eitaa logo
حکمرانی مردم (استان سمنان)
257 دنبال‌کننده
1هزار عکس
271 ویدیو
57 فایل
مسئله اصلی، کلید اصلی اینجاست. حضور مردم در همه مسائل حل کننده مشکلات است و حضور مردم هیچ جایگزینی ندارد. راه ارتباطی: @hokmrani_mardom_ostan_semnan #حکمرانی_مردم #مردمی_سازی
مشاهده در ایتا
دانلود
| امامتِ امت در جبهه حق جلسه نهم: همراهی امام با امت ۲ (حتی در خطای امت) 🔹 وقتی عنصر امت را در حرکت جریان حق جدی بگیرید، پیش از همه، خود امام که محور جریان حق است، اهمیت این مسئله را می‌فهمد. لذا همراهی امام با امت حداکثری است. امام حق ندارد به هر بهانه‌ای امت را رها کند❗ اساسا توبیخ یونس (ع) در قرآن از این جهت بود که او امت خود را رها کرد؛ امتی که حتی قرار بود عذاب بشود! خداوند می‌فرماید که نباید رهایشان می‌کردی! نباید در مقابل امت بی‌صبری کنی. 🔹 جلسه قبل یک لایه از این همراهی حداکثری (که امام گاهی اوقات در مقابل بدعت علنی امت سکوت می‌کند و کنار می‌آید) مطرح شد. اما در یک سطح دیگر نه تنها امت خطا می‌کند و امام کنار می‌آید و نادیده می‌گیرد، حتی امام در خطای امت شرکت می‌کند‼ 🔹 خوب دقت بشود، این‌ها بحث‌هایی است که لبه‌های اعتقادی دارد، یکدفعه یکی می‌گوید یعنی امام معصوم خطا می‌کند❓ در خطا شرکت می‌کند❓ می‌داند عملی خطاست و مرتکب می‌شود❓ 🔻 پاسخ این است که این خطا، خطای منافی عصمت امام نیست. مثل چی؟ مانند پدری که می‌داند یک کار اشتباه است، اما برای اینکه بچه تجربه کنترل شده‌ای از اشتباه داشته باشد، یا مثلا خطای بزرگتری رخ ندهد، یا مثلا رابطه پدر و فرزندی حفظ شود، با این خطا جلو می‌آید. پدر خطا می‌کند ولی آیا خطای پدر همان خطای کودک است؟ خطای کودک از روی جهل است! اما خطای پدر از روی علم است! 🔹 امام اگر با خطای امت همراه می‌شود، امت جاهلانه خطا می‌کند، اما امام عالمانه وارد میدان می‌شود. او خطا نکرده اگر چه ظاهرش این است که او هم خطا کرده! ▫ برخی می‌گویند این که قرآن به پیامبرش مکرر گفته: یا رسول الله استغفار کن، از این جهت است؛ زیرا ظاهرش این است که او هم داخل یک خطا شرکت داشته است. ▫ مثلاً در جریان جنگ احد رسول الله (ص) می‌دانست که راه مقابله با این لشکر این است که داخل مدینه بمانند، اما جوان‌ها اصرار کردند و رفتند بیرون مکه. شد شکست سنگین اسلام با قیچی شدن سپاه و شهادت حمزه سیدالشهداء. ▫ مثال دیگر حکمیت زمان امیرالمومنین (ع) است. فکر می‌کنید مشکل خوارج با امیرالمؤمنین (ع) چه بود؟ این بود که چرا تو حکمیت رو قبول کردی؟ چون ظاهرش خطاست. خیلی دلسوزانه هم می‌گفتند، مبنای قرآنی هم داشتند. اما آن‌ها حقیقت امامت امام را نفهمیده بودند و اینجاست که امام مظلوم می‌شود. ▫ مثال دیگر صلح امام مجتبی (ع) است. در کتاب «صلح امام حسن» شیخ راضی آل یاسین می‌نویسد در اول کار، اساساً امام مجتبی (ع) همان مسیر جهاد امیرالمؤمنین (ع) را پی گرفت! امام حسن (ع) همان لشکر را مجدد مجهز کردند. یعنی امام مجتبی (ع) جداً برای جهاد رفته بود ولی آمدند مقابل مردم ایستاد فرمودند: ما از نبرد پشیمان نیستیم قبلا شما اهل جهاد بودید اما الان دنیا براتون مهم شده... صلح امام مجتبی شرکت در خطای جمعی امت بود! ▫ در دوران زعامت مقام معظم رهبری، از ایشان حتی یک جمله در تأیید سازش و مذاکره با امریکا سراغ ندارید. اما چرا رهبر انقلاب پای برجام را امضا می‌کند؟! از دیپلمات‌ها دفاع می‌کند! چرا رهبری این خطا را مرتکب می‌شوند؟! 🔹 اگر امتی خطا کند و امام مجبور شود با خطای امت همراه شود، فکر نکنید خدا از کنار خطای امت راحت می‌گذرد❗ می‌گذرد، اما راحت نمی‌گذرد❗ ▫ در ماجرای گوساله‌پرستی، خداوند آن‌ها را بخشید 🔅 ثُمَّ عَفَوْنَا عَنْكُمْ اما در کنار این بخشش، بنی اسرائیل، تلفات سنگین داد! 🔅 فَاقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ ▫ در اُحد خطا بکنید، حمزه را از دست خواهید داد ▫ به حکمیت تن بدهید، خوارج از دلش زائیده می‌شود و علی(ع) را از شما می‌گیرد! ▫ اگر امام‌تان را مجبور به صلح کردید، می‌رسد به کربلا❗ ادامه دارد... 👇
🔹 یک بار دیگر با هم مرور کنم: 🔻 برای پیشبرد جریان حق ترکیب امام - امت ضروری است. 🔻 برای حفظ ترکیب طلایی، امام نهایت همراهی را با امتش خواهد داشت. 🔻 تا جایی که حتی با بدعت‌های بزرگی هم ممکن است کنار بیاید! چرا؟ برای حفظ امت. 🔹 این سوال و این شبهه مطرح می‌شود که امام تا کجا حاضر است با امت و انحراف او کنار بیاد⁉ 🔻 اگر بگوییم که امام برای حفظ امت همه بدعت‌ها و انحرافات را می‌پذیرد، یعنی یک حرفی شبیه اندیشه ماکیاولیستی می‌شود که تحقق هدف با هر ابزاری و این اساساً با هدف امامت امام سازگار نیست! ▫ بالاخره پدر تا یک جایی در مقابل خطای بچه سکوت می‌کند، حالا بچه چاقو برداشته و می‌خواهد سر برادرش را ببرد 😱 اینجا هم پدر سکوت کند❓ پاسخ این سؤال طبق تاریخ اسلام می‌شود مقایسه جریان امام مجتبی (ع) و جریان سیدالشهدا (ع) که فعلاً به آن نمی‌پردازیم . 🔹در تاریخ قرآنی بنی اسرائیل شما دو مدل رفتار متفاوت از حضرت موسی (ع) نسبت به بنی اسرائیل می‌بینید. 🔻 جلسه قبل یکی از این دو صحنه را برای شما عرض کردم. کنار آمدن هارون (ع) در مقابل انحراف شرک بنی اسرائیل. طبیعتاً گناه شرک بزرگترین معصیتی است که می‌شود فرض کرد اما بعد از این واقعه موسی (ع) امت خودش را ترک نمی‌کند! حتی قرآن می‌فرماید ما عفو کردیم، البته کفاره سنگینی پرداخت شد، اما خدا بخشید و موسی امت خودش ر! ترک نکرد: 🔅 وَإِذْ وَاعَدْنَا مُوسَى أَرْبَعِينَ لَيْلَةً ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِن بَعْدِهِ وَأَنتُمْ ظَالِمُونَ 🔅 ثُمَّ عَفَوْنَا عَنكُمِ مِّن بَعْدِ ذَلِكَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ این یک صحنه است. 🔻 صحنه دوم جایی است که موسی (ع) بنی اسرائیل را نفرین می‌کند! نفرین حضرت موسی (ع) چیست؟ 🔅 قَالَ رَبِّ إِنِّي لَا أَمْلِكُ إِلَّا نَفْسِي وَأَخِي فَافْرُقْ بَيْنَنَا وَبَيْنَ الْقَوْمِ الْفَاسِقِينَ اینجا دیگه موسی (ع) می‌فرماید: اصلا امتی نیست! منم و برادرم هارون... . 🔹 چه انحرافی در بنی اسرائیل رخ داده است که موسی (ع) می‌گوید من امت پاکار ندارم؟ 🔻 این کلام موسی (ع) مربوط به آن جایی است که بنی اسرائیل رسیدند پشت درهای ارض مقدس و قرار بود جهاد فی سبیل الله کنند. یعنی همان قیام لله را که اصل اساس مأموریت امت است انجام بدهند، ولی انجام ندادند. قرآن می‌فرماید موسی (ع) به بنی اسرائیل گفت: 🔅 يا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتي‏ كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَ لا تَرْتَدُّوا عَلى‏ أَدْبارِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرينَ چه جوابی دادند؟ 🔅 قالُوا يا مُوسى‏ إِنَّ فيها قَوْماً جَبَّارينَ وَ إِنَّا لَنْ نَدْخُلَها حَتَّى يَخْرُجُوا مِنْها فَإِنْ يَخْرُجُوا مِنْها فَإِنَّا داخِلُونَ 🔹 اصلا بیرون کردن اینها مأموریت شماست! بعد دو نفر از بنی اسرائیل که برخوردار از نعمت بودند 🔅 قالَ رَجُلانِ مِنَ الَّذينَ يَخافُونَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمَا ادْخُلُوا عَلَيْهِمُ الْبابَ فَإِذا دَخَلْتُمُوهُ فَإِنَّكُمْ غالِبُونَ وَ عَلَى اللَّهِ فَتَوَكَّلُوا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ جواب دادند که: نخیر، ما نیستم. جواب‌شان خیلی بد بود. نشان می‌داد اینها اهل جهاد نیستند. 🔅 قالُوا يا مُوسى‏ إِنَّا لَنْ نَدْخُلَها أَبَداً ما دامُوا فيها فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنَّا هاهُنا قاعِدُونَ بعد از این صحنه است که موسی (ع) فرمود: 🔅 قَالَ رَبِّ إِنِّي لَا أَمْلِكُ إِلَّا نَفْسِي وَأَخِي فَافْرُقْ بَيْنَنَا وَبَيْنَ الْقَوْمِ الْفَاسِقِينَ اینجا بود که موسی از امتش برید. 🔸 برای این که امت پای امام بماند و امام با خطاهای امت کنار بیاد، شرط اساسی‌اش مجاهد ماندن است. ✍ تهیه و تنظیم: حجت‌الاسلام والمسلمین وحید ولوی 🔅 👇 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom_semnan
🗳 | تلاش برای سپردن همه امور به مردم، دغدغه جوهری اصحاب انقلاب در دهه پنجم 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح شیروانی: «انقلاب می‌خواهد پوست بیندازد و یک حادثه‌ای بیافریند. در این حادثه نکته‌های متعدد وجود دارد؛ یکی از نکته‌هایش این است که می‌خواهیم برای مردم جا بیندازیم که شما صاحب این مملکت و مسئول همه چیز، از جمله خوشبختی در دنیا و آخرت خودتان هستید. این روندی است که پیامبران در اصل به دنبالش بودند. این مسئله‌ای است که هیچ‌جا شکل نگرفته است. در دهه پنجم، دغدغه جوهری اصحاب انقلاب این است که همه چیز را به دست مردم بدهد. برخی این را فهمیده‌اند، برخی نه و برخی سطحی برداشت کرده‌اند و برخی عمیق. در طول تاریخ، تا به حال هیچ قدرتی برای مردم این‌گونه دلسوزی نکرده است. مردم‌سالاری‌های دیگر به طور عمده نمایشی و به تعبیر حضرت آقا، دروغین است. در عمل، زرسالاری است؛ همه می‌دانند در دنیا که این زرسالاری است، هر چند ظاهری مخملین برای آن فراهم کرده باشند.» 📍منبع: کتاب حکمرانی نوین 🔅 👇 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom_semnan
📣 | تحلیل الگوی جهاد سازندگی 🔸 چهل و پنجمین نشست عصراندیش 🔹 سخنران: دکتر سید مجتبی قافله باشی پژوهشگر جهاد سازندگی و مولف کتاب زنده باد جهاد ➖ شنبه➖ ۱۴ مرداد ۱۴۰۲➖ ساعت ۱۵➖ دانشگاه توسعه اجتماعی رسالت➖ سالن عصراندیش➖ 📌 در صورت تمایل به شرکت در پیام‎‌رسان بله پیام دهید: @rezasareban 🔅 👇 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom_semnan
فرآیند مردمی سازی از منظر رهبری.pdf
حجم: 1.81M
📄 | فرآیند مردمی‌سازی از منظر مقام معظم رهبری 🖋 تدوین کننده: محمدامین عبدالرحیمی 🔅 👇 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom_semnan
| اربعین مردمی گامی بسوی تحقق امت واحده اسلامی سال ۱۴۰۱، ده روز مانده به شروع اعزام زائرین اربعین به انجمن مردمی مساوات مریوان خبر می‌رسد مرز باشماق به عنوان مرز عبور زائران اربعین حسینی(ع) انتخاب شدە است. زمان بسیار کم بود، جلسه فوری با کلیە اعضاء و آحاد مردم منطقه برگزار شد. راهکارها و ایده‌ها جمع آوری شدند با دارویش کسنزانی صحبت شد، شیخ شمس الدین نهرو محمدالکسنزانی رهبر طریقت قادریه کسنزانی اعلام آمادگی می‌کند جهت پذیرایی از زائران و موکب محمد رسول الله سلیمانیه در اتوبان کرکوک سلیمانیه برپا می‌شود و به دراویش خود در ایران هم فرمان می‌دهد کە در خدمت زائران اباعبدالله باشند. دراویش در مرز باشماق برای خدمت به زائران به صف می‌شوند شیعه و سنی کنار هم تنها یک هدف دارند آن هم خادمی زائران سیدالشهداء است. ماموستاهای اهل سنت در تریبون‌های خود فریاد می‌زنند شبیه‌ترین آدم بر روی کرە زمین به پیامبر از همه جهت حسین بن علی(ع) است کە به دست منفورترین آدم به شهادت می‌رسد، راه حسین راه امر به معروف و نهی از منکر است و چە پاک راهی است... تشکل‌های مردمی با کمک خیرین موکب‌هایی می‌زنند، مردم محلی با لباس محلی کوردی و مذهب تسنن میزبان عاشقان حسین (ع) می‌شوند امت اسلام در این مرز یکی شدن انگار همه چیز برای برپایی حکومت منجی در این مرز آمادە است. سە روز مانده به شروع پیاده‌روی اربعین. بروکراسی اداری از یک سو و عدم ارتباط قبلی ادارات با آحاد مردم و اعتماد به ظرفیت‌ها و نقش‌آفرینی مردم، و بی‌تجربگی در موضوع خدمت‌رسانی به زائران سبب نگرانی مسئولین شده بود اما با اعلام آمادگی آحاد مردم و ارتباط‌گیری این تشکل‌ها با متولیان اداری این شناخت و اعتماد را حاصل کرد که امورات اجرایی به مردم سپرده شود و نمایندگان این تشکل‌های مردمی (مساوات) علمدار می‌شوند، جهادی به میدان می‌آیند و نگرانی مسئولان هم برطرف می‌شود هرچند تفاوت آراء و نظرات وجود دارد اما کارها با وحدت و انسجام پیش می‌رود ♻️نقش دولت: 🔸️پارکینگ‌ها، محل‌های اسکان توسط دولت آمادە می‌شوند 🔸️اتوبوس‌های رایگان سپاه و... بە میدان می‌آیند 🔸️انجمن مساوات با بسیج جلسه و کارگروه مشترک می‌گذارند، مردم با دعوت انجمن و بسیج بیشتر وارد می‌شوند 🔸️موکب مساوات در مرز باشماق از طریق آحاد مردم مایحتاج و ارزاق و اقلام تهیه می‌کند، سپاه هم با مشارکت و تامین نواقص پخت می‌کند 🔸️دراویش و مردم هم کار توزیع خدمات را انجام می‌دهند 🔸️با حضور جوانان جهادی و محلی، فرمانده سپاه سردار ولی‌ئی در پوشش جهادگر در آشپزخانه موکب به زائرین خدمت می‌کرد 🔸️ آب سرد به زائراین تقدیم می‌شود ، آن یکی چایی زغالی درست می‌کند و .... ✅همه چیز با همت جهادی ها آمادە می‌شود، امام حسین(ع) امر کرد و مردمی‌ها لبیک گفتند 🔷️زائران آمدند و راضایت‌مند از برخورد مردم و مهمان نوازی قوم کُردزبان و اهل سنت، متاثر و متنعم از طبیعت بِکر و زیبا و اعتدال آب و هوا، خوشحال از شلوغ نبودن مرز و ... 🔷️الحمد الله کە رفتند و برگشتند با امنیت کامل و مهمان‌نوازی بی‌منت اهل سنت تجربه شد 🔷️خدا را شکر کە امت واحده اسلام در مرز باشماق کردستان پرچم وحدت اسلامی را به نام حسین علیه السلام برافراشته است 🔅 👇 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom_semnan
📔 | مدیریت محلی و حکمروایی شهری 🔸در سال‌های اخیر تحولات بسیاری به تبع فرایند جهانی شدن روی داده است، چالش‌های بسیاری را فراروی مدیریت شهری و روش اداره‌ی آن‌ها ایجاد کرده است. مواردی همچون اصرار بر رویکردهای سنتی در مواجهه با تحولات جدید، مقاومت در برابر تحول، کمبود ابتکار و نوآوری، ناهماهنگی و تعارض میان سازمان‌ها و نهادهای مختلف، خلاءهای قانونی و مهم‌تر از همه نامشخص بودن جایگاه مدیریت شهری در ساختار سیاسی- مدیریتی از جمله‌ی این چالش‌ها هستند. تا زمانی که این مشکلات در جوامع مختلف برطرف نشود، مدیریت شهری قادر به برخورد موفقیت‌آمیز با مشکلات رو به تزاید در محیط شهری نخواهد بود. بررسی روندهای جهانی و گرایش‌های موجود در کشورهای توسعه‌یافته جهان نشان می‌دهد که تقویت مدیریت‌های محلی و مدیریت‌های شهری مورد توجه اکثر کشورهای دنیا قرار گرفته و حرکت در مسیر تقویت خودگردانی محلی و تقویت نهادهای مدیریت محلی از جمله مهم‌ترین اقدام‌های آنان بوده است. در ایران مدیریت شهری به معنای عام آن مصادیقی را در برمی‌گیرد ولی جایگاه ویژه و شفافی در ساختار سیاسی-مدیریتی کشور ندارد. ▫️ ناشر: مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شر تهران ▫️ مولف: مهدی مرتضوی 🔅 👇 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom_semnan
حکمرانی مردم (استان سمنان)
📔 #معرفی_کتاب| مدیریت محلی و حکمروایی شهری 🔸در سال‌های اخیر تحولات بسیاری به تبع فرایند جهانی شدن
| مدیریت محلی و حکمروایی شهری 🔅 قوه مجریه متکثّر مرکب از گروهی افراد سیاسی است که به طور مستقیم انتخاب شده باشند که در این صورت جایگاه والایی دارند (همانند هیئت اونتاریو در کانادا). همچنین این گروه سیاسی می‌تواند به صورت غیرمستقیم از طریق شورا و بر اساس دانش فنی و مدیریتی و با نصب فردی به عنوان شهردار در راس هیئت، انتخاب شده باشد (همانند هیئت ادمونتون کانادا). کمیته‌ی اجرایی در واحدهای محلی سوئد نمونه‌ی دیگری از مدیریت اجرایی است که به وسیله‌ی شورا انتخاب می‌شوند. شهرهای آمریکا با سیستم کمیسیونی و شهردار ضعیف و الگوی حکومت شهرداران در هند نمونه‌های دیگری از قوه اجرایی متکثر است... 📚 مدیریت محلی و حکمروایی شهری، ص ۶۵ 🔅 👇 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom_semnan
📣 | هشتمین نشست تخصصی ستادهای مردمی اربعین ➖ چهارشنبه➖ ۱۸ شهریور ۱۴۰۲➖ تهران➖ ضلع غربی مرقد حضرت امام خمینی (ره)➖ صحن آیت‌الله مصطفی خمینی➖ سالن ارتحال➖ 🔅 👇 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom_semnan
◀️ با حکم رئیس جمهور، حسین یکتا به عنوان نماینده تشکل ها و فعالان مردمی در ستاد مرکزی اربعین منصوب شد. 🔹برنامه ریزی و اقدام راهبردی جهادی نسبت به بسیج ظرفیت ها و امکانات تشکل ها، گروه ها و فعالان مردمی با هماهنگی ستاد مرکزی اربعین به منظور تقویت ابعاد مختلف حماسه بزرگ و جهانی اربعین حسینی اهم انتظارات دکتر رئیسی می‌باشد. 🔹دستگاه های اجرایی مسئول بالاخص استانداران مناطق مرزی برای برگزاری هرچه باشکوه تر حماسه اربعین در حوزه کمک های مردمی حداکثر همکاری را بعمل خواهند آورد. https://eitaa.com/hokmrani_mardom_semnan
💢 | اولین اجلاسیه ملی مردمی سازی دولت 🔸نخستین گردهمایی سالانه نخبگان، حلقه‌های میانی، دستیاران مردمی سازی و مدیران دولت مردمی ➖ ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ ➖سالن همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران 🔅 👇 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom_semnan
🏞 | نقش دولت در مردمی‌سازی 🔸 برگرفته از فرمایشات مقام معظم رهبری 🔅 👇 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom_semnan