💢 ریشه معضلات در نظام کارشناسی و تصمیم سازی کشور است
♦️تصمیمسازی در تمام بخشهای جمهوری اسلامی بر مبنای معادلات کارشناسی صورت میگیرد. من این مطلب را به قویترین کارشناسهای نظام که از سیاستهای اقتصادی دولت انتقاد میکردند نیز بیان نمودهام که ریشهٔ تمامی این معضلات در همان نظرات ناقص خودتان قابل پیگیری است. اما آنها میگويند تصمیمگیری بر عهدهٔ مسئولینی است که شما انتخاب میکنید.
🌀 میگوییم آیا غیر ازاین است که تصمیمسازی به عهدهٔ شماست و این شما هستید که طرحها و لوایح را تهیه میکنید و سپس توسط روحانیون و دیگر تصمیمگیران، آنها را به امضا میرسانید؟ اشکال کار اینجاست که اصولاً معادلات شما قدرت تشخیص اهداف این ملت را نمیتواند داشته باشد. لذا باید در این جامعه، معادلهٔ متناسب با آرمانهایش حاکم باشد. شما این واقعیت را صادقانه برای ملت اعتراف نمیکنید؛ نه برای تصمیمگیران اعتراف میکنید و نه برای عموم مردم! نه به «تصمیمگیران» میگویید که درد اصلی از جانب «معادلهٔ شناسایی» ماست...
👈 اما اگر میبینید که مردم ما علیرغم فشار زیاد اقتصادی هنوز حاضر به تحمل مشکلات هستند، بهدلیل این است که انگیزهٔ مذهبی بر آنها حاکمیت دارد؛ نه اینکه کار کارشناسی شما شایستگی دارد. اگر برای ملت روشن شود که فسادهای موجود، از ناحیهٔ معادلاتی است که با انگیزهها و فرهنگ این مردم سازگاری نداشته و در واقع مانع اجرای فرمان رهبری نیز میباشند، فکر میکنید با این مسأله چگونه برخورد میکنند؟ پس این معضل، ریشه در وجود همین مدیریت [به اصطلاح] علمی [ناقص و معیوب موجود] دارد که نارسایی آن نسبت به جامعهٔ اسلامی، هر روز در حال روشنترشدن است.
♦️امروز نوک حملهٔ تهاجم دشمنان داخلی و خارجی، و شماتت دوستان ناآگاه، متوجه «تصمیمگیران» نظام اسلامی و دولتمردان دستگاههای اجرایی، تقنینی و قضایی است، و حال آنکه ریشهٔ معضل را باید در «نظام کارشناسی» کشور دانست که زمینهٔ چنین تصمیمگیریهایی را فراهم میکنند. جا دارد از این افراد به عنوان «تصمیمسازان» کشور یاد کنیم؛ کسانی که خواسته یا ناخواسته، آگاهانه یا ناآگاهانه نسخههای نامناسبی را برای درمان دردهای صعبالعلاج فرهنگی و اقتصادی میپیچند و بدون توجه توجه به تبعات سوء این کارشناسیها در درازمدت و تحمیل آثار مخرب آن بر ساختارفرهنگی نظام اسلامی و ارزشهای مقبول خاص و عام، تنها راه را در پیروی از چنین سیاستهایی میدانند.
‼️ مسلماً این کلام ما به معنای تخطئه عناصر خدوم و دلسوز شعب نظام کارشناسی کشور، نظیر سازمان برنامه و بودجه، و گلوگاههای مهم تحقیقاتی نیست. کلام ما متوجه نقصان «روش» موجود و حاکمیت ارزشهای نامتناسب با آرمانهای جامعهٔ اسلام بر الگوی عملی فعلی است که خودبهخود کارشناسان متعهد و غیرمتعهد جامعه را به سمت چنین نتایجی سوق میدهد؛ تا جایی که برخی از این عناصر که از تعهد کمتری برخوردارند، تحقق منویات مقام معظم رهبری را در خصوص برنامهٔ توسعه و نظایر آن، حداقل در شرایط فعلی ناممکن و نامعقول میدانند!
⭕️ مسلماً تا زمانی که ابزار کارشناسی، همین ابزار باشد و در معادلات و شاخصهها نیز تحوّلی بنیادین روی نداده باشد، نمیتوان خواستِ ولیِ اجتماعی نظام اسلامی را که سرپرست توسعه شناخته میشود و استراتژی کلی حرکت جامعه را در درازمدت مشخص میکند، در سراسر وجود سیاستهای خرد و کلان نظام جریان داد.
👈 در این صورت، طبیعی خواهد بود عدهای مدعی شوند که نمیتوان لااقل بخشی از احکام اجتماعی اسلام را در جامعه پیاده کرد. بله تا زمانی که ابزار و معادلات کاربردی، همین وضع را دارند، هم باید شاهد شماتتهای ناآگاهان و نااهلان باشیم، و هم خود را از اجرای تمامی احکام نورانی اسلام مغلولالید ببینیم.
📚 حسینی الهاشمی، گامی عملی در جهت اسلامیکردن فضای دانشگاهها، صفحهٔ ۲۱ و ۲۲، [با اندکی ویرایش]
@Asre_jadid_57
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا
@hokmrani_masoulaneh
🔥تکلیف رهبری برای خبرگان
#مطالبه_گری_آرمانی
🔻چهارم اسفند ۱۴۰۱ رهبر حکیم انقلاب علما را به ارتباط با جوانان و دانشجویان و حضور در مراکز دانشجویی سفارش کردند و تشکیل حلقههای معرفتی از فضلای جوان در شهرهای مختلف با محوریت علمای بزرگ و #اعضای_مجلس_خبرگان را گامی دیگر برای ارتباط مؤثر با جوانان، خواندند و فرمودند: با حرف نو، بیان نو و منطق نو، با جوانان گفتگو و گرههای ذهنی آنها را باز کنید...
🔸پ.ن۱: شش ماه از دستور ولی فقیه می گذرد، شایسته است دفاتر علمای انقلابی و همچنین بزرگان عضو مجلس خبرگان گزارشی از اقدامات عملی خود در مسیر اجرای فرمان صریح امام خامنهای منتشر کنند.
🔸پ.ن۲: به نظر میرسد با توجه به اهمیت حیاتی جهاد تبیین برای حفظ نظام اسلامی، شاخص ارتباط نزدیک و تبیینی با مردم از شاخص های اصلی عضویت در این مجلس از دیدگاه رهبر انقلاب باشد.
🔻بنابراین ایجاب می کند جوانان و مجموعههای اصیل انقلابی در انتخابات آتی خبرگان از کسانی حمایت کرده و به آنها رای دهند که ضمن دارا بودن علم و تقوا و بصیرت سیاسی و اخلاق، #ارتباط بسیار نزدیکی با مردم داشته باشند.
🔸پ.ن۳: واقعا آیا منتخبانی که در حوزه انتخابیه خود سکونت ندارند؛ یا ماهی حداقل [بطور] متوسط حتی دو سه روز در آنجا حضور ندارند یا آنقدر پیرند که امکان تبیین ندارند یا آنقدر جوان [و بی تجربه اند و] وزانت اجتماعی کافی ندارند مناسب عضویت در مهمترین نماد در همآمیختگی اسلامیت و جمهوریت و تجلی مردمسالاری دینی هستند؟
✍️حمیدرضا ابراهیمی
@Gaami_no
[با اندکی ویرایش]
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا
@hokmrani_masoulaneh
❌ راهی که از ابتدا اشتباه است؛
آدرس دهی نادرست وزیر علوم برای کسب مرجعیت علمی
🔹 وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تشریح اقداماتی که برای اولین بار در این وزارتخانه طی دو سال گذشته انجام شده است، گفتند که تلاش ها برای تحقق مرجعیت علمی با نمایهسازی بینالمللی مجلات تشدید شده است. (اینجا)
لینک ادامه مقاله 👇
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا
@hokmrani_masoulaneh
❌ راهی که از ابتدا اشتباه است؛
آدرس دهی نادرست وزیر علوم برای کسب مرجعیت علمی
🔹 وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تشریح اقداماتی که برای اولین بار در این وزارتخانه طی دو سال گذشته انجام شده است، گفتند که تلاش ها برای تحقق مرجعیت علمی با نمایهسازی بینالمللی مجلات تشدید شده است. (اینجا)
📊 به منظور بررسی دورنمای راهکار در دست اقدام وزارت عتف، تعداد مجلات نمایه شده در پایگاه اسکوپوس مربوط به ایران در مقایسه با رقبای منطقه ای و چند کشور اروپایی از جمله دانمارک، سوئد، فنلاند، نروژ، اتریش و یک کشور آسیایی: سنگاپور و یک کشور اقیانوسیه: استرالیا، مورد بررسی قرار گرفت (جدول فوق).
🔄 بر اساس این نتایج، ایران دارای ۲۸۴ مجله با نمایه اسکوپوس است در حالی که نروژ، فنلاند، سوئد، دانمارک، سنگاپور و دانمارک به ترتیب دارای ۳۲، ۴۰، ۴۶، ۸۷ ، ۱۸۵ و ۱۹۹ مجله با همین نمایه هستند. کاش، وزیر محترم وزارت عتف و مدیران محترم ایشان به وضوح، آدرس دهی ناصحیح خود در خصوص رابطه مستقیم تعداد مجلات دارای نمایه بین المللی و مرجعیت علمی را مشاهده نمایند و به فوریت به سمت کسب مرجعیت علمی از طریق ارتقاء کیفیت علم تغییر مسیر دهند.
🖇 بدیهی است که کیفیت علم تولید شده و چارک مجلات می تواند در ارتقای جایگاه علمی کشور مفید واقع شوند؛ لیکن، تلاش وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری صرفا برای دو برابر کردن مجلات دارای نمایه بین المللی تاثیری بر مرجعیت علمی کشور نخواهد داشت؛ زیرا اگر کمّیت مجلات دارای نمایه بین المللی در زمینه تحقق مرجعیت علمی تعیین کننده بود باید در حال حاضر، ما در مقایسه با تمام رقبای منطقه ای و چند کشور منتخب اروپایی (شامل دانمارک، سوئد، فنلاند، نروژ، اتریش) و سایر کشورها از جمله استرالیا و سنگاپور، از نظر مرجعیت علمی با فاصله و در رتبه های بسیار بالاتری از این رقبا قرار داشتیم.
😔 تدوام آدرس دهی ناصحیح وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص مرجعیت علمی و پافشاری بر آن تاسف بار و مایه خسارت کشور است.
🎯 به نظر می رسد افزایش تعداد مجلات ایرانی دارای نمایه بین المللی، به بهانه تحقق مرجعیت علمی و عدم لحاظ نقش محوری کیفیت بروندادهای پژوهشی در کنار چارک طبقه های موضوعی مجلات، دارای یک دستاورد اصلی خواهد بود و آن، افزایش تعداد مقالات ایرانی با نمایه بین الملی می باشد.
📢 در این صورت، مدیران نهاد علم کشور از اعداد و ارقام چاپ مقاله با نمایه بین المللی به وجد آمده و با خرسندی آن را به عنوان موفقیت خویش جا می زنند. البته پیامد چنین مساله ای، به محاق رفتن سایر سیاستها و راهبردهای کلان کشور در زمینه علم و فناوری در پشت هیاهوهای افزایش کمیت چاپ مقالات علمی خواهد بود.
#دانشگاه
#مرجعیت_علمی
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا
@hokmrani_masoulaneh
💠 از رجایی و باهنر بیاموزیم
🔰 چه بسا اشخاصی هستند که اگر کدخدای ده بشوند؛ تغییر میکنند به واسطه ضعفی که در نفسشان هست، تحت تأثیر آن مقامی که پیدا میکنند؛ واقع میشوند، و اشخاصی هستند که مقام تحت تأثیر آنهاست از باب قوّت نفسی که دارند.
🔹 آقای رجایی، آقای باهنر در عین حالی که خوب، یکیشان رئیس جمهور بود، یکیشان نخست وزیر بود، اینطور نبود که ریاست در آنها تأثیر کرده باشد؛ آنها در ریاست تأثیر کرده بودند. یعنی، آنها ریاست را آورده بودند زیر چنگ خودشان، ریاست آنها را نبرده بود تحت لوای خودش.
دیدار حضرت امام خمینی (ره) با رئیس جمهور، نخست وزیر و هیأت دولت به مناسبت هفته دولت
مورخ: ۱۳۶۵/۰۶/۰۸
📚صحیفه نور جلد ۲۰ صفحه ۳۵
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا
@hokmrani_masoulaneh
⭕️ مصادره به مطلوب به سبک وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
❓وزیر محترم علوم، با استناد به درصد همکاریهای بین المللی ایران، آنرا به عنوان شاخص مرجعیت علمی ایران (اینجا) و نشانه به رسمیت شناخته شدن اساتید و دانشمندان ما می داند. (اینجا)
اما ببینیم واقعیت از چه قرار است؟؟
📊 بر اساس داده های پایگاه scimago درصد همکاری های علمی بین المللی ایران در سال ۲۰۲۲ به حدود ۳۷ درصد رسیده است. طبق این آمار، این همکاریها برای کشورهای عربستان، پاکستان و مصر به ترتیب به حدود ۸۰، ۷۰ و ۶۰ درصد رسیده است. همچنین، همکاریهای علمی بین المللی رژیم صهیونیستی بیش از ۵۰ درصد می باشد.
🔺 بدین ترتیب، بر اساس نمودار فوق از نظر همکاری های علمی بین المللی، ایران، در میان ۶ رقیب اصلی منطقه ای، جایگاه پنجم را به خود اختصاص داده است!!
♨️ با این تفاصیل، وزیر محترم علوم ، تحقیقات و فناوری پاسخ بدهد که اگر عدد ۳۷ درصد همکاری علمی بین المللی و کسب رتبه پنجم بین شش رقیب اصلی منطقه ای، درخور شان کشور بزرگ ایران و بیانگر مرجعیت علمی ایران است؛ اعداد ۷۰ و ۶۰ درصد همکاری بین المللی علمی کشورهای کم بضاعت پاکستان و مصر بیانگر چیست؟
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا
@hokmrani_masoulaneh
🔔دوره علمی «حکومت دینی و جریانهای اعتراضی: از دولت نبوی (ص) تا جمهوری اسلامی ایران»
🔻برخی محورهای دوره:
🔹اعتراض در اسلام؛ امکان یا امتناع!؟
🔸خواست افراد و احکام اسلامی؛ تعارض یا توافق!؟
🔹نسبت آشوب و اعتراض در حکومت اسلامی
🔸جريان شناسی و ماهیت شناسی مواجهه حکومت های دینی با اعتراض
🔹زمينهها، تجارب و موانع اعتراض در جمهوری اسلامی ایران
و...
👤با حضور اساتید:
🎙استاد حسن رحیمپور ازغدی
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد حوزه و دانشگاه
🎙حجتالاسلام والمسلمین احمد رهدار
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام
🎙حجتالاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🎙دکتر محمد حسین رجبی دوانی
مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین علیهالسلام
🎙دکتر حمید رضا بیگدلی
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب
🎙دکتر محمد باقر خرمشاد
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی
📆 تاریخ برگزاری ۲۱ و ۲۲ شهریور ماه
💻 دوره به صورت مجازی و در فضای اسکای روم برگزار میگردد.
📌به همراه اعطای گواهی معتبر برای شرکت کنندگان
🔗 پیوند ثبت نام: https://formafzar.com/form/8jxxs
💬 در صورت بروز هرگونه ابهام و سوال و همچنین دریافت اطلاعات بیشتر به آیدی @Atraze پیام دهید.
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا
@hokmrani_masoulaneh
🟢 لزوم همراهی خودسازی و جامعهسازی
🔸با کمال تأسف الآن در اجتماع ما اکثر آنهایى که شور اسلامى دارند، دو دسته هستند: یک دسته ...اسلام براى اینها عبارت است از ذکر و دعا و نافله خواندن و زیارت رفتن و زیارت عاشورا خواندن. ...اصلًا کارى به دنیا ندارند، کارى به زندگى ندارند، کارى به مقررات اجتماعى اسلام ندارند، کارى به اصول و ارکان اسلام ندارند، کارى به تربیت اسلام ندارند، به هیچ چیز اساساً کارى ندارند.
🔹عکس العمل کندروى اینها این است که یک طبقه دیگرى پیدا شده از تندروها که واقعاً به مسائل اجتماعى اسلام اهمیت مىدهند و حساسیت هم نشان مىدهند. اینجور اشخاص از این نظر خیلى هم باارزش هستند، ولى برخى از همینها را من گاهى دیدهام که مثلًا مستطیع شده است اما به حج نمىرود. ...به نمازش اهمیت نمىدهد. به اینکه در مسائل باید تقلید کرد اهمیت نمىدهد، ...
🔸... یک نفر مسلمان، هم باید یک رابطه دائم و ثابت میان او و خداى خودش برقرار باشد و هم باید یک رابطه ثابت و دائم میان او و جامعه خودش برقرار باشد. بدون عبادت، ذکر و یاد خدا، مناجات با حق، حضور قلب، نماز و روزه نمىشود یک جامعه اسلامى ساخت و حتى خود انسان سالم نمىماند. و همچنین بدون یک اجتماع صالح و یک محیط سالم، بدون امر به معروف و نهى از منکر، بدون رسیدگى و تعاطف و تراحم میان افراد مسلمان نمىشود عابد خوبى بود.
📗 استاد مطهری، آزادی معنوی، ص۸۰
@motahari_ir
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا
@hokmrani_masoulaneh