eitaa logo
هزار مناره
104 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
585 ویدیو
19 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام مجتبی (ع) تسلیت و تعزیت باد
حجاب اسلامی، چادر، جلوهای از خورشید زیبای باورهایی است که با خود دنیایی از امنیت، آرامش روانی، عزت نفس، خودباوری و.. برای زن و مرد به ارمغان میآورد و بهشتی از تفاهم و همدلی را به همسران میبخشد. این پوشش اسلامی که بر اساس عشق و تدبیر حکیمانه الهی به انسان به ویژه زنان واجب گشته، به حق، هدیهای الهی برای جامعهی اسلامی و انسانی محسوب میشود. گرایش روزافزون زنان به این امر حکیمانهی الهی در غرب، پس از چشیدن مزهی تلخ بیحجابی و بدحجابی، تداعیگر همان جملهی معروف است که: «حجاب مصونیت است نه محدودیت». حال با هم به تماشای وجوب این دستور الهی در آیینهی تمام نمای قرآن و حدیث مینشینیم و سپس به گوشهای از بوستان سرسبز آثار این حکم الهی سری میزنیم. آیا چادر ریشه ای دینی و قرآنی دارد؟ چادر باوقارترین و بارزترین نمود عینی پوشش زن مسلمان است که سراسر بدن او را میپوشاند. این حجاب برتر ریشه در قرآن هم دارد. خداوند متعال خطاب به پیامبرش فرموده است: (یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لاَِزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنی أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً)[4]; ای پیغمبر، به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خویشتن را با چادر خود بپوشانند، که این کار برای آنها بهتر است، تا به عفت و حریت شناخته شوند و از تعرض و جسارت هوسرانان آزار نکشند; و خدا در حق خلق آمرزنده و مهربان است. «جلابیب» جمع «جلباب» است و جلباب در کتابهای لغت معتبر، مثل لسان العرب، صحاح اللغة و معجم الوسیط، به «ملحفه» معنا شده است و ملحفه پوششی گسترده است که زن خود را در آن میپیچد.[5] علامه طباطبایی در کتاب المیزان در ذیل همین آیهی شریفه، جلباب را لباسی می داند که زن با آن تمام بدن خود را میپوشاند.[6] قبل از بررسی معنا و مفهوم جلباب، باید دید چادر رایج در بین زنان مسلمان و ایرانی چه نوع پوششی است و عناصر و مؤلفههای اصلی تشکیلدهندهی آن چیست؟ با اندک تأملی میتوان گفت: چادر دارای دو مؤلفهی اصلی ذیل است: 1. اندازهی چادر: پوششی وسیع است که از بالای سر تا پایین پای زن را میپوشاند. 2. کارکرد چادر: پوششی جلوباز که از بالای سر، روی لباسهای دیگر پوشیده میشود و به نحو خاصی کنترل و جمع و جور میگردد. حال باید بررسی نمود آیا جلباب قرآنی که در بعضی تفاسیر از آن به ملحفه تعبیر شده است،[7] دو عنصر مذکور را دارد یا نه؟ اگر دو عنصر یاد شده را بتوان برای جلباب اثبات نمود، میتوان ادعا کرد که جلباب قرآنی همانند چادرهای رایج فعلی است و گرنه نمیتوان چنین ادعایی کرد; از این رو، به بررسی دو مؤلفهی اندازه و کارکرد جلباب میپردازیم: الف) اندازهی جلباب: تقریباً همهی کتابهای لغت در این که جلباب پوششی وسیع است اتفاق نظر دارند، ولی دیدگاههایکتابهای لغت و تفسیر دربارهی اندازهی دقیق جلباب متفاوت است. از مجموع کلمات لغویان و مفسران در مورد اندازهی جلباب، به سه دیدگاه میتوان اشاره کرد: دیدگاه اول: از کتابهای لغوی و تفسیری استفاده میگردد که جلباب پوششی فراگیر بوده که از بالای سر تا پایین پا را میپوشانده است.[8] دیدگاه دوم: جلباب پوششی بزرگتر از خمار (مقنعه) بوده که کمتر از مقدار ردا، یعنی تقریباً تا زانوها را میپوشانده است. این دیدگاه از بعضی از کتابهای لغت، مثل مصباح المنیر فیومی استفاده میشود. دیدگاه سوم: جلباب همان خمار (مقنعه) است; پوششی که فقط سر و سینهها را میپوشاند. این دیدگاه از مفردات راغب اصفهانی به دست میآید. شواهد مختلفی وجود دارد که صحت دیدگاه اول و مخدوش بودن دیدگاه دوم و سوم را ثابت میکند که بعضی از آنها عبارتاند از: شاهد اول: دربارهی پوشش حضرت فاطمهی زهرا(علیها السلام) هنگام خروج از منزل و رفتن به مسجد برای دفاع از فدک این گونه نقل شده است: لاثت خمارها علی رأسها و اشتملت بجلبابها.[9] یعنی فاطمهی زهرا(علیها السلام) خمار و مقنعهی خویش را بر سر و جلباب، یعنی پوششی که شامل و دربر گیرندهی تمام آن وجود مبارک بود، بر تن کردند. از نحوهی پوشش حضرت در قضیهی مذکور دو نکته استفاده میشود: نکتهی اول: پوشش حضرت در بیرون منزل، همان دو پوشش قرآنی مستقل از یکدیگر به نام «خمار» و «جلباب» بوده است; بر این اساس، نظر طرفداران دیدگاه سوم، مثل راغب اصفهانی در مفردات که جلباب را به خمار معنا کرده است، مخدوش میگردد. نکتهی دوم: از عبارت «و اشتملت بجلبابها»، به روشنی استفاده میشود که جلباب، پوششی سرتاسری بوده که تمام آن وجود مبارک، از سر تا قدمها را فرا میگرفته است; بنابراین، نظر طرفداران دیدگاه دوم; که قایل بودند جلباب تقریباً تا زانوها را میپوشانده است، مخدوش میگردد.
چند نکته برای داشتن تشکیلات قوی و مقتدر ۲۶- تلاش در جهت رعایت عدالت در توزیع کارها و مسؤولیت ها بین نفرات زیر دست با توجه به توان و علاقه و انگیزه آنها. ۲۷- هر از گاهی از خودتان انتقاد کنید: با رعایت موازین از دیگر اعضاء هم انتقاد کنید. در یک تشکیلات اعضاء باید رافع ایرادات هم و مکمل یکدیگر باشند. ۲۸- توان تحمل مخالف را در خودتان تقویت کنید: برای تمرین این مسأله تلویزیون، رادیو و سایت های گروه های مخالف خود را پیگیری کنید تا مهارتتان در شنیدن و تحمل حرف مخالف افزایش یابد. ۲۹- تجربه چراغ راه آینده است: در انجام اموری که به شما سپرده شده است از تجربهٔ افراد با سابقه تر هم استفاده کنید. ۳۰- سعی کنید افکارتان را منظم کنید: تشویش ذهنی را از خود دور کنید. قلم به دست بودن به منظم شدن ذهن کمک می کند. ....
چالش فضای مجازی برای خانواده ها از زمانى که اینترنت وارد فضاى زندگى انسان شده تا به امروز، على رغم تمام محاسن و مزایاى آن، یکسرى دغدغه ها و نگرانى هایى را بر خانواده ها تحمیل نموده است. موضوعی که درتمام جوامع موضوعیت داشته و محدود به جامعه و یا اقلیتی خاص نمی شود.  به دلیل ویژگی های خاص فضای مجازی و نو بودن این پدیده، بسیاری از والدین فرصت، امکان و یا توان کافی برای شناخت دقیق این فضا و کاربردهای آن را به دست نیاورده اند و عدم آشنایی مناسب آنها با این فضا و در مقابل استفاده روزمره نوجوانان و جوانان و حتی کودکان از این فضا باعث شده است که یک فضای محرمانه و خصوصی در داخل خانه برای فرزندان ایجاد شود و آنها بدون دغدغه و بدون احساس وجود ناظر بیرونی به سایت های مختلف در این فضا دسترسی یافته و بعضاً به دلیل ویژگی های سنی و شخصیتی و کنجکاوی های خود متأثر از فضاهای ناسالم موجود در اینترنت گردند. از سوی دیگر اینترنت شکاف میان نسل ها را عیان تر کرده است . اکنون نه تنها شکاف میان نسل اول و دوم بلکه شکاف میان نسل دوم و سوم نیز هویدا شده است و هیچ یک زبان دیگری را نمی فهمند. و هم چنین اینترنت این ویژگی را داراست که می تواند به عاملی برای یکپارچگی گروه ها و برگزاری میتینگ های سیاسی تبدیل شود . امروزه با دسترسی به اینترنت امکان انتقال و انتشار هرگونه اطلاعات طبقه بندی شده بر روی اینترنت و یا با استفاده از آن فراهم شده است.
📝 جمله از رهبر انقلاب درباره «پیامبر اعظم»: ▫️پیامبر همه تاریخ را مسخّرِ فکر خود کرد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای معتقدند جامعه هنگامی به معنای واقعی اسلامی خواهد بود که رفتار خود را بر رفتار پیامبر منطبق کند. پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به مناسبت ایام رحلت پیامبر اعظم (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلّم) در این مطلب ۲۰ جمله برگزیده از بیانات رهبر انقلاب درباره‌ی ایشان را بازخوانی می‌کند.
▪️روش تحلیل زندگی پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله): ▫️حوادث زندگی پیغمبر در جهاد مستمر دوران حیاتشان معنا میشود 🖤حضرت (مدظله العالی) 🏴هر حادثه‏‌اى در زندگى پیغمبر آن‌ وقتى معناى حقیقى خودش را پیدا میکند که در مجموعه‏‌ى این تاریخ بیست‌وسه‌ساله و دوران حیات پیغمبر، مورد ملاحظه قرار بگیرد و معناى آن حادثه در جهاد مستمرّ رسول‌ خدا درج بشود؛ وَالّا بسیارى از این حوادثى که شما شنیده‌اید از زندگى پیغمبر، به ‌طور مجرّد و تنها، آن معناى حقیقى خودش را نمیدهد.
چند نکته برای داشتن تشکیلات قوی و مقتدر ۳۱- برای هر کارتان برنامه ریزی کنید: بدون برنامه ریزی کاری را شروع نکنید. سعی کنید کاملاً هدف، وضعیت فعلی و راههای رسیدن به هدف را بررسی کنید و برای انجام کارتان برنامه ریزی داشته باشید. ۳۲- منتظر ناجی نباشید: اگر مشکلاتی می بینید غر نزنید. سعی کنید خودتان به اصلاح امور کمک کنید. ۳۳- با جامعه ارتباط داشته باشید: اگر یک تشکیلات ارتباطش با جامعه کم شود به سمت فرقه ای شدن پیش می رود و کم کم از بین می رود. هر یک از اعضا باید ارتباطش با جامعه را حفظ کند. ۳۴- از کنار پدیده های سیاسی و اجتماعی به سادگی عبور نکنید: سعی کنید در مورد وقایع داغ روز پیش خودتان تحلیل و بررسی و جمع بندی داشته باشید. داشتن یک وبلاگ زنده و پویا به این امر کمک می کند. ۳۵- اگر یک شایعه در مورد فرد یا نهادی در تشکیلات را مشاهده کردید به سادگی از کنار آن عبور نکنید: با شایعات مقابله کنید حتی اگر مربوط به خودتان نبودید. مسؤولین بالا تر را نیز در جریان شایعه بگذارید. نگذارید شایعات در تشکیلات رواج پیدا کنند. ....
حجاب و پوشش دارای چه آثار و فوایدی است؟ الف) ایجاد آرامش روانی در فرد یکی از فواید و آثار مهم حجاب در بُعد فردی، ایجاد آرامش روانی در افراد جامعه است که یکی از عوامل ایجاد آن عدم تهییج و تحریک جنسی است; در مقابل، فقدان حجاب و آزادی معاشرتهای بیبندوبار میان زن و مرد، هیجانها و التهابهایجنسی را فزونی میبخشد و تقاضای سکس را به صورت عطش روحی و یک خواست اشباع نشدنی درمیآورد که مخلّ آرامش روانی افراد است. غریزهی جنسی، غریزهای نیرومند، عمیق و دریاصفت است و هر چه بیشتر از آن اطاعت شود بیشتر سرکش میگردد; همچون آتشی که هرچه هیزم آن زیادتر شود شعلهورتر میگردد. بهترین شاهد بر این مطلب این است که در جهان غرب که با رواج بیحیایی و برهنگی، اطاعت از غریزهی جنسی بیشتر شده است، هجوم مردم به مسئلهی سکس نیز زیادتر شده و تیراژ مجلات و کتب سکسی بالاتر رفته است. این مطلب پاسخ روشن و قاطعی است به کسانی که قایلاند همهی گرفتاریهایی که در کشورهایاسلامی و شرقی بر سر غریزهی جنسی وجود دارد، ناشی از محدودیتهاست; و اگر به کلی هرگونه محدودیتی برداشته شود و روابط جنسی آزاد گردد، این حرص و ولع از بین میرود. البته از این افراد باید پرسید: آیا غرب که محدودیت روابط زن و مرد و دختر و پسر را برداشته، توانسته است حرص و ولع جنسی را بکاهد یا آن را افزایش داده است؟! پاسخ هر انسان واقعبین و منصفی به این سؤال این است که نه تنها حرص و ولع جنسی در غرب افزایش یافته است، بلکه هر روز شکلهای جدیدتری از تمتّعات و بهرهبرداریهای جنسی در آنجا رواج و رسمیت می یابد.
در حال حاضر اینترنت ابزاری مناسب برای توسعه افکار و اندیشه های بشری محسوب می شود به شرط آن که در راه صحیح استفاده شود. افراد باید برای ورود به دنیای مجازی اطلاعات کافی در اختیار داشته باشند تادچار مشکلات مالی و اجتماعی نشوند. ارتباطات سالم در فضای مجازی و لزوم هوشیاری جوانان و خانواده ها نسبت به تهدیدات فضای سایبری در درجه نخست اولویت قرار دارد. پیشگیری از آسیب های اجتماعی و توجه والدین به رفتار فرزندان بسیار مهم می باشد و برای جلوگیری از هم پاشیدگی خانواده ها،والدین باید تا حدودی به فناوری های روز دنیا مسلط باشند و آگاه باشند که تغییر در رفتار فرزندان به معنای ایجاد تغییر در طرز فکر آنهاست وهنگامی که بنیان فکری و شخصیت آنها به صورت ناصحیح شکل گیرد، راه نفوذ شیادان به حریم خصوصی افراد و محیط امن خانواده باز می شود. لذا، چنانچه خانواده ها نسبت به شیوه های جدید ارتباط فرزندان خود آگاهی و شناخت کافی و لازم را داشته باشند، از انجام بسیاری از جرایم و ارتباطات پنهانی آنان جلوگیری به عمل می آید.
یکی از چالش های فرا روی فرهنگ ها برخورد با این پدیده است. چون اساساً ورود اینترنت همراه با ارزش های غربی، چالش های جدیدی را در کشورهای دیگر به وجود آورده است. از آنجایی که برخی از عناصر موجود در این پدیده مغایر با فرهنگ خودی (ارزش های اسلامی-ایرانی) است، پس می توان گفت اینترنت می تواند آسیب های زیادی را به همراه داشته باشد. مثلاً ورود اینترنت در حوزه خانواده موجب تغییر نظام ارزشی در خانواده ها می شود. از جهت اجتماعی نیز افراد را از یکدیگر دور نموده است و افراد به جای اینکه به دیدار یکدیگر بروند از طریق چت و پست الکترونیکی با هم ملاقات می نمایند که این خود باعث از هم گسیختگی اجتماعی در بین افراد یک جامعه می شود . البته باید به این نکته اشاره کرد که هنوز اینترنت در کشور ما فراگیر نشده است ، ولی زمانی که این مسئله همگانی شد ما شاهد مسائلی از این قبیل در جوامع انسانی و قومیت های مختلف خواهیم بود . یکی از بزرگترین مسائل اجتماعی که جوامع امروزی به آن مبتلا می باشند ضعف بنیاد خانواده است. از آنجایی که مشکلات خانواده ها به صورت ناهنجاری های اجتماعی بروز می کند خانواده و سلامت آن از اهمیت فوق العاده ای برخوردار می باشد. آماده کردن فرزندان برای پذیرش مسئولیت های اجتماعی یکی از وظایف مهم و اساسی خانواده ها به شمار می رود. جوانان باید بتوانند به خصوص برای زندگی های مشترک آماده شوند و سعی نمایند روابط خود را با پیرامون شان در حد متعارف و قابل قبولی تنظیم نمایند. صرف نظر از آمار و ارقام بالا و روز افزونی که در مسایلی مانند بالا رفتن سن ازدواج، طلاق، فرار از منزل، فحشا و سایر مسایل خانوادگی وجود دارد، سرد شدن ارتباطات عاطفی و نارضایتی ها از زندگی خانوادگی است که باعث ناکامی ها و شکست های بزرگی در زندگی جوانان شده است. این ها نشان از مشکلات عمیقی در سطح خانواده دارد که به نوعی باید ریشه یابی و درمان شوند.البته دراین موردخانواده باید صمیمیت خود را حفظ کند و فرزند حس نکند پدر و مادرش نقش پلیس در خانه را دارند. راه های پیشگیری از آسیب های فضای مجازی: 1-ایجاد فضای صمیمی در خانواده 2-ایجاد رابطه اعتماد بین والدین و فرزندان 3-نکشاندن روابط فضای مجازی به فضای واقعی 4-پرهیز از وبگردی های بی هدف 5-مطرح نکردن اسرار خانوادگی و مشکلات زندگی خود در فضای مجازی 6-عدم انتشار اطلاعات شخصی و خانوادگی
بهترین و معنوی ترین لحظه ای که هیچ گاه از یادم نمی رود لحظه ای بود که در شلمچه جای که شهدا در ان مکان به شهادت رسیده بودند را از نزدیک می دیدم و با روح،جسم و جان خود آنها را حس می کردم. بیشترین تاثیری کخ روی من گذاشت هم در مراسم رزم شب بود که وقتی در صحنه ای که تیر خلاص می زدند واقعا اشک های حس و حالم را تغییر داد و در آن لحظه واقعا می خواستم جای شهدا بودم. خاطره دانش آموز سنندجی از روزهای بی قراری راهیان نور مریم کریمی
چند نکته برای داشتن تشکیلات قوی و مقتدر ۳۶- از دخالت دادن خصومت های شخصی در مواضع و جهت گیری های تشکیلاتی به شدت حذر کنید. ۳۷- هر تشکیلات بایستی اطلاعات موجودش را طبقه بندی کند: هر عضو با توجه به جایگاه و نیازهایش به بخشی خاص از اطلاعات دسترسی دارد. طبقه بندی اطلاعات را رعایت کنید. ۳۸- باید بدانید که عدم اعتماد باعث عدم بیان اطلاعات می شود اما اعتماد به یک شخص لزوما مجوزی برای گفتن اطلاعات نمی شود. بنابراین منطقی نیست که انسان به هر کسی که اعتماد داشت اطلاعات تشکیلاتی بدهد. ۳۹- هر صحبتی مکان و زمان خود را دارد. موقعیت شناس باشید. ۴۰- تشکیلات بطور دایم باید فضای اطراف را رصد کند و ایده های خود را اصلاح و به روز کند: تشکیلات باید فرصت طلبان نفوذی را مدیریت کند. نباید اجازه داد که فضای تضارب آرا در داخل تشکیلات گل آلود شود. اعضاء بایستی در مقابل فرصت طلبان و بدخواهان نفوذی هوشیار باشد. ....
🌹 پیامبر (ص) در راه مسجد درخواست بازی کودکان را قبول میکرد ❣حضرت (مدظله العالی) 🌸در زندگى خانوادگى و به عنوان یک پدر، این انسان بزرگ و مبارز و زجرکشیده‌‏ى در میدان‌هاى مبارزه، آن قدر مهربان و دل‌رحم و پُرعاطفه بود که انسان نظیر او را در انسان‌هاى معمولى باعاطفه هم کم مشاهده میکند. 💓پیغمبر اکرم در بیابان، در خیابان، در راهى میرفت به طرف مسجد، بچّه‌‏ها بازى میکردند، یکى از این بچّه‌‏ها به پیغمبر گفت یا رسول‌‏الله! تو حسن و حسین را روى دوش میگیرى، ما را هم روى دوش بگیر؛ پیغمبر گفت مانعى ندارد. بچّه‌‏ها را برداشت، یکى روى این دوش و یکى روى آن دوش، یک مقدارى در این کوچه راه رفت، بعد آنها را گذاشت زمین، دو نفر دیگر درخواست کردند که یا رسول‌‏الله! ما را هم باید دوش بگیرى! یکى‌یکى بچّه‏‌ها را پیغمبر بنا کرد دوش گرفتن. وقت نماز داشت دیر میشد، حالا یا راهگذرى از آنجا عبور میکرد یا از مسجد بعضى‏‌ها آمدند که مثلاً بیایند دنبال پیغمبر، دیدند پیغمبر مشغول دوش کردن بچّه‏‌ها است، آن وقت بچّه‏‌ها را یک خرده‌‏اى تشر زدند و از دوش پیغمبر [پایین] کشیدند و پیغمبر آمدند مسجد. [این] رفتار پیغمبر با کودکان است. 🗓۱۳۶۵/۸/۱۰
📸💢 / راه‌های سعادتمند شدن در کلام امام رضا(ع)
آثار و فواید حجاب حجاب، مبارزه ی زنان با دشمنان اسلام حجاب کامل بانوان در جامعهی اسلامی مبارزهای است با سلطه گران و جنایتکاران دنیا که همیشه سعی داشتهاند با ترویج بی بندوباری و بدحجابی، ارزشهای اسلامی را پایمال و بر ملتهای ستمدیده سلطه پیدا کنند. مستر همفر، جاسوس انگلیسی در کشورهای اسلامی، در بخشی از خاطرات خود، آن جا که نقاط قوت مسلمانان را برمیشمارد، به مورد حجاب اشاره میکند و میگوید: زنان مسلمان دارای حجابی محکم هستند که نفوذ فساد در میان آنها ممکن نیست; بنابراین باید آنان را فریب داد و از زیر چادر و عبا بیرون کشید. پس از آن که زنان را از چادر و عبا بیرون آوردیم، باید جوانان را تحریک کنیم که دنبال آنها بیفتند تا در میان مسلمانان فساد رواج یابد; و برای پیشبرد این نقشه، لازم است اول زنان غیر مسلمان را از حجاب بیرون آوریم تا زنان مسلمان از آنان یاد بگیرند.[20] اگر چادر سر راه نفوذ دشمنان استعمارگر نبود، هیچ گاه یک جاسوس این اندازه برای زوال آن به فریبکاری نمیپرداخت. اگر حجاب اسلامی، به ویژه چادر، اهمیت خاصی نداشت، چه در کشورهای اسلامی و چه در کشورهای غربی، آن را به عنوان یک مدل لباس زنانه، در کنار صدها مدل دیگر میپذیرفتند. اگر چادر از جایگاه حساس و ارزش بلند برخوردار نبود، هرگز استعمار غرب، رضاخان را بر آن نمیداشت که تمام حکومت خود را برای از بین بردن چادر بسیج کند. آری چادر خیمهی عفاف پیروان فاطمه(علیها السلام) است که با گذشت 14 قرن، ندای آزادیبخش آن حضرت هم چنان در گوش تاریخ طنینانداز است.
حلول ماه ربیع الاول مبارک باد
ظهور تکنولوژی های نوین ارتباطی در عصر حاضر به همراه تحولاتی که در فضای مجازی بوجود آمده است ، بسیاری از کارکردهای خانواده ها را دچار اختلال کرده است. در مباحث آسیب شناختى نهاد خانواده، یکى از محورهاى مهم، بررسى آسیبهاى ناشى از تحولات خانواده است. تحولاتى که خود منشأ بروز دگرگونىهایى عمیق و اساسى در نوع روابط و ارزشهاى خانوادگى مىباشند. بسیارى از این تحولات و دگرگونى ها از بیرون، بر خانواده تحمیل مىشود.از زمانى که اینترنت وارد فضاى زندگى انسان شده تا به امروز، على رغم تماممحاسن و مزایاى آن، یکسرى دغدغه ها و نگرانىهایى را بر خانواده ها تحمیل نموده است. موضوعی که در تمام جوامع موضوعیت داشته و محدود به جامعه و یا اقلیتی خاص می شود. به دلیل ویژگیهای خاص فضای مجازی و نو بودن این پدیده، بسیاری از والدین فرصت، امکان و یا توان کافی برای شناخت دقیق این فضا و کاربردهای آن را به دست نیاورده اند و عدم آشنایی مناسب آنها با این فضا و در مقابل استفاده روزمره نوجوانان و جوانان و حتی کودکان از این فضا باعث شده است که یک فضای محرمانه و خصوصی در داخل خانه برایفرزندان ایجاد شود و آنها بدون دغدغه و بدون احساس وجود ناظر بیرونی به سایت های مختلف در این فضا دسترسی یافته و بعضاً به دلیل ویژگیهای سنی و شخصیتی و کنجکاویهای خود متأثر از فضاهای ناسالم موجود در اینترنت گردند. در این پژوهش نگارندگان به بررسی مهمترین آسیب های فضای مجازی و تأثیرات آن بر خانواده ها پرداخته و راهکارهایی جهت مقابله و کاهش تهدیدات اینترنتی در ابعاد اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و ... ارایه می شود.
سیاست خارجی پیامبر اکرم (ص) (۲)؛ هدفگذاری پیامبر(ص) در سیاست خارجی در زمان ظهور اسلام، پیامبر (ص) با قدرت‌های مذکور که به شکل دولت در منطقه حضور داشتند، مواجه بودند. کمی دور‌تر دولت‌های حبشه و مصر در آن سوی دریای سرخ قرار داشتند، اما تمامی این دولت‌ها، دولت‌های غیر مستقل و وابسته به یکی از دو قدرت بزرگ ایران و روم به شمار می‌رفتند. دو دولت ایران و روم شرقی در دو سوی حجاز سیطره افکنده بودند و بر تمامی دولت‌های منطقه سیادت داشتند.
نماز را با اخلاص بجا آورید نه از روی ریا ✍رهبر انقلاب: نمازی که انسان میخواند، اگر به قصد تقرب به خدا بخواند، توجهش به خدا باشد، با اخلاص نماز بخواند، این بالاترین عبادتهاست؛ اگر همین نماز را برای ریا بخواند، این نماز میشود معصیت و خود آن نماز، میشود گناه. ریا، گناه کبیره است؛ مصداقش هم میشود همان نمازی که از روی ریا خوانده شد ۱۳۸۷/۰۶/۰۵ مراقب باشیم نماز بی‌توجه قساوت قلب می‌آورد. رحمت خدا بر مرحوم شیخ محمد بهاری که در یکی از نوشته‌هایشان می‌گویند که دعا و ذکر و شاید نماز، وقتی بی‌توجه تکرار می‌شود، قساوت می‌آورد! نماز می‌خوانیم، نمازِ مایه‌ی قساوت. چرا؟ چون در حال نماز حضور قلب نداریم، توجه نداریم. پس این نماز یا با توجه است، که مایه‌ی رقت و قرب و لطافت و صفاست؛ یا نمازِ بی‌توجه است، که آن وقت به گفته‌ی ایشان مایه‌ی قساوت قلب است.
✅ یادداشت/ 🛑 صلح تحمیلی مقدمه تأمین منافع آمریکا 🔻رئیس جمهور کشورمان در روز‌های گذشته همزمان با ایام شهادت حضرت امام حسن‌مجتبی (ع) دوگانه دیگری از جنگ و صلح را در کشور بیان کرد تا ناتوانی‌های مدیریتی دولت را در حل مشکلات کشور به نبود رابطه با آمریکا گره بزند. روحانی گفت: «امام مجتبی (ع) به ما می‌آموزد مرد جنگ باشیم به روز جنگ و مرد صلح باشیم به روز صلح. اگر در روز صلح جنگ کردیم و اگر در جنگ صلح کردیم هر دو خطا و اشتباه است. به موقع باید بایستیم و بجنگیم و به موقع هم باید صلح کنیم.» 🔹گزاره‌های خبری: ۱ـ مدتی است که رسانه‌های حامی دولت به ستاد انتخاباتی «جو بایدن» در ایران تبدیل شده‌اند، کار‌های کشور را رها کرده‌اند و امید واهی می‌دهند که با آمدن جو بایدن می‌توانند شرایط را تغییر دهند؛ روزنامه‌های شرق، سازندگی، آفتاب یزد و آرمان ملی چنان به تحولات ستاد انتخاباتی بایدن می‌پردازند که این‌گونه توجه، تنها از طرفداران متعصب حزب دموکرات در ایالات متحده بر می‌آید. 🔸 ۲ـ اصلاح‌طلبان حتی به این فکر هستند که اگر بایدن رأی بیاورد چه امتیازی به او بدهند. روزنامه آرمان به نقل از عبدالرضا فرجی‌راد می‌نویسد: «باید توجه کرد که اگر بایدن برنده انتخابات شود، احتمال دارد که در خصوص موشک‌های ایران و مبادله تسلیحات با ایران شرط و شروطی بگذارند. 🔹 ۳ـ در ماه‌های گذشته بسیاری از تئوری‌پردازان اصلاح‌طلب مانند حجاریان، تاج‌زاده، عبدالله ناصری و... از احتمال شورش جامعه سخن گفته‌اند و همزمانی این تئوری‌ها و درخواست مذاکره و صلح برای آمریکا حکایت از آن دارد که برخی از جریان‌ها از دوگانه ترامپ و بایدن به دنبال صلح تحمیلی علیه جمهوری اسلامی هستند. این در حالی است که جمهوری اسلامی در مقطع صلح امام حسن (ع) نیست و اگر می‌بینیم فشار‌های دشمن بیشتر می‌شود به خاطر خائنانی است که مانند یاران امام حسن (ع) در حال خیانت به کشور هستند. حضرت امام خمینی (ره) تصویر خائنانه این جریان‌ها را به خوبی نشان داده است: «امام حسن (ع) آنقدر گرفتاری که از این دوستان و اصحابش داشت از دیگران نداشت. اصحابی که توجه نداشتند که امام زمان‌شان روی چه نقشه دارد عمل می‌کند، با خیال‌های کوچک‌شان، با افکار ناقص‌شان در مقابلش می‌ایستادند و غارتش کردند و اذیتش کردند، وـ عرض می‌کنم که‌ـ شکستش دادند، معاهده با دشمنش کردند و هزار جور بساط درست کردند. (صحیفه امام، ج ۹، ص ۳۰) 🔺نکته راهبردی: «وندی شرمن» سرپرست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دولت اوباما، صراحتاً اعلام کرد: «کاری که برجام با برنامه هسته‌ای ایران کرد، جنگ هم نمی‌توانست انجام دهد.» واقعیت تلخ امروز کشورمان این است که اگر دولت به جای شرطی‌سازی اقتصاد به جنگ و صلح، آن را به مقاومت عادت می‌داد، آمریکا در هیچ نقشه‌ای علیه ایران موفق نمی‌شد. 🔳نویسنده: فرهاد مهدوی
چند نکته برای داشتن تشکیلات قوی و مقتدر ۴۱- مراقب باشید وقتی که ناامید هستید برای جمع صحبت نکنید. از القای یاس به تشکیلات پرهیز و جلوگیری کنید. ۴۲- حس نقدپذیری را در خود تقویت کنید. خودتان هم خودتان را نقد کنید. ۴۳- سعی کنید برای مسؤولین بالادستی خود پیشنهاد داشته باشید: گهگاه از منظر بالادست به تشکیلات نگاه کنید و برای بهبود وضعیت آن پیشنهاداتی را تنظیم و به مسؤولین بالادستی تشکیلات بدهید. این امر باعث افزایش توان مدیریتی شما، تقویت نگاه استراتژیک شما، رشد تشکیلاتی شما و بهبود وضع تشکیلات می شود. ۴۴- اعضای تصمیم گیر اصلی و اعضای اتاق های فکر یک تشکیلات به صداقت، اعتماد و صمیمیت باید اهمیت بدهند. ۴۵- شکست را بپذیرید: از مرور و بارخوانی تجربهٔ شکست هایتان فرار نکنید. آنرا چندیدن بار واکاوی کنید تا حداکثر تجربیات را از ان به دست بیاورید. خاطره نویسی می تواند در این زمینه مفید باشد. ....
 تاثیر شبکه­ های اجتماعی و فضای مجازی بر روابط اعضای خانواده­ با ورود وسایل و تکنولوژی­ های جدید به خانه ها والدین و فرزندان ساعت های متمادی در کنار یکدیگر می نشینند بدون آن که حرفی برای گفتن داشته باشند. افزایش استفاده از اینترنت و به ویژه شبکههای اجتماعی موبایلی این روزها به رغم استفاده های مفیدی که دارد، در کنار اشتغال به کار طولانی والدین و تغییر نگرش والدین به تربیت فرزندان، موجبات دوری اعضای خانواده از یکدیگر را فراهم ساخته است به گونه­ ای که به رغم نزدیکی فیزیکی و در زیر یک سقف بودن در داخل خانواده، گاه فاصله عاطفی و معنوی زیادی را از یکدیگر تجربه می­ کنند و افراد خانواده کمترین مراودات و گفتگوی همدلانه را با هم دارند. این موضوع آسیب­ هایی را نیز در خانواده­ ها به وجود آورده که در کنار سایر عوامل مخرب در روابط خانوادگی، موجبات سست شدن بنیاد خانواده ها و طلاق عاطفی زوجین و کمرنگ شدن صمیمیت میان اعضای خانواده و همچنین گسترش شکاف نسلی را فراهم کرده است. کارشناسان علت بسیاری از خشونت‌های خانگی را نبود ارتباط و تعامل صحیح و گفتگوی همدلانه در بستر خانواده ذکر کرده­ اند. با توجه به این موارد به نظر می­ رسد تلاش برای به حداقل رساندن تهدیدهای شبکه­ های مجازی در کاهش سلامت و پایداری نهاد خانواده، ضرورتی انکارناپذیر است. و این مهم میسر نخواهد شد مگر از طریق توسعه روابط پایدار و صمیمیت و همدلی میان اعضای خانواده در بستر گفتگوهای صمیمی میان اعضای خانواده. در ادامه با نگاهی به اثرات شبکه های اجتماعی و فضای مجازی بر روابط اعضای خانواده از منظر کارشناسان در پی پاسخ به این سوال هستیم که خانواده های ایرانی امروزه چقدر با هم گفتگو می­ کنند؟ چه عواملی موجب کاهش گفتگو در خانواده است؟ گفتگو در خانواده چه اهمیتی دارد و چه آسیب هایی از فقدان گفتگو در این نهاد اجتماعی متوجه خانواده و جامعه می شود؟ چگونه می توان این موانع را برطرف کرد؟
دلها را هییت کردیم تا برایت بنویسم که رنگ خون شهادتت را سرمشق زندگیم قرار دهیم، در سرزمین عشق چشمها دیگر نای نگاه کردن را نداشت قلبها ضربان عشق را طنین اندازمی کرد. ای شهید نمی دانم چگونه شهادتت را تفسیر کردی و چه از آن برداشت نمودی هنوز صدای سوزناک یا فاطمه الزهرا (س)را از پشت سنگرها و خاکریزهای جبهه می توان شنید ای شهید تو مظهر اقتداری که با خونت رنگ پرچم اسلام را نقاشی کردی. دلنوشته دانش آموزی زهرا شیخی