eitaa logo
پیر طریقت
1.3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
739 ویدیو
48 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هو هر چند روشنائی و بینائی زیادت گردد ظهور جمال بر عاشق زیادت گردد و هرچند معشوق جمال بیش عرضه کند، عشق و محبت بر عاشق غالب‌تر آید زیرا که غلبهٔ عشق بحسب غلبهٔ ظهور جمال است و هرچند عشق غالب‌تر آید جمال خوب‌تر نماید زیرا که نمایش جمال بقدر فزایش عشق است و هرچند جمال خوب‌تر و کامل‌تر نماید بیگانگی معشوق از عاشق و امتیاز محبوب از محب بیشتر بود و هرچند عزت معشوق بیشتر نماید نقصان و ذلت عاشق بیشتر شود و بیگانگی و امتیاز میان افزون گردد تا غایتی که عاشق از جفای معشوق در پناه عشق و وحدت وی می‌گریزد و بشهود وحدت متحقق می‌گردد.... ▪︎اشعة‌اللمعات ▪︎عبدالرحمن‌جامی
هو قبض و بسط عرفانی سالک در بسط به حق متعال و در قبض به عیوب خود توجه پیدا می‌کند. قبض ( گرفتگی روحی ) به سالک دست می‌دهد تا او متواضع و سر شکسته شود. بسط می‌آید تا او اوج گیرد و از سر کون و مکان برخیزد. قبض برای بروز و ظهور آثار نفس است که سالک بدان‌ها توجه پیدا کند و در صدد تزکیه برآید. بسط برای افناء نفس است بدین معنی که حدود سیر و صعود خود را ببیند. "قبض و بسط" سالک را به مقام شامخ انسانیت آشنا و به کمال مطلوب می‌رساند. خداوند متعال وقتی بخواهد بنده‌ای را به کمال برساند و به خود نزدیک سازد، او را در قبض و بسط سیر می‌دهد. نهایت قبض و بسط وصول به حق و برگشت به اوست عزّ اسمه. این آیه شریفه نیز از همین معنی حکایت می‌کند : « و الله يقبض و يبسط و إليه ترجعون » مقامات‌معنوی ترجمه و تفسیر منازل‌السائرین خواجه‌عبدالله‌انصاری
هو آخر این تن اسب توست و این عالم آخور اوست و غذای اسب غذای سوار نباشد. او را به سر خود خواب و خوریست و تنعمّیست، اما سبب آن که حیوانی و بهیمی بر تو غالب شده است تو بر سر اسب در آخور اسبان مانده‌ای و در صف شاهان و امیران عالم بقا مقام نداری. دلت آنجاست اما چون تن غالب است حکم تن گرفته‌ای و اسیر او مانده‌ای. فیه مافیه؛ 📚
هو اگر ميخواهی به پرواز در آيی، بايد آنچه تو را به پايين میكشد، رها كنی... 🦋 @Analhaghhoo
هو الهی! خواندی تاخیر کردم. فرمودی، تقصیر کردم. عمر خود بر باد کردم و بر تن خود بیداد کردم. اگر گوییم ثنای تو گوییم. اگر جوییم رضای تو جوییم.‎ الهی! گفتی کریمم، امید بدان تمام است. تا کرم تو در میان است، نا امیدی حرام است.   @sufismlibrary
هو گر آن قدح روشن جانست نهان از تن پنهان نتوان کردن مستی و خرابی را
هو چهل اسم از اسماء باری تعالی است که هیچکس از بنی آدم نباشد که بدان محتاج نباشد و جمله ارواح و اجسام از ملائکه و جن و انس و نجوم و سیارات و اهل زمین و هوش و طیور و هرچه خدای آفریده است همه فرمانبردار آین اسماء اند و شیخ هرگز این اسماء از خود جدا نکرد و پیوسته در خواندن آن مواظبت نمود و چندین عجایب و قرایب از قوت این اسماء به خلوت بدید. میرداماد کبیر ادریسی
هو َ ای سخت‌کمانِ سُست‌پیمان این بود وفایِ عهدِ اصحاب؟ ▪︎سعدی‌علیه‌الرحمه
هو ولذتی نبود مگرشعور به کمال حاصل ازآن جهت که کمالی است و برای او حاصل است و بنابراین آن کس که ازحصول کمال غافل بود لذت نبرد و هرلذتی برای لذت برنده باندازه ی کمال حاصل برای او و ادراک او بود نسبت به کمال خود و در عالم چیزی کامل تر و زیباتر ازنورالانوار نبود و ظاهرترازاو هم به ذات خود و هم به غیر خود نبود پس لذت آورتر ازاو هم برای خود و هم برای غیر خود او نبود و او تنها عاشق ذات خود بود و لکن معشوق خود و هم غیر خود بود.... حکمت الاشراق
هو شادی حقیقی در شهود حق و حضور او دست می دهد نه در خوشی های سطحی. مولانا گوید: هر آن دل ها که بی تو شاد باشد چو خاشاکی میان باد باشد چو مرغ خانگی کز اوج پرد چو شاگردی که بی استاد باشد
هو نامرادی و مراد این جهان تابجنبی بگذرد در یک زمان هرچ آن در یک نفس می‌بگذرد عمر هم بی آن نفس می‌بگذرد
هو ناامید از درِ رحمت مشو ای باده‌پرست!