eitaa logo
پیر طریقت
1.3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
726 ویدیو
48 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هو نتوان یافت دلی خوش به جهان ای کاکو!
هو گردان به هوای یار چون گردونیم ایزد داند در این هوا ما چونیم ما خیره که عاقلان چرا هوشیارند آنان حیران که ما چرا مجنونیم در این مسیر همه چیز عاقلانه و دو دو تا چهارتا نیست...
هو در وقت نماز شام به در صومعة او ( ) بگذشت و قامت نماز شام گفته بود و در نماز ایستاده. حسن درآمد. حبیب الحمد را الهمد می‌خواند. گفت: نماز در پی او درست نیست. بدو اقتدا نکرد و خود بانگ نماز بگزارد. چون شب درآمد، بخفت. حق را تبارک و تعالی بخواب دید. گفت: ای بارخدای! رضای تو در چه چیز است؟ گفت: یا حسن! رضای من دریافته بودی، قدرش ندانستی. گفت: بارخدایا! آن چه بود؟ گفت: اگر تو نماز کردی از پس حبیب، رضای ما دریافته بودی و این نماز بهتر از جمله نماز عمرتو خواست بود. اما تو را سقم عبارت از صحت نیت بازداشت. بسی تفاوت است از زبان راست کردن تا دل. @solokeyar
هو به یقين بدان که بیشتر آدمیان صورت آدمی دارند و معنی آدمی ندارند، و به حقیقت خر و گاو و گرگ و پلنگ و مار وکژدم اند و باید که ترا هیچ شک نباشد که چنين است. در هر شهری چند کسی باشند که صورت و معنی آدمی دارند و باقی همه صورت دارند و معنی ندارند. انسان کامل @solokeyar
هو هر که دوست دارد که دل او متواضع شود، گو: در صحبت صالحان باش و خدمت ایشان را ملازمت کن‌و روشنی تن ها به خدمت است و روشنی جانها به استقامت‌و خلاص در تقوای محض است و تصوف همه ادب است. @solokeyar
هو کیمیا را شنیده‌ای؟ آیا کیمیایی گرانبهاتر از عمر هست! یک نَفَس، مَهر وصال جاوید و سعادت ابد است‌. همت را یک نَفَس جمع کن، تمام زمین تو راست! @solokeyar
هو ✨ می‌گفت: خدا بدون اسم، و نافی همه اسم‌هاست؛ هرگز نامی به او داده نشده است. حتی «رب» و «خدا» و «اله»، نیز اَسمایی هستند که نوعی ارتباط بین خلق و خالق را می‌رسانند و در ساحتی که خلقی در کار نیست، چنین اَسمایی نیز تحقق ندارند. به تعبیر اکهارت، این مخلوقات هستند که اَسماء را به خدا می‌دهند؛ ولی او فی نفسه، ذاتی است بی‌اسم. نیز در تعبیری زیبا بیان می‌دارد: هنگامی که به مُحبّ گفته می‌شود که اسمت چیست؟ می‌گوید : از محبوب من بپرس! هرچه او مرا بنامد، همان اسم من است. من از خود اسمی ندارم؛ من همان مجهولی هستم که هیچ‌گاه معروف نمی‌شود. مُحبّ، خداست که اسمی ندارد که دال بر ذاتش باشد. این بنده است که محبوب او بوده و نظر به اثری که در خود می‌یابد، او را به آثارش نام می‌دهد. پس حقّ آن اسمی که بنده به او می‌دهد، می‌پذیرد. # کاکایی وجود به روایت# ابن‌عربی # اکهارت https://t.me/Analhaghhoo
هو گر سر دنیا نداری تاجدار عالمی گر به‌دل بیرونی از عالم سوار عالمی از پریشان‌خاطری در راهِ سیل افتاده‌ای گر کنی گردآوری خود را حصار عالمی از سیه‌کاری نهان از توست اسرار جهان گر بپردازی به خود آیینه‌دار عالمی چون صدف دریوزه گوهر ز نیسان میکنی غافلی از خود که بحر بیکنار عالمی کاروانسالار گردون است روح پاک تو زین تن حیوان صفت در زیر بار عالمی نغمه شوخی ندارد چون تو قانونِ فلک پرده ساز و پرده سوز و پرده دار عالمی گر توانی بر لب خود مهر خاموشی زدن بی سخن همچون سلیمان مهردار عالمی پای در دامن کش، از سنگ ملامت سرمپیچ شُکر این معنی که نخل میوه دار عالمی میتوان بر تُوسن گردون به همت شد سوار از چه سرگردان درین مشت غبار عالمی؟ گنج قدسی، در خراب آباد دنیا مانده‌ای آب دریایی، ولی در جویبار عالمی همچو بوی گل که در آغوش گل از گل جداست هم برون از عالمی، هم در کنار عالمی فکر بیحاصل ترا مغلوب غم ها کرده است ورنه از تدبیر صائب غمگسار عالمی   - صائب تبریزی @zonnoun
هو در بیان تصوّف که پایه آن بر چیست تو را به تقوى و طاعت حق و لزوم حفظ ظاهر شرع و سلامت صدر و سخاوت باطن و گشادگی چهره و بذل احسان و صدقه و ترک اذیّت و فقر و نگه‌داشتِ حرمت اولیاء و معاشرت برادران دینی و خیرخواهیِ کوچکتران و بزرگتران و ترک دشمنی و سازگاری و مدارا با عموم و تحمّل آزار دیگران و عادت به ایثار و معاشرت و پرهیز از ذخیره کردن ثروت و ترک هم‌نشینی با اشخاص ناصالح و معاونت و یاری در دین و دنیا [سفارش می‌کنم] و حقیقت فخر این است که نزد امثال آنها فخر نکنی، و حقیقت بی نیازی این است که از امثال خود بی نیاز باشی، و تصوّف از قیل و قال و بحث و جدال حاصل نشود، بلکه از گرسنگی و تنهایی و خلوت گزیدن و دست کشیدن از عاداتِ مألوف و کارهای پسندیده حاصل شود. با فقیر به علم ابتدا مکن بلکه به‌ملایمت و ملاطفت برخورد کن، زیرا علم او را می ترساند. اما لطف و ملایمت او را انس میدهد، و به‌تو نزدیک کند. و تصوف بر هشت خصلت پایه گذاری شده است: • سخاوت و بخشندگی از حضرت ابراهیم (ع) • رضا به قضا از حضرت اسحاق (ع) • صبر و بردباری از حضرت ایوب (ع) • اشارت و رمز و راز از حضرت زکریا (ع) • غربت از حضرت یحیی (ع) • پشمینه پوشی از حضرت موسیٰ (ع) • سیاحت و دل نبستن به دنیا از حضرت عیسی (ع) • فقر از سرور و پیغمبر ما حضرت محمد (ص) درود و سلام خدا بر او و برادرانش از پیغمبرانِ مرسل و نامرسل و بر اولاد و اصحاب او باد، آمین. فتوح الغیب - مقاله ۷۵ شیخ عبدالقادر گیلانی https://t.me/zonnoun/1428 @zonnoun
هو می و میخانه مست و می‌کشان مست زمین مست و زمان مست، آسمان مست نسیم از حلقه زلف تو بگذشت چمن شد مست و باغ و باغبان مست تا زدم یک جرعه می از چشم مستت تا گرفتم جام مدهوشی ز دستت شد زمین مست، آسمان مست، بلبلان نغمه‌خوان مست باغ مست و باغبان مست تو زمزمه چنگ و عود منی نغمه خفته در تار و پود منی تو باده و جام و سبوی منی مایه هستی و های‌وهوی منی گرچه مست مستم، نه می پرستم به هردوجهان مست عشق تو هستم تا من چشم مست تو دیدم ز ساغر عشقت دو جرعه چشیدم شد زمین مست، آسمان مست بلبلان نغمه‌خوان مست باغ مست و باغبان مست بیژن ترقی   @amirsorayan
هو به قومی مبتلا شدیم که فکر می‌کنند خدا جز آنها، کس دیگری را هدایت نکرده است... !! ✍️ شیخ‌الرئیس ابن‌سینا @amirsorayan
هو ابو علی سینا می گوید روزی مریضی به من مراجعه کرد که اطباء گفته بودند کمتر از چند هفته تا پایان عمر او بیشتر باقی نمانده است، معاینه من نیز این نظر را تایید می کرد . اما به او گفتم تو را درمان می کنم و داروی معجزه آسایی به تو خواهم داد. مدتی در مورد بهبودی او بعد از دارو صحبت کردم و بر روی ذهن و روان او بشدت کار کردم ،تا فرد یقین پیدا کند به طور قطع بعد از دارو شفا پیدا خواهد کرد. در مقابل او آب را با چندین ماده رنگی خوراکی مخلوط می کردم و حسابی هم می زدم ، برخی را آسیاب می کرد و برخی مواقع به پشت پرده می رفتم و صدای همزدن و مخلوط کردن مواد را در می آوردم، و بلحاظ سمعی و بصری ذهن طرف را آماده می کردم و دارو و دستور مصرف دارو را به او دادم و تاکید کردم بعد از مصرف دارو شفا پیدا خواهد کرد. در حالی که آن دارو معجزه آسا جز آب و چند ماده رنگی چیزی نبود و طبق منطق علمی و پزشکی باتوجه به پیشروی بیماری، باید فرد بعد از یک ماه جان خود را از دست می داد. بعد از گذشت چند ماه فرد بیمار به من مراجعه کرد و از داروی معجزه آسای من گفت که بعد از دو روز اثر خود را نشان داد و هر روز بهتر از روز قبل می شد تا به طور کامل بهبود یافت.