eitaa logo
حامیان حوزه دانشجویی
337 دنبال‌کننده
89 عکس
23 ویدیو
3 فایل
آرمان ما تحقق دانشگاه اسلامی است.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از محکمات
هیات دانشجویان اتحادیه مستقل در دهه کرامت تشکیل می‌شود
هدایت شده از  اخبار ویژه
🔸در دیدار اخیر هیأت دولت با رهبر انقلاب چه گذشت؟/ مثل بیرانوند باشید! 🔹 یکشنبه‌ی هفته‌ی جاری، رهبر انقلاب با هیأت دولت برای حل مشکلات اقتصادی کشور جلسه‌ای برگزار کردند. در این جلسه، رهبر انقلاب، "شرایط" و "اقداماتی" که در این مقطع زمانی، دولت می‌بایست انجام دهد را برشمردند. گرچه از این دیدار، صرفا خبر آن منتشر شد، اما نظر به اهمیت آن، خط حزب‌الله بخش‌هایی از آن را منتشر می‌کند: 🔹 در میدان نبرد و مبارزه آنچه بیش از همه به آن احتیاج دارید این است که روحیه‌ی تحرّک، روحیه‌ی پیشرفت، روحیه‌ی مبارزه‌ی با شرایط را در خودتان تقویت کنید؛ این شرط اول است. شجاعت ورود در میدان را به خودتان [بدهید]، عزم راسخ در این زمینه را داشته باشید. مشکل طبعاً پیش می‌آید. 🔹طبعاً هر مشکلی، نوعی برخورد لازم دارد... این را باید همه‌ی دوستانی که در کار دولت هستند هم خود شما، هم مدیران زیردست شما [داشته باشند.] بایستی تصویر دولت در چشم مردم تصویر یک گروه توانا و کارآمدی باشد که دارند تلاش می‌کنند. حالا البته انسان تلاش که می‌کند همیشه موفق نمی‌شود، نفْس اینکه دارند تلاش می‌کنند و کار می‌کنند برای مردم جذاب است. 🔹شما ملاحظه کردید ما در بازی فوتبال امسال در مقابل اسپانیا گل خوردیم اما همه، تیم ما را تأیید کردند ... گفتم: «کارتان عالی بود» . مردم هم آمدند در خیابان‌ها در حالیکه گل خورده بودیم. چرا؟ چون خوب بازی کردند، چون همه دیدند که اینها در میدان تلاش کردند، عرق ریختند، ابتکار به خرج دادند، شجاعت به خرج دادند. دروازه‌بان با هوشمندی و فداکاری و سرعت عمل یک کاری کرد که کارستان بود. 🔹مردم وقتی این را از شما ببینند برایتان شعار می‌دهند، به نفعتان شعار می‌دهند، این باید احساس بشود. آدم ممکن است مشکل را هم یک جایی نتواند حل کند. همین قدر که بدانند وارد میدان هستید و دارید تلاش می‌کنید، روز و شب نمی‌شناسید، به مردم پیام اقتدار را می‌دهد. باید احساس بکنند دارد کار می‌شود. @akhbarevijeh
هدایت شده از افق مبین (نظام اجتهادی امام خمینی ره)
✅بیانات بسیار مهم و ارزشمند حضرت استاد آیت الله فرحانی در اختتامیه دوره مدارس علم دینی ☢پیرامون امتداد حکمت، چالشهای تفکر اسلامی و غربی @valasa_103 بشنوید👇👇
هدایت شده از افق مبین (نظام اجتهادی امام خمینی ره)
💢امتداد حکمت و چالشهای سه گانه تفکر اسلامی و غربی 💠بیانات حضرت استاد آیت الله فرحانی ❇️اختتامیه دوره تابستانه مدارس علم دینی 21 تیر 97، مشهد مقدس 🔅🔅🔅🔅🔅🔅 🌐برخی از موضوعات مهم این سخنرانی 👈امتداد حکمت و فرق آن با فلسفه مضاف 👈تفاوت امتداد حکمت صدرایی و امتداد حکمت امام و علامه طباطبایی 👈چالش های سه گانه تفکر اسلامی و تفکر غربی 👈مطالبات رهبری از حوزه و دانشگاه 👈وحدت حوزه و دانشگاه و نقش هر کدام در تولید علوم انسانی 👈 حوزه و دانشگاه انقلابی و معنای هر کدام 👈نقش اهل بیت در رشد فلسفه و معارف اسلامی و چالش اول تفکر اسلام و غرب 👈نقش علامه در چالش دوم تفکر اسلام و غرب 👈لزوم دو عنصر احتهاد و شناخت نیاز زمان در تولید علوم انسانی جایگاه و ارزش کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران شهید مطهری 👈نقد دیدگاه آیت الله مصباح در مباحث معرفت شناسی 🔅🔅🔅🔅🔅🔅 📚ارجاعات و استنادات بیانات استاد در ادامه در کانال قرار خواهد گرفت. 🔅🔅🔅🔅🔅🔅 @valasr_103 🔰دانلود صوت کامل بیانات 👇👇👇
هدایت شده از افق مبین (نظام اجتهادی امام خمینی ره)
@valasr_103چالش های سه گانه تفکر غرب و اسلام.mp3آیت الله فرحانی
زمان: حجم: 16.9M
✅بیانات بسیار مهم و ارزشمند حضرت استاد آیت الله فرحانی در اختتامیه دوره مدارس علم دینی ☢پیرامون امتداد حکمت و چالشهای تفکر اسلامی و غربی @valasa_103
هدایت شده از افق مبین (نظام اجتهادی امام خمینی ره)
✅من با ورود علوم انسانی به حوزه‌ی علمیه اصلا مخالفتی ندارم. من میگویم حوزه‌ی علمیه باید پایه های علوم انسانی مبتنی بر تفکر اسلامی و جهان بینی اسلام را مستحکم بریزد؛ 🔰 آیت الله العظمی امام خامنه ای 🔻یک نکته هم در مورد علوم انسانی که برادر عزیزمان آقای فتحعلی‌خانی بیان کردند، عرض کنم. 🔻ببینید، ما نمیگوییم علوم انسانی غیر مفید است؛ ما میگوییم علوم انسانی به شکل کنونی مضر است؛ بحث سر این است. محل کلام بین آنچه که ما میگوییم و آنچه که ایشان فرمودند، دو تاست. اصلا مرکز اثبات و نفی، یک چیز نیست. 🔻بحث سر این نیست که ما جامعه‌شناسی یا روان‌شناسی یا علم مدیریت یا تعلیم و تربیت نمیخواهیم یا چیز خوبی نیست یا فایده‌ای ندارد. چرا؛ قطعا خوب است؛ قطعا لازم است. من یکی از حرفهایی که دارم، همین رشته‌ی تعلیم و تربیت در حوزه است. 🔻بحث در این نیست که این علوم مفید نیست؛ بحث در این است که اینی که امروز در اختیار ما قرار دادند، مبتنی بر یک جهان‌بینی است غیر از جهان بینی ما. 🔻علوم انسانی مثل پزشکی نیست، مثل مهندسی نیست، مثل فیزیک نیست که جهان‌بینی و نگرش نسبت به انسان و جهان در آن تأثیر نداشته باشد؛ چرا، تأثیر دارد. شما مادی باشید، یک جور علوم انسانی تنظیم می کنید. 🔻علوم انسانی ما برخاسته‌ی از تفکرات پوزیتیویستی قرن پانزده و شانزده اروپاست. قبلا که علوم انسانی‌ای وجود نداشته است؛ آنها آمده‌اند همین اقتصاد را، همین جامعه‌شناسی را در قرن هجدهم و نوزدهم و یک خرده قبل، یک خرده بعد تدوین کردند و ارائه دادند؛ خب، این به درد ما نمیخورد. 🔻این علوم انسانی، تربیت‌شده و دانش‌آموخته‌ی خود را آنچنان بار می‌آورد که نگاهش به مسائل مبتلابه آن علم و مورد توجه آن علم - چه حالا اقتصاد باشد، چه مدیریت باشد، چه تعلیم و تربیت باشد - نگاه غیر اسلامی است. 🔻می‌بینیم همان شخص متدین در داخل دانشگاه که فرض کنید مدیریت یا اقتصاد خوانده، هرچه با او درباره‌ی مبانی دینی این مسائل حرف میزنیم، به خرجش نمیرود. نه اینکه رد میکند، نه؛ اما آنچه که شما در باب اقتصاد اسلامی با او حرف میزنید، با یافته‌های علمی او، با آن دو دو تا چهار تاهائی که او در این علم تحصیل کرده، جور در نمی‌آید. 🔻من با ورود علوم انسانی به حوزه‌ی علمیه اصلا مخالفتی ندارم. من میگویم حوزه‌ی علمیه باید پایه های علوم انسانی مبتنی بر تفکر اسلامی و جهان بینی اسلام را مستحکم بریزد؛ همان کاری که در اول انقلاب جناب آقای مصباح و تشکیلات ایشان شروع کردند؛ که اگر تا امروز ادامه پیدا می کرد، به یک جاهایی میرسید. 🔻باید این پایه ها ریخته شود؛ و این ممکن نخواهد شد، مگر اینکه با علوم انسانی آشنا باشیم؛ شکی در این نیست. 🔻بنابراین در حوزه علمیه علوم انسانی را بخوانند، اینها را یاد بگیرند، صورت‌بندی مسائل و عناوین را در این علوم فرا بگیرند؛ بعد برگردند به مبانی اسلامی، ببینند مسائل متناظر آنها با تفکر اسلامی چگونه است و چگونه شکل می‌گیرد. 🔻بنابراین من نمی‌گویم علوم انسانی نافع نیست، می گویم اینی که هست مضر است؛ آنی که باید باشد، لازم است. 📚بیانات در دیدار جمعی از اساتید و فضلا و طلاب نخبه‌ی حوزه علمیه قم 1389/08/03 @valasa_103
هدایت شده از افق مبین (نظام اجتهادی امام خمینی ره)
💢امتداد حکمت 💠 امام خامنه ای 🔅دو سه نکته درخصوص آموزش فلسفه و پژوهش فلسفی عرض میکنم، که خوشبختانه دیدم در ذهن بعضی دوستان هم هست. 🔅یکی مسأله‌ی امتداد سیاسی - اجتماعی فلسفه است که من مکرّر به دوستان گفته‌ام و الان هم در تأیید فرمایش بعضی از آقایان عرض میکنم؛ منتها نه با تعبیر رنسانس فلسفی؛ نباید به این معنا مطرح شود. ما به رنسانس فلسفی یا واژگون کردن اساس فلسفه‌مان احتیاج نداریم. 🔅نقص فلسفه‌ی ما این نیست که ذهنی است - فلسفه طبعاً با ذهن و عقل سروکار دارد - نقص فلسفه‌ی ما این است که این ذهنیّت امتداد سیاسی و اجتماعی ندارد. 🔅فلسفه‌های غربی برای همه‌ی مسائل زندگی مردم، کم و بیش تکلیفی معیّن میکند: سیستم اجتماعی را معیّن میکند، سیستم سیاسی را معیّن میکند، وضع حکومت را معیّن میکند، کیفیت تعامل مردم با همدیگر را معیّن میکند؛ اما فلسفه‌ی ما به‌طور کلّی در زمینه‌ی ذهنیّاتِ مجرّد باقی میماند و امتداد پیدا نمیکند. 🔅شما بیایید این امتداد را تأمین کنید، و این ممکن است؛ کمااین‌که خود توحید یک مبنای فلسفی و یک اندیشه است؛ اما شما ببینید این توحید یک امتداد اجتماعی و سیاسی دارد. «لااله‌الا ّاللَّه» فقط در تصوّرات و فروض فلسفی و عقلی منحصر و زندانی نمی‌ماند؛ وارد جامعه میشود و تکلیف حاکم را معیّن میکند، تکلیف محکوم را معیّن میکند، تکلیف مردم را معیّن میکند. 🔅میتوان در مبانی موجود فلسفىِ ما نقاط مهمّی را پیدا کرد که اگر گسترش داده شود و تعمیق گردد، جریانهای بسیار فیّاضی را در خارج از محیط ذهنیّت به‌وجود میآورد و تکلیف جامعه و حکومت و اقتصاد را معیّن میکند. 🔅دنبال اینها بگردید، این نقاط را مشخّص و رویشان کار کنید؛ آن‌گاه یک دستگاه فلسفی درست کنید. از وحدت وجود، از «بسیط الحقیقة کلّ الاشیاء»، از مبانی ملاّ صدرا، اگر نگوییم از همه‌ی اینها، از بسیاری از اینها - میشود یک دستگاه فلسفىِ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی درست کرد؛ 🔅فضلاً از آن فلسفه‌های مضاف که آقایان فرمودند: فلسفه‌ی اخلاق، فلسفه‌ی اقتصاد و... و. این، یکی از کارهای اساسی است. این کار را هم هیچ‌کس غیر از شما نمیتواند بکند؛ شما باید این کار را انجام دهید. 📔بیانات در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی۱۳۸۲/۱۰/۲۹ @valasa_103
هدایت شده از افق مبین (نظام اجتهادی امام خمینی ره)
✳️ روشنفکری بیمار و ارتجاع روشنفکری 💠 امام خامنه ای 🔅و اما مسأله مورد نظر من در مقوله روشنفکری. این مسأله، مسأله‌ای است که اگر من بخواهم روی آن اسم بگذارم، مثلاً خواهم گفت: ارتجاع روشنفکران، یا ارتجاع روشنفکری. 🔅میدانید که مقوله روشنفکری، اساساً ضدّ ارتجاع است. روشنفکری مقوله‌ای است که رو به جلو دارد و به آینده نگاه میکند؛ ... این هویّت پیشرو و آینده‌نگر، رو به مستقبل دارد و نمیتواند با رجعت و عقبگرد خو کند؛ اما من پدیده‌ای را مشاهده کردم و مشاهده میکنم که جز اسم گفته شده برای آن، عنوانی پیدا نمیکنم: ارتجاع روشنفکری، رجعت روشنفکری. 🔅من بارها گفته‌ام که روشنفکری در ایران، بیمار متولّد شد. مقوله روشنفکری، با خصوصیّاتی که در عالمِ تحقّق و واقعیّت دارد - که در آن، فکر علمی، نگاه به آینده، فرزانگی، هوشمندی، احساس درد در مسائل اجتماعی و بخصوص آنچه که مربوط به فرهنگ است، مستتر است - در کشور ما بیمار و ناسالم و معیوب متولّد شد. چرا؟ چون کسانی که روشنفکران اوّلِ تاریخ ما هستند، آدمهایی ناسالمند. 🔅اکنون من سه نفر از این شخصیتها و پیشروان روشنفکری در ایران را اسم میآورم: میرزا ملکم خان ارمنی، میرزا فتحعلی آخوندزاده، حاج سیّاح محلّاتی. این کسانی که اوّلین نشانه‌ها و پیامهای روشنفکرىِ قرن نوزدهمی اروپا را وارد ایران کردند، به‌شدّت نامطمئن بودند. مثلاً میرزا ملکم خان که داعیه روشنفکری داشت و میخواست علیه دستگاه استبداد ناصرالدّینشاهی روشنگری کند، خود دلّال معامله بسیار استعماری و زیانبار «رویتر» بود! 🔅اما این بیماری چه بود؛ یعنی کجا بروز میکرد؟ این را از زبان آل احمد برای شما ذکر میکنم. آل احمد در مشخصات روشنفکر میگوید: یک مشخصات، مشخصات عوامانه روشنفکر است. او میگوید معنای «عوامانه» این نیست که عوام، روشنفکر را این‌گونه تصوّر میکنند؛ بلکه خود روشنفکر هم گاهی همین‌طور فکر میکند. این خصوصیات سه تاست: اوّل، مخالفت با مذهب و دین - یعنی روشنفکر لزوماً بایستی با دین مخالف باشد! - دوم، علاقه‌مندی به سنن غربی و اروپارفتگی و این‌طور چیزها؛ سوم هم درسخواندگی. این دیگر برداشتهای عامیانه از روشنفکری است؛ ممیّزات روشنفکر این است. یعنی اگر کسی متدیّن شد، چنانچه علّامه دهر باشد، اوّلْ هنرمند باشد، بزرگترین فیلسوف باشد؛ روشنفکر نیست! بعد میگوید این سه خصوصیتی که برداشت عامیانه و خصوصیات عامیانه روشنفکری است، در حقیقت ساده‌شده دو خصوصیت دیگری است که با زبان عالمانه یا زبان روشنفکری میشود آنها را بیان کرد. یکی از آن دو خصوصیت، عبارت است از بیاعتنایی به سنّتهای بومی و فرهنگ خودی - که این دیگر بحث عوامانه نیست؛ این حتمی است - دیگری، اعتقاد به جهان‌بینی علمی، رابطه علمی، دانش و قضا و قدری نبودن اینها؛ مثالهایی هم میزند. متن کامل سخنرانی رهبری را پیرامون ارتجاع روشنفکری ار آدرس زیر بخوانید 👇👇👇👇👇 http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2888 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 @valasr_103
هدایت شده از افق مبین (نظام اجتهادی امام خمینی ره)
✳️علامه طباطبایی و راسل و نظریه اعتبار 💠 آیت الله شهید مطهری 🔺موضوع ديگري که در اينجا هست و به حرف ايشان اهميت بيشتري مي‌‌‌‌‌دهد اين است که کساني مثل راسل که يک فلسفه نوي (به اصطلاح خودشان) در دنياي امروز آورده‌‌‌‌‌اند، تمام حرفشان به همين يک حرف برمي‌‌‌‌‌گردد و بدون شک آقاي طباطبائي از حرف آنها اطلاع نداشته‌‌‌‌‌اند، و حتي خود من هم وقتي‌‌‌‌‌ اصول فلسفه‌‌‌‌‌را مي‌‌‌‌‌نوشتم توجه نداشتم که حرفي که ايشان درباره علوم عملي و علوم اخلاقي دارند، يک فلسفه بسيار جديدي است و آخرين نظريه‌‌‌‌‌اي که امروزه درباره اخلاق مي‌‌‌‌‌دهند همين حرف آقاي طباطبائي است 🔺و شايد تکوّن اين فکر براي ايشان در حدود چهل سال پيش در نجف، مقارن با به وجود آمدن اين فکر براي اروپاييان بوده و در هر صورت قطعا ايشان از نظريه آنها مطلع نبوده‌‌‌‌‌اند. 🔺در ميان متجددين، اين راسل است که آمده و اين حرف را شکافته است و اگر انسان‌‌‌‌‌ تاريخ فلسفه‌‌‌‌‌راسل را مطالعه کند، مخصوصاً آنجا که راجع به نظريه افلاطون بحث مي‌‌‌‌‌کند، [نظر او روشن مي‌‌‌‌‌شود]. 🔺اينها به نظر خودشان يک حرف بسيار بسيار جديدي پيدا کردند، که الآن در فلسفه اروپا اين حرف به شدت مطرح است و مورد قبول واقع شده و نزد آنها همه نظريات اخلاقي، نظريه افلاطون و ارسطو و کانت و اينها منسوخ شده و آخرش رسيده‌‌‌‌‌اند به همين نظريه، و گفتيم که کم و بيش در کلمات حکماي اسلامي خودمان هم اين قضيه مطرح است و نقص کار آقاي طباطبائي اين است که اين را به حرف قدماي خود ما مربوط نکرده‌‌‌‌‌اند. 📔 نقدی بر مارکسیسم ص 233 @valasr_103
هدایت شده از افق مبین (نظام اجتهادی امام خمینی ره)
💢عرفایی که داخل در سلاسل نبودند 💠آیت الله شهید مطهری 🔹 تاريخچه مختصر عرفان از آغاز تا پايان قرن نهم. از اين به بعد به نظر ما عرفان شکل و وضع ديگري پيدا مي‌‌‌‌‌کند. 🔹 تا اين تاريخ شخصيتهاي علمي و فرهنگي عرفاني، همه جزء سلاسل رسمي تصوف‌‌‌‌‌اند و اقطاب صوفيه شخصيتهاي بزرگ فرهنگي عرفان محسوب مي‌‌‌‌‌شوند و آثار بزرگ عرفاني از آنهاست. 🔹از اين به بعد شکل و وضع ديگري پيدا مي‌‌‌‌‌شود: 🔻اولًا ديگر اقطاب متصوفه، همه يا غالباً آن برجستگي علمي و فرهنگي که پيشينيان داشته‌‌‌‌‌اند ندارند. شايد بشود گفت که تصوف رسمي از اين به بعد بيشتر غرق آداب و ظواهر و احياناً بدعتهايي که ايجاد کرده است مي‌‌‌‌‌شود. 🔻ثانياًعده‌‌‌‌‌اي که داخل در هيچيک از سلاسل تصوف نيستند، در عرفان نظري محيي الديني متخصص مي‌‌‌‌‌شوند، که در ميان متصوفه رسمي نظير آنها پيدا نمي‌‌‌‌‌شود. 🔺مثلًا صدرالمتألهين شيرازي متوفّي‌‌‌‌‌ در سال 1050 و شاگردش فيض کاشاني متوفّي‌‌‌‌‌ در 1091 و شاگرد شاگردش قاضي سعيد قمي متوفّي‌‌‌‌‌ در 1103 آگاهي‌‌‌‌‌شان از عرفان نظري محيي الديني بيش از اقطاب زمان خودشان بوده است، با اينکه جزء هيچيک از سلاسل تصوف نبوده‌‌‌‌‌اند. 🔺اين جريان تا زمان ما ادامه داشته است، مثلًا مرحوم آقامحمدرضا حکيم قمشه‌‌‌‌‌اي و مرحوم آقاميرزاهاشم رشتي از علما و حکماي صد ساله اخير، متخصص در عرفان نظري‌‌‌‌‌اند بدون آنکه خود عملًا جزء سلاسل متصوفه باشند. 🔺به‌‌‌‌‌طور کلي از زمان محيي الدين و صدرالدين قونوي- که عرفان نظري پايه گذاري شد و عرفان شکل فلسفي به خود گرفت- بذر اين جريان پاشيده شد.مثلًا محمدبن حمزه فناري سابق الذکر شايد از اين گروه باشد. 🔺ولي از قرن دهم به بعد اين وضع يعني پديدآمدن قشري متخصص در عرفان نظري که يا اصلًا اهل عرفان عملي و سير و سلوک نبوده‌‌‌‌‌اند و يا اگر بوده‌‌‌‌‌اند- و غالباً کم و بيش بوده‌‌‌‌‌اند- از سلاسل صوفيه رسمي برکنار بوده‌‌‌‌‌اند، کاملًا مشخص است. 🔻ثالثاًاز قرن دهم به بعد ما در جهان شيعه به افراد و گروههايي برمي‌‌‌‌‌خوريم که اهل سير و سلوک و عرفان عملي بوده‌‌‌‌‌اند و مقامات عرفاني را به بهترين وجه طي کرده‌‌‌‌‌اند بدون آنکه در يکي از سلاسل رسمي عرفان و تصوف وارد باشند و بلکه اعتنايي به آنها نداشته و آنها را کلًا يا بعضاً تخطئه مي‌‌‌‌‌کرده‌‌‌‌‌اند. 🔺از خصوصيات اين گروه که ضمناً اهل فقاهت هم بوده‌‌‌‌‌اند، وفاق و انطباق کامل ميان آداب سلوک و آداب فقه است. اين جريان نيز تاريخچه‌‌‌‌‌اي دارد که فعلًا مجال آن نيست. 📔 خدمات متقابل ص 573 @valasr_103
💐بسمه تعالی 💐 🔴 دیدار با خانواده شهید مدافع حرم *جواد الله‌کرم* به مناسبت دهه ولایت وعده دیدار ما : یکشنبه مورخ97/4/31 ساعت 16 مترو آزادی ثبت نام : ارسال نام و شماره تماس به شماره 09019933079 🌹یازهرا🌹
💐بسمه تعالی 💐 ششمین دیدار روی ماه 🌙 دیدار با خانواده شهید مدافع حرم جواد الله‌کرم به مناسبت دهه ولایت امروز یکشنبه مورخ97/4/31 ساعت 16 مترو آزادی ثبت نام : ارسال نام و شماره تماس به شماره 09019933079 ✅ویژه معرفت جویان حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان و همه ارادت‌مندان به شهدا 🌹یازهرا🌹