eitaa logo
حسینی کمال آبادی
198 دنبال‌کننده
239 عکس
10 ویدیو
12 فایل
یادداشت های تحلیلی انتقادی
مشاهده در ایتا
دانلود
نهادینه سازی و فرهنگ سازی عدم ورود افراد به ساحت های تحصیل ناشد یا تخصص ناگرفته، یکی از ضرورت هاست، فرهنگ همه دانی آسیب سازست، ابیات زیر در مذمت همه دانی سروده شده است:
✍️ خانه سازی بر پرتگاه یا جبران بحران هویت علمی با عناوین احراز نشده و تخریب ظرفیت های احراز شده بسم الله الرحمن الرحیم چندی است که درباره آسیب ورود افرادی که تحصیل علوم دینی ندارند به ساحت تبلیغ و .... مطالبی بیان شد، نکته ای در کلمات مقام معظم رهبری مدظله یافتم که جان مایه مراد را می رساند و آن اینکه: 🔺«من کسانی را میشناختم که درباره مسائل اسلامی عن عقیدةٍ و اجتهادٍ حرف میزدند. ده حدیث بیشتر بلد نبودند، از اوّل تا آخر یک کتاب حدیث را نخوانده بودند و یک بار قرآن را با تأمّل دوره نکرده بودند؛ بلکه از دهان دیگران حرفهایی را شنیده بودند و بعد به ذهن خودشان تطبیق میکردند و درباره اسلام چیزهایی میبافتند! آیا باید اینها درباره اسلام حرف بزنند یا علمای باللَّه و علمای دین و کسانی که با مسائل دینی سروکار عمیق دارند و در کار خود خبره و متخصّصند!» 🔺متاسفانه برخی برای فضا باز کردن ورود افراد بدون تحصیل علوم دینی، به آنان القاب و عناوین احراز نشده می دهند مثلا حجت الاسلام جناب آقای محمد حسین شریفی در یادداشت اخیرشان برای کاستن بحران هویت علمی آقای جمشیدی، ایشان را «دکتر» عنوان کرده و در نوشتار خود آورده است، تا آنجا که در رزمه خود آقای جمشیدی آمده ایشان دانشجوی دانشگاه شاهد در رشته جامعه شناسی انقلاب است، تا کنون هم با عنوان دکتر، معنون نشده اند، حال اگر به تازگی توانسته اند رساله ای بنویسند و از آن دفاع کنند و دیگر مراحل را طی کنند، خوب است که عنوان شود تا دیگران هم بدانند و اگر نه چنین مسأله ای وجود ندارد، دکتر عنوان کردن ایشان، خلاف قانون و عمل غیر شریفی است هر چند از آقای شریفی صورت گرفته باشد، ایشان در مقام ریاست دانشگاه قم باید بدانند که عناوین دانشگاهی در جیب ایشان نیست که هر کجا خواستند خرج کنند. ایشان که اگر چنین کنند دیگران چه ها خواهند کرد به گفته سعدی شیرین سخن در گلستان: اگر ز باغ رعیّت مَلِک خورد سیبی بر آورند غلامان او درخت از بیخ به پنج بیضه که سلطان ستم روا دارد زنند لشکریانش هزار مرغ به سیخ این تصور که آقای جمشیدی و امثال ایشان اگر به مقام دکتری برسند، مشکل بحران هویت علمی از آنان مرتفع می شود نیز تصور نارواست، اشکال عدم اجازه ورود ایشان به ساحت های تحصیل ناکرده به جای خود باقی است. 🔺جای صد افسوس دارد که از تجربه های گذشته درس نگیریم و تاریخ را چراغ راه آینده خویش نگیریم، اعتماد بی جا کنیم و بعد ضربه های سخت را متحمل شویم، از تجربه اعتماد شهید مطهری به دکتر شریعتی و اعتماد به آقایان دکتر سروش و مصطفی ملکیان و مانند آن نباید درس گرفت؟! عمق فاجعه آن جاست که برای جا انداختن افرادی تحصیل ناکرده در علوم دینی به ظرفیت سوزی و تخریب علمای دین و افراد خبره و متخصص برویم این خانه سازی بر لب پرتگاه است! 🔺برخی از دوستان فرمودند که چه اشکالی دارد که فعالیت این افراد را با رتبه معرفتی دسته چندم مورد قبول قرار داد؟ در پاسخ عرض می شود که اگر این دسته افراد حد و مرز خود می دانستند که خوب بود ولی مشکلی آن است که در توهمی عمیق فرو رفته اند تا آنجا که بدون تحصیل علوم دینی در ساحت های تخصصی شروع به سخن می کنند و توقع پاسخ هم دارند و این گروه، مرزی برای خود نمی شناسند، به مثل کاتولیک تر از پاپ هستند!! 🔺در پایان عرض می شود که آقای جمشیدی خود را چریک لقب داده و زبان به تهدید ما گشوده است، ایشان باید نیک بداند که میدانگاه علم و دانش و فرهنگ جای تهدید کردن نیست و اگر های و هوی زمانه اجازه اش دهد، به خوبی در می یابد که ما خیر خود ایشان را می خواهیم، جامعه انسان را در مسیر تحصیل و تخصص و تمحض بشناسد بسیار صحیح است تا درگیر ساحت هایی شوید که در آن سر رشته ای ندارید و دائما در بحران اثبات خویش به سر ببرید. وانگهی مواجهه ما با شما مواجهه سیاسی نیست، خواهشا با عینک جریان های سیاسی هر سخنی را نبینید. دل خوش و دلبسته ساحت تحصیل کرده خود باشید به تعبیر حافظ شیرین بیان: شاید که چو وابینی خیرِ تو در این باشد. سید مرتضی حسینی کمال آبادی حوزه علمیه قم پژوهشکده ادیب فقه جواهری 11/10/1042= 18 ج ث 1445 https://eitaa.com/hkamal
خانه سازی بر پرتگاه یا جبران بحران هویت علمی با عناوین احراز نشده و تخریب ظرفیت های احراز شده http://hkamal.ir/index.php/fa/2019-03-22-04-54-21/75-2024-01-01-14-52-48
در رابطه با نظریه ای که در هندسه دین شناسی دارم کتاب یک پارچگی دانش اثر ادوار ویلسون نشر نی بسیار مهم است با توجه به چاپ تمام بودن آن مدتی طول کشید تا آن را پیدا کنم. نویسنده معتقد است تقسیم علم به شاخه های تخصصی زیان های جبران ناپذیری برای بشریت به بار آورده است. https://eitaa.com/hkamal
حسینی کمال آبادی
بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون فاجعه آفرینی دشمنان اسلام و ایران بار دیگر گواهی داد، که دشمنی استکبار با مسئولان و حاکمان ایران فقط نیست، آنان از مرد و زن و طفل ایرانی کینه و البته هراس به دل دارند؛ چون ضرب شست ایمان بالله آنان را چشیده اند. از دست دادن بیش از صد انسان مومن و متعهد فاجعه بزرگی است و دست یافتن به چنان گوهرهای در دوره آخرالزمان دشوار است به گفته حکیم سنایی: سالها باید که تا یک سنگ اصلی ز آفتاب لعل گردد در بدخشان یا عقیق اندر یمن اینجانب، این حادثه هولناک را به خانواده بزرگ ایران عزیز تسلیت عرض دارم، و برای مجروحان نیز شفای عاجل از خداوند منان آرزومندم به حق محمد و آل محمد. از خداوند عزیز منتقم، انتقام خون این مظلومان را مسئلت دارم. حسینی کمال آبادی ۱۳ دی ماه ۱۴۰۲ https://eitaa.com/hkamal
🔻أمیرالمؤمنین على عليه‌السلام: قُلوبُ الرَّعِيَّةِ خَزائِنُ راعيها فَما اَوْدَعَها مِنْ عَدْلٍ اَوْ جَوْرٍ وَجَدَهُ؛ ❇️ دل‌هاى مردم صندوقچه‌هاى حاكم است، پس آنچه از عدالت و يا ظلم در آنها بگذارد، همان را خواهد ديد. 📚 غررالحكم، ج۴، ص ۵۲۱، ح ۶۸۲۵ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/hkamal
صاحبان مملکت شهدا هستند که با خون خود ایران را حفظ کردند آنها وصیت به ولایت فقیه و حجاب کردند. آنکه برای حفظ کیان مملکت جان خود را هزینه کرد، مشخص می کند برای چه؟ به کدام سمت و چگونه؟ مقدم بر دموکراسی رفراندوم چون اگر آنان نبودند حزب بعث، اسرائیل ایران بود و جان و مال و ناموس ما در امان نبود https://eitaa.com/hkamal
آنان که با اسلام و حجاب مشکل دارند با ایمان به غیب/ ارتباط با غیب و محبت به خلق/مشکل دارند. اگر از سه ضلع فوق خارج شویم از انسانیت (فطرت) خارج می شویم. اسلام در آن سه ضلع خلاصه می شود حتی جهاد در محبت به خلق (دفاع و آزادی) است. حجاب گرفتن یک زن و عدم تحریک خود و مردان، از یک نگاه محبت به خلق است. به آتش نینداختن خود و دیگران است. فطرت، همان انسانیت است، فردی که فکر کند به صرف محبت ناقص به خلق (با یک ضلع ناقص) به انسانیت می رسد، سخت در اشتباه است. امروزه با پیشرفت دانش و رسانه، فهم وجود غیب و وجود حقایقی مجرد از ماده دشوار نیست. از دل آن مثلث شریعت و قوانین الهی و التزام بدان برون می تراود. https://eitaa.com/hkamal
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم اهدنا لما اختلف فیه من الحق باذنک انک تهدی من تشاء الی صراط مستقیم فیلمی کوتاه از آیت الله محقق داماد و دکتر دینانی سلمهما الله تعالی منتشر شده است. در این فیلم آن دو بزرگوار در مذمت عقیده و ایدئولوژی و در مدح فکر و اندیشه سخن می گویند. آنان در چرایی مدعای خویش، توقف در عقیده و رشد در اندیشه را بیان می کنند. آیت الله داماد از ضرورت کنار گذاشتن عقیده سخن می گويد و دکتر دینانی پا فراتر گذاشته و عقیده داشتن را خریت می نامد و وجه آن را ریشه لغوی آن که از گره است می داند و آن را نماد توقف می داند. خوب مانند همیشه اندیشه های نسبی گرایی و پلورالیزمی از پارادوکسی خود کش، رنج می برند مانند تصلب دکتر دینانی و عقیده او در خریت خواندن عقیده. حال اگر شأن بزرگواران را از نسبی گرایی دور بدانیم می گوییم: اندیشه ای که مدحت آن را می فرمایید؛ هنگامی که واصل به نتیجه شد، باید آن را باور کنیم و محترم بدانیم یا خیر؟ اگر باید به نتیجه اندیشه ملتزم بود و باور داشت این همان عقیده است حتی اگر خریت بنامیدش و اگر نسبت به نتیجه تفکر باید غیر ملتزم باشیم و بدان باوری نداشته باشیم، اندیشیدن می شود، فرآیندی عبث و مدح عبث گفتن، صحیح نیست. اگر بزرگواران می خواهند بگویند که توقف در این مرحله از مراحل طولی کشف حقایق مذموم است و یک متفکر پیوسته باید بداند که بالا و بالاتر حقایق انباشته روی هم است، ضمن آن خود این یک عقیده و باور است، وصول به عقیده در یک مرحله از مراحل را عبث نمی داند. بزرگوران با تفکیک اندیشه و عقیده به راستی دنبال چه معنای متفاهم و صحیحی هستید؟ ماه مبارک رمضان است با برخی از آیات قرآن چه می کنید مانند وَمَن يَبتَغِ غَيرَ الإِسلامِ دينًا فَلَن يُقبَلَ مِنهُ وَهُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الخاسِرينَ و هر كه جز اسلام دينى [ديگر] جويد هرگز از وى پذيرفته نشود و وى در آخرت از زيانكاران است سوره آل عمران/ آیه 85. براستی اگر کسی اسلام را پذیرفته و قلب خود را بدین باوره گره زده است، این غیر از عقیده است. نکته پایانی از طفل دبستانی به اساتید‌ گرامی آنکه متوجه بازخورد اجتماعی سخنان خود باشیم، دانشمندان دینی در طول تاریخ با عنوان عقیده، عقاید، اصول عقاید در اصول دین، کتاب های بسیاری نوشته اند، بعد جوانی و نوجوانی که از شما می شنود عقیده، خریت است چه دیدی بدان آثار پیدا خواهد کرد و اینکه بگویید جلسه ویژه دانشمندان بوده و خصوصی بوده و... برای امروزه که در هر جلسه ای باید احتمال بسیار دهید که در رصد دوربین ها هستید، توجیه صحیحی نمی نماد. الحمدلله رب العالمین سید مرتضی حسینی کمال آبادی تهران، مصلی امام خمینی 1402/01/08 https://eitaa.com/hkamal
جایی که به جای حمایت، حسادت است توقف از پیشرفت جوان تا به غایت است آنجا که پول،حرف اول و آخر زند رفیق تلاش های تو دستمایه ملامت است فرهنگ حفظ نیروی جوان در عرصه ها شد مایه شماتت و این یک حکایت است ح ک https://eitaa.com/hkamal