eitaa logo
پیر طریقت
1.3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
726 ویدیو
48 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هو حکایت فرمود که علی کهوکهری در مولتان بوده است. در بابِ کسی که او را دردی و عشقی نبودی اعتقادی نکردی، اگر چه آن کس زاهد و متعبد بودی. و گفتی: "فلان کس هیچ نیست، اشک ندارد!". سخنِ درست از زبانِ او بیرون نیامدی؛ عشق را اشک گفتی. هم بر نسبت این حروف فرمود که یحیی معاذ رازی گفته است رحمه الله علیه که یک ذرّه محبّت بِه از طاعت جمله آدمیان و پریان! مناسبِ این معنی فرمود که شیخ الاسلام فریدالدین قدس الله سره‌العزیز [گنج شکر] بارها هر کسی را گفتی خدای عز و جل تو را دردی دهاد! آن کس حیران ماندی که این چه دعاست، این ساعت معلوم می‌شود که آن چه دعا بود! فوائد الفؤاد (ملفوظات خواجه نظام‌الدین اولیاء) خواجه حسن دهلوی به کوشش محسن کیانی @yarekhaksar
هو و گفت: ندا می‌آید که "تو مایی و ما تو"، می‌گویم که"تو خداوندی و ما بنده‌ی عاجز". نوشته بر دریا از میراث عرفانی ابوالحسن خرقانی محمدرضا شفیعی کدکنی @yarekhaksar
هو بر لفظ بعضی از اکابر قوم رفته است که: "مرید، مرادِ شیخ است و شیخ، مرادِ مرید ." از آن روی که مرید، مرید است؛ علی‌الدوام و الاستمرار خود را بر عتبه‌ی مرادِ شیخ خاک‌صفت انداخته و شیخ او را در پای مراد و قدم ارادت قدم چون خاک می‌سپرد، تا وقتی که به صفت مرادی موصوف شود. اینجا مرید خاک کف مراد آید، اما بدان اعتبار که مرید، مراد است؛ شیخ بر سر کوی ارادت او در پای مراد او افتاده و مرید را بر اوصاف ارادت خویش می‌گذراند و در عالم عُلوی ترقّی می‌دهد. مکاتبات نورالدین اسفراینی با علاءالدوله سمنانی @yarekhaksar
هو نامه‌ای از شیخ سعدالدین حمویه به یکی از مریدان خود @yarekhaksar
هو جهودی حسن بصری را پرسید : شما ما را چه خوانید ؟ گفت : دشمن خدای ! گفت : خود را چه خوانید ؟ گفت : دوست خدای ! گفت : زنهار ' هم به نام غرّه نشوی که دی در خانه من پسری زاد و من او را خالد نام نهادم و خالد جاودانه باشد و او امروز بمرد !! نخشبی ! هم به نام غرّه مشو دوست با دوست این پیام کند عمل نیک کی تواند کرد ؟ آنکه او اکتفا به نام کند !
هو شمس به مولانا چه آموخت؟ شمس به او آموخت که خود را از قيد علم فقيهان برهاند. قیل و قال خاطر پریش طالب علمان را در درون خود خاموش سازد. دستاری را که سر در زیر آن دچار سودا می ‌گردد و استری را که سواری آن، چهار پایان زبان بسته را به دنبال وی می‌ کشاند از خود دور کند. اطوار زاهد مآبانه ‌یی را که او را در نزد فریفتگان نایب خدا، ولی خدا و وسیله ی اجرای مشیت و حکم خدا نشان می ‌دهد کنار بگذارد و مثل همه انسانهای دیگر خود را مخلوق خدا و تسلیم حکم او فرانماید. به او آموخت که تا او به پندار ناشی از قیل و قال مدرسه خویشتن را گزیده ی خدا، وسيله ی اجرای قهر و لطف خدا، و واصل به مرتبۀ نیابت والای او می‌ پندارد، این دعوی فضولانه او را از ورود به راه خدا باز می ‌دارد. به او آموخت که علم و حتی زهد و حال آمیخته به تظاهر و ریای اهل خانقاه حجاب اوست، و تا این حجاب تعلقات را نَدَرَد، ملاقات خدا که در کتاب وی از آن به لقای رب تعبير رفته است برایش ممکن نخواهد بود… دکتر عبدالحسین زرین کوب
هو  هرگاه آدمی به مرتبه عشق رسد همیشه معشوق در او حضور دارد و هیچ فراق و انقطاعی نیست : مجنون خواست که پیش لیلی نامه ای بنویسد . قلم در دست گرفت و این بیت گفت : خیال تو مقیم چشم است ، و نام تو از زبان خالی نیست و ذکر تو در صمیم جان جای دارد . پس نامه پیش کی نویسم؟!! چون تو در این محله میگردی ؟! قلم بشکست و نامه بدرید!
هو خلاف طریقت بود کِ اولیا تمنا کنند از خدا، جز خدا گر از دوست، چشمت بر احسانِ اوست تو در بندِ خویشی، نه در بندِ دوست! @CEEPORT🔥
🔹هو🔹 📝... برخی از محققان گفته اند: شریعت و طریقت و حقیقت اسمائی هستند که بر یک حقیقت؛ یعنی حقیقت شرع محمدی ص صادق می آیند ودارای اعتبارات مختلفه اند که به سبب همان اعتبارات از یکدیگر امتیاز پیدا می کنند، چه آن که هرگاه با دیده تحقیق بنگریم شریعت مانند بادامی است که مشتمل بر پوست ولُبّ و لُبّ اللُبّ ( مغز ) بوده، بنابراین شریعت را قشر و طریقت را لُبّ و حقیقت را لُبّ اللُبّ ومغز گویند وآن را باطن الباطن خوانند. 🔹 اکنون بادام مزبور هر سه قشر و لُبّ و لُبّ اللُبّ را داراست و بهترین نمونه این حقیقت ( صلوة ) است که مرتبه خدمت شریعت و قربت طریقت و وصلت حقیقت است و هر گاه به اسم صلوة توجه کنیم هرسه این مراتب را داراست. 🔹 برخی دیگر گویند شریعت عبادت و طریقت حضور و حقیقت مشاهده است . 📖 کشکول ساعدی (قدس سره) 💠 ☀️ 🆔 @safialishahi
✨هــــــ۱۴۱ـــــو✨ ✍..سالک اعتماد بر کرامات و خوارق عادات نکند ؛ چه به مکر و استدراج و سحر و شعبده خوارق ظاهر می شود ، و از کفره نیز خوارق حاصل می شود ؛ چه باعث بر خوارق ریاضت دادن نفس است ، و قلب به منزلهٔ آینه است ، بعد از ریاضت به هر سمتی که محاذی شود عکسِ در آن سمت در او حاصل می شود.. و همچنین است اطلاع بر مغیبات. بعضی را جن و شیاطین مطلع می سازند ، و بعضی از نفوس متصل می شود به عالم افلاک و صور کائنات را از آن جا مطلع می شود ، و بعضی دیگر به عالم مثال متصل می شود و از آن جا مطلع می شود. و خلاصه کلام این است که عرفا می گویند که " در این مراتب ، مؤمن و کافر شریک اند ، کمالی که مقصود است در این مراتب نیست ، بسا عارف که روحش خبری از کرامات ندارد و بسا صاحب کرامت که روحش خبری از عرفان ندارد. " 👤مولانا الحاج محمد جعفر کبودرآهنگی (مجذوب علیشاه همدانی) ره🌷 📚مرآة الحق صفحه ۲۶۷ 🆔 @safialishahi
هو دو  عقیده مشابه ازدو عارف و شاعر  "تنها آنان كه جرات نيستي و ترك تعلق را دارند می‌توانند جرئت ورود به  ساحت ربوبی را داشته باشند" ، فیلسوف و عارف و شاعر آلمانی __ "هيچ كس را تا نگردد او فنا / نيست ره در بارگاه كبريا"
هو خاک‌نشینان عشق بی مدد جبرئیل هر نفسی می‌کنند سیر سماوات را بر سر بازار عشق کس نخرد ای عزیز از تو به یک جو هزار کشف و کرامات را