eitaa logo
حکمرانی مسوولانه
1.3هزار دنبال‌کننده
117 عکس
63 ویدیو
11 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم در حکمرانی مسئولانه بجای سلایق، اصول عقل محوری حاکم است. هر تصمیم و اجرا تحت هندسه فکری است. کارگزاران به صورت نظام مند نسبت به پیامدهای عملکرد خود مسوول هستند و مزایا تنها وابسته به ارزیابی عملکرد است. ارتباط با مدیر @tamaddon_h
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺مشترکی که ۱۲ برابر الگو مصرف کرد و ۳۵ میلیون تومان یارانه گاز گرفت! 🔹در روزهای گذشته قبوض گاز مشترکان پرمصرف مرفه‌نشین در فضای مجازی دست به دست می‌شود و آنها در پی ایجاد جو رسانه‌ای برای کاهش قبوض گاز و افزایش بهره‌مندی از یارانه گاز هستند که امری خلاف عدالت است. 🔹برای مثال یکی از این قبوض را بررسی می‌کنیم. میزان مصرف گاز این مشترک ۵۷۰۶ متر مکعب بوده و در پله مصرف ۱۲ قرار دارد. 🔹طبق تصویر، قبض گاز این مشترک بابت مصرف ۵۷۰۶ متر مکعب گاز معادل ۱۳ میلیون و ۸۵۵ هزار تومان محاسبه شده است. شایان ذکر است که این مشترک ۱۲ برابر الگو، گاز مصرف کرده است. 🔹حال با در نظر گرفتن قیمت گاز صادراتی ایران معادل ۳۰ سنت و قیمت ارز معادل ۲۸۵۰۰ تومان، ارزش واقعی گاز مصرفی این مشترک، حدود ۴۸ میلیون و ۷۸۶ هزار تومان خواهد شد. 🔹به بیان دیگر این مشترک بابت مصرف ۱۲ برابری گاز نسبت به عموم مردم، حدود ۳۵ میلیون تومان یارانه پنهان گاز دریافت کرده است. 🔹 طبق گزارش شرکت گاز قبض گاز تنها ۱.۶ درصد از مشترکان مرفه‌نشین نجومی شده و مابقی در سطوح قبلی باقی مانده است. 🔹 در صورت سیاستگذاری مسوولانه، این سرمایه ملی بجای دود هوا شدن می توانست صرف پیشرفت کشور و محرومیت زدایی شود. به تعبیر دیگر سرمایه خدادادی برای حل مشکلات در اختیار داریم اما با رفتار غیر مسوولانه آنرا هدر می دهیم. بدون مرز (همراه با ویرایش) https://eitaa.com/joinchat/1644822562C2eae0dcc44 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
در یک ماه اخیر حاج آقای پناهیان مباحثی را مطرح کرده‌اند که نشان‌دهنده تغییر رویکرد ایشان در بررسی مسائل اجتماعی، از نگاه صرفا روانشناسانه و فردگرایانه به نگاهی نشات گرفته از علوم اجتماعی است! این تغییر رویکرد بسیار حائز اهمیت است، در ادامه به صورت مختصر به اهمیت این موضوع اشاره می‌شود: 🔸️متاسفانه آنچه که در چند دهه گذشته شاهد آن بوده‌ایم پیوند عمیق "نگاه تصوف گرایانه و عرفانی" و "روانشناسانه" در اکثر حوزه‌ های علمیه ماست! این رویکرد، تنها راه نجات جامعه را تربیت فردی و آموزش فردی می‌داند! و در نتیجه از فرآیندهای اجتماعی تربیت و رشد مردم غفلت می‌کند! 🔸️این نگاه فردگرایانه در دنباله‌ی اجتماعی خود، پیوند بین "دانشگاه تقلیدی غیر ایرانی" حاکم بر کشور ما با "فردگرایی موجود در نگاه لیبرالی" را رقم می‌زند؛ در واقع نگاه فردگرایی و شاید بهتر باشد بگوییم خودگرایی نهادینه شده در وجود جوانان _که بدتر از فردگرایی است_ ظرفی می‌شود برای نگاه لیبرالیستی که خروجی این ظرف و مظروف، دانشجویانی است فاقد نگاه اجتماعی، که برای دستیابی به موفقیت خود، در بسیاری از موارد، جامعه و وطن خود را فدا می‌کنند! 🔸️بعلاوه، این نگاه فردگرایانه و این پرداخت روانشناسانه‌ی مسائل اجتماعی، با رسوخ در لایه‌ها و سطوح مختلف حکمرانی، منجر به ایجاد بحران‌های گسترده‌ای در جامعه‌ی ایران اسلامی شده است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: ✔استقرار نظام آموزش و پرورش غیر فرهنگی و مبتنی بر آموزش و تربیت فردی: از نمودهای این نوع نگاه به آموزش و پرورش، عدم توجه به استعدادهای متفاوت و متنوع مردم و اقوام مختلف ایرانیِ ساکن در محیط‌های جغرافیایی متنوع و در نتیجه ارائه آموزش‌های یکسان و غیرمرتبط با بوم و فرهنگ آن‌هاست، که همچون سد بزرگی، مانع شکوفایی استعدادهای فرهنگی و قومی ایرانیان شده است. ✔غلبه‌ی رویکرد روانشناختی در نگاه به خانواده و در نتیجه افزایش سرعت روند فروپاشی نهاد خانواده: خانواده نهادی اجتماعی است که متولی آن باید "علوم اجتماعی مردم محور" باشد نه "روانشناسی فرد محور"! که متاسفانه در حال حاضر در ایران، خانواده و مسائل آن، کاملا به روانشناسان سپرده شده که نتایج آن هم بر همگان عیان است! ✔غلبه نگاه روانشناسی موفقیت و ثروت در برنامه‌ریزی برای آینده نوجوانان و جوانان: روانشناسی موفقیت بدون توجه به عوامل گسترده و متعدد اجتماعی،اقتصادی،فرهنگی و حتی سیاسی موثر بر موفقیت انسان‌ها، موفقیت را تنها در گرو برنامه ریزی و تلاش خود افراد می‌داند! آسیب این نگاه زمانی نمایان می‌شود که افراد با وجود برنامه ریزی و تلاش و کوشش فراوان، به مقصود و اهداف خود نمی‌رسند! اینجاست که افراد دچار سرخوردگی بزرگی شده و با توجه به چارچوب ذهنی شکل گرفته‌ی خود،ناشی از مباحث مشاوره‌های روانشناسی موفقیت، خود را بی‌عرضه تلقی کرده و اعتماد به نفس خود را به طور کامل از دست می‌دهند! افسردگی، خودکشی، عدم توان مسئولیت‌پذیری و غیره نیز از دیگر عوارض این موضوع است. ✔عدم توسعه‌ی گفتمان عدالتخواهی و عدالت‌پژوهی در جامعه غلبه رویکرد فردگرایانه روانشناختی و غفلت از حوزه‌های متنوع و متعدد ساختارها و روابط اجتماعی، منجر به ایجاد فضایی شده است که این غفلت را تشدید می‌کند؛به صورتی که مردم را بیش از پیش از درک "تاثیر ساختارها و روابط اجتماعی" بر ایجاد یا حل مسائل و مشکلات موجود، ناتوان می سازد! و در نتیجه‌ی آن تنها راهی که به ذهن مردم خطور می‌کند "تغییر مسئولین" است! خطر آنجاست که مردم با تغییر مسئولین نیز، چندان تغییری در بهبود اوضاع احساس نمی‌کنند! اینجاست که نوعی تصور "به بن‌بست رسیدگی" و "عدم امکان تغییر" در اذهان عمومی شکل می‌گیرد که خود، احتمال وقوع شورش‌های خشن اجتماعی را تقویت خواهد کرد! نگاه فرد گرایانه، "عدالت" را در عدالت فردی یا همان تقوا خلاصه کرده و بر این امر پافشاری می‌کند که با حضور "افراد باتقوا" در حکومت، مسائل حل خواهد شد!در صورتی که عدالت، معنایی فراتر، ابعادی گسترده تر و پیچیده داشته و صِرف با تقوایی و دارا بودن عدالت فردی، کارساز نخواهد بود و بهبود اوضاع، متضمن تحول ساختارهای اجتماعی و روابط اجتماعی بر مبنای عدالت است. 🔸️اشاره به تک تک سطوحی از لایه‌های حکمرانی و جامعه، که نفوذ نگاه غیراجتماعی و فردگرایانه، منجر به ایجاد بحران‌های گسترده در آن شده است فرصت بیشتری را می‌طلبد، لذا در این متن تنها به چند نمونه اشاره شد تا اهمیت تغییر رویکرد حوزه‌های علمیه و اساتید آن در این زمینه روشن تر شود، تغییر رویکرد اساتیدی همچون حاج آقای پناهیان که تاثیر زیادی بر اقشار مذهبی جامعه دارد اتفاق مبارکیست که شاید نویدی دیگر بر تحول حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های ما در این راستا باشد ان شاءالله. @ayaresoleymani 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
بت بزرگ‌ یا ام القرای جهان اسلام؟ به این تصویر توجه بفرمایید؛ مقایسه الگوی تمرکز و تراکم جمعیتی در دو کشور ایران (راست) و فرانسه (چپ). از پایتختهای هر دو کشور با الگویی کاملا مشابه، بت بزرگی در مقایسه با سایر پهنه های سرزمین ساخته شده است. از مهمترین آسیبهای این نوع الگوی توسعه، افزایش فاصله طبقاتی بین نقاط برخوردار و مناطق محروم است. این نوع تمرکزگرایی و انباشت سرمایه، همان چیزی است که نظام سرمایه‌داری می‌گوید؛ هر چه تمرکز بیشتر، انباشت سرمایه بیشتر و سود بالاتر برای بنگاه‌های بزرگ اقتصادی. اما به چه قیمتی؟ به قیمت خرد شدن هرچه بیشتر اقشار مستضعف. آیا روا است که چهار دهه بعد از انقلاب اسلامی، محصول تمدنی ما اینقدر شبیه به محصول تمدنی فرانسه به عنوان مهد لیبرال سرمایه‌داری باشد؟! آیا میشود بین ظرف (الگوی توسعه) و مظروف (مبانی انقلاب اسلامی) هیچ نسبتی برقرار نباشد؟! اگر بله، پس چرا امیرالمومنین (ع) فرمود که "بدان که هر ظاهری باطنی متناسب با خود دارد، آنچه ظاهرش پاکیزه، باطنش نیز پاکیزه و آنچه ظاهرش پلید، باطنش نیز پلید است" این قله انباشت سرمایه‌ای که به اسم تهران ساخته ایم، بت نظام سرمایه‌داری است که هیچ نسبتی با مبانی تمدن اسلامی ندارد آقایان و خانمهای مسئول! اگر نمی‌توانید این بت بزرگ را بشکنید (که فعلا نه صلاح است و نه مقدور) حداقل بزرگترش نکنید امکانات و مقدورات کشور را در سایر پهنه‌های سرزمین، عادلانه توزیع کنید و تا دیر نشده روند تمرکززدایی از تهران را که مطابق با اسناد بالادست و ابلاغ رهبر معظم انقلاب است شروع کنید @baladetayeb 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥علامه مصباح یزدی: انتقاد تضعیف نظام نیست، تقویت نظام است... ⏪پی نوشت:عده ای هنوز فرق انتقاد و اغتشاش را نمی فهمند! ▪️موضع یک انقلابی بصیر کاملا مشخص است، خط قرمز حفظ نظام و محکومیت اغتشاش گران است اما این بمعنای چشم پوشی در مقابل منکرات صورت گرفته توسط دولت، مجلس و... نیست ▪️دست آوردهای بزرگ انقلاب و قدرت تنومند نظام اسلامی را می بیند اما این باعث نمی شود بدعت ها، انفعالات، ترک فعل ها، محافظه کاری ها، مصلحت گرایی های متوهمانه و... را نبیند ▪️تفکیک کردن این واضحات بسیار ساده است، فقط کمی تامل و تفکر لازم دارد ⏪امام خامنه ای دیدار اخیر: «ما هرگز نقاط منفی را انکار نکرده‌ایم... من بارها گفته‌ام ما عقبیم، در این شکّی نیست، [ما از قافله عقبیم] امّا آن طرف قضیّه این است که ما از انتهای قافله، یک حرکت پُرشتابی را شروع کرده‌ایم حالا به نزدیک های جلو رسیده‌ایم؛ این یک واقعیّت است ▪️البته هنوز به آن جلو نرسیده‌ایم امّا خیلی پیش رفته‌ایم، باز هم پیش خواهیم رفت؛ ما در مسائل گوناگون کشور پیشرفت کرده‌ایم: در دانش، مدیریّت ها و... ▪️ضعف ها هست، بعضی از مسئولین ما،‌ بعضی از دولت های ما کوتاهی‌هایی داشته‌اند، این ها وجود دارد امّا حرکت، حرکت انقلاب و پیشرفت انقلاب است» ۱۴۰۱/۰۷/۲۷ ⏪ امام خامنه ای: «مخاطب برخی از مطالبه گری ها بنده حقیر، دفتر ما و برخی از دستگاه های دیگر بود؛ این چیز بسیار با ارزشی است، این باعث می شود راه را گم نکنیم» ▪️ باید مراقب خناسان و همچنین ناآگاهان بود که هر نقدی را تضعیف نظام می خوانند... اسلام کده 🍀🍀 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
⭕️ این است دست‌آورد سرمایه‌داری! برنی سندرز، سیاستمدار آمریکایی: . در دهه ۱۹۵۰ مدیران اجرایی ۲۰برابر بیشتر از میانگین کارگران حقوق می‌گرفتند. . در دهه ۱۹۸۰ مدیران ۵۹ برابر بیشتر حقوق می‌گرفتند. . در ۲۰۰۹ دستمزد مدیران ۱۸۰برابر بیشتر بود. . امروزه، مدیران عامل ۳۹۹ برابر بیشتر از میانگین کارگران حقوق می‌گیرند. ما باید به این طمع و نابرابری افسار‌گسیخته پایان دهیم. @newsfarhangian 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🔴 واکنش تند به اظهارات وزیر آموزش و پرورش درباره تاسیس هنرستان‌های طب ایرانی: بهتر است آموزش و پرورش به مشکلات بازبودن مدارس و آموزش دانش آموزان بپردازد و وارد حوزه تخصصی ما نشود. 🔹معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی با انتقاد از اظهارات اخیر وزیر آموزش و پرورش درباره تاسیس «هنرستان‌های طب ایرانی»، گفت: انتظار می‌رود وزارت آموزش و پرورش که در حال حاضر با مشکلات بسیاری برای بازبودن مدارس و آموزش دانش آموزان روبه‌رو است به حل مشکلات خود پرداخته و وارد حوزه تخصصی آموزش پزشکی که مربوط به وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی است، نشود... 🔹 لازم است این سازمان نسبتا محترم ، پاسخ دهند آیا آموزش دروس دینی دانش آموزان دخالت در امر حوزه علمیه و روحانیت است!؟ آیا آموزش زمین شناسی ، دخالت در امور وزارت معادن است!؟ آموزش عبور و مرور دخالت در امور پلیس است ، یا کمک به پیشگیری تصادفات!؟ لابد آموزش درختکاری و کشاورزی هم دخالت در امور منابع طبیعی و وزارت کشاورزی است⁉️ آقای دکتر و پزشک ، آیا آموزش هنر و نقاشی دخالت در امور وزارت ارشاد است!؟ آقایان دکتر ‼️... این تذهبون!؟ ... @tebeslami_fadak 🔹 داشتن تخصص مصطلح یکی از راههای انجام صحیح یک کار است نه همه راهها. ایجاد بسیاری از اختراعات، آثار ادبی، هنری، معماری، تولیدات صنعتی و کسب بسیاری از افتخارات ورزشی، موفقیتهای اقتصادی و ... توسط افرادی که اصطلاحا غیر متخصص هستند انجام شده و می شود. با این وجود برخی اصناف به بهانه تخصص، برای خود انحصار ایجاد کرده اند و این انحصار را دائما گسترش می دهند. 🔹 نظام پزشکی تا مدتها عدم آموزش لازم را بهانه استفاده نکردن از کارتخوان در مطبها کرده بود. برخی افراد نظام پزشکی، به عرصه سلامت مردم با عینک صنفی و درآمد زایی نگاه می کنند و در این مساله حیاتی دارای تعارض منافع هستند. برای حفظ حقوق عامه لازم است مسوولین امر، تصمیم گیری در خصوص بهداشت و سلامت مردم را از انحصار پزشکان خارج کنند. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا در کشور ما خیلی از سرمایه دارها ترجیح می دهند پول خود را به جای اینکه صرف تولید و اشتغال کنند، صرف خرید زمین کنند؟ آیا این درست است که سرمایه گذاری روی زمین، کم ریسک ترین سرمایه گذاری باشد؟ آیا نتیجه این نوع سیستم اقتصادی، فرار سرمایه از بخش تولید و اشتغال از یک سو، و گرانی مستمر مسکن از سوی دیگر نشده است؟ این ویدئو را ملاحظه بفرمایید. مدت زمان: ۱ دقیقه و ۴۲ ثانیه @baladetayyeb 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 قیمت‌ها را به شهریور ۱۴۰۰ بازگردانید، حقوق کارگران را پس می‌دهیم! 🔹 نماینده کارگران در شورای عالی کار: تمامی قیمت ها را به شهریور ۱۴۰۰ بازگردانید نیازی به افزایش حقوق کارگران نیست. @madare0120 🔹 طبق آمارهای رسمی، دریافتی کارگران زیر خط فقر است و حق آنها بطور کامل اداء نمی شود. یعنی کارگران به اندازه توان تلاش می کنند اما به اندازه نیاز دریافت نمی کنند و این بخاطر این نیست که در کشور امکانات لازم برای اداء حق آنها وجود ندارد. خیر، امکانات و ظرفیتهای فراوانی وجود دارد؛ اما حکمرانی مسوولانه نیست تا بتواند ظرفیتها را به فعلیت رسانده و عادلانه بین مردم تقسیم نماید. 🔹 یکی از عوامل اصلی و ریشه ایجاد تورم، ذات غیر مسوولانه پول اعتباری می باشد که در کنار عوامل دیگر و با نقش آفرینی منفی دولت و دلالان، زمینه سوداگری و ایجاد تورم را ایجاد می کند. در شرایط کشور ما قدم اساسی برای حل این مشکل ایجاد پول حقیقی می باشد و بدون آن امکان حل این معضل وجود ندارد. 🔹 تورم عامل تضییع حقوق مردم مخصوصا قشرهای ضعیف جامعه به نفع سوداگران است. حق الناس بالاتر از حق الله و غیر قابل گذشت است. آقایان مسوول! بدون اداء حق الناس، حق الله هم اداء نمی شود. با ظاهر سازی و حرکات نمایشی مشکلات حل نمی شود؛ نیاز به اصلاحات اساسی است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🔹 وزارت کشور نظریه ندارد! *چند سطر پیش روی پیشنهادی به وزیر کشور ، نخبگان و نظریه پردازان ملی _انقلابی برای ساخت سیاست داخلیِ تحولی است ؛* با اینکه نگارنده جزو منتقدین جریان اصلاحات و نیز از مخالفین گروه اصلاح طلبی سکولار بوده وهستم اما باید اذعان داشت که وزارت کشور در دوره موسوم به اصلاحات دارای نظریه و عمل سیاسی_ اجتماعی بود ؛ صرف نظر از اشکالات جدی به التقاط تئوریک اصلاح طلبی (منظورم جریان غیر سکولار است) برای استقرار غیر بومی جامعه مدنی با توسل به اقتدار وزارت کشور وقت و برخی مراکز پژوهشی و دانشگاهی در دولت خاتمی ، اما اینک وزارت کشور در دولت سیزدهم فاقد نظریه و به تبع آن فاقد عملِ پسا نظریه و برخاسته از اندیشه است ؛ اصلاح طلبان و اصولگرایان نمی توانند وزارت کشور را با نگاه کلاسیک و همانند ادوار گذشته اداره کنند ؛ تحولات جامعه سرعتی بیش از ساختار ومحتوای رایج این وزارتخانه دارد ؛ 🔹*نگاه حداقلی و اجرایی به وزارت کشور و محصور کردن این قوه عاقله حکمرانی در استان ها به ساختمان ها ی فیزیکی استانداری ها ، فرمانداری ها و بخشداری ها برای روزهای انتخابات و یا تقلیل آن به چنین نقشی ،‌نشناختن این وزارتخانه اندیشه ای _ راهبردی_ اجرایی است البته انتخابات هرگز امر کوچکی نیست اما انتخابات پروژه ای دفعی و موسمی هم نیست، انتخابات برگزار نمی شود! انتخابات ساخته می شود و باید آن را در گفت و گوها و.... ساخت ؛ نتیجه ی اعمال و کارکرد ها درسیاست داخلی ، انتخابات است* ؛ با مثالی روشن تر صحبت کنیم ؛ با اینکه در حوزه فرهنگ و آموزش و تربیت کشور مشکلات زیادی وجود دارد اما شورای عالی انقلاب فرهنگی با تمام اشکالاتی که به آن وارد است حاوی نظریاتی ولو غیر منسجم و واجد نقشی قرارگاهی است ؛ برخی رویدادها در کشور هم کمابیش به کار ساخته شدن فرهنگ و جامعه پذیریِ فرهنگی هنری نظیر جشنواره فیلم فجر و عمار و.... نیز رهنمون می شود ؛ 🔹 *اما اگر بگویید شورای امنیت کشور( شاک) و شورای عالی امنیت ملی ( شعام ) چنین نقشی در وزارت کشور یا برای سیاست داخلی دارند این پاسخ نادرست و فرار از مسوولیت های تاریخی وزارت کشور به عنوان پیشران و مسوول سیاست داخلی است* وانگهی شوراهای مزبور کارکردی امنیتی ، انتظامی و پسا بحرانی دارند ؛ وزارت کشور در صورتی که حاوی نظریه ایرانی _ اسلامی ذیل قانون اساسی در حوزه سیاست و اجتماع برای جغرافیا و محیط مدنی سیاست باشد تازه باید حافظ آزادی های مشروع مدنی ، پایشگر میزان و سطح پیشرفت پایدار، ارتقاء دهنده ی امر مشارکت مردم در تحولات اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی کشور و نیز فراهم کننده بستر های مناسب برای تبلور کارکرد های احزاب ، شوراهای داخلی و نیز مقومِ اقوام و اعتلای هویت ملی باشد ؛ بی شک این کارویژه ها بر نظریه ابتناء دارند و وزارت کشور بدون نظریه به یک ساختار بی روح ، منجمد و متصلب شبیه خواهد بود که جز حفاظت از بُت بزرگ بروکراسی نفتی جربزه ای و ابتکاری دیگر نخواهد داشت ؛ بروکراسی یی که قادر به فهم تحولات پر سرعت کنونی و نیز سعه وجودی انقلاب اسلامی ، ملیت ایرانی و همتراز با ظرفیت های انسانی و اقلیمی کشور بزرگ ایران نیست ؛ 🔹اینک با وزیری مواجه هستیم که بعکس همتای قبلی خویش که در اوج اقتدارگرایی با پیرامون و مردم و حوزه مدنی رفتار می کرد واجد خُلقی مردمگرایانه ، جهادی و نیز ذهنیتی راهبردی و شخصا هم پرکار است اما صادقانه و دلسوزانه باید گفت وزارتخانه ی کنونی در نسبت وزارت کشورِ حاملِ نظریه ی غیر بومیِ جامعه ی مدنی دولت اصلاحات، نقشی پیشروانه در ساخت سیاست داخلی دولت مردمگرا ندارد ؛ *وزارتخانه ای که باید سیاست داخلی را در پرتو نظریه ای ایرانی _اسلامی و در کنشی ارتباطی با جامعه به سرانجام رساند اینک اما همانند دوره ی ۸ ساله روحانی و مرحوم رفسنجانی به یک وزارتخانه محافظه کارانه ی موافق با وضع موجود ( بروکراتیک) تبدیل شده است* ؛ نگارنده با استفاده از تجربه ها و خاطرات ۱۰ ساله حضور خود درستاد وزارت کشور این مساله راهبردی و نکته های مهم ذیربط آن را بارها به وزیر محترم کشور و دفتر محترم رئیس جمهور منتقل کرده است . مجتبی زارعی عضو گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس 🍀🍀🍀🍀🍀🍀 کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🔺 نسبت بالای معوقات ۴ بانک خصوصی 🔹 بر اساس استانداردها، معوقات یا مطالبات غیرجاری باید کمتر از ۵ درصد کل تسهیلات یک بانک باشد، ولی این نسبت در مورد ۴ بانک‌ خصوصی سرمایه، آینده، پارسیان و دی به ترتیب ۶۷، ۳۳، ۳۰ و ۲۱ درصد است. 🔹 یعنی این بانک پول خلق می کنند و به افرادی تسهیلات می دهند و آنها پس نمی دهند و می شود مطالبات معوق غیرجاری مسیر اقتصاد 🔹 کسری بودجه و خلق پول توسط بانک ها دو عامل مهم رشد تورم و کاهش ارزش پول ملی است که دزدی پنهان از مردم مخصوصا طبقه ضعیف جامعه می باشد. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بر اساس اعلام مراجع ذیربط، ۶۵ درصد از کل واحدهای خالی کشور (برابر با ۱/۵ میلیون واحد) در اختیار بانکها است! عَرضه این تعداد واحد به بازار، هم می تواند مشکل ۱/۵ میلیون زوج جوان را حل کند و هم تاثیر قابل توجهی بر شکستن قیمت مسکن خواهد داشت. فکر می کنید بانکها با احتکار این تعداد واحد خالی و سود حاصل از سوداگری و سفته بازی در بازار مسکن و مستغلات، مثلا به چه امورات مهمی پرداخته اند؟ این ویدئو را مشاهده بفرمایید. زمان: ۱ دقیقه و ۴۹ ثانیه @baladetayyeb 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نطق راهبردی مهدی عسگری درخصوص تبعات طرح رمزریال: 🔻 سامانه اعتبار سنجی اجتماعی؛ پایان حریم خصوصی و آغاز برده‌داری دیجیتال 🔹جهان در حال تغییراتی بزرگ در راستای حاکم کردن نظم نوین، دیکتاتوری دیجیتال و سیطره اراده زرسالارانِ زورگو بر اراده ملت‌ها و دولت‌هاست. 🔹 بستر اجتماعی این نظم نوین و برده‌داری دیجیتال بر روی "سیستم اعتبار سنجی اجتماعی"، Social Credit System استوار می‌شود، سامانه‌ای که به پایان دوره حریم خصوصی و محدودیت اراده و اختیار شخصی انسان‌ها منجر می‌شود. ▫️این سامانه با رصد و سنجش رفتارهای شما، با کمک "هویتِ دیجیتال" و "الگوریتم‌های هوش مصنوعی"، به شما امتیاز یا اعتباری می‌دهد، که مطابق با آن حق استفاده از هر گونه خدمات یا خرید و فروش را در جامعه خواهید داشت. 🔻رمزریال ضمانت اجرایی تبدیل انسان به شهروند مطیع دهکده دیجیتال جهانی؛ 🔹 اما نکته مهم ماجرا این است که با کدام ضمانت اجرایی قادر خواهند بود که شما را به شهروندِ مطیعِ دهکده دیجیتال جهانی تبدیل کنند؟ پاسخ، "ارز دیجیتال متمرکز" یا به اختصار،CBDC است. پدیده‌ای که امروز در کشور ما در حال پیاده‌سازی است! 🔹 برخلاف‌ ادعاها، رمزریال پیش‌نیاز تحقق اهداف سند ۲۰۳۰ است 🔻جایگاه آینده‌اندیشی و عبرت‌پژوهی، در نظام حکمرانی ما کجاست؟ 🔹 چرا در برابر بسیاری از مسائل نوپدید، با رویکرد جزءنگر، سطحی، مقطعی، انفعالی و حداقلی دست به تحلیل، تجویز، قاعده‌‌گذاری و قانون‌نویسی می‌زنیم؟ مهدی عسگری🇮🇷 نماینده مردم شریف کرج، فردیس و اشتهارد 9 بهمن 1401 @MahdiAsgari133 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
دهه فجر، دهه مردم، دهه هویت (ضرورت طراحی و تدارک جشن‌ بزرگ ملی) 🔻 بیش از یک ماه پیش بود بسته ای پیشنهادی درباره برای برخی دوستان که مسئولیت های فرهنگی دارند، فرستادم. اینکه چه کردند اطلاعی ندارم اما چند نکته از آن را بیان می کنم. 🔻 مهمترین ویژگی انقلاب، مردمی بودن آن بود. دهه فجر باید باشد. دهه قاطبه مردم. مردم باید انقلاب را آنچنان انقلاب خودشان بدانند و به آن افتخار کنند که با همه وجود در این ایام شادی خود را بروز دهند. اما به مرور زمان دهه فجر جنبه ای نمادین به خود گرفت، و متولی برگزاری مراسمات مربوط به آن شد. با بروز برخی مشکلات اقتصادی به ویژه در دهه اخیر، جنبه مردمی بودن این جشن ها نیز کاهش یافت. عوامل متعدد دخیل در آن را تقریبا همه می دانیم ولی این قطار باید به ریل اصلی خود بازگردد. 🔻 یک ملت نیاز به و عمومی دارد. نیاز به یک موضوع مورد افتخار به صورت جمعی و ملی دارد. این موضوع است که را بین یک ملت تقویت می کند. آن ها همه خود را حول یک موضوع، می بینند. ما مثل نان شب به وحدت ملی محتاجیم. و یک فخر ملی و می تواند یکی از محورهای این وحدت باشد. ملت از بسیاری مسائل خسته و کسل است. پدید آوردن بسترهای شادی ملی به در کشور منجر می شود. 📌 بسیاری از کشورها دارند با اینکه تهی از هویت واقعی است، اما مردم در آن روز واقعاً جشن می‌گیرند اما ما بستری نساختیم که از یک ، مردم لذت ببرند و به آن افتخار کنند. 🔻 عید غدیر، عید مبعث، نیمه شعبان همه مناسبت های عزیزی هستند که باید در مقیاس ملی جشن گرفته شوند اما در این میان را باید ویژه دید. جشن انقلاب باید به اندازه عید نوروز که یک میعاد ملی است، برای ایرانیان ویژه باشد. امروز باید حول انقلاب اسلامی تعریف شود. او خود را بداند. بدون هویت سازی امکان ادامه انقلاب ممکن نیست. ساخت و تقویت این هویت در مقیاس ملی ساده نیست اما باید به عنوان یک مسئله آن را مهم و مورد برنامه ریزی دانست. 🔻 حال گذشته از کارهای بنیادین، امروز و در همین فرصت کوتاه باید کاری کنیم جشن انقلاب برای مردم شادی و نشاط و دلگرمی به ارمغان بیاورد. چند ساده: 🔹در خیابان های اصلی شهر موکب انقلاب و آزادی راه اندازی شود. هیئات به میدان بیایند و شربت و شیرینی بین مردم پخش کنند. 🔹در خیابان های اصلی برنامه های ویژه، شعرخوانی شعرا، اجرای زنده سرودهای ملی و دارای جنبه هویتی و انقلابی، جنگ شادی، آتش بازی برگزار شود. 🔹برای بچه ها برنامه های ویژه کودکان با حضور هنرمندان در میادین اصلی برگزار شود. کودک یک خاطره خوب پیدا کند و آن را مهمان جشن انقلاب باشد. 🔹در میادین اصلی نمایشگاه های خیابانی «راهی که امدیم» برگزار شود با تصاویر و آمار مقایسه ای قبل و بعد از انقلاب 🔹در خیابان های اصلی نمایشگاه های دستاوردهای انقلاب و غرفه هایی با این موضوع دائر شود و غرفه دارها کارشناسان و برجستگان برخی بخش های مربوطه باشند تا بتوانند با نسل جوان با زبان خود او گفتگو کنند و بگویند از راهی که آمدیم. 🔹برای مدارس اردوی «» برگزار کنیم. مدارس از صنایع و زوایای رشدیافته صنعتی و هنری و علمی استان خود بازدید کنند، البته با پیوست محتوایی. این که بر میادین اصلی و خیابان های شهر تأکید می کنم به این دلیل است که باید این اتفاق در متن مردم و در جریان زندگی آن ها رخ دهد. 🔹مسئولین استانی و شهری و ملی و ائمه جمعه در کنار خیابان هر شب در غرفه هایی بنشینند و با مردم گفتگو کنند. انقلاب مردم باید مسئولین از جنس مردم را در خود ببیند. 🔹دولت در این دهه برای مردم خبرهای خوب و هدیه های ملی فراهم کند. حال چطور و چگونه باید فکر کرد.... 🆔 @taalighat 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃 شهید بهشتی: آفت انقلاب اسلامی این است که دچار بازیگرانی باشد که اسلام و انقلاب را دکان کنند؛ دکان قدرت، دکان ثروت، دکان شهرت و دکان ریاست. مراقب باشیم که این خطری که در طول تاریخ همیشه انقلاب های الهی را تهدید کرد و به آنها ضربه زد را دچارش نشویم... شبکه رسانه ای مجمع هماهنگی نیروهای انقلاب استان قم 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
سه سوت درباره زندگی در شعارهای «خانه، ماشینی برای زندگی» و «زن زندگی آزادی». - سوت اول و شعار خانه، ماشینی برای زندگی: لوکوربوزیه (معمار مشهور فرانسوی و پدر معماری مدرن)، حدود ۹۰ سال قبل، با طرح شعار «خانه، ماشینی برای زندگی»، سبک زندگی جدیدی را تئوریزه کرد که در آن، فضاهای شهر به چند بخش اصلی تقسیم شدند: سکونت، کار و تفریح. در نتیجه، خانه که تا قبل از آن، هم فضای کار و تولید بود و هم فضای تفریح و هم فضای سکونت و استراحت، به سرپناهی صرفاً برای خواب و استراحت تقلیل یافت. لذا همان طور که ماشین شبها در گوشه پارکینگ، پارک میشود تا فردا مجدد روشن شود و مورد استفاده قرار گیرد، کارکرد خانه نیز به پارکینگ شبانه انسانهایی بدل شد که بعد از فعالیت روزانه، صرفاً شب را در این سرپناه، پارک میکنند تا برای فعالیت فردایشان دوباره آماده شوند. تا به حال ماشینی دیده اید که مثلا برای مهمانداری و تعاملات اجتماعی فضا داشته باشد؟! لذا چون خانه ماشین زندگی شد، به تدریج همه چیزش ازش گرفته شد؛ تربیت و تفریح کودکان به مهد کودکها واگذار شد، مهمانداری به تالارها و کافه ها، تفریح به پارکها و شهربازیها و طبخ غذا نیز به بیرون برها و رستورانها سپرده شد و به این ترتیب، از خانه، فقط سلولی ماند برای خواب شبانه. دقیقاً شبیه به همین سلولها و قفسهای پنجاه شصت متری که در کلانشهرها میسازیم و اسمش را خانه گذاشته ایم. به این ترتیب، مفهوم خانه های نُقلی و سلولی پدیدار شد، زیرا طبیعی بود که خانه ای که دیگر نه فضای کار و تولید است و نه فضای مهمانی و نه فضای تفریح، نیازی به وسعت چندانی ندارد و به این ترتیب، سلولهایی پدیدار گشت که بایستی همچون ماشین، اقتصادی باشند؛ و طبیعی بود که در این نگاه اقتصادی، کیفیتهای خانه سنتی (نظیر حوض و درخت و ایوان و غیره) فدای مفاهیم کمّی نظیر متراژ و زیربنا و غیره شود. - سوت دوم و شعار زن، زندگی، آزادی: وقتی همه چیز خانه را از آن گرفتیم، آنگاه چه بلایی بر سر زن خانه آوردیم؟ خانه تبدیل شد به سلولی برای حبس او؛ سلولی که دیگر نه فضایی داشت برای تربیت و تفریح کودکانش و نه فضایی برای تولید خانگی و نه فضایی مناسب و وسیع برای مهمانداری. پس برای آزادی از چنین قفسی، لازم شد که زن، خانه را رها کند و آزادی را در محیط بیرون خانه و فضای شهری جستجو کند و چنین شد که فضای شهری تبدیل شد به فضایی برای تبرّجات زنانه و تامین نیازهای روحی، روانی و عاطفی او. لذا مفهوم خانه داری که تا قبل از آن و در فرهنگ سنتی، مفهومی مثبت تلقّی می شد به مفهومی منفی بدل شد و به زن چنین القا شد که حتی اگر شده، با حقوقی نصف حقوق مردان در محیط بیرون خانه کار کند ولی انگ خانه داری را تحمل نکند! پس خانه که تا قبل از مدرنیسم، برای زن هم فضای زندگی بود و هم فضای آزادی، به سلولی تبدیل شد برای حبس او و فرزندانش. به این ترتیب زن را از خانه به کارخانه کشاندیم و فضای خانه های باصفای سنتی را به سلولهایی قفس گونه برای زندان کردن زنان تبدیل کردیم و او را مجبور کردیم که آزادی را نه در کانون خانه و خانواده بلکه در فضاهای شهری و بیرون خانه جستجو کند. در نتیجه، به او القا کردیم که خانه داری، چیزی نیست به جز مفهوم کرختِ خانه نشینی و لذا برای رهایی و آزادی از این کرختی، دل او را از خانه میکنیم تا چرخ کارخانه ها ارزانتر بچرخد. در چنین سبک زندگی، کودکان بایستی طعم محبت را در مهد کودکها جستجو نمایند و پیران بایستی طعم حمایت را در خانه های سالمندان گدایی نمایند و همسران نیز بایستی طعم عشق و محبت همسرانه را در فضای مجازی و فضای شهری و هر فضای دیگری به جز کانون خانه بجویند. چه نتیجه شومی! تخریب بنیان خانه و خانواده به قیمت چرخاندن هر چه ارزانتر چرخهای نظام سرمایه داری! - سوت سوم برای آقایان و خانمهای مسئول: آیا چنین خانه ای می تواند بستر تحکیم خانواده و تعالی معنوی و حقیقی انسان باشد؟ چنین خانه ای، "اُدْخُلُوهَا بِسَلَامٍ آمِنِين: با سلامت و ايمنى داخل آنجا شويد" است (حجر/۴۶) و یا سلولی است جهنم گونه؟ "قِیلَ ادخُلوُا أبوابَ جَهنّم: به آنها گفته شود از درهای جهنم وارد شوید" (زمر/۷۲). مدیرانی که دائم شعارهای انقلابی میدهند بدانند که شرط لازم برای تعالی جامعه، طراحی درست ظرف آن جامعه است و هر مظروفی، ظرف متناسب با خود را می طلبد. شهرسازی متراکم و عمودی با سلولهای پنجاه شصت متری، ظرف نظام سرمایه داری است که مظروف شعارهای اسلامی و انقلابی در آن نمی گنجد. پس لطفا یا شعارهایتان را عوض کنید و دیگر دم از اسلام و انقلاب نزنید و یا اگر بر این شعارهای اسلامی اصرار دارید، دست از تقلید از شهرسازیِ متناسب با نظام سرمایه داری بردارید و مسکن و ظرف متناسب برای زیست و زندگانی حقیقی انسانها را تدبیر نمایید. @baladetayyeb 🍀🍀🍀🍀 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 آیا آموزش و پرورش افراد خلاق تربیت می کند؟ 🔺 بچه ها 16000 ساعت در مدرسه هستند. 🔺 آموزش و پرورش لبریز از مطالب حجیم به درد نخور است. 🔺 صنعت کنکور در کشور سالیانه بالغ بر هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد … ❌ حال آموزش و پرورش بد است ... خط قرمز 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و ایام الله دهه مبارک فجر ☀️ را خدمت همه عزیزان تبریک عرض می کنیم. امید آنکه همگی، با عملکرد مسوولانه خود، قدردان این نعمت الهی و حافظ امانت مجاهدان و شهیدان 🌷 راه خدا باشیم. 😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊
🔆 هنری کسینجر ، مشاور رئیس جمهوری آمریکا در دهه 70 اعتراف می‌کند: ✍️ «آیت الله خمینی غرب را با بحران جدی برنامه‌ریزی مواجه کرد‌؛ تصمیمات او آن چنان رعد آسا بود که مجال هر نوع تفکر و برنامه‌‌ریزی را از سیاست‌مداران و نظریه‌پردازان سیاسی می‌گرفت. هیچ کس نمی‌توانست تصمیمات او را از پیش حدس بزند‌. او با معیار‌‌‌‌های دیگری غیر از معیار‌‌‌‌های شناخته شده در دنیا سخن می‌گفت و عمل می‌کرد‌؛ گویی از جای دیگر الهام می‌گرفت‌. دشمنی آیت الله خمینی با غرب بر گرفته از تعالیم الهی او بود. او در دشمنی خود نیز خلوص نیت داشت». @asatid_enghelabi 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
دو دو تا چهار تای منطقی بر اساس خاطرات وزیر دربار پهلوی: 🔹 اسدالله علم، وزیر دربار پهلوی و از نزدیک ترین افراد به شاه، بوده است و مجموعه هفت جلدی یادداشت‌های او با عنوان (Alam's Memoirs) از جمله کتب مورد علاقه تاریخ پژوهان است. او در خاطرات خود در تاریخ ۳۱ فروردین ۱۳۵۳ چنین نگاشته است: "عرض دیگر این بود که در جلسه خانه فرهنگ‌های روستایی معلوم شد که روستاهای ایران فقط ۴% برق ۱% آب آشامیدنی مطمئن دارند". 🔹 از سوی دیگر، در این تاریخ، طبق آمار مراجع رسمی کشور، حدود ۵۵ درصد از مردم ایران ساکن روستاها بودند. با توجه به اعداد و ارقام فوق، نتیجه یک محاسبه ساده و منطقی چه می‌شود؟ این می‌شود که در زمان این یادداشت علم (یعنی در آستانه انقلاب و تنها ۴ سال قبل از انقلاب اسلامی)، بیش از نیمی از مردم ایران فاقد برق بودند: ٪۹۶ × ٪۵۵= ٪۵۳ همچنین بر همین اساس، در زمان این یادداشت علم (یعنی سال ۵۳ و ۳۳ سال بعد از شروع سلطنت محمدرضا شاه پهلوی) بیش از ۵۴ درصد از کل مردم ایران، فاقد آب آشامیدنی بهداشتی بودند! 🔹 حالا یه عده می‌خواهند با دادن وکالت به بازمانده همین خاندان، حال مردم ایران را خوب کنند و برای ما پیشرفت و رفاه به ارمغان بیاورند! @baladetayyeb 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
نقش سلوک مسوولانه در کسب توفیق ملاقات حضرت ولی عصر علیه السلام 🌷🌷 از ویژگی شیعیان مخلص و کارگزاران صدیق نظام اسلامی عشق به ظهور و دیدار و حضور در محضر امام زمان است. ایشان آرزو دارند عملکردشان مورد تایید و رضایت حضرت ولی عصر علیه السلام قرار گیرد. گاهی منتظر سالک می پرسد: چه کنیم تا سعادت دیدار امام عصر علیه السلام نصیبمان گردد؟ در پاسخ به این سوال مهم راه هایی در روایات بیان شده که به یکی از آنها که از فرمایشات شخص امام عصر علیه السلام است اشاره می نمایم. «راهکاری آسان و قابل اجرا بر سالک منتظر» وَ عَنْ مولاناالإمامُ المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف: 🌷و لَوْ اَنَّ أشياعَنا وَ فَقَّهُمُ اللّه ُ لِطاعَتِهِ، 🌷على اجْتِماعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فى الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَيْهِمْ، 🌷لما تأخَرَّ عَنْهُمُ الْيُمْنُ بِلِقائنا، وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمْ السَّعادَةُ بِمُشاهِدَتِنا، 🌷على حقِّ الْمَعْرِفَةِ وَ صِدْقِها مِنْهُمْ بِنا، 🌷فما يَحْبِسُنا عَنْهُمْ إلاّ ما يَتَّصِلُ بِنا مِمّا نُكْرِهُهُ. 🌷🌷از مولانا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نقل شده كه به شيخ مفيد فرمود: 🌷اگر دلهاى شيعيان ما ـ كه خداوند آنان را براى اطاعت خودش موفق كند ـ 🌷در وفا كردن به پيمانشان يكى بود هرگز سعادت و ملاقات ما از آنان به تأخير نمى افتاد؛ 🌷بلكه سعادت ديدار با ما همراه با شناخت و صداقت براى آنان زود به دست مى آمد؛ 🌷چيزى جز كارهاى ناشايست آنان، ما را از ايشان محبوس نمى سازد. (بحارالانوار 53: 177) اللهم عجل لولیک الفرج و ارزقنا زیارته و اجعلنا من المستشهدین بین یدیه محمد جواد حیدری (همراه با ویرایش) 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
گویند حریم کعبه، در داشته است از «سیزده رجب» خبر داشته است از شدّتِ اشتیاقِ دیدار عـلـی(ع) دیوار حرم، شکاف برداشته است 🌹 ولادت باسعادت شرافت کعبه ، امیرمؤمنان علی بن ابیطالب(ع) مبارکباد. 🌹 @tekyenews1 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🏦 نقدی بر ضریب تبدیل منابع مالی به تولیدات علمی 📊 در لابه‌لای اخبار گوناگون 14 بهمن ماه، مصاحبه معاون محترم پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با خبرگزاری فارس شامل اخبار امیدبخشی از رشد شرکت های دانش بنیان در کشور بود. 📈 ایشان در بخشی از مصاحبه به اختصاص نیم درصد از تولید ناخالص ملی ایران به تحقیق و توسعه و کسب جایگاه ۱۵ تولید علم در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با اختصاص پنج درصد تولید ناخالص ملی کره جنوبی به تحقیق و توسعه و کسب رتبه 13 تولید علم آن اشاره نموده و نتیجه گیری کرده اند که ضریب تبدیل مالی به علم در ایران بی نظیر و به مراتب بهتر از کره جنوبی است. ⚠️ جای بسی تعجب است که معاون محترم پژوهشی وزارت عتف صرفا به دنبال اثرات کمّی منابع مالی تحقیق و توسعه بر تولید علم است و توجهی به اثرات منابع مالی بر کیفیت تولیدات علمی ندارد. برای مثال در آخرین رتبه بندی شاخص جهانی نوآوری که توسط سازمان جهانی مالکیت فکری ارائه شده است رتبه کره جنوبی در شاخص های مختلف از جمله پیوند نوآوری (innovation linkage) ۱۸، کاربرد دانش (knowledge absorption) ۱۴، اثر دانش ۱۸ و اشاعه دانش ۱۱ است در حالیکه رتبه ایران در این شاخص ها به ترتیب ۱۰۷، ۱۱۹، ۶۵ و ۱۰۳ است. افزون بر این رتبه جهانی نوآوری کره جنوبی ۶ و رتبه جهانی نوآوری ایران ۵۳ است. 📉 با این تفاصیل، باید اثرات منابع مالی را در شاخص های کیفی تولیدات علمی هم ببینیم و ضریب تبدیل منابع مالی به شاخص های کیفی علم و فناوری هر کشور را محاسبه نماییم تا بتوانیم مقایسه منصفانه و دقیق تری داشته باشیم. ⁉️ متاسفانه معاون محترم وزارت عتف بجای استناد به کمّیت و کیفیت تولیدات علمی، مقایسه را صرفا از جنبه های کمّی انجام داده اند که مقایسه صحیحی نیست و بالتبع زمینه ساز ریل گذاری و سیاستگذاریهای اشتباه در زمینه علم و فناوری در کشور می گردد. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
✳️ امیرالمؤمنین(ع) برترین الگوی حکمرانی مسوولانه 🕋 بحمدالله برای شناخت چیستی، چرایی و چگونگی حکومت مسوولانه بهترین الگو و مکتب پیش روی ماست: امیر مومنان، علی علیه السلام قهرمان حکمرانی مسوولانه و بر پایی عدالت و بهره گیری از قدرت برای پاسخ گویی بالفعل به نیازهای صادق آحاد مردم است. در همین زمینه مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای می فرمایند: 🔻 ما باید ببینیم در این نقطه عالم که پرچم ولایت علوی را بلند کردیم؛ حرفمان چیست و چه می خواهیم به بشریت عرضه کنیم. آن چهارچوبی را که ما برای سعادت بشر تعیین می کنیم و سرِ دست می گیریم و نشان می دهیم، چیست؟ 🔻 امیرالمؤمنین این جا برترین الگوست. نمی شود فقط به زبان گفت «امیرالمؤمنین، علی» و اظهار عشق و علاقه کرد؛ اما در عمل با رفتار او و با درسی که با زبان و در عملِ خود به ما داده است، مخالفت کرد. 🔻 خصوصیّات - امیرالمومنین- برای همه الگوست و ما که امروز یک حکومت اسلامی داریم و یک حکومت علوی را ادّعا می کنیم؛ این الگو برای ما از همه حتمی تر و فوری تر و غیرقابل اغماض تر است. 🔻بنده و امثال بنده که کارگزاران حکومتیم وظیفه‌مان سنگینتر است؛ چون ما باید عمل کنیم و از آن راهی که او رفته است برویم. 🔻ممکن است بعضی بگویند: شما کجا، امیرالمؤمنین کجا؟ قدرت او، توانایی او، ایمان او، صبر او، آن استخوان‌بندی مستحکم روحی او؛ اینها کجا، شما کجا؟ این حرف البته درست است. ما هیچ‌کداممان قابل مقایسه با او نیستیم. 🔻 نمیشود گفت او بهتر است، او بالاتر است و ما پایین تریم؛ نه، اصلاً این مقایسه غلط است. او در اوج فلک است و ما در خاک تیره، دورْ خودمان می چرخیم. فاصله‌ها خیلی زیاد است؛ اما جهت گیری را می شود انتخاب کرد؛ یعنی ما باید خودمان را به آن سمت و به آن هدفی که او نشان می داد؛ نزدیک کنیم. 🔻 هر کسی به قدر توان خود، هر کسی بر حسب اقتضای زمان خود چون راه همان راه و هدف همان هدف است. ☀️ امروز برترین نسخه برای حکمرانی مسوولانه مکتب و سیره عملی امام علی علیه السلام است؛ کافی است حاکمان پرسش ها و ابهامات خویش را بر مکتب حضرت امیر علیه السلام و کلمات گهربار آن حضرت در نهج البلاغه عرضه کنند و پاسخ خویش را دریافت نمایند. محمد جواد حیدری خراسانی 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🖋 دومینوی انقلاب اقتصادی 🔹 در فقه شیعه اگر ترک مستحبی یا انجام مکروهی به شکل اضطرار و اجبار «صورت اجتماعی» بگیرد، استحباب به واجب و کراهت به حرمت تبدیل می‌شود! (بخوانید) مثلا اگر اذان گفتن که یک امر مستحب است در یک جامعه ترک شود و هیچ کس اذان نگوید بر حاکم شرع واجب می‌شود که این امر شرعی را احیا کند ولو اینکه به کسی اجرتی بدهد تا اذان بگوید. (مسالک الافهام ج2ص373/تقریر بحث سید البروجردی ج2ص14) 🔹 همین‌طور است اگر یک مکروهی در سطح جامعه فراگیر شود به گونه‌ای که مردم نتوانند از آن فرار کنند و مجبور به انجام آن باشند. در اینجا ساختاری که باعث شده چنین اتفاقی بیفتد محل اشکال است و حاکم باید این ساختار را تغییر دهد. نمونه بارز این مساله، اجیر شدن ١١ میلیون کارگر در کشور ما و اجیر شدن میلیاردها نفر در دنیاست. ساختار اقتصادیِ سرمایه‌داری اساسش بر همین امر مکروه شکل گرفته است؛ مزدوری و اجیریِ تعداد زیادی از مردم، برای عده‌ای اندک از صاحبان سرمایه! در حقیقت اجیر شدن که یک امر مکروه است به خاطر وجود این ساختار، تبدیل می‌شود به یک امر ضروری برای مردم! (مطالعه بیشتر) ❓ اما این ساختار چگونه این اتفاق را رقم می‌زند؟ پاسخ: ١. ابزار تولید و کسب و کار (پول، دانش، زمین) در اختیار تعداد اندکی از افراد قرار می‌گیرد و طبیعی است که بدون ابزار تولید، حق کسب و کار از دیگران سلب می‌شود! ٢. وقتی تعداد کسانی که صاحب سرمایه برای راه‌اندازی یک کسب و کار نیستند، زیاد می‌شود و عرضه‌ی نیروی کار نسبت به تقاضای آن بسیار بیشتر است، کارگران در رقابت برای تصاحب همان تعداد محدود شغل می‌افتند. ٣. رقابت در عرضه‌ی نیروی کار زیاد می‌شود و صاحبان سرمایه می‌توانند دستمزد را آنقدر پایین بیاورند که فرد اجیر شده روی مرز مرگ و زندگی بایستد و کار کند! ۴. دانشگاه و تمام ساختار تولید دانش، در خدمتِ بالابردن بهره‌وری چنین ساختاری قرار می‌گیرد و کم‌کم تمام کوچک‌مقیاس‌ها و سرمایه‌های خرد به علت عقب ماندن در عرصه علم و فن‌آوری نابود می‌شوند! ۵. نهادهای پولی و مالی در خدمت ساختار تولید انبوه قرار می‌گیرد و تمام سرمایه‌های خرد مردم را جمع کرده و در مسیر تداول ثروت قرار می‌دهد! بورس و بانک و بیمه و ... کارکرد اصلی‌شان همین گردش ثروت در دست اغنیاست که مورد نهی خداوند در قرآن کریم است. (لکی لایکون دولۀ بین الاغنیاء منکم) ۶. منابع طبیعی از جمله زمین و معادن و ... در اختیار صاحبان ثروت قرار می‌گیرد و مردم عادی از این منابع تقریبا هیچ سهمی ندارند. علت این تبعیض را عدم توانایی مردم برای تولید انبوه ذکر می‌کنند. ٧. تبعیض بسیار زیاد در پرداخت حقوق مدیران و کارمندان دولت. بخشی از صاحبان ثروت همان صاحبان قدرت هستند که در شروع چرخه تولید نابرابری ایستاده‌اند. ٨. نظام انحصارات. هر گونه انحصاری که به صورت قانونی و یا به شکل نهادی در اقتصاد ایجاد می‌شود. از حق مالکیت فکری گرفته تا ساختار مجوزدهی و دخالت رسانه‌ها در جهت‌دهی تمایلات و تقاضاهای مردم. 🔹 مجموع عوامل بالا ساختاری را پدید می‌آورد که مردم (بیش از نیمی از نیروی کار کشور) اجیر دیگران شوند و قادر به چرخاندن زندگی خود بدون مزدوری سرمایه‌داران نباشند. حسین عباسی‌فر @h_abasifar (بخشی از یادداشت، بدون داوری جهت استحضار و طرح مساله تقدیم گردید) 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh