هو
🔅تمجید مقدس اردبیلی از صوفیه «۱»
✍ محقق و مقدس اردبیلی از بزرگترین علما و فقهای شیعه در قرن دهم میباشد که مخالفان عرفان با انتساب احادیث جعلی به وی در صدد اثبات مخالفت او با عرفان اند. درحالی که با مراجعه به آثار ایشان سیل عظیمی از آثار و عقائد عرفانی از ایشان قابل مشاهده است.
🔻بعنوان نمونه ایشان در کتاب اصول دین خویش در اثبات امامت اهل بیت علیهم السلام بزرگان صوفیه را از اصحاب و مراودان اهل بیت علیهم السلام میشمارند:
🖋چه ایشان(اهل بیت) جماعتی اند که مردمان متفق بودند بر افضلیت ایشان بر همه عالمیان تا آنکه #بایزید_بسطامی سقای در حضرت امام جعفر صادق علیه السلام بود و #معروف_کرخی دربان حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام
📗اصول دین ، مقدس اردبیلی ، ص ۱۴۰ ، ۱۴۱
🔻همچنین در چند صفحه بعد همه فرق صوفیه را منسوب به حضرت امیرالمومنین علیه السلام دانسته و تصوف را علم #تصفیهباطن معرفی میکنند:
🖋دیگر آنکه جمیع فرق منسوبند به آن حضرت در اصول کلامی و فروع فقهی و همچنین متصوفه در تصفیه علم باطنی به واسطه آنکه سلسله مشایخ به او منتهی میشود
📗اصول دین ، مقدس اردبیلی ، ص ۱۴۴
✅اگر واقعا مقدس اردبیلی مخالف با جریان عرفان و تصوف بودهاست چگونه این همه تمجید از بزرگان صوفیه میکند و فضیلت و اثبات امامت اهل بیت علیهم السلام را بوسیله آنان اثبات میکند🤔
#حدیقه_الشیعه
#عرفان_اسلامی
#صوفیه
#تصوف
#عرفان
هو
وی [شیخ علاءالدوله سمنانی] گفته است: جمله انبیا برای آن آمدهاند تا چشم خلق را بگشایند به عیب خود و کمال حقّ، و به عجز خود و قدرت حقّ، و به ظلم خود و عدل حقّ، و به جهل خود و علم حقّ، و به مذلّت خود و عزّت حقّ، و به بندگی خود و خداوندی حقّ، و به فقر خود و غنای حقّ، و تقصیر خود و نعمتهای حقّ، و به فنای خود و بقای حقّ، و هم بر این قیاس.
نیز شیخ برای آن است که چشم مریدان را به این معانی بگشاید. پس هر چند مرید در اثبات خود و کمال خود بیش کوشد یا عملی کند تا کمال او ظاهر شود، شیخ از وی بیشتر رنجد، چه شیخ این همه رنج از برای آن میکشد تا چشم کمالبینِ نفس او را بدوزد و چشمی که کمال حقّ بیند بگشاید، و او هر لحظه در کمال خود چشم دیگر میگشاید، پس در ضَیعَت (ضایع کردن) رنج شیخ میکوشد در حق خویش.
درویش میباید که در کمین نفس باشد تا هر چشمی که به کمال خود میگشاید حالی آن را میبندد، و اگر نه چنین کند تا او را خبر شود نفس از هر سر مویی چشمی به دیدن کمال خود بگشاید و از دیدن کمال حقّ کور گرداند، که خاصیّت نفس این است.
نفحاتالانس من حضراتالقدس
شیخ عبدالرحمن جامی
@yarekhaksar
هو
عالِم هر بامداد برخیزد، طلب زیادتی علم کند و زاهد طلب زیادتی زهد کند و ابوالحسن در بند آن بُوَد که سُروری به دل برادری رساند.
شیخ ابوالحسن خرقانی
هو
با تعمق درونی در مراقبه، ملکوت خداوند را خواهید یافت.
او در درون شماست؛
خداوند در درون شماست.
قدرت اوست که ضامن توانایی شما در حرف زدن، حرکت کردن و حس کردن است.
بدون او قادر به هیچچیز نیستید.
اگرچه او فراسوی همهچیز است،
اما ذاتی و درونی است و میتوان با او در درون خود یگانه گشت.
اگر گرد و غبار بیقراری را از آینه سکون درونی بزدایید،
بازتابش را در آنجا خواهید یافت...
#پاراماهانسا_یوگاناندا
🍃🌸https://t.me/Analhaghhoo
هو
﷽
موسی عليهالسلام مناجات كرد
و گفت :
الهی...
در آفریدنم چه حكمت بود؟!
خدای تعالى فرمود:
حكمت آفرینش تو
مشاهده من بود از آینه روحت
و دوستی من در دلت
دل تو خلوتِ محبّت اوست
جانت آیینهدارِ طلعت اوست
آینه پاک دار و دل خالى
كه نظرگاه خاصِ حضرت اوست
رساله ايجاديه
شاهنعمتاللهولی
هو
شخصی اویس قرنی را
در کشور یمن دید و گفت:
با آنکه حبیب خدا بوی محبت تو را
در مدینه استشمام فرمود،
چطور از فیض حضورش محروم ماندهای؟
فرمود:
محب را از محبوب خود جدا مدان،
و بُعد ظاهر را حاجب قرب معنوی مپندار. توئی که پیامبر را درک کردی،
هیچ میدانی کدام دندان پیامبر شکسته شد؟
گفت: نه.
فرمود: دندان ثنایش شکسته شد.
چون همان روز که دندان پیامبر شکست،
دندان ثنای من درد کرد و بیافتاد.
▪︎اویسقرنی
هو
فضیل [عیاض] گفت:
تواضع آن است که حق قبول کنی،
از هر که باشد؛ اگر همه کودک،
و اگر جاهلترین خلق باشد.
امام محمد غزالی
کیمیای سعادت
هو
پیر طریقت گفت:
خواهندگان از او بر درِ او بسیارند
و خواهندگانِ «او» کم..!
گویندگان از دردِ بی دردِ او بسیارند
و صاحب درد کم..!
#تفسیرکشفالاسرار
«فتوّت» به جوانمردی و آزادگی زیستن است،
با خلق و با حقّ و با خود..!
#خواجهعبداللهانصاری