🔻نشست شورای علمی اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری سیستان و بلوچستان با حضور اعضا و مهمان ویژه نشست جناب دکتر فرهاد شهرکی منتخب مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی برگزار گردید.
🔸در این نشست ابتدا در خصوص ابر مسایل و چالشهای حکمرانی استان بحث و تبادل نظر صورت گرفت. سپس اولویتهای اندیشکده حکمرانی استان در سال ۱۴۰۳ مورد بحث بررسی قرار گرفت و نهایتا ابرمسائل و اولویتها به شرح ذیل به تصویب رسید:
۱. مسائل ناشی از تناقض در توانمندیها و موقعیتهای ویژه استان و در عین حال محروم بودن استان
۲. مسئله لجستیک و بارانداز کشور شدن استان (مسئله ترانزیت، بازرگانی، بانکرینگ و توسعه بنادر)
۳. بحرانهای زیستمحیطی و آب
🔸همچنین اولویتهای پیشنهادی سال ۱۴۰۳ اندیشکده حکمرانی استان سیستان و بلوچستان پس از تصویب اعضا به دبیرخانه ارسال گردید.
🆔 @hokmrah
#سیستانوبلوچستان
🔻شرکت اندیشکدههای حکمرانی و قانونگذاری استانی در نمایشگاه اینوتکس
🔸در این نمایشگاه برخی اعضای شورای علمی اندیشکدهها حضور یافتند و اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری استان همدان به ارائهی پنل با موضوع مزایا و معایب استفاده از داشبوردها مدیریتی بهمنظور حصول اطمینان از جاریسازی قوانین مادر و اسناد بالادستی در سازمانهای بزرگ دولتی پرداخت.
🔸این پنل بعدازظهر روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه در سالن «مانوین» نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ به میزبانی خانه خلاق مرکز پژوهشهای مجلس و با حضور آقایان علی شاطری کارشناس مدیریت منابع انسانی هلدینگ زرین، حسین فرجود کارشناس منابع انسانی سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، نصرالله طهمورثی نماینده شرکت دانش بنیان ره پویان بدر، سید مسعود سیدی مطلق نماینده شرکت پارس سامان، علیرضا کوکبی استادیار دانشگاه صنعتی همدان و با مدیریت آقای امیرحسین رهبر، دبیر اندیشکده استان همدان و استادیار دانشگاه بوعلی سینا همدان برگزار شد.
🔸در ابتدای پنل دکتر رهبر در رابطه با اینکه تنها درصد کمی از برنامههای توسعهای کشور محقق میشود و برای اندیشمندان این حوزه مهم است که بدانند چرا این برنامهها در مسیر درستی از تحقق حرکت نمیکنند؟ و نیز باید چه اقداماتی انجام شود تا در مسیر درست قرار بگیرد توضیحاتی ارائه داد. دکتر رهبر معتقد بود که از نگاه فعالان حوزه مدیریت عملکرد علت این ناکامی عدم استفاده از ظرفیت فناوری و نظامهای فنی در پیادهسازی و اجرای برنامههای بلندمدت است و اگر در طول اجرای برنامه هر سازمان گزارش عملکردی داشته باشد، عقبماندگیها میتواند جبران شود. به این منظور استفاده از داشبوردهای مدیریت عملکرد میتواند چارهساز باشد اما در کشور ایران شرکتهای دانشبنیان این داشبوردها را بیشتر در سطح خرد و میانی توسعه دادهاند و داشبوردی در سطح کلان حکمرانی موجود نیست.
۱/۳
🔸در ادامه پنل با سوال دکتر رهبر از مهندس طهمورثی درباره چالشهایی که شرکتهای دانشبنیان در راستای توسعه سامانههای ارزیابی با ان مواجهاند و نیز فرصتهایی که این سامانهها ایجاد میکنند، ادامه پیدا کرد. دکتر طهمورثی اینگونه پاسخدادند که یکی از چالشهای بزرگ در سازمان ها بهخصوص دستگاههای دولتی، مقاومت سازمانی است که اجرای این سامانهها را دشوار میکند و حتی به شکست منجر میشود. اما مهمترین چالش در این مقوله، مسئله فرهنگی است. زیرا اغلب وجود سامانهای که مورد به مورد فعالیتهایی که در یک سازمان انجام میگیرد را رصد میکند برای سازمانها چندان خوشایند نیست. چالش سوم این است که اغلب مدیران سازمانها از چنین سامانههایی استقبال میکنند اما در هنگام اجرا، بدنهی سازمان با این موضوع به مشکل خورده و اجازهی پیادهسازی درست داده نمیشود. اما مهمترین فرصتی که این سامانهها ایجاد میکند این است که موجب صرفهجویی در بسیاری از هزینهها میشود.
🔸سپس دکتر رهبر نظر آقای موسوی فرجود را در این باره جویا شد. آقای موسوی فرجود بحث خود را اینگونه آغاز کردند که به عنوان عضوی از یک سازمان که از این سیستمها در مدیریت عملکرد استفاده میکند، بسیار خوشحال است. ایشان اعتقاد داشتند که فرآیند مدیریت عملکرد در سازمانهای خصوصی یک پروسه مرحلهای است. فاز اول شامل برنامهریزی و هدفگذاری اقدامات است، فاز دوم یک راهنما برای اجرای اهداف تعریف میکند، در فاز سوم ارزیابی صورت میگیرد و فاز چهارم نیز ثبت بازخوردهاست. نکته جالب توجهی که در این باره وجود دارد این است که این فرآیندها به سیستمها سپرده میشود که این یک گام رو به جلو است. البته مقاومتهایی نیز در این مسیر وجود دارد که مهمترین آن مقاومت اعضای سازمان است و مادامیکه افراد سازمان از کاربردی بودن و اهمیت این سیستمها مطمئن نشوند، محال است که بتوان چنین سیستمهایی را پیادهسازی کرد. بنابراین قبل از پیادهسازی باید فرهنگ استفاده از سیستم در سازمان محقق شود.
🔸سپس دکتر رهبر نظر مهندس مطلق را درباره فاکتورهای کلیدی موفقیت در پیادهسازی سامانهها جویا شدند. مهندس مطلق معتقد بودند که برای تحقق برنامه باید به سه مسئله پرداخته شود. مسئله اول ساختار، مسئله دوم فرآیند و مسئله سوم ابزار است. این سه باید باهم تامین باشند. مسئله اول با انتخاب مدیر محقق میشود که تمام ساختارهای سازمانی باید توسط مدیر در جهت رسیدن به اهداف چیده شود. در مرحله دوم فرآیندهای سازمانی باید شکل گرفته، تدوین شده سپس تست شده و در اخر پیادهسازی شود و سپس در مرحله اخر به سراغ ابزار خواهیم رفت. قاعدتا هرکدام از این سه مورد اگر حذف شود سیستم با مشکل مواجه خواهد شد. همچنین ایشان عنوان کردند که یکی از دغدغههای اصلیشان به عنوان شرکت مشاور این است که کمک کنیم سازمانها نیاز خود را در پیادهسازی اهداف و برنامهها درست تشخیص بدهند. بعضا نیاز درست تشخیص داده نشده و سیستم پتانسیل لازم را برای به کارگیری سامانه را ندارند.
۲/۳
🔸در ادامه دکتر رهبر بحث را با سوال از آقای شاطری ادامه دادند و از ایشان خواستار توضیح درباره عوامل شکست و موفقیت این سیستمها شدند. آقای شاطری عنوان کردند که مدیریت عملکرد به عنوان یکی از چرخدندههای اصلی و بستری برای درست عمل کردن دیگر بخشها است.لازمه عملکرد مدیریت نیز یک دید باز و جامع است. ایشان اعتقاد داشتند که در عصر حاضر در سازمانها با حجم زیادی از اطلاعات روبرو هستند که موجب میشود انچنان که میبایست نشود تصمیمگیری کرد. اما کارکردن با این حجم داده و دستهبندی آنها کاری است که یک سیستم مدیریت عملکرد انجام میدهد. این سیستم در عضر حاضر باید براساس داده باشد و مشکلی که در کشور ما وجود دارد این است که براساس داده و فکت پیش نمیرویم و عمدتا تصمیمگیریها سلیقهای است. گشور از منظر اسناد استراتژیک در وضعیت خوبی است ولی این اسناد به صورت مناسبی به برنامه علیاتی تبدیل نمیشوند و لازمه تبدیل درست آنها همین نگاه داده محور است.
🔸سپس دکتر رهبر خواستار راهنمایی دکتر کوکبی برای استفاده از هوش مصنوعی در راستای ارزیابی عملکرد در سطح ملی شدند. دکتر کوکبی بیان داشتند که کشور در آستانهی یک تحول بزرگ در ارزیابی سازمانها با یک ابزار جدید به نام هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی نیاز به داده دارد. وجود داده در مورد ریزترین قسمتهای سیستم، پایهای برای تحلیل عملکرد سیستم است. در گذشته نگاههای کیفی به سیستمها شایع بود اما هم اکنون باید همه چیز کمی شود. بنابراین ما نیازمند یک مرکز آمار توانمند هستیم که بتواند درمورد شاخصهای عملکرد کشور گزارش قابل اتکایی بدهد زیرا تنها خوداظهاری در مورد عمکلردها کافی نیست و نیاز به شاخصهای علمی است. مرکز آمار باید سه کار را انجام دهد. ابتدا باید از روشهای جدید جمعآوری داده مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده کند سپس در بستری نوین این دادهها را ذخیره کرده و در آخر پردازش اولیهای روی دادهها انجام دهد. البته پردازش کاملا اولیه بوده و نهایی نیست و به این منظور صورت میگیرد که در اختیار نهادهایی که مسئول دادهها هستند قرار بگیرد. بحث مرکز آمار مبتنی بر هوش مصنوعی بسیار مهم است. زیرا اکنون دنیا دنیای آمار است. یک بحث مهم دیگر این است که سیستم متکی بر مدیریت نباشد و همه اعضای ان نظاممند شود. در این صورت مدیر نقش روتین پیدا میکند و هنگامی که مدیر عوض شود، سازمان با حداقل تلاطم مواجه خواهد شد.
🔸این ارائه که حدود ۱۲۰ دقیقه بهطول انجامید مورد استقبال گستردهی حاضرین در این دوره از نمایشگاه اینوتکس قرار گرفت.
۳/۳
🆔 @hokmrah
#همدان
#اینوتکس
🔻همایش ملی خانواده و ازدواج با همکاری کارگروه اجتماعی اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری استان مرکزی مورخ ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در دانشگاه اراک برگزار گردید.
🔸در این همایش یک روزه که با سخنرانی مجازی دکتر محسن فاطمی از کانادا در خصوص آثار حضور پویا در لحظه و تاثیر آن بر پایداری ازدواج و خانواده آغاز گردید، با سخنرانی دکتر خیرمند معاونت پیشگیری از جرم دادگستری استان مرکزی با بررسی موارد حقوقی و قانونی ازدواج و طلاق با تاکید براستان مرکزی ادامه یافت.
🔸در بخش بعدی همایش چند مقاله برتر ارائه گردید و در ادامه پنل تخصصی همایش با محوریت ازدواج و خانواده پایدار با حضور متخصصان و کارشناسان مربوطه برگزار و پس از بحث و تبادل نظر و پرسش و پاسخ حاضرین، پیشنهاداتی ارائه گردید.
🔸همزمان با همایش دو کارگاه آموزشی با موضوعات خانواده شاد و چالشهای خانواده قرن ۲۱ نیز برگزار گردید.
🆔 @hokmrah
#مرکزی
🔻جلسه شورای علمی اندیشکده خراسان جنوبی روز سهشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار شد.
🔸ابتدا دبیر اندیشکده با توجه به اهمیت حضور پرشور و پرنگ مردم در دور دوم انتخابات، از عموم آحاد جامعه برای مشارکت حداکثری دعوت بهعمل آورد.
🔸کارگروه "محور شرق" در رویداد فرصتهای مرز خراسان جنوبی تشکیل شد. آقای دکتر علی اصغر قنبری با بیان اینکه استانهایی که گمرگ مرزی دارند باید بهصورت مشترک و فعال در خصوص ترانزیت و پیامدهای اقتصادی ناشی از آن فعالیت مشترک انجام دهند.
🔸سایر همکاران فعال شدن کارگروههای دانشگاهی ذیل برنامههای مصوب اندیشکده و ارائه تقویم اجرایی جلسات را پیشنهاد کردند.
🔸همچنین تشکیل جلسه با مجمع نمایندگان مجلس دوازدهم قبل از آغاز به کار رسمی ایشان، برنامهریزی شد.
🔸جلسه با مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی به منظور همفکری و استفاده از ظرفیت نخبگانی استان در تحقق شعار سال از دیگر موضوعات مورد تصویب این جلسه بود.
🆔 @hokmrah
#خراسان_جنوبی
🔻جلسه شورای علمی اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری استان قزوین در روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تشکیل شد.
🔸در این جلسه ضمن بحث و بررسی نظام مسایل احصا شده در استان، محورهای ذیل جهت فعالیت اندیشکده در سال جاری در اولویت قرار گرفت:
۱. مشکلات محیط زیستی استان قزوین علیالخصوص مشکلات آب استان
۲. معضلات مربوط به خانواده و جمعیت استان قزوین، کاهش آمار ازدواج و زادآوری
۳. موضوع آمار بالای افغانیان ساکن در استان قزوین و معضلات حاشیهای آن و درخواست راهکار برای حل این معضل
۴. شعار ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله) برای سال ۱۴۰۳ و راهکارهای تحقق آن، چگونگی جذب سرمایه مردمی و سرمایه اجتماعی
۵. آینده پژوهی
۶. انرژی، صنعت و توسعه اقتصادی
🔸در ادامه و در جهت بررسی و ارایه موارد مطروحه تشکیل کارگروههای پنجگانه مرتبط تصویب و دبیران کارگروهها مشخص شدند.
🔸همچنین مقرر شد دبیران کارگروهها حداکثر ظرف دو هفته پیشنهاده خود را در خصوص اعضا و محورهای فعالیت کارگروهها ارایه نمایند.
🆔 @hokmrah
#قزوین
🔻ديدار دبیر انديشکده حکمراني و قانونگذاري خراسان شمالي با رييس سازمان مديريت و برنامهريزي استان
🔸اين ديدار روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه با محوريت بررسي مسائل و موضوعات استان برگزار شد.
🔸ابتدا دکتر محمدباقر رستمي دبیر انديشکده حکمراني و قانونگذاري خراسان شمالي در نه محور طبقهبندی شده، ضمن بيان ضرورت و اهميت حل مسائل استان به شناسايي اولویتها و راهکارهای حل مسايل حوزههای مختلف استان پرداخت.
🔸در ادامه آقاي دکتر مرتضي بهزادفر رييس سازمان مديريت و برنامهريزي به عوامل کلیدی موفقیت در زمینه تدوین برش استانی قانون برنامه هفتم توسعه اشاره کرد.
🔸در پايان مقرر شد اسناد مرتبط با اشتغال و رشد اقتصادی استان در اختيار انديشکده قرار گيرد و طي جلسات و نشستهاي علمی تخصصي با مديران متولي دستگاههاي اجرايي و صاحبنظران استاني، نسبت به آسيبشناسي اجراي اسناد برنامه و ارتقای شاخصهای استان اقدام گردد.
🆔 @hokmrah
#خراسان_شمالی
🔻نشست شورای علمی اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری استان هرمزگان با حضور اعضاء در پردیس شماره دو دانشگاه هرمزگان برگزار شد.
🔸در این نشست پس از بررسی پیشنهادات اعضاء درباره دستورکارها و مأموریتهای سال ۱۴۰۳، رئوس برنامههای پیش رو تعیین شد.
🔸مزیت مطلق استان به عنوان ساحلیترین و دریاییترین استان کشور مورد تأکید اعضاء قرار گرفت و از همین رو پیشنهاد اعضاء بر متمرکز شدن اندیشکده بر توسعه دریامحور بود.
🔸در این راستا پیشنهاد سه موضوع برای برگزاری حداقل یک همایش ملی با موضوع ‹توسعه پایدار ساحلی»، «الزامات و ملاحظات جمعیتپذیری در مکران» و «حکمرانی گردشگری در مناطق ساحلی» مطرح شد و مقرر گردید محورهای همایش تدوین و برای بررسی بیشتر در جلسه بعدی شورا آماده شود.
🔸همچنین پیشنهاد مأموریت اندیشکده حول محور توسعه جزایر بررسی شد. در این زمینه در ابتدا دکتر رضائیان مدیر کل اسبق عمران جزایر از ابعاد مختلف مسائل و ظرفیتهای جزایر را تشریح کردند و مقرر شد موضوع در قالب توسعهی دریایی بهعنوان یک محور کاری مورد بررسی قرار گیرد.
🆔 @hokmrah
#هرمزگان
🔻جلسه مشترک اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری استان زنجان و هیات رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی این استان مورخ ۱۴۰۳/۲/۲۲ در محل دفتر ریاست دانشگاه آزاد برگزار شد.
🔸در این جلسه آقایان دکتر پرتوی، دکتر وکیلی، دکتر عظیمی، دکتر شکوهی، دکتر قنبری و دکتر رحیم پور از اعضای علمی اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری استان زنجان ضمن تشکر از حسن نظر، همکاری و همراهی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی، به اهمیت و راهبرد اندیشکدههای حکمرانی در بررسی نظام مسائل استانی بهمنظور تدوین بهتر قانون اشاره کردند و ضرورت همکاریهای علمی دانشگاهها به ویژه دانشگاه فراگیر آزاد اسلامی را در پیشبرد اهداف اندیشکده بسیار موثر دانستند.
🔸عقد تفاهمنامه، برگزاری همایش علمی با مشارکت اندیشکده و دانشگاه آزاد اسلامی، حضور اساتید دانشگاه در کار گروههای مختلف اندیشکده و هدایت پایاننامههای مرتبط با نظام مسائل و موضوعات کاربردی استانی با همکاری اندیشکده از جمله پیشنهادهای اعضای اندیشکده به هیات رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان بود.
🔸در این جلسه آقای دکتر نقیلو، رئیس دانشگاه آزاد استان زنجان نیز حمایتهای همه جانبه خود را از فعالین اندیشکده اعلام کرده و افزود: دانشگاه آزاد اسلامی با ۴۲% دانشجویان، ۳۲% عضو هیات علمی استان و ۲۰۰ هزار فارغ التحصیل و بهعنوان جامعترین دانشگاه استان، پتانسیلهای فراوانی در حوزههای مختلف پژوهشی و آموزشی را داراست.
🔸وی خاطرنشان کرد: این دانشگاه از ابتدا جهت همکاری با اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری اعلام آمادگی نموده و به آن پایبند است.
🆔 @hokmrah
#زنجان
🔻عضو شورای علمی اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری استان همدان به عنوان رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم منصوب شد.
🔸با حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر زلفیگل، «روح الله سهرابی» عضو اندیشکده حکمرانی همدان به عنوان «رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت» این وزارتخانه منصوب گردید.
🆔 @hokmrah
#همدان
🔻جلسه مجمع نمایندگان استان در تاریخ ۱۴۰۳.۲.۱۷ در سازمان مدیریت برنامهریزی استان با حضور دکتر انصاری دبیر اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری استان مرکزی برگزار شد.
🔸در این جلسه آقای دکتر عسگری رییس سازمان مدیریت و برنام ريزي استان ضمن اشاره به اندیشکده حکمرانی و ماموریتها آن به تشریح سیمای استان و ظرفیتها و چالشها استان پرداخت.
🔸سپس هر یک از نمایندگان به مسائل و مشکلات حوزه انتخابیه پرداختند که مهمترین مباحث بهشرح زیر مطرح گردید:
۱. وجود جمعیت زیاد اتباع خارجی در استان بهویژه در ساوه و دلیجان
۲. عدم مدیریت مالی یکپارچه ملی و استان
۳. تعدد پروژههای نیمه تمام و کندی پیشرفت مصوبات سفر
۴. نبود قانونی برای مسئولیت اجتماعی
۵. نبود نظارت بر اعتبارات ارزش افزوده
۶. عدم پرداخت قدرالسهم معادن و مشکلات زیست محیطی
۷. عدم تمایل سرمایهگذاران به سرمایهگذاری بهدلایل قیمت بالای زمین، اخذ میزان بالای مالیات، کمبود حمایت ایجاد زیرساخت و...
۸. سنتی بودن کشاورزی
۹. مشکلات محورهای مواصلاتی در استان
۱۰. خلاء زنجیره ارزش در کشور و استان
🆔 @hokmrah
#مرکزی
🔻نخستین گفتاورد ملی نخبگان پهنه خراسان و سمنان با هدف تعامل مدیران، نخبگان و مردم استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و سمنان برگزار شد.
🔸این گفتاورد در مرکز استان خراسان جنوبی شهر بیرجند در ۲۷ اردیبهشت ماه جاری برگزار گردید و دبیر اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری استان خراسان رضوی با دعوت بنیاد ملی نخبگان در این مراسم شرکت و در جریان فرآیند این رویداد قرار گرفت.
🔸در این رویداد ملی، ایدهها و پیشنهادات نخبگانی در تضارب آرا و مناظره قرار گرفته و در یک هماورد ملی بهترین آنها مورد حمایت مادی و معنوی قرار میگیرند.
🔸حکمرانی و سیاستگذاری یکی از محورهای اصلی این رویداد است که نخبگان سعی میکنند با ارائه چرخشهای تحول آفرین و بحث و تبادل نظر با سایرین زمینه گسترش و مشارکت ملی را فراهم آورند.
🆔 @hokmrah
#خراسان_رضوی
⚫️ پیام تسلیت دبیرخانه اندیشکدههای حکمرانی و قانونگذاری استانی در پی شهادت رئیس جمهور دولت مردمی و هیئت همراه
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
غم و اندوهی بیپایان ملت ایران اسلامی را در پی شهادت رئیس جمهور محبوب دولت مردمی و همراهان ایشان در اثر سانحهی بالگرد فراگرفته است.
این ضایعهی اسفبار مایهی تألم همه مردم ایران اسلامی است بهویژه نخبگان و اعضای اندیشکدههای حکمرانی که به شخصیت وارسته و خدمات ماندگار و با ارزش ایشان به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران آشنایی داشتند.
آیتالله رییسی در هر جایگاهی که حضور داشتند، با مردم بودن و مردمی بودن خود را برای همگان اثبات کردند. دولت سیزدهم به واقع دولتی مردمی بود. خدمات خستگیناپذیر و شبانهروزی شهدای این سانحه هوایی بر همگان آشکار و مبرهن است. شهادت ایشان در این روز مبارک، شاهد دیگری از جایگاه رفیع معنوی ایشان است. این شهید بزرگوار همواره خادمی حرم مطهر رضوی را بزرگترین افتخار خود میدانست.
راه دولت سیزدهم در نیمه راه باقی نخواهد ماند. مسئولین، نخبگان و آحاد شریف ملت ایران، مسیر اعتلای ایران اسلامی را در سایهسار دین مبین اسلام و ولایت فقیه مصممتر از پیش ادامه خواهند داد و ساختن ایران قوی که از آرمانهای شهید آیت الله رییسی بود را به ارمغان خواهند آورد.
🆔 @hokmrah
⚫️ پیام تسلیت رهبر انقلاب و اعلام عزای عمومی در پی درگذشت شهادتگونه رئیسجمهور و همراهان ایشان
حضرت آیتالله خامنهای در پیامی شهادت حجتالاسلاموالمسلمین سیّدابراهیم رئیسی رئیسجمهور اسلامی ایران، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجتالاسلاموالمسلمین آلهاشم نماینده ولیفقیه در آذربایجان شرقی، دکتر رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و همراهان گرامی ایشان در سانحه هوایی را تسلیت گفتند.
متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
انا لله و انا الیه راجعون
با اندوه و تاسف فراوان خبر تلخِ درگذشتِ شهادت گونۀ عالم مجاهد، رئیسجمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادمالرضا علیهالسلام جناب حجةالاسلاموالمسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوانالله علیهم را دریافت کردم.
این حادثۀ ناگوار در اثنای یک تلاش خدمترسانی اتفاق افتاد؛ همۀ مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاستجمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بیوقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد.
رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت. در این حادثۀ تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همهچیز ترجیح داشت، از این رو آزردگیهایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانهروزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمیشد.
۱/۲
در این حادثۀ سنگین شخصیتهای برجستهای مانند حجةالاسلام آل هاشم امام جمعۀ محبوب و معتبر تبریز، جناب آقای امیرعبداللهیان وزیر خارجۀ مجاهد و فعال، جناب آقای مالک رحمتی استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و گروه پروازی و دیگر همراهان نیز به رحمت الهی پیوستند.
اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم و به ملت عزیز ایران تسلیت میگویم. جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوۀ مجریه قرار میگیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیسجمهور جدید انتخاب شود.
در پایان تسلیت صمیمی خود را به مادر گرامی جناب آقای رئیسی و همسر فاضل و بزرگوار ایشان و دیگر بازماندگان رئیسجمهور و خانوادههای محترم همراهان بهویژه والد ماجد جناب آقای آل هاشم معروض میدارم و صبر و تسلای آنان و رحمت الهی برای درگذشتگان را مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۲/۲
🆔 @hokmrah