eitaa logo
حکمرانی مسوولانه
1.3هزار دنبال‌کننده
121 عکس
67 ویدیو
13 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم در حکمرانی مسئولانه بجای سلایق، اصول عقل محوری حاکم است. هر تصمیم و اجرا تحت هندسه فکری است. کارگزاران به صورت نظام مند نسبت به پیامدهای عملکرد خود مسوول هستند و مزایا تنها وابسته به ارزیابی عملکرد است. ارتباط با مدیر @tamaddon_h
مشاهده در ایتا
دانلود
📛 هشدار یک جراح مغز و اعصاب درباره آلودگی هوا/ به زودی سونامی بزرگ ابتلا به تومور مغزی در کشور راه می‌افتد 👨‍⚕ آرمان سورانی یانچشمه، متخصص و جراح مغز: 🧠 آلودگی آن‌قدر در لایه‌های جو زمین زیاد شده که حتی بارش باران و برف هم تمیزش نمی‌کند. به زودی و در سال‌های نزدیک یک سونامی بزرگ با عنوان افزایش ابتلا به تومورهای مغزی در کشور راه می‌افتد که دلیل اصلی آن هم فقط آلودگی هواست، اما این موضوع برای مدیران و مسوولان کشور اهمیتی ندارد. 😵‍💫 از نظر بیماری‌های مغز، آلاینده‌های هوا به صورت تاریخی با بیماری‌های مختلفی مثل آلزایمر، دمانس یا فراموشی، اختلالات حواس، پارکینسون، سکته از نظر بیماری‌های مغزی به‌ شدت در ارتباط هستند. جدیدا هم که بیماری‌های دیگری مثل بیماری‌های اعصاب و روان اضافه شده است. https://eitaa.com/ostad_tv پینوشت: 📊 مساله آلودگی هوا و پیامدهای آن بیانگر حکمرانی غیر مسئولانه در کشور است. یعنی بصورت نظام مند مسئولیتها شفاف تعیین و تقسیم نشده و اساس حکمرانی بر تحقق این مسئولیتها نیست. ایفای این مسئولیتها توسط سازمان مستقلی ارزیابی نمی شود و نتیجه این ارزیابی ملاک درجه بندی و اعطای مزایای دستگاهها و مسئولین ذیربط نیست. 🥱 در نتیجه سلامتی و حقوق مردم به صورت سیستمی پایمال می شود و کسی جوابگو نیست. مسئولین ذیربط نیز کانه خواب هستند. 🧶 راهکار حل مشکلات به هم تنیده کشور و جلوگیری از تضییع حقوق مردم در حکمرانی، تحقق طرح حکمرانی مسئولانه است. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
⚡️ما حوزویان کوتاهی کردیم و من استغفار می‌کنم/ به ظاهر دین پرداختیم، به باطن آن اهمیت ندادیم 💢 ما قلب مردم را فراموش کردیم چون قلب خودمان را فراموش کردیم و به «قال» چسبیدیم. کارهای فراوانی در ۴۵ سال شده ولی بیش از قلب به ظاهر پرداخته ایم و نقش ما طلبه ها در این زمینه زیاد است. ما باید هوای دل مردم را داشته باشیم. زمانی که به ظاهر دین پرداختیم، به باطن آن اهمیت ندادیم. به فقه و اصول اهمیت دادیم ولی از اخلاق و معنویت غافل شدیم. بزرگان ما در هفته گاهی فقه و اصول می گویند اما چندجلسه اخلاق می گویند؟ ⛓ جوانان ما در این تهاجم فرهنگی اسیر شده و به دام افتاده اند. ما می بینیم کسی که زخمی یا اسیر می شود تکریم می ‌شود ولی اسیر جبهه فرهنگی را طرد می‌کنیم. 🤲 ما حوزویان کوتاهی کردیم و من استغفار می‌کنم. گرچه شب و روز کار می‌کنم و گاهی تا صبح مشغول مطالعه و کار هستم ولی باز هم خودم را مقصر می دانم. آقامجتبی هوای دل مردم را داشت. شب‌های احیا حدود ۵۰۰ هزار نفر در جلسات آقامجتی حاضر می‌شدند و او از عمق دین برای مردم می‌گفت. گاهی جلسات فقه را تعطیل می‌کرد و اخلاق می‌گفت. 👤 حجت الاسام علی اکبر صادقی رشاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی @namehayehawzavi ▫️پینوشت: ضمن تشکر از حجت الاسلام رشاد که با شجاعت و صراحت به کوتاهی حوزویان و تقصیر خودشان اشاره کردند؛ باید اضافه کرد: 🌐 ما دانشگاهیان، ما مسئولین مملکت، ما متولیان شورای عالی انقلاب فرهنگی، ما متصدیان نهاد علم در وزارت عتف و بهداشت و آموزش و پرورش و ... ما نیز کوتاهی کرده و کوتاهی می کنیم. گرفتار منافع شخصی و صنفی شدیم گرفتار کارهای تشریفاتی و ظاهری و عنوان دار شدیم در برابر رسالتها و مسئولیتها، خودمان را به غفلت و فراموشی زدیم بجای اصلاحات اساسی، خودمان را مشغول امور روزمره و گذران کردیم 🔺 فراموش کردیم که این نظام، امانت امام و شهیدان است و ما در حفظ و حراست آن مسئول هستیم 👈 همگی باید به پیشگاه الهی استغفار و توبه حقیقی کنیم و مجاهدانه راه درست را بیابیم و بپیماییم. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
💢 گیر کردن در چرخ و فلک گرانی/ «بخش اول» 👈 در این یادداشت سعی می‌کنیم با زبان خودمانی و قابل فهم برای همه‌مردم، گرانی گندم و آرد در سال ۱۴۰۱ رو با عدد و رقم بررسی کنیم و ببینیم چه فاجعه‌ای اتفاق افتاده! 1️⃣ در سال ۱۴۰۱ دولت سیزدهم دست به ۲ تغییر اقتصادی مهم زد؛ یکی درمورد دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی (همون خوراک دام مثل یونجه، ذرت، جو و...) بود و دیگری درمورد گندم، آرد و نان. در این یادداشت کوتاه می‌خوایم باهم به سراغ مورد دوم یعنی گندم، آرد و نان بریم و ببینیم چه اتفاقی افتاد و قبلا کجا بودیم و الان کجا هستیم و با خودمون چند چند هستیم؟! 2️⃣ ببینید دوستان روال کشور همیشه به این صورت بوده که دولت برای تامین نیاز کشور، هرچقدر گندم در داخل تولید بشه رو از کشاورز‌ها با یک قیمت مشخص خریداری می‌کنه ( که بهش میگن قیمت خرید تضمینی ) و بعد اگر بازهم لازم بود مابقی نیاز کشور رو از کشورهای دیگه خریداری و وارد می‌کنه. بعد این گندم رو تبدیل به آرد می‌کنه و این آرد رو با قیمت خیلی کمتر به نانوایی‌ها میده تا برای مردم نان بپزند. قمیت خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۰ حدود ۵ هزارتومان و همچنین قیمت گندم وارداتی (با دلار آزاد ۲۸هزارتومانی) هرکیلو حدودا ۱۰ هزارتومان بوده. این در حالیه که قیمت آردی که به نانوایی‌ها داده میشد در همون سال۱۴۰۰ حدودا ۶۰۰تومان بود یعنی حدودا ۸ برابر کمتر! (به این اختلاف قمیت میگن یارانه) همچنین دولت یک بخش دیگه از آرد تولید شده رو به نانوایی‌های فانتزی، قنادی‌ها و کارخانه‌هایی مثل تولید بیسکوییت، کیک، رشته، ماکارونی و... می‌داد؛ که اون هم با قیمت کمی بود (در سال ۱۴۰۰ حدود ۳ هزار تومان) ولی نسبت به نانوایی‌ها بیشتر بود. 3️⃣ این اختلاف قیمت‌های آرد باعث بوجود اومدن یکسری تخلفات می شد که مهمترینش این ۲مورد هستند: ۱- برخی نانوایی‌ها بجای پخت نان، آرد ۶۰۰ تومانی خودشون رو به نانوایی‌های فانتزی و قنادی‌ها و کارخانه‌ها به قیمت ۳ هزار تومان می‌فروختن و از این طریق سود زیادی کسب می‌کردن. ۲- قاچاقچی‌ها گندم، آرد یا محصولات این‌ها را با قیمت خیلی کم می‌خریدن و به کشورهای همسایه قاچاق می‌کرن و سود زیادی بدست می‌آوردن. 4️⃣ در اینجا بود که دولت و برخی کارشناسان اقتصادی ادعا می‌کردند که یارانه‌ای که دولت داره در این حوزه میده (همون ۸برابر کمتره) به دست مردم نمی‌رسه و در واقع قاچاقچی‌ها و متخلف‌ها دارن سودش رو می‌برند! خب راه‌حل چیه؟ اینجا همونجایی بود که تغییرات سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاد که در ادامه خدمت‌تون عرض می‌کنم: 5️⃣ دولت برای تخلف اول یعنی فروش آرد توسط نانوایی‌ها به فانتزی‌ها و کارخانه‌ها و قنادی‌ها، اومد همین دستگاه‌های جدید که همگی دیدیم رو در نانوایی‌ها نصب کرد؛ تا مشخص بشه هر نانوایی دقیقا چند نان و به چند نفر فروخته؟ و از این به بعد نسبت به میزان فروش نان، سهمیه آرد بهش تعلق بگیره. 6️⃣ و اما برای تخلف دوم یعنی قاچاق گندم و آرد، دولت اومد قیمت آرد قنادی‌ها و کارخانه‌ها رو گران کرد تا جایی که حدودا نزدیک به قیمت کشورهای همسایه باشه و قاچاق کردن آرد یا گندم دیگه سود زیادی نداشته باشه. 7️⃣ بنابراین قیمت آرد نانوایی‌های فانتزی و کارخانه‌ها و قنادی‌ها از کیلویی حدوداً ۳ هزارتومان به کیلویی حدودا ۱۵ هزارتومان افزایش پیدا کرد و اینجا بود که قیمت محصولات وابسته به گندم و آرد هم زیاد شد و سفره‌ی مردم کوچک‌تر شد. و همه‌ی این اتفاقات افتاد تا از قاچاق و تخلف جلوگیری بشه و حالا همه‌ی حرف ما دقیقا روی همین مورد هست که آیا این گران کردن به نتیجه رسیده؟ آیا از قاچاق جلوگیری شده؟ 👈 حالا که لطف کردی و تا اینجا این یادداشت رو قسمت بیشترش رو مطالعه کردی، بخش دوم که کمتر هست رو هم مطالعه کن تا با عددرقم بررسی کنیم که چطور مثل یک چرخ و فلک توی گرانی گیر کردیم و چطور بعد از ۲سال دوباره سر جای اول هستیم! ادامه دارد ... @ghoghnuos13 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
💢 گیر کردن در چرخ و فلک گرانی/ «بخش دوم» لینک بخش اول 1️⃣ حالا که فهمیدیم قضیه آرد و نان چیه و قیمت‌ها چرا و چطور در سال ۱۴۰۱ گران شد، برای اینکه بهتر و دقیق‌تر بفهمیم در سال‌های بعد چه اتفاقی افتاده، خودمون رو جای یک قاچاقچی می‌گذاریم که در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ می‌خواد آرد رو قاچاق کنه به یکی از کشورهای همسایه؛ که ما در اینجا به عنوان نمونه کشور امارات رو در نظر می‌گیریم! 2️⃣ با یک جست و جوی ساده اینترنتی میتونید بفهمید که در سال ۱۴۰۰ قیمت انواع آرد در کشور امارات بین ۳ تا ۵ دِرهم بوده و قیمت هر دِرهم حدودا ۷هزارتومان. بنابراین قیمت هر کیلو آرد در کشور امارات به پول ما چیزی حدود ۲۱ تا ۳۵ هزارتومان بوده. پس ما اگر جای یک قاچاقچی باشیم آرد ۶۰۰ تومانی رو از نانوایی‌ها یا آرد ۳هزارتومانی رو از قنادی‌ها و کارخانه‌ها با قیمت کمی بیشتر می‌خریم و بعد قاچاق می‌کنیم به امارات و با قیمت مقداری کمتر از بازار امارت (مثلا بین ۱۵ تا ۲۰ هزارتومان) به خریداران اماراتی می‌فروشیم. خب این قاچاق سود حداقل ۱۰ هزار تومانی روی هرکیلو آرد برای ما داره که با توجه به وزن زیاد آرد قاچاق شده، سود خوبی بدست می آریم. 3️⃣ حالا می ریم به سال ۱۴۰۱ و می‌بینیم که دولت آرد نانوایی‌ها را هوشمند کرده و برای قاچاق دیگه نمی‌تونیم از نانوایی‌ها آرد بخریم. همچنین قمیت آرد کارخانه‌ها و قنادی‌ها هم از ۳هزارتومان به ۱۵هزارتومان افزایش پیدا کرده! بنابراین با قمیت‌های فعلی، قاچاق کردن آرد دیگه سود نداره و کاسبی ما کِساد میشه. 👈 حالا اگه ما جای قاچاقچی‌ها باشیم و بخواهیم دوباره این چرخه رو راه بندازیم چکار می‌تونیم بکنیم؟ در اینجا ۳تا راه به نظر میرسه: اول اینکه قیمت آرد رو دوباره در کشور بیاریم پایین؛ که خب این غیر ممکنه دوم اینکه قیمت آرد رو در کشور امارات ببریم بالا، که خب این هم غیر ممکنه پس فقط و فقط می‌مونه راه سوم و اون راه چیه؟ کمی فکر کنید! 👏 آفرین! دقیقا درست متوجه شدید! بالا بردن دوباره قیمت ارز!! فقط و فقط همین یک راه هست که می‌تونه چرخه‌ی قاچاق ما رو دوباره راه بندازه. 4️⃣ حالا بیایید با فرض بر این که قیمت آرد در امارات ثابت بوده باشه و گران نشده باشه قیمت‌ها رو دوباره بررسی کنیم و ببینیم چرخه‌ی قاچاق ما دوباره سودآور شده یا نه؟! قمیت هر دِرهم امارات در ابتدای سال ۱۴۰۱ حدودا ۷ هزارتومان بوده. با اجرای تغییرات اقتصادی و گران کردن آرد، قیمت هر دِرهم امارات در پایان سال ۱۴۰۱ با ۱۰۰٪ افزایش به حدود ۱۴ هزارتومان رسید! همچنین در پایان سال ۱۴۰۲ حدودا ۱۷هزارتومان و امروز در تاریخ ۱۴۰۳/۱۰/۱۰ قیمت هر دِرهم امارات حدودا ۲۱هزارتومان است! بنابراین بر فرض ثابت بودن قیمت آرد در کشور امارات، با گران شدن دِرهم قیمت هرکیلو آرد در بازار امارات به پول ما حدودا ۶۰ تا ۱۰۰هزارتومان است. پس بنابراین چرخه‌ی قاچاق ما دوباره رونق گرفته و حتی بیشتر از سال ۱۴۰۰ سودآور هست. تازه این محاسبات بر این فرض بود که قیمت آرد در کشور امارات ثابت بوده باشه در حالی که اینطور نیست و قیمت آرد در کشور امارات طی این دو سال تا ۸درهم هم بالا رفته. 🐍 نتیجه‌گیری: امروز بعد از گذشت نزدیک به ۳سال از گران کردن آرد و کوچک شدن سفره‌ی مردم، مثل بازی مار و پله نیش خوردیم و دوباره برگشتیم سر خونه‌ی اول! هیییچ‌کس هم پاسخگو نیست! ✍️ خسروی @ghoghnuos13 ▫️ پینوشت: 🚫 اقدامات نقطه ای و جزیره ای و تکراری، راه حل مشکلات به هم تنیده و مداوم کشور نیست. برای حل ریشه ای مسائل، نیازمند اصلاحات بنیادی هستیم از طریق: ✅ تشکیل نظام علم و فناوری ✅ تحقق حکمرانی مسئولانه و علم محور ✅ تدوین و اجرای برنامه جامع پیشرفت 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
👨🏻‍🔬 ضرورت بازتعریف مفهوم دانشمند بر اساس ارزش‌های ایرانی – اسلامی/ «بخش اول» 🌐 مفهوم "دانشمند" همواره در طول تاریخ به‌عنوان فردی که در جستجوی حقیقت و خدمت به جامعه است، نقشی کلیدی ایفا کرده است. در فرهنگ ایرانی-اسلامی، دانشمند تنها به معنای متخصص در یک حوزه علمی نبوده، بلکه فردی جامع‌الاطراف، اخلاق‌مدار و مسئولیت‌پذیر در قبال مسائل اجتماعی و فرهنگی به‌شمار می‌رفته است. در دوران معاصر، ترجمه واژه "Scientist" به "دانشمند" و استفاده از معیارهای جهانی مانند رتبه‌بندی دانشگاه استنفورد و نمایه ISI موجب شده تا ابعاد اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی مفهوم دانشمند کمرنگ شود. این یادداشت به نقد این تغییرات، ضرورت بازتعریف مفهوم دانشمند و ارائه پیشنهادهایی برای احیای معیارهای ارزیابی با تأکید بر ارزش‌های بومی ایرانی و اسلامی می‌پردازد. 💢 نقد ترجمه واژه "Scientist" به "دانشمند" واژه "Scientist" در زبان انگلیسی به متخصص در علوم تجربی اشاره دارد که اغلب در حوزه‌ای خاص فعالیت می‌کند. این واژه، برخلاف مفهوم "دانشمند" در فرهنگ ایرانی-اسلامی، صرفاً بر جنبه‌های حرفه‌ای و تخصصی تمرکز دارد. در حالی که "دانشمند" در زبان فارسی، فردی است که در کنار تخصص علمی، در علوم عقلی، اخلاق، ایفای مسئولیت اجتماعی و تربیت نسل‌های جدید نیز نقشی برجسته دارد. این ترجمه نادرست موجب تضعیف مفهوم اصیل دانشمند در زبان و فرهنگ ایرانی شده و به انحراف معیارهای انتخاب دانشمندان انجامیده است. واژه‌ای مانند "دانش‌پیشه" می‌تواند جایگزینی مناسب برای "Scientist" باشد تا مفهوم دانشمند را از محدودیت‌های ترجمه‌ای رها کند. 🔹 تعریف مفهوم دانشمند در فرهنگ ایرانی- اسلامی در ایران قدیم و دوران اسلامی، دانشمند به فردی گفته می‌شد که افزون بر تخصص علمی، در اخلاق، فلسفه، و مسائل اجتماعی نیز برجسته بود. بررسی دانشمندانی همچون زکریای رازی، ابوریحان بیرونی و خواجه نصیرالدین طوسی و ... نشان می‌دهد که آنها در چندین حوزه علمی فعالیت داشتند؛ اخلاق‌مدار و متواضع بودند؛ در شاگردپروری و تربیت نسل‌های جدید نقش مؤثری ایفا می‌کردند و برای حل مسائل اجتماعی و فرهنگی تلاش می‌کردند. این ویژگی‌ها، دانشمند را فراتر از یک متخصص علمی به الگویی برای جامعه تبدیل می‌کرد که از طریق علم، اخلاق و ایفای مسئولیت اجتماعی در بهبود زندگی مردم مشارکت داشت. 🔀 تفاوت معیارهای ایرانی-اسلامی با معیارهای مدرن ارزیابی دانشمند در دنیای معاصر، معیارهای ارزیابی دانشمند، مانند رتبه‌بندی دانشگاه استنفورد و ISI، بیشتر بر شاخص‌های کمی تمرکز دارند. از جمله تعداد مقالات منتشرشده، تعداد استنادات، جایگاه در فهرست نویسندگان و شاخص‌های مرتبط با انتشار در مجلات با ضریب تأثیر بالا و چارک‌های اول و دوم. این معیارها، که به‌طور عمده بر رقابت فردی و تولید محتوای علمی تمرکز دارند؛ از جنبه‌های زیر انتقادپذیر هستند: ۱. تأکید بر کمیت مقالات به جای کیفیت: مقالات به‌جای حل مسائل واقعی جامعه، به‌منظور افزایش آمار تولید می‌شوند. ۲. غفلت از مسئولیت اجتماعی: دانشمندان بر تأثیر اجتماعی پژوهش‌ های خود تمرکز کمتری خواهند کرد ... ۳. کم‌توجهی به آموزش و تربیت: شاگردپروری که یکی از ارکان دانشمندی در فرهنگ ایرانی بود؛ در معیارهای جدید جایگاه کمتری دارد. ۴. ایجاد رقابت‌های ناسالم: اهمیت دادن به تعداد و ترتیب نویسندگان در مقالات علمی به روحیه همکاری علمی آسیب می‌زند. ۵. تمرکز بر نیازهای کشورهای پیشرفته: این معیارها به پژوهشگرانی که به نیازهای کشورهای پیشرفته پاسخ می دهند بیشتر توجه می کند و از این طریق نابرابری‌های علمی بین کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه را تشدید می‌کند. ✍️ روح الله همتی، عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد ادامه دارد ... 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
👨🏻‍🔬 ضرورت بازتعریف مفهوم دانشمند بر اساس ارزش‌های ایرانی – اسلامی/ «بخش دوم» لینک بخش اول ⭕️ پیامدهای ترجمه نادرست "Scientist" به "دانشمند" و استفاده از معیارهای ارزیابی جدید موجب شده است که مفهوم اصیل دانشمند که اخلاق محوری، جامع‌نگری و تعهد به مسئولیت اجتماعی را شامل می‌شد؛ کاهش یابد و آشنایی با علوم عقلی و نظری از شاخص‌های دانشمند بودن کنار گذاشته شوند و شاخص‌های اخلاقی، تربیتی و اجتماعی نیز در ارزیابی دانشمندان به صورت جدی در نظر گرفته نشوند. ✅ برای احیای مفهوم اصیل دانشمند و اصلاح معیارهای گزینش دانشمند، می‌توان پیشنهادهای زیر را ارائه کرد: ۱. جایگزینی واژه‌ها: استفاده از واژه "دانش‌پیشه" به جای "دانشمند" برای متخصصان سرآمد در علوم تجربی و اطلاق واژه "دانشمند" به افرادی که علاوه بر علم، در حوزه‌های اخلاقی و ایفای مسئولیت‌های اجتماعی نیز نقش دارند. ۲. طراحی سیستم‌های بومی ارزیابی: معیارهای جدید تأثیرات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی پژوهش‌ها و اخلاق مداری در پژوهش‌ها را در اولویت قرار دهد. ۳. ضمن اهمیت دادن به شاگردپروری و آموزش کارآمد در ارزیابی پژوهشگران، نقش آن‌ها در تربیت نسل‌های جدید متخصص و متعهد رصد و امتیاز دهی شود. ۴. به انجام و ترویج همکاری‌های علمی نافع و آموزه‌های اخلاقی و ایجاد محیطی برای رقابت سالم مبتنی بر همکاری و خدمت صادقانه به جامعه امتیاز بالاتری اختصاص یابد. ۵. ارزیابی و گزینش دانشمند بر اساس حل مسائل بومی باشد و پژوهشگرانی که به حل مسائل اجتماعی و فرهنگی جامعه خود می‌پردازند در ارزیابی‌ها امتیاز بیشتری دریافت کنند. ▫️ نتیجه‌گیری: 🔰 بازتعریف مفهوم دانشمند بر اساس ارزش‌های ایرانی-اسلامی، که بر ترکیب علم، اخلاق و ایفای مسئولیت اجتماعی تأکید دارد؛ ضرورتی‌هایی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. ترجمه دقیق واژه‌ها، طراحی نظام‌های بومی ارزیابی و گزینش دانشمند مبتنی بر ترویج اخلاق و روحیه همکاری و ایفای مسئولیت‌های اجتماعی در جامعه می‌تواند به احیای مفهوم اصیل دانشمند، گزینش دانشمندان واقعی توأم با ارتقای کیفیت علم و فرهنگ کشور کمک کند. 👈 بنابراین ضرورت دارد که معیارهای مدرن ارزیابی با توجه به ارزش‌های ایرانی و اسلامی اصلاح شوند تا پژوهشگران به‌جای تمرکز بر کمیت پژوهش‌ها و ارتقای مرتبه خویش، بر تأثیرات واقعی دانشگاهی، اجتماعی و اقتصادی پژوهش‌های خود در جامعه در کنار شاگرد پروری و اخلاق مداری تأکید کنند. ✍️ روح الله همتی، عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
12.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 آیه کمرشکن برای مبلغان دین در کلام شهید مطهری ▫️ پینوشت: 👈 یکی از رسالت های مهم حوزه و روحانیت و مبلغان دین، شناخت واقعی اسلام و تبیین حقایق بویژه وظایف و مسئولیت حکمرانی است. ♨️ آیه‌ای کمرشکن برای مبلغان دین؛ در قران کریم وجود دارد مبنی براینکه مبلغ واقعی دین از خدا می ترسد و از احدی جز خدا ترسی به خود راه نمی‌دهد: یخشونه و لا یخشون احدا الا الله ✅ ثمره این آیه، امر به معروف و نهی از منکر و تلاش برای احقاق حق و عدالت؛ و تحقق سعادت فردی و پیشرفت اجتماعی و حکمرانی پاسخ گو و مسئول در جامعه است. ✍️ محمد جواد حیدری، عضو هیات علمی گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم @MohammadJavadHeidari 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🌊 کوه یخ تولید علم 🌁 اگر یک کوه یخ چند هزار تنی بر روی اقیانوس شناور باشد و ناخدایی فقط قسمت ظاهری روی آب را دیده و بدون توجه به قسمت زیر آب در نزدیک این کوه یخ حرکت کند قطعاً با آن برخورد کرده و کشتی را غرق خواهد کرد. 🌗 اوایل دهه ۸۰ که مقام معظم رهبری فرمان جهاد علمی را صادر فرمودند عده‌ای از متولیان امر بدون توجه به عمق فرمایشات ایشان همانند آن ناخدا در برخورد با کوه یخ فقط قسمت ظاهری تولیدات علمی را که به صورت مقاله به منصه ظهور می‌نشست دیده و از لایه‌های پنهانی آن غافل شدند. 🔬 حال آنکه نگاه دقیق به تحقیقات در کشورهای پیشرفته حاکی از آنست که قسمت اعظم بودجه‌های تحقیقاتی و یافته‌های علمی آن قسمتی است که یا برای همیشه سری می‌ماند یا به صورت پتنت نگارش می‌شوند و این همان قسمت پنهانی است که در آئین نامه‌های ارتقا اساتید و سایر امتیازات تشویقی و ترغیبی برای پژوهش تقریبا به کلی کنار گذاشته شد. 💸 میزان بودجه‌ای که شرکت آمریکایی اینتل بابت پژوهش هزینه کرده در سال ۲۰۲۳ این شرکت ۱۶ میلیارد دلار بوده است. حال آنکه اگر به تعداد مقالاتی که به اسم شرکت ثبت شده نسبت به این هزینه کرد نگاه کنیم خواهیم دید بسیار کم است و بیشتر آنها هم محدود به گزارش محصولات شرکت می باشد. در حالیکه این شرکت در صدر تولید دانش و اختراع قرار دارد و این قضیه قابل انکار نیست. 🗃 در کشورهای پیشرفته دنیا بیشتر بودجه‌های تحقیقاتی برای تولید علومی صرف می‌شود که به دلیل اهمیت آنها، به صورت راز باقی می‌ماند و حتی ثبت پتنت هم نمی‌شود. 🗂 می‌توان با توجه به درجه اهمیت، علوم مادی را به سه لایه تقسیم کرد. ▫️ لایه درونی که به خاطر ارزش اقتصادی آن، همیشه به صورت یک راز باقی می‌ماند. ▫️ لایه‌ای میانی که به دلیل درجه اهمیت اقتصادی آن به صورت ثبت اختراع منتشر می‌شود. ▫️ لایه بیرونی که به صورت مقاله و گزارش علمی منتشر می‌شود. 🌐 شبکه‌های علمی در کشورهای پیشرفته این سه لایه را با درایت به هم پیوند زده و حتی انتشار مقالات هم در راستای لایه‌های درونی با اهمیت اقتصادی هستند. ❌ تمرکز بیش از حد به چاپ مقاله، مهاجرت از لایه‌های درونی با اهمیت به لایه‌های بیرونی کم اهمیت تر است و باعث می‌شود کشور ما همیشه محتاج دانش و فناوری دیگران باقی بماند. ✍️ علیرضا عباسی عضو هیات علمی دانشگاه قم 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ خطر بزرگ این است که یک وقت ملت از حکومت برگردد 💯 اگر دولت با این مردمی که در صحنه بودند ... همه را ناراضی کند [و اقداماتی بدون وجه کنند] ... آن روز است که باید فاتحه را بخوانیم 🚫 اگر دولت بخواهد این طور مشی که گاهی می شود ادامه دهد که مردم را در فشار قرار دهد و بازار را در فشار قرار دهد؛ بداند که فاتحه آن دولت هم خوانده خواهد شد. 👈 جلب نظر مردم از اموری است که لازم است. پیغمبر اکرم جلب نظر مردم را می کرد. دنبال این بود که مردم را جلب کند. دنبال این بود که مردم را توجه دهد به حق ... شما هم باید دنبال همین معنا باشید. 🔻 شما گمان نکنید که قدرت نظامی شما را نگه داشته است. [خیر] قدرت ایمان شما را نگه داشته است و پشتیبانی ملت. این پشتوانه را باید حفظش کنید. اگر این پشتوانه یک وقتی از دست ما برود همه ما از بین خواهیم رفت و اسلام هم دستخوش یک مسائل دیگر می شود. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
1️⃣ حکمرانی مسئولانه از آرمان عدالت تا دستیابی به پیشرفت همه جانبه «بخش اول» 💢 مشکلات مختلف کشور مانند معضلات اقتصادی، بیکاری و کمبود منابع انرژی بیانگر نیاز به یک مدل حکمرانی جدید هستند. حکمرانی، به‌عنوان چارچوب اصلی مدیریت جامعه، تأثیر عمیقی بر زیست فردی و اجتماعی دارد. جهت ایجاد تعادل میان حقوق فردی و مسئولیت‌های اجتماعی باید ابتدا دو رویکرد حکمرانی لیبرال و حکمرانی مسئولانه را مورد بررسی قرار دهیم. حکمرانی لیبرال و حکمرانی مسئولانه، با تأکیدات و اهداف متفاوت، مسیرهای جداگانه‌ای را برای مدیریت جوامع ترسیم می‌کنند. 🔀 در حالی که حکمرانی لیبرال بر آزادی‌های فردی، تضمین حقوق برابر شهروندان و کاهش مداخله حکومت تأکید دارد؛ حکمرانی مسئولانه به دنبال تعادل میان حقوق، مسئولیت‌ها و تحقق عدالت اجتماعی است. در این یادداشت تلاش می‌شود که ضمن تحلیل مفهوم حکمرانی مسئولانه و مقایسه آن با حکمرانی لیبرال، راه‌حل‌هایی برای چالش‌های نظام حکمرانی کشور ارائه شود. ▫️ حکمرانی لیبرال چیست؟ 🤹‍♂️ در حکمرانی لیبرال، محوریت با آزادی‌های فردی است. حکومت موظف به حفظ این آزادی‌ها و محدود کردن دخالت در امور شخصی است. این رویکرد که بر دموکراسی، مالکیت خصوصی و حاکمیت قانون استوار است؛ تعاملات اجتماعی را مبتنی بر احترام به حقوق فردی می‌بیند. در عمل آزادی بی قید و شرط فردی در جامعه ناممکن است و لیبرالیسم ناچار به رعایت برخی از حقوق اجتماعی و محدود کردن آزادی فردی است و بدین ترتیب در عمل بر خلاف مبنا و فلسفه خود به برخی از اصول حکمرانی مسئولانه متوسل می‌شود. ▫️ حکمرانی مسئولانه چیست؟ 👨‍👩‍👧‍👦 در مقابل، حکمرانی مسئولانه بر مسئولیت‌های اجتماعی و تعامل متعهدانه افراد و حکومت تأکید دارد. در این رویکرد، آزادی‌های فردی مشروط به منافع جمعی است و افراد باید در برابر پیامدهای اجتماعی رفتارهای خود پاسخگو باشند. حکومت نیز نقش فعالی در هدایت جامعه، تأمین عدالت و تضمین همبستگی ایفا می‌کند. 👈 حکمرانی مسئولانه طرحی است برای زیست اجتماعی مسئولانه که با تحقق آن رابطه متقابل مردم_ حکومت و مردم_ مردم اصلاح خواهد شد. 🧶 ریشه‌یابی چالشهای حکمرانی کشور: ۱. چالش‌های نظام علم و فناوری: یکی از مشکلات اساسی، نبود نظام علم و فناوری واقعی در کشور است. در کشورهای پیشرفته، نهاد علم و فناوری، مرکز اصلی حکمرانی است؛ اما در ایران به دلیل مقاله محوری و عدم توجه به ایفای مسئولیت اجتماعی، نهاد علم به صورت جزیره‌ای و تقریباً منفعل عمل می‌کند. عدم توجه به نهاد علم به‌عنوان قلب حکمرانی، مانعی جدی برای پیشرفت همه جانبه است. ۲. ناکارآمدی ساختارهای حکمرانی: در بسیاری از موارد، مدیران و تصمیم‌گیران، بدون نگرانی از پیامدهای تصمیمات خود، عمل می‌کنند. فقدان فرهنگ نقد پذیری، ارجاع مسائل و مشکلات به یکدیگر و ... موجب پیچیدگی شرایط شده است و به ساختار حکمرانی کمتر شفاف و کمتر کارآمد منجر شده است. ⛰ راهکارهای گذار به حکمرانی مسئولانه: ۱. شفافیت و ایجاد نظام پاداش دهی بر مبنای عملکرد: با تعیین شاخص‌های دقیق برای مسئولیت‌ها و ارزیابی مستقل عملکرد مسئولان؛ پیوند امتیازات و ترفیعات به نتایج عملیاتی؛ شفاف‌سازی ساختار تصمیم‌گیری و تقویت نظارت عمومی. ۲. دگرگونی نظام علم و فناوری: تبدیل نهاد علم به محور اصلی حکمرانی با مأموریت حل مسائل کشور بر اساس نیازمحوری، مساله محوری و مشکل محوری و با تقویت ارتباط میان علم و سیاست‌گذاری. این کار با اصلاح فرآیندها و ارزیابی نظام علم و فناوری صورت می گیرد. ۳. جهاد تبیین و مطالبه‌گری عمومی: افزایش آگاهی عمومی نسبت به اهمیت حکمرانی مسئولانه و مشارکت مردم در تدوین و نظارت بر سیاست‌های کلان. ۴. پاسخگویی و شفافیت: ایجاد سازوکارهایی برای پاسخگویی مسئولان به طور مستمر؛ نظارت مدنی بر تصمیمات و پیامدهای آن‌ها در راستای منافع عمومی. ۵. نهادینه شدن فرهنگ گفتگو میان مردم و حکومت ادامه دارد ... ✍️ روح الله همتی، عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
2️⃣ حکمرانی مسئولانه از آرمان عدالت تا دستیابی به پیشرفت همه جانبه «بخش دوم» لینک بخش اول 🔰 جمع بندی و نتیجه‌گیری: حکمرانی مسئولانه بر پایه زیست مسئولانه، بستر لازم برای عدالت اجتماعی و پیشرفت همه جانبه را فراهم می‌کند. ارکان حکمرانی مسئولانه پاسخگویی، تعامل عادلانه و رعایت حقوقی عمومی هستند. در مقابل، حکمرانی لیبرال با تأکید بر حقوق فردی است و اگر چه در بسیاری از جوامع، بستر رشد اقتصادی و سیاسی را فراهم کرده است؛ اما در بسیاری از موارد، بی توجهی به حقوق اجتماعی، مسئولیت‌های اجتماعی و پیامدهای جمعی سیاست‌ها، موجب نابرابری‌های اجتماعی و بحران‌های زیست‌محیطی و…شده است. برای عبور از بحران‌های کنونی، باید حکمرانی کشور به‌سوی مسئولیت‌پذیری واقعی حرکت کند و نظام علم و فناوری به متن تصمیم‌گیری‌ها در حکمرانی مسئولانه بازگردد. این مهم، با دگرگونی نظام علم و فناوری کشور، با تقویت شفافیت، مشارکت عمومی و نظارت مستمر ممکن خواهد شد. حکمرانی مسئولانه پلی است میان آرمان عدالت اجتماعی و ضرورت پیشرفت همه جانبه و طریقی است که باید با شفافیت، دانش محوری و مشارکت عمومی پیموده شود. ✍️ روح الله همتی، عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🔀 آقای وزیر علوم چندی پیش صحبت از کنار گذاشتن سیاستهای غلط در ج.ا.ا داشتند. بسیار عالی! 👈 آقای وزیر، مخاطب انجام این حرف شما، در درجه اول خود شما هم هستید. 💢 سیاست غلط مقاله محوری را در آئین نامه ارتقا اصلاح کنید. 💯 از این سیاست غلط تر در حیطه مسئولیت شما چیزی وجود ندارد. 🚫 البته اگر اهل سیاسی کاری نیستید. ✍️ سعید مسعودی پور عضو هیات علمی دانشگاه قم 📎 پینوشت: ⚒ «این نظام [نظام رتبه بندی مقاله محور] باید به هم بخورد؛ این درست نیست. نظام اعطای امتیازهای علمی و آئین‌نامه‌هایی که در این زمینه هست باید تطبیق کند با همین مطلب که کدام تحقیق منطبق است با نیازهای کشور و کدام تحقیق تکمیل کننده یک زنجیزه تحقیق و پژوهش است. ما گاهی در زمینه‌هایی یک زنجیره‌ای داریم؛ حلقه‌های وسطِ این زنجیره مفقود است. تأمین این حلقه‌ها خیلی اهمیت خواهد داشت. پس هدفدار کردن تحقیق علمی با توجه به نیازهای کشور و نیازهای صنعت و بقیه‌ی بخشهای حیاتی کشور است. » مقام معظم رهبری، امام خامنه ای 85/7/13 ❌ از این مطالبه عالمانه مقام معظم رهبری که اجرای آن موجب اصلاح فعالیتهای دانشگاهها به سمت نیاز محوری و در نتیجه حل مسائل و مشکلات کشور می گردد؛ بیش از 18 سال می گذرد اما دریغ از تحقق این مطالبه توسط وزارت عتف و بهداشت و شورای عالی انقلاب فرهنگی. 🥱 خواب یا خواب زدگی متصدیان تا کی ادامه خواهد داشت؟؟ 👈 متصدیان امر در وزارت عتف و بهداشت و شورای عالی انقلاب فرهنگی!! شما مسئول مسائل و مشکلات بر زمین مانده کشور و انقلاب و بحرانهای ناشی از آن هستید. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh