eitaa logo
پیر طریقت
1.3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
739 ویدیو
48 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
عن ابی عبدالله علیه السلام: جَزَى الله الْمَعْرُوفَ إِذَا لَمْ يَكُنْ يُبْدَأُ عَنْ مَسْأَلَةٍ فَأَمَّا إِذَا أَتَاكَ أَخُوكَ فِي حَاجَةٍ كَادَ يُرَى‏ دَمُهُ‏ فِي وَجْهِهِ مُخَاطِراً لَا يَدْرِي أَ تُعْطِيهِ أَمْ تَمْنَعُهُ فَوَ الله ثُمَّ وَ الله لَوْ خَرَجْتَ لَهُ مِنْ جَمِيعِ مَا تَمَلَّكْتَهُ مَا كَافَيْتَه‏. ✨امام صادق علیه‌السلام فرمودند: خداوند به کار خیر و گره‌گشایی در کار مردم، زمانی پاداش می‌دهد که بدون درخواست نیازمند و اظهار حاجتش صورت گیرد. ولی اگر برادر دینی‌‌ات از تو درخواستی کند در حالی‌که صورتش از شرمندگی سرخ شده و نمی‌داند که آیا نیازش را برآورده می‌کنی یا نه؟ پس به خدا قسم و باز به خدا قسم، اگر تمام دارایی‌ات را به او ببخشی، جبران شرمساری او را نمی‌کند! منبع: الاختصاص شیخ مفید ج ۱ ص ۱۱۲
عَنْ مُعَلَّی بْنِ خُنَیْسٍ، قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللّهِ علیه السلام عَنْ حَقِّ الْمُوءْمِنِ، فَقَالَ: «سَبْعُونَ حَقّاً لاَ أُخْبِرُکَ إِلاَّ بِسَبْعَةٍ ؛ فَإِنِّی عَلَیْکَ مُشْفِقٌ أَخْشی أَلاَّ تَحْتَمِلَ». فَقُلْتُ: بَلی إِنْ شَاءَ اللّهُ. فَقَالَ: «لاَ تَشْبَعُ وَ یَجُوعُ، وَلاَ تَکْتَسِی وَیَعْری، وَ تَکُونُ دَلِیلَهُ وَقَمِیصَهُ الَّذِی یَلْبَسُهُ، وَلِسَانَهُ الَّذِی یَتَکَلَّمُ بِهِ، وَتُحِبُّ لَهُ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِکَ، وَإِنْ کَانَتْ لَکَ جَارِیَةٌ بَعَثْتَهَا لِتُمَهِّدَ فِرَاشَهُ، وَتَسْعی فِی حَوَائِجِهِ بِاللَّیْلِ وَالنَّهَارِ، فَإِذَا فَعَلْتَ ذلِکَ وَصَلْتَ وَلاَیَتَکَ بِوَلاَیَتِنَا، وَوَلاَیَتَنَا بِوَلاَیَةِ اللّهِ عَزَّ وَجَلَّ». مُعَلّى بن خُنَيس گوید: از امام صادق عليه السلام درباره حقّ مؤمن سؤال كردم؟ ✨حضرت فرمود: حقّ مؤمن بر مؤمن هفتاد حقّ است، كه من تنها هفت حقّ را برايت مى گويم، و من مى هراسم كه تاب نياورى! گفتم: ان شاء الله تاب مى آورم ، فرمود: تا او گرسنه است تو سير نخورى، تا او برهنه است تو نپوشى، راهنماى او باشى و لباس او باشى كه(عیوب) او را بپوشد و زبان او باشى كه بدان سخن گويد، و هر چه براى خود دوست دارى براى او دوست بدارى و اگر كنيزى در اختيار دارى براى او بفرستی تا فرش و بسترش را مرتب کند، دیگر اینکه شب و روز سعى در برآوردن حوائج او نمایی، وقتى اين چنين كردى به ولايت ما كه همان ولايت خداوند است نائل مى شوى. کافی(لِلکلینی) ج ۲ ص ۱۷۴
هو قال امیرالمؤمنین علی: التصوُّف أربعَةُ أحرُف تاء و صاد و واو و فاء التا: ترک و توبة و تُقاء الصاد: صبر و صدق و صفاء الواو: وُدٌّ و وفاء و وِرد الفا: فَرد و فَناء و فقر و محققین چنین شرح کرده‌اند که «المتصوف» یعنی آن کس که مسمی به تصوف است. و این اسم چهار حرف است. هر حرفی از آن مشتمل بر سه وصف که مجموع دوازده وصف می‌شود. پس شخصی مسمی به این اسم بدین صفات دوازده‌گانه باید متصف باشد تا موضوعٌ‌ له این لفظ تواند بود و اگر نباشد اطلاق این لفظ بر او مجاز. و ترتیب اوصاف و تحصیل آن که اول ترک هوا و توبه نمودن و رجوع کردن از معاصی و تحصیل مرتبهٔ تقوی است پس هر مرتبه موصوف است به حصول مرتبهٔ ما قبل تا سه مرتبهٔ اول حاصل نشود، داخل در مراتب ثانیه نمی‌شود. این موافق است با آیه إِنْ أَوْلِياؤُهُ إِلَّا الْمُتَّقُون زیرا که صبر و صدق و صفا از اخلاق حمیده و اوصاف اولیاست و این مرتبهٔ ثانیه، ادنی از مرتبهٔ ولایت و معرفت است و مسمی است به عین‌الیقین و اول ظهور آثار ولایت و تصرف است و مرتبه چهارم که فرد و فقر و فناست، مرتبهٔ ثالث از ولایت و معرفت است و آن مرتبه مسمی به حق‌الیقین است. ریاض العارفین رضاقلی‌خان هدایت @zonnoun
هدایت شده از علامه حسن زاده آملی
📝نگرش وحدتی عارف به موجودات تلمیذ: در خصوص فرازی دیگر از کلام ابو محمد رویم سوال شد که میگوید ((التصوف ترک التافضل بین الشیئین)) استادعلامه طباطبایی:عارف باید هنگام نظر کردن به موجودات،به حساب اینکه همه آفریده حق اند،فضیلتی میان آنها قائل نشود و گویا می خواهد بگوید با نظر وحدت به آنها نگاه کند 📚ثمرات حیات جلد 1 جلسه شصت و یکم ص ۲۸۵ @alamehasanzadeamoli
هدایت شده از آزمایشی
📌دین فقط نماز و روزه نیست. دین، انسانیت و اخلاق و گشاده‌رویی است. مشکل ما این است که به لحاظ اعمال عبادی[ظاهر دین]، مومن هستیم ولی از حیث اخلاق[باطن دین]، کافریم. @tabeshe_agahi
هو چهل قاعده از قاعده هشتم : هیچگاه نامید نشو اگر همه درها به رویت بسته شوند، سرانجام او کوره راهی مخفی را که از همه پنهان مانده به رویت باز میکند، حتی اگر هم‌اکنون قادر به دیدنش نباشی. @doaejabat www.Duaotaviz.blog.ir
هو قاعده یازدهم:  قابله می داند که زایمان بی درد نمی شود. برای آنکه “تو”یی نو و تازه از تو ظهور کند باید برای تحمل سختی ها و دردها آماده باشی. چهل قاعده از @doaejabat
هو معصوم بودن انبیای الهی و محفوظ بودن اولیای الهی: 🔹«مدار طریقت صوفیه بر سجده قلبی است، وقتی برای انسان حال مشاهده ی عین حاصل گشت، در آن هنگام کامل گشته و معرفت و عصمتش نیز کامل شده است، بنابراین شیطان را بر او راهی نیست. و این عصمت و نگاهداشت را درباره ولی «حفظ» می نامند و درباره پیامبر و رسول «عصمت» می نامند تا فرق بین نبی و ولی از روی ادب اولیاء با انبیاء و رسولان، واقع و مشخص شود.» (شیخ محیی الدین ابن عربی) 📚 ترجمه از باب 69 @IbnAarabi
هو مرا اگر هزار برنجانند هیچ جز قوی‌تر نشوم و جز عظیم‌تر نشوم.
هو ای درویش، در بند آن مباش که علم و حکمت بسیار خوانی و خود را عالم و حکیم نام نهی. و در بند آن مباش که طاعت و عبادت بسیار کنی و خود را عابد و شیخ نام کنی، که اینها بلا و عذاب سخت است. از علم و حکمت به قدر ضرورت کفایت کن و آنچه نافع است بدست آر و از طاعت و عبادت به قدر ضرورت بسنده کن و آنچه مالابدّ است بجای آر. و در بند آن باش که بعد از شناخت خدای تعالی طهارت نفس حاصل کنی و بی‌آزار شوی و راحت‌رسان که نجات آدمی در این است. - شیخ عزیزالدّین نسفی انسان کامل