هو
اثرِ گشایش اندرون و علامتش که پیدا شود دو چیز است: حُسن خلق و حُسن سخاوت، و هر دو تصرّف الهی است در بنده. [هر طالبی که] انشراح دل یابد و دلش گشاده گردد دستش نیز گشاده گردد، «وَمِمّا رَزَقناهُم يُنفِقونَ»، و گشایش دست از گشایش دل است.
• شیخ صفی الدین اردبیلی قدسسره
• کوی طریقت، مرحوم استاد صمد موحد، ص۱۲۲
° ورودی بقعهی جنت نشان شیخ صفی
@zonnoun
حکایت می آورند که حق تعالی می فرماید که:
ای بندهء من!
حاجت تو را در حالت دعا و ناله زود برآوردمی، اما در اجابت جهت آن تاخیر می افتد تا بسیار بنالی که آواز و نالهء تو مرا خوش می آید.
مثلاً، دو گدا بر در شخصی آمدند؛ یکی مطلوب و محبوب است و آن دیگر بسیار مبغوض است.
خداوندِ خانه گوید به غلام که زود، بی تٵخیر، به آن مبغوض نان پاره بده تا از در ما زود آواره شود؛
و آن دیگر را که محبوب است وعده دهد که هنوز نان نپخته اند، صبر کن تا نان برسد.
#فیه_ما_فیه
#مولانا
#معرفت
«عالم، همواره در غیب است و هرگز ظاهر نشده است و حق تعالى همیشه ظاهر است و هرگز غایب نشده است پس آنچه در دار تحقق و وجود و در محفل غیب و شهود است، چه در ظاهر و چه در باطن، چه در اوّل و چه در آخر، هر چه هست، همه حقّ است و به جز او همه بافته وهم و ساخته خیال است».
#محی_الدین_ابن_عربی
مدتی گرد خانه طواف میکردم چون به حق رسیدم خانه را دیدم ....
که گرد من طواف میکرد
#بایزید_بسطامی
... دریغا دانی که چرا این همه پرده ها و حجابها در راه نهادند؟ از بهر آنکه تا عشاق روز بروز دیدۀ وی پخته گردد، تا طاقت بار کشیدن لقاءاللّه آرد بی حجابی.
ای عزیز!
جمال لیلی را دانه ای دان بر دامی نهاده؛ چه دانی که دام چیست؟
صیاد ازل چون خواست که از نهاد مجنون، مرکبی سازد از آن عشق خود؛ که او را استعداد آن نبود که بدام جمال عشق ازل افتد که آنگاه به تابشی از آن هلاک شدی، بفرمود تا عشق لیلی را یک چندی از نهاد مجنون مرکبی ساختند؛ تاپختۀ عشق لیلی شود، آنگاه بارکشیدن عشق الله را قبول تواند کردن ...
عین القضات همدانی
#همدانی
#معرفت
#عشق
تصوف به جمله"اداب" است
که هر وقتی ادبی
و هر مقامی ادبی
و "حالی" را ادبی بود
که هر که ملازمت اداب اوقات کند
به درجت مردان رسد
و هر که اداب ضایع کند
او دور باشد از پندار به نزدیکی
ومردود باشدازگمان بردن به حق.
#کشف_المحجوب
#معرفت