eitaa logo
حکمرانی مسوولانه
1.5هزار دنبال‌کننده
138 عکس
92 ویدیو
14 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم در حکمرانی مسئولانه بجای سلایق، اصول عقل محوری حاکم است. هر تصمیم و اجرا تحت هندسه فکری است. کارگزاران به صورت نظام مند نسبت به پیامدهای عملکرد خود مسوول هستند و مزایا تنها وابسته به ارزیابی عملکرد است. راه ارتباطی @tamaddon_h
مشاهده در ایتا
دانلود
🎧 اگر علاقه مند به مناظره و گفتگوهای چالشی هستید برنامه چالشی شیوه را از دست ندهید ❌ فایل صوتی ۳۳ قسمت از برنامه شیوه👇👇👇👇👇 📺 شبکه ی چهار ✅ مساله گشت ارشاد باحضور دکتر سعید شریعتی و دکتر جلیل محبی👇👇 eitaa.com/janbaz_voice/228 ✅ مساله گشت ارشاد، حکم رانی در حوزه فرهنگ باحضور دکتر علی مطهری و دکتر شجاعی زند👇👇 eitaa.com/janbaz_voice/223 ✅ امکان ساخت مفاهیم بنیادین حوزه حقوقی و سیاسی از منظر اربعین باحضور حجت الاسلام احمد راهدار👇👇 eitaa.com/janbaz_voice/229 ✅ مساله گشت ارشاد باحضور دکتر بیژن عبدالکریمی و دکتر شهریار زرشناس👇👇 eitaa.com/janbaz_voice/222 ✅ مساله گشت ارشاد بحران های اجتماعی ایران، باحضور دکتر تقی زاد برمکی و دکتر ابراهیم فیاضی👇👇 eitaa.com/janbaz_voice/214 ✅ رسانه و مدیریت بحران باحضور دکتر کوروش علیانی و دکتر فواد یزدی👇👇 eitaa.com/janbaz_voice/208 ✅ مساله زن 1401 باحضور دکتر خانم علاسوند و دکتر خانم قاسمپور👇👇 eitaa.com/janbaz_voice/199 ✅ جامعه شناسی اعتراض باحضور دکتر محمد فاضلی و سعید حاجی ناصری👇👇 eitaa.com/janbaz_voice/196 ✅ مساله نوجوانان در ایران و نقش ایشان در تحولات روز باحضور دکتر کلهر و دکتر بیچرانلو👇👇 eitaa.com/janbaz_voice/137 ✅ ایران در رسانه های داخلی و خارجی باحضور دکتر مجید تفرشی و دکتر ابوالفضل عمومی👇👇 eitaa.com/janbaz_voice/135 ✅ سیاستگذاری فرهنگی باحضور دکتر مسعود کوثری و دکتر سیدمحمدصادق امامیان👇👇 eitaa.com/janbaz_voice/124 ✅ فمنیسم و زن ایرانی باحضور دکتر خانم زهره خوارزمی و دکتر خانم توران ولی مراد👇👇 eitaa.com/janbaz_voice/115 ✅ مساله استقلال باحضور دکتر کوشکی و دکتر زید آبادی👇👇 eitaa.com/janbaz_voice/114 ✅ خیابان و امر سیاسی باحضور دکتر سید مجید امامی و دکتر میثم مهدی👇👇 eitaa.com/janbaz_voice/187 ✅ مسئولیت اجتماعی سلبریتی ها باحضور دکتر اسفندیاری و دکتر عسگرپور👇👇 eitaa.com/janbaz_voice/186 ✅ اسلام سیاسی، اسلام اجتماعی باحضور دکتر اسفندیاری و دکتر زهدار👇👇 eitaa.com/janbaz_voice/185 ✅ علوم انسانی و حل مسائل کشور باحضور دکتر سجاد صفار و دکتر جبار رحمانی👇👇 eitaa.com/janbaz_voice/172 ✅ بروکراسی و فرهنگ باحضور دکتر خانم بهاره آروین و دکتر حمید سیاح👇👇 eitaa.com/janbaz_voice/169 ✅ برنامه های توسعه و فرهنگ باحضور دکتر مهدی موحدی و روح الله ایزدخواه👇👇 eitaa.com/janbaz_voice/166 ✅ روایت و زاویه ی دید نسبت به ایران باحضور دکتر نعمت الله فاضلی و دکتر احمد نادری👇👇 eitaa.com/janbaz_voice/159 ✅ نگاهی به ایران و جهان و مساله روابط بین الملل ایران باحضور دکتر ابراهیم متقی و دکتر حسین سلیمی👇👇 eitaa.com/janbaz_voice/158 ✅ فرهنگ؛ از نظر تا عمل باحضور دکتر عبدالحسین خسروپناه و دکتر مهدی جمشیدی👇👇 eitaa.com/janbaz_voice/230 ✅ تروریسم و تکفیر باحضور دکتر محمدمهدی شریعتمدار و دکتر محمدحسین زورق👇👇 eitaa.com/janbaz_voice/236 ✅ تصویر جامعه در رسانه باحضور آقای محمد قوچانی و حجت الاسلام قاسم روانبخش👇👇 eitaa.com/janbaz_voice/237 ✅ سیاستگذاری فرهنگی باحضور دکتر مسعود کوثری و سیدمحمدصادق امامیان👇👇 eitaa.com/janbaz_voice/244 ✅ حاکمیت و مساله زن باحضور دکتر خانم فرهمندپور و دکتر خانم اردبیلی👇👇 eitaa.com/janbaz_voice/252 ✅ ایران و نظم نوین جهانی باحضور دکتر رضا باقری و دکتر محسن اسلامی👇👇 eitaa.com/janbaz_voice/258 ✅ مدیریت بازار ارز باحضور دکتر مجید شاکری و دکتر حسن خوانی👇👇 eitaa.com/janbaz_voice/268 ✅ مساله تحریم باحضور آقایان بهشتی پور و براتی👇👇 eitaa.com/janbaz_voice/275 ✅ انتخابات رژیم صهیونیستی و جریان مقاومت باحضور آقایان منصور براتی و علی عبدی👇👇 eitaa.com/janbaz_voice/277 ✅ حکمرانی بانک، باحضور دکتر نیلی و دکتر درودیان👇👇 eitaa.com/janbaz_voice/285 ✅ ابعاد حقوقی اعتراض و اغتشاش باحضور دکتر نورایی و دکتر نیک نهاد👇👇 eitaa.com/janbaz_voice/295 ✅ دیپلماسی عمومی و ایران در نظم نوین جهانی باحضور دکتر حسینی و دکتر غلام زاده👇👇 eitaa.com/janbaz_voice/299 ✳️ بیش از ۳۰۰ فایل صوتی اعم از مناظره ، سخنرانی ، پادکست ، برنامه تلویزیونی و رادیویی، یادداشت و تحلیل در اینجاست 👇👇 ⁦•''•❀ 🎧 بانک صوتی تببین 🎧✾•''• 🆔 eitaa.com/joinchat/2931425491Ca1ff11533c 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
مفصل ترین کتاب در زمینه امر به معروف را یک نویسنده آمریکایی به نام مایکل کوک نوشته است. او خود در مقدمه کتاب می نویسد که، جریانی را در روزنامه می‌خواند راجع به تعرض چند جوان در مترو شیکاگو آمریکا به یک زن، که آن زن سر و صدای زیادی می کند و کمک می طلبد اما هیچ کس به آن خانم کمک نمی‌کند. البته فردی از مترو خارج می‌شود تا پلیس را خبر کند و پلیس بیاید. آنان محل را ترک کردند و «مایکل کوک» در مورد چنین واقعه‌ای تحقیق می‌کند که قوانین چه راهکار و دستوری دارند اما هیچ چیزی پیدا نمی‌کند. او ۱۵ سال کار پژوهشی انجام می‌دهد بر روی ۲ هزار منبع و بر روی ادیان مختلف تحقیق می‌کند و متوجه می‌شود تنها دینی که در چنین موقعیتی راهکار دارد اسلام است و با پژوهش مفصل کتابی با نام «امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه اسلامی» را می‌نویسد. این کتاب در سال ۸۱ ترجمه شد و توسط بنیاد قدس آستان قدس رضوی چاپ شد و در همین سال ، کتاب سال جمهوری اسلامی شناخته شد. البته متأسفانه ۹۵ درصد منابع کتاب ، منابع و تحقیقات اهل سنت می باشد و از منابع شیعی بسیار کم استفاده شده است. ✍ احمد جهان بزرگی 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🔴جلسات فرسایشی اداری جَلّاس: «بسیار نشیننده در جلسه است، بسیار جلوس‌کننده»  ✅خصیصه بارز دستگاه اداری این مملکت انبوه جلسات است و «جَلّاسان» بوروکرات‌هایی هستند که در هر روز چندین جلسه شرکت می‌کنند. تقصیر خودشان نیست، ساختار است که آن‌ها را صبح تا شب دور میزهایی می‌نشاند تا فرسوده‌شان کند، تا فرصت نکنند چیزی بخوانند، فکر کنند و به کار و بارشان برسند. همه در جلسه‌اند.  «جَلّاسی» بیماری نظام اداری‌ است. نظام اداری به دلیل ابهام در وظایف، کمبود دانشی که به مدیران جرأت تصمیم‌گیری بدهد، فقدان شفافیتی که اطلاعات را با سرعت و دقت به گردش درآورد و لازم نباشد در جلسه اطلاعات را رد و بدل کرد، و ساختار مستعد تخلف که مدیران را در معرض رسیدگی سازمان‌های نظارتی قرار می‌دهد، به تدریج هر تصمیمی را مؤکول به جلسه می‌کند. اکثریت مدیران قادر به تصمیم‌گیری نیستند و بنابراین وقت گرانبها صرف جلوس در جلسات می‌شود و به تدریج «جَلّاسان» ظهور می‌کنند.   نظام اداری «جَلّاس‌پرور» به این حد نیز قناعت نمی‌کند. کثیری از «جَلّاسان» به تدریج خود را به خُلقی دیگر نیز می‌آرایند و آن «گِردگویی» است. «گِردگو» کسی است که ماهرانه درباره هر مسأله مهمی چنان سخن می‌گوید که نه سیخ بسوزد نه کباب. «گِردگو» می‌تواند چنان سخن بگوید که دل همه را به دست آورد، سخنش هیچ گوشه‌ای ندارد و رئیس فعلی و رؤسای محتمل آتی را خرسند می‌سازد. گِردگو می‌تواند چنان سخن بگوید که هیچ مسئولیتی را متوجه اظهارنظرش نسازد.  «گِردگویان» طائفه‌ای هستند که جز در مواردی که ناچار شوند، پای هیچ اظهارنظری را امضا نمی‌کنند تا مبادا امروز و فردایی گریبانش را بگیرند. این جماعت از مکتوب کردن بیزارند و ترجیح می‌دهند صدای‌شان در کنار صداهای همگان قرار گیرد و همواره مسئولیت تصمیم‌ها میان همگان تقسیم شود. دیوار حاشا برای «جَلّاسان گِردگو» بلند است.   «گِردگویی» مهارتی است برای گفتن سخنانی که آن‌قدر گرد هستند که در هر زمینی می‌توان آن‌ها را غلطاند، و به هر زمان و مکانی می‌توان آن‌ها را قِل داد. گویِ گِرد را از هر زاویه که نگاه کنید، فرقی نمی‌کند، جهت خاصی ندارد.  👈 «جَلّاسانِ گِردگو» محصول نظام اداری‌ای هستند که بر سنت شفاهی بنا شده و گزارش کارشناسی مکتوب و امضاشده در آن جایگاهی ندارد. نظامی که در غوغای آمارهای متناقض همواره می‌توان هر اظهارنظری را توجیه کرد. اکثریت آدم‌ها در چنین سیستمی آخر و عاقبت حرفه‌ای‌شان «جَلّاسی» و «گِردگویی» است؛ حرفه‌ای که در آن می‌آموزند چگونه سی سال بمانند و کسی را نرنجانند؛ روی حرفی نایستند، و مسئولیت هیچ مخاطره حرفه‌ای را نپذیرند. 🤔 «جَلّاسی» و «گِردگویی» بسیار به هم مرتبط هستند، زیرا گردگویان بسیاری را دیده‌اید که چون جلسه تمام می‌شود و بیرون از اتاق جلسه، ایستاده در کنار شما سخن می‌گویند، حرف‌هایی می‌گویند که از خود می‌پرسید چرا این‌ها را همان‌جا داخل جلسه نگفت؟ گویی وقتی می‌نشینند و آن‌گاه که ایستاده‌اند، متفاوت‌اند. *گِردگویی در این نظام اداری، راهی برای ماندن است*. «جَلّاسان گِردگو» خود می‌مانند، بی هیچ صراحتی، سی سال یا بیشتر، اما سرمایه‌های بسیاری را به فنا می‌برند. 🚷جلسات فرمایشی!فرسایشی...⁉️📛 @asatid_enghelabi 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
8.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 چرا گازی که ۳۰ سِنت در متر مکعب ارزش صادراتی دارد را ۱۴۰ تومان به ثروتمندان می‌دهیم تا آنها هم ویلا و استخرشان را گرم کنند؟! محمدصادق مهرجو، کارشناس ارشد انرژی: 🔹عدالت یعنی کسی که پنت هاوس ۲۰۰۰ متری دارد باید پول بیشتری برای گاز مصرفی در مقایسه با مالک آپارتمان ۵۰ متری بپردازد. http://eitaa.com/joinchat/2363949065C888149b305 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🌸 پاسخ رهبر انقلاب به عده ای که با دیدن یک مشکل در کشور سریع اصل نظام و انقلاب را زیر سوال می برند. 🔻 رهبر معظم انقلاب: 🔹 این درست است که تا در یک گوشه، مختصر نابسامانی‌ای به عقیده و سلیقه کسی پیدا شود، ریش بجنباند و بنا کند اعتراض و اشکال کردن!؟ تا یک مشکل در اداره‌ای برایش پیدا شد، یا یک مأمور دولتی، چپ نگاهش کرد، یاوه بسراید که: حالا هم مثل زمان فلان است!؟ 🔹 این ناشی از نفهمیدن آنچه که واقع شده است نیست!؟ این، ناشی از عدم معرفتِ نعمتِ خدا نیست!؟ یا خدای ناکرده، ناشی از انکار نعمت خداست؟ «یعرفون نعمت‌الله ثم ینکرونها.» این جفا نیست به این حرکتِ به این عظمت!؟ 🔹 مگر وقتی حکومت درست شد، صحیح شد، موازین حکومت موازین کاملی شد؛ در سراسر این حکومت همه‌ی کارها درست خواهد بود!؟ از کجا چنین چیزی ثابت شده است!؟ در زمان امیرالمؤمنین علیه‌الصّلاةوالسّلام که مثال عدل و تقواست دیگر شما از امیرالمؤمنین که کسی را عادلتر و با تقواتر سراغ ندارید مگر حُکّامی که بر ولایات مسلّط بودند و خودِ امیرالمؤمنین علیه‌الصّلاةوالسّلام فرستاده بود، همه «ابوذر» و «سلمان» بودند!؟ خیر! چهار نفر مثل ابوذر و سلمان و عمار و فلان داشت. مابقی، آدمهای بودند. تاریخ را بردارید نگاه کنید! 🔹 این، تاریخ است. یکی از استانداران امیرالمؤمنین «زیادابن ابیه» بر منطقه‌ی وسیعی حاکم بود. بسیاری از این قبیل، در اطراف و اکناف بلاد اسلامی بودند. 🔹 امام حسن مجتبی علیه‌الصّلاةوالسّلام، سردار بزرگ جنگش «عبیدالله بن عباس» بود که می‌دانید چه کار کرد. شبانه رفت با «معاویه» که آن طرف بود، مذاکره کرد. پول گرفت، لشکرگاه خودش را ترک کرد و به دشمن پناهنده شد! امروز اگر یک سرباز شما به دشمن پناهنده می‌شود، چگونه درباره‌اش قضاوت می‌کنید؟ شب خوابیدند، صبح بلند شدند دیدند فرمانده‌ی کلّ نیروهای امام حسن علیه‌الصّلاةوالسّلام، از خیمه بیرون نمی‌آید. یک ساعت، دو ساعت... بعد رفتند داخل خیمه، دیدند نیست! دقّت کردند، دیدند آن طرف خیمه، شکافته است. بعد، قضیه روشن شد. در رأس کار چه کسی بود؟ امام حسن مجتبی علیه‌الصّلاةوالسّلام. 🔹 این چه توقّع بی‌جایی است که اگر یک رئیس، یک مرؤوس، یک قاضی، یا مسؤول بخش خاصی از کشور، از تشکیلات حکومت اسلامی، پایش را کج بگذارد، آن آقایی که با او مواجه می‌شود، فوراً شروع می‌کند به اصل نظام اسلامی، اصل جمهوری اسلامی، اصل حکومت اسلامی اهانت کردن! 🔹 البته به فضل الهی، مثل همیشه، از اوّل انقلاب تا به حال، اکثر مردم خوبند. اغلب علما و روحانیون، خوبند. اکثر با انصافند. اکثر متوجّه حقایقند. اما در گوشه و کنار، کسانی هم پیدا می‌شوند که این گونه‌اند. این ناشی از چیست؟ ناشی از نشناختن قدر جمهوری اسلامی است. 🔹 امروز هر کس با جمهوری اسلامی سرسنگین باشد، کافر به نعمت الله است. البته کافر به نعمت الله، به معنای کافر بالله نیست. کافر نعمت است و کفر نعمت در مقابل ذات مقدّس باری‌تعالی، یکی از گناهان بزرگ است. خدا کند که ما دچار چنین گناهی نشویم. 🔹 دشمن، البته تبلیغات می‌کند. دشمن سعی می‌کند همه‌ی کمبودها و کسریها را به گردن روحانیون بشکند و بگوید «اینها موجب هستند.» بالاخره وقتی کسی کاری به این عظمت را می‌خواهد انجام دهد، این چیزها هم در آن هست. ما که نباید تعجّب کنیم. 🔹 یادمان بیاید که شخصیتی مثل امیرالمؤمنین، در زمان خودش متّهم شد به این‌که نماز نمی‌خواند! ما چه توقّعی داریم!؟ البته زمان ما، از زمان امیرالمؤمنین خیلی بهتر است. ایمان مردمِ ما، از ایمانِ سربازان امیرالمؤمنین به مراتب بالاتر است. مردم ما، امیرالمؤمنین را ندیدند و صدای او را نشنیدند؛ اما به ندای او پاسخ دادند. آنها علی را از نزدیک می‌دیدند، درعین‌حال آن‌طور او را آزار می‌کردند. ۵/۵/۱۳۷۲ 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🚨دو تا فحش هم به خاطر خدا بخورید❗️ ⭕️ من همین امر به معروف و نهی از منکر زبانی را ولو به شکل خیلی راحت و آرام و بدون هیچ خشونت و دعوایی، واقعاً یکی از معجزات اسلام میدانم. ⭕️ مثلاً يك نفر کار خلافی می‌کند، می‌گویند آقا شما این کار را نباید می‌کردی! این مطلب را بگو و برو. ⭕️ می‌گوید او بر می گردد دو تا فحش به من می‌دهد. خیلی خوب؛ حالا دو تا فحش هم به شما بدهد؛ برای خاطر خدا تحمّل کنید. ⬅️ اگر نفر دوم هم بگوید آقا شما باید این کار را نمی‌کردی؛ بدانید اگر دعوا هم بکند، دعوایش کمتر از آنی است که با نفر اوّل کرده است. نفر سوم و نفر دهم و نفر بیستم هم همین طور. ⭕️ بنابراین، اگر نهی از منکر باب شد و تا نفر بیستم رسید، شما خیال می‌کنید آن آدم دیگر آن کار را تکرار خواهد کرد؟ @takhribchi110 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🔴 پس چرا برق نمی‌آید ؟ 🔵 این تجربه را همه ی ما داشته ایم: در حال انجام کارهای روزمره ناگهان فیوز برق می پرد. مخصوصا اگر شب باشد همه سراسیمه شده و دنبال علّت مشکل می گردند. اگر فیوز پریده باشد که تا بعد از چند ثانیه همه چیز عادی می شود؛ اما اگر مشکل برق منطقه باشد کم کم همه کلافه می شوند. هر چقدر زمان بیشتری بگذرد، اوضاع خانه به هم ریخته تر شده و كارها متوقّف می شود، همه منتظر آمدن برق هستند. حال تصور کنید این قطعی برق در تمام شهر اتفاق بیافتد، پس از 24 ساعت، اوضاع عجیب و غریبی خواهد شد؛ از همه جا صدای اعتراض بلند است. هیچ کس نمی تواند زندگی بدون برق را حتی برای یک روز هم تحمل کند.دیگر برای قطعی سراسر برق کشور مثال نمی زنیم.... 🔹 در همین وضعیّت، منطقه ی محرومی را تصور کنیم که کلّاً برق کشی نشده و بهره ای از این نعمت نبرده است. برای افراد ساکن این منطقه هیچ فرقی نمی کند برق یک ساعت قطع شود یا یکسال؛ و حتی ممکن است شهرنشینان را برای این همه تلاطم برای لحظه ای قطع برق تمسخر کنند! اگر به چنین شخصی از فوائد برق بگویید برای او قانع کننده نیست، در نظر او همان فانوس و ابزار آلات مکانیکی از نیروی برق بی نیاز می کند! 🔹 حال جهان را تجسّم کنیم که نور مطلق آن در پس ابر غیبت پنهان شده است...آن هم نه یک ساعت و یکروز و یکسال، بلکه چیزی در حدود هزار و دویست و اندی سال! اما چرا همه چیز عادیست؟ چرا هیچ تکاپویی میان جویندگان این نور نمی بینیم؟ اگر یکساعت پریدن فیوز منزلمان قابل تحمّل نیست، چطور توانستیم قرن ها در ظلمت هستی به سر کنیم؟ 🌕 پاسخ مشخّص است: وضعیّت ما همان مثال دهات و روستاهای محرومی است که چیزی از نعمت برق نمی داند... معرفت ما هم به قدری پایین است که نمی فهمیم بهره مندی از نور حجّة الله (علیه السلام) چه طعمی دارد...آن قدر جایگزین برای او ساخته ایم که دلمان به همان ها خوش است! اگر جایگاه او را درک می کردیم، آن وقت بود که می فهمیدیم حقیقتاً چقدر بیچاره و نگون بخت هستیم! و آن وقت بود که تک تک لحظه های دنیای بدون او، از سیاهچال بدون آب و برق هم عذاب آور تر است... 🔺 آن وقت اگر این درک همگانی می شد، جهان تشیع یک صدا و از تمام وجود، حجّت خدا را می طلبید و به درگاه الهی تضرّع می کرد...آیا قابل تصوّر است در چنین حالتی باز هم خداوند آن نور هستی را از شیعیان دریغ دارد؟ اللهم عجل لولیک الفرج... @daneshdaneshgah 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🔵 نفوذی‌های فرهنگی نفوذ امنیتی را کم و بیش می‌شناسید و نفوذی‌های امنیتی را نیز دیده‌اید. نفوذ و جاسوسی مأموریتی است پرریسک با کارویژه رفت و آمدهای پنهان افراد و داد و ستدهای نهان تجهیزات و اطلاعات. همین هم هست که برخی از جاسوس‌های آموزش دیده‌ای که انواع پروتکل‌های حفاظتی را هم رعایت می‌کنند، باز در دام می‌افتند. موضوع سخن اما نفوذی‌های امنیتی نیست، نفوذی‌هایی به مراتب خطرناک‌تر است که به دلیل جنس فعالیت‌شان، امکان لو رفتن و دستگیر شدن‌شان نزدیک به صفر است؛ زیرا هرچقدر نوع فعالیت مدیران نفوذی امنیتی «فعل» است، نوع فعالیت مدیران نفوذی فرهنگی «ترک فعل» است. این، کار کردن است که به چشم می‌آید؛ کار نکردن هیچگاه به چشم کسی نمی‌آید؛ غافل از آنکه مأموریت این دسته از مدیران، همین کارهای بی‌خاصیت ویترینی است. با وجود این همه گلایه تند و آشکار رهبر انقلاب از وضعیت فضای مجازی کشور و عملکرد مدیران فرهنگی، هیچگاه شنیده‌اید که یک مدیر این حوزه حتی در مظان اتهام نفوذ باشد؟ خیر! هیچ اندیشه‌اید که همانطور که نفوذ در تار و پود شورای عالی امنیت ملی راه داشته، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی نیز بی‌بهره از شرارت دشمن نبوده است؟ عرض شد که مدیران فرهنگی را هیچگاه در داد و ستد اطلاعات سری کشور نخواهیم یافت و باید شاخص در تشخیص مدیران رخنه کرده در حوزه فرهنگ را بشناسیم تا بتوانیم آنان را شناسایی کنیم. شاخص، عملکرد آنان، نه براساس گزارشات مضحک و خودتنظیم، بلکه مبتنی‌بر خروجی و محصول نهاییِ قابل سنجش و راستی‌آزمایی است. مدیر نفوذی برای آنکه سازمان متبوعش به محصول (اثر و انسان) نرسد، برای زیرمجموعه کارهایی فرعی و بی‌ارزش تعریف می‌کند تا تمام بودجه و انرژی صرف همان شود. و یا آنکه کارها را چنان بزرگ و پرپیچ و خم تعریف می‌کند تا عملا در نیمه راه متوقف و منتفی گردد. بزک نیز جزء همیشگی کار این قماش است. مدیرانی که سازمان تحت امر خود را فشل و زمین‌گیر کرده‌اند، دائم خود را در چشم دیگران بزک می‌کنند. از این جلسه به آن جلسه و از این سخنرانی به آن سخنرانی و توییت پشت توییت! برای چه؟ برای اینکه زمین‌گیری یک مجموعه، پشت نقاب فعالیت ظاهری مدیر آن مجموعه مخفی گردد. خروجی؟ همچنان صفر! سوراخ دعا را هم پیدا کرده‌اند و هرچه مورد تاکید رهبر انقلاب باشد را با تکرار «عنوان» آن به ابتذال می‌کشانند و درعین حال خود را پیشتاز در عمل به منویات رهبری جا می‌زنند. فرقی نمی‌کند «بصیرت» و «جنگ نرم» باشد یا «فضای مجازی» و «جهاد تبیین». ده‌ها جلسه و همایش برگزار می‌کنند راجع به ماهیت، اهمیت، مبانی، مقدمات و معنای یک «واژه» تا بی‌عملی خود را پشت جلسات و همایش‌های پوچ پنهان کنند. تقدس‌مآبی و خود-نظام پنداری این مدیران نیز ترفند خبیثانه دیگری است برای فرار از پاسخگویی. یافتن و عزل و محاکمه نفوذی‌های فرهنگی کار سختی نیست، اگر اراده‌ای وجود داشته باشد... @Shabaniesarouie 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🔻قصّۀ غم‌انگیز شورای‌عالی انقلاب فرهنگی: «سازمان اداری» یا «قرارگاه جنگی»؟! ۱. شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، همچون «قوّۀ عاقلۀ فرهنگی» عمل نمی‌کند؛ یعنی تکیه‌گاه «تفکّر فرهنگی» نیست و کسی از این جهت، به شورا ارجاع نمی‌دهد و آن را معتبر و وزین نمی‌انگارد. اگر هم ارجاعی صورت می‌گیرد، از جنبۀ «قانونی» است نه از جنبۀ «معرفتی». پس سویۀ قانونی آن بر سویۀ معرفتی‌اش تقدّم یافته است. این شورا، همانند چشمۀ جوشان «مسأله‌پردازی فرهنگی» و «راه‌حل‌یابی فرهنگی» عمل نمی‌کند و رودخانۀ خروشان «اندیشه‌ورزی فرهنگی» نیست. باید «عقل فرهنگیِ انقلاب» باشد، امّا چون هم تولید نظری و زایش معرفتی ندارد و هم بی‌عمل یا کم‌عمل به کناری نشسته است، نه حکم «عقل» را دارد و نه حکم «دست و پا» را. گویا نیست و حیاتش، صوری و نمادین است. هستی‌اش، بی‌کارکرد شده است و از هویّت نخستین و رسالت اوّلیّه‌اش فاصله گرفته است. ۲. شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، هدایت و راهبری فرهنگی را در «سندنویسی»، منحصر و خلاصه کرده است. ازاین‌رو، فاعلیّتش، نه‌تنها «رقیق» و «ناچیز» است، بلکه «تک‌بعدی» است. تصوّر کرده که مجموعۀ بایدها و نبایدهایی که می‌نویسد، همۀ آن مسئولیّت تاریخی‌ای است که بر عهده دارد و آن‌گاه باید به کناری بنشیند و جریان‌یافتن خودبه‌خود این سندها را نظاره کند. این شورا برای تحقّق سندها، فریاد نمی‌زند و گریبان چاک نمی‌دهد؛ چون پنداشته است که باید بگوید و بگذرد، نه این برای مقام «تحقّق» و «تعیّن» نیز مبارزه کند. اهل قیام و اقامه نیست؛ سندهایش «اقامه» نمی‌شوند و چون سندنویسان، «قیام‌گر» نیستند. به‌این‌ترتیب، به مجموعه‌ای از «آرمان‌های معلّق» و «تجویزهای سرگردان» تبدیل شده است. هنگامی که «تفکّر معرفتی» از «اصلاح اجتماعی»، و «علم ذهنی» از «عمل عینی» فاصله بگیرد، چنین مجموعه‌ای شکل خواهد گرفت که فقط «فضل» دارد نه «فایده». ۳. شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، خود را موظّف به «توجیه» و «همراه‌سازی» کسانی که در روند تصمیم‌هایش نیستند نمی‌بیند و جامعه و نخبگان را «متقاعد» و «هم‌داستان» نمی‌سازد، بلکه انتظار دارد از طریق سندها و طرح‌های آمرانه، همسویی صورت بپذیرد. شورا، «بی‌زبان» و «بی‌توضیح» است و نمی‌کوشد برای تصمیم‌های خود، «استدلال‌پردازی» کند. همچون متفکّران، «برهان» نمی‌آفریند، بلکه همانند قاضیان، «حکم» می‌راند. ازاین‌رو، ماهیّت «حُکمی» دارد نه «حِکمی». یا همگان را هم‌نظر با خویش قلمداد کرده است و یا اعتنایی به نظرات مخالف نداشته و تصوّر کرده که چون بر مسند حاکمیّتی نشسته، بی‌نیاز از دلیل است و همین که بگوید باید بشود. هنوز درنیافته که «شدن‌های فرهنگی»، آمرانه و تحکّمی نیستند، بلکه جوششی و درون‌خیز هستند و باطن آدمی نیز با تبیین و توضیح و استدلال، تسلیم می‌شود. ۴. شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، «حضور میدانی» ندارد و فرهنگ را در متن زندگیِ واقعی نمی‌بیند؛ چنان‌که به گزارش‌های آماری بسنده می‌کند و از مواجهات مستقیم و مشاهدات عینی، بی‌نصیب است. با پرسه‌زنی فرهنگی، بیگانه است و در میان مردم و هم‌سخن با توده‌ها نیست. با جلسات بسته و محافل خودمانی و فضاهای گل‌خانه‌ای خو گرفته و صحنۀ واقعیِ بازی فرهنگ را به حال خویش رها کرده است. هدایتش، «از راه دور» است و اتاق فرماندهی‌اش فرسنگ‌ها از خطّ مقدّم فاصله دارد. این قرارگاه، دستور هیچ عملیاتی را صادر نمی‌کند؛ چون همچنان احساس نکرده که جنگی درگرفته که بستر اصلی‌اش فرهنگ است. گمان می‌برد که شرایط عادی هستیم و صلح برقرار است. ازاین‌رو، «کنش عینی» و «فاعلیّتِ اجتماعی» ندارد و در چالش‌های کلانِ فرهنگی، خاموش و بی‌عمل است. شورا به ‌صورت جمعی، هیچ‌گونه «موضع‌گیریِ تفصیلی و تحلیلی» ندارد و نسبت به رویدادها، واکنشی از خود نشان نمی‌دهد. ۵. شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، از «گروه‌های خودجوش فرهنگی»، غافل است و ارتباطی با «بدنۀ فعّال فرهنگی» ندارد؛ چراکه منطقۀ کنش خود را فقط سازمان‌های رسمی تصوّر کرده است. هویّتش مبتنی بر روایت «دیوان‌سالارانه» از فرهنگ است و تنها چشم به «سازمان‌های فرهنگی» دارد و عناصر دیگری را وارد در معادلات نمی‌کند. نیروها و گروه‌های غیررسمی، رنگ صحن شورا را ندیده‌اند و تحلیل‌ها و تجویزهای‌شان شنیده نشده است. هر چند کفایت فرهنگی‌شان، غیر قابل مقایسه با شورا است، امّا سهمی از قدرت ندارند و صدای‌شان شنیده نمی‌شود. البتّه این بخش محذوف و مغفول، توقع هدایت‌گری از شورا ندارد، چون به‌خوبی می‌داند که شورا چنین بضاعتی ندارد و در کار خویش نیز مانده است، امّا دست‌کم می‌شد از این ظرفیّت بیرون از قدرت بهره گرفت و شورا را به یک نهاد مردمی و مشارکتی تبدیل کرد و درهای آن را به روی عرصۀ عمومی گشود. @sedgh_mahdijamshidi 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
ارزیابی و شبیه سازی اثرات توسعه کالبدی.pdf
حجم: 23.44M
🌇 ریاست محترم شورای شهر تهران صبح امروز (اول بهمن ماه) در آئین رونمایی از بسته حمل و نقل پاک چنین فرموده اند: "اینکه چقدر ساختمان‌های بلند جلوی باد را می‌گیرد یا نه؟ و اینکه آیا اساسا این حرف علمی است یا نه را نمی دانیم. هر چند که من فکر می‌کنم این مسئله چندان تاثیری ندارد". 📊 خدمت این برادر عزیز عرض می شود که هم در داخل و هم در خارج از ایران، پژوهشهای متعددی در اثبات تأثیر ساختمانهای بلند بر جریان باد انجام شده و حتی برخی از این پژوهشها، در داخل خود شهرداری تهران انجام شده است که از باب مثال، صرفاً فایل یکی از این پژوهشها (از میان ده ها پژوهش مختلف) به شرح فوق منتشر میشود. لذا اینکه مدیران شهری، حتی پژوهشهایی که در مجموعه خودشان با صرف بودجه های فراوان انجام شده است را نفی نمایند محل تأمل است. 🏦 البته بخش عمده درآمد شهرداریها از محل عوارض ساخت و ساز تأمین می شود و هرچه ساختمانها بلندتر شوند و تراکم بیشتری عرضه شود، درآمد بیشتری برای شهرداریها ایجاد می شود اما این دلیل نمی شود که انبوه مطالعات علمی را زیر سوال ببریم. لازم به ذکر است که سالانه بیش از ۶۰۰۰ نفر در تهران، فقط به علت آلودگی هوا جان می سپارند و لذا هر اقدامی که منتج به آلودگی بیشتر هوای شهر شود، مصداق (تضییع) حق الناس است. 🕋 عرض خود را با این روایت نورانی از پیامبر اکرم (ص) به پایان می برم: ... "آیا می دانید حق همسایه چیست؟ ... و خانه خود را بالاتر از ساختمان او قرار ندهى كه مانع گردش هوا در منزلش بشود، مگر با اجازه او" @baladetayyeb 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
💢راه‌اندازی رشته بانکداری مرکز‌ی روی زمین ماند. 💠دکتر عادل پیغامی اقتصاددان و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی 🔹در دنیا تاسیس رشته علمی و حذف آن یک امر کاملا اقتضایی است اما در ایران رشته به امری ساختاری تبدیل می‌شود به‌طوری که فرایند تاسیس یک رشته 2 تا 3 سال طول می‌کشد و بعد از تصویب، 40 سال پابرجاست و تدریس می‌شود. 🔹بعضی رشته ها اصلا نیستند، بعضی تاسیس شده اند اما مجری ندارند. راه‌اندازی برخی رشته‌ها هم منوط به بودجه است. 🔹برای اینکه 25 درصد اقتصاد کشور را به بخش تعاونی بدهیم، کارشناس می‌خواهد، تکنیسین می‌خواهد. دستگاه تولیدکننده نیروی انسانی برای این 25 درصد کجاست؟ رشته‌های آموزش عالی را بررسی کردیم و دیدم فقط یک رشته تعاون روستایی در دانشکده علوم اجتماعی داریم. اصلا ادبیات تعاون در آموزش عالی وجود نداشت. من سه رشته برای تعاون طراحی کردم. اقتصاد تعاونی، مالیه تعاونی و مدیریت اجرایی تعاونی. مشابه مدیریت کسب و کار، رشته مدیریت تعاونی را طراحی کردیم. شاید در دنیا هم این رشته نوآورانه بود. بیش از 10 سال از آن می‌گذرد اما نه وزارت تعاون و نه وزارت علوم رشته اقتصاد تعاونی یا مدیریت اجرایی تعاونی را راه‌اندازی نکردند. 🔹طراحی رشته بانکداری مرکزی، در راستای تربیت نیروی انسانی برای بانکداری مرکزی است. کسانی که در بدنه بانکداری مرکزی مشغول می‌شوند یا کسانی که بانکداری مرکزی را تحلیل می‌کنند باید در نهاد دانشگاه حضور داشته باشند تا این دانش به نقطه اشباع برسد و به سیاست تبدیل شود. خبرگزاری فارس 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
متن یادداشتی که اخیرا به سفارش سازمان ملی بهره وری برای ارائه به اعضای محترم هیات دولت تهیه شده است (با اندکی ویرایش): در حال حاضر مصرف روزانه بنزین در ایران بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر است که بیش از یک‌سوم آن، در هشت کلانشهری مصرف می‌شود که با معضل جدی ترافیک مواجه هستند. این در حالی است که هزینه تمام‌شده هر لیتر بنزین برای دولت با احتساب قیمت امروز دلار و فوب خلیج‌فارس، حدود ۳۰ هزار تومان است یعنی دولت روی هر لیتر بنزین، بیش از ۲۵ هزار تومان سوبسید می‌دهد. حال با فرض اینکه از حدود ۳۵ میلیون لیتری که مصرف روزانه بنزین در کلانشهرهاست، یک‌سوم آن در ترافیک این شهرهای بزرگ سوزانده شود، آنگاه می‌توان چنین مدعی شد که دولت روزانه حدود ۳۵۰ میلیارد تومان صرفا برای سوزاندن بنزین در ترافیک کلانشهرها هزینه می‌‌کند! با این حساب، دولت سالیانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان فقط برای دودشدن بنزین در ترافیک هشت کلانشهر کشور سوبسید پرداخت می‌کند! یعنی ۲ تا ۳ برابر کل بودجه شهرداری تهران در سال‌جاری! دلیل اصلی این هزینه سنگین نیز ترافیک جدی در این کلانشهرهاست که البته این ترافیک، خود از یک سو، نتیجه اشتباهات ما در نظام شهرسازی کشور و تراکم‌فروشی‌ها و بارگذاری‌های مازادی است که طی دهه‌های گذشته به‌تدریج انجام شده است و از سوی دیگر، عدم سرمایه‌گذاری مناسب برای توسعه حمل‌ونقل عمومی است. این اتلاف انرژی، فقط بخشی از هزینه‌های پنهان این نوع مدیریت شهرهاست و بسیاری از هزینه‌های پنهان دیگر نظیر افزایش سرانه جرم و آسیبهای اجتماعی و زیست‌محیطی و ... را هم می‌توان به این نوع هزینه‌ها افزود، زیرا طبق پژوهش‌های مختلف، میان تراکم‌افزایی و افزایش این نوع آسیبها، رابطه معناداری وجود دارد. به‌عنوان نمونه، یکی از هزینه‌های پنهان این نوع تراکم‌افزایی و توسعه عمودی شهرها، انباشت آلودگی هوا به‌دلیل ممانعت برج‌ها از گردش طبیعی هواست. به‌نحوی که طبق تحقیقات معتبر، امروزه گلباد کلانشهر تهران نسبت به چند دهه قبل به کلی تغییر یافته است. برای مثال، کریدور هوای شمال به جنوب در این کلانشهر که یکی از محورهای اصلی وزش باد تا چند دهه قبل بوده است، اکنون تقریبا به کلی از بین رفته است. آیا می‌توان پذیرفت که این انسداد گردش طبیعی هوا، صرفاً به دلیل تغییرات اقلیمی بوده و برج‌سازی‌ها و بلندمرتبه‌سازی‌های شمال شهر، هیچ نقشی در این خصوص نداشته است؟! پاسخ پژوهش‌های معتبر به این سؤال، منفی است. با استناد به گزارش ایستگاه های هواشناسی در سطح شهر تهران، طی ۶۰ سال اخیر (یعنی پس از شروع توسعه عمودی در شهر تهران) سرعت وزش بادهای غربی و شمال- جنوب که از بادهای مهم تهران است، همواره روند نزولی داشته است به نحوی که میانگین سرعت وزش این بادها در ۱۰ سال اخیر، تا یک متر بر ثانیه کاهش را نشان می دهد؛ همچنین با استناد به گراف‌های به‌دست آمده از ایستگاه‌های هواشناسی مهرآباد، جریان باد در شمال تهران طی سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۴ در مقایسه با دوره زمانی ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۴، به شدت کاهش پیدا کرده است. پس لازم است، این روزها که دائماً کلانشهرهای ما به‌دلیل آلودگی هوا تعطیل می‌شوند این سوالات را با صدای بلندتر بپرسیم که هزینه پنهان هر روز تعطیلی مدارس، ادارات، صنعت و غیره برای کشور چقدر است؟ آیا درآمدزایی از محل تراکم‌فروشی و بلندمرتبه‌سازی می‌تواند همه این هزینه‌های پنهان فراوان را پوشش دهد؟ تداوم سیاستهای اشتباه شهرسازی و تراکم‌افزایی روزافزون در کلانشهرهایی که ظرفیت اکولوژیک لازم برای این بارگذاری‌های مازاد را ندارند چقدر توجیه دارد؟! آیا بهتر نیست برای بهره‌وری بیشتر و جلوگیری از هدررفت بیش از پیش منابع، روند تراکم‌افزایی و توسعه عمودی کلانشهرها که علاوه بر افزایش ترافیک و آسیبهای اجتماعی و زیست‌محیطی و... ، هیچ نسبتی با سبک زندگی اسلامی- ایرانی نیز ندارد را متوقف کنیم؟! البته این موضوع الزاماتی دارد که از مهم‌ترین آنها، اولاً بازنگری اساسی در نحوه تأمین مالی شهرداری‌هاست، زیرا هم‌اکنون حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد بودجه شهرداری‌های کلانشهرها از محل عوارض ساخت‌وساز تأمین می‌شود، بنابراین بدیهی است که مدیران شهری ترجیح بدهند برای کسب درآمد بیشتر، به این تراکم‌افزایی‌ها دامن بزنند. ثانیا باید به راهبردهای آمایش سرزمین در مقیاس ملی پایبند بود تا بتوان با توزیع عادلانه امکانات و مقدورات کشور، جلو تمرکزگراییِ بیش از این در کلانشهرهایی (به‌ویژه تهران) که ظرفیت بُرد اکولوژیک آنها تکمیل شده است را گرفت. @baladetayyeb 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh