آنگاه همانطور که قبلا اشاره کردیم، جنبه و حالت روحی مربوط به غریزه جنسی دو صورت دارد:
یکی آن که به اصطلاح " عشق " نامیده میشود و فعلا محل بحث ما نیست. این نوع از عطش همیشه جنبه فردی و شخصی دارد یعنی به موضوع خاص و شخص خاص تعلق میگیرد و رابطه او را با غیر او قطع میکند.
اما صورت دیگر عطش روحی آن است که به صورت "حرص و آز" در میآید که از شؤون حس تملک و یا آمیختهای است از دو غریزه پایان ناپذیر : شهوت جنسی و حس تملک.
و این همان حالتی است که در صاحبان حرمسراهای قدیم و در اغلب پولداران و غیر پولداران عصر ما وجود دارد. این نوع از عطش تمایل به تنوع دارد . از یکی سیر میشود و متوجه دیگری میگردد. در عین اینکه دهها نفر در اختیار دارد در بند دهها نفر دیگر است و همین نوع از عطش است که در زمینه بیبند و باریها و معاشرتهای به اصطلاح آزاد به وجود میآید . این نوع از عطش است که هوس نامیده میشود . همانطور که در گذشته گفتیم : عشق ، عمیق و متمرکز کننده نیروها و تقویت کننده نیروی تخیل و یگانهپرست است ، و اما هوس ، سطحی و پخش کننده نیروها و متمایل به تنوع و تفنن و هرزه صفت است و اشباع شدنی نیست.
#حجاب
🔹 @hijab213 🔹
▫️در اینگونه حالات سیر کردن و ارضاء از راه فراوانی ، امکان ندارد و اگر کسی بخواهد از این راه وارد شود درست مثل آن است که بخواهد آتش را با هیزم سیر کند.
▫️به طور کلی در طبیعت انسانی از نظر خواستههای روحی ، محدودیت در کار نیست . انسان روحا طالب بی نهایت آفریده شده است . وقتی هم که خواستههای روحی در مسیر مادیات قرار گرفت به هیچ حدی متوقف نمیشود ، رسیدن به هر مرحلهای میل و طلب مرحله دیگر را در او به وجود میآورد.
▫️اشتباه کردهاند کسانی که طغیان نفس اماره و احساسات شهوانی را تنها معلول محرومیت ها و عقدههای ناشی از محرومیت ها دانستهاند. بلکه همانطور که محرومیت ها سبب طغیان و شعلهور شدن شهوات میگردد ، پیروی و اطاعت و تسلیم مطلق شدن نیز سبب طغیان و شعلهور شدن آتش شهوات میگردد.
▫️ امثال فروید آن طرف سکه را خواندهاند و از این طرف سکه غافل ماندهاند . ناصحان و عارفان ما کاملا بدین نکته پی برده بودند . در ادبیات فارسی و عربی زیاد بدین نکته اشاره شده است.
سعدی می گوید:
فرشته خوی شود آدمی به کم خوردن
وگر خورَد چو بهایم، بیوفتد چو جَماد
مراد هر که بر آری مطیع امر تو گشت
خلاف نفس که فرمان دهد چو یافت مراد
#حجاب
🔹 @hijab213 🔹
چرا حجاب؟!
▫️در اینگونه حالات سیر کردن و ارضاء از راه فراوانی ، امکان ندارد و اگر کسی بخواهد از این راه وارد شو
🔹اشتباه فروید و امثال او در این است که پنداشتهاند تنها راه آرام کردن غرائز ، ارضاء و اشباع بی حد و حصر آنها است.
اینها فقط متوجه محدودیت ها و ممنوعیت ها و عواقب سوء آنها شدهاند و مدعی هستند که قید و ممنوعیت ، غریزه را عاصی و منحرف و سرکش و نا آرام میسازد. آنگاه طرحشان این ست که برای ایجاد آرامش این غریزه ، باید به آن آزادی مطلق داد آن هم بدین معنی که به زن اجازه هر جلوهگری و به مرد اجازه هر تماسی داده شود.
🔸اینها چون یک طرف قضیه را خواندهاند توجه نکردهاند که همانطور که محدودیت و ممنوعیت ، غریزه را سرکوب و تولید عقده میکند ، رها کردن و تسلیم شدن و در معرض تحریکات و تهییجات در آوردن آن را دیوانه میسازد ، و چون این امکان وجود ندارد که هر خواستهای برای هر فردی برآورده شود ، بلکه امکان ندارد همه خواستههای بی پایان یک فرد برآورده شود، غریزه بدتر سرکوب میشود و عقده روحی به وجود میآید.
بعبارت دیگر به عقیده ما برای آرامش غریزه دو چیز لازم است : یکی ارضاء غریزه در حد حاجت طبیعی ، و دیگر جلوگیری از تهییج و تحریک آن.
#حجاب
🔹 @hijab213 🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به پیامبر گفته شد: عجب حدیث زیبایی! حضرت فرمودند: «و عجب شرط دشواری!»
📝رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله در جمع اصحاب فرمودند:
هر (مؤمنی) که ماه رمضان بر او وارد شود :
✓ روزهایش را روزه بگیرد.
✓ و پارهای از شبهایش را قیام کند.
✓ و دامن و زبانش را (از گناه) حفظ نماید.
✓ و چشمش را (از حرام) فرو بندد.
✓ و آزارش را (نسبت به دیگران) نگه دارد :
از گناهانش آمرزیده میشود مانند روزی که از مادر متولّد شده است.
به پیامبر گفته شد:
عجب حدیث زیبایی!
حضرت فرمودند:
«و عجب شرط دشواری!»
«عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ: مَنْ دَخَلَ عَلَيْهِ شَهْرُ رَمَضَانَ فَصَامَ نَهَارَهُ وَ أَقَامَ وِرْداً فِي لَيْلَتِهِ وَ حَفِظَ فَرْجَهُ وَ لِسَانَهُ وَ غَضَّ بَصَرَهُ وَ كَفَّ أَذَاهُ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ كَهَيْئَةِ يَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ فَقِيلَ لَهُ مَا أَحْسَنَ هَذَا مِنْ حَدِيثٍ فَقَالَ مَا أَصْعَبَ هَذَا مِنْ شَرْطٍ»
📓بحار الأنوار ج ۹۳، ص ۳۸۰
#ماه_رمضان
🔹 @hijab213 🔹
PTT-20200530-WA0004.opus
1.46M
🔹سلسله مباحث اعتقادی
بمناسبت #ماه_رمضان
🔻جلسه چهارم
🔸 آثار اعتقاد به دین...
🎙استاد شاه رجبیان
#ماه_رمضان
🔹 @hijab213 🔹
سلام و عرض ادب🌿!
طاعاتتون قبول درگاه پروردگارمون♥️!
در خدمتتونیم هر هفته با یک موضوع!
انشاءالله که بتونیم در همون راستا مفید باشیم و در زندگیتون حتی تغییر شده اندک، ایجاد کنیم😌👌!
چرا حجاب؟!
سلام و عرض ادب🌿! طاعاتتون قبول درگاه پروردگارمون♥️! در خدمتتونیم هر هفته با یک موضوع! انشاءالله که
موضوع این هفته:
اهمیت جوان و نوجوان 🌱!'
هدایت شده از آمادهسازی!'
13930317_8871_128k.mp3
3.14M
اینکه ما تکیه میکنیم به نیرو های انقلابی و مُتدین بخاطر این است که ما راه طولانی در پیش داریم!👀🌱'
رهبرجانمونہ🖐':]
چرا حجاب؟!
اینکه ما تکیه میکنیم به نیرو های انقلابی و مُتدین بخاطر این است که ما راه طولانی در پیش داریم!👀🌱' ر
هدفی که ما برای جمهوری اسلامی بر اساس آموخته های عمومی انقلاب در نظر گرفتیم ایجاد جامعه نمونست هم الگو از لحاظ مادی پیشرفت های مادی هم در حین حال از لحاظ معنویت و از لحاظ اخلاق از لحاظ اسلام زیر پرچم قرآن🌿!'
ناراحت میشد... !
وقتی می دید جوان ها بیکار ایستاده اند!
یا شلخته لباس پوشیده اند یا قوز کرده را می روند!
می گفت: (جوان هر مملکت نشانه ی آن کشور است)
نباید بد پوشید!
همیشه توی سایه راه برود!
یا بایستد کنار کوچه مشغول آدامس جویدن و حرف زدن!
[شهید حسن آبشناسان🌱!']
هدایت شده از آمادهسازی!'
نکنه یه وقت بخاطر کم کاری ماهایی که خدا دست کشیده به قول آقای پناهیان رو سرمون و عقلمونو تو زندگی پررنگ تر کرده باعث بشه توی جنگ نرم و حجمِ زیادی باطل نوجوون ها و جوون هامون بغلتن...!
خیلی زود دیر میشه💔🖐'
#لطفاًسریعتربهخودواقعیمونبرگردیم🚶
در دوران جنگ این جوان ها بودند که جنگ را به خسران دشمن تمام کردند🤞!
رهبر انقلاب اسلامۍ🍃!'
آهای دوست خوبم!
چقدر حواسمون هست؟
چقدر داریم جوونیمونو جای درستش خرج میکنیم؟👀
نکنه یه وقت ما هم از همون جوون های بی تفاوت و سازش کار باشیم که نسبت به همه چی بی تفاوتن و دینشون براشون مهم نیست!
شهدا با خونشون پای جهاد در راه خدا ایستادن
امروز ما برای جهاد تبیینمون چیکار کردیم؟
چقدر شهید دادیم؟ چقدر غرق شده...💔🚶
#وگاهتلنگر...!
چرا حجاب؟!
🔹اشتباه فروید و امثال او در این است که پنداشتهاند تنها راه آرام کردن غرائز ، ارضاء و اشباع بی حد و
دیروز گفتیم اینکه به اعتقاد امثال فروید، اجتماع به راه های مختلف سمعی و بصری و لمسی موجبات هیجان غریزه را فراهم کند و آنگاه بخواهد با ارضاء آن، غریزه دیوانه شده را آرام کند، این هدف میسر نخواهد شد.
هرگز از این راه نمیتوان آرامش و رضایتی ایجاد کرد، بلکه بر اضطراب و تلاطم و نارضایتی غریزه با هزاران عوارض روانی و جنایات ناشی از آن، افزوده میشود.
تحریک و تهییج بی حساب غریزه جنسی عوارض وخیم دیگری نظیر بلوغهای زودرس و پیری و فرسودگی نیز دارد.
#حجاب
🔹 @hijab213 🔹