهایی و جدا از هم عمل کنید، به قسم جلاله منِ امیرالمؤمنین شکست خواهید خورد! حتی اگر رهبرتان علی ابن ابیطالب باشد! تا وقتی همافزایی نکنید پیروزی حاصل نخواهد شد.
بنابراین رسالت اصلی حلقههای میانی، فعالسازی ظرفیتهای اجتماعی است. یک حلقه میانی بایستی رصد کند و هر جا که ظرفیت همافزایی فعال نشدهای وجود دارد، به سراغش برود و برایش طراحی کند تا به شکوفایی برسد. این ظرفیت میتواند مادی، معنوی یا معرفتی باشد.
به عنوان مثال اردوهای جهادی یکی از نمونههای فعال شده همافزایی اجتماعی است. بچهها در اردوها چه میکنند، یک روستای محروم را پیدا میکنند، از طرفی میبینند در دانشگاه، دانشجویان وقت خالی زیادی دارند – به ویژه در تابستان و ایام نوروز – آن نیاز را به این ظرفیت متصل میکنند. بعد میروند سراغ پولهای ریز و درشت دست مردم و خیرین، آنها را هم پای کار میآورند… این میشود حلقه میانی.
🚩 ادامه دارد ...
|#حلقههای_میانی
|#حرکت_عمومی
🚩پایگاه جامع محتوایی هیأت؛
▫️@heyat_co
▫️www.heyat.co
هدایت شده از جامعه ایمانی مشعر
🏴 مادرم مظلومه بود و یاور مظلومها
📎 نشاننوشته شعار فاطمیه ۱۴۰۲
🔖 اثر هنرمند هیأتی احسان جعفرپیشه
✅ شعار مشترک هیأتهای کشور
در فاطمیه ۱۴۰۲
⏬ جهت دریافت فایل لایهباز این محصول به آدرس زیر مراجعه نمایید.
🔗 heyat.co/p/4601
#امالمقاومه
#مادر_قهرمان
#معجزه_مادری
💠 جامعهایمانیمشعر
✅ @www1542org
هدایت شده از جامعه ایمانی مشعر
شعار فاطمیه- 1402.pdf
1.28M
📎 نشاننوشته شعار فاطمیه ۱۴۰۲
🔖 اثر هنرمند هیأتی احسان جعفرپیشه
✅ شعار مشترک هیأتهای کشور
در فاطمیه ۱۴۰۲
💠 جامعهایمانیمشعر
✅ @www1542org
🏴 مادرم مظلومه بود و یاور مظلومها
📎 نشاننوشته شعار فاطمیه ۱۴۰۲
🔖 اثری از گروه هنری هیأت عاشورائیان قم
✅ شعار مشترک هیأتهای کشور
در فاطمیه ۱۴۰۲
⏬ دریافت از طریق وبگاه:
🔗heyat.co/p/4602
|#امالمقاومه
|#مادر_قهرمان
|#معجزه_مادری
🚩پایگاه جامع محتوایی هیأت؛
▫️@heyat_co
▫️www.heyat.co
🏴 مادرم مظلومه بود و یاور مظلومها
📎 نشاننوشته شعار فاطمیه ۱۴۰۲
🔖 اثری از هنرمند هیأتی محمدمهدی طاهریتبار
✅ شعار مشترک هیأتهای کشور
در فاطمیه ۱۴۰۲
⏬ دریافت از طریق وبگاه:
🔗heyat.co/p/4603
|#امالمقاومه
|#مادر_قهرمان
|#معجزه_مادری
🚩پایگاه جامع محتوایی هیأت؛
▫️@heyat_co
▫️www.heyat.co
❇️منشور جدید
🔰شعائر ۱۸
▫️شعارهای پیشنهادی فاطمیه ۱۴۴۵
🔻رسم انتخاب و اعلان شعار در تاریخ اسلام رشته بلندی دارد که سررشتههای آن را باید در جنگها و غزوات رسول خدا جست. چنانکه از امیرالمؤمنین علیهالسلام نقل شده که شعار مسلمانان در جنگ بدر « یا منصور أمت » بوده است. در کنار این شعارهای عمومی، رجزخوانیهای اصحاب که با اشعار حماسی خود را معرفی میکردند، میتواند نمونههایی از شعارهای صدر اسلام را برای ما تداعی کند. جامعهایمانیمشعر، همچون سنوات گذشته به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، فراخوان پیشنهاد شعار را برگزار نموده تا با مشارکت و هماندیشی جامعه بزرگ فعالان هیأت و نخبگان فرهنگی، عبارتی از کلمات اهلبیت علیهمالسلام یا تکمصراعی که اشاره به سیره زندگانی ایشان دارد را به عنوان شعارمشترک فاطمیه۱۴۰۲ انتخاب نماید.
این شماره از شعائر، تعدادی از شعارهای پیشنهادی مخاطبین برای ایام فاطمیه۱۴۴۵ را منعکس کرده است.
👇🏻دریافت از طریق وبگاه:
▫️heyat.co/p/4600
|#منشورات
|#شعائر
🚩پایگاه جامع محتوایی هیأت؛
▫️@heyat_co
▫️www.heyat.co
Shaaer 18 C(1).pdf
17.33M
🔰شعائر ۱۸
▫️شعارهای پیشنهادی فاطمیه ۱۴۴۵
|#منشورات
|#شعائر
🚩پایگاه جامع محتوایی هیأت؛
▫️@heyat_co
▫️www.heyat.co
💠#دیوارنگاره | خورشید من بمان
▫️ایده و تصویرسازی: لیلا تیمورنژاد
▫️ترکیب نوشتار: علی خلج
▫️شاعر: محسن عربخالقی
⬇️دریافت نسخه باکیفیت | ۲۷مگابایت
|#حضرت_فاطمه_س
|#فاطمیه
🚩پایگاه جامع محتوایی هیأت؛
▫️@heyat_co
▫️www.heyat.co
🚩 مجموعه نشاننوشته شعار فاطمیه ۱۴۰۲
💠 مادرم مظلومه بود و یاور مظلومها
🔖 اثر هنرمند هیأتی آقای احسان جعفرپیشه
🔖 اثر هنرمند هیأتی محمدمهدی طاهریتبار
🔖اثر هنرمند هیأتی حجتالاسلام محسن کریمی
🔖اثر هنرمند هیأتی آقای علی عسکری
🔖اثر هنرمند هیأتی آقای حمید موسیرضایی
🔖 اثر کارگاه هنری فانوس
🔖اثر هنرمند هیأتی آقای امیر علیزاده
🔖اثر هنرمند هیأتی آقای مسعود پورزارعی
✅ شعار مشترک هیأتهای کشور
در فاطمیه ۱۴۰۲
|#امالمقاومه
|#مادر_قهرمان
|#معجزه_مادری
پایگاه جامع محتوایی هیأت؛
تلگرام | ایتا | بله | اینستاگرام | وبگاه
هدایت شده از پایگاه جامع محتوایی هیأت
❇️ بسته دیجیتال ۵۷
▫️فاطمیه
🔻محورهای این بسته عبارتند از:
| حرکت عمومی با محوریت جوان متعهد (کنشگری)
| تربیت حماسی نسل نوجوان در مکتب فاطمی
| آرمان فلسطین و جبهه مقاومت
| معجزه مادری (الگوی سوم زن و تبیین نقش زن در تربیت و تعالی خانواده، روایت فتح مادران غزه)
🔻 این بسته شامل مجموعههای:
• نذر ماندگار
• گرافیکی (فضاسازی هیأت و شهری و... )
• فیش منبر
• فیش مرثیه
• مجله ویدیویی هیأت
( مستند و فیلم جهت اکران )
• اشعار
• کتاب
• منشورات
• نوای هیأت
• ایده
• شعر و سبک نوحه
• دورههای آموزشی
• طرح استیکر
و... میباشد.
👇🏻دریافت رایگان بسته محتوایی از طریق وبگاه جامع محتوایی هیأت:
▫️heyat.co/pst/333
❗️ این بسته در حال بروزرسانی است ...
|#بسته_دیجیتال
|#فاطمیه
پایگاه جامع محتوایی هیأت؛
تلگرام | ایتا | بله | اینستاگرام | وبگاه
🎨 فریاد دانشگاه بر سر آمریکا
✏️ «۱۶ آذر در سال ۳۲ بعد از کودتای ۲۸ مرداد اتفاق افتاد که ناگهان به وسیله دانشجویان در دانشگاه تهران یک انفجار در فضا به وجود میآید. به عنوان اعتراض به آمریکا و به نیکسون که عامل کودتای ۲۸ مرداد بودند. ۱۶ آذر مال دانشجوی ضد نیکسون، ضد آمریکا و ضد سلطه است.»۸۷/۹/۲۴ این، روایت حضرت آیتالله خامنهای است در پاسداشت ۱۶ آذر، یادبود هرساله جنبش دانشجویی.
🔍 ۱۶ آذر، یادآوریِ آن است که «دانشگاه»، اگر لازم باشد «شهید» میدهد تا بزم «رابطه» نیکسونها و محمدرضاها را در هر کجای تاریخ به رسوایی بکشد. «فریاد دانشگاه، بر سر آمریکا» روایت کوتاه مصوری است که از سوی بخش تاریخ (درس و عبرت) رسانه KHAMENEI.IR تقدیم میشود.
|#دانشجو
|#استکبارستیزی
📥 نسخه قابل چاپ
🚩پایگاه جامع محتوایی هیأت؛
▫️@heyat_co
▫️www.heyat.co