eitaa logo
حکمرانی مردم
2.5هزار دنبال‌کننده
779 عکس
368 ویدیو
111 فایل
کلید اصلی حل مسائل کشور اینجاست. جهت ارتباط و انتشار مطالب: @kheibar110
مشاهده در ایتا
دانلود
📙 | به توان مردم تجربه‌نگاری فعالیت‌های اجتماعی مجموعه‌های مردمی کشور 🔸کتاب به توان مردم روایت آدم‌هایی معمولی است؛ آدم‌هایی که ویژگی خاص یا منحصر‌‌‌به‌‌‌فردی ندارند؛ تازه بعضی‌هایشان مشکلات زیادی هم دارند! دقیقاً مثل همین آدم‌های معمولی دور‌و‌بر ما که خوشی‌ها و ناخوشی‌هایی دارند؛ اما یک تفاوت جدی با بسیاری از ما دارند: آن‌ها در مردم ضرب شده‌اند؛ بنابراین توانشان چندبرابر شده است. شاید «یدالله مع‌الجماعه» که در روایت‌های مأثور معصومین داریم، یکی از معانی‌اش همین «به توان مردم شدن» است؛ چون خدا با مردم است؛ هرکس با مردم جمع شود، بی‌نهایت می‌شود. به همین دلیل، اثر فعالیت‌های این‌گونه، پربرکت و ماندگار است. میدان وسیع «به‌ توان مردم شدن» اما رقبایی دارد که در هرکدام از تجربیات نُه‌گانه‌ای که در این کتاب بیان‌ شده ‌است، در برابر این آدم‌ها و کارهایشان ایستاده‌اند؛ با نیش‌ و کنایه‌ زدن، با تنها گذاشتن‌شان در میانۀ راه، با بی‌اعتنایی یا تخطئه‌کردن و از همه مهم‌تر مایوس‌کردن! 🔹 دانلود از طریق طاقچه: 🔗 https://taaghche.com/book/132417 ▫ ناشر: دانشگاه جامع امام حسین (ع) ▫ نویسنده: مجید حسین‌زاده 🔅 👇 🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW 🔗 splus.ir/hokmrani_mardom 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
حکمرانی مردم
📙 #معرفی_کتاب| به توان مردم تجربه‌نگاری فعالیت‌های اجتماعی مجموعه‌های مردمی کشور 🔸کتاب به توان م
| به توان مردم 🔅 در الگوهای مدیریت محله، ما به سراغ الگوهای جزء و مدیریت‌های کوچک می‌رویم تا به واسطه‌ی کمک‌های مردم، آن‌ها و محیط زندگی‌شان را مدیریت کنیم. مدیریت محلی، تمام شئون زندگی فرد در محله مانند جمع‌آوری زباله و فضای سبز، مسائل آموزشی، کمک به محرومین و امنیت منطقه را دربرمی‌گیرد. اگر ما همه‌ی این خدمات را در قالب‌های خرد و کوچک در اختیار مردم بگذاریم، نتیجه‌ی آن زودتر دیده شده و مردم احساس تعلق بیشتری نسبت به محیط زندگی‌شان پیدا می‌کنند. درگیر کردن خودمان با آسیب‌های مردم، مشکلات مردم و نشستن پای درد مردم وظیفه‌ی اصلی ما در مدیریت محله است. دردهای مردم خیلی وقت‌ها نیاز به بخشنامه ندارد؛ نیاز به گوش شنوا و پیگیری دارد. 📚 به توان مردم، مجید حسین‌زاده، ص ۱۷۳ و ۱۷۴ 🔅 👇 🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW 🔗 splus.ir/hokmrani_mardom 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
📣 | آخرین گام رهایی 🔸منبر دهه اول محرم 🔹 سخنران: حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان ➖از شب اول محرم➖ ساعت ۲۰:۴۵ ➖ تهران➖ بزرگراه شهید چمران➖ پل مدیریت ➖دانشگاه امام صادق (ع)➖ 📌پخش زنده (در صورت آنتن‌دهی): 📎 aparat.com/panahian_ir/live | تصویری 📎 aparat.com/panahian_Audio/live |صوتی 🖥 پخش تلویزیونی خلاصۀ سخنرانی، هر روز حوالی ۱۸:۰۰، از شبکه افق 🔅 👇 🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW 🔗 splus.ir/hokmrani_mardom 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
⚫️ | امامتِ امت در جبهه حق 🔸 ۱۲ شب منبر با موضوع امامت امت در جبهه حق از رسانه حکمرانی مردم به مناسبت فرا رسیدن ایام نهضت عاشورایی حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام ✍ تهیه و تنظیم: حجت السلام والمسلمین ولوی موضوعات: 👇 ۱. دو گانه صحیح در نبرد کربلا ۲. حق یا باطل ؟ راه سومی نیست ۳. معیار جریان حق، اهداف جریان حق ۴. ارتباط تحولات عالم و اراده مردم ۵. محور حرکت جریان حق (امام - امت) است ۶. مبانی نقش مردم در آیات ۷. امامتِ امت ۸. همراهی امام با امت ۱ (سکوت در مقابل انحرافات) ۹. همراهی امام با امت ۲ (شرکت در خطای جمعی) ۱۰. همراهی امام با امت ۳ (مدیریت ولایی و مظلومیت امام) ۱۱. جایگاه مردم در مدیریت طاغوت ۱۲. وظایف و نقش مردم 🔅 👇 🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW 🔗 splus.ir/hokmrani_mardom 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
حکمرانی مردم
| امامتِ امت در جبهه حق 💠 جلسه اول: دوگانه صحیح در نبرد کربلا یکی از نکات مهمی که واقعه کربلا را یک واقعه هویت‌ساز قرار داده، تصویر دقیقی است که عرصه نبرد کربلا از جبهه‌های درگیری نشان می‌دهد. 🔻 صحنه درگیری در واقعه کربلا، صحنه درگیری بین مسلمانان و غیر مسلمانان نیست! 🔻 صحنه درگیری در واقعه کربلا، صحنه درگیری بین نمازخوان متدین و غیر نمازخوان و غیر متدین نیست! (البته تدین با آن تصویری که ما از تدین داریم) 🔻 صحنه درگیری در واقعه کربلا، صحنه درگیری بین شیعه و غیر شیعه نیست! 🔹 اگر بگویید که بحث اسلام و غیر اسلام است باید گفت سیدالشهداء وهب نصرانی بیابان نشین را به سپاه خودش راه می‌دهد ولی بسیاری از بزرگان و علما و فقهای اسلامی، به سپاه حسین بن علی (ع) راهی ندارند. 🔹 اگر بگویید که بحث نمازخوان و غیر نمازخوان است باید گفت آن طرف میدان هم نماز جماعت برگزار می‌شود. نقل صریح است که لشکر حر بن یزید به سیدالشهدا (ع) اقتداء کردند. امام سجاد (ع) می‌فرمودند در مقابل ما در کربلا ۳۰ هزار نفر بودند که همگی خودشان را از امت پیامبر می‌دانستند. در مقاتل نوشته‌اند: در آن لحظه ای که عمر سعدملعون می‌خواست دستور حمله بده، گفت: یا خَیْلَ اللّهِ ارْكَبی وَ بِالْجَنَّةِ اَبْشِری. بعد شهادت سیدالشهدا، در کوفه ۵ مسجد به یُمن شهادت مولا ساختند. (مساجد ملعونه) 🔹 اگر بگویید که بحث شیعه و غیر شیعه است باید گفت یکی از بزرگترین یاران سیدالشهداء که امام حسین (ع) به طور ویژه او را دعوت کرد و او مشتاقانه همه خانواده و ثروت هنگفت خودش را رها کرد و به سیدالشهداء پیوست کسی است که پیشتر عثمانی مذهب است! یعنی در دوگانه بین امیرالمؤمنین (ع) و عثمان بن عفان خلیفه سوم، طرف عثمان را می‌گرفت. (البته بعدها به سپاه امام مجتبی پیوست) او کسی نیست جز زهیر بن القین. 🔸جبهه‌های درگیری در کربلا رو اشتباه نفهمیم. دقیق‌ترین تعبیر در مورد دوگانه نبرد در کربلا چیزی نیست جز نبرد حق و باطل. یک دوگانه کاملاً قرآنی ... ⭕ یک نکته برای رفع شبهه: منظور تنقیص نماز و شیعه و... نیست. دینی که خداوند می‌پذیرد، اسلام است. مکتبی که می‌پذیرد شیعه است. اولین چیزی که خداوند می‌پرسد، نماز است. مسئله این است که خداوند متعال در قرآن به دنبال احقاق حق و ابطال باطل است. 🔅 لِيُحِقَّ الْحَقَّ وَيُبْطِلَ الْبَاطِلَ وَلَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ 🔅 لِیُـظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّه وَلَو كَرِهَ المُشرِكونَ آنگاه این هدف و تحقق این هدف روی شیعه و سنی سوار نشده، روی دوگانه مسلمان و غیر مسلمان سوار نشده. 🔹 اگر کسی یک دوگانه‌ای را ایجاد کند و بپرسد که «یک مسلمان اهل نماز، روضه، حج، زکات، خمس، با اخلاق مهربان و نماز شب‌ خوان، فقط ملحق به جریان حق نشده باشد در نسبت با یک غیرمسلمانی که در جبهه حق مشغول تلاش و فعالیت است...» چه پاسخی باید بدهیم؟ در آیه ۶۲ سوره بقره در وسط درگیری با اهل کتاب، خداوند می‌فرماید: 🔅 إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالنَّصَارَىٰ وَالصَّابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ مگه این‌ها نباید بیایند مسلمان بشوند؟ چرا ولی علت دعوتشان به اسلام چه چیزی بوده است؟ اون جوری نماز نخوانند و این جوری بخوانند؟ به جای تفیلا (نماز یهودی‌ها) صلاة به جای بیاورند.. دعوا اصلا این موارد نیست... سوره مائده را ببینید: وقتی اسلام به استقرار و اوج خودش می‌رسد و هیمنه دارد، خداوند می‌فرماید: 🔅 وَلْيَحْكُمْ أَهْلُ الْإِنجِيلِ بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فِيهِ (آیات قبلی‌اش هم درباره یهودی‌ها، همین را می‌گوید) 🔹 تمام حرف این است که کربلا دوگانه حق و باطل است. به خاطر همین است که همه جور آدم را به خودش جذب می‌کند! اربعین رفته‌اید؟ انسان‌ها در کربلا تمام آرمان‌های خودشان را می‌بینند. شکوه و پاکی حق را می‌بینند، پستی و نجاست باطل را می‌بینند. باید تلاش کرد، به این جریان پیوست... ✍ تهیه و تنظیم: حجت‌الاسلام والمسلمین وحید ولوی 🔅 👇 🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW 🔗 splus.ir/hokmrani_mardom 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 | مردم آمده بودند 🔸گفتگو پیرامون مشارکت مردم در حل مسائل کشور 🔸مردم گفتند نقش ما چیست؟ 🔸مردم ۸۰ برابر دولت هزینه کردند. 🔹 با حضور: مهندس محمدعلی حیدری دلگرم عضو هیئت مدیره کانون سنگر سازان بی‌سنگر دکتر محمدعلی شم آبادی رییس هیئت مدیره کانون سنگر سازان بی سنگر 🔅 👇 🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW 🔗 splus.ir/hokmrani_mardom 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
| امامتِ امت در جبهه حق جلسه دوم: حق یا باطل؟ راه سومی نیست 🔹 در عرصه کربلا تصویری دقیق از دوگانه قرآن وجود داره که همین باعث می‌شود فارغ از اعتقادات و عملکرد، اقشار مختلف، کربلا و قیام سیدالشهدا (ع) را آرمان خودشان ببینند. این دوگانه، دو گانه حق و باطل است. می‌توان گفت تمام وقایع قرآنی و تمام درگیری‌هایی که در قرآن به تصویر کشیده شده است، همه و همه در قالب نبرد تاریخی حق و باطل است. 🔹 از خلقت انسان و تقابل با ابلیس بگیرید تا جریان هابیل و قابیل تا برسد به انبیای دیگر مثل نوح (ع)، ابراهیم (ع)، بنی اسرائیل تا پیغمبر اسلام (ص) (درگیری با مشرکان، اهل کتاب، اعراب، منافقان و ...) همه این موارد در قرآن برای این است که 🔻 یک حقی است و یک باطلی است 🔻 یک نور است و یک ظلمات است 🔻 یک ولایت الله است و یک ولایت طاغوت است 🔻 یک حزب الله و یک حزب الشیطان است. همه این‌ها تعابیر مختلفی است که در مورد این تقابل در قرآن وجود دارد. عرصه قیام سیدالشهدا هم قیام جریان حق علیه باطل است. ▫ مثال اول: حضرت در پاسخ به نامه حبیب و سلیمان صرد و رفاعه، یک جمله از نامه خودشان را برایشان می‌فرستد و می‌فرمایند: این یک جمله شما ارزش دارد و خوب است! 🔅 وَ قَدْ فَهِمْتُ كُلَّ الَّذِي اقْتَصَصْتُمْ وَ ذَكَرْتُمْ وَ مَقَالَةُ جُلِّكُمْ أَنَّهُ لَيْسَ عَلَيْنَا إِمَامٌ فَأَقْبِلْ لَعَلَّ اللَّهَ أَنْ يَجْمَعَنَا بِكَ عَلَى الْحَقِّ وَ الْهُدَى‏ ▫ مثال دوم: ولید حاکم مدینه از طرف یزید ملعون مأمور می‌شود تا از حضرت بیعت بگیرد. به حضرت می‌گوید که یزید امر کرده که بیعت کنید. حضرت می‌فرمایند ما خاندان عترت هستیم، (بِنا فَتَحَ اللّهُ وَ بِنا خَتَمَ) در مقابل چه کسی دارد ادعای خلافت می‌کند! یزید! رجل فاسق، شارب الخمر، قاتل النفس، معلن بالفسق اصلا این دو با هم جمع نمی‌شوند... مِثْلِي لَا يُبَايِعُ مِثْلَهُ، نه اینکه من بیعت نمی‌کنم، نه! مثل من با مثل یزید نمی‍تواند بیعت کند. 🔹 اینجا حضرت دوگانه اصیل حرکت خودشون مطرح می‌کنند. این دوگانه حق و باطل شاکله اصلی قیام عاشوراست. که دوگانه قرآن است 🔅 قال أبو جعفر يا خيثمة القرآن نُزِّل أثلاثا ثلث فينا و في أحبائنا، و ثلث في أعدائنا و عدو من كان قبلنا و ثلث سنة و مثل 🔻 یک سوم در مورد جریان حق 🔻 یک سوم در مورد جریان باطل 🔻 یک سوم هم سنت‌های جاری در این تقابل، روابط این دو جریان بعد امام صادق ع فرمودند این تقابل همیشگی است: 🔅 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ الدِّينَ دَوْلَتَيْنِ دَوْلَةَ آدَمَ وَ هِيَ دَوْلَةُ اللَّهِ وَ دَوْلَةَ إِبْلِيس‏ اما نکته مهمی که قرآن اشاره می کند این است که: 🔅 فَما ذا بَعْدَ الْحَقِّ إِلاَّ الضَّلال‏ (۳۲ یونس) این یک قاعده مهم و اساسی است. یا حق یا باطل راه سومی وجود ندارد. 🔹 تمام زندگی بشریت، (هر جای این عالم با هر اعتقاداتی) در میان این تصمیم خلاصه می‌شود: که با حق خواهی بود یا با جریان باطل؟ راه سومی نیست. گوشه بشینی و دخالت نکنی ، نداریم. به هر میزان که اندیشه ما به دوگانه حق و باطل نزدیک‌تر شود، قرآنی‌تر می‌شویم. 🔹 معیار نهایی در سنجش خوبی و بدی همین است: حق و باطل است اگر می‌خواهید یک فردی را قضاوت کنید، همان اول مبتنی بر چهره، حجاب و نمازش و ... قضاوتش نکنید،بلکه ابتدا ببینید کدام جبهه است؟ 🔻 اگر در جبهه حق باشد، اگر خراب کاری‌هایی هم داشته باشد، درست می‌شود 🔻 اما اگه در جبهه باطل باشد، هزار رکعت نماز هم در هر شبانه روز بخواند، آخرش خیر نمی‌شود! ✍تهیه و تنظیم: حجت‌الاسلام والمسلمین وحید ولوی 🔅 👇 🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW 🔗 splus.ir/hokmrani_mardom 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
ماهنامه فناوری شهروندی.pdf
31.92M
📄 | فناوری شهروندی 🔸 ماهنامه فناوری شهروندی اندیشکده شفافیت برای ایران 🔅 👇 🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW 🔗 splus.ir/hokmrani_mardom 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
📣 | به عشق حسین (ع) می‌بخشم 🔸پویشی است برای بخشیدن و بخشیده شدن. 🔸 برآنیم تا به همت مردم عزیز و صلح یاران سراسر کشور، به حرمت امام حسین(ع)، صلح، بخشایش و گذشت را گسترش دهیم. 📌 جهت کسب اطلاعات بیشتر: Sabr.ir 🔅 👇 🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW 🔗 splus.ir/hokmrani_mardom 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
| امامتِ امت در جبهه حق جلسه سوم: معیار جریان حق، اهداف جریان حق 🔹 آن چیزی که عاقبت به خیری را برای انسان تضمین می‌کند، اتصال به جریان حق است. اگر این نسبت مشخص نشود، معلوم نیست که اعمال خوب انسان نتیجه‌بخش باشد. سؤالی که در این جا مطرح می‌شود آن است که راه تشخیص حق از باطل چیست؟ 🔻 چون اتفاقی که می‌افتد تلبس حق بالباطل است 🔻 باطل چون ذاتاً قبیح است، همیشه در لباس حق می‌آید. 🔻 زشت‌ترین معصیت‌ها در دنیای مدرن با پشتوانه علم و تحقیقات دانشگاهی انجام می‌شود. راه قرآن برای انفکاک و جدایی حق از باطل «بیّنه» است: دلیل روشن است بیّنه یعنی چی؟ یعنی چیزی که اگر آمد، دیگر بعد از آن، هیچ دلیلی قابل قبول نیست. 🔅 لَمْ يَكُنِ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ وَ الْمُشْرِكينَ مُنْفَكِّينَ حَتَّى تَأْتِيَهُمُ الْبَيِّنَةُ اجمالا باید گفت وقتی که بیّنه بیاید، کفر و ایمان از هم جدا می‌شوند. در واقع انفکاک اهل کفر از اهل ایمان است. 🔹 حالا مسئله اصلی این است که آن بیّنه‌ای که بین جریان کفر و جریان ایمان جدایی می‌اندازد و حق و باطل را مشخص می‌کند چیست؟ 🔅 رَسُولٌ مِنَ اللَّهِ يَتْلُوا صُحُفاً مُطَهَّرَةً 🔹 دلیل روشنی که حق و باطل را تبیین می‌کند و ملاک حق بودن یا باطل بودن است، ولی خداست. زمانی که پیامبر بیاید، آن زمان خطوط اصلی مشخص می‌شود. در نسبتی که مردم با ولی خدا می‌گیرند خطوط اصلی مشخص می‌شود. 🔅 كانَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرينَ وَ مُنْذِرينَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فيمَا اخْتَلَفُوا فيهِ وَ مَا اخْتَلَفَ فيهِ إِلاَّ الَّذينَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّناتُ بَغْياً بَيْنَهُمْ فَهَدَى اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَ اللَّهُ يَهْدي مَنْ يَشاءُ إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقيمٍ 🔹 کسی که می‌خواهد جریان حق را بشناسد، باید خط ولایت را بشناسد و نسبت صحیحی با خط ولایت برقرار کند. حالا ممکن است یک جایی خطا کند؛ بعداً باید برای آن یک کاری کرد. مهم این است که از خط ولایت خارج نباشد و رابطه‌اش (ولو رابطه قلبی، حتی اگر رابطه عملی هم نباشد) را با ولی خدا محکم کند. 🔹 در قرآن روی رابطه قلبی هم تأکید شده است و گفته شده که رابطه قلبی‌تان هم باید در جریان حق باشد. 🔅 قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏ در نقطه مقابل 🔅 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَ عَدُوَّكُمْ أَوْلِياءَ، تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ قَدْ كَفَرُوا بِما جاءَكُمْ مِنَ الْحَقِّ ، يُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَ إِيَّاكُمْ أَنْ تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ رَبِّكُمْ إِنْ كُنْتُمْ خَرَجْتُمْ جِهاداً في‏ سَبيلي‏ وَ ابْتِغاءَ مَرْضاتي‏ تُسِرُّونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ أَنَا أَعْلَمُ بِما أَخْفَيْتُمْ وَ ما أَعْلَنْتُمْ وَ مَنْ يَفْعَلْهُ مِنْكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَواءَ السَّبيلِ 🔹 پس شاخص اصلی در جریان حق، شخص ولی خداست. این همون چیزی است که شیعه را از سایر مذاهب جدا می‌کند. 🔹ما قصد تبیین جریان حق را نداریم. بحث ما پیرامون نقش مردم در حاکمیت حق است. آنچه که تا الان مطرح شد، مقدمه‌ای بود برای این که جایگاه بحث تبیین بشود. 🔹 حق و باطل مهمترین دوگانه بشریت است. بعد از آن که ما به جریان حق منتسب شدیم، مهم‌ترین مسئله این است که وظیفه ما در این جریان چیست؟ قبل از پاسخ به این سوال، لازم است بدانیم، مقصد جریان حق کجاست؟ بالاخره خداوند متعال فرموده است: 🔅 لیحق الحق و یبطل الباطل 🔅 جاء الحق و زهق الباطل یعنی در این درگیری همیشه حق پیروز است. مقصد جریان حق یک هدف بسیار بسیار بزرگ است. از اول خلقت تمام فراز و نشیب‌ها برای تحقق آن هدف است. آن هدف چیست؟ اقامه دین، اظهار دین علی الدین کله 🔅 هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ 🔅 شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ ما وَصَّى بِهِ نُوحاً وَ الَّذي أَوْحَيْنا إِلَيْكَ وَ ما وَصَّيْنا بِهِ إِبْراهيمَ وَ مُوسى‏ وَ عيسى‏ أَنْ أَقيمُوا الدِّينَ این حرف بسیار مهم است. یعنی هر مکتبی، هر تفکر غیر از تفکر توحیدی باید کنار گذاشته شود. در اقتصاد، فرهنگ، سیاست، روابط اجتماعی، سبک زندگی و... ادامه دارد... 👇
🔹 هدف بزرگ است، اما باید بشود. خدای متعال فرموده «و لو کره الکافرون» هر کسی نخواهد مهم نیست، همین که منِ خدا آن را بخواهم، پس باید بشود. و این خواهد شد عزیزان... اساساً فلسفه انتظار و مسئله ظهور همین است. روز فرج یعنی روز تحقق حق... 🔹 حالا یک نفر نیاید این وسط بگوید مگر می‌شود؟ 🔻 این همه جریان باطل با قدرت اقتصادی آنچنانی که نبض تمام بازارها ر در دستش دارد.. 🔻 قدرت سیاست آنچنانی که هر جایی بخواهد فتنه به پا می‌کند.. 🔻 قدرت رسانه‌ای آنچنانی که... 🔻 قدرت تکنولوژی فلان و بهمان... 🔻 قدرت نظامی اینجور و اون جور ... قرآن می‌فرماید ابداً این جلوه‌های پوشالی قدرت طاغوت و قدرت باطل، شما را ناامید نکند باطل در نگاه قرآن مثل کف روی آب می‌ماند: 🔅 أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِيَةُ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَدًا رَّابِيًا وَ مِمَّا يُوقِدُونَ عَلَيْهِ فىِ النَّارِ ابْتِغَاءَ حِلْيَةٍ أَوْ مَتَاعٍ زَبَدٌ مِّثْلُهُ كَذَالِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَ الْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاءً وَ أَمَّا مَا يَنفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فىِ الْأَرْضِ كَذَالِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ 🔸 خدا از آسمان آبی نازل کرد که در هر درّه و رودی به اندازه گنجایش و وسعتش [سیلابی] جاری شد، سپس سیلاب، کفی پُف کرده را به روی خود حمل کرد، و نیز از فلزاتی که برای به دست آوردن زینت و زیور یا کالا و متاع، آتش بر آن می‌افروزند، کفی پُف کرده مانند سیلاب بر می‌آید؛ این گونه خدا حق و باطل را [به امور محسوس] مَثَل می‌زند. اما آن کفِ [روی سیل و روی فلز گداخته در حالی که کناری رفته] به حالتی متلاشی شده از میان می‌رود، و اما آنچه [چون آب و فلز خالص] به مردم سود می‌رساند، در زمین می‌ماند. خدا مَثَل‌ها را این‌گونه بیان می‌کند [تا مردم در همه امور حق را از باطل بشناسند.] 🔅 أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كلَِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَ فَرْعُهَا فىِ السَّمَاءِ(24) تُؤْتىِ أُكُلَهَا كلُ‏َّ حِينِ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ(25) وَ مَثَلُ كلَِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِن فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِن قَرَارٍ(26 ابراهیم) کسی با اندیشه قرآن زندگی کند ابداً تحت تأثیر این مظاهر قدرت در طاغوت نمی‌شود. اما سؤال اصلی بحث این است که نقش توده مردم در این هدف بزرگ چیست؟ 🔻 خب ما عرض کردیم که محور اصلی این جریان ولایت است. 🔻 حق کجاست؟ حق جایی است که ولی خدا باشد. 🔻 اما آیا ولی خدا مأمور اقامه حق است؟ 🔻 نقش مردم در اقامه حق چیست؟ این سؤال اصلی بحث ماست که باید مقداری رویش تأمل بکنیم. ✍ تهیه و تنظیم: حجت‌الاسلام والمسلمین وحید ولوی 🔅 👇 🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW 🔗 splus.ir/hokmrani_mardom 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
| امامتِ امت در جبهه حق جلسه چهارم: تحولات عالم به رفتار مردم وابسته است 🔹 لازم است ابتدای بحث این نکته تذکر داده شود که از این جهت بحث اعتقادی گفته می‌شود که بدانیم بحث نقش مردم در حاکمیت حق، یک بحث منبری و خطابه‌ای صرف نیست که بخواهیم جو بدهیم و تشویق کنیم بلکه کاملا مبنای توحیدی و تکوینی دارد. 🔹 یکی از کلیدواژه‌های مهم و اساسی در قرآن در مورد ربوبیت خداوند متعال، سنت است. به صورت خیلی خلاصه باید گفت، سنت‌های الهی، سازوکار تحقق ربوبیت خداوند است. خداوند متعال در جای جای قرآن می‌فرمایند که ما بر اساس سنت‌ها عمل می‌کنیم. در مباحث توحید گفته می‌شود که تمام تأثیر و تأثرات عالم، همه از جانب خداست. آن قدر جنبه ربوبی پروردگار مطلق و محیط است که جایی برای نقش‌آفرینی احدی غیر از او باقی نمی‌ماند. اگر از این منظر به آیات قرآن توجه شود، آدم متعجب می‌شود. 🔻 هیچ کسی حق شفاعت ندارد 🔻 در بحث ولایت میفرماید: فَاللهُ هُوَ الْوَلِيُّ 🔻 علم غیب فقط برای خداست: إنَّما الغَیْبُ للِهِ 🔻 تا جایی که پیامبر(ص) می‌فرمایند: وَ إِنْ أَدْرِي أَ قَرِيبٌ أَمْ بَعِيدٌ ما تُوعَدُونَ 🔹 شاید به همین جهت است که برخی از مذاهب نسبت به مسئله ولایت، شفاعت و امامت دچار سوءبرداشت‌های اعتقادی هستند؛ زیرا آن قدر بیانات خداوند در قرآن هیمنه دارد که می‌گویند: 🔻 شفاعت غیر خدا نداریم 🔻 ولایت غیر خدا نداریم 🔻 علم غیب فقط برای خدا ... ❌ آنقدر این ربوبیت عظیم، محیط، مهیمن و مسلط هست که برخی به اندیشه‌های جبری افتادند و می‌گویند که ما هیچ اثر و نقشی در مسائل نداریم! در نتیجه در مسائل اجتماعی کناره‌گیر می‌شوند، در مسائل اعتقادی دچار شبهه می‌شوند و تبعات دیگر... زمانی که خبر شهادت سیدالشهدا (ع) به برخی رسید: گفتند این اراده خداونند بوده و ما کاری نمی‌توانستیم بکنیم❗ 🔹 ربوبیت مطلق درست است اما یک نکته اساسی در فهم این ربوبیت وجود دارد و آن نکته این است که خداوند متعال اساس تحولات این عالم را (حتی ربوبیت خودش را) مبتنی بر رفتار مردم قرار داده است که اسم آن می‌شود سنت‌های الهی. سنت خدا یعنی چی؟ 🔻 راه و روش ثابت خداوند در تعامل با مخلوقات خواهد بود. در تدقیق این مفهوم باید اینچنین گفت: حوادث مختلف عالم بر اساس قواعد و ضوابطی ثابت در جریان است که این قوانین ثابت، شامل تمام ضوابط فردی، اجتماعی، تاریخی، مادی، معنوی و ... می‌شود. در این میان نحوه تعامل خداوند با جامعه بشری (با اوصاف مختلف) بر اساس ضوابطی معین است. یعنی اگر فرد یا جامعه‌ای دارای وصفی خاص باشد، خداوند متعال نیز بر حسب آن وصف تعامل خاصی با فرد یا جامعه خواهد داشت که تمام این گزاره شرطی در ادبیات قرآن «سنن الهی» گفته می‌شود. از آن جایی که خداوند، رب مطلق است، سنن الهی نیز ذیل ربوبیت الهی تعریف می‌شود. به بیان دیگر، سنن الهی در حقیقت همان روش ربوبیت خداوند در تعامل با فرد و جامعه، با توجه به اقتضای فرد و جامعه است. مثال: ▫ به هر اندازه که جامعه ایمان داشته باشد، خداوند به همان درجه از ایمان نگاه می کند و سنت‌های مربوط به همان درجه از ایمان جاری می‌شود. ▫ سنت‌های دوره حاکمیت دینی با دوره حاکمیت غیردینی فرق می‌کند. ▫ در حال جهاد باشید یا در حال سازش، سنت‌ها فرق می‌کند. ▫ اهل استقامت و صبر باشید ولی کم باشد یا زیاد باشد، سنت‌ها فرق می‌کند. 🔹 خلاصه حرف این است: فارغ از اینکه بحث جریان حق و باطل رو داشته باشیم، تکویناً عالم و تحولاتش به رفتار خود ما بستگی دارد. ادامه دارد... 👇
جریان ربوبیت مطلق روی رفتار خود (ناس) را در آیات قرآن مشاهده کنیم. 🔅 لَهُ مُعَقِّباتٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ والٍ برای انسان نگهبانانی است که از پیش رو و پشت سر او را حفظ می‌کنند، از امر الهی. امر الهی جریان دارد، این ربوبیت مطلق هست ولی این که کدام امر الهی، کدام جریان محقق بشود این بر عهده خود شماست. (ادامه رو ببینید) 🔅 إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ شما هر تغییری داشته باشید، خدا هم روی همان موج تغییر می کند. 🔅 وَ إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ والٍ این بخش هم به نظر می‌آید که برای آن حالتی است که قومی تغییر سوء دارد. این یک آیه ، آیه دیگر: 🔅 ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلى‏ قَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ أَنَّ اللَّهَ سَميعٌ عَليم 🔻 «لم یک»: یعنی آیا خدا قدرت ندارد؟ نه، بلکه خدا روی یک سنتی عمل می‌کند. خدا تغییر نمی‌دهد و نعمت را نمی‌گیرد مگر اینکه خودشان تغییر کنند و اقتضاء و شرایط برخورداری اون نعمت را از دست بدهند. یک مثال دیگر که خیلی خوب نشان می‌دهد که به چه میزان، ریز رفتارهای ما در جریان سنت‌های الهی اثرگذار است: 🔅 يا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنينَ عَلَى الْقِتالِ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ عِشْرُونَ صابِرُونَ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ يَغْلِبُوا أَلْفاً مِنَ الَّذينَ كَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَفْقَهُونَ 🔅 الْآنَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنْكُمْ وَ عَلِمَ أَنَّ فيكُمْ ضَعْفاً فَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ صابِرَةٌ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ أَلْفٌ يَغْلِبُوا أَلْفَيْنِ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرينَ 🔹 اگر استقامت کم بشود و ضعف نشان بدهید، خداوند تخفیف میدهد، تخفیف منفی! یعنی نصرت خدا از ۱ به ۱۰ تبدیل می‌شود به ۱ به ۲❗ از این مثال‌ها در قرآن خیلی زیاد است که نشان می‌دهد نقش مردم و انسان‌ها در تحولات عالم (نه فقط جریان حق) یک نقش تعیین کننده است. ذیل ربوبیت خداست ولی تعیین کننده است. در جلسه بعدی این قاعده را در بستر جریان حق بررسی خواهیم کرد؛ که اگر امت نباشد، امام هیچ کاری نمی‌کند. ✍ تهیه و تنظیم: حجت‌الاسلام والمسلمین وحید ولوی 🔅 👇 🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW 🔗 splus.ir/hokmrani_mardom 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
📙 | نسبت‌سنجی اندیشه شیعی و دموکراسی با گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی، امروز بیش از هر زمان دیگر، نیاز به استحکام بنا و منظومهٔ تئوریک انقلاب و افزایش بالندگی آن احساس می‌شود. بدیهی است، برای انجام دادن چنین کاری، باید به ذخایر فکری اسلامی و بومی اتکا کرد و در شکستن جزم‌های اندیشهٔ غربی جسارت داشت؛ یعنی همان مفاهیم بیگانه‌ای که اندیشمندان این مرز و بوم، سال‌ها بی هیچ تشکیکی، خاضعانه آن‌ها را تکریم و تعظیم کرده‌اند و به‌کار بسته‌اند! در حال‌ حاضر، نهضت بازگشت به خویش آغاز شده و اندیشه‌گرانی نوخاسته برای تبیین مفاهیم سیاسی خودی به تأملاتی گسترده دست یازیده‌اند و در این راه با جسارتی درخور، مفاهیم جزمی اندیشهٔ غرب را نیز از تیررس نقدهای خود بی‌نصیب نگذاشته و به تعدیل و بازسازی برخی از آن‌ها پرداخته‌اند؛ به‌طوری‌که با وضعیت خودمان متناسب باشد. در این کتاب نسبت بین دموکراسی و اندیشهٔ شیعی با توجه به آرای متفکران اسلامی و اندیشمندان غربی و روشنفکران دینی سنجیده می‌شود. 🔹دانلود از طریق طاقچه: 🔗 https://taaghche.com/book/118256 ▫ ناشر: نشر معارف ▫ نویسنده: محمدمهدی بهداروند 🔅 👇 🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW 🔗 splus.ir/hokmrani_mardom 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
حکمرانی مردم
| امامتِ امت در جبهه حق جلسه پنجم: محور حرکت امام امت است 🔹 شاخصه اصلی جریان حق در طول تاریخ شخص ولی خداست که مظهر تجلی ولایت الهی است. تمام ارکان دین با وجود اهمیت‌شان، همه مدیون ولایت هستند. 🔻 نماز مدیون ولایت هست. اوج نماز جایی است که انسان از کانال ولی خدا نمازش را بالا بفرستد. 🔻 مقصود حج، ولی خداست. تَمَامُ الْحَجِّ لِقَاءُ الْإِمَام این کلام رسول خداست که ولایت اصل و پایه دین است. 🔹 هر چه قدر شما در عبادات و اعمال دینی رشد کنید، حال خوب داشته باشید، کثرت نماز، کثرت روزه و...، اگر به معرفت امام و ولی خدا نرسیم، اگر در عصر خودمان نتوانیم به مسیر ولی خدا متصل بشویم، بی‌تعارف باید گفت که هیچ بهره‌ای از دین نمی‌بریم. ولایت اصل و اساس است. اگر نسبت‌مان را در دوره فعلی با ولی خدا مشخص نکنیم معلوم نیست عاقبت‌مان خیر باشد یا نه! 🔹 البته بحث ما پیرامون ولایت نیست. ما می‌خواهیم در مورد نقش مردم در جریان حق صحبت کنیم. چرا به مسئله ولایت اشاره شد؟ به خاطر یک نگرانی! نگرانی از چه چیزی؟ از اینکه اهمیت فوق‌العاده مسئله ولایت، روی نقش مردم سایه بندازد! وقتی می‌گوییم محور جریان حق، ولی خداست، نگرانی‌ای که وجود دارد این است که مردم فکر کنند این محوریت در حرکت رو به جلوی جریان حق هم با امام است! ⭕ این فهم، یک اشتباه بسیار بسیار ناگوار است که ما گمان کنیم حرکت امام محور است❗ 🔹 اینجا دو مسئله متفاوت وجود دارد که نباید اشتباه بشود. یک بار شما می‌گویید که من جریان حق را از کجا پیدا کنم❓ علم جریان حق دست چه کسی است❓ 🔻 در پاسخ به این سؤال شما، باید گفت امام. آن کسی که در غبار و ظلمت می‌تواند راهنمای راه باشد، امام است. نمازی که بر محور ولی خدا باشد حجی که بر محور ولی خدا باشد اخلاق خوبی که بر محور ولی خدا باشد زندگی ای که بر محور ولی خدا باشد این می‌شود جریان حق. از این جهت محور جریان حق، امام است. 🔹 اما مسئله دوم این است که آیا جریان حق در مسیر تحقق اهدافش، باز هم، امام محور است❓ آیا حرکت جریان حق امام محور است❓ 🔻 اگر امام محور است، چرا تا الان بر جریان باطل غلبه کامل نکرده است؟ 🔻 اگر محور در حرکت ولی خداست، خب، اولین آدم ولی خدا بوده است؛ آخرین آدم هم ولی خداست. همیشه ولی خدا در این عالم حضور داشته است؛ (لولا الحجه لساخت الارض) پس چرا آن هدف محقق نشده است؟ در تاریخ پر است از شکست‌های سنگین جریان حق! این سؤال بسیار مهمی اس.ت 🔹 در پاسخ ما این است که در حرکت جریان حق، امام محور نیست! پس چه چیزی و چه کسی محور است؟ 🔻 محور حرکت جریان حق ترکیب «امام - امت» است. 🔻 جریان حق برای نیل به سوی اهداف خودش، باید به اوج ترکیب طلایی «امام - امت» برسد. 🔹 این نکته را اگر بفهمیم، خیلی از مسائل برایمان قابل فهم می‌شود. ادامه دارد... 👇
حکمرانی مردم
⚫ #منبر| امامتِ امت در جبهه حق جلسه پنجم: محور حرکت امام امت است 🔹 شاخصه اصلی جریان حق در طول
▪ مثلا چرا امیرالمؤمنین (ع) در مقابل بسیاری از انحرافات سکوت می‌کند! اساسا چرا رهبر جامعه با برخی انحرافات برخورد نمی‌کند! ▫ آآآآی فلان جا بدحجابیه ▫ آآآآی فلان جا دزدی شده ▫ آآآآی فلان جا بهمان شده ▫ آقای امیرالمؤمنین(ع)، شما چرا برخورد نمی‌کنید؟ ▪ آقای امام سجاد(ع) شما در مدینه زندگی می‌کنید که در همسایگی شما فساد و فحشا جریان دارد و شما چیزی نمی‌گویید؟ قیامی نمی‌کنید؟ ▪ آقای امام صادق (ع)، ما از خراسان آمده‌ایم، شما چرا قیام نمی‌کنید؟ 🔻 می‌دانید چرا امام صادق (ع) جواب‌شان رو ندادند؟ زیرا آن‌ها امت نبودند. امت یعنی جمعی که مقصد واحد دارند و همان هدف به آن‌ها هویت امتی داده است. 🔻 امام صادق (ع) امت نداشتند. 🔻 حضرت صادق (ع) به سُدَیر گفتند اگر من به اندازه این گوسفندها آدم داشتم قیام می‌کردم. سُدَیر شمرد و دید 17 تاست. 🔹 نقش امت در تحقق جریان حق، محور است. • اینکه حالا گفته شد باید یک ترکیب «امام - امت» داشته باشیم، شاید یک مسامحه‌ای هم باشد! وگرنه طبق قاعده‌ای که عرض شد، محور در حرکت، خود مردم هستند، خود امت. ▪ تصور برخی از حرکت جریان حق و نقش ولی خدا در این جریان ، تصورات مارادونایی 😐 می‌باشد. 🔻تصور می‌کنند امام، مارادوناست! خودش توپ می‌گیرد، همه را دریبل می‌زند و بعد، خودش هم گل می‌زند! 🔻 تصور می‌کنند امام، خودش جلو می‌رود! حالا مردم بیایند یا نیایند... 🔻 تصور می‌کنند امام، همه بدعت‌ها را کنار می‌گذارد و مردم از حاکمیت عدل او بهره‌مند می‌شوند!!! ▪ یک دفعه امیرالمؤمنین (ع) به مردم گفتند که آی مردم، این نمازی را که آخر شب در ماه رمضان می‌خوانید اشتباه و بدعت است که خلیفه دوم به اشتباه ایجاد کرده! امیرالمومنین می‌فرمایند که صدای برخی از رزمندگان لشکر من درآمد! که تو می‌گویی فلان نماز را نخوانیم؟ مولا فرمود: ترسیدم تمام لشکر دچار دو دستگی بشوند بنابراین بی‌خیال شدم !!! 🔹 می‌دانید این صحبت یعنی چی؟ یعنی مولا با یک بدعت کنار اومد⁉ بله❗ 🔻 امام که مثل مارادونا عمل نمی‌کند! باید جامعه با او همراه بشود. ✍ تهیه و تنظیم: حجت‌الاسلام والمسلمین وحید ولوی 🔅 👇 🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW 🔗 splus.ir/hokmrani_mardom 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 | رهایی مشتری ندارد! 🔸امروز برای استخدام، و عضو هیئت علمی و اسیر بروکراسی اداری شدن، که خلاقیت را می‌سوزاند، سر و دست می‌شکنند! 🔹 حجت الاسلام و المسلمین پناهیان شب سوم محرم، هیات میثاق با شهدا دانشگاه امام صادق (ع) 🔅 👇 🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW 🔗 splus.ir/hokmrani_mardom 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
حکمرانی مردم
📙 #معرفی_کتاب| نسبت‌سنجی اندیشه شیعی و دموکراسی با گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی، امروز بیش از هر
| نسبت‌سنجی اندیشه شیعی و دموکراسی 🔅 با پیروزی انقلاب اسلامی، نظام جمهوری اسلامی نمونه‌ی جدیدی از حاکمیت در عرصه‌ی ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی شد که تصویری جدید از حاکمیت مردمی را نمایان کرد. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران این حاکمیت به رسمیت شناخته شده و در آن از یک سو به حاکمیت الهی (با عنوان ولایت فقیه) و از سوی دیگر به حاکمیت مردمی تاکید شده است. اندیشه‌ی دموکراسی یکی از مباحث مهم است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل نظام جمهوری اسلامی در مقابل حاکمیت دینی مطرح شد. نزاع، قالب مشخصی داشت: «جمهوری اسلامی» یا «جمهوری دموکراتیک اسلامی»؟ 📚 نسبت‌سنجی اندیشه شیعی و دموکراسی، محمدمهدی بهداروند، ص 19 🔅 👇 🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW 🔗 splus.ir/hokmrani_mardom 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom