eitaa logo
حکمرانی مسوولانه
1.3هزار دنبال‌کننده
117 عکس
63 ویدیو
12 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم در حکمرانی مسئولانه بجای سلایق، اصول عقل محوری حاکم است. هر تصمیم و اجرا تحت هندسه فکری است. کارگزاران به صورت نظام مند نسبت به پیامدهای عملکرد خود مسوول هستند و مزایا تنها وابسته به ارزیابی عملکرد است. ارتباط با مدیر @tamaddon_h
مشاهده در ایتا
دانلود
1_5395631430.mp3
6.98M
⚖️ مسئولیت انسان در برابر آثار اعمال خود تا قیامت ادامه دارد ... ❌ مسئولیتی که حتی با توبه هم پاک نمی شود و باید در همین دنیا ایفا شود و حقوق پایمال شده جبران گردد!! پناه بر خدا 😱 تجربه نزدیک به مرگ یک انسان که تا آستانه مرگ و ورود به جهان آخرت رفت ... اما با توسل به حضرت زهرا (س) دوباره به دنیا بازگشت. ⭕️ او فرصتی برای جبران آثار اعمال گذشته خود پیدا کرد. آثار سوئی که حتی با وجود توبه، از بین نرفته بود. 📕 شرح کتاب سه دقیقه در قیامت 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
حکمرانی مسوولانه
⛓ مسئولان در قیامت دست بسته محشور می شوند حضرت آیت الله خامنه ای: 🔹 عن النّبیّ صلَّى ‌اللَّه علیه
با توجه به تجربه نزدیک به مرگ فوق، ملاحظه می شود که مسئولیت پیامدهای رفتار انسان تا قیامت دامن وی را می گیرد. با توجه به تاثیرگذاری بیشتر مسئولین و مسئولیت سنگین تر آنها در قبال زیر دستان معنی این روایت خیلی بهتر درک می شود که چرا مسئولان را با دستان بسته به گردن محشور می کنند پیشنهاد می شود مجددا این روایت را ملاحظه بفرمایید 👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟡 چطوری تذکر یه پسر اصفهانی به فرح پهلوی، شهر رو از میزبانی بزرگترین مانور ثروت و فحشای طاغوت (جشن های ۲۵۰۰ساله) نجات داد؟ 🟢 گاهی یک تذکر و یا یک مطالبه گری شما از مسئولین، می تواند منشأ برکات زیادی برای جامعه اسلامی باشد. @tanzesiyasi 💪 تاثیر احساس مسئولیت اجتماعی و امر به معروف یک پسر نوجوان، تا حدی که یک شهر را نجات داد!! 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🔰 مسئولیت پذیری و پاسخگویی در نظام حکمرانی 🔸 در احادیث ما به دولتمردان سفارش شده است که همواره در برابر مردم پاسخگو باشند و مسئولیت اقدامات خویش را به عهده بگیرند 🔹 جناب کلینی در جلد دوم اصول کافی ص 606 این روایت را از پیامبر (ص) نقل کردند: ای جماعت قاریان قران از خدا در برابر عمل به کتابش که به دوش شما نهاده شده است بترسید زیرا که هم من بازخواست می شوم هم شما. من درباره تبلیغ رسالت بازخواست می شوم و شما درباره کتاب خدا و سنت من که بر دوش گرفته اید بازخواست می شوید. 🔸 علاوه بر این از وجود نبی اکرم نقل شده است همه شما سرپرست هستید و همه شما بازخواست می شوید. آن امیری که بر مردم فرمان می راند سرپرست است و نسبت به رعیتش بازخواست می شود. ▫️ انسانی که سرپرست خانواده خویش است و مرد برای مسئولیتهایش در برابراهالی خانواده باید پاسخگو باشد 👈 امام علی (ع) به یکی از کارگزاران فرمودند کاری که بر عهده توست طعمه تو نیست بلکه برگردنت امانت است؛ آنکه تو را بدان کار گمارده است؛ نگهبانی امانت را به عهده شما گذارده است. در نهج البلاغه نامه 53 تاکیددارد بر اینکه در این امانت خیانت نکنید و در نظام حکمرانی باید پاسخگو باشید. 🔸 کارگزاران باید بر طبقه مستضعف جامعه به صورت ویژه توجه خاص کنند و با حمایت ویژه از محرومان و مستضعفان، مجال بهره مندی آنها را از منابع و امکانات عمومی فراهم سازند. 🔹 امام علی (ع) در فرمان حکومتی خود در نهج البلاغه نامه 53 می فرماید: بر تو باد به توجه به طبقه آسیب دیده و ضعیف! چون آنها راه چاره ندارند و از درویشان، نیازمندان و بی نوایان و از بیماری برجاماندگان اند. 👈 حضرت امیر در خصوص شاخص حکمرانی مسوولانه و پاسخگویی حکمران شایسته، بیش از هر چیز به پاسخگویی به عنوان یک تکلیف بزرگ الهی در برابر خواسته های خداوند تاکید می کنند؛ زیرا در یک حکمرانی شایسته همه حرفها و همه برنامه ها، موضع گیری ها، جنگها، صلح ها، رابطه ها و قطع رابطه ها باید برمبنای رهنمود مکتب و آدرسی که اسلام ارایه می دهد و الهام گرفته از سیره اهلبیت ومعارف دین باشد. 🔹 اگر چه نظریه حکمرانی در دیدگاه اسلامی بصورت یک تئوری پیوسته در یک متن واحد منسجم تاکنون ارایه نشده لکن با بررسی آیات قران می توانیم به وسیله احادیت و قرآن، شیوه حکومت و شیوه برخورد حاکمان با مردم را استنباط کنیم. 🔹 در یک ترسیم کلی می توانیم نظریه سعادت که مهمترین هدف حکمرانی مسوولانه هست را به تدوین دربیاوریم و ماهیت حکمرانی مطلوب را از آیات و احادیت استخراج کنیم. 🔸 مراکز حقوق عمومی و دستگاههای فرهنگی و نهاد علم و دین باید به این مساله ورود کنند. برای اینکه این آموزه ها را به عنوان اصول با مبانی فلسفی ارزشی و ساختار فرهنگی سیاسی جوامع گوناگون تطبیق دهیم به کار پژوهشی و علمی نیاز داریم تا نهادهای متولی حکمرانی مطلوب و مسوولانه و مولفه های آن استخراج شود. 🔹 همچنین با عنایت به مبانی فلسفی، کلامی و قرآن و روایات، اصول حاکمیت قانون و اهمیت شفافیت، مشارکت عمومی، مسوولیت پذیری و پاسخگویی تبیین شود. ✍️ محمد جواد حیدری عضو هیات علمی گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
⁉️ تا کِی دنباله‌روِ علم این‌ و آن باشیم؟ 📖 چرا در زمینه‌ علوم انسانی وقتی گفته می‌شود که بنشینیم فکر کنیم و علوم انسانیِ اسلامی را پیدا کنیم، یک عدّه‌ای فوراً برمی‌آشوبند که «آقا! علم است»؟ 🔬 علم است؟ در علوم تجربی که علم بودنش و نتایجش قابل آزمایش در آزمایشگاه است، این‌همه غلط بودنِ یافته‌های علمی روزبه‌روز دارد اثبات می‌شود، آن‌وقت شما در علوم انسانی توقّع دارید [غلط نباشد]؟ 💰 در اقتصاد چقدر حرف‌های متعارض و متضاد وجود دارد! در مدیریّت، در مسائل گوناگون علوم انسانی، در فلسفه، این‌همه حرفهای متعارض وجود دارد؛ کدام علم؟ 👈 علم آن چیزی است که شما به آن دست پیدا کنید، بتوانید بفهمید آن را، از درون ذهن فعّال شما تراوش بکند. باید دنبال این باشیم که ما تولید علم بکنیم؛ تا کِی مصرف کنیم علم این‌وآن را؟ 💢 بله، مانعی ندارد که مثل کالایی که خودمان نداریم، دیگری دارد و از او می گیریم و استفاده می‌کنیم، از علم دیگران استفاده بکنیم امّا این نمی‌تواند دائمی باشد، این نمیتواند همیشگی باشد؛ گاهی علمِ دیگران درست به ما منتقل نمی شود، گاهی آن بخش خوبش را به ما نمی‌دهند، گاهی نو و به‌روزشده‌اش را به ما نمی دهند و این اتّفاق در کشور ما متأسّفانه در سالهای حکومت طاغوت بارها افتاده؛ ما که نباید تجربه‌ها را مجدّداً تکرار بکنیم؛ بنابراین بایستی تولید علم بکنیم. امام انقلاب ۱۳۹۷/۰۳/۲۰ @SaneAndishkadeh 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
1️⃣ طرح گشت ارشاد جامع قسمت اول 🙍‍♀️آنچه در این طرح اجمالی پیشنهاد خواهد شد معطوف به یکی از چالش‌هایی است که اخیراً کشور دچار آن شده است و آن مسئلۀ کشف حجاب است که این طرح راهکاری برای حل آن پیشنهاد می‌دهد؛ ولی خصوصیت این طرح به‌گونه‌ای است که اجرای آن تأثیری بسزا در حل برخی چالش‌های دیگر نیز خواهد داشت؛ چرا که بر این مبنا استوار است که حل چالش حجاب در گروه پرداختن به چالش‌های دیگر است. 🔥 بعد از اغتشاشات تابستان و پاییز 1401، کشور با پدیدۀ کشف حجاب به صورتی نسبتاً گسترده روبه‌رو شده است و بیم آن می‌رود که اگر برای این معضل راه چارۀ معقولی اندیشیده نشود، این پدیده به زودی راه را برای گسترش برخی فسادهای اخلاقی دیگر باز کند و فرهنگ بی‌حیاتی و بی‌عفتی را رواج دهد. در حالی که برخورد با این معضل امری ضروری و قطعی است و به هیچ وجه نباید به حال خود واگذاشته شود، تعیین شیوۀ برخورد با آن بسیار مهم و سرنوشت‌ساز است. برخی شیوه‌های برخورد ممکن است نه تنها جلوی این مسئله را نگیرد، بلکه به گسترش آن کمک کند و چه بسا مشکلاتی دیگر غیر از مسئلۀ کشف حجاب را هم موجب شود. ♻️ در این طرح راهکاری پیشنهاد می‌شود که در صورتی که به درستی اجرا شود جامعه با روی باز از آن استقبال خواهد کرد و علاوه بر آنکه زمینۀ مساعدی برای گسترش حجاب فراهم می‌آید، مسیر حلّ برخی مشکلات زمین‌ماندۀ دیگر نیز هموار خواهد شد. ✅ یادآوری می‌شود که با وجود اختلاف نظرهایی که دربارۀ برخورد با پدیدۀ بی‌حجابی از قبیل فرهنگی یا امنیتی بودن مسئله و اجباری یا اختیاری بودن حجاب وجود دارد، می‌توان گفت آنچه در این طرح پیشنهاد می‌شود امور شایسته و بایسته‌ای است که اکثر صاحب‌نظران بر آن مهر تأیید می‌زنند و قطعاً اگر به درستی اجرا شود نظر اکثریت کارشناسان را تأمین خواهد کرد. تنها مانعی که ممکن است موجب تردید و تأمل در اجرای این طرح شود، مسئلۀ هزینه‌های اجرای طرح است؛ اما اگر به درستی درک شود که این طرح چه مزایایی به دنبال دارد و مانع بروز چه مشکلاتی می‌شود، قطعاً ارزش هزینه کردن برای آن روشن خواهد شد. 📊 نکتۀ دیگر این است که در اینجا هرگز ادعا نمی‌شود که برای حل مسئلۀ حجاب، صرف همین طرح کفایت می‌کند و ما را از هرگونه اقدام دیگری بی‌نیاز می‌کند. آشکار است که ما برای حل ریشه‌ای مسئلۀ حجاب و مسائل اخلاقی و دینی دیگر نیازمند انواع و اقسام اقدامات فرهنگی هستیم. آنچه در این طرح پیشنهاد می‌شود ضمن آنکه اقدامی اصولی و بنیادین است که همواره به آن نیازمندیم، نسبت به مسائل دیگر زودبازده‌تر است و اگر ان شاء الله به اجرا گذاشته شود امید می‌رود ظرف چند ماه اثرات مثبت اولیۀ آن مشاهده شود. ✍️ محمد علی مبینی پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم یادداشت ادامه دارد؛ با ما همراه باشید ... 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💯 مسئولیتتان زیاد است آقایان! امام خمینی رحمه الله علیه: 🤲 من خوف این را دارم امروز! و خدایا، به فریاد اسلام برس امروز!! 🚫 [مبادا] که مکتب ما منحرف جلوه داده بشود: یا از اعمال من و شما؛ یا از اعمال کمیته‌ها؛ یا از اعمال دادگاهها؛ یا از اعمال ادارات و وزارتخانه‌ها، و امثال ذلک. ⭕️ رژیم سابق برای ما خطر نداشت. رژیم سابق ادعا نمی‌کرد که من [اسلامی هستم‌] ... امروز ... می‌گویند جمهوری اسلامی این است. مکتب ما متزلزل می‌شود. 👈 مسئولیتتان زیاد است آقایان! ... هر یک از شما مسئولیت دارید، و مسئولیت بزرگ؛ خیلی بزرگ!! ♨️ امروز مکتب ما بسته به اعمال ماست. پینوشت 🔹 نظام حکمرانی مسئولانه، نظریه ای جدید است که بر محوریت ایفای سیستمی مسئولیتها پایه گذاری شده است. حتما طرح را مطالعه کنید. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
2️⃣ طرح گشت ارشاد جامع قسمت دوم لینک قسمت اول 🔄 اولین نکتۀ اساسی در این طرح این است که برای حل مسئلۀ حجاب نباید تنها بر این مسئله فارغ از مسائل دیگر تمرکز کنیم؛ بلکه لازم است در کنار توجه به مسئلۀ حجاب به مسائل دیگر هم به طور هم‌زمان توجه شود. 🔗 شرایط فعلی جامعه به‌گونه‌ای است که هر برنامه‌ای که به طور مستقیم صرفاً ناظر به حل مسئلۀ حجاب باشد چندان موفق نخواهد بود و چه بسا آسیب‌هایی را هم به دنبال داشته باشد. نه تنها شرایط فعلی جامعه اقتضا می‌کند که حل مسئلۀ حجاب را در کنار مسائل دیگر در نظر بگیریم، بلکه عقل دینی ما نیز چنین اقتضایی را دارد. ⏩ اساساً یکی از مشکلاتی که گاه و بیگاه دامن‌گیر قشر متدین جامعه می‌شود این است که بر روی برخی احکام دینی بسیار متمرکز می‌شوند و از مسائل دیگر غفلت می‌کنند. این‌گونه مواجهۀ یک‌جانبه با دین، یعنی برجسته‌سازی برخی مسائل و بر زمین نهادن مسائلی دیگر، موجب می‌شود که فهم نادرستی از دین شکل بگیرد و با بی‌اقبالی جامعه روبه‌رو شود. ♾ در دین مبین اسلام بر مسئلۀ حق الناس در هر شکل ممکن بسیار حساسیت نشان داده شود. یکی از نقاط ضعف چهار دهۀ گذشتۀ انقلاب، متأسفانه گستردگی تضییع حق الناس در جامعۀ اسلامی ما بوده است. میزان فسادهای اقتصادی و اداری و اخلاقی رایج در ادارات و شرکتها و سازمانهای دولتی و غیر دولتی به قدری گسترده بوده است که برازندۀ یک جامعۀ دینی نبوده است. 🌀 مردم ما با انواع و اقسام ظلم‌ها و تضییع حقوق در سطح خرد و کلان روبه‌رو بوده‌ و هستند. این ظلم و ستم‌ها در اشکال مختلف در بسیاری از نهادها و سازمانها و شرکتها اعم از دستگاه های اجرایی و قضایی و تقنینی و مجموعه های خصوصی و غیره جریان داشته و دارد. 📈 رشوه‌خواری، ربا، رانت، دزدی، اختلاس، انواع کلاه‌برداری، تبعیض، اختصاص انواع امتیازات به برخی افراد و محرومیت سایرین، کم‌کاری، جابجایی مدیریتها و مناصب خارج از ضوابط، ترجیح منفعت‌های شخصی بر مصلحت‌ها و قضاوتهای ناعادلانه تنها نمونه‌ای از این ظلم و ستم‌ها است. همۀ این موارد به‌شدت در دین مبین اسلام نهی شده‌اند و وظیفۀ دینی هر مسلمان متعهد مقابلۀ جدی با آن‌ها است. وجود چنین فسادها و ظلم و ستم‌هایی برازندۀ جامعۀ دینی و انقلابی ما نیست و حیف است با این همه پیشرفت و عظمتی که انقلاب اسلامی از خود بر جای گذاشته است، شاهد چنین لکۀ ننگی باشیم. 👈 اگر بخواهیم مسئلۀ حجاب به روال مطلوب خود برگردد و سخن حاکمیت در مسئلۀ حجاب مورد پذیرش عموم قرار گیرد، نیاز است به همۀ این مسائل با هم پرداخته شود و تصویری جامع از دین برای جامعه به نمایش گذاشته شود. 🌐 در نتیجه راه حل مسئله حجاب به صورتی صحیح آن است که بر مساله حجاب به تنهایی اصلا تمرکز نکنیم و هرگونه اقدام فرهنگی و امنیتی را در سطحی عام تر پیگیری کنیم. یعنی در عین حال که تمام تلاشمان را باید برای حل مساله حجاب به کار بریم، راه حل مساله را در تمرکز بر مساله ندانیم، بلکه در کنار مسالۀ حجاب، همزمان به مسائل دیگر شامل فسادهای اقتصادی و اداری و اخلاقی رایج در ادارات و شرکتها و سازمانهای دولتی و غیر دولتی بپردازیم. ♻️ شهید جمهور رئیسی عزیز با درک این مسئله، وظیفه‌ای عام‌تر از مسئلۀ حجاب را برای گشت ارشاد مطرح کردند و حتی گزارشی تلویزیونی از گشت ارشاد در یک مجموعۀ دولتی پخش شد که به یک مشکل مدیریتی غیر از مسئلۀ حجاب توجه داشت. به نظر می‌رسد این ایده‌ای بسیار راهگشا است و باید به جد پیگیری شود. ✍️ محمد علی مبینی پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم یادداشت ادامه دارد؛ با ما همراه باشید ... 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
3️⃣ طرح گشت ارشاد جامع قسمت سوم لینک قسمت اول/ دوم 💠 ما برای اینکه قدرت حل مشکلمان بالا رود و میزان پذیرش مردمی در حل مساله حجاب افزایش یابد، نیاز به یک گشت ارشاد جامع داریم آن هم نه به صورت شعاری و مقطعی و نمادین بلکه به صورت کاملا واقعی و فعال در همه جای کشور و در همۀ بخش‌ها. البته اینکه عنوان «گشت ارشاد جامع» برای آن برگزیده شود یا اساساً عنوانی جدید برای آن در نظر گرفته شود، باید برای آن اندیشید. چه بسا عناوینی که سابقۀ ذهنی خاصی را تداعی می‌کند، مانند گشت ارشاد یا ستاد امر به معروف و نهی از منکر، موجب کم‌توجهی به محتوای جدید آن شود و اهمیت آن آن‌گونه که باید و شاید جدی گرفته نشود. نهاد مذکور با هر عنوانی که برای آن برگزیده شود، باید خصوصیاتی داشته باشد که اهم آن‌ها در ادامه می‌آید. 🌐 1. جامعیت این نهاد و توجه همه‌جانبه به مسائل مختلف اعم از مسئلۀ حجاب، فسادهای اقتصادی و اداری، و هرگونه پدیده‌ای که موجب تضییع حقوق مردم در مراکز مختلف می‌شود. برای اینکه این جامعیت همواره حفظ شود و برخی جنبه‌ها موجب تحت الشعاع قرار گرفتن جنبه‌های دیگر نشود نیاز است چنین نهادی شاخه‌های متعددی داشته باشد و برای هر شاخه مجموعه وظایف خاصی تعریف شود. برای مثال، بخش خاصی مربوط به مشکلات جاری در ادارات و دستگاه های اجرایی، بخشی دیگر مربوط به مشکلات جاری در مراکز قضایی، بخش ناظر به مراکز نظامی و انتظامی، بخش دیگر متوجه مجموعه های خصوصی و همین طور بخش‌های مختلفی با وظایفی خاص برای آن تعریف شود. یکی از بخش‌های اساسی این نهاد هم باید ناظر به حفظ احکام دینی در جامعه و به طور ویژه مسئلۀ حجاب باشد. چنین جامعیتی به طور قطع فضا را برای اجرای حکم حجاب بسیار مساعد می‌کند. 🟢 2. وظیفۀ اساسی این نهاد امر به معروف و نهی از منکر به معنای صحیح و وسیع آن است. منتها بسیار ضرورت دارد که شیوه‌های درست امر به معروف و نهی از منکر با کار علمی دقیق شناسایی شود و به مجریان آموزش‌های لازم در این زمینه داده شود. لازم است اساس کار بر منطق، مهربانی، دلسوزی، احترام و در عین حال قاطعیت استوار باشد. هدف مهم این نهاد باید این باشد که هر کس با مجریان برخورد می‌کند خاطره‌ای خوش از تدین و اخلاق مجری در ذهنش باقی بماند و این نیاز به آموزش‌‌های لازم برای مجری دارد. مجری باید واقعاً دلسوز و دوست مردم باشد و همه را مانند فرزند یا برادر و خواهر خود بداند و هدفش از امر به معروف و نهی از منکر این باشد که دل‌ها را به سوی دین و انقلاب بیش از پیش جذب کند. بنابر این، شعار اصلی این نهاد باید همواره محبت و مهربانی و احترام و منطق باشد. 🤝 3. مردمی بودن این نهاد به معنای واقعی کلمه. یکی از عوامل موفقیت این انقلاب قطعاً حضور مردم در صحنه‌های مختلف بوده است. مردمی بودن یک خصیصۀ بومی است که از بطن انقلاب اسلامی ایران بیرون آمده است و تا کنون نتایج بسیار قاطع و مهمی به دنبال داشته است. نقش بسیج در سال‌های دفاع مقدس و پس از آن دفاع از حرم و همین‌طور نقش بسیج در سازندگی کشور و رسیدگی به برخی بحران‌ها نمونه‌هایی موفق از حضور مردم در صحنه بوده است. نهاد مورد نظر نیز باید نقش مردم را جدی بگیرد و از جهات مختلف به مردم اهمیت بدهد. اولاً باید هدفش واقعاً خدمت به مردم و دفاع از حقوق مردم باشد و پاسخ‌گوی نیازهای مردم به طور اصولی باشد. ثانیاً لازم است به گزارشات مردمی دربارۀ هرگونه فساد و تخلفی بهای لازم بدهد و شرایطی مساعد را فراهم کند که پدیدۀ سوت‌زنی به راحتی و بدون دغدغه رواج پیدا کند و مردم با خیال راحت و امنیت خاطر بتوانند تخلفات و مشکلات را گزارش کنند و یا دربارۀ مشکلاتی که خودشان درگیر بوده‌اند شکایت کنند؛ سوم اینکه در هر مورد از گزارش‌ها یا شکایات مردمی که اشتباه از گزارش‌گر یا شکایت‌کننده بوده است با احترام تمام دلایل اشتباه بودن گزارش یا شکایت به فرد مورد نظر تفهیم شود تا احساس ظلم در جامعه کاهش یابد و این مسئله‌ای مهم برای گسترش میزان رضایت مردمی از حکومت است. و چهارم اینکه مردم باید در اجرا هم نقش داشته باشند. حضور مردم در اجرا نه تنها باعث می‌شود که اعتبار نهاد مذکور در میان مردم بالا رود، بلکه از هزینه‌های اجرا برای حکومت هم می‌کاهد. البته لازم است مسئلۀ تخصصی بودن مسئله همواره مد نظر قرار گیرد. قطعاً اجرای امر به معروف و نهی از منکر در عرصه های مختلف به صورت صحیح از همگان ساخته نیست و برخی افراد واقعاً نمی‌توانند این وظیفه را به طور صحیح انجام دهند. بنابر این نیاز است استعدادها و تواناهایی مختلف در میان مردم شناسایی شود و هرکس مطابق استعدادش و با آموزش لازم به کاری متناسب مشغول شود. ✍️ محمد علی مبینی پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم یادداشت ادامه دارد؛ با ما همراه باشید ... 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
4️⃣ طرح گشت ارشاد جامع قسمت چهارم و پایانی لینک قسمت اول/ دوم/ سوم 4. شیوه‌های صحیح اجرا باید به دقت طراحی شود. برخی مسائل اصولی وجود دارند که لازم است در اجرا به آن‌ها توجه شود. مبنای کار باید محبت و دلسوزی واحترام باشد و هنگام برخورد با متخلف نباید به هیچ وجه برخورد خشن یا نامتعادل صورت گیرد. در برخوردهای اولیه لازم است فقط به صورتی صحیح تذکر داده شود و هیچ‌گونه محرومیتی اعمال نشود. این مانند یک قانون جدید راهنمایی و رانندگی است که برای اجرای آن در ابتدا تخلف‌ها محترمانه تذکر داده می‌شود و بدون اعمال جریمه، تنها اطلاع‌رسانی می‌شود. 5. همۀ تخلف‌ها باید ثبت گردند و به فرد متخلف هم ثبت آن‌ها یادآوری شود تا در مراحل بعدی در صورت تخلف، زمینۀ مساعد برای اجرای قانون فراهم آید. اهمیت تذکر به شیوه صحیح آن‌قدر زیاد است که به قطع می‌توان گفت در صورتی که این وظیفه به صورت درست و اصولی انجام شود، میزان تخلفات در همین مرحله بسیار کاهش می‌یابد. بسیاری از افراد دارای روحیاتی هستند که همین که بفهمند تخلفات آن‌ها از دید مردم و ناظران پنهان نمی‌ماند از تخلف بیشتر پرهیز می‌کنند. بنابر این مراحل اولیۀ تذکر بسیار اهمیت دارد و لازم است با احترام کامل و از روی محبت و دلسوزی و بیان منطقی صحیح توأم باشد و در عین حال با قاطعیت نسبت به عواقب تخلف بیشتر هشدار داده شود. 6. در مراحل بعدی، هنگامی که تخلفی مجدد صورت پذیرد مجریان وظیفه دارند گزارشی از تخلف همراه با سابقه‌های قبلی به نهادهای مربوط گزارش دهند. بنابر این، وظیفۀ این نهاد صرفا تذکر به افراد متخلف و گزارش تخلف به دستگاههای مربوط است و خودشان اقدامی در جهت برخورد با متخلف انجام نخواهند داد. با این حال، نباید مسئله را در همین‌جا خاتمه یافته تلقی کنند بلکه باید پیگیر مسئله باشند تا در شیوه برخورد با متخلفان هم بی‌عدالتی صورت نگیرد. در واقع، حوزۀ پوششی عام نهاد مذکور اقتضا می‌کند که در همه‌جا حضور داشته باشند و حق بررسی مسائل در هر سطحی داشته باشند. 7. نکتۀ دیگر اجازۀ دسترسی نهاد مذکور در بالاترین سطح است. این نهاد که وظیفۀ دفاع از حقوق مردم را به عهده دارد، باید به لحاظ قانونی حق دسترسی به مدارک و مستندات لازم را دارا باشد. 8. چنان‌که گفته شد، همراه با فعالیت نهاد مذکور، انواع اقدامات فرهنگی برای حل مسئلۀ حجاب و سائر مسائل لازم است که نیاز به طرح و برنامه‌های خاص خود دارد. اما این نهاد هم باید دارای دو لایه فرهنگی و امنیتی باشد. مجریانی که در این نهاد مشغول کارند هم باید توان فرهنگ‌سازی را داشته باشند و با نوع رفتار و گفتار خود در تقویت فرهنگ محبت، احترام، منطق و درست‌کاری نقش داشته باشند و هم در صورت تکرار تخلف مراتب را برای اجرای قانون گزارش و پیگیری کنند. 🌐 در پایان تذکر این نکته لازم است که حال که دشمن با جنگ ترکیبی به میدان آمده است، تنها راه مقابله با آن هم واکنش فعال و ترکیبی به آن است. ما هرگز نمی‌توانیم با تمرکز بر مسئلۀ حجاب به اهداف مطلوب خود برسیم. بلکه لازم است با شیوه‌ای فراگیر هم‌زمان به همۀ مسائل توجه کنیم تا میزان مقبولیت مردمی آن بالا رود. 💤 کشور ما به چنان نهاد مستقل مردم‌بنیاد به‌شدت نیاز دارد و استقلال آن باید به‌گونه‌ای باشد که فارغ از هرگونه مسائل جناحی بتواند در جهت دفاع از حقوق مردم تلاش کند. نکتۀ مهم آن است که چنین نهادی باید اعتماد مردم را به خود جلب کند و مردم احساس کنند که چنین نهادی برای تأمین نیازهای آنها و دفاع از حقوق‌شان اقتدار و استقلال کامل دارد و فراتر از مسائل جناحی عمل می‌کند. چه بسا اگر اهداف این نهاد برای مردم روشن شود، بخش زیادی از تأمین هزینۀ آن را هم بتوان از طریق مردم تهیه کرد. 👈 اما این نکته باید برای مسئولین امر روشن شود که هر چه در این زمینه هزینه شود قابل توجیه است و قطعا اگر چنین نهادی از بدو انقلاب وجود داشت بسیاری از هزینه‌ها بر نظام تحمیل نشده بود. همه جانبه بودن این نهاد تأثیری مهم در پذیرش مردمی آن دارد و مردمی بودن آن می‌تواند بسیاری از مشکلات فرهنگی و اخلاقی جامعه را حل کند و حتی مسیری برای حل مشکلات اقتصادی کشور باشد. ✍️ محمد علی مبینی پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم پایان یادداشت 📎 پینوشت: بسیاری از وظایفی که در طرح گشت ارشاد جامع، برای نهاد امر به معروف در نظر گرفته شده است (مثل نظارت بر دستگاههای حاکمیتی، گزارش تخلف و پیگیری برخورد) در نظام حکمرانی مسئولانه، به صورت سیستمی و بدون نیاز به مداخله انسانی قابل انجام و رصد است. به تعبیر دیگر حکمرانی مسئولانه یک نظام عملیاتی است که بستری مناسب برای تحقق امر به معروف همگانی به صورت منظم و قاعده مند فراهم می آورد. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
هدایت شده از حکمرانی مسوولانه
🔺پالایش یا فیلترینگ؛ مسأله‌ ما کدام است؟! 🔹درحالیکه شرکت مالک فیس‌بوک و اینستاگرام اعلام کرد از 27شهریور، با ایجاد «حساب‌ نوجوانان» دسترسی گروه‌های۱۳-۱۷ساله به اینستاگرام را محدود کرده است، موج‌سواری رسانه‌ای در ایران برای رفع بی‌حساب‌وکتاب محدودیت‌ها و عدم اعتنا به سیاست‌های منطقی پالایش فضای مجازی به اوج رسیده است! 🔹طبق اعلام رسمی متا والدین می‌توانند ساعات دسترسی نوجوانانشان به اینستاگرام را کاهش دهند، بر ارتباطاتشان نظارت کنند و درباره دسترسی به محتوا تصمیم بگیرند. با این به‌روزرسانی، کاربران 13تا17 سال باید دنبال‌کننده‌های خود را تائید کنند و ارسال نوتیفیکیشن از ساعت 10شب تا 7صبح برای نوجوانان متوقف می‌شود. بر این اساس، دسترسی این کاربران به محتوای منتشرشده در اینستاگرام محدود و به قول داخلی‌های موج‌سوار، فیلتر می‌شود. 🔹نخست‌وزیر استرالیا نیز اعلام کرد: به سبب آسیبهای جدی شبکه‌های اجتماعی به نوجوانان، براساس پیش‌نویس قانونی جدید حداقل سن برای اتصال به فیس‌بوک، اینستاگرام و تیک‌تاک بین ۱۴ تا ۱۶ سال تعیین می‌شود. 🔹پالایش منطقی، معقول و قانون‌مند فضای مجازی از سیاست‌های نوین در کشورهای پیشرفته در اروپا و آمریکاست وانگهی گروه‌های داخلی که متهم به تعارض منافع از واردات پهنای باند خارجی‌اند؛ درپی جا زدن اصطلاح منفی فیلترینگ و سانسور به جای اصطلاح وزین پالایش‌ (شامل سیاست‌های ایجابی و سلبی) می باشند که با هوشیاری فرهیختگان جامعه دانشگاهی‌وحوزوی راه به جایی نخواهند برد! ✍️ سیدعلیرضا طباطبائی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قضائی بیشتر👇 https://eitaa.com/Tabatabaei_ir/3788 پینوشت: 🔸 در اجتماع، آزادی بی قید وجود ندارد بلکه آزادی ها محدود به مسئولیتها است. این را همه جوامع به اصطلاح توسعه یافته، متوجه می شوند و فضای مجازی را قانونمند می کنند. متاسفانه در کشور ما جماعتی وجود دارند که به خاطر ضعف نظری و شیدایی در مقابل غرب، غربی تر از غربیان فکر می کنند و به اصطلاح کاتولیک تر از پاپ می باشند. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
💰 جان کارگران چقدر قیمت دارد؟؟مقصر حوادث معدن چه کسی است؟ 🩸 این کارگران بیچاره چه گناهی کرده اند که اینطور باید قربانی شوند؟ 💢 اگر متصدیان امر می توانند امنیت معادن را تامین کنند؛ اقدام نمایند. ❌ اگر نمی توانند؛ در معادن را ببندند تا موقعی که به نحو شایسته و مطلوب و استاندارد قابل قبولی بتوانند این کار را انجام دهند. 🚫 جناب قوه قضائیه!! برخوردهای شما اثر بازدارندگی لازم را نداشته است. ❌ دولت، مجلس، دستگاه قضا!! اگر معادن امنیت ندارد آنها را تعطیل کنید. اگر قوانین و استانداردها باید اصلاح و به روز شود زود انجام دهید. ⭕️ شما برای جان و سلامتی کارگران و سرنوشت خانواده های آنها در پیشگاه خدا و ملت و تاریخ مسئول هستید و باید پاسخگو باشید. 💯 شاید بخاطر حکمرانی غیر مسئولانه در کشور و اینکه قربانیان از قشر مستضعف و بدون رسانه هستند؛ بتوانید مساله را مشمول مرور ایام کنید و بعد به فراموشی بسپارید؛ ♨️ اما بدانید یوم الحساب در پیش دارید و در پیشگاه خداوند با دستانی بسته به گردن باید پاسخگوی این جانهای از دست رفته و مصائب خانواده های آنها باشید. آن روز، مجال بهانه تراشی و راه فراری نخواهید داشت. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
به نیت سلامتی مجاهد بزرگ، سیدحسن نصرالله، دعای سریع الاجابه امام سجاد علیه السلام را به هر تعداد می توانید بخوانید: «إِلَهِی کَیْفَ أَدْعُوکَ وَ أَنَا أَنَا وَ کَیْفَ أَقْطَعُ رَجَائِی مِنْکَ وَ أَنْتَ أَنْتَ إِلَهِی إِذَا لَمْ أَسْأَلْکَ فَتُعْطِیَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی أَسْأَلُهُ فَیُعْطِینِی إِلَهِی إِذَا لَمْ أَدْعُکَ [أَدْعُوکَ ] فَتَسْتَجِیبَ لِی فَمَنْ ذَا الَّذِی أَدْعُوهُ فَیَسْتَجِیبُ لِی إِلَهِی إِذَا لَمْ أَتَضَرَّعْ إِلَیْکَ فَتَرْحَمَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی أَتَضَرَّعُ إِلَیْهِ فَیَرْحَمُنِی إِلَهِی فَکَمَا فَلَقْتَ الْبَحْرَ لِمُوسَی عَلَیْهِ السَّلامُ وَ نَجَّیْتَهُ أَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَنْ تُنَجِّیَنِی مِمَّا أَنَا فِیهِ وَ تُفَرِّجَ عَنِّی فَرَجاً عَاجِلاً غَیْرَ آجِلٍ بِفَضْلِکَ وَ رَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.» دعا را در گروهها نشر دهید. @bidari_qom 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
📊 نقش بی بدیل شورای نگهبان در تضعیف یا ارتقای امنیت ملی کشور 🔀 رئیس جمهور، رئیس شورای عالی امنیت ملی کشور است و تصمیمات وی در امنیت ملی کشور و منطقه بسیار تاثیر گذار است. طبق قانون اساسی، از جمله شرایط رئیس جمهور، مدیر و مدبر بودن است. این شرایط باید توسط شورای نگهبان بررسی و احراز شود. 👈 این احراز باید با در نظر گرفتن حیطه هایی که رئیس جمهور متصدی آن خواهد شد؛ صورت بگیرد. به عنوان مثال رئیس جمهور، رئیس شورای عالی امنیت ملی و شورای اقتصاد است؛ بنابراین در حیطه امنیت ملی یا اقتصاد، رئیس جمهور باید توان تدبیر و مدیریت در حد کلان کشور را داشته باشد. ⭕️ این حیطه ها بسیار تخصصی و پیچیده می باشد. احراز توان مدیریت و تدبیر یک نامزد ریاست جمهوری در این عرصه ها، صرفا با نظر چند فقیه و حقوقدان امکانپذیر نیست؛ بلکه نیازمند بررسی های کارشناسی و عالمانه متخصصان هر حیطه از طریق بررسی سوابق عملکرد و برگزاری آزمون و مصاحبه تخصصی می باشد. ❓ در اینجا این سوالات از محضر اعضای محترم شورای نگهبان قانون اساسی مطرح می شود که ▫️ آیا شما در این زمینه به درستی به وظیفه نگهبانی خود عمل کردید؟ ▫️ توضیح بفرمائید دوازده نفر فقیه و حقوقدان، چگونه احراز کردید که یک نامزد ریاست جمهوری، در زمینه مسائل امنیت ملی کشور، دارای مدیریت و تدبیر است؟؟ ▫️ احراز این شرط مهم نیازمند اظهار نظر متخصصین امر است. آیا این کار صورت گرفته است؟؟ ▫️ آیا از داوطلبین این سمت مهم، مصاحبه حضوری با حضور کارشناسان امنیتی صورت گرفته است؟ ✅ اگر پاسخ بلی است؛ شفاف بیان کنید. ❌ اگر پاسخ خیر است؛ بدانید که در زمینه وظیفه خطیر نگهبانی از قانون اساسی کوتاهی کردید و در پیشگاه الهی و مردم در تمام تبعات آن مسئول هستید. ♻️ لازم است برای دوره های بعد، به صورت مجدانه در روالهای خود تجدید نظر اساسی کنید. زمینه هایی که رئیس جمهور مسئولیت دارد را مشخص و با حضور کارشناسان، از نامزدها مصاحبه حضوری بگیرید. احراز صلاحیتها حتما باید با لحاظ نتایج این مصاحبه ها و اعلام نظر کارشناسان بی طرف باشد. ⛔️ امنیت ملی، شوخی بردار نیست و جای سهل انگاری و ساده نگری نمی باشد. ♨️ با یاری خداوند، نخبگان و رسانه های انقلابی و ملت بزرگ ایران، کم کاری و بی مسئولیتی و ساده انگاری مسئولیت سنگین نگهبانی از قانون اساسی و شرع را مخصوصا در بررسی صلاحیتهای نامزدهای ریاست جمهوری از شما نخواهند پذیرفت و عملکرد شما را در دوره های آتی با دقت رصد خواهند کرد. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
1️⃣ دریغ است ایران که ویران شود فرامرز رفیع‌پور بخش اول 🔹کتاب "دریغ است ایران که ویران شود" دکتر فرامرز رفیع‌پور، به صورت عمیق و موشکافانه به بررسی برخی از مهم‌ترین مسائل و چالش‌های ایران پرداخته است. در اینجا، به تعدادی از نکات کلیدی و مهم‌ترین موضوعات این کتاب اشاره می‌کنیم: 👿 فساد اداری و اقتصادی رفیع‌پور به فساد گسترده‌ای که در بسیاری از نهادها و سیستم‌های اداری و اقتصادی کشور ریشه دوانده اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد که چگونه این فساد، به شکاف‌های طبقاتی و ناامیدی در جامعه منجر شده است. وی معتقد است که فساد نه‌تنها به سیستم مدیریتی و اقتصادی کشور آسیب می‌زند، بلکه باعث از بین رفتن اعتماد عمومی و ناامیدی مردم نسبت به اصلاحات و بهبود وضعیت می‌شود. 🔀 تضاد بین سنت و مدرنیته یکی از موضوعات اصلی کتاب بررسی تضاد و تعارض بین ارزش‌های سنتی و فرهنگی با دنیای مدرن است. رفیع‌پور نشان می‌دهد که این تضاد باعث سردرگمی و بی‌ثباتی در هویت اجتماعی ایرانیان شده و منجر به بحران‌های اجتماعی و روانی می‌شود. 🎈 ضعف در مدیریت و برنامه‌ریزی او یکی از دلایل اصلی مشکلات ایران را در ضعف مدیریت و برنامه‌ریزی ناکارآمد می‌داند. رفیع‌پور توضیح می‌دهد که چگونه فقدان برنامه‌های منسجم و نظارت درست بر سیاست‌گذاری‌ها باعث اتلاف منابع و فرصت‌ها شده و در نهایت به آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی منجر می‌شود. 〽️ نابرابری و شکاف طبقاتی کتاب به مسأله‌ی نابرابری شدید اقتصادی و شکاف طبقاتی در ایران پرداخته و تأثیرات منفی این موضوع بر ثبات اجتماعی و امنیت کشور را بررسی می‌کند. او معتقد است که این نابرابری‌ها نه تنها به مشکلات اقتصادی بلکه به تنش‌ها و نارضایتی‌های اجتماعی نیز دامن می‌زنند. 🥀 از بین رفتن ارزش‌های اخلاقی و اعتماد اجتماعی یکی از نکات اصلی کتاب، از دست رفتن ارزش‌های اخلاقی و کاهش اعتماد اجتماعی است. دکتر رفیع‌پور توضیح می‌دهد که چگونه بی‌اعتمادی به دیگران و به نهادهای عمومی در جامعه گسترش پیدا کرده و مردم را به سوی فردگرایی و بی‌تفاوتی سوق داده است. 🌀 تأثیرات منفی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی او به نقش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در تغییرات فرهنگی و اجتماعی اشاره می‌کند و آن‌ها را عاملی مهم در ایجاد بی‌ثباتی فرهنگی و بحران هویت می‌داند. وی معتقد است که تأثیرات منفی رسانه‌ها می‌تواند به گسترش مصرف‌گرایی و بی‌تفاوتی نسبت به ارزش‌های ملی منجر شود. ♨️ بحران‌های محیط زیستی در کتاب به بحران‌های محیط زیستی و کمبود منابع آبی نیز پرداخته شده است. رفیع‌پور تأکید دارد که اگر این مسائل مدیریت نشوند، می‌توانند تبعات شدیدی بر زندگی مردم داشته باشند و به چالش‌های جدی در آینده منجر شوند. ✳️ تأکید بر نقش آگاهی و مشارکت مردمی وی بر این باور است که برای حل بسیاری از مشکلات، آگاهی‌بخشی و مشارکت مردمی ضروری است. او مردم را به شناخت حقوق و مسئولیت‌های اجتماعی خود ترغیب می‌کند و معتقد است که بدون تلاش همگانی و تعهد اجتماعی، رسیدن به تغییرات مثبت دشوار خواهد بود. 🏢 ضرورت اصلاحات ساختاری و اقتصادی رفیع‌پور در بخشی از کتاب بر لزوم انجام اصلاحات اساسی در سیستم‌های اقتصادی، سیاسی، و اجتماعی تأکید می‌کند. او می‌گوید که بدون اصلاحات بنیادی، حتی اقدامات کوچک نیز نتیجه‌ مناسبی نخواهند داشت و به بهبود پایدار منجر نخواهند شد. 🛑 هشدار نسبت به آینده ایران یکی از مهم‌ترین پیام‌های کتاب این است که اگر مشکلات به شکل اصولی و بنیادین حل نشوند، آینده‌ای دشوار در انتظار ایران خواهد بود. این کتاب در واقع یک زنگ خطر برای جامعه است تا مسئولان و مردم متوجه ضرورت اقدام جدی و اصولی در جهت بهبود اوضاع کشور شوند. https://eitaa.com/CafeKetaabKhaan 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
2️⃣ دریغ است ایران که ویران شود فرامرز رفیع‌پور بخش دوم 🔹در ادامه دو نمونه یا مصداق از هر بخش کتاب "دریغ است ایران که ویران شود" آورده می شود که دکتر فرامرز رفیع‌پور در آن‌ها به مسائل و چالش‌های مختلف جامعه ایران اشاره کرده است: 👿 فساد اداری و اقتصادی •رانت‌خواری: نویسنده از رانت‌خواری به عنوان یکی از نمونه‌های فساد اقتصادی یاد می‌کند که باعث شده افراد بدون صلاحیت یا تخصص کافی از موقعیت‌ها و منابع کلان اقتصادی بهره‌مند شوند و این امر توسعه و عدالت اجتماعی را مختل کند. •فرار مالیاتی: یکی دیگر از مصادیقی که نویسنده به آن اشاره دارد، فرار مالیاتی گسترده‌ای است که در بسیاری از نهادها و توسط افراد پردرآمد اتفاق می‌افتد و موجب کاهش منابع مالی کشور می‌شود. 🔀 تضاد بین سنت و مدرنیته •نقش خانواده سنتی و تغییرات نسل جدید: نویسنده اشاره می‌کند که با تغییرات فرهنگی، نقش خانواده سنتی در حال تضعیف است و این باعث ایجاد تنش میان نسل‌ها می‌شود. •تأثیر جهانی شدن بر فرهنگ ایرانی: دکتر رفیع‌پور به تأثیرات فرهنگ غربی و مدرنیته اشاره می‌کند که موجب شده جوانان ایرانی دچار سردرگمی هویتی و فرهنگی شوند. 🎈 ضعف در مدیریت و برنامه‌ریزی •پروژه‌های نیمه‌کاره: او از پروژه‌های نیمه‌کاره که بدون برنامه‌ریزی کافی آغاز شده‌اند به عنوان نمونه‌ای از ضعف مدیریتی یاد می‌کند، که منجر به اتلاف منابع و عدم بهبود زیرساخت‌ها شده است. •تصمیم‌گیری‌های مقطعی و بدون برنامه بلندمدت: نمونه دیگر تصمیمات کوتاه‌مدتی است که بدون تحلیل‌های کارشناسی و برنامه‌ریزی برای آینده اتخاذ می‌شوند و منافع پایدار جامعه را تأمین نمی‌کنند. 〽️ نابرابری و شکاف طبقاتی • افزایش ثروت یک درصدی‌ها: نویسنده به شکل‌گیری طبقه‌ای از ثروتمندان پرداخته که در برابر اکثریت جامعه از منابع اقتصادی نامتوازن برخوردارند، و این شکاف باعث نارضایتی عمومی شده است. • دسترسی نابرابر به آموزش و خدمات بهداشتی: او همچنین به مشکلاتی مانند دسترسی محدود برخی طبقات به آموزش باکیفیت و خدمات بهداشتی اشاره می‌کند که نابرابری‌ها را بیشتر می‌کند. 🥀 از بین رفتن ارزش‌های اخلاقی و اعتماد اجتماعی • افزایش کلاهبرداری و تقلب: نویسنده به مثال‌هایی از افزایش کلاهبرداری و تقلب در سطح جامعه اشاره می‌کند که نشان‌دهنده کاهش ارزش‌های اخلاقی است. • کاهش تعهد اجتماعی: او بیان می‌کند که تعهد به نهادها و ارزش‌های جمعی در بین مردم کم‌رنگ شده و فردگرایی و خودمحوری جایگزین شده است. 🌀 تأثیرات منفی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی • ترویج سبک زندگی مصرف‌گرایانه: دکتر رفیع‌پور به نقش رسانه‌ها در ترویج مصرف‌گرایی و تضعیف ارزش‌های اصیل اجتماعی اشاره می‌کند. • تبدیل شدن شبکه‌های اجتماعی به بستری برای نارضایتی‌های اجتماعی: او شبکه‌های اجتماعی را به عنوان بستری می‌بیند که نارضایتی‌ها را به شکل منفی و بدون راهکارهای مؤثر تقویت می‌کنند. ♨️ بحران‌های محیط زیستی • خشکسالی و کمبود آب: یکی از بحران‌های محیط زیستی که نویسنده مطرح می‌کند، مشکل کمبود منابع آبی و پیامدهای آن بر زندگی روزمره و کشاورزی است. • آلودگی هوا و محیط زیست شهری: نویسنده به آلودگی شدید هوا و محیط زیست در شهرهای بزرگ اشاره کرده که موجب بروز بیماری‌ها و کاهش کیفیت زندگی مردم می‌شود. ✳️ تأکید بر نقش آگاهی و مشارکت مردمی • افزایش آگاهی عمومی درباره فساد و مشکلات: یکی از مصادیق اشاره‌شده، افزایش آگاهی مردم نسبت به مشکلات و معضلات اجتماعی است که به عنوان گام اول برای ایجاد تغییرات مؤثر تلقی می‌شود. • تشکیل سازمان‌های مردم‌نهاد: نویسنده به لزوم حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد اشاره می‌کند که می‌توانند به عنوان صدای مردم و نیرویی برای ایجاد تغییرات مثبت در جامعه عمل کنند. 🏢 ضرورت اصلاحات ساختاری و اقتصادی • بازنگری در سیاست‌های اقتصادی: یکی از مصادیقی که به آن اشاره شده، نیاز به بازنگری در سیاست‌های اقتصادی برای کاهش نابرابری و افزایش عدالت اجتماعی است. • اصلاح قوانین و مقررات دولتی: نویسنده تأکید دارد که اصلاح قوانین و مقررات برای کاهش فساد و افزایش شفافیت در ساختار اداری ضروری است. 🛑 هشدار نسبت به آینده ایران • خطر مهاجرت نیروی کار متخصص: یکی از پیامدهای آینده که نویسنده به آن هشدار می‌دهد، مهاجرت نیروی کار متخصص به دلیل نبود فرصت‌های شغلی و شرایط ناپایدار است. • کاهش سرمایه‌گذاری داخلی: او همچنین به کاهش سرمایه‌گذاری داخلی به دلیل ناامنی‌های اقتصادی و اجتماعی اشاره می‌کند که آینده اقتصادی کشور را تهدید می‌کند. https://eitaa.com/CafeKetaabKhaan 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
💯 حکمرانی مسوولانه و ضرورت تعیین دقیق و شفاف مسئولیتها ❌ یکی از مشکلات کشور، پاسخ گو نبودن برخی از مسئولین در حکمرانی است. فرا فکنی و انداختن توپ در زمین دیگران یک رذیله اخلاقی است و در یک حکمرانی صحیح و اصولی جایی ندارد. ♨️ تعیین دقیق وظایف و مأموریت‌ها و مسؤولیت‌های تک‌تک کارکنان و پاسخ‌گو کردن آنان نسبت به آن از شاخص های اصلی حکمرانی مسوولانه است. ✅ امیرمؤمنان علیه السلام در نامه‌ای خطاب به امام حسن علیه السلام، چنین توصیه می‌فرمایند: اجْعَلْ لِكُلِّ إِنْسَانٍ مِنْ خَدَمِكَ عَمَلًا تَأْخُذُهُ بِهِ فَإِنَّ ذَلِكَ أَحْرَى أَنْ لَا يَتَوَاكَلُوا فِي خِدْمَتِكَ؛ براى هر يك از خدمتگذارانت كار معينى قرار ده كه او را در برابر آن مسئول بدانى، زيرا اين سبب مى‌شود آنها كارهاى تو را به يكديگر وا نگذارند (و از زير بار مسئوليت شانه خالی نکنند) ✍️ محمد جواد حیدری عضو هیات علمی گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
📝 چند اقدام عاجل نسبت به لبنان 🔻 توجه و دغدغه ویژه نسبت به لبنان نه‌تنها یک وظیفه دینی که ضرورتی راهبردی و بستر مهم ارتباطی بین دو ملت است. اما متأسفانه بنابر گزارش عزیزانی که این ایام در لبنان حضور یافتند و نیز مطلعین امر، فضای لبنان متأثر از فضای جنگ، تخریب منازل، شهادت سیدحسن نصرالله و بسیاری از نزدیکان افراد و برخی موارد دیگر به‌شدت نیازمند رسیدگی است. حال باید کاری کرد تا هم این رسالت دینی و انقلابی را ایفا کرد و هم به التیام آسیب‌های روحی و معنوی ناشی از جنگ پرداخت. مهمترین پیامی که باید از ایران منتقل شود، اعلام ملت ایران با ملت لبنان و ایستادن در کنار جبهه مقاومت با همه وجود است. حال برخی پیشنهادها به‌صورت گذرا: 🔻🔻🔻 1. های متنوع اعلام آمادگی گروه‌های تخصصی با انتشار بیانیه‌هایی برای حضور میدانی و مردمی ایرانیان در لبنان و ارائه خدمات حمایتی از جمله: ✔️ جامعه پزشکی و امدادی ✔️ جامعه فرهنگیان برای ارائه خدمات ویژه به کودکان و نوجوانان ✔️ جامعه هنری برای فضاسازی و رسیدگی محیطی و بصری به فضای تخریب‌شده ضاحیه ✔️ جامعه روانشناسان و مشاورین برای رسیدگی به مشکلات روحی ناشی از جنگ ✔️ جامعه آشپزها برای طبخ غذا ✔️ جامعه مهندسین و گروه‌های جهادی و اعلام آمادگی برای بازسازی مناطق آسیب‌دیده می‌تواند پویش با این عناوین باشد: 2. حضور متناوب چهره‌های سیاسی بین‌المللی ایرانی در لبنان و بین مردم برای ایجاد احساس همبستگی و پشتیبانی حاکمیتی ایران از لبنان 3. حضور شخصیت‌های مذهبی از علما و بزرگان حوزه‌های علمیه و سخنرانان برجسته، اعلام تفقد و برگزاری مراسمات مذهبی 4. حضور مادحین برجسته و برگزاری مراسم توسل و روضه به زبان عربی و بازسازی معنوی و روحی مردم 5. حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی عربی و حتی تأسیس و مرجعیت سازی کانال‌های جدید و تولید محتوای حمایتی و غلبه بر فضای یأس آفرین و تفرقه‌افکن 6. تولید خبر، عکس، فکت و انواع گزارش‌ها از حمایت‌های حاکمیتی و اجتماعی و مردمی ایران از لبنان به‌ویژه کمک‌های مادی گسترده مردمی و توزیع آن در فضای مجازی 7. تشکیل ستاد انسجام بخشی کمک‌های ایرانیان به لبنان و جلوگیری از موازی‌کاری و زمینه‌سازی خلق یک اتفاق بزرگ و قابل روایت 8. تولید محتوای مکتوب در قالب مجله و... برای توزیع در اردوگاه‌ها و محل اسکان و نیز توزیع قرآن + دعای هفتم صحیفه سجادیه بین اسکان یافتگان (به‌صورت نمادین به‌عنوان عامل الهام‌بخش مقاومت) 9. انتشار نامه‌هایی با محتوای اعلام آمادگی خانواده‌های ایرانی برای پذیرش سرپرستی و تکفل ایتام ناشی از جنگ، حمایت مالی، تحت نظارت حزب‌الله و کمیته امداد 10. اعلام آمادگی خانواده‌های ایرانی برای میزبانی از آسیب‌دیدگان جنگ و پذیرش آن‌ها در منازل خود 🔻 تأکید بر این نکته ضروری است که حزب‌الله دارای ساختاری منسجم و منظم است و توانسته در مدت کوتاهی به‌سرعت و دقت به ساماندهی امور آسیب‌دیدگان بپردازد. لذا هرگونه حضور در لبنان باید با هماهنگی و تحت برنامه حزب‌الله لبنان باشد، چرا که مدیریت صحنه را به‌خوبی در دست دارد و حضورهای بدون هماهنگی، کار را از نظم خود خارج می‌کند. @taalighat 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🌹در حمله ی اسرائیل 4شهید🌹 🌹در حمله ی داخلی 10شهید!!🌹 ❌ عادی شدن و بی توجهی به شهدای امنیت فراجا مرگ خاموش ارزش‌ها ست. ⁉️ در حادثه تروریستی قبلی که خودروی مامورین بدرقه کننده یک متهم را به رگبار بستند و چندین نفر شهید شدند مسولان مختلف قول پیگیری و مساعدت در مورد تحویل خودروهای دپو شده ی ضد گلوله در انبار را دادند ولی نتیجه چه شد؟!! اختصاص این خودروها فقط برای استان هایی مثل سیستان و بلوچستان بوده نه همه‌ی کشور. پس چرا اینقدر تعلل شده که باز حادثه ای مشابه، با 10شهید رخ داده است؟!! 💢 چرا بی‌تدبیری ها و بی کفایتی ها و بی توجهی ها پشت پرده ی قداست شهادت مخفی می‌شود؟! مقصر ستاد کل نیروهای مسلح هست یا وزارت دفاع یا....؟!! ♨️ چرا سازمان قضایی نیروهای مسلح که برای یک دختر کشف حجاب کرده که مامورین وی را بابت فحاشی و تمرد دستگیر می‌کنند سینه چاک می‌شود ولی برایش اهمیتی ندارد که مدام مدافعان امنیت اینگونه در معرض حوادث هستند؟! و با مقصرین برخورد لازم را نمی‌کند؟!! اطلاعیه دادن های قوه قضائیه کجاست؟!!! تک تک شما مسولان در مقابل بچه های یتیم و خانواده هایشان و در مقابل خون این شهدا در روز قیامت مسئولید. وای اگر از پس امروز بود فردایی 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🟥 شورایعالی امنیت ملی و وزارت کشور هم جزو مقصرین حوادث سیستان و بلوچستان هستند! 🔺ده نفر از فرزندان میهن در استان سیستان و بلوچستان از سوی ضد انقلابیونِ وارداتی به شهادت رسیدند؛ اگر به ندای عقل و تجربه دنیا اعم از اروپایی و آسیایی در تقسیمات و آمایش استان‌ها گوش نکنیم این شهادت‌ها و خسارت‌ها بیشتر خواهد شد؛ کما اینکه با محاسبه‌ی ترورها و عملیات‌های ضد ایرانی در این استان تعداد شهیدان در سیستان و بلوچستان به حدود ۷۰ نفر رسیده است! 💢 در جلسات تخصصی گفتم و اینک نیز به دبیر شورایعالی امنیت ملی و وزیر کشور تذکر می‌دهم و در اسرع وقت در صحن مجلس شورای اسلامی هم هشدار خواهم داد که صرفنطر از الف)ایجاد دیوارهای مرزی ب)هوشمند سازی میله‌ها و دیوارهای مرزی ج)مبارزات مستمر علیه سرویس‌های فرامنطقه‌ای د)ارتقای سطح همکاری با کشورهای همسایه و تذکر به ایشان برای مسئولیت پذیری، به کوچک سازی این استان پهناور اقدام نمایند؛ ❌ عقل می‌گوید اداره‌ی ۱۵۸۰ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای افغانستان و پاکستان با آمایش کنونی استان سیستان و بلوچستان در نسبت با دیگر استان‌ها و منابع مالی، پرواضح است که تبعیضی آشکار در حق مردمان غیور این استان، موضوع را به مسآله‌ای ضد سرمایه اجتماعی تاریخیِ وطن خواهیِ بلوچ‌ها و سیستانی‌ها تبدیل کرده است؛ 💠 در حالی که رفاقت بلوچ‌ها و سیستانی روز به روز در سیستان و بلوچستان عمق می‌یابد اما چگونه می‌توان با وجود جنگ‌های اطلاعاتی که کشورهای فرامنطقه‌ای با ایران عزیز در این استان که بیش از ۱۱ درصد از مساحت ایران را بخود اختصاص داده است به اداره این استان پرداخت در حالیکه ظرفیت‌های ممتاز ژئوپلتیک، سرمایه‌های عظیم نیروی انسانی، معادن بسیار غنی، ظرفیت سرشار اقتصاد دریا و....؛ همه چیز را برای تبدیل این استان پهناور به حداقل چهار استان فراهم کرده است؛ ⭕️ از این رو با اینکه ترور اخیر ده تن از فرزندان قهرمان وطن، عملیاتی ضد ایرانی در همسویی با شرارت اخیر رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود اما بنظر می‌رسد شورای عالی امنیت ملی و وزارت کشور بخصوص در ماجرای اخیر به نحو غیر مستقیم جزو مقصرین به حساب می‌آیند! ✍️ مجتبی زارعی؛ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی @Dr_Zareii_Siasatefetrat 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
⭕️ مکافات عمل را جدی بگیریم ♨️ آن قدر گرم است بازار مکافات عمل گر به دقت بنگری هر روز روز محشر است 🔸 آیات و احادیث و تاریخ زندگی بشر، مشحون از مصادیق عینی مکافات عمل است. 🌀 آنچه موجب ارتقای روحیه پاسخ گویی ومسولیت پذیری انسان در مقابل حقوق دیگران در بخش های مختلف نظام حکمرانی می گردد؛ اعتقاد به مکافات عمل و مطالعه مصادیق عینی آن است. در اینجا به نقل خاطره ای از یکی از پزشکان معاصر می پردازیم: 🔹 توی بیمارستان فیروز آبادی دستیار دکتر مظفری بودم. روزی از روزها دکتر مظفری ناغافل صدایم کرد اتاق عمل و پیرمردی را نشان‌دادند که باید پایش را به علت عفونت می بریدیم. دکتر گفت که اینبار من نظارت می کنم و شما عمل می کنید. 🦵 به مچ پای بیمار اشاره کردم که یعنی از اینجا قطع کنم و دکتر گفت: برو بالاتر... بالای مچ را نشان دادم و دکتر گفت برو بالاتر... بالای زانو را نشان دادم و دکتر گفت برو بالاتر... تا اینکه وقتی به بالای ران رسیدم دکتر گفت که از اینجا ببر. عفونت از این جا بالاتر نرفته. 😢 لحن و عبارت " برو بالاتر " خاطره بسیار تلخی را در من زنده می كرد. خیلی تلخ. 🌾 دوران کودکی همزمان با اشغال ایران توسط متفقین در محله پامنار زندگی می کردیم. قحطی شده بود و گندم نایاب بود و نانوایی ها تعطیل. 🤷‍♂️ مردم ایران و تهران به شدت عذاب و گرسنگی می کشیدند که داستانش را همه می دانند. عده ای هم بودند که به هر قیمتی بود ارزاق شان را تهیه می کردند و عده ای از خدا بی خبر ھم بودند که با احتکار از گرسنگی مردم سودجویی می کردند. 👨‍👦 شبی پدرم دستم را گرفت تا در خانه همسایه مان که دلال بود و گندم و جو می فروخت برویم و کمی از او گندم یا جو بخریم تا از گرسنگی نمیریم. پدرم هر قیمتی که می گفت همسایه دلال ما با لحن خاصی می گفت: برو بالاتر ... برو بالاتر ... 😨 بعد از به هوش آمدن پیرمرد برای دیدنش رفتم. چقدر آشنا بود. وقتی از حال و روزش پرسیدم گفت: - بچه پامنار بودم. گندم و جو می فروختم. خیلی سال پیش. قبل از اینکه در شاه عبدالعظیم ساکن بشم. 😱 دیگر تحمل بقیه صحبت‌هایش را نداشتم. شناخته بودمش. خود را به حیاط بیمارستان رساندم. ♻️ من باور داشتم که از مکافات عمل غافل مشو گندم از گندم بروید جو ز جو اما به هیچ وجه انتظار نداشتم که چنین مکافاتی را به چشمم ببینم. 👤 دکتر عبدالوهابی (استاد آناتومی دانشگاه تهران) ✍️ حاشیه نگاری ابتدای یادداشت: محمد جواد حیدری عضو هیات علمی گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🔆 از خود گذشتگی و احساس مسئولیت سید محمد حسین 🔰 وقتی "محمد حسین طباطبایی" دروس رایج حوزه را پاسخگوی حال و آینده نیازهای جامعه نمی داند و در پیشگاه الهی احساس مسئولیت می کند و از کسب مقامات علمی ظاهری حوزوی صرفنظر می نماید؛ اما ... اما خدای کریم خریدار اخلاصش می گردد و "علامه طباطبایی" می شود ⭕️ «من هنگامی که به قم آمدم و برنامه های رایج دروس حوزه را بررسی کردم، متوجه شدم که این برنامه ها همگام با نیازهای جامعه و آینده نیست و کمبودهایی دارد و عمده ترین این کمبودها را در فقدان بحث تفسیری و علوم عقلی در حوزه دیدم 🔀 و بر خلاف خواست ظاهری حوزه، که لزوم تدریس فقه و اصول را مطرح می کرد و آن را برای حل همه مشکلات کافی می‌دانست، من درس تفسیر و فلسفه را آغاز کردم؛ 💢 البته با توجه به شرایط موجود، آغاز این درس، به نوعی، دوری از مقام علمی تلقی شد که برای من مهم نبود. ❌ چون فکر کردم که در نزد حق سبحانه و تعالی عذر قابل قبولی نخواهم داشت که یک جنبه ضروری را به خاطر مسائل ظاهری خاصی ترک کنم‌.» 👤 علامه طباطبایی @kiamojtabaphd https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🍂 بدفهمی دینی!! 🔸 استاد شهید مرتضی مطهری در مدخل کتابچه زهد، مطلب بسیار مهم و قابل تاملی دارد و می فرماید: «اغلب مفاهیم دینی، اگر نگویم همه ی آنها، به شکل وارونه به جامعه معرفی شده است!» 🔻 اگر علما همین فراز را واکاوی و پیرامون آن مباحثه و تبادل نظر جدی نمایند، خروجی آن قطعا برای جامعه سودمند خواهد بود، اما افسوس و صد افسوس که آقایان به مباحث آسیب شناسی دینی آن هم از منظر استاد مطهری، رضوان الله تعالی علیه، کمتر ورود می کنند! 🔻 ریشه اصلی مشکلات افراد و خانواده‌ها و جوامع مدعی دینمداری همین بوده و هست: «بدفهمی دینی». ♻️ خوشبختانه در عصر حاضر (که عصر غلبهٔ پوزیتیویسم معرفتی و هستی‌شناسی ماتریالیستی و ارزشهای مبتنی بر دنیاپرستی و اعراض از دین بود) شخصیتهای برجسته‌ای از حوزه و دانشگاه متوجه شدند که نقطهٔ آغاز دینداری در چنین زمین و زمانه‌ای «آسیب‌شناسی معرفت دینی موجود» است. ✅ لذا حضرت امام در ابتدای کتاب شریف «ولایت فقیه» و شهید مطهری در آثار گوناگونش (بویژه کتاب «احیای تفکر اسلامی») و رهبر معظم انقلاب در کتاب با ارزش «طرح کلی اندیشهٔ اسلامی در قرآن [کریم]» در حد توان و شرایط به این مهم پرداخته‌اند. 🔸 تلاش بسیاری از روشنفکران دینی دانشگاه هم معطوف به همین ضرورت بوده و هست. 🔹 البته، ارزیابی میزان صحت و سقم نتایج این تلاشها و مجاهدتهای معرفتی بحث مستقل دیگری است. ✍️ سليمان خاكبان عضو هیات علمی بازنشسته دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🔥جلسه ساعت۳ بامداد 🔸امروز یکی از مسئولان ارشد ثبت اسناد قم تعریف می کرد: 🔻حدود دو هفته قبل از شهادت شهید رئیسی ایشان به قم سفر کرده بود. ساعت یک بامداد در منزل بودم که طی تماس تلفنی از من خواسته شد برخی مستندات مورد نیاز در نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت را به محل پروژه‌ها ببرم. 🔻حدود ساعت ۳ بامداد به محل پروژه‌ها در اطراف شهر قم رسیدم با صحنه‌ای مواجه شدم که بغض کردم. 🔻دیدم در آن ساعت روی زیراندازی نشسته و جلسه‌ای تشکیل داده و با جدیت پیگیر ساخت و رفع مشکلات مربوط مسکن استان است... 🔸گویا شهید رئیسی در برخی از سفرها، بازدید از طرح های مسکن را با توجه به تراکم برنامه ها پس از ساعت ۱ بامداد انجام می داد... ✍️حمیدرضا ابراهیمی @Gaami_no 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
♨️ نتیجه شتابزدگی در نظام حکمرانی و راهکار اندیشه محور شدن آن 🎢 در نظام حکمرانی، شتابزدگی در تصمیم گیری ها و اقدام های عجولانه بدون پشتوانه خرد و اندیشه موجب شکست و خسارت و ایجاد بیشترین پشیمانی ها است. 💢 حضرت علی علیه السلام می فرمایند: «أشدّ النّاس ندامة و اكثرهم ملامة العجل النّزق الّذى لا يدركه عقله إلّا بعد فوت أمره‏». [تمیمی آمدی، غرر الحکم، ص 213]. «سختترین پشیمانی و بیشترین سرزنش دامنگیر کسی می شود که شتابزده و بی اندیشه عمل می کند و آنگاه که کار از کار گذشت متوجه می شود». 🌿 طرح «حکمرانی مسئولانه» و «نظامنامه نهاد علم تمدنساز»، طرحهایی برای تحقق نظام حکمرانی عالمانه و عقل محور می باشد. یکی از ساز و کارهای اصلی تحقق چنین هدف مهمی، «شبکه هم اندیشی» است. ☀️ در شاخه های مختلف شبکه هم اندیشی، گروههای مختلف هم اندیشی در موضوعات گوناگون تشکیل می شود که به صورت عالمانه به هم اندیشی و تحقیق می پردازند. 📋 خروجی گروههای هم اندیشی، اسناد هم اندیشی است که در صورت تایید در کمیته های تخصصی داوری، شناسه دار می گردند. ⚖️ اعضای گروههای هم اندیشی و نیز کمیته های تخصصی داوری که در تدوین اسناد شناسه دار نقش دارند؛ نسبت به نتایج و پیامدهای آتی اجرای این اسناد دارای حق و مسئولیت می باشند. 🔰 تمام تصمیمات و فعالیتهای حکمرانی بر اساس «اسناد هم اندیشی شناسه دار» صورت می گیرد. 👈 برای جزئیات بیشتر، بخش شبکه های هم اندیشی را از اینجا مطالعه فرمائید. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh