🔻دیدار رییس کارگروه اجتماعی اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری استان مرکزی با مدیرکل اجتماعی استانداری و کارشناسان حوزه اجتماعی
🔸در این جلسه که روز پنجشنبه ۱۶ فروردین در محل دفتر مدیرکل برگزار گردید در ابتدا مسئول کارگروه ضمن تبریک عید نوروز و آرزوی قبولی طاعات به تشریح ساختار اندیشکده حکمرانی استان و کارگروه اجتماعی و اهداف و وظایف آن پرداخت.
🔸سپس دکتر باقری مدیرکل اجتماعی ضمن تشکر از حضور و پیگیریهای صورت گرفته سوالاتی مطرح و پس از ارایه نظر ایشان و سایر کارشناسان حوزه اجتماعی ضمن اعلام همکاری و تعامل همه جانبه مقرر شد اولین جلسه با حضور همه اعضا تشکیل و از ظرفیت نخبگانی و کارشناسی دفتر اجتماعی استانداری در جهت پیشبرد اهداف پژوهشکده استفاده شود.
🆔 @hokmrah
#مرکزی
🔻جلسه هماندیشی اعضاء علمی اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری استان زنجان با نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در محل دفتر دکتر مصطفی طاهری تشکیل شد.
🔸در این جلسه ابتدا دکتر حسنی دبیر اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری استان زنجان از اهداف و ماموریت این اندیشکده و ضرورت همکاری نمایندگان با این نهاد پژوهشی مجلس گزارش داد.
🔸وی گفت: اندیشکدههای حکمرانی و قانونگذاری که به ابتکار مجلس یازدهم برای کمک به نمایندگان در بررسی نظام مسائل استانی و حتی کشوری برای تصویب بهتر قوانین مورد نیاز و نظارت بهتر بر امور تشکیل شده که ضرورت دارد برای موفقیت این بازوی مهم قانونگذاری نمایندگان استقبال
و همکاری کنند.
🔸در این جلسه پس از طرح نظرات دیگر اعضاء علمی اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری استان زنجان درخصوص فعالیت چند ماهه این اندیشکده، انتظارت خود را از نماینده مجلس برای تقویت این فعالیتها بیان کردند.
🆔 @hokmrah
#زنجان
📣 سلسله نشستهای تبیین شعار سال؛ "جهش تولید با مشارکت مردم"
🔸نشست پنجم
👤سخنران: دکتر داود فیض، دبیر اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری استان سمنان
🔹موضوع: چشم انداز اندیشی و شعار سال ۱۴۰۳
🕛 زمان: شنبه ۲۵ فروردین ماه ساعت ۱۶:۳۰
🌐 لینک وبینار:
https://vc.ostanyazd.ir/b/c2m-nrg-bym-xj5
🆔 @hokmrah
#سمنان
🔻نخستین جلسه شورای علمی اندیشکده حکمرانی استان خراسان جنوبی در محل سالن رسانه سازمان مرکزی دانشگاه بیرجند برگزار شد.
🔸در ابتدای این جلسه، دبیر اندیشکده، ضمن تبریک سال نو و آرزوی قبولی طاعات و عبادات همکاران، از مردم فهیم و شرافتمند خراسان جنوبی برای میزان بالای مشارکتشان در انتخابات اسفند ماه و همچنین راهپیمایی با شکوه روز قدس تشکر و قدردانی نمود.
🔸اعضای شورای علمی اندیشکده نیز با محکوم کردن جنایات رژیم اشغالگر قدس و عملیات ددمنشانه گروهک تروریستی جیشالظم در سیستان و بلوچستان برای حافظان امنیت آرزومندی سلامتی و عزت نمودند.
🔸اهم موضوعات مورد بحث در این جلسه:
۱- با اشاره به جلسات سال گذشته این اندیشکده بر لزوم پیگیری نشستهای تخصصی و نهایی کردن گزارشات جهت ارائه به منتخبین مجلس دوازدهم تاکید شد.
۲- تشکیل جلسه با مجمع نمایندگان و معرفی اندیشکده و ظرفیتهای آن بهعنوان بازوی مشورتی ایشان برنامهریزی شود.
۳- اولویتها و مسائل احصا شده اندیشکده (پنج اولویت دستهبندی شده سال قبل) به نمایندگان منتخب و ۲ نامزد رقیب در حوزه بیرجند ارائه شوند.
۴- برگزاری و تشکیل اولین جلسه معین استان از دبیرخانه اندیشکدهها پیگیری شود.
۵- با نظر داشت افت شدید وضعیت معیشتی مردم استان، نظرات نخبگان استان برای رفع موانع قانونی و نظارتی به منظور تحقق شعار سال و مشارکت مردم در اقتصاد در مقیاس استانی (با توجه به ظرفیتهای استان) و ملی جمعبندی و به مجمع نمایندگان منتقل شود.
۶- برنامه پیشنهادی سال جاری اندیشکده و استفاده از پتانسیلهای دانشجویی مورد نظر جلسات آتی واقع شود.
🆔 @hokmrah
#خراسان_جنوبی
📄 یادداشت | ما نزدیک قله ایم؛ درآمدی بر مفهوم قله در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب
✍ به قلم دکتر امیر حسین رهبر، دبیر اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری استان همدان و علیرضا نصر اصفهانی
🔸"ما فصل مُشبعی را حرکت کردهایم؛ این سربالایی، این شیب تند را عبور کردهایم، به قلّهها نزدیک شدهایم نباید خسته بشویم. امروز روز خسته شدن نیست، روز ناامید شدن نیست؛ امروز روز شوق است، روز امید است، روز حرکت است؛ مسئولین کشور در بخشهای مختلف باید با این روحیه حرکت کنند." ۱۴۰۲/۵/۲۶
🔸پس از طرح استعارهی "قله" توسط رهبر معظم انقلاب، گفتگوهای مختلفی در مجامع سیاستی و حتی رسانههای عمومی آغاز شد؛ گروهی تشکیک کردند و گروهی با ذکر شاخصهای مختلف سعی کردند از این گزاره دفاع کنند. از آنجا که پرداختن به موضوع تصویر ایران آینده، وجههی همت نگارندگان این سطور است، مناسب دیده شد که روایت و فهم خود را از بیان رهبری معظم با مخاطبان به اشتراک بگذاریم.
🔸آیا در دنیا کشوری را سراغ دارید که بدون به رسمیت شناختن اسرائیل (و یا برقراری ارتباط پنهان با آن) از نظر اقتصادی رشد کرده باشد؟ حتی گروهی از پژوهشگران نشان دادهاند که جهش اقتصادی چین و هند از ابتدای دههی نود میلادی، هنگامی آغاز شد که آنها اسرائیل را به رسمیت شناختند. در همین زمان بود که لابیهای اقتصادی بزرگ جهانی که عملا در سیطرهی صهیونیستها هستند اجازه ی ورود آنها به بازیهای اصلی تجارت در جهان را دادند.
🔸ترکیه هم در دوران اردوغان با وجود آنکه یک کشور اسلامگرا تلقی میشود ولی تجارت قابل توجهی در شش ماه اخیر با اسرائیل داشته است. روایتهای مشابهی نیز برای امارات متحده عربی و عربستان سعودی برقرار است. اگر بپذیریم که در سالهای اخیر تحریمهای فلج کننده از مهمترین عوامل رکود اقتصادی ایران بوده، آنگاه این سوال مطرح میشود که اگر اسرائیل را به رسمیت شناخته بودیم و با آن ارتباط سیاسی و اقتصادی داشتیم، آیا چنین تحریمهایی وجود داشت؟
🔸سوال دیگر آن است که آیا از منظر اسلامی جایز است که برای افزایش رشد اقتصادی، جرثومهی فسادی همچون اسرائیل را به رسمیت بشناسیم و چشم بر فجایع غزه ببندیم. آیا جمهوری اسلامی میتواند همچنان مسلمان به اسلام ناب باشد ولی روابطش با اسرائیل همچون ترکیه و امارات باشد؟
🔸لذا در قاموس رهبری، مراد از قله، قله تمدنی است. شاخصهایی همچون رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) با وجود آنکه معیارهای مهمی هستند ولی در مقیاس تمدنی، روبنایی قلمداد میشوند و بیش از حد سطحی هستند. باید به این موضوع توجه کرد که نظام جمهوری اسلامی در چهل و پنج سال اخیر لوکوموتیو را عوض نکرده بلکه ریل را عوض کرده و از مسیری نسبتا نامتعارف و از سینه کِشِ کوه، عازم قله شده و تلاش فراوانی کرده تا در این شیب تند بر چالشهای بقا غلبه کند.
🔸چالشهایی که به جرات میتوان گفت هیچ کشور دیگری در گیتی یارای اِستادگی در برابر آن را نداشت. اصلاح نظامهای اقتصادی به منظور ساماندهی تورم و امثال آن جزء کوچکی از فناوریهای نرمی است که ج.ا.ا باید به آن مسلط شود و البته که باید بشود (نگارندگان در متن دیگری فناوری نرم اصلاح یارانهای جهت ساماندهی به اقتصاد را تشریح کردهاند). لذا هنگامی که رهبری از نزدیکی به قله صحبت میکنند مراد آن است که بخش اعظم این مسیر دشوار که موضوعات زیربنایی تمدنی است، طی شده است.
🔸در انتها باید گفت؛ کشور ایران در حال حاضر درگیر یک جنگ شناختی عجیب است که رسانههای اجتماعی و نوین بر آن تحمیل کردهاند. بر این مبنا، اگر نمره پیشرفت کشور ما در این سالها ۱۳ از ۲۰ باشد، آنها به طبقه متوسط شهرنشین حُقنه میکنند که نمره کشورتان ۳ از ۲۰ است و لذا ذهنیت جامعه ایرانی دستکاری شده و آنچه جامعه ایرانی پیرامون پیشرفت کشور احساس میکند صرفا ناشی از ناکارآمدی نظام نیست بلکه به جنگ شناختی علیه کشور نیز بر میگردد.
🆔 @hokmrah
#همدان
🔻دیدار رییس کارگروه اجتماعی اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری استان مرکزی با مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری
🔸در این جلسه که روز دوشنبه ۲۰ فروردین در محل دفتر مدیرکل برگزار گردید در ابتدا مسئول کارگروه ضمن تبریک عید نوروز و آرزوی قبولی طاعات و عبادات به تشریح ساختار اندیشکده حکمرانی استان و کارگروه اجتماعی و اهداف و وظایف آن با محوریت بانوان پرداخت.
🔸سپس خانم مفتح زاده ضمن توضیح اهداف دفتر به معرفی مسئولین و تشریح فعالیت کارگروههای حوزه بانوان استانداری پرداخت و با توجه به مسایل استان با محوریت بانوان پیشنهاد گردید در اولین فرصت با دو کارگروه حقوق و مسئولیت اجتماعی و کارگروه آسیبهای اجتماعی جلسهای برگزار گردد و از دستاوردها و نتایج فعالیتهای کارگروهها در راستای نیل به اهداف اندیشکده استفاده شود.
🆔 @hokmrah
#مرکزی
بررسی بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور.pdf
2.14M
🔻بررسی بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور: تحلیلی بر مصارف بودجه
🔸دفتر مطالعات عمومی مرکز پژوهشهای مجلس گزارشی از مصارف بودجه سال جاری تهیه کرده است که خصوصاً برشهای استانی آن میتواند مورد استفاده اعضای محترم اندیشکدههای حکمرانی و قانونگذاری استانی واقع شود.
🆔 @hokmrah
#مرکز_پژوهشهای_مجلس
🔻مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی به بررسی امنیت سرمایه گذاری در استان های مختلف کشور و حوزه های کاری مختلف در تابستان ۱۴۰۲ پرداخت.
🔸دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز در گزارشی با عنوان «پایش امنیت سرمایهگذاری به تفکیک استانها و حوزههای کاری (۲۳). تابستان ۱۴۰۲» با استفاده از آمارهای رسمی منتشر شده و در دسترس و نیز با بهکارگیری ارزیابی هفت هزار و ۸۱۲ فعال اقتصادی نمونه از میان فعالان اقتصادی همه استانهای کشور، به بررسی وضعیت امنیت سرمایهگذاری در تابستان سال ۱۴۰۲ را با ۳۸ مولفه و هفت نماگر به تفکیک ۳۱ استان و ۹ حوزه کسب و کار پرداختهاست.
🔸در این گزارش آمده است که شاخص کل امنیت سرمایهگذاری در ایران که با استفاده از دو مجموعه دادههای پیمایشی و آماری تهیه میشود در تابستان ۱۴۰۲ کمّیت ۵.۶۶ از ۱۰ (۱۰ بدترین حالت) سنجیده شدهاست. مقدار عددی این شاخص در مطالعه فصل قبل (بهار ۱۴۰۲ ) ۵.۷۳، در فصل زمستان ۱۴۰۱، ۶.۱۰ و در هر دو فصل قبلتر (پاییز و تابستان ۱۴۰۱)، ۶.۸۲ بوده که نشانمیدهد کمّیت عددی امنیت سرمایهگذاری در تابستان ۱۴۰۲ نسبت به فصول قبل از آن، با توجه به ارزیابی فعالان اقتصادی مشارکتکننده در فصل تابستان، به مقدار قابلتوجهی مناسبتر ارزیابی شدهاست.
مشروح خبر:
🌐 https://rc.majlis.ir/fa/news/show/1797840
🆔 @hokmrah
#مرکز_پژوهشهای_مجلس