.
1⃣📌قانون مسئولیت مدنی مصوب 7/2/1399
ماده 2:
"در موردی که عمل واردکننده زیان موجب خسارت مادی یا معنوی زیاندیده شده باشد دادگاه پس از رسیدگی و ثبوت امر او را به جبرانخسارات مزبور محکوم مینماید و چنان چه عمل واردکننده زیان فقط موجب یکی از خسارات مزبورباشد دادگاه او را به جبران همان نوع خساراتی کهوارد نموده محکوم خواهد نمود"
2⃣📌 قاعده لاضرر👇
قاعده لا ضرر از قواعد مشهور فقهی است که در بیش تر ابواب فقه کاربرد دارد و مضمون آن این است که ضرر در اسلام مشروعیت ندارد و هرگونه ضرر و اضرار در اسلام نفی شده است.
📌 ادله قاعده لاضرر
برای اثبات این قاعده به ادله قرآنی، روایی و عقلی، استدلال شده که به بعضی از آن ها اشاره می گردد:
📌 آیه نفی ضرر
آیه: " لا تضار والدة بولدها و لامولود له بولده " [۲]. این آیه، مادران و پدران را از ضرر رساندن به فرزندانشان نهی کرده است؛ بنا بر تفسیر دیگر آیه، هر یک از والدین را از ضرر زدن به دیگری، به واسطه فرزندشان، نهی نموده است. بنابر این، از آیه فهمیده می شود که ضرر زدن هر کسی به دیگری، ممنوع و ناروا است.
روایت زراره
معروف ترین حدیثی که به آن استدلال شده، داستان " سمرة بن جندب " است که در ذیل آن عبارت " لا ضرر و لا ضرار " آمده است. " کلینی " در کتاب اصول کافی از " ابن مسکان " و او از " زراره " نقل می کند که، امام باقر ( ع ) فرموده است:👇
" در زمان رسول خدا ( ص )، شخصی به نام سمرة بن جندب در جوار خانه فردی از انصار، درخت خرمایی داشت که آمد و رفت وی از درون زمین آن مرد انصاری بود. سمرة بن جندب برای رسیدگی به آن درخت و کارهایش به دفعات و سرزده به زمین مرد انصاری می رفت و به این ترتیب ایجاد مزاحمت می کرد تا این که صاحب خانه به سمرة گفت: تو بی خبر و بدون اذن به خانه ام می آیی و ایجاد مزاحمت می کنی، پس از این، هنگام آمد و شد اجازه بگیر. سمره گفت: چنین نمی کنم. مرد انصاری به حضرت رسول ( ص ) شکایت برد. حضرت به سمره فرمود: از این پس، اذن بگیر. سمره نپذیرفت، حضرت فرمود: از این درخت صرف نظر کن و من در برابر آن، درختی با همان اوصاف در جای دیگر به تو می دهم. سمره نپذیرفت، حضرت فرمود: ده درخت در مقابل آن می دهم، باز هم قبول نکرد. فرمود: درختی در بهشت به تو می دهم. سمره باز هم نپذیرفت، تا این که حضرت فرمود:
" انک رجل مضار و لا ضرر و لا ضرار علی مؤمن " یعنی تو مرد سخت گیر و آسیب رسانی هستی و مؤمن نباید به کسی ضرر بزند، بعد از آن دستور داد آن درخت را از ریشه کندند و جلوی سمرة انداختند.
3⃣منشور حقوق شهروندی 29/9/95
ماده 13-هر شهروندی حق دارد از امنیت جانی، مالی، حیثیتیحقوقی، قضایی، شغلی، اجتماعی و نظایر آن برخوردار باشد. هیچ مقامی نباید به نام تأمین امنیت، حقوق و آزادیهای مشروع شهروندان و حیثیت و کرامت آنان را مورد تعرض و تهدید قرار دهد. اقدامات غیرقانونی به نام تأمین امنیت عمومی بهویژه تعرض به حریم خصوصی مردم ممنوع است.
4⃣✅ قاعده تقدم و تاخر کار فرهنگی و تنبیه ومجازات👇
🌹 اول:
لزوم کار فرهنگی برای عدم ظهور جرم مشهود
🌹دوم:
اما وقتی جرم مشهود واقع شد اول باید حکومت اسلامی مانع از ظهور و وقوع جرم شود سپس مجرم تنبیه شود
🌹سوم:
سپس با مجرم با کار فرهنگی مانع وقوع تجدید جرم شد.
#حقوق_یاران
@hoghoghyaran
🔴آیا شیعیان امام علی علیه السلام بدون حساب و کتاب وارد بهشت می شوند؟
✅ در برخی اخبار آمده است که شیعیان اهل بیت(علیه السلام) محاسبه می شوند،
🔷 ولی کسانی که مسئولیت حسابرسی آنان را بر عهده دارند ائمه اطهار علیه السلام هستند که برای آنان تقاضای بخشش کرده و وارد بهشتشان می کنند.
🌹 امام رضا علیه السلام:
♻️ اگر روز قیامت حسابرسی شیعیان را به ما محول کردند هر کس دادخواهی اش بین او و خدایش بود در امر او داوری می کنیم و خدا هم خواسته ی ما را اجابت می کند.
♻️هر که دادخواهی اش با مردم بود برای وی تقاضای بخشش می کنیم و مردم هم او را به ما می بخشند
♻️ و هر که دادخواهی اش بین او و ما بود، ما از هر کس دیگری به بخشش شایسته تریم و از او در می گذریم...
🍃راوی می گوید به امام صادق ـ علیه السلام ـ گفتم: شنیدم که فرمودی همه شیعیان به رغم گناهانی که دارند در بهشت جای دارند.
🌸 فرمود: به تو راست گفتم. بخدا سوگند که همه آنها در بهشت جای دارند.
💠گفتم: فدایت شوم گناهان، بسیارند و بزرگ!
🌸 فرمود: اما در قیامت همگی شما با شفاعت پیامبر که خواسته اش برآورده می شود و یا جانشینش، در بهشت خواهید بود.
امّا بخداوند سوگند که من از برزخ بر شما می ترسم...(چون در برزخ شفاعت نیست)
~~~~~~~~
⁉️اما آیا ما جزء شیعیان حضرت علی علیه السلام هستیم؟
🌹امام محمد باقر علیه السلام به جابر فرمود: اى جابر آیا براى تشیّع همین بس است که کسى ادعا کند محبت ما اهلبیت را؟!
🔴سوگند به خدا که شیعیان ما نیستند مگر افرادى که:
💥تقواى خدا پیشه گیرند و او را اطاعت کنند.
شیعیان ما شناخته نمیشوند مگر به تواضع و خشوع دل، و نگاهدارى امانت، به زیاد روزه گرفتن، نماز خواندن، احسان به پدر و مادر، مراعات فقراى همسایگان، از حال آنها با خبر بودن، از حال مسکینان و قرض داران و یتیمان با اطلاع بودن، و به آنها رسیدگى کردن، و در گفتار از راستى تجاوز نکردن، و تلاوت قرآن کردن و ...
🌻🍀🌻🍀🌻🍀🌻🍀🌻🍀
📙 فروع کافی، کلینی، ص 242، کتاب الخبائز، ح 3، دارالکتب الاسلامیه، 1367 هـ ش.
📘اصول کافى جلد ۳ صفحه ۱۱۸
#حقوق_یاران
@hoghoghyaran
✅ آغاز رزمایش جهادی حقوقدانان و میز خدمت ارائه ی مشاوره حقوقی رایگان به عموم مردم، با حضور حقوق یاران جهادی، (برادر و خواهر) کانون بسیج حقوقدانان شهرستان ارومیه و گروه جهادی حقوقیار در روز جمعه ( ۱۴ بهمن ماه) همزمان با سراسر کشور، بمناسبت ایام الله دهه فجر در مصلی امام خمینی«ره» ارومیه برگزار شد.
@hoghoghyaran
ارایه مشاوره حقوقی رایگان به عموم مردم در محل شاه چراغ شیراز به مناسبت ایام پرشور و مبارک دهه فجر انقلاب اسلامی و با حضور وکلای مجرب بسیج حقوق دانان استان فارس و استقبال مردم از این برنامه
@hoghoghyaran
️استقرار میز خدمت بسیج حقوقدانان نطنز در نماز جمعه
میز خدمت بسیج حقوقدانان نطنز در استان اصفهان جهت پاسخگویی به سوالات حقوقی نمازگزاران با حضور جانشين فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان نطنز در مصلی نماز جمعه توسط وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی قوه قضائیه و مسئول علمی پژوهشی بسیج حقوقدانان نطنز به مناسبت ایام الله دهه مبارک فجر برگزار گردید.
@hoghoghyaran
دیدار و نشست هم اندیشی اعضاء شورای کانون بسیج حقوقدانان سپاه ناحیه ایلام با مسئول محترم سازمان بسیج حقوقدانان سپاه امیرالمومنین ع ایلام ۱۳.۱۱.۴۰۱
@hoghoghyaran
برگزاری میز خدمت و ارائه مشاوره حقوقی رایگان به نمازگزاران در نماز جمعه شهرستان بهار در استان همدان در تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۴ به مناسبت دهه مبارک فجر توسط کانون بسیج حقوقدانان شهرستان بهار همدان
@hoghoghyaran
در تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۴ به مناسبت دهه مبارک فجر، میزهای خدمت و مشاوره های حقوقی و قضایی رایگان توسط مجموعه دادگستری و ادارات و واحدهای قضایی وابسته به مجموعه قضایی استان ایلام با حضور رئیس کل دادگستری، دادستان مرکز استان، جمعی از مسئولین قضایی، کانون وکلای استان، مرکز وکلای دادگستری استان و با همکاری سازمان بسیج حقوقدانان استان ایلام به تعداد ۱۲ مورد میز خدمت و مشاوره های حقوقی و قضایی رایگان راس ساعت ۱۱ در محل مصلای نماز جمعه شهرستان ایلام برگزار شد و خدمات اداری، مشاوره های حقوقی و قضایی رایگان به عموم مردم و مراجعین ارائه گردید.
@hoghoghyaran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷
وحدت کلمه، زبان مشترک جانها
#حقوق_یاران
@hoghoghyaran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این چهل ثانیه خودش یک ترم درس حفاظت اطلاعاته :)
#دهه_فجر
#لبیک_یا_خامنه_ای
#حقوق_یاران
┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄
@hoghoghyaran
┄┅═✧❁🌷💠🌷❁✧═┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به مناسبت روز مرد یادی کنیم از مردهایی که جز خدا کسی رو ندارن و کسی ازشون یاد نمیکنه جز دم انتخابات...
مردهایی که نتونستن پدر و همسربشن
🇮🇷#جهاد_تبیین🇮🇷
🇮🇷#حقوق_یاران🇮🇷
@hoghoghyaran
🖋 #دومینوی_انقلاب_اقتصادی
🔹 در فقه شیعه اگر ترک مستحبی یا انجام مکروهی به شکل اضطرار و اجبار «صورت اجتماعی» بگیرد، استحباب به واجب و کراهت به حرمت تبدیل میشود! (بخوانید)
مثلاً اگر اذان گفتن که یک امر مستحب است در یک جامعه ترک شود و هیچ کس اذان نگوید بر حاکم شرع واجب میشود که این امر شرعی را احیا کند ولو اینکه به کسی اجرتی بدهد تا اذان بگوید. (مسالک الافهام ج2ص373/تقریر بحث سید البروجردی ج2ص14)
🔹 همینطور است اگر یک مکروهی در سطح جامعه فراگیر شود به گونهای که مردم نتوانند از آن فرار کنند و مجبور به انجام آن باشند. در اینجا #ساختاری که باعث شده چنین اتفاقی بیفتد محل اشکال است و حاکم باید این ساختار را تغییر دهد.
نمونه بارز این مسأله، اجیر شدن ١١ میلیون کارگر در کشور ها و اجیر شدن میلیاردها نفر در دنیاست.
ساختار اقتصادیِ سرمایهداری اساسش بر همین امر مکروه شکل گرفته است؛ مزدوری و اجیریِ تعداد زیادی از مردم، برای عدهای اندک از صاحبان سرمایه!
در حقیقت اجیر شدن که یک امر مکروه است به خاطر وجود این ساختار، تبدیل میشود به یک امر ضروری برای مردم! (مطالعه بیشتر)
❓ اما این ساختار چگونه این اتفاق را رقم میزند؟
#پاسخ:
1⃣#ابزارتولیدوکسب_وکار (پول، دانش، زمین) در اختیار تعداد اندکی از افراد قرار میگیرد و طبیعی است که بدون ابزار تولید، حق کسب و کار از دیگران سلب میشود!
2⃣#وقتی_تعداد_کسانیکه_صاحب #سرمایه برای راهاندازی یک کسب و کار نیستند، زیاد میشود و عرضهی نیروی کار نسبت به تقاضای آن بسیار بیشتر است، کارگران در رقابت برای تصاحب همان تعداد محدود شغل میافتند.
3⃣#رقابت در عرضهی نیروی کار زیاد میشود و صاحبان سرمایه میتوانند دستمزد را آنقدر پایین بیاورند که فرد اجیر شده روی مرز مرگ و زندگی بایستد و کار کند!
4⃣#دانشگاه و تمام ساختار تولید دانش، در خدمتِ بالابردن بهرهوری چنین ساختاری قرار میگیرد و کمکم تمام کوچکمقیاسها و سرمایههای خرد به علت عقب ماندن در عرصه علم و فنآوری نابود میشوند!
5⃣#نهادهای_پولی_و_مالی در خدمت ساختار تولید انبوه قرار میگیرد و تمام سرمایههای خرد مردم را جمع کرده و در مسیر تداول ثروت قرار میدهد! بورس و بانک و بیمه و ... کارکرد اصلیشان همین گردش ثروت در دست اغنیاست که مورد نهی خداوند در قرآن کریم است. (لکی لایکون دولۀ بین الاغنیاء منکم)
6⃣#منابع_طبیعی از جمله زمین و معادن و ... در اختیار صاحبان ثروت قرار میگیرد و مردم عادی از این منابع تقریبا هیچ سهمی ندارند. علت این تبعیض را عدم توانایی مردم برای تولید انبوه ذکر میکنند.
7⃣#تبعیض_بسیار_زیاددرپرداخت #حقوق_مدیران_وکارمندان_دولت بخشی از صاحبان ثروت همان صاحبان قدرت هستند که در شروع چرخه تولید نابرابری ایستادهاند.
8⃣ #نظام_انحصارات:
هر گونه انحصاری که به صورت قانونی و یا به شکل نهادی در اقتصاد ایجاد میشود.
از حق مالکیت فکری گرفته تا ساختار مجوزدهی و دخالت رسانهها در جهتدهی تمایلات و تقاضاهای مردم.
🔹 مجموع عوامل بالا ساختاری را پدید میآورد که مردم (بیش از نیمی از نیروی کار کشور) اجیر دیگران شوند و قادر به چرخاندن زندگی خود بدون مزدوری سرمایهداران نباشند.
✍حسین عباسیفر
(بخشی از یادداشت، بدون داوری جهت استحضار و طرح مسأله تقدیم گردید)
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته
زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسئوولانه
🇮🇷#حکمرانی_مسئوولانه
🇮🇷#حقوق_یاران🇮🇷
@hoghoghyaran