هدایت شده از كانال رسمي ( مجمع جهاني خادمين شهدا)
بسم رب الشهدا و الصديقين🌹
شهادت مظلومانه سه تن از مدافعان امنيت ، سربازان اقاامام عصر (عج) در قرارگاه عملياتي قدس را خدمت مقام عظماي ولايت ،مردم شهيد پرور ايران اسلامي و خانواده معظم اين عزيزان تبريك و تسليت عرض مي نماييم .
___________________________🌹
🌐گروه مجمع جهاني خادمين شهدا
http://eitaa.com/joinchat/4102750219C440b76c0dd
_____________________________🌹
كانال مرجع
https://eitaa.com/shahid_110
به نام خدا
_______________________________
كتاب ديجيتال
ريزش ها در حكومت اسلامي.
صفحه:_٢١
_________________________________
🔵شاخص ها براي رهايي از ريزش در فتنه ها:
*٢_شناخت حق و باطل....
امير مومنان علي عليه السلام در كلام گهربار ديگري ، انديشه و مرام حق را معيار و شاخص ديگري براي نجات فتنه ها دانسته و ما را از شخصيت زدگي و تسليم در برابر بت هاي قبيله اي بر حذر داشته ، مي فرمايد:
ايا حق و باطل را با ميزان قدر و شخصيت اشخاص مي شود شناخت ؟ حق را بشناس ، اهلش را خواهي شناخت ؛ و باطل بشناس اهلش را خواهي شناخت.
بنابر كلام امام بايد حق شناس و باطل شناس بود نه شخصيت شناس ؛ بايد افراد (خواه شخصيت هاي بزرگ و خواه كوچك) را با حق مقايسه كرد ، اگر با ان منطبق شدند ، شخصيتشان را مي پذيريم و گرنه ، نه.
امير مومنان علي عليه السلام در گفتار حكيمانه ديگري به توصيف اقسام و نيز ، معرفي ان كه به حق حكومت اسلامي ظلم مي كند پرداخته ، مي فرمايد:
ستمكار را سه نشانه است :بر ان كه برتر از اوست ستم كند به نافرماني،و بر ان كه فروتر از اوست به چيرگي و ازار رساني ، و ستمكاران را ياري كند و پشتيباني.(شيخ مفيد ٤١٣_٣٣٦ق_شيعه)
با مطالعه تاريخ اسلام مي بينيم كه برخي اشخاص مانند سلمان فارسي و ابوذر غفاري ، مفدادكندي و عمار ياسر امام علي عليه السلام را همراهي كرده، اكثريت را رها كردند ؛ چرا كه ايشان اشخاصي اصولي و اصول شناس بودند و نخست حق را شناخته و ان گاه از شخصي مانند علي عليه السلام كه نماد حق بود ، طرف داري كردند . ايشان هم ديندار بود و هم دين شناس و در حقيقت اصول و حقايق بر روح انها حكومت مي كرد نه شخصيت ها.
*پ_ن:در روزگار كنوني حق شناخته شده است بايد ديد كه چه كساني راه حق را برگزيده اند ، براي دست يابي به قدرت هر انچه كه مي توانند دروغ مي گويند تهمت مي زنند ،ايا با دروغ و فريب جامعه كسي مي تواند مدعي حق و حقيقت شود. كساني كه حقوق مسلمبن را چپاول مي كنند ،جوانان جامعه رامقابل يكديگر قرار مي دهند ايا مي توانند از حق سخن بگويند؟ خير اقاي رئيس خير اقاي وزير ، خير اقاي وكيل ، اگر ذره اي فكر كنيد كه بر حق هستيد كاملا در اشتباهيد ، الگوي حق و حقيقت ، علي ع است ، ايا راه و روش شما علي وار است؟
ايا زندگي شما علي گونه است؟ ايا حاكميت شما بر جامعه اسلامي همانند علي (ع) است؟ علي (ع )بر دست برادر خويش اتش مي نهد ، اقايان ! هم كيشان شما با رانت خواري بيت المال مسلمين را تاراج مي كنند، و شما لب فرو بسته ايد .
راه شما از عدالت خارج گشته ، به بي راهه مي رويد! اما چرا چنين شتابان !انتهاي راه هلاكت است و دوزخ . نام ننگ است و نفرين ايندگان!.
✍همداني
https://sapp.ir/hamadani_5213
https://eitaa.com/hamadani_5213
بسم الله الرحمن الرحیم
خاطرات سراسر عشق،سردار شهید
#حاج_حسين_همداني
کتاب :مهتاب خین
*هجوم دشمن
قسمت:44
حدود شش یا هفت هزار نفر در قصر شیرین به محاصره دشمن در آمدند .البته از همان اواخر تابستان 59 شماری از مردم که بوی جنگ و نا آرامی را استشمام کرده بودند ،با زن و بچه هایشان از شهر رفتند . این عده هفت هزار نفری که در شهر ماندند ،عمدتا از اقشار مستضعف سکنه ی شهر بودند که راهی به جایی نداشتند . این طور هم نبود که قبل از سقوط شهر مردم از خودشان واکنشی نشان ندهند ؛مردانه و خانه به خانه با دشمن جنگیدند و از شهر وخانه ونوامیسشان غریبانه دفاع کردند .
بعد از سقوط شهر هم ،در آن هفته های اول مهر ماه 59،مقاومت مردم به صورت زیر زمینی و شبیخون های پراکنده به دشمن ادامه داشت . دشمن در قصر شیرین آن دیوانگی همیشگی خودش را مهار کرد ؛یعنی آمد و خیلی عاقلانه با این مساله طرف شد .مدیریت بحران در قصر شیرین را واحد توجیه سیاسی سپاه دوم ارتش بعث به عهده گرفت .آن ها به جای به توپ بستن مردم ،سعی کردند اولا چهره های شاخص مقاومت را شکار کنند و بعد ،سر فرصت برای این چند هزار اسیر غیر نظامی قصر شیرین تدبیری بیندیشند .
بعثی ها شماری از افسران فراری سلطنت طلب و ضد انقلابیون خود فروخته را به شهر قصر شیرین آوردند .مردم را به اجبار در میدان شهر جمع کردند ،بعد هم آن عناصر بی وطن و خائن ضمن سخنرانی به مردم وعده میدادند که جمهوری اسلامی تا چند هفته دیگر سرنگون می شود ،بهتر است شما مردم با ارتش عراق همکاری کنید ،مخالفین را معرفی کنید ،ارتش عراق با شما کاری ندارند و...از این جور ترهات.
با وجود آن همه فشار وارعاب موجود و به رقم این که مردم قصر شیرین نسبت به اکثر مناطق استان کرمانشاه در فقر و محرومیت بیشتری دستو پا می زدند ،احدی از آن ها به این در باغ سبز نشان دادن های خودفروختگان رژیم بعث روی خوش نشان ندادند . مردم قصر شیرین اسیر شدند اما ذلیل نه!
از روز سوم جنگ به بعد ،در هر شبانه روز ،جند نفری از اهالی قصر شیرین از طریق کنار رودخانه ی الوندو از زیر ارتفاعات بازی دراز که هنوز به تصرف دشمن در نیامده بود ،خودشان را به سمت سر پل ذهاب می رساندند . البته در طی راه به لحاظ عبور از حاشیه ی پرتگاه ها خستگی و تشنگی متحمل زنج زیادی می شدند .
همین افراد ما را از موقعیت وخیم مردم قصر شیرین مطلع می کردند . البته برای این که مبادا یک وقت عناصر نفوذی دشمن خودشان را در لابه لای مردم آواره جا بزنند و به داخل شهر های کشور بروند ،ما ابتدا آوارگان را در قرنطینه قرار می دادیم .
ادامه دارد...
@hamadani_5213
هدایت شده از كانال رسمي ( مجمع جهاني خادمين شهدا)
روزنگارشهدا🌹
نام:شهيداكبر ابراهيم زاده
تولد: كلاچاي رودسر
شهادت: ماووت ١٣٦٦/٤/٤
زندگينامه⬇️
🌐گروه مجمع جهاني خادمين شهدا
http://eitaa.com/joinchat/4102750219C440b76c0dd
كانال مرجع
https://eitaa
به نام خدا
_______________________________
كتاب ديجيتال
ريزش ها در حكومت اسلامي.
صفحه:_٢٢
_________________________________
🔵شاخص ها براي رهايي از ريزش در فتنه ها:
*٣_پيروي از همه زواياي دين(اعم از عقائد، اخلاق و احكام)
در هجوم فتنه ها ، براي نجات و رستگاري ، بايد به همه زواياي ثابت دين پاينده بود و رفتار و گفتاري برگزيدكه نه تنها از جهت تشريع ، بلكه از جهت اخلاق و به ويژه ساختار اعتقادى و وحياني ؛ يعني مباني مبدأ شناسي و فرجام شناسي و راه و راهنماشناسي ، مورد تاييد باشد. اخلاق و نيز احكام بدونه ولايت پذيري در انديشه قران و روايات از پيامبر گرامي اسلام (ص)پذيرفته نيست و براي نمونه نمي توانيم به بهانه امتثال به ظواهر شرعي دين ؛مانند نماز و روزه و....از ياري حجت خدا كوتاهي كنيم.
⏹پايان بخش اول.
⏪بخش دوم ؛ باز شناسي گروه هاي چند گانه در حكومت علوي.
با ما همراه باشيد.
https://sapp.ir/hamadani_5213
https://eitaa.com/hamadani_5213
بسم الله الرحمن الرحیم
خاطرات سراسر عشق،سردار شهید
#حاج_حسين_همداني
کتاب:مهتاب خین
*هجوم دشمن
قسمت:45
طی هفته های اول اشغال شهر ،اشغالگران حتی با اهالی مدارا می کردند .به طوری که فرماندهان ارشد سپاه دوم ارتش بعث ،نظام توزیع جیره بندی شده ارزاق عمومی را در شهر برقرار کردند .گاه و بی گاه ، عناصر توجیه سیاسی سپاه 2،مردم را در میدان اصلی یا مساجد بزرگ قصر شیرین جمع می کردند و آن جا،فرماندهان عالی رتبه ی این سپاه،برای اهالی خطبه می خواندند . به عنوان مثال، در یکی از این تجمعات، فرمانده سپاه دوم،سرتیپ ستاد نزار خالد نقشبندی خطاب به مردوم شهر گفته بود :سعی نکنید مرتکب حماقت بشوید . نیروهای رژیم ایران متحمل شکست غیر قابل جبرانی شده اند و امید نداشته باشید که روزی آن ها بتوانند به این جا بر گردند ،پس ماجراجویی نکنید و عناصر ماجراجوی طرفدار رژیم خمینی را به ما معرفی کنید . با رعایت مقرراتی که توسط رده های مسئول سپاه دوم ارتش عراق اعلام می شود ،جان خودتان و بستگانتان را حفظ کنید .در هر صورت تا پایان جنگ ،حاکم این شهر ارتش عراق است .لذا با ما همکاری کنید.
منتها،بعد که دیدند شهر کماکان برایشان نا امن است و جوان های با غیرت قصر شیرین هر شب به گشتی ها و مراکز آن ها حمله می کنند و سربازان عراقی را به صورت جنگ چریک شهری مورد تعرض قرار می دهند ،دیگر خطابه خوانی را کنار گذاشتند . دشمن نقاب مسالمت جویی را از صورت اش برداشت و به سیاست مشت آهنین روی آورد . بر همین اساس کافی بود شبی در محله ای به سربازان عراقی شلیک شود ،صبح همان روز ،واحد مهندسی سپاه دوم ارتش بعث می آمد و با بلدوزرهای خودش ،کل محله را صاف می کرد.
بعد هم که دیگر تیغ پیشروی های سپاه دوم ارتش بعث در جبهه غرب کند شد و جنگ به صورت فرسایشی در آمد ،اشغالگران باطن کثیف خودشان را در قصر شیرین بروز دادند . عراقی ها تعدادی از زن ها و نوجوانان شهر را برای کارهای خدماتی ،آشپزی و نظافت مراکز نظامی شان وادار به کار کرده بودند . اوایل زمستان 59 توسط سربازان وافسران بعثی ،به تعدادی از آن زن و بچه ها تعرض ناموسی صورت گرفت ... مردم با غیرت قصر شیرین سر به شورش برداشتند و فرماندهان سپاه دوم
دشمن هم فهمید با بگیرو ببند و کشتار سکنه شهر راه به جایی نمی برد.لذا در صدد بر آمد تا یک بار برای همیشه ،خیالشان را از بابت این مردم راحت کند .در اجرای همین تدبیر بود که کل زنان ،دختران،کودکان،و افراد سالخورده موجود در شهر را از مرد ها جدا کردند و از روی جاده مواصلاتی قصر شیرین _سر پل ذهاب ،به سمت سر پل ذهاب رها کردند . مردها را هم به اسارت گرفتند و بردند به داخل خاک عراق.
ادامه دارد..
@hamadani_5213
هدایت شده از همداني
13.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حتما ببينيد!
شهدا #شرمنده_ايم😭
🌐گروه مجمع جهاني خادمين شهدا🌹
http://eitaa.com/joinchat/4102750219C440b76c0dd
كانال مرجع
https://eitaa.com/shahid_110
هدایت شده از كانال رسمي ( مجمع جهاني خادمين شهدا)
📆روزنگار شهدا🌹
نام :شهيد حسن جعفر بگلو
تاریخ و محل شهادت
7/4/67 شاخ شميران
گروه
دفاع مقدس
زندگینامه
شهید حسن جعفربگلو، سال ۱۳۴۲ش در تهران چشم به جهان هستی گشود. مادر هر بار با نام مبارک حقتعالی به حسن شیر داد و او با شنیدن کلام وحی پرورش یافت. از کودکی علاقه خاصی به قرائت کلامالله مجید داشت، بههمین علت به آموختن آن همت گماشت. حسن در سن هفت سالگی به مدرسه رفت و تا اخذ مدرک دیپلم تحصیلاتش را ادامه داد. در زمان فراگیر شدن مبارزات مردمی انقلاب اسلامی، به موج خروشان تظاهرکنندگان پیوست و فعالیت سیاسی خود را آغاز نمود. بهدنبال ورود حضرت امام خمینی (ره) به میهن اسلامی در جمع استقبالکنندگان ایشان قرار گرفت. حسن بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، مبارزه با ضدانقلاب را جزو مهمترین کارهای خود قرار داد و با یاری بچههای مسجد محل بهواسطه انجام فعالیتهای فرهنگی - و همینطور قصهنویسی - به سهم خود، گامی ارزنده در جهت تبلیغ و نشر فرهنگ اسلامی برداشت. حسن بعد از حضور در کلاسهای داستاننویسی حوزه هنری، از جمله کسانی بود که در نوشتن و به چاپ رساندن کتاب سوره - بچههای مسجد - همکاری داشت. شهید جعفربگلو برای مدتی نیز در کیهان بچهها فعالیت نمود. چندی بعد به دانشگاه تهران راه یافت و تحصیلاتش را در رشته فلسفه ادامه داد، اما در سال دوم تغییر رشته داد و رشته جغرافیا را انتخاب کرد. هشتم دیماه ۱۳۶۱ش زمانی بود که شهید بزرگوار، لباس سبز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بر تن نمود و پس از آن بود که طی عملیاتهای بیشمار، حماسهها آفرید. فرمانده دلاور تیپ ۱ لشگر ۲۷ محمد رسولالله (ص) یک نوبت از ناحیه سینه بهشدت مجروح گشت، حسن قبل از آن نیز در لشگر الزهرا (س) با دشمنان اسلام جنگیده بود. سرانجام، این مبارز نستوه در شب هفتم تیرماه سال ۱۳۶۷ هجری شمسی بهواسطه اصابت خمپاره به تانک در آتش عشق الهی سوخت و زمین منطقه شاخشمیران را به خون سرخ خویش زینت داد. پارههای پیکر سردار بیست و پنج ساله سپاه اسلام، شهید حسن جعفربگلو را در بهشت زهرا (س) تهران به خاک سپردند. ( سايت راسخون)
محل دفن
تهران بهشت زهرا
🌐گروه مجمع جهاني خادمين شهدا
http://eitaa.com/joinchat/4102750219C440b76c0dd
______________________🌹
كانال مرجع
https://eitaa.com/shahid_110
به نام خدا
_______________________________
كتاب ديجيتال
ريزش ها در حكومت اسلامي.
صفحه:_٢٣
_________________________________
🔹بخش دوم ؛ باز شناسي گروه هاي چند گانه در حكومت علوي.
دسته نخست از گروه هايي كه در زمان حكومت امام علي عليه السلام بايد شاخته شود، ياران وفادار و شيعيان راستين ان حضرت هستند كه همواره به علت همراهي با او در مجاهدت و جانفشاني در راه حق ، مورد تفقد و تمجيد او قرار گرفته اند. ياراني كه نه تنها با جان، بلكه با سخن ، مال، ابرو و هر انچه در اختيار داشتند در راه تأييد حكومت امام بر حق ، كوتاهي نكرده ، محرم اسرار امام و همواره همچون خاري در چشم دشمنان ان حضرت جلوه كردند . ان حضرت پس از جنگ جمل در ستايش يارانش چنين مي فرمايد:
شما ياران حق و برادران ديني من مي باشيد .در روز جنگ چون سپر محافظ دور كننده ضربت ها و در خلوت ها محرم اسرار من هستيد. با كمك شما پشت كنندگان به حق را مي كوبم و به راه مي اورم و فرمانبرداري استقبال كنندگان را اميدوارم ، پس مرا با خير خواهي خالصانه و سالم از هر گونه شك و ترديد ياري كنيد . به خدا سوگند ! من به مردم از خودشان سزاوارترم.(نهج البلاغه خطبه١١٨)
در ادامه؛
* باز خواني زندگي نامه برخي ياران امام.،.
_________________________
https://sapp.ir/hamadani_5213
https://eitaa.com/hamadani_5213
هدایت شده از كانال رسمي ( مجمع جهاني خادمين شهدا)
📆روزنگار شهدا🌹
نام :شهيد سيد محمد حسين بهشتي 🌹
تاریخ و محل شهادت
7/4/60 تهران/دفتر حزب جمهوري
گروه
شهید ترور
زندگینامه
شهید سید محمدحسین بهشتی در دوم آبان 1307 هجری شمسی در اصفهان چشم به جهان گشود. پدرش از روحانیان اصفهان و امام جماعت مسجد لومبان بود. وی از چهار سالگی به مکتب رفت و در اندک زمانی قرائت قرآن و خواندن و نوشتن را آموخت و با ورود به دبیرستان به دلیل علاقه به تحصیل علوم دینی، مدرسه را رها و در سال 1321 وارد حوزه علمیه شد. به سال 1325 یعنی در هجدهمین بهار زندگی خود به قم عزیمت کرد و در کنار تحصیل علوم دینی، در سال 1327 موفق به دریافت دیپلم ادبی در امتحانات متفرقه شد. در همان سال، وارد دانشکده الهیات معقول و منقول شد و در سال 1330 با دریافت درجه لیسانس به قم بازگشت و در دبیرستان حکیم نظامی مشغول تدریس زبان انگلیسی شد. در سال 1331 ازدواج نمود که حاصل این پیوند، دو پسر و دو دختر بود. وی در سال 1333، دبیرستان دین و دانش قم را تأسیس نمود و تا سال 1342 سرپرستی آن را برعهده داشت. در فاصله سال های 1335 تا 1338، دوره دکترای فلسفه الهیات را گذراند سپس، با شرکت فعال در مبارزات سال های 41 و 42 از سوی ساواک مجبور به عزیمت از شهر قم به تهران گردید. این شهید راست قامت تاریخ به پیشنهاد و درخواست آیت الله حائری رحمه الله و آیت الله میلانی رحمه الله به هامبورگ عزیمت و سرپرستی مسجد و تشکل مذهبی جوانان آن شهر را عهده دار و به فعالیت های عمیق دینی و فرهنگی پرداخت. در طی این مدت سفرهایی به عربستان، سوریه، لبنان، ترکیه و عراق(به منظور دیدار امام رحمه الله) انجام داد.
سرانجام در سال 1349، به ایران بازگشت و به فعالیت های علمی، فرهنگی و سیاسی روی آورد. در این مدت، چندین بار توسط ساواک دستگیر و روانه زندان شد. در آذرماه 1357 به فرمان امام خمینی رحمه الله شورای انقلاب را تشکیل داد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره به عنوان ایدئولوگ و لیدر در صحنه های سیاسی، اجتماعی به فعالیت می پرداخت. حزب جمهوری اسلامی را با هدف تربیت و شناسایی نخبگان سیاسی فرهنگی پایه گذاری نمود. در تدوین قانون اساسی به عنوان نایب رئیس مجلس خبرگان ایفای نقش می کرد. پس از استعفای دولت موقت در سال 1358، مدتی به عنوان وزیر دادگستری و سپس، از سوی امام خمینی رحمه الله به ریاست دیوان عالی کشور منصوب گردید. وی سرانجام در حین انجام وظیفه در این سمت بود که در شامگاه 7 تیر سال 1360 در حین سخنرانی در تالار حزب جمهوری اسلامی بر اثر انفجار ساختمان حزب توسط منافقین به همراه کاروان 72 نفره خود به خیل عظیم شهدای کربلا پیوست.( سايت حوزه)
🌐گروه مجمع جهاني خادمين شهدا
http://eitaa.com/joinchat/4102750219C440b76c0dd
كانال مرجع
https://eitaa.com/shahid_110
بسم الله الرحمن الرحیم
خاطرات سراسر عشق،سردار شهید
#حاج_حسین_همدانی
کتاب:مهتاب خین
*هجوم دشمن
قسمت:46
خودم آن زمان در سر پل ذهاب حضور داشتم و شاهد بودم که چطور گروه گروه زن و بچه و پیر مرد و پیر زن به سمت ما می آمدند .گریان ونالان ،دلشکسته وخسته ،گرسنه و تشنه . بعد هم مسئولین استان کرمانشاه ،آن ها را از سر پل ذهاب به اردوگاه آوارگان جنگی در پشت جبهه منتقل می کردند.
بعثی هاآن شهر خالی از سکنه را مبدل کردند به یک شهر نظامی . از اواخر پاییز 1360 توسط چوپان های منطقه وافراد بومی ،مدام خبر می رسید که واحد های مهندسی سپاه دوم دشمن ، تعدادی از محلات شهر را دارند به صورت سیستماتیک تخریب می کنند و بلدوزر های آن ها در هر محله ،تک به تک ساختمان های محلات شهر را می کوبند . می گفتند عمارت بیمارستان شهر را که با مصالح بتن ساخته شده بود،با استفاده از مواد منفجره کاملا با خاک برابر کرده اند.
عراقی ها مردان قصرشیرینی را بردند و به عنوان اسیر جنگی در اردوگاه زندانیان جنگی نگهداری کردند. بعد ها در جریان تبادل اسرا این ها را به ایران برگرداندند. سوای این عده ،حدود سی هزار نفر از اهالی روستاهای حومه قصر شیرین ،سومار و نفت شهر را هم که به زور به داخل خاک عراق برده بودند در اردوگاه جمعی نگهداری می کردند .
جریان پیشروی سپاه دوم ارتش بعث در منطقه عمومی قصر شیرین _سر پل ذهاب و گیلان غرب به این شکل بود :در محور قصر _سر پل ،لشگر 6زرهی برای پاکسازی ومحاصره شهر های قصر شیرین و سر پل ذهاب ،با استفاده از جاده آسفالت ،از دو جناح اقدام کرد. بعد از سقوط قصر شیرین در روز سوم مهر ماه 1359 ،لشگر 8پیاده در شمال قصر شیرین از محور دشت ذهاب وارد منطقه شد تا علاوه بر تامین جناح چپ سپاه دوم ارتش بعث ،در ازگله تا پل دوآب ،به سمت سر پل ذهاب پیشروی کند . لشگر 4پیاده هم ماموریت داشت از طریق جناح جنوبی قصر شیرین به پیشروی ادامه بدهد و شهر گیلان غرب را تصرف کند.
ادامه دارد...
@hamadani_5213
به نام خدا
_______________________________
كتاب ديجيتال
ريزش ها در حكومت اسلامي.
صفحه:_٢٤
_________________________________
🔹بخش دوم ؛ باز شناسي گروه هاي چند گانه در حكومت علوي
* باز خواني زندگي نامه برخي ياران امام.
امام علي عليه السلام ، در سال ٤٠ هجري و در اواخر زندگي خود در شهر كوفه بر روي تخته سنگي كه جعدة بن هبيره مخزومي اماده كرد ايستاد ، در حالي كه پيراهني خشن از پشم بر تن و شمشيري با ليف خرما بر گردن و كفشي از ليف خرما در پا و بر پيشاني او از فراواني سجده پينه اشكار بود. خطبه تاريخي خواندند و در بخشي از ان با ابراز دلتنگي از نبود برخي ياران راستين خود ، در تجليل از ايشان فرمود:
ان دسته از برادراني كه درجنگ صفين خونشان ريخت ، هيچ زياني نكرده اند گرچه امروز نيستند تا خوراكشان غم و غصه و نوشيدني ان ها خونابه دل باشد. به خدا سوگند ، ان ها خدا را ملاقات كردند كه پاداش ان ها را داد وپس از دوران ترس ، ان ها را در سراي امن خود جايگزين فرمود . كجا هستند برادران من كه بر راه حق رفتند و با حق در گذشتند؟ كجاست عمار؟ كجاست پسر تيهان؟(مالك بن تيهان انصاري) و كجاست ذو الشهادتين؟(خزيمة بن ثابت) و كجايند همانند انان از برادرانشان كه پيمان جانبازي بستند و سر هايشان را براي ستمگران فرستادند؟
ان گاه امام دست به ريش مبارك گرفت و زمان طولاني گريست و فرمود : دريغا! از برادرانم كه قران خواندند و بر اساس ان قضاوت كردند. در واجبات الهي انديشه كرده و ان ها را بر پاداشتند. سنت هاي الهي را زنده و بدعت ها را نابود كردند . دعوت جهاد را پذيرفته و به رهبر خود اطمينان داشته و از او پيروي كردند.[خطبه ١٨٢نهج البلاغه ]
امام علي عليه السلام در باره ياران راستين خود تعابير بسيار جالبي به كار مي برد ؛ براي نمونه درباره شخصيت اباذر غفاري فرمود:از رسول خدا (ص)شنيدم كه فرمود : هيچ كسي از اباذر در قول و فعل راستگو تر نيست. يا اينكه وقتي از پيامبر درباره سلمان فارسي پرسيدند فرمود: به به! سلمان از ما اهل بيت است. او همچون لقمان حكيم بود كه علم اول و اخر را مي دانست. رسول خدا در باره عمار بن ياسر نيز فرمود: او شخصي بود كه خداوند گوشت و خونش را از تماس اتش حرام كرد.( طبرسي وفات ٥٦٠ق ، الاحتجاج علي اهل الجاج ج ١،ص ٢٦٠)
در هر صورت از انجا كه هدف اين نوشتار ، باز شناسي اشخاص است كه از حكومت علي عليه السلام ريزش كرده اند باز شناسي ياران صديق امام به مجال ديگري سپرده مي شود . از اين رو تنها به بازخواني مختصر زندگي برخي از ياران ان حضرت بسنده مي شود.
* امام حسن و امام حسين عليه السلام..
_________________________
https://sapp.ir/hamadani_5213
https://eitaa.com/hamadani_5213